Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2012
 

uitzetters:    Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
28 mei 2012

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse
       
 Uitleg A- en B-klasse  Uitleg C-klasse
       
 Situatie opdracht 1-4 en 63-64  Situatie opdracht 4-7
       
 Situatie opdracht 49-54  Situatie opdracht 55-61


Zaterdagavond wanneer ik naar bed ga, vraagt mijn vader: "Ga je morgen ochtend met mij mee of kom je later met Esmée en mama?" waarop ik antwoord: "Wat is er morgen dan?". Niet echt de optimale voorbereiding dus...  Maar vol goede moed naar Achterveld gereden. Een rit uitgezet door Bertus is meestal een rit die wel redelijk in ons straatje ligt. Rare gedachtekronkels die voor ons misschien vrij natuurlijk zijn? Eens zien wat ons vandaag te wachten staat.

Routebeschrijving:
Start bij de blauwe vlag (Deze staat in de Rentinckstraat)
2. Na voertuig dat stoom als brandstof gebruikt L

Een voertuig dat stoom als brandstof gebruikt kennen wij niet. Voor de zekerheid toch even goed de geplaatste bordjes inspecteren op eventuele andere bijzonderheden, maar geen bijzonderheden, dus doorgereden naar de opvanger.
 


4. Na tractor en brug, voor "RIJJIJOFRIJIK" L (Bord "EIGEN WEG" negeren) (VADNA) (de in deze opdracht gebruikte oriënteringspunten zijn na gebruik niet meer aanwezig)

De tractor was aanwezig op het zelfgemaakte verkeersbordje. Dit verkeersbord levert verder geen beperkingen op voor ons als automobilisten, dus op zoek naar de brug. Voor equipes die vaker in Achterveld rijden, mag de brug op de Kon. Julianaweg inmiddels een welbekend oriënteringspunt zijn. Wij zaten in ons hoofd dan ook al bij de daarop volgende tekst. Aangekomen bij de geplaatste tekst en de informatie over het wegvallen van een gedeelte van die tekst, dachten we al snel door te hebben hoe de val in elkaar zat. Voor de RC "I" konden we linksaf gaan. En oriënteringspunten die na gebruik niet meer aanwezig zijn? "Ja, dat zal wel zijn voor de volgende keer dat we hier langs rijden". Zo gezegd, zo gedaan…. Maar helaas, volgende keer toch nog iets beter kijken. Leuke val Bertus! 
 

 


7. Na Fred en Barney Flintstone L
Gelukkig vond mijn vader, in tegenstelling tot ikzelf, de Flintstones wel leuk. Hij wist ook dat Barney Rubble van zijn achternaam heette, dus naar de goede opvanger doorgereden.
 


8. Na verkeersbord aanduidende bushalte asfaltweg L
Aangekomen bij het eerste verkeersbord zeiden we allebei dat we het bord niet kenden. Voor de zekerheid toch nog maar even in ons verkeersbordenboekje gekeken, maar ook daar geen spoor van dit verkeersbord. "Zal wel een eigen creatie zijn". Helaas dus rechtdoor gereden. (Misschien wordt het tijd om ons verkeersbordenboekje ook eens van een update te voorzien!) 

10. Asfaltweg R
In eerste instantie de asfaltweg R gewoon uitgevoerd en doorgegaan met de volgende opdracht. (Het bordje Eigen Weg hadden we niet gezien.) Aangekomen bij de volgende opdracht zagen we opvangers staan die we niet konden plaatsen. De opvanger aan je rechterhand zou overbodig zijn als er geen val in de vorige opdracht zat. Dus toch nog maar even terug en de situatie nog een keer beoordelen. De tweede keer zagen we het bordje Eigen Weg wel staan en alle puzzelstukjes vielen op hun plek. (Misschien toch een andere (extra) kijk op een rit als je er zelf al een keer 1 hebt uitgezet??  )
 


15. Bij lepel in kom L
Een opdracht die we in de Nacht van Veenendaal ook voorbij hebben zien komen. Na de viersprong overgestoken te hebben, zagen we het zelfgemaakte kombordje "Scherpenzeel" staan en waren daarom alleen nog maar op zoek naar een lepel (we rijden immers binnen de bebouwde kom, dus de lepel is ook altijd "in kom"). De lepel was keurig bijgeplaatst onder het afleidende plaatje, dus de opdracht uitgevoerd.
 


16. Deze zomer is het EK-voetbal, na de naam van het land waartegen Nederland zijn eerste wedstrijd tijdens dit toernooi speelt L
EK is natuurlijk een niet toegestane afkorting binnen het puzzelen. Omdat het nogal druk was op het parkeerplaatsje hebben we niet al te veel tijd in het zoeken naar een eventuele dubbele bodem gestoken, snel een aantal auto's die de plaatjes grondig aan het inspecteren waren voorbij gereden, hopende eerder dan de hele horde weer van het parkeerterrein af te zijn.
 


19. Na sportieve hoeveelheid sprookjesfiguren (= Cryptische omschrijving) L

Een lastige opdracht. Het oplossen van de cryptische omschrijving resulteerde bij ons in "Elfjes". Het plaatje van het Nederlands elftal hadden we gevonden en we snapte wel waar de uitzetter ongeveer heen wilde met deze val. Onder het mom van "Het zal wel goed zijn, anders verzin je dit niet" snel weer verder gereden.

27. Na benzinetank R (MUG)(u mag nu over de parkeervakken rijden)
"Een benzinetank, dat moet bijna wel een afbeelding van een brommer of motor zijn" zeiden we na het lezen van deze opdracht tegen elkaar. Het eerste bordje dat we tegen kwamen was een aanduiding voor een benzinepomp. Doorgereden naar het tweede bordje, waar inderdaad een brommer op te vinden was. Na de brommer de opdracht dus uitgevoerd en 2 keer de letter "M" opgehaald.
 


29. Na een hybride voertuig R (MUG)(VADNA)
Is een Solex een hybride voertuig? Wij dachten van niet; helaas pindakaas…

37. Na lettergrepen L (MUG) (Tijdens opdracht 37 komt u bij een bord waar lettergrepen op staan. Aan u de vraag welke Nederlandse plaatsnamen u van deze lettergrepen kunt maken. Zet uw antwoorden in de vakjes 66 tot en met 68 van uw controlekaart)
De lettergrepen van het bordje even op het blaadje van routebeschrijving geschreven, vervolgens de auto even langs de kant gezet om rustig de plaatsnamen te vormen. Na de 3 plaatsnamen gevonden te hebben eerst nog even de hersteller AL uitvoeren die op het bordje stond, om vervolgens de opdracht alsnog uit te voeren.
 


38. Na de achternaam van de uitvinder van de luchtband R (MUG)
Als motorliefhebber surf ik weleens over de sites van de bekende bandenmerken op zoek naar een mooie band, of de laatste tests. Zo ook weleens op de Dunlop site gekomen. En zo'n belangrijk stukje geschiedenis staat daar keurig op vermeld.

42. Na Zwitserse plaatsnaam R
Als eerste een bordje Zurich tegengekomen, helaas verkeerd geschreven, dus nog even verder op zoek naar een Zwitserse plaatsnaam. Vervolgens zagen we langs de kant van de weg een bordje met daarop de tekst " Zachte Berm". Iedereen kent natuurlijk de stad Bern, dus toch maar even gekeken of het laatste pootje van de M niet lost gesneden was. Dit was niet het geval, dus nog steeds op zoek naar een Zwitserse plaatsnaam. Op het volgende bordje was i.p.v. de tekst "Zachte Berm" de tekst "Zachte Bern" te vinden… Typefout van de persoon die hem daar heeft neergezet? 
 


43. Na viersprong, koe, "LARIK'S HOEVE" en kneudel R (groene brievenbus negeren)
Het woordenboek wist ons te vertellen dat een kneudel een opvouwbare paraplu is. Alle oriënteringspunten daarom aanwezig en opdracht uitgevoerd.
 


44. Na "X", "LEUSDEN" en brug, voor starter R
Bij deze opdracht een tijdje stil gestaan. "Voor starter R". De enige afbeelding die we zagen was een mannetje met een finishvlag. Dat is natuurlijk geen starter. Maar wie trapt daar nou in? Dat is wel heel makkelijk, er moet iets meer achter zitten. Dus een paar minuutjes rondgelopen voor ons oog pas op de kleine starter van een TL-buis onderaan het paaltje viel.

51. Voor "Eigenaardig weggetje" "Olmenlaan" R
Voor "Eigenaardig weggetje" zegt het al. Daar zal wel iets niet helemaal in de haak zijn. Het straatnaambordje even goed geïnspecteerd en zagen toen dat het bordje in tweeën was gesneden. Op die manier hield je een bordje "Eigen weg" met nog een ander bordje over. Dus niet de opdracht uitvoeren, maar verplicht naar rechts om vervolgens de opvanger op te halen. Tijdens het uitvoeren van de hersteller niet alsnog het Eigenaardige weggetje in rijden, maar wederom naar de goede opvanger die je om het Eigenaardige weggetje heen leidt.
 


56. Na vier verkeersborden R
Na het lezen van de opdracht de auto even in de achteruit, om vanaf de eerste cm in de straat te kijken of we verkeersborden tegenkomen. En inderdaad; na 1 meter de straat in hadden we al 4 turfjes staan. Even achter het bedrijf langs om een bonusletter op te halen.
Na de stempel nog een tweede keer opdracht 56. Ook nu voldoende verkeersborden aanwezig om de opdracht uit te kunnen voeren.
 

 


59. Na Willem van Hanegem "De Kromme" R
Willem van Hanegem was aanwezig op de geplaatste afbeelding. Het straatje achter het bedrijf langs had de naam "De Kromme" gekregen, dus opdracht prima uitvoerbaar.

60. Na kromme R
Tijdens het kijken naar Willem van Hanegem ook het lijntje met pen bijgeplaatst opgemerkt, zoiets staat er niet voor niets op. Papa wist me te vertellen dat je dat ook een kromme noemt. Dus ook deze opdracht prima uitvoerbaar. 
 


61. VRW R
We zaten al te wachten wanneer het onderdeel uit het aanvullend reglement "Vanaf opdracht 46 hekken als niet aanwezig beschouwen." van zich zou laten spreken. Zoiets staat natuurlijk niet voor niets in het reglement. Het verkeersbord aanduidende overweg met overwegbomen opgemerkt tijdens de eerste keer passeren al zien staan. Als je het hekje uit het verkeersbord weg haalt, hou je een ander bekend verkeersbord over en kan je de opdracht VRW R prima uitvoeren.

63. Na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN" en viersprong "Jan van Arkelweg" L
Tja… Bijna het einde van de rit, niet meer helemaal scherp… Ik dacht dat er alleen nog een val bij de finish te vinden zou zijn... De tractor helemaal over het hoofd gezien... Dom dom dom...
 


64. "Rentinckstraal" R
De "typefout" in de routebeschrijving opgemerkt, dus nog even rechtdoor. Ook bij passeren van de bordjes uit opdracht 2 deze nog maar even goed bekeken. Gelukkig maar, want op de afbeelding van de stoomboot was opeens een geel vlaggetje aan de mast te vinden.
Finish bij de gele vlag en a.u.b. controlekaart binnen afgeven.

Bertus bedankt voor de rit, het was weer zeker de moeite waard. Onze les voor de volgende keer: "Wanneer je denkt een val door te hebben, kijk dan nog maar eens een tweede keer".

Michel Brundel.

 

Verslag C-klasse-opdrachten.

4. Na viersprong en brug, voor RC L (Vadna)
Achter de routeopdracht stond (Vadna), hiermee wordt een straatnaam bedoeld. (VADNA) -in hoofdletters- achter een opdracht betekent dat u het Verkeersbord Aanduidende Doodlopende weg als Niet Aanwezig moet beschouwen. Nu was het verkeersbord doodlopende weg wel aanwezig en kon u de opdracht dus niet uitvoeren.
 


11. Richting pijl (de asfaltweg naar links, is nu voor u rechtdoor)
De opdracht was om richting pijl te gaan. De pijl stond rechts en wees naar links, dus naar rechts.
 


15. Na pak met bindmiddel L
Het pak spaghettisaus is natuurlijk geen bindmiddel. Zag u dat het pak vastgebonden was met een touwtje? Een prima bindmiddel.
 


36. Bij bij bij bij bij bij L

Goed lezen en dan waren er drie bijen nodig voor deze opdracht. De uitzetter had deze geplaatst.

42. Na verkeersbord aanduidende doodlopende weg en Zwitserse plaatsnaam R
Zurich had de uitzetter geplaatst, dat is een Nederlandse plaatsnaam. Zürich is de Zwitserse plaatsnaam.
 


43. Na viersprong, koe, "LARIK's HOEVE" en kneudel R (groene brievenbus negeren)
Even opletten, teksten moeten in de routebeschrijving in hoofdletters en tussen aanhalingstekens worden vermeld. Als u de kleine s in LARIK's zag, dan hoefde u over de rest van de opdracht niet na te denken.

51. Voor "Eigenaardig weggetje" "Olmenlaan" R
Op zelfgemaakte straatnaamborden is de als straatnaam dienende tekst onderstreept. De tekst Eigenaardig weggetjes was niet onderstreept en het bord bestond uit twee delen. Alle reden om de opdracht niet uit te voeren.

C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.

Verslag: Michel Brundel.


omhoog