Verslag Wijnrit
2014
|
uitzetters: Adri en Michel Brundel uit Hoogland en Rob
van Gijn uit Amsterdam
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
12 oktober 2014
|
Motto: een goede Wijnrit behoeft geen krans.
Hoe lok je routebeschrijvers
uit Leerdam en Zoetermeer naar Achterveld
om aan een puzzelrit deel te nemen? Heel
eenvoudig, door een rit te presenteren die
is uitgezet door Adri en Michel Brundel
en deze rit te laten controleren door Henk
en Jannie Hazeleger.
De rit van verleden jaar
van bovenstaand uitzettersduo was ons zo
goed bevallen dat we meer wilden. Vandaar
dat wij, Martin den Dunnen en uw verslagschrijver,
weer aan de start verschenen. Een belangrijk
punt van een rit vind ik altijd dat je goed
op de route moet kunnen blijven. Daar mankeert
het bij een aantal andere autoclubs nog
wel eens aan maar bij deze rit niet. Alles
liep op rolletjes. Wij zijn niet één keer
verdwaald en werden bij het kiezen van een
afwijkende route altijd door een ritpijl
en/of een routecontrole keurig op de route
teruggebracht. De vallen waren gevarieerd,
niet te gemakkelijk maar ook niet overdreven
moeilijk, er was dus voor ieder wat wils.
Wij hebben respect voor de inzet en inventiviteit
van de uitzetters die in totaal meer dan
160 borden hebben geplaatst en al druk bezig
waren met het wegzetten van het routemateriaal
toen wij nog op een oor lagen. In één enkele
val (opdracht 67) stonden zelfs meer dan
30 borden langs de route. In deze loepzuivere
rit zijn de A-klassers en B-klassers goed
aan hun trekken gekomen en die kregen ze
ook thuis. De twee fouten die wij maakten
+ de 38 tijdstrafpunten bezorgden ons in
totaal 98 strafpunten, goed genoeg voor
een derde plaats. Adri en Michel bedankt
voor deze uitstekende rit en de prettige
middag die jullie ons hebben bezorgd. Rest
mij nog onderstaand de vallen de revue te
laten passeren, soms onder vermelding van
onze beweegredenen om de opdracht wel of
niet uit te voeren. Voor meer uitvoerige
informatie zie de officiële uitleg.
2. Na Engels woord
links (MUG)
Wij namen als Engels woord het woord van
van het eerste bordje waarop o.a. de deelnemers
VEEL SUCCES werd toegewenst. Wij
waren er niet zeker van of dit de bedoeling
was en hielden ook de routecontroleletter
A (Engels voor een) in gedachten. Voor de
eerste val maakte dit geen verschil maar
misschien wel later in de rit.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 7. Na naam van
land met de hoogste wijnproductie links
(gemeten over 2013)
Wij hebben altijd problemen met de zogenaamde
'weetjesvallen' zoals bij deze opdracht.
Die deden we dan ook prompt fout. We zagen
het bordje met de tekst Italië op afstand
maar we wilden slimmer dan slim zijn en
redeneerden: dat is een lokkertje. Het gevraagde
land was inderdaad Italië.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Na 3e viersprong, brug, een glas witte
wijn en een glas rode wijn links
Wij vonden een bordje waarbij je eerst na
een glas roden wijn en dan pas na een glas
witte wijn kwam. Dat mag niet. Je moet de
oriënteringspunten in de juiste volgorde
passeren. Op het bordje werd vermeld dat
er rode en witte wijn in de glazen zat.
11. Na kombord
"LEUSDEN" en knipogende vrouw rechts (lange
afstand)
Wij hebben deze opdracht niet uitgevoerd.
De uitzetters bedoelden dit ook zo, dus
rechtdoor. Het beeld staat stil, je kunt
niet zien of de vrouw knipoogt of haar oog
heeft dichtgeknepen. Toch is dit verwarrend.
Als je de bekende val krijgt: na zevende
kabouter links en je ziet een afbeelding
van een kabouter die staat te zeven, dan
moet je zo'n opdracht altijd uitvoeren terwijl
dit zeven toch ook een beweging is.
|
|
|
|
AB 18. Aanhoudend
1e weg links (pijlen op wegdek als verplichte
rijrichting beschouwen)
AB 19. Na RC "4" 1e weg L
Een leuke opdracht. Je reed over parkeerdekken
en door parkeergarages en haalde als je
het goed deed 8 routecontroles. De val zat
eigenlijk in opdracht 19. RC "4" bevond
zich in een parkeergarage (is een opstal)
en dan mag je de RC niet als oriënteringspunt
gebruiken. Je moet het cijfer 4 van de controle
wel op je controlekaart noteren.
Aanvullend reglement
h. Vervoermiddelen welke als oriënteringspunt
worden gebruikt zijn na het uitvoeren van
de betreffende routeopdracht niet meer aanwezig.
25. Na zwarte fiets, voor vrachtauto rechts
(Zuiderinslag)
26. Viersprong links
In het aanvullende reglement stond dat voertuigen
die als oriënteringspunt waren gebruikt
daarna niet meer bestonden. Hierdoor verdwenen
de fiets en de vrachtauto van de 2 verkeersborden.
Dit kon je in opdracht 41 (einde weg links)
mooi 30 strafpunten opleveren. Je kwam in
opdracht 41 op de zogenaamde einde weg situatie
met in de rechtse weg het verkeersbord met
de vrachtauto. De vrachtauto is van het
verkeersbord verdwenen waardoor het verkeersbord
een verkeersbord aanduidende: gesloten in
beide richtingen is geworden. Je ging gedwongen
naar links.
|
|
|
|
27. "Klokhoek"
links
Het eerste straatnaambord stond achterwaarts.
Dus niet de eerste weg inrijden. Het tweede
straatnaambord stond wel correct, dus daar
naar links gaan. |
|
|
|
|
|
|
|
30. Eerste weg links
Je kwam bij RC "13". Op de herstelopdracht
stond: doorgaan met opdracht 26. Dat had
je al eerder in opdracht 26 gedaan. Dus
niet opnieuw op dezelfde viersprong links
gaan.
31. Na fles wijn
en lege wijnfles links
In de lege wijnfles zaten enige druppels
vocht en verder lucht. Dus was de opdracht
niet uitvoerbaar.
|
|
|
|
34. Na kip,
big en koe, bij verkeersbord aanduidende
verplicht fietspad "Wijnweg" links
In de middenberm van de weg stond het officiële
straatnaambord "AMBACHTSWEG" en in de berm
het door de uitzetters geplaatste straatnaambord
"WIJNWEG". De weg had 2 verschillende namen
en mocht dan ook niet naar naam worden aangeduid.
|
|
|
|
AB 36. 1e weg L
Je kunt niet direct eerste weg links uitvoeren.
Vanwege de middenberm zou dit keren op de
route zijn. Je kwam bij RC "B" met de herstelopdracht:
HK - KR. Klinkerweg rechts was niet uitvoerbaar
daar op afstand het klinkerwegdek door een
ritpijl overging in asfalt. |
|
|
|
38. Na 5e wijnglas
rechts (MUG)
Het derde en vierde wijnglas overlapten
elkaar en dat mag niet. Ergens op een paal
zat een sticker geplakt met een afbeelding
van Gerard Joling met een wijnglas in zijn
hand. Wij hebben deze sticker niet gezien.
Anderen wel. De meningen waren verdeeld.
Was de sticker door de uitzetters opgeplakt?
Het was een MUG-opdracht. Terecht werd door
de organisatie de val geneutraliseerd. |
|
|
|
41. Einde weg links
Zie de uitleg bij opdracht 25. |
|
|
|
|
|
|
|
AB 47. Na "BLOEMENDAL" klinkerweg R
Wij kwamen langs een grote tekst BLOEMENDAL.
De tekst stond op 2 aparte borden. Dat mag
niet. Wij zagen het kleine, bijgeplaatste
bordje BLOEMENDAL over het hoofd en kwamen
toen bij een weg die niet geheel uit klinkers
bestond. Wij vonden het vreemd dat beide
oriënteringspunten fout waren. We kwamen
op de goedroute bij RC "Q". Wij vonden het
vlaggetje aan de Q meer links dan rechts
zitten en vonden het daarom geen goede letter
Q. De Q noteren of niet? Eerst maar de foute
route rijden, daar vonden we geen RC. Toen
maar besloten de Q te noteren en dat was
goed.
AB 52. Tussen twee
indentieke borden met verkeersborden rechts
Wij hebben de taalfout in indentiek gezien.
Op het bord in de voorweg stond o.a. het
verkeersbord eenrichtingsweg afgebeeld.
In deze eenrichtingsweg stond RC "U" met
de herstelopdracht: HK - 1L. RC "U" wel
genoteerd maar de herstelopdracht HK niet
uitgevoerd. Op een eenrichtingsweg mag je
niet keren.
|
|
|
|
MODIFICATIE: Vanaf
hier bestaat de kleur blauw niet meer.
De kleur blauw
is vanaf hier gelijk aan wit.
58. Na kentekenplaat
van een Nederlandse personenauto rechts
De kentekenplaat van de motor herkenden
we. We wisten niet dat de volgende kentekenplaat
van een bedrijfsauto was. Toch nog maar
even de volgende bordjes bekijken. Het volgende
kenteken was van een Duitse auto (Audi).
Het moest een Nederlandse personenauto zijn.
De Audi was dus fout, dus waarschijnlijk
de bedrijfsauto ook. De laatste kentekenplaat,
de blauwwitte kentekenplaat overtuigde ons
ervan dat alle kentekenplaten fout waren.
Voor opdracht 58 gold dat de kleur blauw
de kleur wit was. Dus was dit een geheel
wit bord zonder tekst. Wit op wit. We reden
rechtdoor naar de opvangcontrole hetgeen
ook de bedoeling bleek te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
60. Voorrangsweg
rechts
De situatie was een voorrangskruising. In
de rechtse zijweg stond geen verkeersbord
aanduidende voorrangsweg.
63. na uitgezaagde
"X", "WIJNRIT", DLW" en kloot 1e weg L
Wij zochten een object dat een uitgezaagde
X voorstelde. Dat object was er niet, wel
in een hek een aantal gaten in de vorm van
een X. Maar dat werd niet gevraagd.
|
|
|
|
A 64. Na "WIJNRIT" en "21"asfaltweg links
B 64. Na "WIJNRIT" en "21"asfaltweg rechts
Tijdens deze opdracht was nog steeds van
kracht dat de kleur blauw de kleur wit is.
Daar hebben wij bij elke opdracht steeds
aan gedacht. We zien het minuscule verkeersbordje
aanduidende stopverbod niet staan en stempelen.
Even verder komen we opnieuw bij een stempelcontrole.
Dat is foute boel, dachten we. Toch maar
weer stempelen, want daar leek niets mis
mee. Ook niet teruggegaan want het eerdere
stempel konden we toch niet meer ongedaan
maken. In de uitleg lezen we dat er een
verkeersbord aanduidende een 'stopverbod'
voor de eerste stempelcontrole had gestaan.
We zouden er wel aan hebben gedacht dit
verkeersbordje te negeren in verband met
de modificatie BLAUW.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
|
|
|
|
A 65. eerste weg rechts
A 66. eerste weg links
Wij hebben de situatie niet herkend en misten
de goede RC "B". Onze tweede fout.
|
|
|
|
A 67. Aanhoudend na "WIJNRIT" 1e weg links
Dit was een pittige, maar naar onze smaak
te langdradige aanhoudend opdracht. We wilden
finishen. We noteerden tijdens dit aanhoudend
gaan 12 controles wat overeenkwam met de
moederkaart.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 70. "Rentinckstraat" rechts
Door het bijgeplaatste bord met de onderstreepte
tekst VEEL SUCCES had de weg twee namen.
Voor ons stond een RC "A" met de herstelopdracht
HK - 1L. Chauffeur Martin zag gelijk dat
dit een andere RC was dan de RC die bij
het starten aanwezig was. Dus de herstelopdracht:
2x: HK - 1L niet uitvoeren maar rechtdoor
RC "7" halen. Voor de gele vlag nog even
RC M noteren en dan binnen de controlekaart
inleveren. De klus was geklaard.
Koos Orie
Verslag C-klasse
13 Na maand met
28 dagen rechts
Heel eenvoudig, iedere maand heeft 28 dagen,
de meeste maanden zelfs meer. Bij de eerste
afbeelding de opdracht dus al uitvoeren.
|
|
|
|
15. Bij rontonde 1e weg rechts
De oplettende navigator zag de tekstval
in het woord rontonde. Op de rotonde daarom
niet afslaan bij de eerste weg, maar doorrijden
tot de opvanger, in dit geval een ritpijl
die u de Torenakkerweg in liet rijden.
36. Voor RC links
Een ingewikkelde val. Hierbij zijn twee
zaken belangrijk om te weten. Alle oriënteringspunten,
dus in dit geval een RC, moeten vaste objecten
zijn. RC V stond op een pylon en was daarom
een los object. Dus RC V niet als oriënteringspunt
gebruiken en dus niet linksaf.
Doorrijdend kwam u bij de pylon met RC V.
Deze RC is een reglementaire juiste RC,
hij is conform het voorbeeldenbord. RC V
noteren op de controlekaart en de herstelopdracht
uitvoeren.
|
|
|
|
47. Na "ENDAL"
en "BLOEM" klinkerweg rechts
Het bord BLOEMENDAL bestond uit twee delen
en was de gezochte tekst. Toch was de opdracht
niet uitvoerbaar, de klinkerweg rechts ging
over in asfalt.
|
|
|
|
|
|
|
|
67. Na naam van land waar men de meeste
wijn verbouwd links
Even goed de opdracht lezen en dan is het
wel duidelijk. Wijn wordt niet verbouwd,
druiven wel. Dus niet linksaf na Italië
of Frankrijk
69. Einde weg rechts
70. Eerste weg links
Aan het einde van de rit zit meestal nog
een val. Ook nu. Net voor de finish kreeg
u een mededeling over het feit dat u naast
een vers gezet bakje koffie sinds kort ook
een lekker broodje frikandel of kroket kunt
bestellen in De Moespot. Het bordje was
echter opgevrolijkt met afbeeldingen van
een slinger en daartussen hing een gele
vlag. U was bij het passeren van dit bordje
dus een gele vlag gepasseerd en aldus al
gefinisht. RC M dus niet meer noteren.
|
|
|
|
Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger
Verslag: Koos Orie
|
omhoog
|