Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Jubileumrit
      Snertrit
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2018
 

uitzetters: Adri en Michel Brundel
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Jasper en Otto Edelenbosch
datum: 21 mei 2018
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 1-9  Situatie opdr. 23-27  Situatie opdr. 60-68

We zijn vroeg uit de veren met een mooie zonnige dag in het vooruitschiet. Rond 9.00 uur vertrekken we vanuit "De Moespot" te Achterveld. We checken eerst altijd even het aanvullende reglement. Het valt ons op dat VADNA een andere betekenis heeft gekregen. Waar we doorgaans het verkeersbord aanduidende ‘doodlopende weg’ als niet aanwezig moeten beschouwen, moeten we in deze rit dit verkeersbord nog aanwezig beschouwen.

Startpunt is de blauwe vlag, die op zijn bekende plekje staat in de Rentinckstraat.

Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
AB 1. Einde weg rechts (Jan van Arkelweg)
AB 2. Eerste weg links
AB 3. Viersprong links
AB 4. Eerste weg rechts
AB 5. Eerste weg rechts
AB 6. Einde weg links (Jan van Arkelweg)
AB 7. Viersprong rechts
AB 8. Derde weg rechts
AB 9. Einde weg rechts (Jan van Arkelweg)

We rijden, met behulp van de routeopdrachten 1 tot en met 9, een rondje door Achterveld. We zien allemaal routecontroles (RC’s) langs de weg die we op onze kaart noteren en vragen ons af of we iets over het hoofd zien. We rijden nog een rondje door Achterveld, waarbij we rekening houden met de wegen die we in de voorgaande of dezelfde routeopdrachten al als oriënteringspunt hebben gebruikt. Via de SPAR met de goede RC "K" rijden we dan eindelijk Achterveld uit langs de brandweerkazerne. Zie situatieschets.
 


10. Na "UITRIT BRANDWEER" en "ZONE 60" viersprong links (Emelaarseweg)
11. Na "25", bij schrikhek, voor RC links

We zien een RC "O" in een plastic buisje, waarbij we concluderen dat de RC los staat en niet als oriënteringspunt gebruikt mag/kan worden. We rijden door en schrijven de RC "O" natuurlijk wel op. We komen bij een herstelopdracht "HK-AR-12" en zien aan de andere kant van de weg een RC "M". Door op de juiste plek te keren komen we net niet langs de RC "M", we schrijven deze niet op, en dat blijkt goed te zijn.
 
 

AB 14. Na "DLW" en situatietekening voor RC rechts

De "DLW" zien we vrij snel, wat ook geldt voor de situatieschets. We zien verschillende RC’s en dan blijkt er om de bocht ook nog een RC "L" te zijn. Omdat we na het geheel ‘situatietekening voor RC’ rechts moeten, kunnen we de RC "X" (links van de weg) niet als oriënteringspunt gebruiken. De RC "L" ook niet omdat de situatietekening niet meer zichtbaar is. Voor ons is de opdracht niet uit te voeren en rijden door naar de RC "2". We zien daarbij over het hoofd, dat staande bij de situatieschets deze wel degelijk voor RC "2" staat, waardoor wij niet zien dat de routeopdracht wel uitvoerbaar is. Het gevolg is dat we 30 strafpunten hebben.
 

AB 15. Na derde verkeersbord eerste weg rechts (MUG)
Er geldt ook een modificatie, dat we vanaf hier de kleur zwart als kleur wit moeten beschouwen. De geplaatste verkeersborden keuren we goed, waarna we rechtsaf willen slaan. Het verkeersbord aanduidende maximum 50, betekent door de modificatie dat de zwarte ‘50’ nu wit is, waardoor het verkeersbord een andere betekenis krijgt. Het witte bord met rode rand betekent nu dat we er niet in mogen rijden. De modificatie geldt dan ook voor de geplaatste RC’s, DLW en herstelopdrachten. Zodoende zien we oranje bordjes met een witte "P" en witte "10" en een heleboel witte bordjes (de zwarte tekst is immers wit). De verwachte onbemande RC, die verderop is geplaatst zorgt voor een zwarte stempel "A". Uiteindelijk komen we bij einde modificatie met een leesbare tekst in de kleur blauw.
 
 
 

21. Na "HAVIKSHORSTERPAD" en drie ministers rechts
De tekst zien we snel, waarna 3 namen van mogelijke ministers op een bordje staan. We besluiten meteen door te rijden omdat we niet op zoek zijn naar namen van ministers, maar naar afbeeldingen van ministers. Alleen Mark Rutte is niet genoeg om de opdracht uit te voeren waardoor we besluiten door te rijden.
 

AB 22. Voor "DE GLIND" rechts
We keuren de tekst op het ANWB bord af, omdat er meer tekst op het bord staat. Na een rondje over de rotonde rijden we terug naar de RC "Z". De uitzetters hebben de val echter op een andere manier bedacht, waardoor we 30 strafpunten erbij hebben. Door de neutralisatie hebben we mazzel en worden deze 30 strafpunten door de rekenkamer er aan het eind weer afgetrokken.
 
 

AB 23. Na bushaltebord, "DE GLIND GEM. BARNEVELD", kerk en "AMBC" eerste weg rechts
AB 24. Na Lambik, Sidonia en kinderen eerste weg rechts (MUG)
AB 25. Na racefiets eerste weg rechts (MUG)
AB 26 Voor RC "W" links

Een rondje De Glind is ook echt een rondje De Glind. We rijden 4x rond waarbij we de wegen die we in een vorige opdracht als oriënteringspunt hebben gebruikt passeren. En natuurlijk zijn Michel en Adri op de foto met racefietsen ook kinderen, waardoor we de kinderen Suske en Wiske niet als oriënteringspunt hoeven te gebruiken. Zie situatieschets.
 
 

28. Na "RINGLAAN", "RINGLAAN", "RINGLAAN", "KLEIN MOORST" en "KOLFSCHOTEN" asfaltweg rechts
We zien aan het begin van de Ringlaan het straatnaambordje met de gezochte tekst "RINGLAAN", daarna zien we alle teksten in de gevraagde volgorde.
 

AB 29. Viersprong links (VADNA)
En daar is dan de VADNA. Door het aanvullende reglement is het bord aanduidende doodlopende weg nog aanwezig en zien we hier geen viersprong. We rijden door naar de goede RC "S".
 

30. Na "GEMEENTE LEUSDEN", haan, racefiet5 en rallyauto rechts
We zien meteen dat racefiet5 met een "5" geschreven staat, en zeggen tegen elkaar dat we door moeten rijden naar een opvanger. We kijken dan toch altijd even op al het geplaatste ritmateriaal of er een herstelopdracht in zit. En ja hoor, op de rallyauto stond een cirkel met "53", dus doorgaan met routeopdracht 53. Dit leidt tot een goede opvanger RC "G".
 

AB 37. Na "ROZENGAARDE", "ROZENGAARDE", "TOLPLAATS", "EIKENLAAN", "DE BOOMGAARD" en "BLOEMENDAL" eerste weg links
We denken meteen dat de teksten straatnamen zijn, en dat klopt. Alleen bij de laatste tekst "BLOEMENDAL" gaat er iets mis wij zien deze tekst niet maar er gaan wel allemaal auto’s links. We rijden een stukje terug en de tweede keer zien we de tekst op een bedrijf staan. We zien echter de tekst "BLOEM" en de tekst "ENDAL". Doordat de tekst op 2 borden staat rijden we door naar de goede opvanger RC "E".
 

AB 40. Na viersprong en verkeersbord eerste weg rechts
AB 41. Bij rotonde derde weg rechts

We slaan de eerste weg rechts op de rotonde en komen bij een RC. We begrijpen niet zo goed wat de bedoeling is, of wat de val is, totdat we bij routeopdracht 41 voor een 2de keer bij de rotonde komen. De 1ste weg rechts hebben we bij opdracht 40. gebruikt als oriënteringspunt, die slaan we daarom over en halen de goede RC "A".
 

AB 45. Na "GROEPSEKOM", fiets, H "75", "ZONE 30", weg, H "55", ZONE 3O" en H "35" rechts
AB 46. Na bushaltebord tweede weg links

Ook bij deze routeopdracht is het even opletten hoe de teksten staan geschreven. De tekst "ZONE 30" staat op het zonebord. De tekst "ZONE 3O" (met een "O" i.p.v. een nul) kunnen we niet op het zonebord vinden. We rijden door en komen bij een herstelopdracht. Bij opdracht 46 rijden we tegengesteld op de weg uit de voorgaande opdracht. Dan is het meteen opletten of we al een weg als oriënteringspunt hebben gebruikt. Dit is inderdaad het geval. We slaan de goede 2de weg links in en rijden daar een rondje door een woonwijk. Hier vermoeden we dat we iets over het hoofd zien, omdat we 2 RC’s na elkaar krijgen. Bij de uitleg blijkt dat het zo de bedoeling is en hebben dus de goede RC’s "C" en "M" opgeschreven.

54. U komt bij een bordje met 2 bijna identieke afbeeldingen
- Indien er vijf verschillen zijn gaat u de eerste weg rechts
- Indien er zes verschillen zijn gaat u de tweede weg rechts

We komen bij een puzzeltje. Hier blijkt dat we verschillende manieren hebben om een puzzeltje op te lossen, waardoor we langer bezig zijn dan eigenlijk nodig is. Uiteindelijk zien we 7 verschillen en dat zijn er ook 5. We besluiten eerste weg rechts te gaan, wat goed blijkt te zijn.
 


A 61. Aanhoudend asfaltweg links
A 62. Na RC "V" aanhoudend asfaltweg rechts
B 61. Aanhoudend asfaltweg links
B 62. Na RC "D", bij rotonde derde weg rechts

Na een kwartiertje rijden over (asfalt)wegen, waarbij we alle gebruikte wegen letterlijk links laten liggen zeggen we tegen elkaar "Als de RC "V" nou maar niet weggehaald is. Een voorziene gedachte want de RC "V" is inderdaad weggehaald. Gelukkig heeft iemand een kladje gekrabbeld en daar opgehangen zodat we opdracht 62 goed kunnen afsluiten. Zie situatieschets.

70. Na "5", ooievaarsnest, "15" en ANWB wegenwacht asfaltweg rechts
We bespreken wat een ooievaarsnest is, en bepalen dat het nest op een paal in het landschap voldoet. Verder zien we in de routeopdracht de letters ANWB staan en dat is een afkorting die niet toegestaan is in een routeopdracht. We besluiten om door te rijden naar een opvanger waarbij we wel blijven opletten of op het door de uitzetters geplaatste materiaal een herstelopdracht is geplaatst. Dit is niet het geval en komen bij de goede opvanger RC " D".
 


AB 73. Na bekende autocoureur "Max Verstappen" links
Door te kijken naar de Formule 1 autoraces zijn we bekend met de teamleden van Red Bull, waar naast Max Verstappen ook Daniel Ricardo racet. Door een modificatie waardoor alle originele straatnaamborden niet meer aanwezig zijn, zien we dat "Max Verstappen" een weg moet zijn. Eerst zien we de bekende autocoureur (Daniel Ricardo), daarna zien we in de weg links een wit bordje het zwarte onderstreepte tekst "Max Verstappen". Lijkt een goed geplaatst straatnaambord te zijn. Toch keuren we het af omdat er in de rechterbovenhoek een klein raceautootje zichtbaar is. Op een zelfgemaakt (wit) straatnaambordje mag naast de zwarte tekst en onderstreping verder niets staan. We rijden door naar de volgende weg links. Omdat deze weg niet "Max Verstappen" heet rijden we door naar de goede opvanger RC "7".
 

AB 78. "AMBC weggetje" rechts
Finish bij de gele vlag, de controlekaart inleveren in De Moespot

In de Rentinckstraat hangt een zelfgemaakt straatnaambord. Ook hier zien we dat dit straatnaambord niet voldoet aan de eisen van zelfgemaakte straatnaamborden. We rijden door naar de goede RC "L". Via een herstelopdracht komen we weer bij "De Moespot" waar we een soort van gele vlag zien. Finishen doen we altijd bij een gele vlag. We zien dat op de gele vlag de tekst "FINISH" staat met zwarte letters, waardoor het geen gele vlag is maar een geel/zwarte vlag. We rijden door en zien iets verder een goede gele vlag met een goede afsluitende RC "9".
 

Voor ons gevoel hebben we 2x zoveel kilometers gereden dan de bedoeling moet zijn, we zijn ook ongeveer een uur te laat binnen. Gelukkig leidt al het nadenken, terugrijden en discussiëren ertoe dat we met 1 fout (30 strafpunten) en tijdstraf op een mooie eerste plaats zijn gekomen. We blijven altijd positief en sluiten af met de onrealistische gedachte, dat als we na de zomer de laatste 3 ritten van het jaar ook winnen, dat we dan clubkampioen zijn.

