Verslagen 2011 - heden
  Verslagen 2010
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
  Verslagen 2005
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag lenterit 2010
 

uitzetters:      Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
14 maart 2010

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Uitleg A- en B-klasse
       
 Rit C-klasse  Uitleg C-klasse


357 genotspunten. Na zo’n 2,5 uur genieten van de rit, de vallen en de omgeving was dat het optimale resultaat.

We begonnen met een rondje Achterveld. Inderdaad. Na 20 minuten reden we nog rond in dit toch niet zo grote dorp. Een schielijk onmogelijke opdracht voor een uitzetter dit te bewerkstelligen. Echter niet voor Henk en Jannie Hazeleger. Ze waren op dreef en we waren gewaarschuwd. Althans, dat zou zo moeten zijn. Wij niet. Hoewel we het nog tot val 3 hebben uitgehouden alvorens de eerste fout te maken.

2. na ritpijl L (A/B-klasse)
3. na routecontrole en ritpijl weg L (A/B-klasse)
4. na ritpijl en ritpijl weg L (A/B-klasse)

De rit begon dus met een rondje. Juist herkennen van al dan niet gebruikte ritpijlen cq wegen bracht de A/B-klasse uiteindelijk naar de goede combinatie FFBF.

2. viersprong L (C-klasse)
De C-klasse moest hier herkennen dat er van een viersprong geen sprake was door de geplaatste ritpijl.
 


5. Na viersprong, brug en 2 honden L

Dat een karretje om zaken op te vervoeren een hond(je) wordt genoemd was parate kennis. Ook niet voor iedereen, merkten we later. Zo zie je maar. In ieder geval was er sprake van een hond in een hondenmandje op een hondje. Dus twee honden.

6. Na linkse pijl die naar achterste voren geschreven "LENTERIT" verwijst R
In opdracht 6 een linkse pijl, ook wel linke pijl genoemd. We kijken natuurlijk alleen naar rechts geplaatste oriŽnteringspunten. Verder verhaal van achterste voren geschreven teksten (TIRETN EL) etc. Zal allemaal wel. Totdat we zagen dat het bordje uit twee delen bestond en de tekst ook. Rechtse bordje bevatte "EL". We hebben hem door. Wat zijn we slim….. De RC J: BM6: HK-AL (7) opgehaald en uitgevoerd…… alleen waren we niet met opdracht 6 bezig maar met de hersteller "EL". Dus we hadden door gemoeten naar de volgende hersteller RC K. Toch niet zo slim dit keer. Eerste fout. 30 pnt.
 


8. voor "Viersprong" viersprong R (VADNA) (A/B-klasse)
8. Viersprong R (C-Klasse)

Bij de volgende val weer een hersteller die voor de verwarring zorgde. Althans… we hadden het niet eens door. De weg "Kolfschoten" had tijdelijk een tweede straatnaam gekregen nl "Viersprong". Bij het uitvoeren van de hersteller HK-XL gold niet de bij de routeopdracht aangegeven VADNA. En door de geplaatste bord aanduidende doodlopende weg was het dus geen viersprong. Even doorrijden dus naar de goede opvanger. Wij niet hoor, 60 pnt.
De C-klasse werd alleen al op de proef gesteld door het verkeersbord aanduidende doodlopende weg, waardoor de viersprong geen viersprong was.
 


10. Na 2 biljardballen asfaltweg R
Type foutje. Het is biljartballen. Of 2 biljard ballen. Ik had hem door! (Ben dan ook de navigator).
 


12. Voor "LENTERIT" "Lenteritweg" R (A/B-klasse)
12. Voor "LENTERIT" R (C-klasse)

Bij de 1e weg stond de tekst "LENGTERIT", bij de 2e weg "LENTERIT", duidelijk zichtbaar en dus te gebruiken. Aangezien bij beide wegen een bordje met gevraagde straatnaam stond konden we de eerste weg reeds gebruiken.
De C-klasse diende de opdracht uit te voeren bij de laatste gelegenheid om voor de tekst rechts te gaan. De 2e weg dus.

14. Na drie klinkers L (A/B-klasse)
14. Na twee klinkers L (C-klasse)

Geen idee waarom de A/B-klasse 3 en de C-klasse 2 klinkers zochten. Ze waren alle drie aanwezig, de straatklinker, de letter A van AMBC op diezelfde straatklinker en vervolgens de letter "O" van de stempelcontrole. Een afleidende RC U hadden we inderdaad niet nodig en daar reden we dus allemaal keurig omheen. Toch? Oh ja, wel even stempelen!
 


17. Na "EENVOUDIGWEG" eenvoudigweg R
Eenvoudigweg rechts is gewoon doen wat er staat. Ook de tekst "EENVOUDIGWEG" stond er eenvoudigweg. Eenvoudig toch! Weg dan! Door naar de volgende opdracht.
 

 


18. Voor 3 verkeersborden L (MUG)(A/B-klasse)
19. Asfaltweg links (A/B-klasse)
18. Na 3 verkeersborden L (C-klasse)

In beide gevallen werd u door een prachtig verstopt verkeersbord aanduidende "eenrichtingweg" de asfaltweg in "gedwongen". Het zat verstopt in het rode licht van een ander verkeersbord. Sneaky! Wel leuk! Let u de volgende rit op sneaky verkeersborden?

20. Voor "LENTERIT" L (A/B-klasse) (Wij werden tevens geacht een fietser te zijn, tja?!)
20. Na H "58" L (C-klasse)

Het antwoord was dat wij wel fietsers waren, maar dat de reglementen nog steeds voorschreven dat alleen wegen aanwezig waren die door auto- en motorvoertuigen bereden konden worden. Het gecreŽerde fietspad was voor ons dus niet aanwezig, in plaats van dat we dit moesten berijden. Oeps. Het is wel zondagmiddag. Hier zijn wij niet scherp genoeg voor. 90 pnt.
De C-klasse mocht de eerste weg niet nemen, omdat dit het genoemde fietspad was. Derhalve de tweede weg links.
 


21. Voor RC en T-shirt met V-hals R

Schitterende val! Natuurlijk eerst tijd verloren met woordenboeken naspeuren op de afkorting T en V. Dat was goed. Verder begrepen we wel dat er dan nog wel wat zou zijn…. maar wat? Enfin. In de kraag van het T-shirt stond nog een merkje met een omcirkelde M. Ergens hadden we nog einde weg links gemoeten. Waarom zien wij dat nou nooit!? 120 pnt.
 


24. Na klomp met een zeiltje "Broekerweg" L
Leuk stukje huisvlijt. Muzieknootjes in het zeil om ervoor te zorgen dat de bijgeplaatste stempel ook goed was. We waren echter niet overtuigd van het bootje in de vorm van een klomp. Per slot moet je niet alles geloven al staat het voor je afgedrukt?!? Dus de RC "N" maar opgeschreven met wat vraagtekens. Kunnen we later nog wel verzinnen wat er goed of fout was. Ja ja. Bij het opschrijven gewoon opgeschreven en dus alsnog deze val fout. Hoe dom! 150 pnt.
 


25. Na brug, brug en de namen van de drie neefjes van Donald Duck R
26. Na drie namen van metaalsoorten R

Kwik, Kwek en Kwak. Wie kent ze nu niet. Daarna Goud, zilver en brons. Alleen was zilver met een 1 geschreven (Z1lver). Kwik konden we niet gebruiken, omdat we dat in de vorige opdracht hadden gebruikt als naam van het neefje. Leuke val (we hadden hem goed).
 


28. Na verkeersbord "Boermark" L (A/B-klasse)
28. Na "BOERMARK" L (C-klasse)

De A/B-klasse zocht een weg "Boermark". Deze vonden we een eindje verderop listig verstopt.
Bij de C-klasse zocht men een bord met betreffende tekst. Echter er stond ook een P op het verkeersbord.

33. Na verkeersbord aanduidende autosnelweg, verkeersbord aanduidende hoge beslissingswegwijzer langs autosnelweg met rijstrookpaneel voor de doorgaande richting en aftakkingspaneel voor de afgaande richting, met interlokale doelen, routenummers autosnelwegen en Europese hoofdroutes en verkeersbord aanduidende einde autosnelweg, asfaltweg R
Inderdaad een vreselijke berg tekst. De drie verkeersborden vond u langs de weg. Ondanks de omgewisselde plaatsnamen blijven de borden natuurlijk gewoon geldig. Wederom een controle met vraagtekens per abuis op de controle kaart overgenomen. Zo kun je ook jezelf dwarszitten. 180 pnt.
 


34. Na 2e bushaltebord, bij staatnaam L
Dat het bushaltebord hier onderstreept was, begrepen we toen we de Veolia borden zagen. Niet echt zoals we het bord als verkeersbord uit RVV herkennen. Maar goed een staatnaam. Zowel staatnaam als staatsnaam kwamen in Van Dale niet voor. Wat te doen? Wij dachten dat op de geplaatste plattegrond van deze omgeving (nu ja, van Utrecht / Amersfoort tot Apeldoorn / Arnhem stond erop) toch wel zoveel tekst zou bevatten dat er vast een naam van een staat op zou staan, America of zo, hoewel dŗt in Limburg ligt. En jawel….. onder Apeldoorn ligt….. Engeland. Even getwijfeld of dit een staat was… maar ja het is United Kingdom en de landen daarvan doen allen mee aan WK’s , EK’s etc. Dus vonden we het goed. Helaas…. de uitzetter had zich alleen gefocust op Lapland (op een bordje bijgeplaatst), wat geen staat was. Zo schiet het lekker op. 210 pnt.

36. Na H "18" en equipe R
Wij hadden Henk en Jannie een toepasselijk voertuig aangeboden met hun 25 jarig huwelijk. Met allerhande verwijzingen naar de rittensport. Maar of dat dit nu een equipe is…. wel het voertuig daarvan wellicht. Gelukkig ook de gedachte van de uitzetters.
 


37. Na brug, viersprong, viersprong, viersprong en 2 pijlen L (MUG) (A/B-klasse)
37. Na brug, viersprong, viersprong, viersprong en 2 pijlen L (C-klasse)

Brug MOET deel uitmaken van of uitmonden op de bereden route. Alles anders, afbeeldingen, bruggen van brillen of zo….. vergeet het maar. Dus MUG kan nooit. De uitzetters waren de brug dan ook al vele malen tijdens het uitzetten tegengekomen.
De C-klasse had geen MUG achter de routeopdracht staan. Er was een figuur geplaatst welke twee pijlen bevatte.

41. Na H "43" en straatnaambord vernoemd naar een bekende puzzelritrijder R
Zeer origineel gevonden. Rob van Geijn rijdt, zo ook deze rit, regelmatig met Joop van de Gronden, een bekende en gewaardeerd uitzetter (zie Allerhanderit 2009 & 2010). En daar was een straat van in Achterveld. Echter de straat is wellicht naar hem genoemd, niet het bord.
 


45. Voor asfaltweg, bij "U NADERT HET KNOOPPUNT" L

Opdrachten dienen in volgorde en geheel na elkaar opgevolgd te worden. Maar dan wel in de volgorde NA, BIJ en VOOR. Daar was hier geen sprake van. We begrepen het al niet wat hier fout zat. Hoofdbrekens en toch niet gezien…… we waren de enige niet en dus een geweldige val. 240 pnt.

Tijdens opdracht 46 geldt dat na het uitvoeren van de routeopdracht het gebruikte oriŽnteringspunt niet meer aanwezig is. (A/B-klasse)
46. Aanhoudend na letter L (MUG) (A/B-klasse)
46. Na 2 letters L (MUG) (C-klasse)

Alle letters die we passeerden moesten we wegstrepen als oriŽnteringspunten. Dus ook letters van RC’s. We hadden de gedachtegang goed met betrekking tot de RC’s "C" en "D". Maar vergaten dat de direct door ons afgekeurde RC "AB" na eerste passage een keurige RC "A" was geworden. Zoals met de meeste aanhoudend opdrachten…. bijna goed. 270 pnt.
De C-klasse moest herkennen dat een RC slechts ťťn letter of getal kan bevatten. Dan kwam alles goed, hopelijk.
 


47. Na "EERSTE WEG LINKS" R (A/B-klasse)
47. Na "1e WEG LINKS" R (C-klasse)

Wij hadden niet herkend dat de tekst een herstelopdracht was. Natuurlijk wel dat je de opdracht moest uitvoeren. Maar het verschil is dat je door het uitvoeren van de herstelopdracht pas naar de tekst op zoek bent nadat je deze gepasseerd bent. En daar zat hem de kneep. Foutje bedankt! 300 pnt.
De C-klasse vond hun tekst ook al niet, omdat er wat anders stond. Gingen na de herstelopdracht wel uitgevoerd te hebben door naar de opvanger.
 


49. Na "SPORTZAAL ACHTERVELD" "Rentinckstraat" L
Het straatnaambord was u bij de weg reeds gepasseerd en dus moest u achterwaarts kijken om te weten hoe de straat genoemd werd. Derhalve kunnen we alleen straatnaamborden gebruiken welke in of na de weg geplaatst staan.

50. Finish bij stempelcontrole
Nu tuinen we er toch weer in. Een stempelcontrole zonder vlag. Grrrr. Bij onze club werd altijd in het bijzonder reglement vermeld dat stempelcontroles ook zonder vlag geldig waren. En dat krijgen we er niet meer uitgeprogrammeerd, ook al staat het nergens vermeld. Enfin finishen bij de eerste de beste juist geplaatste gele vlag die kennelijk door de uitzetters is geplaatst (meestal wel goed te herkennen) was voor ons geen probleem. 330 pnt. Wij hadden niet eens herkend dat de uitzetter wellicht de gele vlag voor een oranje zou willen uitschelden om de stempelcontrole geldig te laten zijn.
 


Alles bij elkaar ook nog 27 minuten tijd en onze 357 genotspunten waren gescoord. Een heerlijke rit. Leuke vallen en pijn aan het hoofd van het steeds voor het hoofd slaan en steeds je kop stoten.

Henk en Jannie, wederom een schitterende rit.

Ruud van Stijn.


omhoog