Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Lenterit 2012
 

uitzetters:    Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
18 maart 2012

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
 
 Situatieschets opdracht 18-21  Situatieschets opdracht 51-53
       
 Situatieschets opdracht 54-55  Situatieschets opdracht 56-57


De zaterdag van 17 maart was ons al goed bevallen. Die dag hadden wij een rit gereden in Elburg bij "De Ellerijders" en daar waren wij keurig als 1e geëindigd. Op weg naar de start van de Lenterit hadden Joan en ik ons voorgenomen om dezelfde tactiek als de zaterdag toe te passen. Welke dat was, was ons ook niet helemaal duidelijk, maar was natuurlijk wel een goed plan. Zonder plan kom je nergens.

Alvorens weg te rijden eerst even het aanvullend reglement doorworstelen en daar vielen ons 2 punten op.
h. De letter of het getal op een RC wordt geacht zich op één ondergrond te bevinden met de herstelopdracht.
Natuurlijk door de uitzetter opgenomen om discussie over het wel of niet één geheel zijn van tekst op een RC te voorkomen.
i. In de routebeschrijving wordt tweemaal een vraag gesteld. Het antwoord dient u direct in het aangegeven vak van uw controlekaart te noteren. De vraagstelling is juist.

Dus vlug even de vragen in de routebeschrijving bekeken. Vraag 1 was "onderweg" oplosbaar. Bij vraag 2 (zie ook verder) moesten wij aangeven hoeveel materiaal de uitzetters gebruikt hadden! Mooie aanvulling! Fijn dat we die nu wisten dat we bij iedere foef even moesten turven. Uitzetters bedankt!

Dan nu van start:
3. na 4 namen van vogelsoorten asfaltweg R (MUG)
Wel handig, vandaag de dag, dat internet op je smartphone. De eerste zoektocht op vogelsoorten leverde een dusdanig lange lijst op, dat als we die moesten nalopen, wij er nu nog hadden gestaan. Dan maar even individueel controleren en zo kwamen we keurig op 4 namen. Dat we de woorden op het bordje met de tekst "Trap niet in deze valkuil" ook mee moesten nemen, was voor ons wel duidelijk.
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route…….
 


AB5. na brug, "LENTE" en 2e WW asfaltweg L
Door de uitzetter was een heel mooie zelfgemaakte kleine ANWB wegwijzer langs de route gezet. Alleen mag je een dergelijke WW niet gebruiken. Op een zelfgemaakte WW mogen alleen plaatsnamen staan! Geen probleem dus en door naar de opvanger. Jammer dat later op de avond, bij het oprollen van het materiaal, bleek dat een onverlaat dit kunstwerk nu in zijn schuur heeft staan. Misschien zien we de WW nog ooit terug bij Kunst en Kitsch.
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route…….
 


AB7. bij doosje voor CD L
Met dit soort opdrachten zijn wij zo klaar. Lekker doorrijden op zo'n mooie afkorting.
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route…….
 

 

 


8. na "30 KM/H" en ereprijs L
Een hele uitleg van de uitzetter, maar wij vonden dit allemaal prachtig, mooi en echt. Als je prijs krijgt, om wat voor reden dan ook, vinden Joan en ik dat dat gewoon een ereprijs is! Waarom zou je anders een prijs krijgen. Zelfs het plaatsen van een schildpaddenprijs in het max 30 KM/H stukje moet toch voldoende zijn om dit goed te doen. Nog een beetje nakeuvelen in de auto bracht ons tot de slotsom dat een regel in het reglement (de laatste onder 1. ALGEMEEN) inzake maximaal 60 minuten te laat komen, speciaal is opgenomen voor het geval het equipe Hazeleger als deelnemer gaat meerijden.
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route…….

11. na cameraman en geluidsdrager R (MUG)
Ook hier waren wij vlug klaar. Wij dachten nog aan een CD die de uitzetters zouden ophangen. Ook daarop kun je niet zien wat erop staat. Ook weer door naar de opvanger.
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route…….
 


AB12. na "HJ H" R (u mag over de parkeervakken rijden)
AB13. na "HJ H" R (u mag over de parkeervakken rijden)

Dat grapje dat kennen wij. Alles staat op een één bordje (vonden wij) en konden daarom opdracht 13 niet uitvoeren. (Hetzelfde bordje als opdracht 12) De uitzetter dacht hier anders over. Achteraf blijkt dat ongeveer de helft van de A-klassers denkt dat het kan en de ander helft niet. Voer voor discussie bij de A-klassers!
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route…….
 

 


14. na 2e stempel asfaltweg R (VADNA) (MUG)

Duidelijk stempels op de controle! Joan begon meteen te sputteren…. "Dat hebben deelnemers gedaan!". Waarop ik zei: "Kan zo zijn, maar ik zie 2 stempels". De uitleg sloot zich hier bij aan.
Wel even turven, zowel materiaal langs de foute als de goede route, maar wat moeten we nu met de vlag en de stempel??? Is dat 1 turf of 2 turven. Gekozen voor 2 turven en het blaadje begint al erg vol te worden!

17. na stalen ros L
Vlug even kijken wat er allemaal op het plaatje stond. Maar een beetje te vlug en de fiets op het plaatje compleet gemist. Wel weer turven.
 


AB18. na een derde weg L

Eerst maar een paar rondjes op het plein om te kijken wat er al niet allemaal staat. Onder het nadenken gaat mijn mobiel. Ene Henk Hazeleger belt over het startklokje wat zoek is???. Toen hij hoorde dat we op het pleintje druk aan het turven waren, klonk er een hoop gegiechel aan de andere kant van de verbinding. Na de draad van deze foef verkeerd opgepakt te hebben (bedankt Henk!) hadden we 30 strafpunten extra. Overigens hadden de uitzetters hier bijna een "filipientje" (oftewel een opdracht die iedereen fout doet) gescoord. Er was 1 deelnemer in de A/B klasse die dit goed had gedaan! Met behulp van de bijgevoegde situatieschets kan er nog droog worden geoefend! Eigenlijk moet je opdracht lezen als: na 'n derde weg L, en dan kom je er wel uit.
 


22. na zwarte kapitaal R (MUG)
Inkoppertje. We zochten hier een zwarte hoofdletter en die was er.
Toch nog even turven.

27. na situatieschets en email L (MUG)
Bij deze foef bleek dat Jannie al aan de voorjaarschoonmaak was begonnen. In de struiken bleek wat email (potten en pannen??) vastgemaakt te zijn. Compleet gemist. Gelukkig wel even de e-mail gelezen. Daar stond het antwoord van vraag 2 op!!! De uitzetters moesten maar liefst 119 bordjes in de grond meppen!! Weer 30 strafpunten rijker, maar wel klaar met turven!
 

 


29. na huis "H 126" L
Bij het lezen van de opdracht voel je al nattigheid. Je zoekt hier een huis met daarop de tekst H 126. Dus gas erop en naar een opvanger zoeken. Vervolgens weer met gierende banden stoppen, omdat ik in mijn rechterooghoek iets achter een lantaarnpaal zag staan. Een glazen huisje met de gezochte tekst! Weer zo'n mooi kunstwerk wat we vast nog weleens tegen zullen komen in een andere rit!
 

 


30. na brug, brug, "LENTE" en 6 vleugels asfaltweg L

Op het kunstwerk waren maar 5 vleugels te vinden. Gelukkig zat het kunstwerk vastgemaakt met vleugelmoeren en kon de opdracht gewoon uitgevoerd worden.

32. na "LENTE", drie, een minder dan vijf en een meer asfaltweg R (MUG)
Hier is Joan nog uit de auto geweest om te controleren of de uitzetters niet ergens een meer (zeg maar plas water) hadden aangelegd. Gelukkig hebben ze daar geen tijd voor gehad.
 


Vraag 1: Stel, het is nu 19.59 uur. Hoe laat is het dan over 813 minuten? Het antwoord invullen in vak 67 van uw controlekaart.
Wat zit hier nu achter? Wij zouden het niet weten. Een weekend later deze foef, met de overgang naar de zomertijd, was wat lastiger geweest. Even rekenen en je komt op 13 uur en 33 minuten verder. Dus de uitkomst is 09.32 uur. Als je op een rekenmachine 813 laat delen door 60, kom je overigens op een ander (verkeerd) getal. Vermoedelijk was dat de grap.

AB36. doorgaan met routeopdracht 35 van de routebeschrijving
Hier waren we snel klaar. Deze opdracht slaat nergens op en zal niet leiden tot een richtingsverandering. Hup naar de opvanger.

38. VRW R (Stationsweg Oost)
Jaja, Jannie en Henk, hier trappen wij niet in. Zomaar onze eigen foef van de Snertrit fout doen?? Keurig voor het eenrichtingsbordje gedwongen rechts het i-terrein op om de juiste RC te halen. Jannie en Henk hadden natuurlijk gehoopt hier een "filipientje" te halen, maar helaas.
 


39. De equipes Van der Horst, Hammink en Brundel zijn op de jaarvergadering gehuldigd als clubkampioen 2011. Na "LENTE" en foto van hen asfaltweg rechts
Er staat duidelijk als opdracht: Na "LENTE" en foto van hen asfaltweg rechts. Dus na het bordje met de tekst LENTE op zoek naar een hen. Uiteraard niet te snel het bordje met de kampioenen voorbij, want Henk en Jannie zijn in staat om een hen erbij te photoshoppen. Gelukkig hadden ze dat, dit keer, niet gedaan.

40. na tafel en driepoot links (MUG)
Bijna door gereden in verband met een volgorde probleem op het bordje. Gelukkig riep Joan door de auto: "En die M dan? Dat is toch ook een driepoot?". Inderdaad een M wordt ook een driepoot genoemd en de volgorde was plots weer goed om de opdracht uit te kunnen voeren.
 

 


41. na de uitkomst van negenenegentig gedeeld door een half R (VADNA) (MUG)
Hier zal het wel aan onze ouderdom hebben gelegen. Met z’n tweeën zeker vijf minuten staan kijken, maar we zagen het niet. Nu bij het tikken van dit verslag staat er een dikke rode streep van de spellingscontrole onder negenenegentig (ipv negenennegentig). Jannie, Henk er zijn andere manieren om ons er aan te herinneren dat we ouder worden!

42. einde weg R
43. na "LENTE" en een speld in een hooiberg L

Lekker makkelijk. Zit de speld IN een hooiberg, dan zie je hem niet. Zie je hem wel, dan is dat buiten de hooiberg of onder een afdakje. In dit geval het laatste en dus in een opstal en dat mag niet.

45. voor verkeersbord R (MUG)
Wel even het bordje goed onderzocht of er niet teveel aan gerommeld was, waardoor we de weg voor ons niet in zouden mogen. Het geheel afsluiten met een stempelcontrole was ook al verdacht. Maar er was niets aan de hand, gewoon een vreemd bordje en doorrijden naar de stempelcontrole.
 


AB48. na brug, kombord, "LENTE" en asfaltweg 3e viersprong L

Maak ons gek! In de A-klasse weten we wel dat we dat kleine stukje asfalt na "LENTE" niet meetellen. Maar waar was die opvanger dan toch voor?? Misschien een van de drie viersprongen geen viersprong. Voor alle zekerheid even terug en nogmaals checken. Niets bijzonders te vinden en dus gewoon uitvoeren.

AB52. aanhoudend asfaltweg L
AB53. na RC "B AB: 3x: XR C: 51" R

Hier dachten wij de uitzetters in de gaten te hebben, maar wij zagen de kleine x in de routebeschrijving over het hoofd. Wij moesten eigenlijk gaan zoeken naar een vreemde straatnaam, maar helaas zijn wij niet zover gekomen. En ja hoor!!! Daar is hij dan!!! Dit was wis en waarachtig een "filipientje"!!!!! Niemand in de A klasse heeft deze opdracht er namelijk goed vanaf gebracht. (De B- en de C-klasse hadden hier een andere opdracht) Jannie, Henk proficiat!!! Kijk ook maar even via de situatieschets.
 

 


AB54. na situatieschets en "LENTE" "Lente" R

Te makkelijk! Dan toch maar even de auto uit om het materiaal te controleren. Zie je wel!! Eén van de straatnaamborden was niet onderstreept, maar daar was de streep van uitgezaagd! Foei toch al dat gerommel aan ons mooie materiaal! Ook van deze situatie is een schets bijgevoegd.

AB56. na 3 verkeersborden weg R (MUG)
Dat ging ons makkelijk af dachten wij. Eerst drie verkeersborden pakken, naar de RC en weer opnieuw beginnen. Vervolgens gedwongen naar rechts en door blijven rijden totdat je weer rechts kunt. Na gekeerd te zijn, doken wij direct een zandweggetje in. Het leek of er meer deelnemers waren geweest, want de eigenaar had een container midden op de weg gezet. Voor ons gevoel liep dit prima, maar niet volgens de uitzetters. Dus helaas weer 30 strafpunten erbij. Als je naar de situatieschets kijkt klopt alles (behalve dat ons zandweggetje er niet op staat).
 


59. na het gebouw waar u deze puzzelrit bent gestart R
Leuk gevonden, maar de puzzelrit start nog altijd bij de blauwe vlag en niet in het gebouw.

Vraag 2: Hoeveel stuks materiaal (RC's, DLW's, stempels, ritpijlen, vlaggen en andere ritmaterialen) hebben de uitzetters geplaatst voor deze lenterit? Het antwoord invullen in vak 68 van uw controlekaart.
Die vraag hadden we al bij opdracht 27 gevuld. 119 paaltjes in de grond meppen en later op de dag weer 119 paaltje uit de grond trekken.

In totaal hebben Henk en Jannie ons 7 keer kunnen neppen. Een beetje veel voor ons doen. Dus gaan we dat volgende keer verbeteren! Uiteindelijk zijn we hiermee toch nog vierde geworden. Daar zijn wij best tevreden over. We hebben een prima rit gereden en hebben ons heerlijk vermaakt. Jannie, Henk bedankt voor deze prachtige rit en volgend jaar in de herkansing!

Joan Oostveen en Paddy Jans.

 

Verslag C-klasse-opdrachten.

3. na 3 namen van vogelsoorten asfaltweg R (MUG)
Mus en ooievaar zijn namen van vogelsoorten. Op het bordje: Trap niet in deze valkuil staan ook 2 namen van vogelsoorten, namelijk trap en valkuil.
 


5. na brug, "LENTE", "ACHTERVELD" en "ACHTERVELD" asfaltweg L
De brug en de tekst LENTE waren gemakkelijk te vinden, dan op zoek naar de tekst ACHTERVELD. Op de wegwijzerbladen stond: ACHTERVELD 2. De 2 was niet in de routeopdracht vermeld, dus de opdracht niet uitvoeren.

7. bij doosje voor cd L
Langs de route zag u een doosje waarin een cd opgeruimd kan worden en een cd. Maar, cd is een afkorting, die niet is toegestaan in een routeopdracht.
 


12. na "HJCH" R (u mag over de parkeervakken rijden)

Mooi transparant bordje met aan beide kanten HJ H. Tussen de J en de H stond een gespiegelde J, dit is geen C.

18. voor 1/3 breuk L
Wat is dat nu, 1/3 breuk? Alleen hele breuken bestaan.
 


34. voor ritpijl L

Op de einde-weg-situatie was een ritpijl naar rechts geplaatst, dus daar gedwongen naar rechts. Om de opdracht te kunnen uitvoeren, was de enige mogelijkheid voor het grasdriehoekje naar links gaan.

48. na brug, kombord, "LENTE" en asfalt 3e viersprong L
De brug, het kombord en LENTE waren aanwezig. Direct na LENTE lag een stukje asfalt in het weiland. Hierna de opdracht uitvoeren door op de 3e viersprong naar links te gaan.
 


51. na "LENTE" en doorgesneden halve bal viersprong R

Een doorgesneden halve bal minder dan een halve bal. De halve bal langs de route was daarom niet te gebruiken als oriënteringspunt.

54. na situatieschets en "LENTE" R
Het eerste plaatje met de vliegende vogels suggereerde de tekst LENTE, maar deze letters waren niet aaneengesloten. De tekst LENTE bij routecontrole E was juist en niet vergeten de opdracht uit te voeren.
 


56. na 3 verkeersborden weg R (MUG)
De 3 verkeersborden waren juist, dus naar rechts. De herstelopdracht op de routecontrole uitvoeren en doorgaan met opdracht 58. Op weg naar de VRW kwam u weer langs 3 verkeersborden. Eén daarvan gaf aan verplichte rijrichting naar rechts, dit altijd opvolgen. Daar stond routecontrole N met een herstelopdracht, die u liet keren en weer doorgaan met opdracht 58.

C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.

Verslag: Joan Oostveen en Paddy Jans.


omhoog