|
Verslag Snertrit
2014
|
uitzetters:
Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan
Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
16 november 2014
|
Door diverse andere leuke activiteiten,
zijn die er dan? ja zeker, vakantie, kleinkinderen,
reünies, visites, verjaardagen enz., hebben
wij de puzzelritten even op en laag pitje
gezet, maar de snertrit, die al lang in
onze agenda stond, wilden we niet missen.
Het was voor ons de vierde rit die wij dit
jaar bij de AMBC hebben gereden en gezien
het resultaat, qua uitslag, was het voor
ons niet de beste, maar dat zegt meer over
ons dan over de uitzetters van deze rit
… of toch niet … maar daarover straks meer.
Om niet te veel in herhalingen
te treden over hoe je je moet voorbereiden
op een puzzelrit en dan speciaal de snertrit,
kunnen wij wel concluderen dat bij een rit
van deze uitzetters geen juiste strategie
te bedenken is om foutloos de finish te
halen. Het is natuurlijk de uitdaging van
iedere uitzetter om met leuk bedachte trucs
in een rit de deelnemers op het spreekwoordelijke
verkeerde been te zetten, dat is prachtig
en daar kun je, na het lezen van de rituitslag,
erg om lachen … of toch niet. Maar met uitzetters
zoals Joan en Paddy is het voor ons dubbel
waakzaam zijn, het zijn gehaaide, sluwe
en soms gemene bedenkers van zelfs dubbele
vallen in een opdracht. Hoe ver kun je gaan?
Het ergste van alles is nog dat ze soms
bij een rit in een zijweg staan te kijken
hoe sommige rijders, waar wij dan ook bij
horen, hopeloos in de fout gaan met de opdracht.
Ze schateren wat af, vooral die krullenbol
ligt in een deuk.
Maar goed, om even bij
de voorbereiding te beginnen. Na een onrustige
nacht, omdat we weten wie de uitzetters
zijn, proberen we de moed na het opstaan
en een goed ontbijt er in te houden. Het
weer werkt trouwens die dag niet mee, het
regent pijpenstelen en dat vinden wij zelfs
sneu voor de controleurs en speciaal voor
de uitzetters van de rit die veel materiaal
langs de route moeten plaatsen.
We gaan op weg en rond
één uur arriveren wij in De Moespot en daar
hadden de uitzetters Joan en Paddy, die
achter de inschrijftafel zaten, de grootste
lol toen ze ons zagen. Nu weten wij ook
wel dat heel veel mensen blij zijn dat ze
ons zien, maar hier was duidelijk sprake
van een soort onderbroekenlol waar ook veel
meer achter zit. De heren lieten alleen
maar los dat we bij opdracht 5 even goed
moesten kijken, nou dan weet je het wel.
Hanny zei: "We starten maar wat later, dan
is het bij punt 5 niet meer zo druk met
andere rijders die misschien rare vragen
stellen". Met de gedachte wat ons allemaal
te wachten staat, zijn we maar direct aan
de nodige versterking (koffie) begonnen
en praten ter afleiding nog wat met doorgewinterde
rijders en gaan even later, nadat Hanny
haar verplichte standje op het toilet heeft
gedaan, van start met het positieve idee
van, dit varkentje gaan wij wel even wassen.
Nou u hebt het kunnen lezen, het is voor
ons een smeerboel gebleven, maar toch ondanks
alles, niet minder leuk.
In onderstaande uitleg
van de rit, zoals wij die hebben ervaren,
leest u waar wij zoal zijn ingetuind met
natuurlijk al bij voorbaat de hartelijke
dank aan de uitzetters.
1. na H "5" en
H "1" viersprong links
Nadat we de "gebakken" 5 en H "1" hadden
gevonden kregen we al een beetje last van
oprispingen en begonnen maar even opnieuw
te zoeken en waarachtig, in een zijstraatje
hing een bordje met waarschijnlijk de tekst
5. In de aanvulling op het reglement stond
wanneer je het bordje ziet, kun je de tekst
ook lezen. Nou we hebben, hoe ver ook zoiets
staat, maar aangenomen dat dat de bedoeling
was.
|
|
|
|
AB 3. aanhoudend
wegsituatie rechts
Een mooie opdracht waarbij je moet opletten
niet dezelfde wegsituatie twee keer te gebruiken
in een opdracht, nog even getwijfeld bij
Hessenweg / Jan van Arkelweg of dit wel
een viersprong is, verder alles goed uitgevoerd,
althans gevoelsmatig, later met de uitleg
dit goed gedaan.
Zie
situatieschets.
5. na brug, "GLINDSTER"
en favoriete standje van Herman, asfaltweg
links
Toen wij het tweede oriënteringspunt hadden
bereikt kwam al snel het gevoel van, wat
staat ons te wachten over ons heen, of beter
gezegd, wat staat mij te wachten. Op de
eerste afbeelding stond de beroemde Herman
de stier, daar ben ik best trots op, want
de stier is een teken van volharding, trouw
en liefde aan het vertrouwde, zorgend en
geduldig, de stier is praktisch, realistisch
vastbesloten en volhardend, dus, veel dingen
zie ik in mijzelf wel terug, maar dat werd
helaas door de uitzetters niet bedoeld.
Bij het 2e bordje, waarbij ik Hanny ten
strengste heb verboden om te kijken, viel
het gelukkig wat het standje betreft nogal
mee, een wazige foto van mij met een onkruidverdelgingsapparaat
en een frietkraam waarmee ik de link met
een standje niet kon leggen. Hanny vroeg
later nog wat er op het bordje stond. "Ach",
zei ik met een rood hoofd, "het waren Paddy
en Joan, de rest wil je niet weten". We
zijn dan ook niet asfaltweg links gegaan.
|
|
|
|
6. na een na kleinste
vogel asfaltweg rechts (MUG)
Een na-na opdracht, dus eerst de kolibrie
en dan het cijfer 1. Deze oriënteringspunten
waren ook aanwezig, de 1 was op het paaltje
geplakt en daardoor een goede volgorde.
|
|
|
|
7. na twee afbeeldingen
die allebij gelijk zijn, "Kleine Moorst
" links (MUG)
Na het twee keer lezen van deze opdracht
drong het bij ons door dat allebij niet
juist geschreven was, de afbeeldingen nog
wel goed bekeken. Het waren mooie kunstobjecten,
waarbij dan wel de vraag is, of iets van
gelijke strekking, met een goede tekst,
ook helemaal gelijk is, maar dit terzijde.
|
|
|
|
8. na viersprong, meisje en jongen, asfaltweg
links
Eerst zagen we een jongen en een meisje,
dat is een verkeerde volgorde, het meisje
hebben we dan al gehad. Nu nog een jongen,
eerst een afbeelding van een baby maar daar
konden we de sekse niet van ontdekken, het
mormeltje leek verdacht veel op Joan, maar
dat hebben we bij twijfel niet aangenomen.
Iets verder hing een foto van een schaap
met lammetjes (jongen) en dat vinden wij
prima.
|
|
|
|
|
|
|
|
9. na fietser, fietster, skileraar en skeeleraar
viersprong links (MUG) (VADNA)
Tot en met de fietster (Marianne Vos) was
alles prima, daarna een afbeelding van een
groep skiërs waarbij we geen skileraar konden
ontdekken, rechtdoor naar opvanger P.
|
|
|
|
|
|
|
|
10. na "DLW" links
van een asfaltweg rechts (VADNA)
Heel veel DLW's gezien maar de 1 was nergens
te bekennen, in een zijpad stond nog wel
een klein stokje met de letter i erop, daar
trappen wij nog niet in aangezien dit aardig
aan het begin van de rit is en daarom nog
even alert zijn.
|
|
|
|
12. voor "G00RSTEEG",
"Goorsteeg" rechts
De twee nullen hadden we onderkend, daarna
wel even opletten dat de scherp geplaatste
ritpijl wordt gezien, anders kom je van
de ene val in de andere terecht, dit ook
prima uitgevoerd.
|
|
|
|
"Ik heb het gevoel dat we aardig in de rit
zitten", zei Hanny, ... en daar was ik het
ook mee eens, maar ja, prijs de dag niet
voordat het avond is, vooral wanneer je
de volgende opdracht leest.
14. na pilotengat
asfaltweg rechts (MUG)
Wij hadden geen idee wat een pilotengat
is, konden het ook in de Dikke niet vinden,
dan maar even de piloten op de afbeelding
bestudeert, want normaal gesproken zullen
ze toch wel een gat (lees bips) hebben,
maar ook hier niks te zien, dan maar gokken
en zoals zo vaak doen wij dat weer niet
goed, dus 30 strafpuntjes. Er moet nog wel
even bij vermeld worden dat, zo later bleek,
dit onze eerste fout in deze rit was, een
record?, nee pech.
|
|
|
|
15. bij tante van
Suske en Wiske links (MUG)
Nooit geweten dat Sidonia tante is van Wiske.
Volgens ons hebben heel veel deelnemers
dit ook fout gedaan, je moet het dan ook
maar weten als je niet zo heel veel strips
leest. Bij Paddy en Joan is dat natuurlijk
wel anders, die zijn vast geabonneerd op
Suske en Wiske en misschien ook nog op Donald
Duck, kortom hier onze tweede fout.
|
|
|
|
16. na leesteken
rechts (MUG)
Deze opdracht kwam ons ergens bekend voor,
maar dat wil nog niet zeggen of we het weer
goed uitvoeren. Aangekomen bij de driehoek
met het bordje met de drie stippen viel
het kwartje en hebben deze opdracht denkbeeldig
uitgevoerd en er verder ook geen punt van
gemaakt, vier keer de letter V noteren,
3 keer voor de punten en een keer voor het
beletselteken (…).
19. viersprong
rechts
20. na RC "25", "5" en "2" viersprong rechts
Tjonge jonge, hier hebben we echt staan
dubben of erg kleine oranje bordje "5 "
en een klein oranje bordje "2 " daadwerkelijk
ook RC's waren. Eerst dachten we van wel,
later weer niet, dan veel later toch weer
wel, weet je wat, we noteren ze eerst op
de routebeschrijving en dan denken we er
nog even over. Tja dat moeten wij dus niet
doen, want ze stonden even later wel op
de controlekaart. De opdracht hadden we,
met de wetenschap dat ook de viersprong
gebruikt was, goed uitgevoerd.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
AB 21. na verkeersbord aanduidende S-bocht(en),
eerst naar links, asfaltweg rechts
Door de DLW in de weg ging deze over van
asfalt in klinkers en dat is niet in overeenstemming
met het gevraagde, gewoon rechtdoor naar
de herstelopdracht.
|
|
|
|
22. VRW rechts
Dit is toch het ergste waar je kunt instinken.
Met een ogenschijnlijk gemakkelijke opdracht
gaan deze floepers (lees uitzetters) een
verkeersbordje C2 plaatsen op een plek waar
je dat totaal niet verwacht. Het gaat al
lekker zo met de strafpunten. De intentie
van deze heren uitzetters geeft hiermee
overduidelijk aan om zo veel mogelijk strafpunten
te krijgen ... of zal het dan toch onoplettendheid
zijn.
|
|
|
|
Na even een "rustperiode" van enkele kilometers
met de neutrale opdrachten C, D, E en F
komen we bij routeopdracht nummer 23.
23. "Koolhovenstraat"
links
Bij de RC in de Koolhovenstraat stond ook
een bordje met veel tekst, dat geeft al
te denken. Toch maar even lezen en waarachtig
Let Op was onderstreept, dus een straatnaambord.
De weg heeft nu twee namen en dat mag niet,
wanneer de naam van de weg genoemd wordt,
keren en de goede controle I genoteerd.
|
|
|
|
24. voor verkeersbord
aanduidende VRW rechts
Zo'n verkeersbord bestaat niet, maar, zo
gemakkelijk kom je er bij deze Willy Wortels
(lees uitzetters) er niet van af. Voor ons
zien we twee verkeersbordjes, een voorrangswegbord
en een eenrichtingswegbord. Doorrijden naar
controle B, deze gaf herstelopdracht HK
en dat mag natuurlijk niet op een eenrichtingsweg.
Gewoon doorrijden naar controle D met herstelopdracht
AR, weer naar controle B en nu wel keren,
we rijden niet meer op een eenrichtingsweg.
Gelukkig doen we nog wel iets goed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. einde weg links
Bij deze opdracht moest je er aan denken
wat op het bordje stond bij opdracht 23,
dat namelijk verkeersborden aanduidende
fietspad niet aanwezig waren, pff ... wat
een denkwerk, de vermoeidheid slaat bij
ons toe. Eerst maar keren bij de RC en dan
opletten voor het verkeersbordje D4 en daarom
hersteller AL niet direct uitvoeren, maar
op de einde weg. Maar ja, als we niet meer
weten wat er precies op het bewuste bordje
stond, waren we ook hier snel mee klaar.
30. VRW rechts
Wat is dat toch met die VRW's? Ook hier
niet direct uitvoerbaar, in de mogelijkheid
rechtdoor stond een bord DLVV, gelukkig
geen verkeersbordje C2, even naar de goede
controle C.
|
|
|
|
"Paddy en Joan houden je wel bezig", zei
Hanny. "... ja, daar zijn ze kampioen in",
riep ik vanachter een boom, verder leggen
we dit niet uit.
AB 31. aanhoudend
bij rotonde asfaltweg rechts (VADNA)
AB 32. na "SNERT " rechts
Doordat wij niet alert waren om te denken
dat een rotonde niet op de bereden route
hoeft uit te monden, kan ik over dit verslag
heel kort zijn, helemaal fout uitgevoerd.
We zagen de tekst SNERT nog wel staan, maar
waren op dat moment toe aan een kop snert.
Zie
situatieschets.
AB 33. na "SNERT
" viersprong links
Alweer snert, het zal toch geen snertrit
zijn. In ieder geval willen we niet zeggen
dat het een snert punt was, maar mooi is
wat anders, op deze drukke weg gaan wij
in ieder geval geen capriolen uithalen om
de situatie goed te beoordelen. Helaas weer
fout. Volgens de uitleg was het geen viersprong
door o.a. een verkeersbord doodlopende weg
met onderbord en nog een DLW.
|
|
|
|
35. na viersprong,
VRW links
We zitten er toch aan te denken om, voordat
wij de volgende snertrit gaan rijden even
langs de opticien te gaan voor een oogmeting,
want nu lijken we niets meer te kunnen vinden.
Bij de viersprong hebben we het verkeersbordje
doodlopende weg niet gezien en dan ben je
in principe snel klaar, scheelt wel weer
tijd.
|
|
|
|
|
|
|
|
36. na ruiterpad, eenrichtingsweg rechts
Als we dan eens een bordje zien, in dit
geval ruiterpad, dan is die gespiegeld,
dus rechtdoor naar de opvanger. Nee, de
heren uitzetters hebben een mogelijkheid
eerder een goed bordje ruiterpad geplaatst.
Tjonge jonge, wat zullen ze in de rekenkamer
hebben gelachen.
38. na oude provinciale
kentekenletter van de provincie Zeeland
rechts (MUG)
Dit wisten we ook niet, wel van een paar
andere provincies wisten we het kenteken,
maar dat werd niet gevraagd. Het bleek de
letter K te zijn en deze stond als hersteller
bij een RC als HK, je moet het maar weten.
|
|
|
|
Een zekere meneer Einstein zei eens: "Je
hoeft niet alles te weten, als je het maar
kunt opzoeken". Maar ja, dat boekje hadden
we net niet bij ons.
39. na "SNERT"
en palindroom links (VADNA)
Er stond eerst een bordje met de tekst PARTERETRAP.
Je kunt het wel van rechts naar links lezen,
maar het is geen bestaand woord. Doorrijden
naar het bordje met tekst NEGEN en deze
is prima als palindroom. Toch is de opdracht
niet uitvoerbaar door het bordje EIGEN WEG
in de situatie, dan rest niks anders dan
de opvanger. Nogmaals, deze uitzetters proberen
je gewoon dubbel te pakken.
|
|
|
|
|
|
|
|
40. na 44e president
van de Verenigde Staten rechts
Obama is inderdaad de 44e president, maar
bij o.a. puzzel- en routebeschrijvingsritten
moet je gaan tellen, zover kwamen we niet.
Er stonden er maar twee, George Bush en
Obama.
43. na "DLW" en
situatieschets, voor "12.000R", "L14.000"
rechts
Bijna alles hebben we in puzzelritten al
meegemaakt, maar wie bedenkt nu een hersteller
met 12000R, juist ja, de uitvinders van
het onmogelijke, Joan en ene Paddy. Bij
de eerste situatie, waar dus al de herstelopdracht
stond, kon je verder alles vergeten en doorrijden
naar de opvangcontrole. "Goeiemiddag zeg",
staan wij overal moeilijk te doen, was je
er eigenlijk zo mee klaar, want de 12000e
weg kom je niet meer tegen. Het is dat het
Nederlands elftal het nog aardig heeft gedaan
tegen Letland, anders was het naast de regenachtige
omstandigheden een snertdag geweest.
|
|
|
|
AB 45. na RC, aanhoudend
na land dat lid is van de Europese Unie
weg rechts
Door het vorige oriënteringspunt raak je
zo van slag dat we dit ook niet goed gedaan
hebben, terwijl het toch zo simpel was,
gewoon niet meer de al gebruikte weg inrijden.
Misschien is het voor ons verstandig om
in een volgende rit wat minder op de tijd
te letten, je gaat onwillekeurig sneller
de opdrachten beoordelen en dan maak je
fouten, althans wij dan.
47. na "'t Laantje"
en "JAN VAN ARKELWEG" weg rechts
Omdat we de snert al konden ruiken, wilden
we zo snel mogelijk naar de finish en daarom
de DLW niet gezien in 't Laantje.
|
|
|
|
Ha, een gele vlag, nog nooit zo blij geweest
met die kleur. Dit is natuurlijk ironisch
bedoeld. De snert heeft ons trouwens goed
gesmaakt en dat vergoedt een hoop. Joan
en Paddy, jullie kennen me onderhand wel.
Wederzijds, in de goede zin, plagen we elkaar,
dat is niet erg, maar als ik dan weer serieus
ben, zeg ik: "Het was een geweldige snertrit
met vele vallen, teveel voor ons". Maar
ondanks alles willen wij jullie danken voor
deze mooie ritdag.
Met vriendelijke groeten,
Hanny en Herman Vrielink
Verslag C-klasse
C 2 na "PATER STORMSTRAAT"
en viersprong asfaltweg links
C 3 viersprong links
In artikel 8.b.4. van het reglement staat:
Het is niet toegestaan gebruik te maken
van objecten die in de vorige of in dezelfde
routeopdracht al als oriënteringspunt zijn
gebruikt. Dus in de opdrachten 2 en 3 niet
dezelfde viersprong als oriënteringspunt
gebruiken.
|
|
|
|
C 21 na verkeersbord aanduidende S-bocht(en),
eerst naar rechts, rechts
Opletten voor het verschil tussen rechts
en links. Het verkeersbord langs de route
heeft als betekenis: S-bocht(en), eerst
naar links. Dus hier niet naar rechts gaan.
C 45 na RC en land
dat lid is van de E.U. weg rechts
In artikel 7 van het reglement staat welke
afkortingen zijn toegestaan in een routeopdracht.
De afkorting EU is niet toegestaan.
Verslag C-klasse Jannie
Hazeleger
Verslag AB-klasse Hanny
en Herman Vrielink
|
omhoog
|
|
|
|