Verslag
Pinksterrit 2016
|
uitzetter: |
Graddus de Haan |
controleurs: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Paddy Jans en Joan Oostveen |
datum: |
16 mei 2016 |
|
|
|
Maandagmorgen, 2e Pinksterdag. Het is weer
zover, dit keer wat eerder in het seizoen
dan dat we gewend zijn. Om 06.30 loopt de
wekker af. Voldoende tijd om Joan Oostveen
om 07.30 uur in Cothen op te pikken. Tijdens
mijn ontbijtje gingen de gedachten uit naar
Graddus de Haan. Die had aangegeven al om
05.00 uur te gaan uitzetten. Vervolgens
nog even aan Henk en Jannie Hazeleger gedacht,
die hadden aangegeven dat zij om 05.15 uur
al gingen controleren, foto's maken etc..
Onderweg naar De Moespot hebben we onze
tactiek maar weer eens besproken. Al jaren
rijden wij eigenlijk "te snel" door de route.
We denken het namelijk altijd al snel door
te hebben, maar als de uitleg komt, hebben
we hier en daar wel wat over het hoofd gezien.
Deze extra foutjes moet je in de A-klasse
niet maken, want iedere fout kost je een
paar plaatsen. De langzame tactiek hadden
we in de 1e rit van het seizoen toegepast,
met als resultaat dat we 1e geworden waren.
In de 2e rit waren we de langzame tactiek
even vergeten en daar zaten we dan met de
6e plaats. Iets langzamer rijden, 2 fouten
minder en we waren 2e geweest. Genoeg reden
om deze Pinksterrit met de langzame tactiek
aan te pakken.
Maar eerst moesten we nog de deelnemers
inschrijven en weg starten. En wat was het
weer heerlijk druk! Geweldig!! Maar liefst
71 equipes wisten de weg naar De Moespot
te vinden. Nadat we alle deelnemers weg
gestart hadden, zijn wij zelf ook van start
gegaan.
AB 1. voor "AMBC"
L
Het oriënteringspunt in routeopdracht 2,
wordt geacht na het uitvoeren van genoemde
routeopdracht, niet meer aanwezig te zijn
in deze rit.
AB 2. na wegwijzer R (MUG)
Na de start direct een ritpijl naar links.
Hierdoor gingen we gedwongen naar links
en daardoor nog steeds op zoek naar de tekst
"AMBC". Bij de Hessenweg zagen wij de ritpijl
op afstand niet, dus gewoon overgestoken.
Bij de RC en vlakbij de ritpijl aangekomen
viel het kwartje nog niet (het was ook nog
zo vroeg). Hier konden we onze eerste 30
strafpunten aanvinken. De toevoeging bij
opdracht 2 was ons volkomen onduidelijk,
omdat we daar helemaal niet aan toe zijn
gekomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
3. na H "295" viersprong
R
Op het huis zaten 3 huisnummerbordjes. Te
weten 5, 9 en 2 dicht tegen elkaar. Een
aantal scherpe deelnemers hadden een juist
huisnummerbord aan de zijkant van het huis
ontdekt. Jaja, deelnemers zien meer dan
Graddus. Deze val is hierdoor geneutraliseerd. |
|
|
|
6. na "CAFETARIA
– LUNCHROOM DE ARKEL" en ijsco viersprong
L
De bedoeling van de uitzetter was het, om
de grote ijsco te beoordelen als los oriënteringspunt.
Op de lunchroom was echter ook nog extra
tekst en extra ijsco's waar te nemen. Deze
val is hierdoor geneutraliseerd. |
|
|
|
|
|
|
|
11. na nachtwacht R
Wij zochten hier een wachter die in de nacht
op wacht staat. Die was er niet. Een soort
afbeelding van De Nachtwacht kon ons niet
verleiden om de opdracht uit te voeren.
Wat we wel in de gaten moesten houden was
de situatieschets (viersprong) die er stond.
Dit betekende namelijk dat gedurende de
gehele rit deze situatie een viersprong
is. |
|
|
|
15. na 2e kleinkind
R (MUG) (VADNA)
Hier gingen we op zoek naar een afbeelding
met 2 personen. Ieder persoon is namelijk
altijd een kleinkind! Hier had Graddus een
foto van familieleden geplaats. Altijd goed!
Het enige wat we hier gedaan hebben voordat
we direct naar rechts gingen, is uitstappen
en de tekst lezen op het bordje. Voor hetzelfde
geld had Graddus hier aan zitten rommelen
en was er daardoor een herstelopdracht ontstaan.
Maar dat was hier niet het geval. |
|
|
|
18. asfaltweg R
We gingen rechtsaf en direct op de rem.
Een levensgroot (open) hek stond er voor
ons. Even vlug kijken in het Aanvullend
Reglement. Onder punt F. stond: Geopende
hekken worden geacht gesloten te zijn. Dus
hier toch maar even rechtdoor de goede controle
ophalen. |
|
|
|
20. na verkeersbord
R (MUG)
Wat zou Graddus nu weer bedacht hebben…..
Een bordje met omcirkeld getal wat door
een uitzetter geplaatst is, is voor ons
een hersteller. In dit geval gaan we door
met opdracht 50. Rijden, rijden, rijden,
maar geen controle te bekennen. Uiteindelijk
komen we op een einde weg. Wat nu? Opdracht
51 dan maar. We gaan einde weg rechts en
net voordat we het willen opgeven zien we
de verlossende controle. |
|
|
|
23. voor nationale
vlag van België L
Op het eerste bordje stond een grensaanduidingsbord.
Niet wat we zochten, dus verder op zoek
naar een vlag. Maar niks van dit alles,
we kwamen in een controle. We keken elkaar
aan: "Is dit alles?". Dus terug en de andere
route rijden. Daar kwam je ook bij een controle.
Op ons gevoel zijn we toen gedwongen voor
het grensaanduidingsbord naar links gegaan.
Dat bleek de juiste keuze. De opmerking
op de routebeschrijving dat we alleen in
Nederland reden hadden we niet gezien. Een
beetje mazzel mag ook wel.
26. voor jeugdelftalspeler
R
Geen van beiden zijn we voetballiefhebbers,
dus hier moest internet ons helpen. Even
via Google de vraag: "Hoeveel spelers heeft
F team?". Al snel weet je dan dat een F-team
uit 7 spelers bestaat, dus dan spreek je
niet over elftalspeler.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 29. aanhoudend na vlag R (MUG) (alleen
asfaltwegen berijden)
Hier gaf Graddus de tip om de situatie lopend
te bekijken. Nee Graddus, dat doen wij niet.
Wij zijn bezig met een autopuzzelrit en
blijven zo veel mogelijk in de auto. Dus
getracht rond te rijden samen met nog een
hoop een andere auto's. Op enig moment konden
we niet voor- of achteruit. Terwijl we zaten
te wachten op wat ruimte, zagen we (gelukkig)
de vlag op afstand. We hadden beiden een
grijns op het gezicht. Nu we door hadden
wat de bedoeling van Graddus was, was de
val verder een makkie. Bijna 2 rondjes om
de bomen en door naar de stempelcontrole.
Zie
situatieschets.
AB 30. voor
"WELDAMMERLAAN" zandweg L
Gezien de drukte van de auto's op dit punt,
toch maar de tip van Graddus opgevolgd.
Auto langs de kant en kijken wat er allemaal
te zien is. Maar goed dat we hier lopend
zijn gaan kijken. Hierdoor zagen we duidelijk
een DLW en een ritpijl staan. Hierdoor was
de 1e weg geen zandweg, want die ging door
de ritpijl over in asfalt. De 2e weg was
wel een zandweg. Via een controle met de
hersteller EL-ER weer op de doorgaande weg.
Natuurlijk niet vergeten door te gaan met
opdracht 31. zandweg R. Dus als er ergens
nog een zandweggetje rechts was, moesten
we die niet over het hoofd zien. Maar….
er was geen zandweggetje meer en we kwamen
in een afsluitende controle.
|
|
|
|
AB 34. na Andreaskruis
en spoorwegovergang voor "FLIERSTEEG" R
Bij de oriënteringspunten aangekomen even
gestopt en nog een keer goed gekeken. Door
het ontbreken van een komma achter spoorwegovergang
moet je dus ná het geheel van spoorwegovergang
voor "FLIERSTEEG" pas naar rechts. |
|
|
|
36. na "BOSWITJE" en "7" 1e weg R
Bij het langsrijden leek het of de 7 los
hing. Dus even van dichtbij bekijken. Op
dat moment kwam er een verbaasde buurtbewoner
vragen wat al die auto's toch wel niet in
de straat deden. Na uitleg waar we allemaal
mee bezig waren, was hij weer gerust gesteld.
Hij attendeerde ons nog wel op het feit
dat de 7 los hing. Dus gingen we door naar
de controle met een behoorlijk lange hersteller.
Op het moment dat we weer tegengesteld aan
nummer 7 voorbij kwamen, zagen we het kleine
gemene bordje met een 7 dat Graddus er neer
had gezet. Beetje mazzel tijdens een rit
mag toch wel hè. |
|
|
|
Voor de routeopdrachten 42 tot en met 45
geldt het volgende: de oriënteringspunten
zijn de letters die voorkomen op de ritpijl.
De tweede zin van Artikel 9 is niet van
toepassing bij deze opdrachten, de letters
hoeven dus NIET op één vast voorwerp voor
te komen. Wanneer u een letter van de ritpijl
als oriënteringspunt gebruikt en u passeert
de ritpijl, dient u daarna die letter als
niet meer aanwezig te beschouwen.
AB 42. na "A" aanhoudend L
AB 43. na "M" aanhoudend L
AB 44. na "B" aanhoudend L
AB 45. na "C" aanhoudend L
AB 46. na kleinkind, bij rotonde
1e weg R
Bij het 1e rondje moet je de ritpijl opvolgen
de A gebruiken en minimaal 2x links. Je
kwam dan 2x bij de bemande waar we (bij
de 1e keer) verrast werden op heerlijke
mandarijnen. Bij het volgende rondje de
M gebruiken (nu geen sprake meer van een
ritpijl overigens), 1x bemande. Daarna de
B gebruiken en weer 1x naar de bemande.
Vervolgens C en weer naar de bemande. Toen
kwamen we langs het gezochte kleinkind.
Hierdoor waren we nu bezig met opdracht
46 en was er plots weer sprake van een ritpijl
(de weggevallen letters waren alleen van
toepassing van opdracht 42 t/m 45). Dus
gedwongen voor de 6e keer langs de bemande
en dan door naar de afsluitende controle.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
52. voor wegwijzer
L
Hier had Graddus een bordje neer gezet met
niet alleen maar een woonplaats, maar er
stond ook nog het aantal kilometers bij.
Voor een zelfgemaakte wegwijzer mag dit
niet. Toen kwam het scherpe timmermansoog
van Joan van pas. Die zag op afstand meerdere
WW's. Opdracht was dus uitvoerbaar. |
|
|
|
53. na wegwijzer
L (MUG)
Ook hier was Graddus ijverig met de decoupeerzaag
geweest. Ook deze miniatuur ANWB wegwijzer
is zelfgemaakt en dus niet goed. Ook hier
op afstand een WW, maar door de toevoeging
MUG in de opdracht mochten we die niet gebruiken.
57. na kleinkind
en de naam van de vrouw van Elimelech R
(Ruth 1, De Nieuwe Bijbelvertaling)
Ook hier moest internet er even aan te pas
komen. Internet gaf aan dat de naam Noömi
is. Laat deze naam nu bij het kleinkind
van Graddus vermeld staan. Opdracht uitvoerbaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
Langs de route treft u nu een opdracht die
u dient uit te voeren. Advies, met grote
drukte, parkeer uw auto waar niemand er
last van ondervindt en voer dan de opdracht
uit. Op het boerenerf met huisnummer 45
mag geparkeerd worden.
Langs de route stond een bordje met een
doolhof. Als je er even de tijd voor had
genomen was hier toch wel redelijk makkelijk
uit te komen. De juiste oplossing was Uitweg
3 en dat moest vervolgens in hokje 89 van
de controlekaart ingevuld worden.
64. na plaatsnaam
en kleinkind R (MUG)
Wat een grappenmaker die Graddus. Bij het
oplossen van de doolhof stond er meerdere
keren UITWEG op het bord. Toevallig is UITWEG
een plaatsnaam! Joan en ik riepen toen al
tegen elkaar: "Let maar op, er staat straks
een bordje met een foute plaatsnaam ter
afleiding". En jawel hoor, een heel stuk
verder stond ter afleiding een bordje met
Barreveld. (wat natuurlijk geen plaatsnaam
is)
|
|
|
|
AB 66. einde weg R
Hier reden we samen op met Herman en Hanny
Vrielink. Uiteraard ziet Herman de rechtdoorrijder
niet over het hoofd. Hij zoekt de controle,
ziet hem niet, stapt uit de auto en loopt
de struiken in. We hebben het vermoeden
dat hij iets anders moest gaan doen. Overigens
wel een gemeen valletje. Je draait om de
lantaarnpaal en moet dan einde weg rechts
uitvoeren, want daar was je tenslotte naar
op zoek. Je gaat dan eigenlijk tegenovergesteld
(mede geholpen door een verdekte ritpijl)
de weg waar je uit kwam terug. Helemaal
aan het einde van de weg in het hoge groen
gras stond de juiste controle.
AB 67. na WW, voor
P asfaltweg L
Evenals Graddus vonden wij de verkeerspaddenstoel
bij de zijweg staan en niet vóór de zijweg
zoals gevraagd.
68 na wegwijzer
VRW L (MUG)
69. 1e weg R (Tolboomweg)
70. na 2 pony's met halsters en bitten,
1e weg L
Vlak voor de VRW hing een zelfgemaakt bordje.
Niet te snel handelen, want we waren nog
steeds geen losse hersteller tegengekomen.
En waarom zou de uitzetter hier materiaal
plaatsen, terwijl er zoveel andere bruikbare
oriënteringspunten zijn? Een goede inspectie
van het bordje leerde dat de eerste 2 letters
van VOORTHUIZEN (VO) apart stonden en hierdoor
een hersteller vormden. Aan de overkant
van de VRW stond een controle die er voor
zorgde dat we niet naar pony's met halsters
en bitten op zoek hoefden.
|
|
|
|
AB 74. aanhoudend R (VADNA)
AB 75. na RC einde weg L
Deze val hadden wij niet door. Eerst even
een rondje aanhoudend, terwijl wij de zelfgemaakte
bordjes Doodlopende Weg als Niet Aanwezig
beschouwden, om vervolgens 1 rondje te weinig
te doen. In het Aanvullend Reglement had
Graddus geregeld dat we bij VADNA alleen
officiële Verkeersborden Aanduidende Doodlopende
weg als Niet Aanwezig mochten beschouwen.
Daar was dan ons 2e foutje.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
|
76. na brug en kleinkind viersprong L
Hier kwam de kennis van opdracht 11 van
pas. We waren weer terug bij de brandweerkazerne
en volgens de situatietekening van opdracht
was 11, was het hier een viersprong. Als
de brandweer daar snel de juiste controle
opgehaald.
AB 78. voor
wegwijzer R (MUG)
Deze wegwijzer hadden we in opdracht 2 nog
niet gebruikt, dus geen probleem om uit
te voeren.
Voor routeopdracht
79 geldt het advies, met grote drukte, parkeer
uw auto waar niemand er last van ondervindt
en beoordeel dan lopend het oriënteringspunt
en/of situatie.
79. na "CAFETARIA – LUNCHROOM DE ARKEL"
en ijsco viersprong R
Nu we voor de 2e keer aankwamen bij de "losse"
ijsco, bleek er een touwtje aan te zitten.
Nu vertrouwen we Graddus natuurlijk voor
geen meter en dus hup de auto uit. Eerst
kijken of het touwtje wel aan de ijsco vast
zat. Dat was het geval. Maar het touwtje
liep door naar binnen! Dus even binnen kijken
waar het touwtje naar toe liep. Dat zat
keurig aan de balie vastgemaakt. Vervolgens
kregen we van de uitbater een waardebon
om na afloop van de prijsuitreiking een
ijsje te komen eten. Deze traktatie werd
ons aangeboden door Transportbedrijf G.L.
de Haan uit Nijkerk!! Graddus een prachtige,
leuke en originele finishval!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Door het deze keer rustig aan te doen hebben
we maar 2 fouten gescoord en zijn we 1e
bij de A-klasse geworden! Over het resultaat
zijn we uiteraard best tevreden, en we hebben
het vermoeden dat we het de volgende keer
weer rustig aan doen. We hebben een prima
rit gereden, over een nieuw terrein (Nijkerk)
en we hebben ons heerlijk vermaakt.
Graddus bedankt voor deze prachtige rit
en de ijsco's en wat ons betreft volgend
jaar in de herkansing!
Paddy Jans en Joan Oostveen. Verslag
aanvullende punten C-klasse
29. na vlaq R (alleen
asfaltwegen berijden)
Als de navigator scherp was, zag hij dat
er vlaq stond in plaats van vlag. Tekstval,
dus rechtdoor rijden naar de routecontrole.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
34. na Andreaskruising
en spoorwegovergang asfaltweg R
Een andreaskruis is een correct Nederlands
woord, een Andreaskruising is onzin.
45 na kleinkind
van de uitzetter L
Mooi plaatje van oma De Haan met een kind.
Uit niets was vast te stellen dat Lisa een
kleinkind van de uitzetter is.
|
|
|
|
74. voor verkeersbord
aanduidende doodlopende weg R (VADNA)
75. na routecontrole einde weg L
In het aanvullend reglement onder h. staat:
Indien de afkorting (VADNA) achter een opdracht
staat, betekent dit dat u Verkeersbord(en)
Aanduidende Doodlopende weg als Niet Aanwezig
moet beschouwen. Daardoor is opdracht 74
niet uitvoerbaar, deze borden zijn er niet
door (VADNA) achter de routeopdracht.
Zie
situatieschets.
76. na brug en
kleinkind "Ruurd Visserstraat" L (MUG)
In het aanvullend reglemente onder g. staat:
Indien de afkorting (MUG) achter een opdracht
staat, betekent dit dat u uitsluitend Materiaal
mag gebruiken dat kennelijk door de Uitzetter
Geplaatst is, met uitzondering van (materiaal
benodigd voor de beoordeling van) wegen
en wegsituaties. De brug was niet door de
uitzetter geplaatst, deze brug dus niet
als oriënteringspunt gebruiken. Ook de brug
in de bril van oma De Haan niet als oriënteringspunt
gebruiken, een brug moet uitmonden op de
bereden route, zie PMN artikel 8e. De opdracht
is dus niet uitvoerbaar en daarom rechtdoorrijden
naar de routecontrole.
|
|
|
|
78. voor hetgeen midden in "BARNEVELD" staat,
klinkerweg R (MUG)
In Barneveld staat het beeld van Jan van
Schaffelaar. Midden in "BARNEVELD" staat
de letter E en deze stond op de routecontrole.
Verslag aanvullende punten C-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag A- en B-klasse: Paddy Jans en Joan
Oostveen. |
omhoog
|