Verslag Snertrit
2019
|
uitzetter |
Graddus de Haan |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Adri Brundel |
datum |
17 november 2019 |
|
|
|
Zondag 17-11-2019 de Snertrit uitgezet door Graddus de Haan ... ritten van Graddus,
ik rijd ze bijzonder graag! En … wat zeker
ook heel leuk is, is dat ik Judith wist te overtuigen
een keer een rit van Graddus mee te maken.
Judith heeft in het verleden wel vaker ritten
gereden, maar meestal met één van onze dochters.
Samen hebben we ons eigenlijk nog niet zo
heel vaak aan een puzzelrit gewaagd. Maar
het ging ons goed, ik mag wel zeggen zeer
goed, af
met een 4e plek als prima resultaat! Hieronder
een impressie van hoe wij de rit hebben
ervaren.start
bij blauwe vlag in Rentinckstraat
1. voor ritpijl R (MUG)
2. na ritpijl asfaltweg R (MUG)
Nadat de laatste deelnemer is vertrokken,
het 'inschrijfboek' nog even goed nagekeken
en alles overdragen te hebben aan de rekenkamer
gaan we van start! Uiteraard zagen we direct
dat er AMCB op de pijl voor ons stond, oftewel
geen ritpijl. Naar rechts kijkend zien we
wel een correcte ritpijl, dus netjes naar
rechts. In opdracht 2 niet dezelfde ritpijl
als oriënteringspunt gebruiken, maar uiteraard
wel de ritpijl volgen. We zijn gestart en
het gaat lekker
|
|
|
|
|
|
|
|
4. na kleinkind
en plaatsnaam L (MUG)
Ik weet niet hoeveel kleinkinderen Graddus
en Gerie hebben, ik weet wel dat we er in
de afgelopen jaren al velen hebben gezien
op afbeeldingen bij een door Graddus uitgezette
puzzelrit. Of de persoon die we nu zien
op de afbeelding wel of niet een kleinkind
van Graddus en Gerie is, is niet geheel
duidelijk maar dat het een kleinkind van
iemand is, dat leidt geen twijfel. Plaatsnaam
Venendaal klopt uiteraard niet, maar op
het gele omleidingsbord erboven staat Achterveld,
wat ons betreft prima. Dat we dit hier per
ongeluk goed doen blijkt pas achteraf, we
hadden de toevoeging (MUG) achter de routeopdracht
over het hoofd gezien … Gelukkig bracht
Manuela ons een Groet .. |
|
|
|
AB 5. na brug,
voor "KALLENBROEKERWEG" "Kallenbroekerweg"
R (situatie overzichtelijk)
AB 6. voor fiets L (MUG)
AB 7. viersprong R (Hoevelakenseweg)
Maar dan toch een fout omdat we de 'situatie
overzichtelijk' toevoeging niet helemaal
ver genoeg doortrokken en de ritpijl niet
hebben meegenomen in de beoordeling van
de situatie. |
|
|
|
|
|
|
|
9. na RC en land in Europa R
We zien een RC op een rotonde (opletten
dus) en dan een afbeelding die een ieder
van verre herkent; Australië. Dat deze afbeelding
in Terschuur staat en dus in Europa dat
hebben we door, maar dat we niet na Europa
komen hadden we niet door ... |
|
|
|
10. na eiland R
(MUG)
Via een herstelopdracht komen we weer terug
op de rotonde en zijn we op zoek naar een
eiland. Uiteraard kunnen we nu niet Australië
gebruiken, hebben we in de vorige opdracht
al als land gebruikt. Over het kunnen gebruiken
van één van de kleine eilandjes hadden we
onze twijfels, hadden we deze niet ook al
gebruikt om Australië als Australië te kunnen
identificeren ??? Uiteindelijk besloten
dat we geen klein eilandje konden gebruiken....
Achteraf een fout waar ik niet voor het
eerst mee de mist ben ingegaan, je mag wel
degelijk een onderdeel van een eerder gebruikt
geheel gebruiken ...
12. na ruiter,
bij rotonde 2e weg R
Op zoek naar een ruiter, geen (MUG) dus
extra alert wat we onderweg zien. In de
verte doemt een (zelfgemaakt) verkeerbordje
op, is het een verkeersbord aanduidende
ruiterpad? Nee, maar het lijkt er wel sterk
op … Nog even het reglement lezen; een zelfgemaakt
verkeersbord mag qua vorm en/of kleur licht
afwijken … tja dat is ook niet wat dit is
... zal het een ruiterpad bordje zijn dat
'ergens' in het buitenland wordt gebruikt
… en als dat zo is, is het dan hier rechtsgeldig
… Uiteraard zijn die bordjes in land van
herkomst rechtsgeldig ... maar het kan niet
zo zijn dat je rijdend in Nederland alle
borden die er ter wereld bestaan zou moeten
kennen en herkennen. We passeren dus de
ruiter en gaan bij de rotonde 2e weg rechts.
|
|
|
|
AB In de routeopdrachten 15 tot en met 18
wordt kennelijk door de uitzetter geplaatst
ritmateriaal met uitzondering van de situatieschets,
na passage als niet meer aanwezig beschouwd.
AB 15. na motor weg L (MUG)
AB 16. einde weg L
AB 17. na motor weg L (MUG)
AB 18. einde weg R
AB 19. VRW L (Nijkerkerweg)
Dan komen we bij een hele leuke situatie
die we vrijwel direct denken door te hebben.
Maar wat we ook proberen, op de manier waarop
wij denken dat we deze val moeten oppakken,
we komen er niet uit. Achteraf bezien is
het (wederom) 'gewoon' een kwestie van goed
lezen (en luisteren) en dan ook nog eens
juist interpreteren van hetgeen je leest
... Er is namelijk een heel groot verschil
of je deze opdracht uitvoert met ritmateriaal
dat verdwenen is na gebruik of, zoals wij
dat abusievelijk deden, met oriënteringspunten
die verdwenen zijn na gebruik ...
We waren dus eerst op zoek naar een motor,
dat was uiteraard geen enkel probleem, deze
stond duidelijk op het zelfgemaakte verkeersbord
aanduidende "Gesloten voor motorfietsen".
Echter nu komen wij voor de tweede keer
voor het zelfgemaakte verkeersbord waarbij
wij dus alleen de motor wegdenken en we
dus wederom niet rechtdoor kunnen, want
daar staat voor ons een verkeersbord aanduidende
"Gesloten in beide richtingen voor voertuigen,
ruiters en geleiders van rij- of trekdieren
of vee" (kortweg vaak aangeduid als 'soepbord')
... Wat we daarna ook probeerden voor ons
liepen alle pogingen de soep in ... |
|
|
|
21. na verkeersbord aanduidende gesloten
voor inbrekers, asfaltweg R
Het genoemde verkeersbord bestaat uiteraard
niet en al zou het bestaan dan zou dat zeer
weinig uithalen, dus hier rijden we 'gewoon'
rechtdoor. |
|
|
|
In de routeopdrachten 23 tot en met 33 is
het toegestaan over bedrijfsterreinen re
rijden.
AB 23. na RC voor ritpijl aan gebouw
R
Dat de ritpijl die aan het gebouw hangt
een volgordeprobleem oplevert hadden we
door, dus doorgereden tot na het gebouw.
Dat ook de RC een overlap had met het gebouw
hadden we niet onderkend. Toch weer 30 strafpunten. |
|
|
|
26. na logo en vrachtwagen met 3 wielassen
asfaltweg R (MUG)
Onze redenering was dat toch minimaal één
van de assen die we te zien kregen assen
van de oplegger zouden moeten zijn, dus
dat er maximaal 2 assen tot de vrachtwagen
zelf konden behoren.
28. voor "DLW"
L
Dat de drie losse routecontroles niet het
gevraagde "DLW" is was ons duidelijk en
ook was het duidelijk dat we eerst de "W",
daarna de "L" en tenslotte pas de "D" passeerden.
|
|
|
|
In routeopdracht 33 worden hekken geacht
geopend te zijn en is het toegestaan er
door heen te rijden. Vrachtwagens van de
Haan Transport en kennelijk door de uitzetter
geplaatst ritmateriaal worden in opdracht
33 beschouwd als vaste objecten. Vrachtwagens
van de Haan Transport zijn kenbaar aan de
(overwegend) groene kleur en de naam DE
HAAN of Transportbedrijf G.L. DE HAAN.
33. na 2 vrachtwagens van de Haan Transport
R (VADNA)
Hier kunnen we kort over zijn, de kleine
vrachtwagen niet gezien, dus achter de 2e
vrachtwagen langs naar de (gelukkig voor
hen) warm ingepakte bemande controle gereden.
Hulde voor deze mensen, bemande controle
zijn in november … TOP! |
|
|
|
36. na vijftig en vijfhonderd asfaltweg
L (MUG)
Indien je iets langer meerijdt in puzzelland
weet je soms al snel verbanden te leggen
(ook al kan dat juist heel gevaarlijk zijn).
Zo ook hier hadden we al snel door dat we
richting de eerder gepasseerde "W", "L"
en "D" reden. Dat we deze borden nu weer
zouden moeten meenemen in de beoordeling
was ook duidelijk. |
|
|
|
AB 40. na spoorwegovergang, bij rotonde
2e weg R
AB 41. bij rotonde aanhoudend weg R
AB 42. na "SNERT", bij rotonde weg R
AB 43. bij rotonde 3e weg R (Wencopperweg)
Jawel, eindelijk een aanhoudend opdracht
en de nieuwe wegen hier in ogenschouw nemend
weet ik al dat we ons kunnen gaan uitleven;
heerlijk! Als dan achteraf blijkt dat de
opdracht ook nog eens geheel correct is
uitgevoerd is het des te leuker. Maar ook
al voer ik een dergelijke opdracht niet
goed uit, dan nog geniet ik van dit soort
vallen
Zie
situatieschets. |
|
|
|
50. na som L (MUG)
51. na product L (MUG)
Na eerst het rondje te hebben gemaakt waarbij
alles aanwezig is en je dus eigenlijk zonder
problemen dit parkeerplaatsje rond kan rijden
ga je toch aan jezelf twijfelen. Niet aan
Graddus, nee juist, doordat het is uitgezet
door Graddus ga je twijfelen … dit is veel
te makkelijk … en dan eureka; een product
is niet alleen de uitkomst van een vermenigvuldiging
…55. na verkeersbord
aanduidende parkeerverbod en verkeersbord
aanduidende gebod tot het volgen van de
rijrichting die op het bord is aangegeven
L
56. asfaltweg R
Ja dan weer iets wat eigenlijk te soepel
loopt. Het kleine bordje geeft een stopverbod
aan, maar kijkend naar rechts is het officiële
bord aanduidende parkeerverbod zichtbaar.
We passeren echter wel een stopverbod, dus
ongetwijfeld dat er zo een stempelcontrole
zal staan … Nee dus
… en oké een ritpijl, we kunnen dus nog
niet naar links, maar wat is dat nou … hij
haalt ons eruit met een herstelopdracht
… dat kan niet kloppen … Nog maar eens opnieuw
aanhalen en nog eens … Het lijkt niet te
kloppen maar we moeten verder …
|
|
|
|
57. aanhoudend
voor ritpijl R
Aanhoudend voor ritpijl, hé leuk weer een
aanhoudend … maar wacht even aanhouden voor
een ritpijl naar rechts … die hebben we
door … we gaan door de ritpijl gedwongen
naar rechts en dat doen we ook bij de volgende
… en ja door de ritpijl rijden we nog steeds
op dezelfde weg als waar we aan begonnen
toen we het verkeersbordje aanduidende stopverbod
passeerden. En ja hoor, daar staat een stempel,
die we dus niet kunnen gebruiken en daar
staat ook de ritpijl waar we wel vóór rechts
kunnen. |
|
|
|
58. na Kwik, Kwek en Kwak L
Goed kijken of je deze wereldberoemde eenden
in juiste volgorde passeert, dus een paar
keer het rondje maken en weer verder! |
|
|
|
61. na naam van land waar men met kip betaald
L
Eerste reactie is uiteraard die van "leuk
verzonnen" ... we rijden tenslotte in Barneveld.
Maar met een grammaticaal expert aan boord
is het snel duidelijk dat het niet men betaald
maar men betaalt moet zijn. Opdracht niet
uitvoerbaar, dus door naar de opvanger.
Maar, ook al is het verder niet van belang
wat de munteenheid in Laos is, wij waren
nieuwsgierig genoeg om toch nog snel even
Google te openen ... en ja hoor de munteenheid
van Laos is ... kip
63. na 10 sterren
L (MUG)
Ho stop, attentie, een bord wat je te zien
krijgt indien je een douane passeert. Kunnen
we dit terrein wel op, blijven we wel in
Nederland? Jawel, wel vreemd dat we Nederland
binnenrijden, toch even terug zijn we wellicht
per ongeluk ergens Nederland uitgereden?
Nee, dit dan maar beschouwen als extra bevestiging
dat we in Nederland zijn en op het bord
zijn genoeg sterren aanwezig om de opdracht
uit te kunnen voeren.
|
|
|
|
65. na tilde R
(MUG)
Ho stop, wederom attentie. Een stempelcontrole,
zijn we niet weer ergens een verkeersbordje
gepasseerd die het ons onmogelijk maakt
uit te stappen? Nee, dit keer een valide
stempelcontrole voorzien van een oranje
vlag. Stempelen en weer verder op zoek naar
de tilde. Zelf in de IT-branche werkend
is tilde voor mij geen vreemd woord, de
tilde op het bord "España" was dan ook snel
gevonden. Dat we echter Spanje niet binnen
mogen rijden is ons ook bekend, dus de eerste
mogelijkheid overslaan en de volgende weg
naar rechts om daarna netjes het terrein
weer te verlaten.
72. na RC "Koolhovenstraat"
R
Een zelfgemaakte straatnaambord moet een
wit bord met zwarte letters zijn waarbij
het als straatnaam dienende deel geheel
onderstreept moet zijn … de "Teun de Haanstraat"
voldeed daar niet aan, dus de opdracht 'gewoon'
uitvoeren.
|
|
|
|
AB 74. na "SNERT"
asfaltweg R
AB 75. na RC "Parmentierstraat" L
Nu wel scherp blijven en zeker als een uitzetter
je d.m.v. een opvanger je het gevoel wil
geven dat je weer 'blanco' verder kan rijden
… wij trapten er niet in, ook niet een niet
aan de eisen voldoend straatnaambordje kon
ons niet doen verleiden 2x dezelfde straat
in te rijden. |
|
|
|
78. viersprong L.
Bij deze opdracht heel even twijfel, we
zien duidelijk dat er een punt achter deze
opdracht staat. We zien ook heel duidelijk
dat dit achter de andere routeopdrachten
niet het geval is. Maar is deze routeopdracht
daardoor fout … of mag (en kan) een dergelijke
opdracht altijd op beide manieren worden
genoteerd … Op 'onderbuikgevoel' besloten
dit niet goed te vinden.
79. VRW R
80. na 2e piramide L
Hier liepen we vast … dat we aan het einde
de rotonde gedwongen verlieten en dus nog
geen VRW R hebben uitgevoerd dat hadden
we door, verder terugrijdend kwamen we er
op de één of andere manier niet helemaal
uit (we reden steeds weer naar de rotonde
in de Plantagelaan). Om niet nog meer tijd
te verliezen toch maar terug naar de rotonde
in Albert Plesmanstraat en na de 2 piramides
(stenen obstakels) alsnog naar links gegaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
88. na "SNERT" en stempelcontrole asfaltweg
L
Dat een stempelcontrole voorzien moet zijn
van een oranje vlag is bij ons bekend, dat
een vlag ook meer kan zijn dan een duidelijk
vlag is bij ons ook bekend, de oranje vlag
in de 'verstopte' oranje veer was dan ook
snel gevonden … Lijkt hier dus geen vuiltje
aan de lucht. Nu hebben we bij iedere keer
dat we het bordje "SNERT" passeerden gekeken
of daar de "ER" niet uitgesneden is … hier
zijn we dat vergeten, blij als we waren
dat we de oranje veer hadden gezien … |
|
|
|
90. na 3e bushalte asfaltweg R
Bushalte (abstract, niet te gebruiken als
oriënteringspunt) vs. bushaltebord (vast
voorwerp, wel te gebruiken als oriënteringspunt)
… achteraf is alles simpel …
91. na "14" en
tarwesilo asfaltweg L
De "14" en de silo leverden geen probleem
op, ook hadden we beredeneerd dat je niet
zomaar kan beoordelen of het een tarwesilo
of een silo voor iets anders is. Wel netjes
achter het driehoekje langsgereden en ons
toen teveel laten afleiden door de als lokker
zeer duidelijk geplaatste RC waardoor we
de iets minder duidelijk geplaatste RC niet
hebben gezien ….
|
|
|
|
92. voor links
van de weg staande WW asfaltweg L
Iets wat links van de weg staat kunnen we
uiteraard niet gebruiken als oriënteringspunt.
Althans niet indien het links van de bereden
route staat. Dus op zoek naar een WW die
links van de weg in een zijweg aan de rechterkant
staat. Deze niet gezien, dus de Jan van
Arkelweg oversteken. Daar zien we een afbeelding
met daarop een WW die aan de linkerkant
van de weg staat, maar de weg op de afbeelding
mondt niet uit op de bereden route dus toch
maar even rechtdoor tot we opgevangen worden. |
|
|
|
93. na H "41A" viersprong R
Het huisnummerbordje "41A" niet gevonden
wel de losse bordjes "4", "1" en "A". Voor
de mensen die er wonen is het fijn dat bezorgers
van post en pakketten dit wel als "41A"
herkennen
. |
|
|
|
AB 95. 1e weg L (Jan van Arkelweg)
AB 96. na "Rentinckstraat" aanhoudend weg
L
AB 97. voor "RENTINCKSTRAAT" R
We zijn terug in Achterveld, we kunnen ons
dus gaan opmaken voor de finishval
De routebeschrijving lezend zijn we al extra
scherp (dachten we), want hij laat ons niet
'zomaar' nog een andere aanloop naar de
finishlocatie rijden … alhoewel oh kijk,
hij wil ons nog een aanhoudend door het
dorp laten rijden aha vandaar de omleiding
(of achteraf gezien kan ik beter zeggen
… aha vandaar de afleiding).
Zie situatieschets.Hoe je het ook
wendt of keert, is het de vermoeidheid,
of is het dat we onbewust bewust zo lang
mogelijk willen genieten van de rit … Hoe
het ook zij, wij hebben deze laatste aanhoudend
opdracht geheel uitgevoerd en dus nog wat
langer kunnen genieten van de rit. Waren
we net iets meer alert geweest, hadden we
ons natuurlijk moeten weten te herinneren
dat we in het begin de in de Rentickstraat
geplaatste situatieschets uitvoerig hebben
staan bestuderen …
Conclusie
Ja, dat we behoorlijk wat tijdsoverschrijding
aan het opbouwen waren, hadden we onderweg
al wel door. Wat we echter door ervaring
ook weten, is dat als wij dat hebben er
een heleboel anderen dat ook zullen hebben.
Doordat ik na afloop vaak direct weer opgeslurpt
wordt in allerlei andere bezigheden, neem
ik meestal niet de tijd om de uitleg eerst
rustig door te nemen (dat komt meestal pas
op de maandagavond). Ik ving tijdens het
rondlopen al wel steeds meer geluiden op
over opdrachten die we toch fout hebben
gedaan … Ook hoor ik van andere deelnemers
dat ook zij, zoals we al verwachtten, veel
tijdsoverschrijding hadden. Ook ving ik
op dat dit een rit was met 'iets' meer vallen
dan normaal, ook dat was ons onderweg al
opgevallen en … je kan ons niet blijer maken
.
Als dan bij de prijsuitreiking blijkt
dat we op een heel mooie 4e plek zijn geëindigd,
zijn we daar uiteraard zeer blij mee, maar
om heel eerlijk te zijn is het rijden van
een goed klassement voor ons van ondergeschikt
belang. Tuurlijk is het rijden van een goede
uitslag ook leuk maar meer belangrijk voor
ons is het genieten van het doorhebben van
de mooie vallen die een uitzetter in zijn
rit 'verstopt' en het genieten van een mooie
rit door een mooie omgeving … en genoten
hebben we; Graddus hartelijk dank !!!
Wij, Judith en Adri Brundel maken graag
van de gelegenheid gebruik een ieder een
heel mooi maar vooral gezond 2020 toe te
wensen!!!
|
|
Persoonlijke voetnoot
De komende weken lekker bezig blijven met
puzzelen? - Doe dan mee met een door mij
zelfontwikkelde poule (ja, ik weet het …
correcte spelling is: zelfontwikkelde pool)
rondom het leuke, spannende maar vooral
mooie spel-/puzzelprogramma: Wie is de Mol?
Ook indien je Wie is de Mol nog nooit
(echt) gezien/gevolgd hebt, is het zeker
de moeite waard het eens een keer te proberen.
Dit programma is namelijk puzzelen pur sang…
en op dit moment heb ik al aanmeldingen
mogen ontvangen van 18 personen die vaker
of minder vaak een puzzelrit rijden bij
de AMBC
.
Zeker niet onbelangrijk om te vermelden
is dat je door mee te doen aan de poule
steun je het onderzoekswerk van het CPCT;
het
Center for Personalized Cancer Treatment
!!!
Deelnamekosten zijn slechts € 10,00,
daarvan gaat € 2,50 naar
Stelvio for Life (het evenement dat
geld bijeen brengt voor het CPCT), de andere
€ 7,50 gaat in de prijzenpot waardoor je
ook zelf kans maakt op het winnen van een
paar honderd euro!
We hebben als Team Brundel de afgelopen
jaren reeds meer dan € 125.000,- bijeen
gebracht door onze deelname aan Stelvio
for Life, een best wel pittige fietstocht
zullen we maar zeggen
en we blijven fietsen omdat wij er overtuigd
zijn van het feit dat ook wij het nog gaan
meemaken dat we kanker weten om te zetten
van een dodelijke naar een chronische ziekte
!!!
Ook indien je Wie is de Mol nog nooit
(echt) gezien/gevolgd hebt, is het zeker
de moeite waard het eens een keer te proberen.
We zullen je voorzien van alle benodigde
informatie. Wil je meedoen of meer info?
Stuur een mailtje aan
adri@brundel.net
of stuur me WhatsApp op 06 2501 2508.
|
|
|
|
Verslag aanvullende punten C-klasse
C 5. na brug,
voor "KALLENBROEKERWEG" R
C 6. voor fiets L (MUG)
Opdracht 5 is een onderstreepte opdracht,
dus zonder probleem uitvoeren. Dan op zoek
naar een fiets. Deze staat op het verkeersbord
verplicht fietspad, echter hier gedwongen
naar links, omdat met een auto niet op een
fietspad mag worden gereden.
|
|
|
|
C 15. na motor
weg L (MUG)
C 16. einde weg L
In artikel 5 van het Puzzelreglement Midden-Nederland
staat: Onder wegen worden verstaan alle
voor het openbaar rijverkeer openstaande
inrijmogelijkheden, welke gezien vanuit
de rijrichting met een personenauto en motor
kunnen en mogen worden bereden. De weg rechtdoor
is gesloten voor motoren, dus gedwongen
naar links. Routecontrole L zorgt dat een
ieder weer op de route komt. |
|
|
|
|
|
|
|
C 23. na RC voor ritpijl R
Er staat geen komma in deze opdracht, dus
na het geheel, RC voor ritpijl, naar rechts.
C 55. na verkeersbord
aanduidende parkeerverbod en verkeersbord
aanduidende gebod tot het volgen van de
rijrichting die op het bord is aangegeven
L
De aanduiding van het eerste verkeersborden
klopt niet, de opdracht is daarom niet uitvoerbaar.
Wel het tweede verkeersbord opvolgen.
C 74. na "SNERT"
R
C 75. na RC "Parmentierstraat" L
Opdracht 74 is eenvoudig, bordje SNERT staat
er. Dan na een routecontrole op weg naar
een straat die Parmentierstraat heet. Er
staat ook een zelfgemaakt bord met de tekst
Linde Lieversestraat, echter … dit is ondercirkeld
en niet onderstreept, dus geen straatnaambord.
De Parmentierstraat heeft dus één naam en
de opdracht is uitvoerbaar.
|
|
|
|
C 96. na 3e kleinekind 1e weg R
Goed lezen, er staat kleinekind, een schrijffout.
Opdracht is niet uit te voeren. Wel de situatieschets
van het begin van de rit herinneren en direct
naar de gele vlag rijden.
Zie situatieschets.
Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger
Verslag AB-klasse: Adri Brundel.
|
omhoog
|