Tenslotte bedanken we de uitzetters Adri en Michel Brundel voor deze fijne rit. Moeilijke vallen, maar door op te letten goed te doen. En natuurlijk bedanken we Henk en Jannie Hazeleger voor de controle.

Jasper en Otto Edelenbosch

Verslag aanvullende punten C-klasse

6. Na het gebouw waarin u zojuist met deze puzzelrit bent gestart eerste weg links
In het gebouw De Moespot is de inschrijving voor de puzzelrit, de start is bij de blauwe vlag. Opdracht is niet uitvoerbaar, doorrijden naar de routecontrole.
 


14. Na "DLW" en situatietekening, voor RC rechts

De DLW en de situatietekening leveren geen problemen op. In de voor-positie staat een RC, dus voor het driehoekje rechtsaf want later is een gedwongen richtingsverandering en dat leidt niet tot verandering van rijrichting.

15. Na verkeerbord aanduidende maximumsnelheid tweede weg rechts (MUG)
Als de navigator goed oplette, werd de typefout opgemerkt, verkeerbord in plaats van verkeersbord.
 

 

23. Na bushaltebord, "DE GLIND GEM. BARNEVELD", verkeersdrempel en kerk links
24. Na Lambik, Sidonia en kinderen eerste weg rechts (MUG)
25. Na racefiets rechts (MUG)
26. Voor RC "W" links

Na Lambik en Sidonia op zoek naar kinderen. Deze staan op het volgende plaatje in de personen van de uitzetters van deze rit toen ze net de Passo dello Stelvio hadden bedwongen. Bij de volgende passage van dit plaatje staat daar ook de gezochte racefiets op, nogmaals een rondje. Dan voor RC W naar links. Zie situatieschets.

28. Na "RINGLAAN", "RINGLAAN", "KLEIN MOORST", "KOLFSCHOTEN" en "VAN GINKEL EXCLUSIEF" asfaltweg rechts
Op de straatnaamborden staan de gezochte teksten. Echter op het bord van VAN GINKEL EXCLUSIEF staat meer tekst. De opdracht niet uitvoeren, maar doorrijden naar de opvanger.
 


29. Bij doodlopende weg links (VADNA)
Als het verkeersbord aanduidende doodlopende weg niet aanwezig is (VADNA), dan is niet te zien dat de weg doodlopend is.
 

37. Na "ROZENGAARDE", "ROZENGAARDE", "TOLPLAATS", "EIKENLAAN", "DE BOOMGAARD" en "BLOEM" eerste weg links

De eerste 5 teksten staan op straatnaamborden. BLOEMENDAL staat op een bedrijf, echter het bord is doormidden, op het linkerdeel staat de gezochte tekst.

45. Na "GROEPSEKOM", zwarte fiets, H "75", oranje brievenbus en H "35" eerste weg rechts
Alle gezochte oriënteringspunten zijn aanwezig, behalve de oranje brievenbus. Deze is niet geheel oranje, er staan ook witte teksten en een logo met blauwe tekst op.
 


46. Na bushaltebord en abri tweede weg links
Deze oriënteringspunten staan niet in de juiste volgorde, eerst de abri en daarna het bushaltebord.
 


62. Na twee enen en twee elfen links (MUG)

De 2 enen staan op het bordje "11". Dan 2 elfen, dit zijn figuurtjes, het meervoud van getal elf is elven. De 2 elven staan een beetje verdekt bij een grote steen. Zie situatieschets.

64. Na "DE ZONNECEL", 3 vlaggenmasten, "15", "11" en "11" links
Even goed kijken, echt alles is langs de route te vinden. Opdracht dus uitvoerbaar. Zie situatieschets.

 

65. Na "AMBC" rechts
66. Asfaltweg rechts

Een rondje toeren over het industrieterrein en onderweg alle RC's noteren die langs de route staan. Dan komt de juiste combinatie op de controlekaart.

73. Na Daniel Ricciardo voor Max Verstappen links
Op het eerste plaatje staat Daniel Ricciardo en het tweede plaatje onze Max Verstappen. Na beide personen links, luidt de opdracht. Dit dus uitvoeren.
 


78. Voor "AMBC WEGGETJE" rechts

Terug bij De Moespot is door de uitzetters een straatnaambord geplaatst met de gezochte tekst.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag AB-klasse: Jasper en Otto Edelenbosch.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter