Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2013
 

uitzetters:    Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
17 november 2013

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Opdracht 1 en 63  Opdracht 6  Opdracht 9 en 10
           
 Opdracht 45 en 47  Opdracht 56  Opdracht 60


Dit verslag begint al ruim een maand eerder. Na afloop van de Wijnrit vraagt Henk mij een verslag te schrijven over die rit. We hebben, ook na het lezen van de uitleg, het idee niet alle dubbele en driedubbele vallen door te hebben en ik bied aan om van de volgende rit een verslag te zullen maken. Nu rijden we al een poos met op het dashbord een lijstje met aandachtspunten dat tijdens de rit kan worden geraadpleegd. We besluiten om voorafgaand aan de Snertrit dit lijstje nog eens goed door te nemen en met de verslagen van de drie eerdere ritten die wij van de heren Jans en Oostveen hebben gereden, aan te passen en uit te breiden. We constateren overigens dat we tijdens die drie ritten het respectabele aantal van 1310 strafpunten hebben verzameld. Oei. Dat deze gegevens zomaar even te raadplegen zijn is een enorm compliment aan de webmaster van de AMBC website. Echt een van de allerbeste en meest up to date sites die we kennen.

We gaan vol goede moed op pad en komen na twee en een half uur redelijk voldaan terug. Het liep eigenlijk best aardig. Hadden we de heren echt door? Als we met de uitleg in de hand plaatsnemen aan een tafel met medestrijders heerst daar een wat lacherige stemming. Ze hadden het idee "goed gereden" en een resultaat met erg veel fouten. Als wij de uitleg langslopen is het resultaat niet anders: fouten bij de vleet. Nu heb je fouten en fouten. Beredeneerde fouten waarbij je gewoon net even anders denkt dan de uitzetter. Niet gezien fouten waarbij iets wezenlijks over het hoofd wordt gezien en de "stomme fouten" waarvan je na afloop zegt dat was toch echt niet nodig geweest.

AB 2. na vlaggenstok, bij "JAN VAN ARKELWEG" weg links
In de aanvullingen op het reglement staat dat de startvlag na gebruik niet meer aanwezig is. We redeneren dat de vlaggenstok dan overblijft en nemen die dan ook aan als oriënteringspunt. De uitzetters zagen er echter niet meer in dan een stok. Zie situatieschets.
 


3. na zes huisnummerbordjes asfaltweg rechts

Tijdens onze voorbereiding kwamen we een paar keer een verstopte herstelopdracht in een plaatje tegen. Vorig jaar hadden de heren een O in een cirkel van de olympische ringen. We zien nu het cijfer vijf in een mooie cirkel. Verder met punt 5 dus een de goede controle halen.
 


4. viersprong rechts
In de opdracht viersprong rechts zien we niet direct een probleem, maar bij het naderen van de kruisende weg duikt ook verkeersbord D6 (Gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven) op. Daardoor is het geen viersprong meer en door door te rijden worden we beloond met een goede letter C.
 


AB 7. aanhoudend asfaltweg links
AB 8. aanhoudend asfaltweg rechts

Trots op, aanhoudend combinatie goed gedaan. We zien dat door met herstelopdrachten te werken de volgorde van de opdrachten wisselt en we daardoor dezelfde wegen nog een keer kunnen gebruiken. Door goed te blijven opletten en afstrepen lukt het de DDEGGHJ op de kaart te krijgen. Zie situatieschets.

9. na "SNERT", voor bord "DLW" rechts
Als we bij het beruchte driehoekje komen aanrijden is het er druk. Een achttal auto's staat te wachten en vele deelnemers lopen rond. Ik dus ook uit de auto en Marion houdt zich bezig met het opsporen van tekstvallen en het opzoeken van moeilijkheden in het woordenboek. Bij het driehoekje wordt ruim gediscussieerd. Ik bekijk de situatie en besluit dat de opdracht uitvoerbaar is. De foute letter K is de beloning voor het niet zorgvuldig bekijken van het 'lapje' met DLW. Zie situatieschets.
 

 

 


AB 10. voor "Klettersteeg", "Snert" rechts
AB 11. eerste weg rechts

We gaan keurig voor de weg Klettersteeg naar rechts de Snert in. Dan moeten we keren. Wat raar, we kunnen toch gewoon naar rechts en dan stempelen; waarom terugrijden? We rijden wel terug en gaan door met opdracht 11. We onderkennen totaal niet dat we de Klettersteeg al gebruikt hadden in opdracht 10. Stond wel op ons lijstje om op te letten. Zie situatieschets.
 

 


14. na half kopje "JE VROEG EEN HALF KOPJE KOFFIE" rechts

Als Marion de opdracht leest, zien we meteen het kopje dat mijn moeder had gekregen, omdat ze altijd 'een half kopje koffie' wou, voor ons. En ja hoor! De afbeelding is inderdaad het bekende kopje. Hoewel vreemd van vorm natuurlijk met de uitzetters eens dat het ding wel heel is.
 


15. voor asfaltweg, bij "POSTWEG" asfaltweg rechts

Het volgordeprobleem onderkennen we. Goede Q noteren en snel verder.

17. na sproeier, "Klein Moorst" links (MUG)
Een donkerrode fout. We redeneren zonder verder nadenken dat de weg 'Klein Moorst' nooit MUG kan zijn en kachelen rechtdoor. Er staat toch echt bij dat MUG niet geldt voor wegen. Achteraf misschien nog niet zo heel erg, want we hadden vast het bordje na de keercontrole niet gezien en dan was de fout blauw geweest.
 


18. na "11" viersprong rechts
Hé, we zien het beruchte bordje verboden in te rijden, zodat de viersprong geen viersprong meer is. Vol enthousiasme door naar de keercontrole. Weer viersprong, haha daar trappen we niet in: door naar de volgende keercontrole en dan toch nog in de fout. We weten echt wel dat we moeten opletten of we echt 'bezig zijn met' maar de euforie van het zien van het bordje maakt even blind.
 


20. na kleuren van Belgische vlag rechts (MUG) (VADNA)
Bij de Italiaanse vlag redeneren we goed. De zwarte letters en de rode baan van de vlag. Alleen nog geel nodig??? Die denken we te vinden bij de Duitse vlag. We missen totaal dat we aan twee kleuren voldoende hebben om de opdracht uit te voeren.
 

 


24. na pad en kikker rechts (u mag over de parkeervakken rijden)
Zonder het door de uitzetters geplaatste bordje voetpad te zien, beoordelen we het pad als pad en met de kikker op de vlaggenmast sturen we keurig om de foute controle.

26. na ingrediënten voor "SNERT" asfaltweg rechts (MUG) (VADNA)
Er staat geen komma tussen de beide oriënteringspunten dus moeten we na het geheel afslaan. Dat de uitzetters er een klein bordje SNEBT hebben bijgeplaatst, zien we niet maar mede daardoor gaat het goed.
 


30. na rijdende rechter links
Evenals de uitzetters zien we de rechter niet rijden. We discussiëren nog even hoe het zou moeten als er 'DE rijdende rechter' had gestaan, maar gaan al gauw over tot de orde van de dag en op zoek naar paardenogen.
 


31. na P, brug, ommelet en paardenoog, asfaltweg links
De paddenstoel en de brug blijken geen probleem. Dan een oMMelet, in het woordenboek niet te vinden met dubbel M. Even op het internet via de telefoon; ook niets zinnigs te vinden. Dus ondanks alle mooie gebakken eieren (ook paardenoog genoemd) doorrijden naar de goede controle.

33. bij lantaarnpaal en straatnaambord asfaltweg links
Volgens de uitleg was het geplaatste bordje niet goed, omdat de straatnaam niet was onderstreept maar "onderstippeld". We nemen het bordje gewoon aan en hadden dus geluk dat er ook nog een goed straatnaambord aanwezig was.
 

 

 


34. na "SNERT" en de officiële volledige achternaam van de huidige voorzitter Henk H. van Auto, Motor en Bromfiets Club Achterveld, rechts (MUG)
Prachtige omschrijving. Helaas voor de uitzetters zien we niet toegestane afkortingen (bijna) nooit meer over het hoofd. Ook kwamen we niet in de verleiding de naam Huisnummerbordje aan te nemen.

36. na verkeer5paddenstoel rechts
Tekstval 5 in plaats van s gezien.
 


37. na een paar schoenen links (MUG)

Een paar is twee. Dus komen we al snel tot de conclusie dat we de eerste twee schoenen in welke maat of vorm dan ook zullen aannemen als oriënteringpunten en daarom rijden we een extra rondje om twee keer de goede letter H te noteren.

Een scherpe lezer van dit verslag zal constateren dat dit acht groene opdrachten achter elkaar waren. Maarrrr…..

43. op rotonde 3e weg rechts (VADNA)
Citaat uit de uitleg: "Heeft u het door ons geplaatste bordje rotonde midden in het centrum van Scherpenzeel gezien?" Nee. Foutje dus.
 


Tijdens de opdrachten 45 t/m 47 wordt er geacht op elke einde weg situatie een bord met de tekst DLW in de rechterweg te staan.
AB 45. na weg, aanhoudend 2e weg links

Het lijkt niet zo moeilijk. Goed opletten, niet twee keer dezelfde weg gebruiken. Netjes naar links op einde weg. Toch hebben we in onze combinatie een M te veel. Hoe het komt? Geen idee. Zie situatieschets.

46. na "PJ" links
47. einde weg rechts

Deze fout is wel erg. We rijden op volle toeren naar de rotonde om weg te komen van het plein. Memoreren nog even dat het wel heel gek is dat we punt 46 overslaan, maar er gaan geen "alarmbellen af" (citaat van Gerrit van Assen) om beter te kijken wat er aan de hand is. Zie situatieschets.

50. na "GOORSTEEG", libel en libellen, asfaltweg rechts
De libel in de los opgehangen waterpas negeren we, maar de voorpagina van de Margriet ziet we als een schotschrift, als libel. En daarna de twee afgebeelde libellen geven ons reden om af te slaan. De uitleg was anders, maar deze val wordt neutraal gemaakt om de reden die ik hierboven aangaf.
 


51. na Ed en Willem Bever, asfaltweg rechts
Op naar de fabeltjeskrant. Bij het bordje voor de afslag aangekomen weer een kleine opstopping. Met z'n allen naar het bordje. Volgorde verkeerd… dus. Op ons lijstje met aandachtpunten staat ook 'kijk even of extra bordjes zijn geplaatst'. We zijn toch al te laat dus even terugrijden en…. ja hoor achter een afdekkoepel staat nog een afbeelding van de gezochte Ed. Heeft dat lijstje toch wat opgeleverd!
 


52. na P, bij P links
Deze leverde ons eigenlijk geen problemen op. De bijgeplaatste freubelwerkjes waren volgens ons niet goed en daardoor werd de opdracht zo gemakkelijk dat we weer gingen twijfelen. Uiteindelijk toch maar op de goede manier afgeslagen.
 

 


53. na logo van automerk rechts (MUG)

Ja, drie afbeeldingen. Die van Honda is duidelijk, omdat er toevallig een deelnemer met een Honda voor ons staat. Maar dan de overige twee. Het internet op de telefoon maar eens opgestart. Ik vind afbeeldingen die verdacht veel lijken op de plaatjes. We gokken op drie goed en halen drie X-en op. Goed gekozen.
 

 

 


57. na RC, "N", "E", "P", "P", "E" en "R" viersprong rechts
Die truc met deze letters hebben we al eerder gezien. Ze staan deze keer wel in een rare volgorde. We beredeneren dat we er drie keer langs moeten om te kunnen handelen. Door de discussie zijn we totaal afgeleid van de P's op de verkeersborden. Jammer dat deze mooie val neutraal werd door een door onverlaten verplaatste DLW. Zie situatieschets.

58. na persoon met hoge nood rechts (MUG)
De hoge nood kunnen we op het plaatje niet waarnemen. We oordelen dat hoge nood abstract is en dus niet kan worden afgebeeld en laten de foute letter E rechts liggen.
 

 


60. voor verkeersbord aanduidende bocht naar links, weg links

We treffen het bordje aanduidende bocht naar rechts en rijden door. Dan valt alsnog het bord bocht naar links op en we gaan terug om de opdracht uit te voeren. Voldaan gaan we verder. Bij de uitleg echter moeten we dit voldane gevoel weer laten varen, want we hadden nog een weg eerder moeten afslaan. Zie situatieschets.

63. "Rentinckstraat" links
Uit onze studie van vorige ritten bleek al dat we waarschijnlijk te maken zouden krijgen met een finishval. En wat schetst onze verbazing: ze kondigen hem zelfs aan! We zien dat de Rentinckstraat twee namen heeft door de Pas Op. We rijden door en via de routecontrole van de andere kant de Rentinckstraat in. Dan lekker doorrijden en nog een letter noteren. Geeft een goed gevoel dat als je de uitleg krijgt de laatste drie letters goed zijn. Zie situatieschets.
 

 


Als uiteindelijk de uitslag bekend wordt gemaakt blijkt dat we 369 strafpunten kunnen toevoegen aan het totaal van de Snertritten. Een goede rekenaar zal constateren dat we ons gemiddelde ietsje naar beneden hebben bijgesteld.

Rest mij de uitzetters te bedanken voor de prachtige rit met weer vele wijze lessen en Henny en Bertus van der Horst te feliciteren met hun overwinning (onvoorstelbaar knap om met slechts vier fouten deze rit te rijden) en daardoor ook met het kampioenschap.

Jan Hammink.

Verslag C-klasse Snertrit 2013

6. na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN", viersprong rechts
Op het bord bij het verlaten van de bebouwde kom van Achterveld staat een dikke rode streep, waardoor de tekst niet leesbaar is.
 


10. na "Snert", "SNERT" en "KLETTERSTEEG", voor "Klettersteeg", Snert rechts

Alles leek wel te kloppen, alle borden met teksten en straatnamen stonden er. In de routeopdracht ontbraken alleen de "" bij de laatste straatnaam. Zie situatieschets.

Tijdens de opdrachten 45 t/m 47 wordt er geacht op elke einde weg situatie een bord met de tekst DLW in de rechterweg te staan.
45. na weg en weg, eerste weg links
46. na RC en RC, voor weg, viersprong links

Goed opletten welke wegen als oriënteringspunt gebruikt worden in opdracht 45. Deze wegen in opdracht 46 niet meer als oriënteringspunt gebruiken, daarom op de 1e viersprong rechtdoor en op de 2e viersprong opdracht 46 uitvoeren. Zie situatieschets.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag AB-klasse: Jan Hammink.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter