Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Openingsrit 2000
 

uitzetters:    Herman Vrielink en Hanny Schuring uit Rhenen
26 maart 2000

"Maak je borst maar nat",
"Ga maar extra vroeg naar bed",
"Slaap maar een paar uur extra uit",
"Neem maar wat extra's te eten mee",
"Leer het reglement maar uit je kop",
"Aan 't eind van de Klettersteeg heb je al vier fouten te pakken".

Dit waren zo ongeveer de tips en aanbevelingen die we kregen van uitzetter Herman, instemmend knikkend bijgestaan door Hannie. We hadden met het uitzettersduo al enkele teamritten gereden, dus meenden we de gedachtekronkels van de uitzetter redelijk goed te kennen. Het zou daarom wel een zware rit worden en dus volgden we zo goed mogelijk de tips op: Op zaterdagavond hebben we om negen uur onze huwelijkse belevenissen onderbroken door elk een aparte kamer met bed op te zoeken, de deur stevig te vergrendelen om zodoende kwiek en monter het krieken van de nieuwe, zware dag in te gaan. (Ja, je moet er wat voor over hebben; trouwens deze tip heb ik ook aan de voorzitter en zijn vrouw doorgegeven, maar gezien hun klassering blijkt maar weer dat de geest vaak zwakker is dan het vlees.)

Op zondagmorgen half negen (wintertijd) was het een heerlijk ontwaken met de wetenschap dat ergens in de omgeving van Achterveld iemand in de kille ochtendmist paaltjes in de grond aan het slaan was, onder het toeziend oog van Hannie die die ochtend alles uit de kast heeft moeten halen om om half acht (zomertijd!!!) met Herman de reis naar Achterveld te aanvaarden. Want als zij niet op tijd zou zijn ………………… . Met een auto vol proviand, het reglement op mijn voorhoofd geplakt, de pen in de aanslag legde ik om 14.04 uur de laatste hand aan de voorbereidingen door mijn borst nat te maken; mijn vrouw deed dit echter niet omdat ze vond dat dat teveel zou spetteren onderweg. (Ons eerste zwakke puntje ?).

De hobbels tijdens de rit:

Opdracht 1:
We moesten direct aan de bak en zwaar nadenken. Een ritpijl heeft al de zwarte letters 'AMBC', dus moesten er meer letters op staan, maar dan was het weer geen ritpijl volgens het voorbeeldenbord. Foute opdracht dus door naar de goede opvanger. Tjonge wat een zwaar geredeneer, waarbij ik besefte dat het geen (denk)rimpelloze dag zou worden.

Opdracht 2:
Meteen gezien het aparte bordje "KL" van Klettesteeg. Meteen daarna bij RC "B" bleek dat we nog langer hadden moeten uitslapen want we hadden tijd nodig om te beseffen dat we niet met opdracht 2 bezig waren maar met de herstelopdracht KL. Na die verspilde tijd hadden we geen problemen meer.

Opdracht 4:
De Fliert was geen doodlopende weg meer maar doordat er een ritpijl (die naar een fietspad wees) vlak na het begin van De Fliert stond raakten we in de war. Was dit een verdwaalde ritpijl of was ie bedoeld om de weg af te sluiten? Na lang wikken over wegen, voor de dwaalpijl besloten en naar de goede F.

Opdracht 5:
De laatste "AMBC" moeten we nog tegenkomen, dus rechtdoor naar opvanger G. Omdat nergens uit bleek dat een herstelopdracht niet in het blauw geschreven zou mogen worden, hebben we de hersteller opgevolgd. Deze opdracht werd geneutraliseerd omdat in feite niet duidelijk is of het materiaal op het voorbeeldbord nu voorschrift of leidraad is. M.i. moet hier duidelijkheid in komen.

Opdracht 6:
Voor ons moest de asfaltweg rechts liggen, dus rechtdoor naar de Z.

Opdracht 7:
De achter de boom gestalde 'BATAVUS' hebben we gevonden. Bij de 3e keer aanhoudend asfaltweg links kwamen we bij de Doorlopendeweg. Hier stond een situatieschets met een weg rechtdoor en een weg naar rechts (Doorlopendeweg). Rechtdoor was echter doodlopend (gesloten hek). Niet alleen mijn borst maar ook mijn rug begon nattig te worden; we hebben gegokt op de goede situatieschets en de RC Q genoteerd. De opdracht werd neutraal vanwege het gesloten hek waardoor de asfaltweg overging in het zanderige Doorlopendeweggetje.

Opdracht 8:
Door het gedoe bij opdracht 7 sijpelde een zweetdruppel in mijn rechteroog, waardoor ik niet gezien heb dat de VRW en de viersprong hetzelfde oriënteringspunt waren. Jammer, onze 1e fout.

Opdracht 9:
Was geen probleem mede omdat ik de constructie met een jampotje niet heb gezien. (zweetdruppel in linkeroog).

Opdracht 10:
Na even aan Maxima te hebben gevoeld of ze wel echt was, hebben we gegokt dat Van Buren met een hoofdletter moest beginnen. De uitleg bleek anders, dus een gelukje voor ons. Een ongelukje was dat ik, (zweetdruppels in beide ogen) de RC P niet kon noteren. Tja, 2e foutje.

Opdracht 13:
We zochten 2 bruggen oftewel 2 leuningen (aanvullend reglement); daarna nog 3 leuningen en die waren er niet, dus rechtdoor naar opvanger.

Opdracht 15-18:
Vonden we de mooiste opdracht; als je doorhad dat bij de 2e passage het eenrichtingsbord niet aan het begin van de weg stond en als je het kleine bordje 's' kon vinden. We deppen ons gezicht, geven onszelf een schouderklopje en vervolgen de rit vol goede moed.

Opdracht 20:
De vrouw op de 2e foto ('t was Hannie) die met de camera op de kop kon filmen, moest volgens ons wel een ster in het filmen zijn. De uitzetter vond echter dat ze er niets van kon. Alweer de 3e fout.

Opdracht 23:
We hadden zoveel bordjes 'DLW' gezien dat we niet door hadden dat er nog een weggetje zonder 'DLW' was, waardoor we niet de 1e maar de 2e dwarsstraat insloegen. 't Gaat hard: 4e fout.

Opdracht 26:
We hadden al een rit gereden dit jaar dus de openingsrit was niet onze eerste.

Opdracht 28:
In de Wijnrit van dit jaar komt (nu kwam) ook de 'stopplicht' voor, dus geen probleem.

Opdracht 29:
We hebben gezocht naar een geel/wit wybertje; niet gevonden, dus geen voorrangsweg.

Opdracht 32:
We konden 'KLEPELHOEK' om de lantaarnpaal niet geheel lezen en hoewel ik veel wandel, ben ik maar niet om de lantaarnpaal gewandeld maar naar de opvanger.

Opdracht 34:
Door de 'DLW' was de weg geen weg dus rechtdoor naar opvanger. Pff, wat een foute opdrachten geeft die uitzetter.

Opdracht 36:
Hoewel dit niet in het reglement staat, heb ik maar aangenomen dat je tegelijkertijd een orienteringspunt (gekartelde postzegel) en een onderdeel van dat orienteringspunt (gezicht op de postzegel) mag waarnemen om de opdracht uit te voeren. Bleek goed te zijn.

Opdracht 38:
Nog even getwijfeld of de hand(klavier) niet toebehoorde aan mijn aangenomen oom uit Zimbabwe, maar we hebben juist beslist.

Opdracht 40:
Er nooit meer aan gedacht dat de zonnebril ook een brugleuning moest hebben. Foutje 5.

Opdracht 42:
Doordat we op dat moment alles krom vonden (dus ook de S) zijn we zonder pardon de weg met de vreemde naam Routecontrole ingeslagen.

Opdracht 45:
In het reglement nagekeken wat ik moest doen met een tegen de rijrichting in wijzende ritpijl. Gewoon negeren, dus doen alsof ie er niet is, dus op zoek naar een goede ritpijl maar niet gevonden. Omdat we voor een hek kwamen te staan zonder poortwachter zijn we maar gekeerd en verder gegaan met opdracht 47. Dit bleek de juiste oplossing.

Opdracht 47:
We zagen de weg met gescheiden rijbanen als één weg en gingen voor een nutteloze 'DLW' tegen de fabriek alsnog naar rechts naar de goede H.

Opdracht 50:
Hoewel ik wel een rittenrijder ken (ik geloof uit de grootste koekstad van Nederland) die elke weg een snelweg vindt, vonden wij dit geen snelweg. De gok maar genomen (omdat we al veel tijd hadden verbruikt ook niet teruggereden om een bordje snelweg te zoeken) en alles uitgevoerd zoals de uitleg aangeeft.

Opdracht 51:
Vonden we een hele mooie opdracht waar we veel tijd aan spendeerden. Ook al omdat er net een bus stopte die een lading (reis)vee dropte waren we even het overzicht kwijt; konden door de bus niet bij de stempel, hebben de bushalte en de koe als verkeersborden geteld die zich voor de grazende koeien bevonden en toen de opdracht uitgevoerd.

Opdracht 52:
Twee wegen gezocht met weer zo'n vreemde naam Asfaltwegen; niet gevonden dus door naar de opvanger.

Opdracht 53:
Naast allerlei schrikaanjagende afbeeldingen (vooral die foto) vonden we een DOODLOPENDEWEG en omdat het aanvullend reglement zei: geen val op spaties, was deze weg voor ons niet aanwezig, dus door naar de opvanger. Was niet zo bedoeld door de uitzetter waardoor opdracht neutraal werd.

Opdracht 56:
We hebben ons te pletter gezocht naar een afbeelding van een schaal of kom met planten erin, maar niet kunnen vinden. De scherpte was er bij ons af, mede veroorzaakt door een bedwelmende transpiratielucht en we maakten onze zesde en laatste fout. Na aankomst bleek dat we over de rit een half uur te lang hadden gedaan, dus weer dertig strafpunten.

Resumerend, Omdat ik de fratsen van de uitzetter dacht te kennen, gingen we van start met het idee om foutloos te kunnen rijden. Achteraf is dit totaal niet gelukt door een nog fratsiger uitzetter dan ik had bevroed. Als schrale troost bleken de cracks onder de rijders nog meer moeite te hebben met de invallen van de voor hen nieuwe, onbekende uitzetter, wellicht omdat zij niet konden rijden op of met het gevoel van de uitzetter.

Al met al vonden wij het een fantastische rit en hopen dat er nog vele van dit kaliber zullen volgen. Herman (en natuurlijk ook Hannie) bedankt en wij zien nu al hoopvol uit naar jullie volgende rit.

Gegroet en tot ziens.

Henny & Frieda Slotboom.

 

omhoog