Verslagen 2019
      Lentepuzzelrit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag Wijnpuzzelrit 2019
 

uitzetter Joop van der Gronden
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Thijs van den Brand
datum 13 oktober 2019
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg
Rond 11 uur haalde mijn niet-vaste bestuurder mij op en reden wij één uur en een kwartier (wat je allemaal wel niet over hebt voor een Achterveldse puzzelrit) naar De Moespot om daar wat te drinken en daarna te starten met de rit van Joop.

Normaal rijd ik namelijk altijd met mijn vader, maar hij kon vandaag niet en heb ik mijn oom overgehaald om mee te rijden. Toch zijn we 8e geworden met 9 fouten waarvan na neutralisatie nog maar 8.

Hierbij volgt het ritverslag dan:
Start bij blauwe vlag (Deze bevindt zich in de Jan van Arkelweg)
1. Na startvlag L

Bij het lezen van deze opdracht, moest ik gelijk denken aan de vorige rit van Joop. Toen zat er ook zo'n soort startval in de rit. Nu een variatie hierop. Je start natuurlijk naast de vlag. Maar om de opdracht uit te kunnen voeren, moet je natuurlijk de vlag voorbij kunnen rijden. Dat deden wij dus niet en haalde de Y in plaats van de A.
 


5. 1e weg L
6. Einde weg L

Wetende uit eerder doorgenomen ritten op de site van AMBC Achterveld dat hier een boom en picknickbankje staan. Toch niet gezien en opdracht 5 uitgevoerd waar opdracht 7 uitgevoerd diende te worden. Dus de letter B gemist.

10. Na brug, klinkerweg L
Nu in Leusden aangekomen op het industrieterreintje meteen ziende dat de betreffende weg geen klinkerweg was maar alleen de eerste meters en ging daarna over in asfalt. Dus even rechtdoor de controle ophalen.
 


11. Na half vol wijnglas R

Allereerst kwamen we een halfvol bierglas tegen. Dat was natuurlijk niet goed. Even verderop, een halfvol wijnglas. Dus wij naar rechts en we kwamen een routecontrole tegen met de daarbij behorende 30 strafpunten. We zochten namelijk naar een half wijnglas dat vol was. En ja, dat was er niet.
 

16. Na wijnplanten R (MUG)
Natuurlijk wordt wijn gemaakt van druiven. En druiven groeien inderdaad niet aan wijnplanten maar aan druivenplanten. Daarom niet het ommetje gemaakt over de parkeerplaats van het bedrijf.
 

22. Na geluksgetal L (MUG)
Volgens het woordenboek is 7 een geluksgetal. Na controle 17, vonden wij, dat je prima de 7 als oriënteringspunt kon gebruiken. De uitzetter dacht hier anders over en vond dat je opzoek was naar een losse 7 omdat een 17 is opgebouwd uit twee losse cijfers en daarmee een getal vond. Er waren wat discussies, dus de organisatie heeft de val terecht geneutraliseerd.

29. Na fles rode wijn en wijnfles L (MUG)
Aangekomen bij de fles wijn, even gekeken op het etiket en het bleek dus rode wijn te zijn. Even verderop een wijnfles, ook deze was goed. Dus hup een rondje en 2x de F. (Een fles wijn is namelijk vol en een wijnfles kan vol en leeg zijn.)
 


Vanwege moeilijk plaatsbaar ritmateriaal aan de rechterkant, is aan de linkerkant van de weg een stempelcontrole geplaatst. U dient hier te stempelen. (Geen val)
32. Einde weg L
Even een ommetje over de parkeerplaats van de Karwei. Prima, aan de linkerkant een stempelcontrole. Rechts was immers echt moeilijk plaatsbaar. Dit alles natuurlijk als afleiding zodat je de rechtdoor-rijder zou missen. Je kon hier immers duidelijk rechtdoor voor een extra controle.
 

37. Na 4 verkeersborden L (MUG)
In deze opdracht geen probleem gezien. Even het bordje gecontroleerd en we zagen dat een van de vier een verplichte rijrichting aan gaf. Dus hup naar rechts, maar daarna niet vergeten de opdracht uit te voeren door de volgende weg naar links te gaan voor de juiste controle.

40. Na wijnstreek L
In het aanvullend reglement was geregeld dat we alleen in de gemeenten Leusden, Woudenberg en Scherpenzeel mochten komen. Bij het kombord "Groesbeek" dus gedwongen naar L met de controle. Deze val toch fout gedaan, omdat we de afsluiter voorbij zijn gereden. Een erg domme fout dus.
 


42. Na plaatsnaambord asfaltweg R
43. Bij rotonde 1e weg R (Stationsweg Oost)

In deze opdrachten zagen we niet direct een probleem. Maar mijn oom zag direct na het uitvoeren van 42 het bord E2 (Verbod stil te staan, stopverbod). Ik zei al: "Ze zullen vast wel een stempelcontrole hebben geplaatst.". En ja hoor, net voor het echte bord E2 stond een stempelcontrole. Wij hebben dus braaf niet gestempeld.
 

45. Bij "LAAGERFSWEG" L
Deze tekstval gewoon heel erg dom over het hoofd gezien. Dus gewoon linksaf zonder te zien dat er een "E" miste in de routebeschrijving.
 

47. Na RC in een boom L (rechterweg is rechtdoor)
Volgens het woordenboek van Van Dale is een opstal iets wat gebouwd dient te zijn. Een boom is dit niet. Ben zelf wel even de routecontrole gaan controleren. En de "I" bleek uitgezaagd en er zat een zwart plaatje achter. Dat is niet conform het voorbeeldenbord en dus niet opgeschreven en mooi rechtdoor/rechts even de controle ophalen.

Aangekomen bij de tunnel op de Oudenhorsterlaan had Joop de M van C19, (3,5M) vervangen door MM. Wat aangaf dat we er alleen onderdoor mochten als we kleiner waren dan 3,5 mm, hetgeen we natuurlijk niet zijn. Daardoor eigenlijk het particuliere terrein opgereden, hetgeen niet de bedoeling bleek. We zagen hiermee wel de goede controle, die ons het verkeersbord liet negeren. Volgens het aanvullend reglement hadden we eigenlijk moeten keren, maar we kwamen toch met de goede controle terug.
 


48. Na "STAL OUDENHORST" R
Na de tunnel gelijk stal Oudenhorst gevonden. Op de poort stond inderdaad Stal Oudenhorst. Alleen net zoals bij de vorige rit (opdracht 41) zijn deze letters niet helemaal aan elkaar. Ook het huisnummer nog gezien, maar hier bleek dus ook de 1 op te staan. Niet goed en dus de goede controle gaan halen.
 

49. Na brug, brug en verkeersbord aanduidende bebouwde kom L
Wij dachten dat we de opdracht niet konden uitvoeren en reden dus rechtdoor. Totaal over het hoofd gezien dat als dit de weg rechtdoor is (om het driehoekje heen), dat de weg links gewoon een zijstraat is en je dus via die weg opdracht 49 kon uitvoeren. Daardoor de foute letter gehaald.
 

50. Na "AMBC" "Vijverlaan" R
Deze was wat makkelijker, het straatnaambord stond namelijk achterwaarts en zijn daarom doorgereden naar de goede routecontrole.
 

57. Na "VVV I TOURIST INFORMATIE" L

Bij dit bord aangekomen zagen we de tekst staan. Toch vergeten dat bij een nieuwe regel "in het echt" er een extra spatie in de routebeschrijving moet staan. Dus weer een fout kunnen bijschrijven.

Bemande controle
Even bij Joop gestopt voor een lekker bakje druiven. Het is immers de Wijnrit.
 


63. Na "AMBC" en klompenpad asfaltweg R

We zagen de tekst en kwamen al bij RC S. Dus wij terug en zagen het klompenpad. Wij dachten als dat lange voetpad een klompenpad is, dan is die tien centimeter dat ook. Joop dacht hier anders over en vond, en dat is ook goed, dat dit klompenpad nog verder doorloopt. Dus de S was wel goed.
 

66. Viersprong R

De eerste viersprong was geen "goede" viersprong door een bord aanduidende doodlopende weg in de rechterweg. Direct hierna stond het bord D4 (op de volgende samenkomst van wegen, verplicht rechtdoor rijden) dat deden we ook en kregen de goede keercontrole.

69. Na brug, verkeersbord aanduidende bebouwde kom "ACHTERVELD GEM LEUSDEN" en "SPORTZAAL" viersprong R (VADNA)
Bij het lezen meteen gezien dat de punt miste en daardoor doorgereden naar de al bekende Y (welke nog niet bekend zou moeten zijn als we opdracht 1 correct hadden uitgevoerd).
 


Al met al vond ik het een lastige rit. Toch bedankt Joop dat we weer een middag plezier hebben gehad en we kijken alweer uit naar de volgende rit in Achterveld door Graddus de Haan.

Thijs van den Brand.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter