Verslag Lentepuzzelrit
2017
|
uitzetters: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Jip Hogenboom en Aike Kaak |
datum: |
12 maart 2017 |
|
|
|
Onze eerste rit als 'lid' van de AMBC Achterveld!
Na afgelopen jaar mooie resultaten behaald
te hebben in de C-klasse hebben wij besloten
dit jaar ons geluk te beproeven bij de clubcompetitie
in de B-klasse. Onze familie reed in de
C-klasse mee met onze zoon Kian van 7 maanden
zodat wij ons vol konden focussen op deze
rit
Met het dakje open en de zon op ons gezicht
waren het prachtige omstandigheden voor
de lenterit.
BC 3. na 3e
bushaltebord, bij wegwijzer L
De drie bushalteborden waren snel gezien,
bij de wegwijzer een korte twijfel over
wat ook alweer de criteria van een 'wegwijzer'
waren. Opgezocht, en correct linksaf geslagen.
|
|
|
|
AB 4. na verkeersregelaar en RC L
Wij zagen de verkeersregelaar en hebben
gelijk even gegoogled wat het handgebaar
betekende. Het bleek een stopteken te zijn
waarna wij concludeerden hier niet langs
te mogen en linksaf het parkeerterrein op
te rijden. Aangezien wij hierdoor op een
parellelweg reden, hebben wij niet beseft
dat de verkeersregelaar ook daadwerkelijk
gepasseerd werd, waardoor wij niet linksaf
zijn geslagen. Onze eerste fout.
6. na situatieschets
en gele truidrager L
Het gaat hier om een truidrager die geel
is, bij het inlezen van de tekst hadden
wij samen al besproken dat dit de val weleens
kon zijn. Bij inspectie van het eerste bordje
bleek de drager inderdaad geel te zijn,
mooi!
|
|
|
|
Stempel
Bij de stempel waren wij druk in gesprek
met onze familie in de andere auto waardoor
onze bijrijdster de tekst onder de stempel
wel had gelezen, maar niet heeft beoordeeld
als een opdracht om een tweede stempel te
zetten. Geluk voor ons dat er maar 1 stempel
gezet moest worden. |
|
|
|
AB 8. na elf elven asfaltweg L (MUG)
Elven is het meervoud van de cijfers 11.
Daarom de elfjes voorbij gereden. De cijfers
volgden later door het meetellen van de
RC. Deze natuurlijk ook opgeschreven. |
|
|
|
B 10. na H "31", voor "M", "A", "B" en "C"
viersprong L
De letters waren aanwezig, inclusief de
straatnaam "A". Wij twijfelden even of wij
hier iets over het hoofd zagen, omdat dit
iets te makkelijk leek, maar uiteindelijk
gewoon viersprong links gegaan. |
|
|
|
|
|
|
|
AB 12. na wegwijzer
asfaltweg R (MUG)
Door de MUG de ANWB wegwijzer genegeerd
en gefocust op het wijzende figuurtje met
de naam "Wijster". Google gaf aan dat dit
ook een plaatsnaam was, dus het figuur beoordeelt
als een wegwijzer aangezien wij het als
een 'richtingsbord' zagen. Uit de uitleg
bleek dat het bord echter pijlvormig diende
te zijn … Tweede 30 strafpunten binnen. |
|
|
|
13. na "18", Donald Duck en 3 zoontjes R
Donald Duck lijkt een terugkerend thema
in puzzelritten. Ieder mannelijk persoon/figuur
is de zoon van iemand anders, dus opdracht
uitgevoerd bij Kwik, Kwek en Kwak. |
|
|
AB 16. na "NIET HIER
PARKEREN" R
Eerst de tekst "HIER NIET PARKEREN" tegengekomen
en genegeerd. Daarna de tekst "NIET HIER
PARKEREN" tegengekomen waarbij de ondergrond
uit twee delen bestond. De "HIER KEREN"
als herstelopdracht geïnterpreteerd, gekeerd
en de juiste tekst tegengekomen. Daarna
de opdracht uitgevoerd. Leuke val, en blij
dat we deze hadden opgemerkt.
Zie situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
|
AB 18. aanhoudend
voor 2 voornamen L (MUG)
Aangezien wij de B-rit nog niet zo vaak
hadden gereden, gelijk enthousiast om "aanhoudend"
tegen te komen. Mooi uitgetekend en op zoek
naar voornamen. De "AB" op de RC gemist,
maar wel juist uitgevoerd omdat wij "KEES"
in twee namen hadden gedeeld "KE" en "ES"
(volgens de Nederlandse Voornamenbank komen
deze namelijk voor in Nederland). Daarna
Willem-Alexander en Maxima volledig gemist…
Toch jammer, onze eerste 'aanhoudend' mislukt
en weer 30 strafpunten…
Zie
situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
|
19. na statieportret R
Correct gezien dat dit een spelfout was,
maar daardoor gestopt met voornamen zoeken
…AB 20. na driesprong
L (rechterweg is rechtdoor)
Aangezien aangegeven werd dat de rechterweg
rechtdoor is, geen driesprong op de weg
en op de situatieschets. De plaatjes (paardenhindernis
en wijk in Ede) vonden wij ook geen driesprong.
Leerpuntje voor ons dat een 'driesprong'
volgens het reglement alleen een wegsituatie
mag zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
23. na de eerste Nederlandse ruimtevaarder
R (u mag over bedrijfsterreinen en parkeervakken
rijden)
De eerste ruimtevaarder die wij tegenkwamen
was André Kuipers. Daarna gelijk rechts
gegaan.AB 25.
asfaltweg R (VADNA) (wegen voorzien van
ritmateriaal zijn niet zichtbaar doodlopend)
Bij desbetreffende asfaltweg kwamen wij
een DLW tegen waarvan de letters op een
latje waren bevestigd, maar niet tegen een
achtergrond. Hierdoor twijfelden wij even,
maar na het reglement te hebben bekeken
'op (aan, in) één vast voorwerp' deze als
een juiste DLW beoordeeld. De tweede DLW
die wij tegenkwamen bestond uit losse letters
die in de grond waren geprikt. Geen juiste
DLW waardoor wij mochten afslaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 26. na een twee
en drie asfaltweg L (MUG)
Door de missende komma op zoek naar de cijfers
2 en 3 in de goede volgorde. Bij het eerste
bord stonden deze niet na elkaar waardoor
wij hier alleen de 2 konden gebruiken. Daarna
bij een volgend bordje wel de 3 gevonden. |
|
|
|
B 28. na viaduct,
"LENTERIT", plaatsnaam en duiker, voor plaatsnaam
asfaltweg R
C 28. na viaduct, "LENTERIT" en duiker
asfaltweg R
Het viaduct en "LENTERIT" waren niet over
het hoofd te zien. De plaatsnaam "Veen"
gebruikt en gegoogled naar een duiker, wat
een buis onder een weg/dam bleek te zijn
die precies op de goede plek te vinden was.
Daarna de plaatsnaam op de ANWB-paddenstoel
gebruikt en afgeslagen. |
|
|
|
|
|
|
|
A 29. na brug, brug, situatieschets en fietsstraat
fietsstraat R
B 29. na brug, brug, situatieschets, fietsstraat
en RC R
De bruggen en de situatieschets gepasseerd
kwamen wij bij een fietsstraat aan. Op de
situatieschets was te zien dat de fietsstraat
weer terugkwam op de hoofdweg waardoor wij
vonden dat wij pas na de fietsstraat waren
bij de uitmonding. Dit bleek niet juist
te zijn. Vierde keer 30 strafpunten. |
|
|
|
AB 32. na zaag
voor hout en metaal eenrichtingsweg L
C 32. na zaag voor hout eenrichtingsweg L
Bij eerste keer lezen waren wij op zoek
naar een zaag waarna wij 'voor hout en metaal'
af moesten slaan. Toen zagen we de zaag
() bevestigd op een stuk hout met gelijk
daarachter metaal waardoor wij snapten dat
het gelezen moest worden als één ding (zaag
voor hout en metaal). Dus linksaf kunnen
slaan. |
|
|
|
AB 36. 1e weg L
Modificatie: Na het aandoen van een RC worden
de cijfers op deze RC met 2 verhoogd, bijvoorbeeld
een 4 wordt een 6. Dit geldt niet voor herstelopdrachten.
A 37. 6e weg L
A 38. 2e weg L
A 39. viersprong L
A 40. viersprong L
B 37. na RC
viersprong L
B 38. einde weg L
B 39. viersprong L
B 40. na "LENTERIT" L
AB 41. viersprong
R
Leuke opdracht op de parkeerplaats van de
sporthal. Verschillende RC's werden meerdere
keren aangedaan waardoor wij de situatie
hebben uitgetekend, gereden en gecontroleerd
waarna wij op de juiste volgorde van cijfers
kwamen. Helaas vergeten dat de 11 geen 13
werd, maar 33 … Mooie val! Vijfde keer 30
strafpunten.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
42. na verkeersbord aanduidende bocht
naar links, bankbiljet en verkeersbord
aanduidende groot wild "Voskuilerdijk"
L
Een stembiljet op een bank is natuurlijk
geen bankbiljet. Verder ook geen bankbiljetten
tegengekomen, dus niet linksaf geslagen.
43. na pauw L (MUG)
(VADNA)
Jeroen Pauw is geen pauw, maar toch even
goed op het plaatje gekeken. Er bleek een
pauw op te staan waardoor de opdracht uit
te voeren was.
|
|
|
|
45. na "150 M"
viersprong L
Tekst was "na 150 m", dus rechtdoor gereden
naar de opvanger. |
|
|
|
BC 49. na H "60"
t/m H "70" R
Wij hebben deze opdracht als niet uitvoerbaar
beoordeeld vanwege de onreglementaire afkorting
"t/m". Wij werden nog even aan twijfelen
gebracht door de straatnaam die wij tegenkwamen
maar door het onjuiste gebruik van aanhalingstekens
rechtdoor gereden.
51. na Ot en Sien,
voor "OT" R
Ot en Sien waren te zien (),
het verkeersbord met "Zwaarder dan 0 ton"
niet als "OT" beoordeelt. Wel gegoogled
of dit een juist verkeersbord was en geconcludeerd
dat voertuigen zwaarder dan 0 ton hier niet
in mochten. Door de DLW in de andere weg
gedwongen rechtsaf geslagen. Vervolgens
nog op zoek naar de tekst "OT" maar met
de finish in zicht teveel afgeleid en daardoor
rechtdoor gereden tot een herstelopdracht.
Zie situatischets.
52. voor "LAAT U NIET IN DE BOOT NEMEN!"
R
Wij waren niet op zoek naar deze tekst en
de uitgesneden "OT" helaas ook gemist, net
niet lang genoeg geconcentreerd gebleven
en toch in de boot genomen… Fijn…
|
|
|
|
|
|
|
|
57. voor de laatste
RC van deze rit L
Wij hebben deze opdracht beoordeeld als
nooit uitvoerbaar, omdat vooraf niet vast
te stellen of de volgende RC de laatste
is. Herstelopdrachten uitgevoerd en de juiste
letter genoteerd. |
|
|
|
|
|
|
|
Snel naar binnen om de kaart in te leveren,
want we zijn toch weer een half uur te laat.
Al met al een hele mooie rit met leuke vallen
en een mooie uitslag voor ons! Bedankt!
Verslag B-klasse: Jip Hogenboom en Aike
Kaak.
Verslag aanvullende
punten A- en C-klasse
A 3. na 3e bushaltebord,
bij wegwijzer asfaltweg L
Bushalteborden en wegwijzer waren er, echter
… de asfaltweg was geen asfaltweg. Deze
ging over in klinkers vanwege de verkeersregelaar,
die de doorgaande weg afsloot. |
|
|
|
A 10. na H "31",
voor "A", "M", "B" en "C" viersprong L
De weg A mocht niet naar naam worden aangeduid.
Tekst tussen aanhalingstekens en in hoofdletters
moet als tekst worden waargenomen. |
|
|
|
A 28. na viaduct, "LENTERIT" en 2
plaatsnamen, voor plaatsnaam asfaltweg R
De plaatsnamen waren Veen (van het bord
Veen en daal) en De Steeg (op het straatnaambord
op afstand). De rest was eenvoudig te vinden. |
|
|
|
|
|
|
|
A 49. na H "6O
t/m 7O" R
Na een huisnummerbordje was de gezochte
straat met de vreemde naam 6O t/m 7O ook
te vinden. |
|
|
|
C 4. voor verkeersbrigadier
L
De geplaatste persoon is een verkeersregelaar.
Toch niet rechtdoor rijden, de verkeersregelaar
verbood dit. |
|
|
|
C 8. na elf en "11" asfaltweg L (MUG)
Een elf is ook een persoon en hiervan waren
er elf langs de route geplaatst. Daarna
op zoek naar de tekst 11, deze stond op
de routecontrole.
C 10. na H "31",
voor Romeins getal viersprong L
M en C zijn Romeinse cijfers en geen getallen.
Daarom is deze opdracht geneutraliseerd.
|
|
|
|
C 12. na wijster
asfaltweg R (MUG)
Wijster is een niet bestaand woord, dus
doorrijden naar op de routecontrole. |
|
|
|
C 15. na kombord,
kerk en vinkje R
De vogel was een merel, maar op het kaartje
stond ook een afgevinkt vierkantje. Dat
is een vinkje. |
|
|
|
C 18. voor "HENNIE ANS JAN KEES PIET" L
(MUG)
Op het bord langs de route stond HENNY.
C 20. na pijl en
boog driesprong L (rechterweg is rechtdoor)
De pijl stond op de situatieschets en de
boog op de plattegrond van Ede.
|
|
|
|
C 25. na "DLW" asfaltweg R
Door de verkeersborden aanduidende doodlopende
weg was de opdracht niet uitvoerbaar, wegen
voorzien van zo'n bord zijn niet aanwezig.
|
|
|
|
C 26. na een, twee en drie asfaltweg L (MUG)
Na de 1 en de 2 van de eerste borden, kwam
geen drie meer. Verder rijden en op het
volgende bord stond de gezochte 3. Dan de
opdracht uitvoeren. |
|
|
|
C 29. na brug, brug, situatieschets, "FIETSSTRAAT"
en RC R
Op het bord van de fietsstraat staat meer
tekst dan de gezochte tekst FIETSSTRAAT,
dan doorrijden.Verslag aanvullende punten
A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag B-klasse: Jip
Hogenboom en Aike Kaak.
|
omhoog
|