uitzetters:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleur: de heer Jeths
uit Apeldoorn
28 maart 1999
Toen
de controlekaarten van alle deelnemers aan
deze puzzelrit waren nagekeken, werd mij
(Herman Vrielink) gevraagd om over deze
rit een verslag te schrijven. Daar moest
ik even over nadenken, want dit was natuurlijk
niet zomaar een rit. Dit was een rit van
hoog niveau, voor ons (Hanny en Herman)
te hoog, zoals later uit de uitslag zou
blijken, en vraagt daarbij natuurlijk om
een passend relaas, met daarbij de aantekening
dat ik niet zo getalenteerd ben in het verslaan
van een puzzelrit, speciaal deze. Toch wil
ik een poging wagen het een en ander op
papier te krijgen, om u althans een indruk
te geven hoe wij deze rit gereden en dergelijke
oriënteringspunten geïnterpreteerd hebben.
Het
begon, de uitzetter kennende, voor ons met
een gedegen voorbereiding. Aldus zaterdagavond
vroeg naar bed, daarvoor al niet teveel
wijn gedronken, waar wij nog steeds liefhebbers
van zijn, en verder alle huwelijkse verplichtingen
verschoven naar een latere datum. Met frisse
moed hebben wij de voorbereiding zondagmorgen
voortgezet, door o.a. het vernieuwde reglement
nog eens door te nemen, daarna broodjes
voor onderweg klaargemaakt en toen wij op
weg waren naar Achterveld de benzinetank
tot aan de rand gevuld, je weet maar nooit
…., nietwaar? U hebt dus in de gaten dat
het aan onze voorbereiding niet heeft gelegen,
als ik daarbij ook nog vermeld dat er een
soort meditatie of zoals u wilt een psychonomische
voorbereiding aan vooraf ging.
Wij
hadden in ieder geval het prettige voorgevoel
dat deze dag voor ons niet meer stuk kon,
totdat ik in de "rekenkamer" van De Berken
met het nakijken van de controlekaarten
mocht assisteren, en onze kaart onder ogen
kreeg ……. droevig ……… Gezien de uitslag
heeft de voorbereiding dus niet mogen baten,
maar gelukkig waren wij niet de enige deelnemers
met een fiks aantal strafpunten. We waren
bijna equivalent met de "toprijders" om
maar een term te gebruiken. Zelfs gerenommeerde
rijders, namen noemen we niet, die ook wel
eens een rit of meerdere ritten uitzetten,
hadden moeite om het aantal gemiste of foute
controles beneden de 20 stuks te houden.
De vraag werpt zich dan op, ligt dat dan
aan de deelnemers, gelukkig niet altijd.
Maar in dit geval moeten we eerlijk zijn
en toegeven dat de meeste deelnemers het
niet helemaal hebben begrepen en daar horen
wij ook bij. Met veel nieuwe hiaten in een
rit (speciaal) als deze is dat ook niet
verwonderlijk en schamen ons derhalve ook
niet voor de uitslag.
Toch
wil ik de uitzetter / controleur niet direct
met alles de hemel in prijzen; ook in de
openingsrit zaten enkele twijfelgevallen
en zelfs een foutje. Maar bij herhaling,
de eerste rit moet voor ons nog komen waar
dergelijke dingen niet in zitten. Van ons
mag de uitzetter en z'n vrouw voor een lintje
van de koningin worden voorgedragen, daar
strooien ze op een bepaalde dag toch grif
mee. Mocht iemand dat teveel vinden, dan
verdient dit duo in ieder geval een maandsalaris
voor het vele en perfecte werk, qua materiaal,
routebeschrijving, uitleg met tekeningen
etc., kortom de complete verzorging. Dergelijke
uitzetters als Henny Slotboom zijn in onze
visie meer dan goud waard voor een "auto"-puzzelvereniging.
Nogmaals,
of wij het met z'n allen begrijpen of proberen
te begrijpen, doet niets af, naar onze mening,
aan het niveau van de rit; dan bedoelen
wij hiermee specifiek de gedurfde vernieuwingen.
Henny, Frieda, Jeths (controleur) bedankt
voor de mooie, misschien voor een aantal
rijders te moeilijke rit, van ons mogen
jullie zo doorgaan. Hopende dat wij het
na nog een rit, met dit niveau vallen, ook
door krijgen hoe het werkelijk moet.
Om
het voorwoord af te sluiten willen wij nog
even opmerken dat kritiek hebben over een
rit mag, nee, zelfs moet, als het maar opbouwend
is. Dat is interessant en leerzaam voor
een vereniging en speciaal voor de uitzetters.
Maar de soms ongezouten kritiek over een
bepaald oriënteringspunt werkt vaak averechts.
Jammer dat dit nog wel een voorkomt.Om het
uiteenzetten van de openingsrit zo goed
en duidelijk mogelijk op u te laten overkomen,
heb ik m'n eigen visie in onderstaand relaas
weergegeven. U hoeft het hiermee uiteraard
niet eens te zijn.
Opdracht 1-4:
Na te zijn gestart bij de blauwe
vlag wisten wij niet direct wat te doen,
of opdracht 3 uitvoeren, wat dus niet mag,
of naar opvanger
… , wat volgens ons ook niet echt
kan. Naar onze mening moet een routebeschrijving
beginnen met opdracht 1. Om toch maar te
beginnen hebben we opdracht 3 gekozen: fout
dus.
Opdracht 5-8:
Routecontrole "D" niet aangenomen
als na-oriënteringspunt, wat achteraf gezien
door ons wel uitvoerbaar was. Een RC hoeft
niet aan de bereden weg te staan om als
oriënteringspunt te worden gebruikt: bijv.
voor RC asfaltweg R, kan ook en dan staat
de RC ook niet aan de bereden weg, althans
dat hoeft niet. Alleen bij het noteren van
een RC moet dit wel.
Opdracht 10:
Dit punt deden we goed. Je haalt
tevens je Engels hiermee weer eens op, leerzaam
dus.
Opdracht 11-14:
De kapotte stoffer hebben wij
niet kunnen vinden (wie wel?), weer 30 strafpunten.
Maar wat is nu een half varken. Het is voor
ons meer een begrip, dan te zeggen, dit
varken is precies de helft van een
hele. Toch maar even vragen bij de slager.
U raadt het al, weer fout.
Opdracht 16:
De herstelopdracht hebben we
niet gezien, letter S gemist. U merkt wij
zitten er nog niet zo lekker in, u ook niet?
Dan, na de naam van computerfirma weg links.
Nu vinden wij de afkorting IBM geen naam,
maar hebben toch naar de gedachtengang van
de uitzetter gehandeld, want dergelijke
afkortingen zijn een begrip als "naam" geworden;
bijv. noem een naam van een Nederlandse
Luchtvaartmaatschappij .…… KLM ……., maar
met de opdracht lok je een enorme discussie
uit en dat kan natuurlijk niet de bedoeling
zijn.
Opdracht 18:
Een scherprijder? De scherpte
is er bij ons soms af, niet gezien, weer
30 strafpunten.
Opdracht 20:
Lekker doorkachelen, want de
brug wist ik wel. De eerste brug helaas
niet gezien, jammer, weer fout.
Opdracht 23:
Tja, als je het niet begrijpt
bij opdracht 5 – 8 dan doe je dit ook fout.
De tekst bij de stempelcontrole hebben wij
wat te letterlijk genomen, "niet op de kop
stempelen", dan maar overdwars , ook al
fout. Hoe hoog moet je IQ zijn om dit goed
uit te voeren? Wij moeten nog maar eens
op cursus.
Opdracht 24:
Dit goed uitgevoerd.
Opdracht 30-31:
De uitleg zegt duidelijk, wegen
niet 2 x gebruiken. Nu, dat hebben wij ook
geprobeerd, maar kwamen er echt niet. uit.
Meerdere keren hadden wij een afslag (zgn.
driesprong) maar kwamen doordat je wegen
niet 2 x mag gebruiken "vast" te staan.
De combinatie van letters door ons ook fout
gedaan.
Opdracht 32-35:
Per ongeluk goed gedaan, de goede
W genoteerd.
Opdracht 40:
Dom, dom, dom, de straatnaam
wel gezien, maar "nemen" hierbij niet de
tekst VRW mee; de foute controles vliegen
ons nu echt om de oren.
Opdracht 45:
Dit punt moest eigenlijk geneutraliseerd
worden, omdat er ergens een sticker van
"Jan, Jans en de kinderen" heeft gezeten,
door ons echter niet gezien. Goed, aan de
hand van de uitleg.
Opdracht 50-55:
Tot aan de doodlopende weg links
goed uitgevoerd, maar helaas niet op VADNA
gelet. U hebt het al snel door, weer 30
strafpunten erbij.
Opdracht 70:
Nu heb ik het niet zo op agenten,
maar dacht, voordat we hem omver rijden,
proberen we eerst de opdracht goed uit te
voeren. Bij proberen is het dan ook gebleven;
in eerste instantie goed gedaan, maar teruggekomen
bij de viersprong stond die vent nog steeds
in dezelfde houding, erg irritant mannetje,
en daardoor even van slag. Weer een bekeuring
aan de broek, 30 "ballen".
Opdracht 82-83:
De hersteller ontdekt, doorgaan
met opdracht 3, maar bij einde weg moest
je nog even om de lantaarnpaal rijden en
de letter P noteren; niet gedaan. Persoonlijk
heb ik er een hekel aan om achter lantaarnpalen
om te rijden, sommige rijders hebben dat
ook en rijden er zelfs tegenaan.
Opdracht 85:
Hier hebben wij ook geen punt
van gemaakt en daarom ook de punt op de
routebeschrijving niet gezien. In de vele
"missers" van ons zit een regelmaat en wat
is er saaier in het leven dan regelmaat.
Volgende keer een andere strategie volgen.
Opdracht 87:
2 prullenbakken vonden wij wel,
al leek er één op een wasmand. De uitzetter
heeft misschien ook zo geacht en veranderde
daardoor iets in de "tekst" om discussie
te voorkomen. Tja, we zijn allebei brildragend
en denken dan daardoor de dingen beter te
kunnen zien, niet dus, gooi maar in de prullenbak.
Opdracht 89:
In Zuid-Afrika, waar we in februari
met vakantie waren, hebben wij een hoop
negerinnen gezien, ik iets meer dan Hanny.
Maar wie verwacht in de buurt van Achterveld
nu zo iemand. Wij niet dus, weer 30.
Opdracht 92:
Aangezien we tegen ons gezichtsverlies
ook nog wel iets goed willen doen, deden
we deze opdracht goed.
Opdracht 94:
Doch na de vorige inspanning
ging het weer helemaal mis. Als het voorzetsel
op er niet had gestaan, hadden we
deze opdracht misschien wel uitgevoerd (hoe
komt hij er op). Weer fout; het wordt nu
eentonig.
Opdracht 95:
Ook bij de laatste opdracht denk
je het goed te doen, maar helaas, ik zat
al met m'n gedachten in de "rekenkamer"
waar we een uur te laat arriveerden. Over
de vragen in de rit zullen we het maar niet
hebben. Dit is nooit ons sterkste punt geweest
en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
Dit
resultaat, voor zover je daarover kunt spreken,
van de rit hebben we helaas aan onszelf
te wijten, op enkele oriënteringspunten
na, waarover ik met de uitzetter nog van
gedachten wissel. Wij willen althans terugkijken
op een leuke maar pittige zondagmiddag.
Helaas heb ik de rijders in de Toerklasse
met dit verslag iets tekort gedaan, sorry,
maar wij hebben Sportklasse gereden. Maar
voor zover ik heb begrepen heb, zijn er
maar een paar opdrachten veranderd of weggelaten
o.a. aanhoudend.
Hopend
dat het verhaal over de rit niet te lang
is geworden, maar voor u duidelijk is over
gekomen, wil ik afsluiten met nogmaals Henny
en Frieda en meneer Jeths met vele anderen
die er aan hebben meegewerkt deze openingsrit
tot een geslaagde rit te maken hartelijk
te bedanken. Het gaat u allen goed en succes
met alles, tot ziens
Hanny
Schuring
Herman Vrielink
|