Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2010
 

uitzetter:     Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
14 november 2010

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse

Uitleg
       

 

 
 Situatie opdr. 26  Situatie opdr. 38

Situatie opdr. 52


We zijn weer met een dosis enthousiasme naar De Moespot getogen om in feite als het ware weer een "strijd" aan te gaan met het brein van de uitzetter. Wat wordt door de uitzetter bedoeld? Op welke manier kun je de vallen uitleggen? Het resultaat blijkt onderstaand.

3. na baltimoretropiaal asfaltweg rechts (MUG)
Bij punt 3 werden we geconfronteerd met een baltimoretropiaal. Daar hadden we nog nooit van gehoord en ook de meegebrachte hulpmiddelen brachten geen uitkomst. De mus werd onderkend en in de tweede vogel zagen we een roodborstje, zo dus de goede combinatie.
 


7. na  bushaltebord  en  bushaltebord,  bij "ACHTERVELD – AMERSFOORT 9", bij  bij "BARNEVELD 6" asfaltweg links
Dat de opdracht met de lange tekst en twee keer het woord "bij", aan het eind van de ene en het begin van de volgende regel niet uitvoerbaar leek, hadden we wel ontdekt.

8. na derde driehoek en vierde driehoek links (MUG)
De eerste 30 strafpunten werden gescoord met de driehoeken. Even enthousiast driehoeken tellen. Doordat er inclusief de driehoek in de RC A vier driehoeken kwamen na de drie eerdergenoemde bij elkaar gelegen driehoeken, dachten wij de opdracht toch uit te kunnen voeren. Voorzitter Henk leerde ons dat bij het gebruik van een rangtelwoord iedere driehoek na elkaar moet komen. Dat hopen we niet meer te vergeten.
 


9. na legendarische F1 coureur links
10. na "20" en matroze pakje weg links

De bekende afkorting F1 voor de Formule 1 werd onderkend en toen kwamen we bij een bij het oplezen simpel lijkende val, het matroze pakje. En het waren twee woorden en er ontbrak een "n" achter "matroze…". Een zeer leuk gevonden val en we hadden het tijdig door.
 


12. na "28", "32", "25" en "RC"asfaltweg links
14. na "25", voor een RC die voor de grootste helft oranje is, "'t Jannendorp" links
15. na penetentiaire inrichting viersprongrechts

De kennelijke RC met de tekst RC hebben we niet genoteerd. Ook de "grootste helft" werd als niet mogelijk onderkend, evenals de penetentiaire inrichting. Toch wel even gekeken naar de foto, maar de tekst leek niet leesbaar. Misschien was er immers toch nog iets anders bedoeld. Dat leek en was ook later niet het geval.
 


16. na derde viersprong, brug en "KOOKSTUDIO", bij "POSTWEG", asfaltweg links (GA)
Soms kom je bij de uitleg erachter dat je de val wel hebt onderkend, maar dat de interpretatie toch verschillend was. We zagen de tekst "KOOKSTUDIO" los bungelen en wij vonden de ruimte groot genoeg om het plankje er af te kunnen halen. We bleken niet de enigen, maar uitzetter en controleur vonden het oog te klein voor het haakje. Kortom we konden er weer 30 strafpunten bijschrijven.
 


17. na twee achter elkaar lopende pinguïns asfaltweg rechts (MUG)
De achter elkaar lopende pinguïns was een leuk gecreëerde val. Leuk gevonden met een gewaardeerde uitleg. Wij zagen de pinguïns half naast elkaar lopen op de fraaie foto en hadden dus een gelukje.
 


18. na klinker "E", "Klein Moorst" links
Bij de klinker "E" konden we geen fout ontdekken, dus maar uitvoeren. De letter "E" bleek dus een precisering te zijn van de klinker, zo vernamen wij van de cracks / A-klassers aan de tafel. Je moet het maar weten, maar je leert er wel veel bij tussen de finish en de uitslag.

19. na Boxer asfaltweg links (MUG)
Met de Boxer boksten we op een goede manier terug tegen de uitzetter. We zochten eigenlijk een foto van een persoon met de naam Boxer eronder. Die zoekend rolden we in de goede opvanger.
 

 


22. na "31", Asterix, obelisk, asteriks en Obelix links
Met allerlei asterisken en asterixen was het goed opletten. Even naar de foto’s kijken inclusief de Egyptische obelisk en dan maar tot de conclusie komen dat we geen risk wilden lopen met de asteriks.

23. na logo aanduidende de Automobiel- en Bromfietsclub Achterveld links
24. VRW links (Goorsteeg)
C. VRW rechts (voorzichtig)

In opdracht 23 waren de uitzetters ons te machtig. Het logo vonden we niet goed, maar het is uitstekend gevonden om van de C een hersteller te maken. We hebben gepeinsd waarom het bordje nadering VRW er stond, maar konden geen reden bedenken. Ja en dat kost je dan toch weer 30 strafpunten.
 


26. "Hermanplein" links
27. na "HERMAN" viersprong links (U mag niet over de parkeervakken rijden)

Het "Hermanplein" was ons te machtig. Even een moment van onoplettendheid, want de verwachting was dat het ging om de opdrachten direct daarna door alle pijlen, parkeervakken, RC’s e.d.. We hadden niet gezien dat de "p" niet was onderstreept, dus weer 30 om de oren.
Dat bleek ook wel. Tekeningetje maken en wegen en gebruikte wegsituaties afstrepen en het plein weer verlaten. Altijd leuk die opdrachten op de vierkante meter”. (zie ook situatieschets opdracht 26)
 


31. na zwarte doos weg rechts
Het Nederlands biedt de puzzelrijders zoals we allemaal zijn, leuke mogelijkheden, zoals de zwarte doos en de oranje black box uit een vliegtuig. En waardering voor de uitzetters om zulke vallen te creëren. Daar genieten we van.
 


33. na H "2" en straatkolk eenrichtingsweg rechts
De straatkolk was ons te machtig. Die dachten we te zien in het trottoir, maar controleur en voorzitter Henk gaf een aanvullende uitleg door aan te geven dat een straatkolk een samenstel is van het ijzeren deksel en de betonnen put waarin de leidingen bij elkaar komen en die zag je uiteraard niet bovengronds. Zo weer een fout gemaakt. Die losse straatkolk in de tuin van de burgemeester hadden wij niet in ons vizier.

38. eerste "Tweedederdestraat" links
39. tweede "Eerstederdestraat" links

Hoe ingewikkeld kun je het als uitzetter maken: gebruik "Aweg" of "Egweg" of aan de andere kant de "Eerstederdestraat" en de "Tweedederdestraat". Ik ben er als navigator uit de auto gegaan, de RC’s ingetekend in de lichte regen en alle verwarring weer achter ons gelaten, "in de geest van de uitzetter", zoals dat zo mooi heet. (zie ook situatieschets opdracht 38)
 


43. na "PJ" en verkeersbord voor motoren links
Zonder een beetje geluk vaart niemand wel. Natuurlijk bestaat een bord voor motoren niet, leuk gevonden, maar door toeval maakten we hier geen fout door de beoordeling van het verkeersbord.

44. na brug, "PJ" en "UIL" links
Deze rit moest ik als navigator vaak de auto uit en dat met al die modder en drukte en veel keercontroles. Maar, je doet het voor je lol, absoluut en je kunt de zaak beter beoordelen. Dus maar weer de auto uit om er zeker van te zijn dat de tekst UIL inderdaad horizontaal doorgeknipt was en dus kennelijk uit twee bordjes bestond. Op het onderste bord stond nog steeds UIL, dus linksaf. En dan is de neiging groot om even op afstand de keercontrole te zien en te noteren. Het andere kant staande verkeersbordje dat je naar rechts dwong werd nog net even gezien. Het lukte aardig goed die middag en we hadden er erg veel plezier in.
 


46. na querulant, "Lambalgseweg" links
De uitzetters probeerden ons met de querulant dwars te zitten, maar dat is ze met deze opdracht niet gelukt. We waren er snel klaar mee als je een persoon zoekt en je langs de weg foto’s van apparaten tegenkomt.
 


48. na brug , H "39" en het verschil tussen "1000" en "100" rechts
Eenvoudige opdracht voor ons, die 900 konden we niets mee.

50. bij rotonde tweede weg rechts
Op weg naar de rotonde waren we niet scherp genoeg. De uitzetters hadden een verkeersbordje eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, enz. geplaatst. Niet gezien, dus weer een kruisje op de controlekaart.
Op de rotonde reden we twee keer rond. Volgens ons ligt een rotonde altijd links van je. Maar aan de tafel met A-klassers leerden we weer. De weg waar je op rijdt maakt namelijk ook deel uit van een rotonde en zodoende bevindt de rotonde zich niet geheel links van de as van de bereden route.
 


52. na "PJ" en drie verkeersborden rechts (MUG)
54. na 2e letter van het alfabet links (MUG, u mag over de parkeervakken rijden)

Het verkeersbord doodlopende weg leverde geen probleem op.
Bij de volgende val zat het geluk bij ons aan de goede kant. Het bordje DLW hadden we wel gezien, maar geen functie toegedicht. Maar wel bij toeval goedgedaan, omdat de Griekse letter de tweede letter was van alfabet, zij het dan het Griekse.
 

 


58. voor "NA 100 M", asfaltweg links
Punt 58 leverde veel gedwongen denkwerk op. Een onderbord onder een DLW: wat moet je daarmee en hoe moet je dat interpreteren? We bleven het als DLW zien en dat zag de uitzetter ook zo. Dat bij de volgende mogelijkheid een bordje nagenoeg los aan een spijker hangt, hadden we niet gezien. Was ik nóg niet genoeg uit de auto geweest om het geplaatste materiaal te beoordelen. Volgende keer sportschoenen aan!!
 


60. na onmogelijke opdracht viersprong links (MUG)
Hoe verzinnen ze het: opdracht 60 een "onmogelijke opdracht". We vonden het gebodene niet onmogelijk, want je moest kijken en dat lukte nog wel.

61. voor "DLW", "Dlw" rechts
Een gemeente zal een straat niet gauw de naam "Dlw" geven, maar van een uitzetter mag je alles verwachten. Wij konden die redenering wel volgen.

64. na plaatsnaambord, viersprongen "GEZ ZORG DE HEELKOM", viersprong rechts (GA)
Zelfs een gemiste punt in een tekst kan je 30 strafpunten kosten, zelfs aan het eind van een rit met haast. Maar dat ging goed.
 


66. bij "JAN VAN ARKELWEG", "Rentinckstraat" links
En op het laatst hadden we waardering voor de opdracht om weer met opdracht 2 verder te gaan. Geweldig, maar dat je dan niet dezelfde weg mag gebruiken als oriënteringspunt ten opzichte van het de eerste keer uitvoeren van opdracht 2: geweldig heren. Daar dachten we niet aan. We waren door de waardering voor die val even "verblind" en dachten niet verder na. Jullie wel, dat bleek enkele minuten later met de schriftelijke uitleg in de hand. De achtste keer 30 strafpunten en een meer dan uitstekende rit gereden, waar je continu uiterst alert moest zijn. Een keer even verslappen en "pats weer 30 om je oren".

Om met de woorden uit de eerste alinea van dit verslag te eindigen: het was een heerlijke strijd met de uitzetters, chapeau!! We hebben meer dan genoten.

Het aardige is dat ik na 25 à 30 jaar de rittensport weer ben gaan beoefenen. Na overleg met bestuurders zijn we in de C-klasse begonnen, ook omdat het voor mijn bestuurder een nieuwe hobby is. Aan het einde van het jaar 2010 is gebleken dat het beter ging dan we vooraf gedacht hadden. Dus we gaan volgend jaar in de B-klasse rijden, met hetzelfde plezier.

Met nogmaals dank aan uitzetters, controleurs en organisatie, voor een heerlijke middag vertier, mede namens bestuurder Henk Jansen:

Wim Eggenkamp, navigator.
 

Aanvulling verslag A- en B-klasse

8. aanhoudend na 2 driehoeken links (MUG)
Toch wel even puzzelen. 13 driehoeken in het figuur en 1 in de A, totaal 14. Dus 7 keer de opdracht uitvoeren en 8 keer de A noteren (1 keer langsrijder).

38. eerste "Tweedederdestraat" links
39. tweede "Eerstederdestraat" links
40. eerste "Derdetweedestraat" links
41. eerste "Tweedederdestraat" links
42. eerste "Eerstederdestraat" links
Leuk driehoekje met verwarrende straatnamen, maar alle opdrachten waren uit te voeren. Een kwestie van goed lezen en opletten. (zie ook situatieschets opdracht 38).
 


52. na "PJ" en drie verkeersborden rechts (MUG)

Een prachtige val. In eerste instantie de 3 verkeersborden gevonden, echter de opdracht was niet uit te voeren vanwege het verkeersbord doodlopende weg. De herstelopdracht bij RC F gaf aan dat u moest keren en 1e weg links. Na het keren reed u in een ritpijl, waardoor u gedwongen naar links ging. Het verkeersbord doodlopende weg stond nu midden in de weg en dus niet functioneel. Op de einde-weg-situatie kon u 1e weg links uitvoeren van de herstelopdracht. De volgende herstelopdracht bij RC G liet u weer keren. Daarna kon u opdracht 52 uitvoeren door naar rechts te gaan. U kwam dus niet weer langs RC I, maar reed in de afsluiter F. (zie ook situatieschets opdracht 52)

A- B-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger

Verslag: Wim Eggenkamp.


omhoog