Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Lentepuzzelrit 2017
 

uitzetters: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Jip Hogenboom en Aike Kaak
datum: 12 maart 2017
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Uitleg A- B-klasse  Situatie opdr. 18
           
 Rit B-klasse  Uitleg C-klasse  Situatie opdr. 36-41
           
 Rit C-klasse  Situatie opdr. 15-16  Situatie opdr. 51-56

Onze eerste rit als 'lid' van de AMBC Achterveld! Na afgelopen jaar mooie resultaten behaald te hebben in de C-klasse hebben wij besloten dit jaar ons geluk te beproeven bij de clubcompetitie in de B-klasse. Onze familie reed in de C-klasse mee met onze zoon Kian van 7 maanden zodat wij ons vol konden focussen op deze rit

Met het dakje open en de zon op ons gezicht waren het prachtige omstandigheden voor de lenterit.

BC 3. na 3e bushaltebord, bij wegwijzer L
De drie bushalteborden waren snel gezien, bij de wegwijzer een korte twijfel over wat ook alweer de criteria van een 'wegwijzer' waren. Opgezocht, en correct linksaf geslagen.
 


AB 4. na verkeersregelaar en RC L

Wij zagen de verkeersregelaar en hebben gelijk even gegoogled wat het handgebaar betekende. Het bleek een stopteken te zijn waarna wij concludeerden hier niet langs te mogen en linksaf het parkeerterrein op te rijden. Aangezien wij hierdoor op een parellelweg reden, hebben wij niet beseft dat de verkeersregelaar ook daadwerkelijk gepasseerd werd, waardoor wij niet linksaf zijn geslagen. Onze eerste fout.

6. na situatieschets en gele truidrager L
Het gaat hier om een truidrager die geel is, bij het inlezen van de tekst hadden wij samen al besproken dat dit de val weleens kon zijn. Bij inspectie van het eerste bordje bleek de drager inderdaad geel te zijn, mooi!
 


Stempel
Bij de stempel waren wij druk in gesprek met onze familie in de andere auto waardoor onze bijrijdster de tekst onder de stempel wel had gelezen, maar niet heeft beoordeeld als een opdracht om een tweede stempel te zetten. Geluk voor ons dat er maar 1 stempel gezet moest worden.
 


AB 8. na elf elven asfaltweg L (MUG)

Elven is het meervoud van de cijfers 11. Daarom de elfjes voorbij gereden. De cijfers volgden later door het meetellen van de RC. Deze natuurlijk ook opgeschreven.
 


B 10. na H "31", voor "M", "A", "B" en "C" viersprong L

De letters waren aanwezig, inclusief de straatnaam "A". Wij twijfelden even of wij hier iets over het hoofd zagen, omdat dit iets te makkelijk leek, maar uiteindelijk gewoon viersprong links gegaan.
 

 


AB 12. na wegwijzer asfaltweg R (MUG)
Door de MUG de ANWB wegwijzer genegeerd en gefocust op het wijzende figuurtje met de naam "Wijster". Google gaf aan dat dit ook een plaatsnaam was, dus het figuur beoordeelt als een wegwijzer aangezien wij het als een 'richtingsbord' zagen. Uit de uitleg bleek dat het bord echter pijlvormig diende te zijn … Tweede 30 strafpunten binnen.
 


13. na "18", Donald Duck en 3 zoontjes R

Donald Duck lijkt een terugkerend thema in puzzelritten. Ieder mannelijk persoon/figuur is de zoon van iemand anders, dus opdracht uitgevoerd bij Kwik, Kwek en Kwak.
 

AB 16. na "NIET HIER PARKEREN" R
Eerst de tekst "HIER NIET PARKEREN" tegengekomen en genegeerd. Daarna de tekst "NIET HIER PARKEREN" tegengekomen waarbij de ondergrond uit twee delen bestond. De "HIER KEREN" als herstelopdracht geïnterpreteerd, gekeerd en de juiste tekst tegengekomen. Daarna de opdracht uitgevoerd. Leuke val, en blij dat we deze hadden opgemerkt. Zie situatieschets.
 

 


AB 18. aanhoudend voor 2 voornamen L (MUG)
Aangezien wij de B-rit nog niet zo vaak hadden gereden, gelijk enthousiast om "aanhoudend" tegen te komen. Mooi uitgetekend en op zoek naar voornamen. De "AB" op de RC gemist, maar wel juist uitgevoerd omdat wij "KEES" in twee namen hadden gedeeld "KE" en "ES" (volgens de Nederlandse Voornamenbank komen deze namelijk voor in Nederland). Daarna Willem-Alexander en Maxima volledig gemist… Toch jammer, onze eerste 'aanhoudend' mislukt en weer 30 strafpunten… Zie situatieschets.
 

 


19. na statieportret R

Correct gezien dat dit een spelfout was, maar daardoor gestopt met voornamen zoeken …

AB 20. na driesprong L (rechterweg is rechtdoor)
Aangezien aangegeven werd dat de rechterweg rechtdoor is, geen driesprong op de weg en op de situatieschets. De plaatjes (paardenhindernis en wijk in Ede) vonden wij ook geen driesprong. Leerpuntje voor ons dat een 'driesprong' volgens het reglement alleen een wegsituatie mag zijn.
 

 


23. na de eerste Nederlandse ruimtevaarder R (u mag over bedrijfsterreinen en parkeervakken rijden)

De eerste ruimtevaarder die wij tegenkwamen was André Kuipers. Daarna gelijk rechts gegaan.

AB 25. asfaltweg R (VADNA) (wegen voorzien van ritmateriaal zijn niet zichtbaar doodlopend)
Bij desbetreffende asfaltweg kwamen wij een DLW tegen waarvan de letters op een latje waren bevestigd, maar niet tegen een achtergrond. Hierdoor twijfelden wij even, maar na het reglement te hebben bekeken 'op (aan, in) één vast voorwerp' deze als een juiste DLW beoordeeld. De tweede DLW die wij tegenkwamen bestond uit losse letters die in de grond waren geprikt. Geen juiste DLW waardoor wij mochten afslaan.
 

 


AB 26. na een twee en drie asfaltweg L (MUG)
Door de missende komma op zoek naar de cijfers 2 en 3 in de goede volgorde. Bij het eerste bord stonden deze niet na elkaar waardoor wij hier alleen de 2 konden gebruiken. Daarna bij een volgend bordje wel de 3 gevonden.
 


B 28. na viaduct, "LENTERIT", plaatsnaam en duiker, voor plaatsnaam asfaltweg R
C 28. na viaduct, "LENTERIT" en duiker asfaltweg R

Het viaduct en "LENTERIT" waren niet over het hoofd te zien. De plaatsnaam "Veen" gebruikt en gegoogled naar een duiker, wat een buis onder een weg/dam bleek te zijn die precies op de goede plek te vinden was. Daarna de plaatsnaam op de ANWB-paddenstoel gebruikt en afgeslagen.
 

 


A 29. na brug, brug, situatieschets en fietsstraat fietsstraat R
B 29. na brug, brug, situatieschets, fietsstraat en RC R

De bruggen en de situatieschets gepasseerd kwamen wij bij een fietsstraat aan. Op de situatieschets was te zien dat de fietsstraat weer terugkwam op de hoofdweg waardoor wij vonden dat wij pas na de fietsstraat waren bij de uitmonding. Dit bleek niet juist te zijn. Vierde keer 30 strafpunten.


AB 32. na zaag voor hout en metaal eenrichtingsweg L
C 32. na zaag voor hout eenrichtingsweg L

Bij eerste keer lezen waren wij op zoek naar een zaag waarna wij 'voor hout en metaal' af moesten slaan. Toen zagen we de zaag ( ) bevestigd op een stuk hout met gelijk daarachter metaal waardoor wij snapten dat het gelezen moest worden als één ding (zaag voor hout en metaal). Dus linksaf kunnen slaan.


AB 36. 1e weg L
Modificatie: Na het aandoen van een RC worden de cijfers op deze RC met 2 verhoogd, bijvoorbeeld een 4 wordt een 6. Dit geldt niet voor herstelopdrachten.

A 37. 6e weg L
A 38. 2e weg L
A 39. viersprong L
A 40. viersprong L

B 37. na RC viersprong L
B 38. einde weg L
B 39. viersprong L
B 40. na "LENTERIT" L

AB 41. viersprong R
Leuke opdracht op de parkeerplaats van de sporthal. Verschillende RC's werden meerdere keren aangedaan waardoor wij de situatie hebben uitgetekend, gereden en gecontroleerd waarna wij op de juiste volgorde van cijfers kwamen. Helaas vergeten dat de 11 geen 13 werd, maar 33 … Mooie val! Vijfde keer 30 strafpunten. Zie situatieschets.
 


42. na verkeersbord aanduidende bocht naar links, bankbiljet en verkeersbord aanduidende groot wild "Voskuilerdijk" L

Een stembiljet op een bank is natuurlijk geen bankbiljet. Verder ook geen bankbiljetten tegengekomen, dus niet linksaf geslagen.

43. na pauw L (MUG) (VADNA)
Jeroen Pauw is geen pauw, maar toch even goed op het plaatje gekeken. Er bleek een pauw op te staan waardoor de opdracht uit te voeren was.
 


45. na "150 M" viersprong L
Tekst was "na 150 m", dus rechtdoor gereden naar de opvanger.
 


BC 49. na H "60" t/m H "70" R
Wij hebben deze opdracht als niet uitvoerbaar beoordeeld vanwege de onreglementaire afkorting "t/m". Wij werden nog even aan twijfelen gebracht door de straatnaam die wij tegenkwamen maar door het onjuiste gebruik van aanhalingstekens rechtdoor gereden.

51. na Ot en Sien, voor "OT" R
Ot en Sien waren te zien ( ), het verkeersbord met "Zwaarder dan 0 ton" niet als "OT" beoordeelt. Wel gegoogled of dit een juist verkeersbord was en geconcludeerd dat voertuigen zwaarder dan 0 ton hier niet in mochten. Door de DLW in de andere weg gedwongen rechtsaf geslagen. Vervolgens nog op zoek naar de tekst "OT" maar met de finish in zicht teveel afgeleid en daardoor rechtdoor gereden tot een herstelopdracht. Zie situatischets.
52. voor "LAAT U NIET IN DE BOOT NEMEN!" R
Wij waren niet op zoek naar deze tekst en de uitgesneden "OT" helaas ook gemist, net niet lang genoeg geconcentreerd gebleven en toch in de boot genomen… Fijn…
 

 


57. voor de laatste RC van deze rit L

Wij hebben deze opdracht beoordeeld als nooit uitvoerbaar, omdat vooraf niet vast te stellen of de volgende RC de laatste is. Herstelopdrachten uitgevoerd en de juiste letter genoteerd.
 

 


Snel naar binnen om de kaart in te leveren, want we zijn toch weer een half uur te laat. Al met al een hele mooie rit met leuke vallen en een mooie uitslag voor ons! Bedankt!

Verslag B-klasse: Jip Hogenboom en Aike Kaak.

 

Verslag aanvullende punten A- en C-klasse

A 3. na 3e bushaltebord, bij wegwijzer asfaltweg L
Bushalteborden en wegwijzer waren er, echter … de asfaltweg was geen asfaltweg. Deze ging over in klinkers vanwege de verkeersregelaar, die de doorgaande weg afsloot.
 


A 10. na H "31", voor "A", "M", "B" en "C" viersprong L
De weg A mocht niet naar naam worden aangeduid. Tekst tussen aanhalingstekens en in hoofdletters moet als tekst worden waargenomen.


A 28. na viaduct, "LENTERIT" en 2 plaatsnamen, voor plaatsnaam asfaltweg R

De plaatsnamen waren Veen (van het bord Veen en daal) en De Steeg (op het straatnaambord op afstand). De rest was eenvoudig te vinden.
 

 


A 49. na H "6O t/m 7O" R
Na een huisnummerbordje was de gezochte straat met de vreemde naam 6O t/m 7O ook te vinden.
 


C 4. voor verkeersbrigadier L
De geplaatste persoon is een verkeersregelaar. Toch niet rechtdoor rijden, de verkeersregelaar verbood dit.
 


C 8. na elf en "11" asfaltweg L (MUG)

Een elf is ook een persoon en hiervan waren er elf langs de route geplaatst. Daarna op zoek naar de tekst 11, deze stond op de routecontrole.

C 10. na H "31", voor Romeins getal viersprong L
M en C zijn Romeinse cijfers en geen getallen. Daarom is deze opdracht geneutraliseerd.
 


C 12. na wijster asfaltweg R (MUG)
Wijster is een niet bestaand woord, dus doorrijden naar op de routecontrole.
 


C 15. na kombord, kerk en vinkje R
De vogel was een merel, maar op het kaartje stond ook een afgevinkt vierkantje. Dat is een vinkje.
 


C 18. voor "HENNIE ANS JAN KEES PIET" L (MUG)

Op het bord langs de route stond HENNY.

C 20. na pijl en boog driesprong L (rechterweg is rechtdoor)
De pijl stond op de situatieschets en de boog op de plattegrond van Ede.
 


C 25. na "DLW" asfaltweg R

Door de verkeersborden aanduidende doodlopende weg was de opdracht niet uitvoerbaar, wegen voorzien van zo'n bord zijn niet aanwezig.


C 26. na een, twee en drie asfaltweg L (MUG)

Na de 1 en de 2 van de eerste borden, kwam geen drie meer. Verder rijden en op het volgende bord stond de gezochte 3. Dan de opdracht uitvoeren.
 


C 29. na brug, brug, situatieschets, "FIETSSTRAAT" en RC R

Op het bord van de fietsstraat staat meer tekst dan de gezochte tekst FIETSSTRAAT, dan doorrijden.

Verslag aanvullende punten A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag B-klasse: Jip Hogenboom en Aike Kaak.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter