Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2016
 

uitzetter: Graddus de Haan
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Paddy Jans en Joan Oostveen
datum: 16 mei 2016
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 28  Situatie opdr. 41  Situatie opdr. 73

Maandagmorgen, 2e Pinksterdag. Het is weer zover, dit keer wat eerder in het seizoen dan dat we gewend zijn. Om 06.30 loopt de wekker af. Voldoende tijd om Joan Oostveen om 07.30 uur in Cothen op te pikken. Tijdens mijn ontbijtje gingen de gedachten uit naar Graddus de Haan. Die had aangegeven al om 05.00 uur te gaan uitzetten. Vervolgens nog even aan Henk en Jannie Hazeleger gedacht, die hadden aangegeven dat zij om 05.15 uur al gingen controleren, foto's maken etc..

Onderweg naar De Moespot hebben we onze tactiek maar weer eens besproken. Al jaren rijden wij eigenlijk "te snel" door de route. We denken het namelijk altijd al snel door te hebben, maar als de uitleg komt, hebben we hier en daar wel wat over het hoofd gezien. Deze extra foutjes moet je in de A-klasse niet maken, want iedere fout kost je een paar plaatsen. De langzame tactiek hadden we in de 1e rit van het seizoen toegepast, met als resultaat dat we 1e geworden waren. In de 2e rit waren we de langzame tactiek even vergeten en daar zaten we dan met de 6e plaats. Iets langzamer rijden, 2 fouten minder en we waren 2e geweest. Genoeg reden om deze Pinksterrit met de langzame tactiek aan te pakken.

Maar eerst moesten we nog de deelnemers inschrijven en weg starten. En wat was het weer heerlijk druk! Geweldig!! Maar liefst 71 equipes wisten de weg naar De Moespot te vinden. Nadat we alle deelnemers weg gestart hadden, zijn wij zelf ook van start gegaan.

AB 1. voor "AMBC" L
Het oriënteringspunt in routeopdracht 2, wordt geacht na het uitvoeren van genoemde routeopdracht, niet meer aanwezig te zijn in deze rit.
AB 2. na wegwijzer R (MUG)

Na de start direct een ritpijl naar links. Hierdoor gingen we gedwongen naar links en daardoor nog steeds op zoek naar de tekst "AMBC". Bij de Hessenweg zagen wij de ritpijl op afstand niet, dus gewoon overgestoken. Bij de RC en vlakbij de ritpijl aangekomen viel het kwartje nog niet (het was ook nog zo vroeg). Hier konden we onze eerste 30 strafpunten aanvinken. De toevoeging bij opdracht 2 was ons volkomen onduidelijk, omdat we daar helemaal niet aan toe zijn gekomen.
 

Startvlag

Ritpijl bij de start

Ritpijl bij de start

 
Ritpijl op afstand

Ritpijl op afstand

Ritpijl op afstand


3. na H "295" viersprong R
Op het huis zaten 3 huisnummerbordjes. Te weten 5, 9 en 2 dicht tegen elkaar. Een aantal scherpe deelnemers hadden een juist huisnummerbord aan de zijkant van het huis ontdekt. Jaja, deelnemers zien meer dan Graddus. Deze val is hierdoor geneutraliseerd.
 
Huis met huisnummer 295

Drie bordjes

Tja, een huisnummer voor de zoekspecialisten


6. na "CAFETARIA – LUNCHROOM DE ARKEL" en ijsco viersprong L
De bedoeling van de uitzetter was het, om de grote ijsco te beoordelen als los oriënteringspunt. Op de lunchroom was echter ook nog extra tekst en extra ijsco's waar te nemen. Deze val is hierdoor geneutraliseerd.
 
De Arkel

Cafetaria – lunchroom De Arkel

Losstaande ijsco

 
De Arkel

Cafetaria – lunchroom De Arkel

ijsco


11. na nachtwacht R

Wij zochten hier een wachter die in de nacht op wacht staat. Die was er niet. Een soort afbeelding van De Nachtwacht kon ons niet verleiden om de opdracht uit te voeren. Wat we wel in de gaten moesten houden was de situatieschets (viersprong) die er stond. Dit betekende namelijk dat gedurende de gehele rit deze situatie een viersprong is.
 
Nachtwacht voor viersprong

nachtwacht?

