Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2014
 

uitzetters:    Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
16 november 2014

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie_opdr. 2  Situatie opdr._19  Situatie opdr. H


Door diverse andere leuke activiteiten, zijn die er dan? ja zeker, vakantie, kleinkinderen, reünies, visites, verjaardagen enz., hebben wij de puzzelritten even op en laag pitje gezet, maar de snertrit, die al lang in onze agenda stond, wilden we niet missen. Het was voor ons de vierde rit die wij dit jaar bij de AMBC hebben gereden en gezien het resultaat, qua uitslag, was het voor ons niet de beste, maar dat zegt meer over ons dan over de uitzetters van deze rit … of toch niet … maar daarover straks meer.

Om niet te veel in herhalingen te treden over hoe je je moet voorbereiden op een puzzelrit en dan speciaal de snertrit, kunnen wij wel concluderen dat bij een rit van deze uitzetters geen juiste strategie te bedenken is om foutloos de finish te halen. Het is natuurlijk de uitdaging van iedere uitzetter om met leuk bedachte trucs in een rit de deelnemers op het spreekwoordelijke verkeerde been te zetten, dat is prachtig en daar kun je, na het lezen van de rituitslag, erg om lachen … of toch niet. Maar met uitzetters zoals Joan en Paddy is het voor ons dubbel waakzaam zijn, het zijn gehaaide, sluwe en soms gemene bedenkers van zelfs dubbele vallen in een opdracht. Hoe ver kun je gaan? Het ergste van alles is nog dat ze soms bij een rit in een zijweg staan te kijken hoe sommige rijders, waar wij dan ook bij horen, hopeloos in de fout gaan met de opdracht. Ze schateren wat af, vooral die krullenbol ligt in een deuk.

Maar goed, om even bij de voorbereiding te beginnen. Na een onrustige nacht, omdat we weten wie de uitzetters zijn, proberen we de moed na het opstaan en een goed ontbijt er in te houden. Het weer werkt trouwens die dag niet mee, het regent pijpenstelen en dat vinden wij zelfs sneu voor de controleurs en speciaal voor de uitzetters van de rit die veel materiaal langs de route moeten plaatsen.

We gaan op weg en rond één uur arriveren wij in De Moespot en daar hadden de uitzetters Joan en Paddy, die achter de inschrijftafel zaten, de grootste lol toen ze ons zagen. Nu weten wij ook wel dat heel veel mensen blij zijn dat ze ons zien, maar hier was duidelijk sprake van een soort onderbroekenlol waar ook veel meer achter zit. De heren lieten alleen maar los dat we bij opdracht 5 even goed moesten kijken, nou dan weet je het wel. Hanny zei: "We starten maar wat later, dan is het bij punt 5 niet meer zo druk met andere rijders die misschien rare vragen stellen". Met de gedachte wat ons allemaal te wachten staat, zijn we maar direct aan de nodige versterking (koffie) begonnen en praten ter afleiding nog wat met doorgewinterde rijders en gaan even later, nadat Hanny haar verplichte standje op het toilet heeft gedaan, van start met het positieve idee van, dit varkentje gaan wij wel even wassen. Nou u hebt het kunnen lezen, het is voor ons een smeerboel gebleven, maar toch ondanks alles, niet minder leuk.

In onderstaande uitleg van de rit, zoals wij die hebben ervaren, leest u waar wij zoal zijn ingetuind met natuurlijk al bij voorbaat de hartelijke dank aan de uitzetters.

1. na H "5" en H "1" viersprong links
Nadat we de "gebakken" 5 en H "1" hadden gevonden kregen we al een beetje last van oprispingen en begonnen maar even opnieuw te zoeken en waarachtig, in een zijstraatje hing een bordje met waarschijnlijk de tekst 5. In de aanvulling op het reglement stond wanneer je het bordje ziet, kun je de tekst ook lezen. Nou we hebben, hoe ver ook zoiets staat, maar aangenomen dat dat de bedoeling was.
 


AB 3. aanhoudend wegsituatie rechts
Een mooie opdracht waarbij je moet opletten niet dezelfde wegsituatie twee keer te gebruiken in een opdracht, nog even getwijfeld bij Hessenweg / Jan van Arkelweg of dit wel een viersprong is, verder alles goed uitgevoerd, althans gevoelsmatig, later met de uitleg dit goed gedaan. Zie situatieschets.

5. na brug, "GLINDSTER" en favoriete standje van Herman, asfaltweg links
Toen wij het tweede oriënteringspunt hadden bereikt kwam al snel het gevoel van, wat staat ons te wachten over ons heen, of beter gezegd, wat staat mij te wachten. Op de eerste afbeelding stond de beroemde Herman de stier, daar ben ik best trots op, want de stier is een teken van volharding, trouw en liefde aan het vertrouwde, zorgend en geduldig, de stier is praktisch, realistisch vastbesloten en volhardend, dus, veel dingen zie ik in mijzelf wel terug, maar dat werd helaas door de uitzetters niet bedoeld.
Bij het 2e bordje, waarbij ik Hanny ten strengste heb verboden om te kijken, viel het gelukkig wat het standje betreft nogal mee, een wazige foto van mij met een onkruidverdelgingsapparaat en een frietkraam waarmee ik de link met een standje niet kon leggen. Hanny vroeg later nog wat er op het bordje stond. "Ach", zei ik met een rood hoofd, "het waren Paddy en Joan, de rest wil je niet weten". We zijn dan ook niet asfaltweg links gegaan.
 


6. na een na kleinste vogel asfaltweg rechts (MUG)
Een na-na opdracht, dus eerst de kolibrie en dan het cijfer 1. Deze oriënteringspunten waren ook aanwezig, de 1 was op het paaltje geplakt en daardoor een goede volgorde.
 


7. na twee afbeeldingen die allebij gelijk zijn, "Kleine Moorst " links (MUG)
Na het twee keer lezen van deze opdracht drong het bij ons door dat allebij niet juist geschreven was, de afbeeldingen nog wel goed bekeken. Het waren mooie kunstobjecten, waarbij dan wel de vraag is, of iets van gelijke strekking, met een goede tekst, ook helemaal gelijk is, maar dit terzijde.
 


8. na viersprong, meisje en jongen, asfaltweg links

Eerst zagen we een jongen en een meisje, dat is een verkeerde volgorde, het meisje hebben we dan al gehad. Nu nog een jongen, eerst een afbeelding van een baby maar daar konden we de sekse niet van ontdekken, het mormeltje leek verdacht veel op Joan, maar dat hebben we bij twijfel niet aangenomen. Iets verder hing een foto van een schaap met lammetjes (jongen) en dat vinden wij prima.
 

 


9. na fietser, fietster, skileraar en skeeleraar viersprong links (MUG) (VADNA)

Tot en met de fietster (Marianne Vos) was alles prima, daarna een afbeelding van een groep skiërs waarbij we geen skileraar konden ontdekken, rechtdoor naar opvanger P.
 

 


10. na "DLW" links van een asfaltweg rechts (VADNA)
Heel veel DLW's gezien maar de 1 was nergens te bekennen, in een zijpad stond nog wel een klein stokje met de letter i erop, daar trappen wij nog niet in aangezien dit aardig aan het begin van de rit is en daarom nog even alert zijn.
 


12. voor "G00RSTEEG", "Goorsteeg" rechts
De twee nullen hadden we onderkend, daarna wel even opletten dat de scherp geplaatste ritpijl wordt gezien, anders kom je van de ene val in de andere terecht, dit ook prima uitgevoerd.
 


"Ik heb het gevoel dat we aardig in de rit zitten", zei Hanny, ... en daar was ik het ook mee eens, maar ja, prijs de dag niet voordat het avond is, vooral wanneer je de volgende opdracht leest.

14. na pilotengat asfaltweg rechts (MUG)
Wij hadden geen idee wat een pilotengat is, konden het ook in de Dikke niet vinden, dan maar even de piloten op de afbeelding bestudeert, want normaal gesproken zullen ze toch wel een gat (lees bips) hebben, maar ook hier niks te zien, dan maar gokken en zoals zo vaak doen wij dat weer niet goed, dus 30 strafpuntjes. Er moet nog wel even bij vermeld worden dat, zo later bleek, dit onze eerste fout in deze rit was, een record?, nee pech.
 


15. bij tante van Suske en Wiske links (MUG)
Nooit geweten dat Sidonia tante is van Wiske. Volgens ons hebben heel veel deelnemers dit ook fout gedaan, je moet het dan ook maar weten als je niet zo heel veel strips leest. Bij Paddy en Joan is dat natuurlijk wel anders, die zijn vast geabonneerd op Suske en Wiske en misschien ook nog op Donald Duck, kortom hier onze tweede fout.
 


16. na leesteken rechts (MUG)
Deze opdracht kwam ons ergens bekend voor, maar dat wil nog niet zeggen of we het weer goed uitvoeren. Aangekomen bij de driehoek met het bordje met de drie stippen viel het kwartje en hebben deze opdracht denkbeeldig uitgevoerd en er verder ook geen punt van gemaakt, vier keer de letter V noteren, 3 keer voor de punten en een keer voor het beletselteken (…).

19. viersprong rechts
20. na RC "25", "5" en "2" viersprong rechts

Tjonge jonge, hier hebben we echt staan dubben of erg kleine oranje bordje "5 " en een klein oranje bordje "2 " daadwerkelijk ook RC's waren. Eerst dachten we van wel, later weer niet, dan veel later toch weer wel, weet je wat, we noteren ze eerst op de routebeschrijving en dan denken we er nog even over. Tja dat moeten wij dus niet doen, want ze stonden even later wel op de controlekaart. De opdracht hadden we, met de wetenschap dat ook de viersprong gebruikt was, goed uitgevoerd. Zie situatieschets.
 


AB 21. na verkeersbord aanduidende S-bocht(en), eerst naar links, asfaltweg rechts

Door de DLW in de weg ging deze over van asfalt in klinkers en dat is niet in overeenstemming met het gevraagde, gewoon rechtdoor naar de herstelopdracht.
 


22. VRW rechts

Dit is toch het ergste waar je kunt instinken. Met een ogenschijnlijk gemakkelijke opdracht gaan deze floepers (lees uitzetters) een verkeersbordje C2 plaatsen op een plek waar je dat totaal niet verwacht. Het gaat al lekker zo met de strafpunten. De intentie van deze heren uitzetters geeft hiermee overduidelijk aan om zo veel mogelijk strafpunten te krijgen ... of zal het dan toch onoplettendheid zijn.
 


Na even een "rustperiode" van enkele kilometers met de neutrale opdrachten C, D, E en F komen we bij routeopdracht nummer 23.

23. "Koolhovenstraat" links
Bij de RC in de Koolhovenstraat stond ook een bordje met veel tekst, dat geeft al te denken. Toch maar even lezen en waarachtig Let Op was onderstreept, dus een straatnaambord. De weg heeft nu twee namen en dat mag niet, wanneer de naam van de weg genoemd wordt, keren en de goede controle I genoteerd.
 


24. voor verkeersbord aanduidende VRW rechts
Zo'n verkeersbord bestaat niet, maar, zo gemakkelijk kom je er bij deze Willy Wortels (lees uitzetters) er niet van af. Voor ons zien we twee verkeersbordjes, een voorrangswegbord en een eenrichtingswegbord. Doorrijden naar controle B, deze gaf herstelopdracht HK en dat mag natuurlijk niet op een eenrichtingsweg. Gewoon doorrijden naar controle D met herstelopdracht AR, weer naar controle B en nu wel keren, we rijden niet meer op een eenrichtingsweg. Gelukkig doen we nog wel iets goed.
 

 

 


27. einde weg links

Bij deze opdracht moest je er aan denken wat op het bordje stond bij opdracht 23, dat namelijk verkeersborden aanduidende fietspad niet aanwezig waren, pff ... wat een denkwerk, de vermoeidheid slaat bij ons toe. Eerst maar keren bij de RC en dan opletten voor het verkeersbordje D4 en daarom hersteller AL niet direct uitvoeren, maar op de einde weg. Maar ja, als we niet meer weten wat er precies op het bewuste bordje stond, waren we ook hier snel mee klaar.

30. VRW rechts
Wat is dat toch met die VRW's? Ook hier niet direct uitvoerbaar, in de mogelijkheid rechtdoor stond een bord DLVV, gelukkig geen verkeersbordje C2, even naar de goede controle C.
 


"Paddy en Joan houden je wel bezig", zei Hanny. "... ja, daar zijn ze kampioen in", riep ik vanachter een boom, verder leggen we dit niet uit.

AB 31. aanhoudend bij rotonde asfaltweg rechts (VADNA)
AB 32. na "SNERT " rechts

Doordat wij niet alert waren om te denken dat een rotonde niet op de bereden route hoeft uit te monden, kan ik over dit verslag heel kort zijn, helemaal fout uitgevoerd. We zagen de tekst SNERT nog wel staan, maar waren op dat moment toe aan een kop snert. Zie situatieschets.

AB 33. na "SNERT " viersprong links
Alweer snert, het zal toch geen snertrit zijn. In ieder geval willen we niet zeggen dat het een snert punt was, maar mooi is wat anders, op deze drukke weg gaan wij in ieder geval geen capriolen uithalen om de situatie goed te beoordelen. Helaas weer fout. Volgens de uitleg was het geen viersprong door o.a. een verkeersbord doodlopende weg met onderbord en nog een DLW.
 


35. na viersprong, VRW links
We zitten er toch aan te denken om, voordat wij de volgende snertrit gaan rijden even langs de opticien te gaan voor een oogmeting, want nu lijken we niets meer te kunnen vinden. Bij de viersprong hebben we het verkeersbordje doodlopende weg niet gezien en dan ben je in principe snel klaar, scheelt wel weer tijd.
 

 


36. na ruiterpad, eenrichtingsweg rechts

Als we dan eens een bordje zien, in dit geval ruiterpad, dan is die gespiegeld, dus rechtdoor naar de opvanger. Nee, de heren uitzetters hebben een mogelijkheid eerder een goed bordje ruiterpad geplaatst. Tjonge jonge, wat zullen ze in de rekenkamer hebben gelachen.

38. na oude provinciale kentekenletter van de provincie Zeeland rechts (MUG)
Dit wisten we ook niet, wel van een paar andere provincies wisten we het kenteken, maar dat werd niet gevraagd. Het bleek de letter K te zijn en deze stond als hersteller bij een RC als HK, je moet het maar weten.
 


Een zekere meneer Einstein zei eens: "Je hoeft niet alles te weten, als je het maar kunt opzoeken". Maar ja, dat boekje hadden we net niet bij ons.

39. na "SNERT" en palindroom links (VADNA)
Er stond eerst een bordje met de tekst PARTERETRAP. Je kunt het wel van rechts naar links lezen, maar het is geen bestaand woord. Doorrijden naar het bordje met tekst NEGEN en deze is prima als palindroom. Toch is de opdracht niet uitvoerbaar door het bordje EIGEN WEG in de situatie, dan rest niks anders dan de opvanger. Nogmaals, deze uitzetters proberen je gewoon dubbel te pakken.
 

 


40. na 44e president van de Verenigde Staten rechts
Obama is inderdaad de 44e president, maar bij o.a. puzzel- en routebeschrijvingsritten moet je gaan tellen, zover kwamen we niet. Er stonden er maar twee, George Bush en Obama.

43. na "DLW" en situatieschets, voor "12.000R", "L14.000" rechts
Bijna alles hebben we in puzzelritten al meegemaakt, maar wie bedenkt nu een hersteller met 12000R, juist ja, de uitvinders van het onmogelijke, Joan en ene Paddy. Bij de eerste situatie, waar dus al de herstelopdracht stond, kon je verder alles vergeten en doorrijden naar de opvangcontrole. "Goeiemiddag zeg", staan wij overal moeilijk te doen, was je er eigenlijk zo mee klaar, want de 12000e weg kom je niet meer tegen. Het is dat het Nederlands elftal het nog aardig heeft gedaan tegen Letland, anders was het naast de regenachtige omstandigheden een snertdag geweest.
 


AB 45. na RC, aanhoudend na land dat lid is van de Europese Unie weg rechts
Door het vorige oriënteringspunt raak je zo van slag dat we dit ook niet goed gedaan hebben, terwijl het toch zo simpel was, gewoon niet meer de al gebruikte weg inrijden. Misschien is het voor ons verstandig om in een volgende rit wat minder op de tijd te letten, je gaat onwillekeurig sneller de opdrachten beoordelen en dan maak je fouten, althans wij dan.

47. na "'t Laantje" en "JAN VAN ARKELWEG" weg rechts
Omdat we de snert al konden ruiken, wilden we zo snel mogelijk naar de finish en daarom de DLW niet gezien in 't Laantje.
 


Ha, een gele vlag, nog nooit zo blij geweest met die kleur. Dit is natuurlijk ironisch bedoeld. De snert heeft ons trouwens goed gesmaakt en dat vergoedt een hoop. Joan en Paddy, jullie kennen me onderhand wel. Wederzijds, in de goede zin, plagen we elkaar, dat is niet erg, maar als ik dan weer serieus ben, zeg ik: "Het was een geweldige snertrit met vele vallen, teveel voor ons". Maar ondanks alles willen wij jullie danken voor deze mooie ritdag.

Met vriendelijke groeten,

Hanny en Herman Vrielink

Verslag C-klasse

C 2 na "PATER STORMSTRAAT" en viersprong asfaltweg links
C 3 viersprong links

In artikel 8.b.4. van het reglement staat: Het is niet toegestaan gebruik te maken van objecten die in de vorige of in dezelfde routeopdracht al als oriënteringspunt zijn gebruikt. Dus in de opdrachten 2 en 3 niet dezelfde viersprong als oriënteringspunt gebruiken.
 


C 21 na verkeersbord aanduidende S-bocht(en), eerst naar rechts, rechts

Opletten voor het verschil tussen rechts en links. Het verkeersbord langs de route heeft als betekenis: S-bocht(en), eerst naar links. Dus hier niet naar rechts gaan.

C 45 na RC en land dat lid is van de E.U. weg rechts
In artikel 7 van het reglement staat welke afkortingen zijn toegestaan in een routeopdracht. De afkorting EU is niet toegestaan.

Verslag C-klasse Jannie Hazeleger

Verslag AB-klasse Hanny en Herman Vrielink


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter