|
Verslag Lenterit
2009
|
uitzetters:
Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
15 maart 2009
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
Uitleg |
|
Wat lijkt het al weer lang geleden dat de
afsluitende rit van 2008 op het programma
stond, maar toch, terugkijkend gaat alles
ook weer snel voorbij. Even de koude winter
door schaatsen en voor je het weet staat
de Lenterit al weer voor de deur en bij
die gedachte krijgen we al een warm gevoel,
wat heet, sommige mensen beginnen al te
transpireren wanneer bekend is dat ene familie
Hazeleger deze rit gaat uitzetten. Dat hoeft
natuurlijk niet als je probeert een beetje
in de gedachtekronkels van de uitzetters
te kruipen en verder een nuchtere kijk op
vele dingen hebt, dan kom je al een heel
eind. Ook het puzzelreglement nog eens goed
doornemen, helpt u wellicht in de goede
richting van een aardig resultaat in de
rit.
Maar mensen, zo eenvoudig
als ik dit schrijf is het natuurlijk niet.
Ook de door u opgedane ervaring in puzzelritten
speelt hierin een belangrijke rol om tot
een mooie uitslag te komen, doch het meest
belangrijkste is uw en onze motivatie of
zoals u wilt enthousiasme in deze sport.
Om even terug te gaan in de tijd, in de
wintermaanden zijn de mogelijkheden voor
het rijden van een puzzelrit beperkt. Dan
zijn er ongetwijfeld weer andere hobby’s
waar we ons mee bezig houden, de een maakt
verre reizen, een ander gaat lekker klussen
en weer anderen gaan zich geestelijk voorbereiden
op een nieuw rittenseizoen en rijden nog
ergens in den lande een puzzelrit om even
later het resultaat bij de AMBC nog wat
aan te scherpen, want, het is al vaker gezegd,
om in ritconditie te blijven moet je trainen.
De meditatie op een nieuw
rittenseizoen begint voor de uitzetters
van een rit, om een beetje uit ervaring
te spreken, weer anders dan voor de deelnemers.
Ze zijn namelijk al heel vroeg met de gedachten
bezig, hoe kunnen we in een puzzelrit de
rijders eens lekker op het verkeerde been
zetten. Dat is niet aardig, maar u weet
net zo goed als ik dat dit positief bedoeld
is. Trouwens, uit het grote aantal deelnemers
per rit mag ik concluderen dat ze deze uitdaging
maar al te graag aangaan.
Bij de uitzetters is
het de uitdaging om steeds maar weer leuke
en nieuwe opdrachten te bedenken voor u
in een rit. Dat is niet altijd even gemakkelijk,
anders gezegd, een grote klus om het goed
te doen. Maar sommige uitzetters, om niet
over onszelf te spreken, hebben dat in hun
genen of halen het uit de onmogelijkste
variaties aan parate kennis en dat is knap.
Zelfs een paar uitzetters in het land hebben
zoiets als een natuurlijke gave op dit gebied,
ze komen dan ook eigenlijk van een andere
planeet, we noemen geen namen, maar ze wonen
volgens mij in Scherpenzeel. Kortom, al
het moois wat ons op het gebied van puzzelritten
bij de AMBC nog te wachten staat, als u
dit leest zijn de uitzetters al weer druk
bezig met de Oranjerit, komt van deze mensen
die ieder voor zich het beste voor u in
een rit naar boven halen en dat mag toch
nog wel eens vermeld worden.
Eindelijk is het dan
zover, 15 maart, we maken ons op voor de
Lenterit. De vooruitzichten over het weer
zijn goed, daaraan zal het niet liggen om
maar een excuus te bedenken waarom we soms
een boel fouten maken in een rit. We weten
natuurlijk ook wie de uitzetters van deze
rit zijn, dat alleen maakt ons er niet rustiger
op, maar vol goede moed rijden we omstreeks
kwart over twaalf richting Achterveld. In
De Moespot is het dan bij aankomst nog erg
rustig, de mensen van de bediening zijn
dan al bezig met het sjouwen van tafels
en stoelen, uiteraard helpen wij ze hiermee.
Ondertussen installeert Hanny de prijzentafel
en als alles op z’n plek staat, drinken
we eerst een lekker kopje koffie. Het wordt
naar gelang de tijd verstrijkt steeds drukker
in De Moespot. Ook de conversatie over de
op handen zijnde rit wordt geanalyseerd,
zoals van, wat zullen Jannie en Henk nu
weer voor trucs bedacht hebben, een ander
zegt dat ze er de vorige rit met deze uitzetters
niets van gebakken hebben. Maar even later,
een gezonde spanning stijgt als de tijd
is aangebroken om te starten met de rit,
dat is voor ons om 14.02 uur.
Eerst even de aanvullingen
op het reglement lezen en de nummervolgorde
in de routebeschrijving controleren en dan
……….
|
1. eerste weg L
Leek niet direct een moeilijke opdracht,
ware het niet dat het zelfgeplaatste verkeersbordje
aanduidende gebod tot het volgen van de
rijrichting die op het bord is aangegeven,
in dit geval naar rechts, voor de startvlag
stond, dus gewoon linksaf.
|
|
4. na Jan Kees
en Toon weg L (MUG)
Door het ontbreken van de komma tussen Jan
en Kees zochten we in totaal 2 personen.
Op het eerste bordje stonden 3 personen
maar geen Jan Kees, even verder stond hij
wel op een bord, maar was Toon weer nergens
te bekennen, waarschijnlijk door Toos het
bos ingestuurd.
|
|
5. na "P", VOOR RC "D" asfaltweg R
Deze opdracht zagen we scherp, de hele tekst
met aanhalingstekens en komma moeten op
een bord staan omdat het allemaal hoofdletters
zijn. Trouwens nog wel even flink gezocht
naar de tekst, maar niet gevonden.
|
|
|
|
|
|
|
|
6. na tunnel en brandblusser "Klein Moorst"
L
Tja, krijgen we dit voorgeschoteld als opdracht.
Hanny riep gelijk dat de lichten van de
auto aan moeten, want we rijden in een tunnel,
om de vrede te bewaren dit maar gedaan.
Menig tegenligger wees ons erop dat de lichten
branden, maar ja, die mensen weten natuurlijk
niet dat we in een tunnel rijden, de clou
van deze opdracht hadden we niet gelijk
door en hebben daarom aangenomen dat een
brandblusser iemand moet zijn die een brand
blust, dus geluk gehad ….. maar zonder geluk
…. De uitleg was dat de brandblusser in
een opstal hangt en daar kunnen we ons helemaal
in vinden.
7. na verkeersbord
en statiefoto viersprong R
Dit is natuurlijk geen goed Nederlands,
het moet staatsiefoto zijn. U ziet het,
op velerlei gebied leer je toch weer wat.
|
|
|
|
9. na "LENTERIT"
en drie tweede weg L (MUG)
De tekst was geen probleem, daarna hadden
we het vermoeden dat de breuk niet helemaal
goed zou worden weergegeven en inderdaad
hier tillen we ons geen breuk aan. Het cijfer
3 maar genomen om daarna tweede weg links
te gaan en klaar is Kees of was het nu Jan.
|
|
|
|
10. na gebodsbord
en verbordsbord R (MUG)
Ook in deze opdracht is het van belang dat
de navigator goed leest, een verbordsbord
bestaat niet. Deze opdracht komt wel eens
vaker in een rit voor en telkens beloof
je aan jezelf om het nooit meer fout te
doen, maar dat hebben we wel vaker gehoord.
Gelukkig was Hanny scherp.
|
|
|
|
11. na "AMBC" pijl
klinkerweg R
Een "AMBC" pijl kennen wij niet, wel een
ritpijl van de "AMBC" en die stond er ook,
deze eerst maar opgevolgd richting opvangcontrole.
13. na jongen en
meisje "Laagerfseweg" L
Na een goede bestudering van de afbeelding
hebben we aangenomen dat de lammetjes jongen
zijn, ze waren net geboren volgens de uitzetters,
ook hier hadden we geen problemen mee.
|
|
|
|
14. na "LENTERIT" en verkeersbord
voorrangsweg L (MUG)
Bij dit punt was het even spitsuur, de een
ging naar links, de ander ging keren, weer
een ander ging naar rechts en sommigen stonden
even te overleggen met de navigator. We
vroegen ons daarom af wat voor een ingewikkelde
opdracht dit moet zijn, maar na een controle
van het materiaal zagen we dat het verkeersbordje
aanduidende einde voorrangsweg niet juist
was, er zaten elastiekjes om het bordje,
dus toch een rechtsgeldig verkeersbordje.
15. na straatnaambord
"GROEP 17", bij rood-witte plank "Davelaar"
L
Hier vonden we ook geen enkel probleem met
het uitvoeren van de opdracht, altijd even
de zaak controleren, want soms is het geen
plank maar een schrikhek van aluminium,
in dit geval goed.
|
|
|
|
|
|
|
|
Voordat we met opdracht 16 begonnen kwamen
we een heel kunstig gemaakte DLW tegen.
Het was eigenlijk meer een los bordje met
daarvoor drie letters, knap, krijg dat maar
eens goed geplaatst, daar moet menig avonduur
aan gewerkt zijn. In ieder geval reden wij
om de boom en noteerden de goede letter
P.
16. na onderdoorgang,
zwemster en duiker, voor P asfaltweg R
Na de onderdoorgang zochten wij naar een
zwemster en daarbij vielen al vele namen
zoals Inge de Bruin, Inge Dekker en Marleen
Veldhuis enz., doch niet gevonden. Aangekomen
bij de afbeelding van Maarten van der Weijden
viel het bekende kwartje, want deze figuur
is natuurlijk een ster in het zwemmen. De
overige oriënteringspunten snel gevonden,
dus doorgaan.
|
|
|
|
17. voor vee "Lambalgseweg"
L
Bij deze opdracht moest nog wel even het
woordenboek geraadpleegd worden. Niet dat
we sterk twijfelden aan de omschrijving
vee, maar gewoon voor de zekerheid, want
als de opdracht was geweest, voor verkeersbord
aanduidende vee, dan hadden we het uitgevoerd.
Maar nu zochten we naar tamme viervoetige
dieren zoals runderen, paarden, varkens
enz. en die stonden waarschijnlijk nog op
stal, even doorrijden naar de opvangcontrole.
|
|
|
|
19. na brug, Cora 53 en Zandweg L
We hebben nog wel even Cora 53 goed bekeken,
was toch maar weer een prachtige koe, de
stier die er ook bij stond dacht er waarschijnlijk
ook zo over maar nam geen initiatief voor
een gezinsuitbreiding. Hierna zijn we doorgereden
naar de controle S, omdat Zandweg niet tussen
aanhalingstekens stond en dat moet volgens
het reglement als de weg wordt bedoeld als
oriënteringspunt.
A-klasse en
B-klasse
20. aanhoudend na 2e plaatsnaam R (MUG)
Het bord met de plaatsnamen stond keurig
voor een gebouw en een grote bocht in de
weg, nemen we eerst Huis ter Heide voor
de bocht en bijna door de bocht heen zien
we Heide als tweede plaatsnaam. Dan vervolgens
rondrijden en twee keer de letter T noteren
en kat in het bakkie.
|
|
|
|
C-klasse
20. na plaatsnaam, RC en 2 plaatsnamen R
(MUG)
Als plaatsnaam kon u Huis ter Heide gebruiken,
daarna kwam u langs routecontrole T en even
verder stond ook een bord met twee plaatsnamen
namelijk Den Hoorn en Hoorn. Artikel 8 sub
f in het PMN-reglement schrijft dat u een
onderdeel van dezelfde opdracht weer mag
gebruiken, dus naar rechts en nogmaals de
letter T noteren.
21. voor twee verkeersborden
L (MUG)
Het gespiegelde verkeersbord aanduidende
gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen
zagen we gelijk, dus eigenlijk geen verkeersbord.
In de verte hingen nog twee borden, na een
grondige inspectie deze maar goedgekeurd
en linksaf geslagen. Maar helaas, door ons
enthousiasme niet gelezen wat het verkeersbord
nu precies betekent. Trouwens de verwarring
is erg groot wanneer je enkele rijders van
een andere richting ziet komen. Je gaat
een beetje aan jezelf twijfelen, vooral
als iemand achterwaarts iets gaat beoordelen.
Maar deze equipe had eigenlijk een handicap,
de bestuurder had volgens ons een bril op
voor dichtbij en de navigator kon in verband
met een nieuwe lens in het oog de dingen
veraf niet goed zien. Ze vroegen nog wel
of ze door dit euvel puntenaftrek konden
krijgen, maar daar zal het bestuur van de
AMBC niet intuinen.
|
|
|
|
24. bij afgesloten weg "Voskuilerdijk" L
Dit was geen moeilijke opdracht, een weg
die is afgesloten met een slagboom is ook
niet aanwezig. We hadden zo het gevoel,
dat als het zo blijft tot aan de finish
we misschien met deze rit er nog aardig
uit kunnen komen qua klassering.
25. na "LENTERIT"
en rode cirkel R
Hier stonden we nog lang te dubben over
wel of geen cirkel in de tekst RODE CIRKEL,
het leek op een ovaal maar toch hadden wij
zoiets van dat zullen ze toch niet bedoelen,
dus wel, totaal verkeerd gegokt en dat was
ook tevens, zoals de uitleg weergaf, onze
tweede fout.
|
|
|
|
26. na plaatsnaam asfaltweg R (MUG)
Eerst dachten we dat er een hele rij controles
stonden, maar het was er maar een, de N.
Hem is een plaatsnaam in Noord-Holland,
toen de letter N genoteerd, daarna asfaltweg
rechts gedaan in verband met de herstelopdracht
AR, uiteindelijk nogmaals asfaltweg rechts
gedaan, want volgens de routebeschrijving
moesten we dat nog doen, en klaar is Toos,
nee, Kees, een leuke opdracht. Wij zijn
wel benieuwd hoeveel deelnemers alle letters
hebben genoteerd.
29. na "LENTERIT",
voor tunnel R
Hanny zei, laat de lichten maar uit, want
volgens mij zie ik geen tunnel. Volgzaam
als ik ben, doe ik dat dan ook. In mijn
hele leven tot nu toe heb ik veel op de
weg 'gezeten' maar nog nooit zo erg naar
een tunnel lopen zoeken. Eerst dachten we
dat er ritmateriaal weg was, maar toch gaan
we even zoeken of er misschien een klein
tunneltje verborgen zit. De meest uiteenlopende
vindingen hoor je dan, zoals, er zit een
gat in de boom, waarschijnlijk van een specht,
is dat een tunnel?, of iemand ziet pijpen
in een weiland liggen, hè tunnels!, weer
anderen waren in een droge sloot gaan zoeken
naar een konijnenhol, een tunnel?, kortom
het was er ouderwets gezellig, maar wij
zijn, na de tijd gecontroleerd te hebben,
snel doorgereden.
|
|
|
|
32. na brug, viersprong
en kalenderblad met de datum
waarop in 2009 de lente begint, viersprong
R
We wisten het niet zeker, anders gezegd,
normaal begint de lente altijd op 21 maart.
De kalender gaf naar onze mening beide datums
aan, met andere woorden, een van beide datums
is goed en zijn dan ook direct de eerste
viersprong rechts gegaan. Dat de lente een
dag eerder begint heeft dan weer te maken
met de zon die op dat moment loodrecht boven
de evenaar staat, dat was precies om 12.44
uur.
34. na laatste
opdracht "Rentinckstraat" L
Voordat we gingen zoeken naar de laatste
opdracht moesten we nog stempelen. Alles
was aanwezig, de oranje vlag, stempelkussen,
stempel en ook nog een verwijzing dat we
moeten stempelen, dat betekent twee keer
stempelen, art.3 sub a in uw PMN-reglement
is daar duidelijk in, dus, met een extra
verwijzing om te stempelen, twee keer doen.
Wat de laatste opdracht betreft, daar hebben
we maar niet naar gezocht, want niet wetende
wat dat precies is, zijn we naar de controle
gereden vlak voor de gele vlag, waar we
net niet aan toe kwamen om te finishen,
keren, daarna rechtsaf en kijken waar een
andere gele vlag staat, na controle Y finish.
|
|
|
|
Dit was een ritverslag van een lenterit,
zoals wij die hebben gereden en beoordeeld.
Dat ons dat deze keer gelukt is om met twee
controlefouten dit uit te rijden komt natuurlijk
door de leuke opdrachten van de uitzetters,
de goed in tijd doorlopende rit, eigenlijk
klopte gewoon alles met de rit, ook de vorm
van de dag voor ons, is niet altijd zo,
speelde een belangrijke rol in deze. Om
een verhaal niet te lang te maken, willen
wij er alleen nog aan toevoegen dat het
voor ons een zeer geslaagde dag was en in
het bijzonder voor de AMBC.
Henk en Jannie bedankt
voor al het moois en graag tot een volgende
rit van jullie.
Hanny en Herman Vrielink.
|
omhoog
|
|
|
|