Situatieschets


15. na 2e kleinkind R (MUG) (VADNA)
Hier gingen we op zoek naar een afbeelding met 2 personen. Ieder persoon is namelijk altijd een kleinkind! Hier had Graddus een foto van familieleden geplaats. Altijd goed! Het enige wat we hier gedaan hebben voordat we direct naar rechts gingen, is uitstappen en de tekst lezen op het bordje. Voor hetzelfde geld had Graddus hier aan zitten rommelen en was er daardoor een herstelopdracht ontstaan. Maar dat was hier niet het geval.
 
Kleinkinderen

Twee kleinkinderen

Lieke het zusje van Lotte


18. asfaltweg R
We gingen rechtsaf en direct op de rem. Een levensgroot (open) hek stond er voor ons. Even vlug kijken in het Aanvullend Reglement. Onder punt F. stond: Geopende hekken worden geacht gesloten te zijn. Dus hier toch maar even rechtdoor de goede controle ophalen.
 
Asfaltweg met hek

Asfaltweg met hek

Zijweg is zandweg. Keur je deze goed dan is het geen asfaltweg


20. na verkeersbord R (MUG)
Wat zou Graddus nu weer bedacht hebben….. Een bordje met omcirkeld getal wat door een uitzetter geplaatst is, is voor ons een hersteller. In dit geval gaan we door met opdracht 50. Rijden, rijden, rijden, maar geen controle te bekennen. Uiteindelijk komen we op een einde weg. Wat nu? Opdracht 51 dan maar. We gaan einde weg rechts en net voordat we het willen opgeven zien we de verlossende controle.
 
Geen verkeersbord, wel een herstelopdracht

De landsgrens van België

De landsgrens van België


23. voor nationale vlag van België L
Op het eerste bordje stond een grensaanduidingsbord. Niet wat we zochten, dus verder op zoek naar een vlag. Maar niks van dit alles, we kwamen in een controle. We keken elkaar aan: "Is dit alles?". Dus terug en de andere route rijden. Daar kwam je ook bij een controle. Op ons gevoel zijn we toen gedwongen voor het grensaanduidingsbord naar links gegaan. Dat bleek de juiste keuze. De opmerking op de routebeschrijving dat we alleen in Nederland reden hadden we niet gezien. Een beetje mazzel mag ook wel.

26. voor jeugdelftalspeler R
Geen van beiden zijn we voetballiefhebbers, dus hier moest internet ons helpen. Even via Google de vraag: "Hoeveel spelers heeft F team?". Al snel weet je dan dat een F-team uit 7 spelers bestaat, dus dan spreek je niet over elftalspeler.
 

Teun de Haan, jeugdelftalspeler?

Hoeve Sparrendam

vlag

 
vlag met vlag op afstand

vlag op afstand

De vlag op afstand is een stempelcontrole


AB 29. aanhoudend na vlag R (MUG) (alleen asfaltwegen berijden)

Hier gaf Graddus de tip om de situatie lopend te bekijken. Nee Graddus, dat doen wij niet. Wij zijn bezig met een autopuzzelrit en blijven zo veel mogelijk in de auto. Dus getracht rond te rijden samen met nog een hoop een andere auto's. Op enig moment konden we niet voor- of achteruit. Terwijl we zaten te wachten op wat ruimte, zagen we (gelukkig) de vlag op afstand. We hadden beiden een grijns op het gezicht. Nu we door hadden wat de bedoeling van Graddus was, was de val verder een makkie. Bijna 2 rondjes om de bomen en door naar de stempelcontrole. Zie situatieschets.

AB 30. voor "WELDAMMERLAAN" zandweg L
Gezien de drukte van de auto's op dit punt, toch maar de tip van Graddus opgevolgd. Auto langs de kant en kijken wat er allemaal te zien is. Maar goed dat we hier lopend zijn gaan kijken. Hierdoor zagen we duidelijk een DLW en een ritpijl staan. Hierdoor was de 1e weg geen zandweg, want die ging door de ritpijl over in asfalt. De 2e weg was wel een zandweg. Via een controle met de hersteller EL-ER weer op de doorgaande weg. Natuurlijk niet vergeten door te gaan met opdracht 31. zandweg R. Dus als er ergens nog een zandweggetje rechts was, moesten we die niet over het hoofd zien. Maar…. er was geen zandweggetje meer en we kwamen in een afsluitende controle.
 

De eerste zandweg gaat over in een asfaltweg door de ritpijl

De tweede zandweg is een prima bruikbare zandweg

De ritpijl


AB 34. na Andreaskruis en spoorwegovergang voor "FLIERSTEEG" R
Bij de oriënteringspunten aangekomen even gestopt en nog een keer goed gekeken. Door het ontbreken van een komma achter spoorwegovergang moet je dus ná het geheel van spoorwegovergang voor "FLIERSTEEG" pas naar rechts.
 
Spoorwegovergang met andreaskruis

Fliersteeg

Fliersteeg


36. na "BOSWITJE" en "7" 1e weg R

Bij het langsrijden leek het of de 7 los hing. Dus even van dichtbij bekijken. Op dat moment kwam er een verbaasde buurtbewoner vragen wat al die auto's toch wel niet in de straat deden. Na uitleg waar we allemaal mee bezig waren, was hij weer gerust gesteld. Hij attendeerde ons nog wel op het feit dat de 7 los hing. Dus gingen we door naar de controle met een behoorlijk lange hersteller. Op het moment dat we weer tegengesteld aan nummer 7 voorbij kwamen, zagen we het kleine gemene bordje met een 7 dat Graddus er neer had gezet. Beetje mazzel tijdens een rit mag toch wel hè.
 
Bordje met "7"?

Geen bordje, maar een loshangende 7

Goed kijken, toch een bordje met "7"


Voor de routeopdrachten 42 tot en met 45 geldt het volgende: de oriënteringspunten zijn de letters die voorkomen op de ritpijl. De tweede zin van Artikel 9 is niet van toepassing bij deze opdrachten, de letters hoeven dus NIET op één vast voorwerp voor te komen. Wanneer u een letter van de ritpijl als oriënteringspunt gebruikt en u passeert de ritpijl, dient u daarna die letter als niet meer aanwezig te beschouwen.
AB 42. na "A" aanhoudend L
AB 43. na "M" aanhoudend L
AB 44. na "B" aanhoudend L
AB 45. na "C" aanhoudend L
AB 46. na kleinkind, bij rotonde 1e weg R

Bij het 1e rondje moet je de ritpijl opvolgen de A gebruiken en minimaal 2x links. Je kwam dan 2x bij de bemande waar we (bij de 1e keer) verrast werden op heerlijke mandarijnen. Bij het volgende rondje de M gebruiken (nu geen sprake meer van een ritpijl overigens), 1x bemande. Daarna de B gebruiken en weer 1x naar de bemande. Vervolgens C en weer naar de bemande. Toen kwamen we langs het gezochte kleinkind. Hierdoor waren we nu bezig met opdracht 46 en was er plots weer sprake van een ritpijl (de weggevallen letters waren alleen van toepassing van opdracht 42 t/m 45). Dus gedwongen voor de 6e keer langs de bemande en dan door naar de afsluitende controle. Zie situatieschets.
 
Bemande controle in een fraaie auto van transportbedrijf De Haan

De ritpijl met de gevraagde letters

 
Bemande controle

Bemande controle

Bemande controle


52. voor wegwijzer L
Hier had Graddus een bordje neer gezet met niet alleen maar een woonplaats, maar er stond ook nog het aantal kilometers bij. Voor een zelfgemaakte wegwijzer mag dit niet. Toen kwam het scherpe timmermansoog van Joan van pas. Die zag op afstand meerdere WW's. Opdracht was dus uitvoerbaar.
 
Wegwijzer van de uitzetter met ANWB wegwijzer in de verte

Mooie wegwijzer

Wegwijzer? van de uitzetter


53. na wegwijzer L (MUG)
Ook hier was Graddus ijverig met de decoupeerzaag geweest. Ook deze miniatuur ANWB wegwijzer is zelfgemaakt en dus niet goed. Ook hier op afstand een WW, maar door de toevoeging MUG in de opdracht mochten we die niet gebruiken.

57. na kleinkind en de naam van de vrouw van Elimelech R (Ruth 1, De Nieuwe Bijbelvertaling)
Ook hier moest internet er even aan te pas komen. Internet gaf aan dat de naam Noömi is. Laat deze naam nu bij het kleinkind van Graddus vermeld staan. Opdracht uitvoerbaar.
 

Noömie

Ruth

Opdracht met doolhof

 
Opdracht met doolhof

Uitweg is ook de naam van een plaats

Foute plaatsnaam


Langs de route treft u nu een opdracht die u dient uit te voeren. Advies, met grote drukte, parkeer uw auto waar niemand er last van ondervindt en voer dan de opdracht uit. Op het boerenerf met huisnummer 45 mag geparkeerd worden.

Langs de route stond een bordje met een doolhof. Als je er even de tijd voor had genomen was hier toch wel redelijk makkelijk uit te komen. De juiste oplossing was Uitweg 3 en dat moest vervolgens in hokje 89 van de controlekaart ingevuld worden.

64. na plaatsnaam en kleinkind R (MUG)
Wat een grappenmaker die Graddus. Bij het oplossen van de doolhof stond er meerdere keren UITWEG op het bord. Toevallig is UITWEG een plaatsnaam! Joan en ik riepen toen al tegen elkaar: "Let maar op, er staat straks een bordje met een foute plaatsnaam ter afleiding". En jawel hoor, een heel stuk verder stond ter afleiding een bordje met Barreveld. (wat natuurlijk geen plaatsnaam is)
 

Lucy

Rechtdoorrijder

Verkeerspaddenstoel


AB 66. einde weg R

Hier reden we samen op met Herman en Hanny Vrielink. Uiteraard ziet Herman de rechtdoorrijder niet over het hoofd. Hij zoekt de controle, ziet hem niet, stapt uit de auto en loopt de struiken in. We hebben het vermoeden dat hij iets anders moest gaan doen. Overigens wel een gemeen valletje. Je draait om de lantaarnpaal en moet dan einde weg rechts uitvoeren, want daar was je tenslotte naar op zoek. Je gaat dan eigenlijk tegenovergesteld (mede geholpen door een verdekte ritpijl) de weg waar je uit kwam terug. Helemaal aan het einde van de weg in het hoge groen gras stond de juiste controle.

AB 67. na WW, voor P asfaltweg L
Evenals Graddus vonden wij de verkeerspaddenstoel bij de zijweg staan en niet vóór de zijweg zoals gevraagd.

68 na wegwijzer VRW L (MUG)
69. 1e weg R (Tolboomweg)
70. na 2 pony's met halsters en bitten, 1e weg L

Vlak voor de VRW hing een zelfgemaakt bordje. Niet te snel handelen, want we waren nog steeds geen losse hersteller tegengekomen. En waarom zou de uitzetter hier materiaal plaatsen, terwijl er zoveel andere bruikbare oriënteringspunten zijn? Een goede inspectie van het bordje leerde dat de eerste 2 letters van VOORTHUIZEN (VO) apart stonden en hierdoor een hersteller vormden. Aan de overkant van de VRW stond een controle die er voor zorgde dat we niet naar pony's met halsters en bitten op zoek hoefden.
 

wegwijzer

Goed kijken, VO op eigen ondergrond is een herstelopdracht

Deze pony's hebben veel deelnemers niet gezien als het goed is


AB 74. aanhoudend R (VADNA)
AB 75. na RC einde weg L

Deze val hadden wij niet door. Eerst even een rondje aanhoudend, terwijl wij de zelfgemaakte bordjes Doodlopende Weg als Niet Aanwezig beschouwden, om vervolgens 1 rondje te weinig te doen. In het Aanvullend Reglement had Graddus geregeld dat we bij VADNA alleen officiële Verkeersborden Aanduidende Doodlopende weg als Niet Aanwezig mochten beschouwen. Daar was dan ons 2e foutje. Zie situatieschets.
 
Miniatuur verkeersbord

Miniatuur verkeersbord

brug

 
kleinkind

Situatieschets van opdracht 11 maakte dit een viersprong

Deze wegwijzer is niet gebruikt in het begin van de rit


76. na brug en kleinkind viersprong L

Hier kwam de kennis van opdracht 11 van pas. We waren weer terug bij de brandweerkazerne en volgens de situatietekening van opdracht was 11, was het hier een viersprong. Als de brandweer daar snel de juiste controle opgehaald.

AB 78. voor wegwijzer R (MUG)
Deze wegwijzer hadden we in opdracht 2 nog niet gebruikt, dus geen probleem om uit te voeren.

Voor routeopdracht 79 geldt het advies, met grote drukte, parkeer uw auto waar niemand er last van ondervindt en beoordeel dan lopend het oriënteringspunt en/of situatie.
79. na "CAFETARIA – LUNCHROOM DE ARKEL" en ijsco viersprong R

Nu we voor de 2e keer aankwamen bij de "losse" ijsco, bleek er een touwtje aan te zitten. Nu vertrouwen we Graddus natuurlijk voor geen meter en dus hup de auto uit. Eerst kijken of het touwtje wel aan de ijsco vast zat. Dat was het geval. Maar het touwtje liep door naar binnen! Dus even binnen kijken waar het touwtje naar toe liep. Dat zat keurig aan de balie vastgemaakt. Vervolgens kregen we van de uitbater een waardebon om na afloop van de prijsuitreiking een ijsje te komen eten. Deze traktatie werd ons aangeboden door Transportbedrijf G.L. de Haan uit Nijkerk!! Graddus een prachtige, leuke en originele finishval!
 

ijsco

ijsco vastgezet met een touwtje?

ijsco, volg het touwtje

 
ijsco, volg het touwtje

ijsco, volg het touwtje

ijsco, volg het touwtje

 
ijsco, volg het touwtje

Verrassing van de uitzetter, voor iedere deelnemer een ijsje

Verrassing van de uitzetter, voor iedere deelnemer een ijsje


Door het deze keer rustig aan te doen hebben we maar 2 fouten gescoord en zijn we 1e bij de A-klasse geworden! Over het resultaat zijn we uiteraard best tevreden, en we hebben het vermoeden dat we het de volgende keer weer rustig aan doen. We hebben een prima rit gereden, over een nieuw terrein (Nijkerk) en we hebben ons heerlijk vermaakt.

Graddus bedankt voor deze prachtige rit en de ijsco's en wat ons betreft volgend jaar in de herkansing!

Paddy Jans en Joan Oostveen.

 

Verslag aanvullende punten C-klasse

29. na vlaq R (alleen asfaltwegen berijden)
Als de navigator scherp was, zag hij dat er vlaq stond in plaats van vlag. Tekstval, dus rechtdoor rijden naar de routecontrole. Zie situatieschets.
 

vlag

andreaskruis

andreaskruis


34. na Andreaskruising en spoorwegovergang asfaltweg R
Een andreaskruis is een correct Nederlands woord, een Andreaskruising is onzin.

45 na kleinkind van de uitzetter L
Mooi plaatje van oma De Haan met een kind. Uit niets was vast te stellen dat Lisa een kleinkind van de uitzetter is.
 

Lisa, geen kleinkind van de uitzetter

Miniatuur verkeersbord aanduidende doodlopende weg

Miniatuur verkeersbord aanduidende doodlopende weg


74. voor verkeersbord aanduidende doodlopende weg R (VADNA)
75. na routecontrole einde weg L

In het aanvullend reglement onder h. staat: Indien de afkorting (VADNA) achter een opdracht staat, betekent dit dat u Verkeersbord(en) Aanduidende Doodlopende weg als Niet Aanwezig moet beschouwen. Daardoor is opdracht 74 niet uitvoerbaar, deze borden zijn er niet door (VADNA) achter de routeopdracht. Zie situatieschets.

76. na brug en kleinkind "Ruurd Visserstraat" L (MUG)
In het aanvullend reglemente onder g. staat: Indien de afkorting (MUG) achter een opdracht staat, betekent dit dat u uitsluitend Materiaal mag gebruiken dat kennelijk door de Uitzetter Geplaatst is, met uitzondering van (materiaal benodigd voor de beoordeling van) wegen en wegsituaties. De brug was niet door de uitzetter geplaatst, deze brug dus niet als oriënteringspunt gebruiken. Ook de brug in de bril van oma De Haan niet als oriënteringspunt gebruiken, een brug moet uitmonden op de bereden route, zie PMN artikel 8e. De opdracht is dus niet uitvoerbaar en daarom rechtdoorrijden naar de routecontrole.
 

brug

Oma de Haan met kleinkind Lotte

Standbeeld van Jan van Schaffelaar


78. voor hetgeen midden in "BARNEVELD" staat, klinkerweg R (MUG)

In Barneveld staat het beeld van Jan van Schaffelaar. Midden in "BARNEVELD" staat de letter E en deze stond op de routecontrole.

Verslag aanvullende punten C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag A- en B-klasse: Paddy Jans en Joan Oostveen.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter