Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
  Verslagen 2009
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Lenterit 2009
 

uitzetters:      Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
15 maart 2009

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg


Wat lijkt het al weer lang geleden dat de afsluitende rit van 2008 op het programma stond, maar toch, terugkijkend gaat alles ook weer snel voorbij. Even de koude winter door schaatsen en voor je het weet staat de Lenterit al weer voor de deur en bij die gedachte krijgen we al een warm gevoel, wat heet, sommige mensen beginnen al te transpireren wanneer bekend is dat ene familie Hazeleger deze rit gaat uitzetten. Dat hoeft natuurlijk niet als je probeert een beetje in de gedachtekronkels van de uitzetters te kruipen en verder een nuchtere kijk op vele dingen hebt, dan kom je al een heel eind. Ook het puzzelreglement nog eens goed doornemen, helpt u wellicht in de goede richting van een aardig resultaat in de rit.

Maar mensen, zo eenvoudig als ik dit schrijf is het natuurlijk niet. Ook de door u opgedane ervaring in puzzelritten speelt hierin een belangrijke rol om tot een mooie uitslag te komen, doch het meest belangrijkste is uw en onze motivatie of zoals u wilt enthousiasme in deze sport. Om even terug te gaan in de tijd, in de wintermaanden zijn de mogelijkheden voor het rijden van een puzzelrit beperkt. Dan zijn er ongetwijfeld weer andere hobby’s waar we ons mee bezig houden, de een maakt verre reizen, een ander gaat lekker klussen en weer anderen gaan zich geestelijk voorbereiden op een nieuw rittenseizoen en rijden nog ergens in den lande een puzzelrit om even later het resultaat bij de AMBC nog wat aan te scherpen, want, het is al vaker gezegd, om in ritconditie te blijven moet je trainen.

De meditatie op een nieuw rittenseizoen begint voor de uitzetters van een rit, om een beetje uit ervaring te spreken, weer anders dan voor de deelnemers. Ze zijn namelijk al heel vroeg met de gedachten bezig, hoe kunnen we in een puzzelrit de rijders eens lekker op het verkeerde been zetten. Dat is niet aardig, maar u weet net zo goed als ik dat dit positief bedoeld is. Trouwens, uit het grote aantal deelnemers per rit mag ik concluderen dat ze deze uitdaging maar al te graag aangaan.

Bij de uitzetters is het de uitdaging om steeds maar weer leuke en nieuwe opdrachten te bedenken voor u in een rit. Dat is niet altijd even gemakkelijk, anders gezegd, een grote klus om het goed te doen. Maar sommige uitzetters, om niet over onszelf te spreken, hebben dat in hun genen of halen het uit de onmogelijkste variaties aan parate kennis en dat is knap. Zelfs een paar uitzetters in het land hebben zoiets als een natuurlijke gave op dit gebied, ze komen dan ook eigenlijk van een andere planeet, we noemen geen namen, maar ze wonen volgens mij in Scherpenzeel. Kortom, al het moois wat ons op het gebied van puzzelritten bij de AMBC nog te wachten staat, als u dit leest zijn de uitzetters al weer druk bezig met de Oranjerit, komt van deze mensen die ieder voor zich het beste voor u in een rit naar boven halen en dat mag toch nog wel eens vermeld worden.

Eindelijk is het dan zover, 15 maart, we maken ons op voor de Lenterit. De vooruitzichten over het weer zijn goed, daaraan zal het niet liggen om maar een excuus te bedenken waarom we soms een boel fouten maken in een rit. We weten natuurlijk ook wie de uitzetters van deze rit zijn, dat alleen maakt ons er niet rustiger op, maar vol goede moed rijden we omstreeks kwart over twaalf richting Achterveld. In De Moespot is het dan bij aankomst nog erg rustig, de mensen van de bediening zijn dan al bezig met het sjouwen van tafels en stoelen, uiteraard helpen wij ze hiermee. Ondertussen installeert Hanny de prijzentafel en als alles op z’n plek staat, drinken we eerst een lekker kopje koffie. Het wordt naar gelang de tijd verstrijkt steeds drukker in De Moespot. Ook de conversatie over de op handen zijnde rit wordt geanalyseerd, zoals van, wat zullen Jannie en Henk nu weer voor trucs bedacht hebben, een ander zegt dat ze er de vorige rit met deze uitzetters niets van gebakken hebben. Maar even later, een gezonde spanning stijgt als de tijd is aangebroken om te starten met de rit, dat is voor ons om 14.02 uur.

Eerst even de aanvullingen op het reglement lezen en de nummervolgorde in de routebeschrijving controleren en dan ……….
 

1. eerste weg L
Leek niet direct een moeilijke opdracht, ware het niet dat het zelfgeplaatste verkeersbordje aanduidende gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, in dit geval naar rechts, voor de startvlag stond, dus gewoon linksaf.


4. na Jan Kees en Toon weg L (MUG)
Door het ontbreken van de komma tussen Jan en Kees zochten we in totaal 2 personen. Op het eerste bordje stonden 3 personen maar geen Jan Kees, even verder stond hij wel op een bord, maar was Toon weer nergens te bekennen, waarschijnlijk door Toos het bos ingestuurd.
 

   


5. na "P", VOOR RC "D" asfaltweg R

Deze opdracht zagen we scherp, de hele tekst met aanhalingstekens en komma moeten op een bord staan omdat het allemaal hoofdletters zijn. Trouwens nog wel even flink gezocht naar de tekst, maar niet gevonden.
 

 


6. na tunnel en brandblusser "Klein Moorst" L

Tja, krijgen we dit voorgeschoteld als opdracht. Hanny riep gelijk dat de lichten van de auto aan moeten, want we rijden in een tunnel, om de vrede te bewaren dit maar gedaan. Menig tegenligger wees ons erop dat de lichten branden, maar ja, die mensen weten natuurlijk niet dat we in een tunnel rijden, de clou van deze opdracht hadden we niet gelijk door en hebben daarom aangenomen dat een brandblusser iemand moet zijn die een brand blust, dus geluk gehad ….. maar zonder geluk …. De uitleg was dat de brandblusser in een opstal hangt en daar kunnen we ons helemaal in vinden.

7. na verkeersbord en statiefoto viersprong R
Dit is natuurlijk geen goed Nederlands, het moet staatsiefoto zijn. U ziet het, op velerlei gebied leer je toch weer wat.
 


9. na "LENTERIT" en drie tweede weg L (MUG)
De tekst was geen probleem, daarna hadden we het vermoeden dat de breuk niet helemaal goed zou worden weergegeven en inderdaad hier tillen we ons geen breuk aan. Het cijfer 3 maar genomen om daarna tweede weg links te gaan en klaar is Kees of was het nu Jan.
 


10. na gebodsbord en verbordsbord R (MUG)
Ook in deze opdracht is het van belang dat de navigator goed leest, een verbordsbord bestaat niet. Deze opdracht komt wel eens vaker in een rit voor en telkens beloof je aan jezelf om het nooit meer fout te doen, maar dat hebben we wel vaker gehoord. Gelukkig was Hanny scherp.
 


11. na "AMBC" pijl klinkerweg R
Een "AMBC" pijl kennen wij niet, wel een ritpijl van de "AMBC" en die stond er ook, deze eerst maar opgevolgd richting opvangcontrole.

13. na jongen en meisje "Laagerfseweg" L
Na een goede bestudering van de afbeelding hebben we aangenomen dat de lammetjes jongen zijn, ze waren net geboren volgens de uitzetters, ook hier hadden we geen problemen mee.
 


 

14. na "LENTERIT" en verkeersbord voorrangsweg L (MUG)
Bij dit punt was het even spitsuur, de een ging naar links, de ander ging keren, weer een ander ging naar rechts en sommigen stonden even te overleggen met de navigator. We vroegen ons daarom af wat voor een ingewikkelde opdracht dit moet zijn, maar na een controle van het materiaal zagen we dat het verkeersbordje aanduidende einde voorrangsweg niet juist was, er zaten elastiekjes om het bordje, dus toch een rechtsgeldig verkeersbordje.

15. na straatnaambord "GROEP 17", bij rood-witte plank "Davelaar" L
Hier vonden we ook geen enkel probleem met het uitvoeren van de opdracht, altijd even de zaak controleren, want soms is het geen plank maar een schrikhek van aluminium, in dit geval goed.
 

 


Voordat we met opdracht 16 begonnen kwamen we een heel kunstig gemaakte DLW tegen. Het was eigenlijk meer een los bordje met daarvoor drie letters, knap, krijg dat maar eens goed geplaatst, daar moet menig avonduur aan gewerkt zijn. In ieder geval reden wij om de boom en noteerden de goede letter P.

16. na onderdoorgang, zwemster en duiker, voor P asfaltweg R
Na de onderdoorgang zochten wij naar een zwemster en daarbij vielen al vele namen zoals Inge de Bruin, Inge Dekker en Marleen Veldhuis enz., doch niet gevonden. Aangekomen bij de afbeelding van Maarten van der Weijden viel het bekende kwartje, want deze figuur is natuurlijk een ster in het zwemmen. De overige oriënteringspunten snel gevonden, dus doorgaan.
 


17. voor vee "Lambalgseweg" L
Bij deze opdracht moest nog wel even het woordenboek geraadpleegd worden. Niet dat we sterk twijfelden aan de omschrijving vee, maar gewoon voor de zekerheid, want als de opdracht was geweest, voor verkeersbord aanduidende vee, dan hadden we het uitgevoerd. Maar nu zochten we naar tamme viervoetige dieren zoals runderen, paarden, varkens enz. en die stonden waarschijnlijk nog op stal, even doorrijden naar de opvangcontrole.
 


19. na brug, Cora 53 en Zandweg L

We hebben nog wel even Cora 53 goed bekeken, was toch maar weer een prachtige koe, de stier die er ook bij stond dacht er waarschijnlijk ook zo over maar nam geen initiatief voor een gezinsuitbreiding. Hierna zijn we doorgereden naar de controle S, omdat Zandweg niet tussen aanhalingstekens stond en dat moet volgens het reglement als de weg wordt bedoeld als oriënteringspunt.

A-klasse en B-klasse
20. aanhoudend na 2e plaatsnaam R (MUG)

Het bord met de plaatsnamen stond keurig voor een gebouw en een grote bocht in de weg, nemen we eerst Huis ter Heide voor de bocht en bijna door de bocht heen zien we Heide als tweede plaatsnaam. Dan vervolgens rondrijden en twee keer de letter T noteren en kat in het bakkie.
 


C-klasse

20. na plaatsnaam, RC en 2 plaatsnamen R (MUG)

Als plaatsnaam kon u Huis ter Heide gebruiken, daarna kwam u langs routecontrole T en even verder stond ook een bord met twee plaatsnamen namelijk Den Hoorn en Hoorn. Artikel 8 sub f in het PMN-reglement schrijft dat u een onderdeel van dezelfde opdracht weer mag gebruiken, dus naar rechts en nogmaals de letter T noteren.

21. voor twee verkeersborden L (MUG)
Het gespiegelde verkeersbord aanduidende gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen zagen we gelijk, dus eigenlijk geen verkeersbord. In de verte hingen nog twee borden, na een grondige inspectie deze maar goedgekeurd en linksaf geslagen. Maar helaas, door ons enthousiasme niet gelezen wat het verkeersbord nu precies betekent. Trouwens de verwarring is erg groot wanneer je enkele rijders van een andere richting ziet komen. Je gaat een beetje aan jezelf twijfelen, vooral als iemand achterwaarts iets gaat beoordelen. Maar deze equipe had eigenlijk een handicap, de bestuurder had volgens ons een bril op voor dichtbij en de navigator kon in verband met een nieuwe lens in het oog de dingen veraf niet goed zien. Ze vroegen nog wel of ze door dit euvel puntenaftrek konden krijgen, maar daar zal het bestuur van de AMBC niet intuinen.
 


24. bij afgesloten weg "Voskuilerdijk" L

Dit was geen moeilijke opdracht, een weg die is afgesloten met een slagboom is ook niet aanwezig. We hadden zo het gevoel, dat als het zo blijft tot aan de finish we misschien met deze rit er nog aardig uit kunnen komen qua klassering.

25. na "LENTERIT" en rode cirkel R
Hier stonden we nog lang te dubben over wel of geen cirkel in de tekst RODE CIRKEL, het leek op een ovaal maar toch hadden wij zoiets van dat zullen ze toch niet bedoelen, dus wel, totaal verkeerd gegokt en dat was ook tevens, zoals de uitleg weergaf, onze tweede fout.
 


26. na plaatsnaam asfaltweg R (MUG)

Eerst dachten we dat er een hele rij controles stonden, maar het was er maar een, de N. Hem is een plaatsnaam in Noord-Holland, toen de letter N genoteerd, daarna asfaltweg rechts gedaan in verband met de herstelopdracht AR, uiteindelijk nogmaals asfaltweg rechts gedaan, want volgens de routebeschrijving moesten we dat nog doen, en klaar is Toos, nee, Kees, een leuke opdracht. Wij zijn wel benieuwd hoeveel deelnemers alle letters hebben genoteerd.

29. na "LENTERIT", voor tunnel R
Hanny zei, laat de lichten maar uit, want volgens mij zie ik geen tunnel. Volgzaam als ik ben, doe ik dat dan ook. In mijn hele leven tot nu toe heb ik veel op de weg 'gezeten' maar nog nooit zo erg naar een tunnel lopen zoeken. Eerst dachten we dat er ritmateriaal weg was, maar toch gaan we even zoeken of er misschien een klein tunneltje verborgen zit. De meest uiteenlopende vindingen hoor je dan, zoals, er zit een gat in de boom, waarschijnlijk van een specht, is dat een tunnel?, of iemand ziet pijpen in een weiland liggen, hè tunnels!, weer anderen waren in een droge sloot gaan zoeken naar een konijnenhol, een tunnel?, kortom het was er ouderwets gezellig, maar wij zijn, na de tijd gecontroleerd te hebben, snel doorgereden.
 


32. na brug, viersprong en kalenderblad met de datum waarop in 2009 de lente begint, viersprong R
We wisten het niet zeker, anders gezegd, normaal begint de lente altijd op 21 maart. De kalender gaf naar onze mening beide datums aan, met andere woorden, een van beide datums is goed en zijn dan ook direct de eerste viersprong rechts gegaan. Dat de lente een dag eerder begint heeft dan weer te maken met de zon die op dat moment loodrecht boven de evenaar staat, dat was precies om 12.44 uur.

34. na laatste opdracht "Rentinckstraat" L
Voordat we gingen zoeken naar de laatste opdracht moesten we nog stempelen. Alles was aanwezig, de oranje vlag, stempelkussen, stempel en ook nog een verwijzing dat we moeten stempelen, dat betekent twee keer stempelen, art.3 sub a in uw PMN-reglement is daar duidelijk in, dus, met een extra verwijzing om te stempelen, twee keer doen.
Wat de laatste opdracht betreft, daar hebben we maar niet naar gezocht, want niet wetende wat dat precies is, zijn we naar de controle gereden vlak voor de gele vlag, waar we net niet aan toe kwamen om te finishen, keren, daarna rechtsaf en kijken waar een andere gele vlag staat, na controle Y finish.
 


Dit was een ritverslag van een lenterit, zoals wij die hebben gereden en beoordeeld. Dat ons dat deze keer gelukt is om met twee controlefouten dit uit te rijden komt natuurlijk door de leuke opdrachten van de uitzetters, de goed in tijd doorlopende rit, eigenlijk klopte gewoon alles met de rit, ook de vorm van de dag voor ons, is niet altijd zo, speelde een belangrijke rol in deze. Om een verhaal niet te lang te maken, willen wij er alleen nog aan toevoegen dat het voor ons een zeer geslaagde dag was en in het bijzonder voor de AMBC.

Henk en Jannie bedankt voor al het moois en graag tot een volgende rit van jullie.

Hanny en Herman Vrielink.


omhoog