Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
      Paasrit
      Lenterit
      Vakantierit
      Herfstrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Paasrit 2005
 

uitzetters:     Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
13 maart 2005

De eerste rit van het nieuwe seizoen, we hadden er gigantisch veel zin in. De winterstop  hebben we benut om  websites van verschillende  verenigingen te be-

zoeken en de uitleg van verreden ritten te bekijken. Ook het reglement werd nog eens grondig doorgenomen. Kortom, de voorbereiding was optimaal en met veel vertrouwen gingen we daarom van start. Alles ging echter heel anders dan gepland en ons zelfvertrouwen liep een behoorlijke deuk op ………………

 De volgende aanvulling boven de routebeschrijving geeft al duidelijk weer dat het hier om een echte paasrit gaat, we zullen hier nog wel meer van horen.
Tijdens deze rit bent u regelmatig op zoek naar een paashaas. Een paashaas is een intelligent wezen met opstaande oren en kan net als een mens allerlei handelingen verrichten. Ter verduidelijking is hiernaast een paashaas afgebeeld.


4. na brug, WW Ri De Glind

Onze voorbereiding werpt direct al z’n vruchten af, want de afkorting Ri, niet voorkomend in de lijst van toegestane afkortingen, daar trappen we dus mooi niet in. We rijden naar de opvanger en krijgen de eerste goede letter.
 

5. na paashaas en eierlegger R
De paashaas voldoet aan de afgebeelde paashaas in de aanvullingen op het reglement en is dus geen probleem. Maar wat is een eierlegger? De eierschaal keuren we direct af, maar de kip? Na onderling overleg komen we tot de conclusie, dat het niet zeker is,  dat  deze  kip  ook  daadwerkelijk  eieren  legt en

rijden dus gewoon rechtdoor. Misschien niet helemaal volgens de bedoeling van de uitzetters (kip is vrouwelijk, dus een eierlegster), maar we noteren wel weer de juiste letter.
 

6. na een paashaas, drie enen en een weg L
We voelen ons net zo slim als de uitzetters! Mooi niet dus … De paashaas en de drie enen gevonden en dan komen we bij het plaatje van de krentenwegge. In de Prisma  zien we  dat dit ook wel  weg wordt  genoemd

en trappen met open ogen in de val. Het reglement geeft toch duidelijk aan dat een weg pas een weg is, als deze uitmondt op de bereden route. Oei, wat een blunder ….. onze eerste fout, velen zullen nog volgen.
 

8. na wagenwiel, “31”, “31” en wagenwiel “Huigenbosch” L
Alles zagen we, dachten we ….. Dat de cijfers niet aaneengesloten waren, daar hadden we geen oog voor en haalden dan ook prompt de verkeerde letter op.


9. na boom met paashaas, bank en 2 fietsbeugels L

Ook hier zagen we weer alle oriënteringspunten en netjes achter elkaar ………. Dat de boomtakken over de bank hingen, hadden we totaal niet in de gaten en we denderden de valkuil in.
 

11. na schrikhek, voor “ROOMBOTER CAKE TE KOOP”
R (VADNA)

Dit is te makkelijk en kan niet goed zijn. Dus maar eens verzinnen wat er dan fout is. Het schrikhek, denken we en rijden door. Met vallen en opstaan moet je het leren, maar dit is geen vallen, dit is neerstorten.


13. bij “NA 500 METER DE ROTONDE OVER TE STEKEN” L

Soms deden we ook nog wel eens iets goed. METER i.p.v. MTR hadden we door.
 

15. na klinket en “NP” R
De Prisma er maar weer eens bij gepakt. Een klinket is een deur in een deur en die zien we. Wat we ook zien, is de tekst NP op de parkeerplaats op de grond. Dat dit niet op één ondergrond staat, hebben wij niet “doorgrond”.

 

17.  na “15”, “14”, “13”, “12”, “11”, “10”, “9”, “8”, “7”,
“6”, “5”, “4”, “3”, “2”, en “1” L
Gisteravond hadden we het er nog over gehad. Oriënteringspunten mogen zich niet in een opstal bevinden ….. en er dan gewoon intuinen. Zelfs toen we nog allerlei getallen op verschillende bordjes tegenkwamen, viel het kwartje niet ……


21. De paashaas moet een aantal deuren beletteren van één tot en met honderd.

Hoeveel maal moet hij het cijfer negen gebruiken? Na het juiste antwoord op deze vraag, gaat u L (MUG)Wat is beletteren? Je zou zeggen, het aanbrengen van letters, maar als je bijvoorbeeld een auto laat beletteren met vermelding van je adres, gebruik je ook cijfers. We besluiten daarom de negens te tellen, komen op twintig uit en gaan na het bordje met daarop de tekst 20, naar links.


24. na paashaas, voor asfaltweg L

Omdat de asfaltweg er niet is (vanwege de klinkers), gaan we niet naar links. Zo waar …. een goede letter opgehaald.

26. na “,,KLEIN” en ”OUDENHORST”” asfaltweg L

Soms doe je iets goed, terwijl je eigenlijk een fout maakt. We zagen aanhalingstekens te veel en reden daarom rechtdoor, terwijl de uitzetters  iets heel anders

hadden bedacht. Een Lucky Letter. Hoe we vervolgens aan de letter D moesten komen, is ons niet duidelijk geworden.

27. na paashaas en Nederlandse plaatsnaam asfaltweg R
Op het bord zagen wij de plaatsnaam Paaslo en gingen daarom naar rechts (volgens de uitleg zouden we De Steeg moeten hebben gezien). Weer een mazzeltje?
 

30. na jan L
Dat een ober ook jan wordt genoemd, konden we in de Prisma vinden, dus geen probleem.

38. na meisje en jonge L (MUG)
Na het meisje kwamen we, voorbij de foute jongen, bij de afbeelding met een glaasje, waaronder jenever stond geschreven. Jonge of oude jenever? Wij konden het niet proeven, lieten de borrel staan en reden nuchter door.

 

40. na paashazeleger L
Met een glaasje op zouden  we hier misschien als een

haas vandoor zijn gegaan naar links, maar we kozen het hazenpad rechtdoor.
 


42. na oranje vlag eenrichtingsweg L
Oranje vlag, dus stempelen. Waarom hadden we nou weer niet in de gaten, dat de vlag los zat en dus niet gebruikt mocht worden als oriënteringspunt?
 

45. na paashaas en paasei R
Weer een gelukkie. Dat de oren van de paashaas naar beneden hingen, werd door ons over het hoofd gezien. Toch gingen we niet naar rechts. Een paasei is volgens de Prisma een eetbaar ei en die zagen we niet, vandaar.

   

46. na aanduiding van kledingmaat viersprong R
De herstelopdracht van de kledingmaat XL hadden we door en gingen dus bij de viersprong naar links. Jammer dat we dan weer niet zagen, dat de routecontrole Q geen Q was en daardoor toch weer dertig strafpunten “verdienden”.


47. voor Moorsterbeek weg R

Als er “voor beek weg R” had gestaan, hadden we de opdracht zonder meer uitgevoerd. Nu zagen we het als tekst en dat moet in hoofdletters tussen aanhalingstekens. De uitzetters hadden het anders bedoeld (hele Moorsterbeek is oriënteringspunt, daardoor bevindt de weg zich niet voor de beek), maar het scheelde ons wel strafpunten.

49. na “SNORRENHOEF”, “VALKUILWEG” en “VALKUILWEG” weg R
De finish is in zicht en zoals gewoonlijk slaat de vermoeidheid weer toe. De stippellijntjes onder de tweede Valkuilweg vervormen zich daardoor tot een streep en we halen rechtsaf de foute Z op.
 

Gelukkig zijn we bijna bij de Moespot. Bijna zouden we rechtsaf de parkeerplaats oprijden, maar zien voor ons de Finishvlag staan met daarvoor nog een stempelpost. Het stempel wordt gezet. Pas dan zien we tot onze grote schrik het verkeersbord Autosnelweg. Mopperend wordt de controlekaart afgegeven. Maar ook nu hebben we geluk: niets is als het lijkt: door het ontbreken van de pootjes aan het viaduct, is de vermeende autosnelweg een gewone straat en mochten we, nee moesten we stempelen en dat scheelt toch weer strafpunten.


Helaas hebben we gegrossierd in strafpunten. Toch tot slot nog een positief geluid: slechts tien minuten te laat binnen. Dat hebben we nog nooit eerder gepresteerd.

Al met al, ondanks onze fouten, vonden we het toch weer een leuke en leerzame rit. Complimenten aan de uitzetters, die er toch elke keer weer in slagen nieuwe vallen te verzinnen.

Yvonne en Pieter Spaarwater

 

omhoog