|
Verslag Snertrit
2012
|
uitzetters: Paddy Jans uit wijk bij Duurstede en Joan
Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
18 november 2012
|
Voordat wij aan het ritverslag beginnen,
willen we ons eerst even aan u voorstellen.
Mijn vrouw en tevens navigator is Hanny
Vrielink en mijn naam is Herman met dezelfde
achternaam en wonen in Rhenen. Door de preses
van de AMBC werd ons gevraagd een kort verslag
over de snertrit te schrijven, met een volmondig
ja en de belofte dat ik (Herman) probeer
het kort te houden, klim ik in de pen of
beter gezegd achter het toetsenbord. Maar
om eerlijk te zijn, met uitzetters als Paddy
Jans (geen familie van Jan Jans en de kinderen)
en Joan Oostveen lukt het al moeilijk om
er kort over te praten, laat staan te schrijven.
Het zijn twee geroutineerde uitzetters/rijders
en als deelnemer(s) aan de snertrit moet
je dan erg goed voorbereid zijn op de soms
dubbele vallen in een opdracht, want daar
zijn deze heren goed in. Dus de voorbereiding
op deze snertrit hebben we anders aangepakt
dan in voorgaande ritten. Wij wisten sowieso
dat de maand november zware kost zal worden
en dan hebben we het niet alleen over de
snert in De Moespot, nee, je gaat het reglement
nog eens doorspitten of de opdrachten van
vorige ritten van deze uitzetters nog eens
nalezen om hun gedachtengang over diverse
opdrachten te doorgronden, zoiets als: na
twee slimmerikken links, aan deze opdracht
hebben wij niet veel aandacht geschonken,
omdat zowel het een als het ander niet klopt,
de foto van de uitzetters was wel duidelijk,
of: na verkeersbord dat klopt links, we
hebben er een tijdje bij gestaan maar niets
gehoord. Dit waren zomaar enkele opdrachten
uit de vorige ritten van deze uitzetters,
soms zijn de opdrachten wat moeilijker maar
daar geeft iedere deelnemer zijn/haar eigen
interpretatie aan.
|
|
Je hebt soms ook van die momenten in het
leven dat je denkt bijna alles op het gebied
van puzzelritten te begrijpen en dan vooral
jezelf wijs te maken nooit meer in de fout
te gaan bij de opdrachten in een rit waarvan
het vermoeden bestaat dat je in een ver
verleden zoiets al hebt uitgevoerd. Maar
beste deelnemers, dat is een illusie, ongeacht
het aantal jaren dat wij al meedoen aan
puzzelritten, steeds tuinen wij, en gelukkig
ook andere rijders, er weer met open ogen
in. De tijd dat we met bijvoorbeeld 0 strafpunten
aan de finish komen, ligt al een generatie
achter ons. Een vergelijking met die tijd
over de opdrachten en de eventuele opbouw
van een rit kun je natuurlijk niet maken,
de lat is nu wat hoger gelegd als het om
de trukendoos gaat. Heel wat denkwerk en
gepuzzel gaat er aan vooraf om een rit van
enig niveau op papier te krijgen, daarna
wordt de rit gecontroleerd op eventuele
oneffenheden. Het resultaat hiervan zien
we dan terug in het aantal deelnemers per
rit en dat is boven het landelijk gemiddelde,
chapeau. Toch blijft de motivatie om het
steeds beter te doen met de ritten van de
AMBC groot. Daarnaast is het plezier en
de spanning om tot een nog mooier resultaat
te komen in de rit een niet te evenaren
uitdaging. Helaas hebben wij niet alle ritten
in 2012 bij de AMBC kunnen rijden. We hebben
door diverse omstandigheden een stapje terug
moeten doen, maar waar mogelijk zullen we
graag meedoen. De snertrit, wat we niet
al te letterlijk nemen, staat dan ook weer
in onze agenda voor 2013. Om deze misschien
wat lange inleiding te eindigen, willen
wij er dit nog even aan toevoegen, het was
voor ons in alle opzichten een gezellige
puzzelmiddag met daarbij heerlijke snert
met roggebrood en spek.
|
|
Nadat we om ongeveer 13.30 uur in De Moespot
aankwamen, dronken we ons eerst nog enige
moed in met een sterk bakje koffie, alvorens
de strijd aan te gaan met uitzetters en
deelnemers van de rit. Dat de start echter
meer leek op een valse start, kwam door
twee oorzaken. Na de inschrijving kregen
we van Paddy een erg kleine routebeschrijving
mee, niet groter dan een luciferdoosje,
knap gedaan om het zo klein te krijgen,
maar het lezen daarvan ging wat moeilijk,
ja ja die Paddy is me er één, trouwens de
krullenbol die altijd met hem meerijdt,
houdt ook wel van een geintje. Toen we uiteindelijk
startklaar waren, moest Hanny naar een zekere
plaats en dat duurde en duurde maar, kortom
veel te laat gestart.
De routebeschrijving
begint vaak met een aanvullend reglement,
de belangrijkste omschrijvingen zal ik hiervan
vermelden, omdat deze in het ritverslag
van toepassing zijn.
A. Achter de routeopdrachten
kan tussen haakjes een afgekorte (hulp-)
aanwijzing van de uitzetter voor komen,
de betekenis van de volgende afkortingen
zijn.
GA: Grote Afstand
MUG: Uitsluitend Materiaal gebruiken dat
kennelijk door de Uitzetter Geplaatst is,
met uitzondering van wegen en wegsituaties.
F. Klinkerstroken in het wegdek ten behoeve
van verkeersdrempels, verhogingen of reparaties
van opbrekingen in het wegdek dient u als
asfalt te beschouwen.
Dan nu het beloofde ritverslag
zoals wij die hebben ervaren.
Routebeschrijving A-klasse
en B-klasse
Start bij blauwe
vlag in de Rentinckstraat
1. voor klinkerweg, 1e weg links
Voor ons begint hier al het eerste probleem,
te gehaast en daardoor het aanvullend reglement
niet goed gelezen onder sub F, er lag een
verkeersdrempel in de weg, letterlijk en
figuurlijk. Maar om van klinkers opeens
asfalt te maken, is toch ook wel een wonder,
kortom 30 strafpuntjes.
|
|
|
|
2. na verkeersbord
aanduidende overstekende molen asfaltweg
rechts (MUG)
Of de uitzetters hier al een klap van de
molen hebben gehad, zou voor de voortgang
met de opdrachten in de rit niet goed zijn.
We gaan er nog maar even niet van uit en
negeren deze opdracht, omdat een dergelijk
verkeersbord niet bestaat, naar opvangcontrole.
5. na bushaltebord
en bushaltebord, bij WW, voor voorrangsweg,
asfaltweg links
Dat we ons niet goed voorbereid hebben,
blijkt wel uit het volgende. Aangekomen
bij de WW direct naar links, want je wilt
zo snel mogelijk van de drukke doorgaande
weg af. Hanny viel het gelijk op dat één
van de verkeersbordjes 'niet goed' was,
later bij de uitleg werd ik het even niet.
Door het verkeersbordje D5 heeft de weg
twee aarden (asfalt en klinkers) en dat
hadden we even niet door (zie
situatieschets).
|
|
|
|
6. na 2 verkeersborden
links (MUG)
Zo moeilijk was deze opdracht niet, maar
door de fratsen van deze uitzetters raak
je goed in de war. Eerst automatisch naar
links door verkeersbordje D5, dan nemen
we langs de route de 2 goede verkeersbordjes
en gaan dan linksaf. Hier begint dan voor
ons de fout doordat we niet goed op de herstelopdracht
gelezen hebben om het nogmaals uit te voeren,
tja leeftijd? (zie
situatieschets).
|
|
|
|
Onderweg naar opdracht 7 zijn we bij het
driehoekje rechtdoor gereden, omdat de naar
links wijzende AMBC-ritpijl met punten in
strijd is met het voorbeeldenbord, hier
de goede letter H genoteerd.
|
|
|
|
7. na viersprong,
"25" en viersprong, "'t Jannendorp" links
(GA)
Toen wij hier de afbeelding van een viersprong
zagen, wisten we direct dat deze opdracht
niet uitvoerbaar was. Een viersprong (wegsituatie)
moet op je bereden weg uitmonden en kan
derhalve nooit een afbeelding zijn. Soms
doen we ook nog wel iets goed.
|
|
|
|
8. na voertuig
dat kan rijden en varen links (MUG)
De voorpret is soms nog leuker dan de clou
als je denkt dat er vast wel een auto van
de uitzetter is afgebeeld, maar helaas het
was een amfibie voertuig. We hebben staan
dubben of het ding werkelijk kan rijden,
wij zoeken het misschien ook te ver. Maar
stel, je neemt een foto van bijvoorbeeld
de uitzetter en een fiets en de opdracht
is dan: na iemand die kan fietsen links,
nou dan vraag je je toch af of deze opdracht
uitvoerbaar is. We hebben maar naar de gedachtengang
van de uitzetters gehandeld en zijn rechtdoor
gereden naar controle O, de varen vonden
we niet, dus weer 30 erbij.
11. na 2e viersprong,
VRVV, brug en "GLINDSTER" , bij WW, asfaltweg
links (GA)
Een heleboel oriënteringspunten waarvan
er één fout geschreven is, de VRVV. Het
blijft natuurlijk altijd goed opletten bij
het lezen van de routebeschrijving. Even
rechtdoor naar controle J.
13. na "30 KM/H"
viersprong links (GA)
Op de heenreis naar De Moespot zagen wij
dit kleine verkeersbordje links bij de viersprong
staan en dat soort situaties moet je goed
onthouden. Toch nog wel even gecontroleerd
of er niets was veranderd, want dat doen
deze heren ook wel eens, de slimmeriken.
|
|
|
|
14. na "PIL" 1e
weg links
15. voor RC rechts
Hier hebben wij de wandelschoenen maar aangetrokken,
want het was erg druk met allerlei medestrijders.
Eerst moest je onderkennen dat met de tekst
geknutseld was, het waren twee bordjes,
een P en het andere met IL, dat betekent
eerste weg links, een herstelopdracht gaat
voor op je routebeschrijving. Er waren ook
enkele wandelaars die er niet direct uitkwamen
en de situatie gingen tekenen. Een andere
strijder gaf toe dat hij aan een pil toe
was. Maar door even attent te blijven, kwam
je er prima uit. (zie
situatieschets).
|
|
|
|
16. na "31", logo
van Volkswagen en logo van Audi links
Vooraf denk je al, dit kan niet moeilijk
zijn, dit zijn hele bekende logo’s, maar
bij deze heren weet je het maar nooit. Ondanks
dat we beide logo’s vonden, zagen we niet
de kleine o in de cirkel. Ben je in een
hoera stemming, flikken de uitzetters dit
weer. Zelfs iemand attendeerde mij nog op
het feit dat het geen Olympische ringen
waren. "Nee", zei ik, "er staan te veel
ringen op". Hoe duf kun je zijn.
|
|
|
|
18. 1ste gelegenheid
links
Zo mag 1ste niet in de routebeschrijving
voor komen, simpel, het moet 1e of eerste
zijn. Het goed lezen van de routebeschrijving
scheelt soms wel 3 of 4 fouten en dat maakt
in sommige ritten net het verschil.
19. na een getal
dat gelijk is aan het totaal aantal stippen
op een compleet dominospel en het aantal stenen
gelijk
aan dat van een dominospel links (U mag
niet over de parkeervakken rijden)
Het leek op deze parkeerplaats wel een kermisattractie,
wat een wirwar aan auto's. In overleg met
Hanny proberen we hier zo snel mogelijk
weg te zijn, want uiteraard hadden we de
clou wel door, dus op zoek naar het aantal
stippen, stenen waren er genoeg. Maar hoe
snel kun je zijn in een foute beoordeling,
i.p.v. 168 stippen nemen we het andere getal,
niet even controleren op je mobiel, want
in dat tijdperk zijn we al een tijdje bezig,
nee eigenwijs doorrijden, verder geen commentaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. bij "VIJVERLAAN",
"Vijverlaan" rechts
In eerste instantie doen we deze opdracht
goed, het straatnaambordje staat in de bij-positie
en is dus voor de beoordeling niet achterwaarts,
direct naar rechts. Later bij de vijver
zijn we in de fout gegaan, omdat het straatnaambord
op enige afstand wat voor ons, ondanks de
dubbele focus, een groot probleem is. Zo
gaat het wel lekker met het aantal foute
controles.
25. Als de oppervlakte
van uw controlekaart meer is dan vijftigduizend
vierkante millimeter dan gaat u 1e weg links;
als die meer is dan zestigduizend vierkante
millimeter dan gaat u 2e weg L
Nu hebben wij het niet zo op vragen e.d.
in puzzelritten, nooit ons sterkste punt
geweest en in rekenen was ik nooit een uitblinker.
Toch maar een poging gewaagd en verkeerd
gegokt.
|
|
|
|
27. na brug, brug
en mijter links
De bruggen waren het probleem niet, maar
aangekomen bij de mijter was het toch even
schrikken. Zie je daar als goedheiligman
een bekend gezicht onder de mijter zitten,
je raakt gelijk van je à propos, maar eerlijk
gezegd, met mijter leek het nog wel wat,
en zonder tja....., toch dit punt goed uitgevoerd
door de scherp geplaatste ritpijl.
28. voor verkeersbord
aanduidende gesloten voor voertuigen die,
met inbegrip van de lading, breder zijn
dan op het bord is aangegeven, asfaltweg
links
Als het verkeersbordje wel goed zou zijn,
kon je er onmogelijk inrijden, maar met
enig knutselwerk zag het er heel anders
uit en daarom gewoon rechtdoor. Deze truc
is al een keer vaker gebruikt, maar het
blijft nogmaals steeds goed opletten en
ook wij zeggen nooit meer, dat doen we niet
meer fout.
|
|
|
|
30. na brug, H
"39" en als u letter A heeft genoteerd op
uw controlekaart, gaat u "P. Jansweg" R
Hier waren de uitzetters en controleurs
even de controle kwijt, want een controlekaart
is een los object, met een onderstreping
van controlekaart zoals in opdracht 25 ben
je van dat probleem af. Trouwens de controle
A niet genoteerd, omdat deze niet voldoet
aan de controles op het voorbeeldenbord,
er staat veel meer op de afbeelding, zo
hebben wij het geïnterpreteerd.
|
|
|
|
31. "Burg Roëll-laan"
links
Het ging hier alleen om de tekstval er stond
geen punt achter Burg in de routebeschrijving.
32. na "CHAUFFEURS"
VOORUIT INRIJDEN!", "GLASHORST", "MONSTER
PUT" en PAS OP VAL, eenrichtingsweg rechts
Een hele mond vol als je dit allemaal opleest,
de teksten waren prima te vinden. In eerste
instantie denk je dat bij PAS OP VAL de
aanhalingstekens vergeten zijn. Maar door
de woorden PAS OP ben je extra op je hoede,
vandaar dat we de bankpas op de muizenval
doorhadden. Een leuk gevonden opdracht,
maar het blijven ratten die uitzetters (zie
situatieschets).
|
|
|
|
|
|
|
|
33. na "HK" links
(MUG, u mag over de parkeervakken rijden)
Een prachtige opdracht, niet alleen omdat
we het goed uitgevoerd hebben. Je moest
eerst blijven denken dat je nog steeds op
een eenrichtingsweg rijdt, dus niet keren
bij HK, maar na het ommetje (perkje) kon
dat wel even rond rijden en klaar is Kees
eh, Herman (zie
situatieschets).
36. na legkip,
broedkip, krielkip, plofkip, inloopkip en
uitloopkip asfaltweg links
Hier was het een gekakel van jewelste, de
dames wisten alles te vertellen over de
legkip en broedkip, de heren daarentegen
wisten alles over de in- en uitloopkip,
maar het kwam er kort gezegd op neer, dat
velen stonden te kakelen als een kip zonder
kop. Deze staat er niet bij, merkte iemand
op, het kan gek verkeren, toch wel gelachen
hier. Wij hebben de hennen en hanen maar
laten kukelen en doorgereden naar de opvangkip.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. "Snertstraat" links
Dit werd onze laatste fout in de rit, we
hadden de clou niet door met de aanhalingstekens.
Bij de volgende situatie wel uitgevoerd,
maar daar was het bordje blauw en we weten
het, achteraf, dat moet zwart zijn. De rest
deden we wel goed, maar dat had geen gevolg
voor een goede afloop.
39. na H "18" en
Dixi rechts
Het is soms net als met regenachtig weer,
je krijgt dan wat sneller aandrang om te
wateren. Zo ook met deze Dixi, zien doet
wateren, Hanny wilde nog even gaan, maar
gelukkig was die bezet. De muis had een
andere naam en Dixi is een eigennaam en
die was er niet in een persoon.
|
|
|
|
Vanaf deze opdracht geen moeilijkheden meer
gehad of het moet al bij opdracht 42 zijn,
waarvan wij de controle A ontdekten en tevens
de vraag opriepen, waarom staat die daar?
Wij weer terug, misschien heeft er ergens
een DLW gestaan of een verkeersbordje. Al
met al niets gevonden, maar wel een hoop
tijd verloren.
Dit was het einde van
het ritverslag, hopende dat het niet te
lang geworden is. Met deze laatste woorden
over de rit willen wij in de eerste plaats
de uitzetters en controleurs van de snertrit
heel hartelijk bedanken voor deze prachtige
rit. We hebben er met veel plezier aan deelgenomen
en hopen dat het in 2013 een evenaring wordt
van al dit moois, Paddy en Joan nogmaals
bedankt en een dikke kus van Hanny.
Hanny en Herman Vrielink.
Verslag C-klasse-opdrachten.
1. voor achtien
klinkers, 1e weg links
De uitzetters controleren of de navigators
bij de eerste opdracht al scherp zijn. Toch
wel de typefout gezien?
14. na "PIL" viersprong
links
Het bord PIL bestond uit 2 delen: P en 1L.
Eerst de herstelopdracht 1L uitvoeren, daarna
stond de juiste tekst PIL en vervolgens
op de viersprong de opdracht uitvoeren.
|
|
|
|
21. "Vijverlaan" rechts
De eerste weg net na het gebouw had al de
naam Vijverlaan door het bijgeplaatste straatnaambord.
Door de herstelopdracht nogmaals de opdracht
uitvoeren bij de vijver.
33. na "HK" links
(MUG, u mag over de parkeervakken rijden)
Op een eenrichtingsweg mag niet gekeerd
worden. Na de tekst HK was het mogelijk
de opdracht uit te voeren. De herstelopdracht
bij de routecontrole gaf opdracht te keren
en door te gaan met de volgende opdracht.
C-klasse gedeelte: Jannie
Hazeleger.
Verslag: Hanny en Herman Vrielink.
|
omhoog
|
|
|
|