Verslag Rondje
Achterveld 2017
|
uitzetters: |
Pieter en Kayleigh van Riemsdijk
en Ko Donk |
controleurs: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen |
datum: |
3 september 2017 |
|
|
|
Eerst een verhaaltje over onszelf. Wij,
Nico en Bart, komen uit Voorthuizen. En
bij ons in het dorp wordt er elk jaar op
Koninginnedag/Koningsdag een puzzelrit georganiseerd.
Hier deden we al sinds onze jeugd aan mee
en dat vonden we altijd heel leuk om te
doen, echter we kwamen nooit in de buurt
van de prijzen. Op aanraden van een ervaren
puzzelaar uit Voorthuizen (Kor van Middendorp)
gingen we naar een uitlegavond in Achterveld,
waar ons een hoop regels werden uitgelegd
waar we nog niks van wisten. Toen zijn we
ook gaan rijden in Achterveld in de C-klasse
en we kregen de smaak te pakken. Na anderhalf
jaar in de C-klasse, zijn we dit jaar in
de B-klasse gaan rijden. En ook hier gaat
het best goed, ook al zijn de ritten soms
behoorlijk pittig.Na het Rondje Achterveld
werden we door Henk benaderd, voor het schrijven
van een ritverslag. We hadden een zeer lastige
rit achter de rug, met een hoop gemaakte
fouten, dus we waren niet gelijk heel enthousiast
om een ritverslag te maken over deze rit,
maar uiteindelijk werden we toch overtuigd.
Normaal gesproken als we aan het rijden
zijn, maken we ons niet heel erg druk om
de tijd, immers 30 minuten vertraging is
hetzelfde als één foute letter. Maar tijdens
deze rit was dat anders, omdat we al gauw
een hoop vertraging hadden, waren we bang
te laat binnen te komen. Toen hebben we
de knop omgezet en geprobeerd om de beslissingen
zo snel mogelijk te nemen. Dat vraagt natuurlijk
om een hoop fouten en die kwamen ook, maar
we waren wel op tijd binnen.
Routebeschrijving
AB 1. Start bij de
blauwe vlag
AB
2. 1e weg L
De rit begon heel makkelijk, althans dat
dachten we. Zoals altijd starten we bij
de blauwe vlag en ook deze keer was die
gewoon blauw. Daarna reden we gelijk tegen
een ritpijl aan en konden we de weg daarna
linksaf slaan en gelijk een letter ophalen.
Dit ging wel heel makkelijk. En, zoals later
bleek, was dit ook te makkelijk, het starten
bij de blauwe vlag was een genummerde opdracht
die niet tot richting veranderde en dus
onuitvoerbaar was. Eerste fout gemaakt.
|
|
|
|
3. Na viersprong,
"UITRIT BRANDWEER", schrikhek, "G"
en "X" R
De viersprong, die kwamen we tegen, de tekst
"Uitrit brandweer" stond inderdaad bij de
lokale brandweerkazerne en gelijk daarna
zagen we een schrikhek. Tot zover alles
gezien, toen zagen we een bordje met een
mysterieuze letter wat op een "G" leek.
Na kort overleg hadden we besloten dat we
dit geen "G" vonden. Een andere "G" zagen
we niet dus we reden gewoon rechtdoor, tweede
fout. Er was wel een "G" aanwezig, verstopt
achter het kombord. |
|
|
|
4. Na brug, varken,
koekoek en "21" asfaltweg L (VADNA)
Eenzelfde soort opdracht als de vorige,
gelukkig wisten we van een vorige rit dat
koekoek een dubbele betekenis heeft. Een
koekoek is namelijk ook een soort dakkapel
en die was aanwezig. De rest van de oriënteringspunten
was ook allemaal aanwezig, dus opdracht
was uitvoerbaar en eerste juiste letter
opgehaald. |
|
|
|
AB 5. Na "AMBC"
R (grote afstand)
AB 6. Aanhoudend weg L (VADNA)
De eerste aanhoudend opdracht van deze rit
en we raakten gelijk in de war. Dit soort
opdrachten hadden we nog niet toen we in
de C-klasse reden. Adri Brundel had ons
een half jaar geleden een korte uitleg plus
voorbeeld gestuurd van hoe zo'n opdracht
te doen. Maar in de praktijk kwamen we er
in eerste instantie niet uit, na kort overleg
met medepuzzelaars Bart en Emma Kasteel
begrepen we hem. Elke keer als we een weg
als oriënteringspunt gebruikten, valt die
weg en kan die niet nog een keer worden
gebruikt als oriënteringspunt. Na dit uitgevoerd
te hebben, hadden we al de juiste letters,
behalve de H, die misten we. Opdracht bijna
helemaal goed uitgevoerd, maar helaas toch
fout. Ook jammer dat we niet weten waar
het fout ging.
Zie
situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
|
7. Voor 6 verkeersborden
VRW R
Hier waren 5 verkeersborden duidelijk te
zien, plus een zesde handgemaakte. Dit bord
was gespiegeld en bestond dus niet. Opdracht
was niet uit te voeren, dus domweg rechtdoor
rijden. Toen we de uitleg lazen, stond er
dat er in de verte ook nog een verkeersbord
zou hebben gestaan, dat kon ik me niet voorstellen.
Echter op de terugweg naar huis, kwamen
we langs hetzelfde punt en het stond er
wel degelijk. Helaas weer fout. |
|
|
|
|
|
|
|
8. Na blauwe
brievenbus R
De blauwe brievenbus was aanwezig, daarna
simpelweg rechtsaf en opdracht goed uitgevoerd.
Gelukkig hadden de uitzetters voor de verandering
een keer een makkelijke opdracht in deze
rit gestopt. |
|
|
|
AB 12. Na vogelhuisje
en "STERENRIT" R (MUG)
Het vogelhuisje hebben we nooit gezien,
maar we zagen wel het woord "STERENRIT"
stiekem geplakt achter "STERRENRIT". We
begonnen in lichtelijke tijdnood te komen
en deden de aanname dat de val in het tweede
gedeelte van de opdracht zat. Dit was een
pure gok en zoals bleek ook fout. In het
vogelhuisje zat een verkeersbord verstopt,
waardoor we niet mochten stempelen. |
|
|
|
AB 14. Na "AMBC"
1e weg R (U mag over de parkeervakken rijden)
Na bocht naar rechts gegaan om de letter
M op te halen, hierna nog een letter op
de rechtdoorgaande weg. |
|
|
|
16. Einde weg L
We twijfelden of dit een einde weg situatie
was en we zijn het parkeerterrein tegenover
de kruising doorgereden. Hier zijn we geen
letter tegengekomen. Blijkbaar hebben we
niet goed genoeg gezocht, want hier stond
echt wel een letter.
AB 19. Aanhoudend
weg R (VADNA)
Hier gingen we volledig de mist in. We begonnen
met goede moed aan deze opdracht, omdat
we nu wisten hoe we hem moesten interpreteren.
Echter deze keer zagen een DLW bordje over
het hoofd, waardoor we compleet de verkeerde
kant het industrieterrein op gingen. Na
alle straatjes over industrieterrein uitgeprobeerd
te hebben zonder controle tegen te komen,
reden we uiteindelijk weer terug naar begin
van opdracht. Na opnieuw uitvoeren zagen
we onze fout, vervolgens consequent geprobeerd
uit te voeren, maar toch een lettertje gemist.
30 strafpunten en veel tijd verloren.
Zie situatieschets.
20. Na verkeersbord
aanduidende stopverbod asfaltweg R (MUG)
Onze navigator (Bart) wist dat dit verkeersbord
niet bestaat. Dus ongeacht wat we tegenkwamen,
net zolang rechtdoor rijden tot we herstelopdracht
tegenkomen. Die kwamen we tegen, opdracht
goed uitgevoerd.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
24. Na klokkenstoel
R
Klokkenstoel, geen idee wat dat is, dus
even opzoeken. Na opgezocht te hebben, was
duidelijk dat het plaatje geen klokkenstoel
was, dus gewoon rechtdoor rijden. Helaas
niet gezien dat er bij de routecontrole
wel een klokkenstoel stond.
26. Na "67" 1e
weg L
Behoorlijk gehaast reden we verder, op de
ramen van het gebouw was duidelijk het getal
67 te zien. Dus daarna gelijk links. Door
de haast niet gezien dat er nog meer tekst
op stond.
|
|
|
|
AB 28. Voor 71 cijfers "De Windturbine"
R
Een simpel rekensommetje leerde dat er 29x2=58
getallen bij de laadkleppen van de vrachtwagens
stonden. Op de lantaarnpaal voor ons stonden
ook 6 getallen, dus dat geeft 64. En meer
zagen we er niet, in de verte zagen we wel
een verkeersbord met "30", maar die stond
aan de linkerkant van de weg en konden we
niet meetellen. Het rode B-bordje hebben
we niet gezien, dus gingen we weer de verkeerde
kant op. |
|
|
|
34. Na "KO, KAYLEIGH EN PIETER" en 10e vlag
L
Negen vlaggen waren aanwezig en de stempelcontrole
is de tiende vlag. Althans dat dachten wij,
ook hier waren de uitzetters ("KO, KAYLEIGH
EN PIETER") ons weer te slim af, doordat
ze een ander 10e vlaggetje hadden bijgeplaatst. |
|
|
|
36. Asfaltweg R (Beeldschermweg)
Een verkeersbord waardoor we linksaf moesten
slaan. Geen tijd genomen om te checken of
dit wel een echt verkeersbord is, want we
hadden haast. En achteraf bleek er inderdaad
mee gerommeld te zijn, weer een foute letter
opgeschreven. |
|
|
|
I. Na "RONDJE ACHTERVELD" 1e weg R (Terrein
van de Sligro)
Modificatie: vanaf hier geldt: de kleur
oranje moet u zien als groen en de kleur
groen moet u zien als oranje.
37. Na 4e verkeersbord L (MUG)
J. Einde weg L
Eerst komen we bij 4 verkeersborden, maar
omdat het oranje gevaarlijke stoffenbord
groen wordt, kunnen we die niet gebruiken.
We twijfelden nog even over de routecontroles,
we dachten dat de we ze niet mochten gebruiken,
maar vonden het vreemd als dit voor de rest
van de rit zou gelden, omdat niet werd aangegeven
dat de modificatie tijdelijk was. Een groene
9 werd wel weer oranje en was daardoor wel
bruikbaar.
Zie
situatieschets.
Gelukkig stond er nog een bordje waardoor
de modificatie weg ging, dat luchtte dan
weer op. |
|
|
|
|
|
|
|
AB: Modificatie: voor de opdrachten 38 -
40 geldt dat alle pijlen in de tegenovergestelde
richting wijzen.
AB 38. Na logo van Tonar R (let op: modificatie
opdracht 38 - 40)
AB 39. Na ritpijl R
AB 40. Einde weg L
Hier kwamen we nogal in de knoop,
omdat we hetzelfde rondje bleven rijden.
Toch maar een gokje gewaagd en gekozen hoe
we verder wilden rijden. Hier hadden we
geen goed gevoel over. Achteraf bleek hier
ook het een en ander te zijn misgegaan,
de opdracht werd geneutraliseerd.
Zie situatieschets.
47. 1e weg L
We mochten direct een bedrijventerrein op,
dat was goed opletten. Hier wees ons een
bordje de weg terug, waar we opnieuw links
af mochten voor nog een letter.
|
|
|
|
AB 50. Na rotonde
1e weg R
Na rotonde 1e weg R, dat is heel leuk, maar
wat moesten we dan op de rotonde? Dus reden
we door en dat leverde een herstelopdracht
op. Verder kwamen we nog een ritpijl tegen
die ons leidde naar de letter "X".
Zie
situatieschets. |
|
|
|
AB 54. Einde weg
R
Hier mochten we op het parkeerterrein eerst
even rechtdoor, en ja, de letter C stond
daar op ons te wachten. |
|
|
|
AB 54. (stempelcontrole)
Een stempelcontrole, dat maakte de vlag
wel duidelijk. Er stond een bord bij met
een opdracht om te stempelen, ja dat snapten
we al... toch niet, we hadden door deze
opdracht gewoon twee keer moeten stempelen.
AB 54. Einde weg
R
Deze rechtdoor-rijder hebben we gemist,
maar er stond blijkbaar een verbodsbord
voor motorfietsen, hier kwamen we goed weg
.
|
|
|
|
58. Na "JEU DE
BOULES" en 100 zakken gevuld met zand L
"JEU DE BOULES" zijn we tegengekomen en
toen de zakken zand. We konden niet in de
zakken kijken of er zand in zat, dus zijn
we doorgereden. |
|
|
|
59. Na laatste kwartier R
Laatste kwartier, we wisten dat het de maan
is en het ezelsbruggetje Laatste kwartier/Links
werkt om te onthouden welke kant verlicht
is. Door de kleur van de foto dachten we
dat het niet de maan was, hier zijn we onterecht
doorgereden. Hier hadden we geluk dat deze
opdracht later werd geneutraliseerd, doordat
een bordje was weggehaald. |
|
|
|
62. Na een verkeersdrempel
en een weg L
De uitleg zegt dat we konden zoeken naar
"Een" of "een weg", wij begrepen alleen
het laatste, gelukkig vonden we die weg
en reden we de Rentinckstraat in. Nog even
controleren of de gele vlag echt een gele
vlag is en we konden onze kaart inleveren.
|
|
|
|
Bij terugkomst en het lezen van de uitleg,
kwamen we er achter hoe die dekselse uitzetters
ons rit na rit, keer op keer, weer te slim
af zijn. Ko, Kayleigh en Pieter, jullie
waren ons inderdaad heel vaak te slim af
en hebben ons behoorlijk bezig gehouden.
Uiteindelijk hadden we nog een beetje geluk
met de neutralisaties en viel de einduitslag
mee. Mooie rit en we hebben genoten.
Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen.
Aanvullingen punten C-klasse
6. 1e weg R (VADNA)
Door de toevoeging van (VADNA) achter de
opdracht zijn verkeersborden aanduidende
doodlopende weg niet aanwezig, zie het aanvullend
reglement. Opdracht uitvoeren en routecontrole
B noteren.
|
|
|
|
14. Na "PUL DISPLAY"
R
Een oriënteringspunt dat in de routeopdracht
in hoofdletter tussen aanhalingstekens staat
vermeld, moet men als tekst waarnemen en
op één vast voorwerp voorkomen, zie artikel
9 van het Puzzelreglement Midden-Nederland.
De tekst PUL DISPLAY staat op 2 borden,
dus de opdracht is hier niet uitvoerbaar. |
|
|
|
60. Na brug en kombord viersprong oversteken
(lange afstand)
61. 3e viersprong R (Jan van Arkelweg)
In artikel 2a1. staat dat iedere genummerde
routeopdracht dient te leiden tot één (niet
gedwongen) verandering van rijrichting.
Opdracht 60 leidde niet tot verandering
van rijrichting, dus doorrijden naar een
routecontrole met herstelopdracht.
Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger
Verslag AB-klasse: Nico Kamphuis en Bart
Stoffelsen
|
omhoog
|