Beginners

Uitleg voor beginnende deelnemers

Uitlegsessie
Voorafgaand aan elke puzzelrit is er voor nieuwe of onervaren puzzelritrijders gelegenheid deel te nemen aan een korte uitlegsessie. Onze ervaren instructeurs leggen de basisbeginselen van de puzzelrittensport uit. Ook is er volop gelegenheid tot het stellen van vragen. Wil je hieraan deelnemen, kom dan tijdig naar De Moespot. De uitlegsessies starten vanaf 12.15 uur (op de Pinksterrit om 8.30 uur).

Een puzzelrit, is dat moeilijk?
Als u voor het eerst een puzzelrit gaat rijden, hebt u misschien wat twijfels. Om de beginnend puzzelritrijder wat meer wegwijs te maken in deze mooie hobby, is deze webpagina opgesteld. Als je dit artikel aandachtig doorleest, zal er een heleboel duidelijk worden en kun je vol zelfvertrouwen starten met de puzzelrit.

Wat is een puzzelrit?
Een puzzelrit is een tocht voor auto's en motoren. De route is van tevoren door de uitzetter van de puzzelrit bedacht. Het leuke en uitdagende van een puzzelrit is dat je van tevoren niet weet waar de route heen zal leiden. Om de deelnemers op de goede route te houden, ontvangt men kort voor de start drie formulieren,  een routebeschrijving, een reglement en een controlekaart.

Wie kunnen deelnemen?
Iedereen mag meedoen aan onze puzzelritten. Je hoeft dus geen lid te zijn of lid te worden om een rit bij onze club mee te rijden. Beginners of deelnemers met weinig ervaring kunnen inschrijven in de C-klasse, zodat iedereen kans heeft om een leuke prijs te winnen. Een ervaren instucteur geeft voorafgaand aan de rit een heldere uitleg over alles wat met puzzelritten heeft te maken. Aan het type voertuig worden geen eisen gesteld, je mag dus zowel met een nieuwe auto als met een oldtimer deelnemen. Uiteraard dient je auto wel aan de wettelijke voorschriften te voldoen.

De routebeschrijving
De routebeschrijving bestaat uit genummerde opdrachten. Wanneer deze routeopdrachten één voor één worden uitgevoerd, komt de deelnemer weer keurig terug bij het eindpunt. De truc van een puzzelrit is echter dat de uitzetter zal proberen om je via deze routebeschrijving op een dwaalspoor te brengen. Behalve eenvoudige opdrachten, zoals "2e weg links", zullen er ook wat meer geniepige opdrachten zijn verwerkt. Je zult echter nooit verdwalen, omdat de uitzetter uw fout reeds heeft voorzien. Via routecontroles, welke verder in dit artikel worden besproken, zul je weer keurig op de goede route worden gebracht.

Het reglement
In het reglement staan de spelregels van de puzzelrit uitgelegd. Op basis van deze regels zal de uitzetter proberen om je in zijn vallen te laten lopen. Daarom is het belangrijk om dit reglement goed door te nemen voordat je met de puzzelrit gaat starten.

De controlekaart
De controlekaart dient om te controleren of de deelnemer de juiste route heeft gereden. Deze kaart is opgedeeld in een aantal vakjes waarin je tijdens de rit letters/cijfers, stempels of andere gegevens dient in te vullen. Langs de route zijn zogenaamde routecontroles geplaatst, welke voorzien zijn van een letter of getal. Indien de deelnemer een routecontrole bereikt, dient de letter of het getal onmiddellijk in het eerstvolgende vrije vakje (van links naar rechts) van de controlekaart genoteerd te worden.

De voorbereidingen
Voordat je start is het belangrijk om de routebeschrijving en het reglement nauwkeurig door te lezen. Ook met het gebruik van gezond verstand kunt je veel strafpunten voorkomen. Verder is het verstandig om de volgende documenten mee te nemen:

  • Een woordenboek, bij de AMBC is een eenvoudig woordenboek voldoende (dit kan natuurlijk ook via het internet).

  • Een overzicht met verkeersborden en hun betekenis.

  • Een lijst met Nederlandse plaatsnamen.

Bekijk ook aandachtig het voorbeeldenbord bij de start. Je weet dan wat je onderweg tegen kunt komen, en waar je op moet letten.

Routecontroles
Om te controleren of je de route foutloos rijdt, maakt de uitzetter gebruik van routecontroles. De meest voorkomende routecontrole is een oranje bord met een zwarte letter/getal. Zoals gezegd moet je deze letter/getal bij het bereiken in het eerstvolgende vrije vakje van de controlekaart noteren. Een voorbeeld van een routecontrole vindt je op het voorbeeldenbord bij de uitlegsessies.
Een routecontrole kan ook bestaan uit een stempel met stempelkussen voorzien van een oranje vlag. Je dient hier een stempelafdruk in het eerstvolgende vrije vakje van je controlekaart te plaatsen.

Alleen de uitzetter weet of een routecontrole goed of fout is. Als je een routecontrole mist, of een foute controle noteert, krijg je hiervoor 30 strafpunten. De ritrijder die het minst aantal strafpunten weet te verzamelen, wordt winnaar van de puzzelrit.

Oriënteringspunten
Oriënteringspunten vormen een belangrijk wapen van de uitzetter om je in de val te lokken. De uitzetter zal bepaalde objecten (bijvoorbeeld een lantaarnpaal, kerk, school enz.) gebruiken om de route aan te geven. Alleen oriënteringspunten die zich rechts (of recht vóór je) van de route bevinden mogen worden gebruikt. Oriënteringspunten moeten vaste punten zijn (dus geen auto's, bloembakken, containers enz.). Ook afbeeldingen van objecten kunnen als oriënteringspunt worden gebruikt.

Teksten
De uitzetter kan ook gebruik maken van teksten welke langs de route voorkomen. Als er in de routebeschrijving een gedeelte in HOOFDLETTERS en tussen aanhalingstekens is opgenomen, moet je dit langs de route als tekst waarnemen om te kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld:

27.

na "SCHOOL" L betekent dat u na de tekst school naar links moet gaan.

28.

na school R betekent dat u na een school (schoolgebouw of afbeelding van een school vissen) naar rechts moet gaan.

 
Opdrachten

Elke opdracht in de routebeschrijving moet leiden tot een niet gedwongen richtingsverandering. Zolang een opdracht niet uitvoerbaar is, rijdt je rechtdoor. Je blijft net zo lang rechtdoor rijden tot de opdracht wél uitvoerbaar is, of totdat je wordt opgevangen door een routecontrole met een herstelopdracht. Indien je een lange afstand hebt gereden of je hebt het idee dat je route niet meer klopt, ga dan terug tot het laatste oriënteringspunt of de laatste routecontrole. Haal vanaf dit punt de route even terug, waarschijnlijk ontdek je dat je iets hebt fout gedaan of over het hoofd heeft gezien.

Herstelopdrachten
Herstelopdrachten dienen om iedereen (of deze nu goed of fout rijdt) weer op dezelfde route te krijgen. Aan de herstelopdracht kun je dus niet zien of je het goed of fout doet. Een herstelopdracht is een opdracht die meestal bij een routecontrole voorkomt. Dit hoeft echter niet, een herstelopdracht kan ook los voorkomen. Herstelopdrachten staan meestal in code. Deze codes staan in je reglement. Enkele codes zijn:

1R

1e weg rechts

3L

3e weg links

ER

einde weg rechts

HK

hier keren

BM 10: 1L

1e weg links alleen uitvoeren indien u Bezig bent Met opdracht 10

verder gaan met opdracht 7.

 

Op tijd rijden
Voor elke minuut die een deelnemer te laat of te vroeg bij de finish komt, krijgt hij 1 strafpunt. Het is echter niet verstandig om te gaan racen om op tijd bij de finish te komen. Vaak is het verstandiger om iets langer na te denken en zodoende 30 strafpunten te voorkomen. Je moet er echter wel voor zorgen dat de tijdsoverschrijding niet veel langer dan 1 uur wordt, want anders is de kans groot dat de rit afgesloten is.

Nog een paar tips

  • Typfouten in de routebeschrijving bestaan niet! Laat je hierdoor niet in de val lokken, de uitzetter heeft hier beslist een bedoeling mee.

  • Kijk bij gebruik van afkortingen in de routebeschrijving altijd of deze zijn toegestaan in het reglement.

  • Let er op of alle routeopdrachten wel in de goede volgorde staan in je routebeschrijving.

  • Zoek woorden waarbij je twijfelt op in het woordenboek, vaak zijn er meerdere betekenissen.

  • Kom je eigengemaakte verkeersborden tegen, kijk of deze juist zijn en volg ze op zoals vermeld in het wegenverkeersreglement.

  • Kijk ook goed naar de plaatsing van leestekens. Na lantaarnpaal voor verkeersbord is wat anders dan Na lantaarnpaal, voor verkeersbord (in het eerste geval handelen na het geheel van oriënteringspunten (lantaarnpaal voor verkeersbord), in het tweede geval na de lantaarnpaal en voor het verkeeersbord handelen .

  • Een doodlopende weg (zichtbaar of aangeduid door de tekst DLW of een verkeersbord) is niet aanwezig, dus daar kun/mag je niet inrijden.

  • Ritpijlen met de tekst AMBC, conform het voorbeeldenbord, geven een verplichte rijrichting aan.

Succes met de rit, mocht je nog vragen hebben voordat je met de rit begint, schroom dan niet om deze te stellen.

omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter