Verslagen 2019
      Lentepuzzelrit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag Snertrit 2019
 

uitzetter Graddus de Haan
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Adri Brundel
datum 17 november 2019
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg AB-klasse
           
 Uitleg C-klasse  Situatie opdr. 40  Situatie opdr. 96

Zondag 17-11-2019 de Snertrit uitgezet door Graddus de Haan ... ritten van Graddus, ik rijd ze bijzonder graag! En … wat zeker ook heel leuk is, is dat ik Judith wist te overtuigen een keer een rit van Graddus mee te maken. Judith heeft in het verleden wel vaker ritten gereden, maar meestal met ťťn van onze dochters. Samen hebben we ons eigenlijk nog niet zo heel vaak aan een puzzelrit gewaagd. Maar het ging ons goed, ik mag wel zeggen zeer goed, af  met een 4e plek als prima resultaat! Hieronder een impressie van hoe wij de rit hebben ervaren.

start bij blauwe vlag in Rentinckstraat
1. voor ritpijl R (MUG)
2. na ritpijl asfaltweg R (MUG)

Nadat de laatste deelnemer is vertrokken, het 'inschrijfboek' nog even goed nagekeken en alles overdragen te hebben aan de rekenkamer gaan we van start! Uiteraard zagen we direct dat er AMCB op de pijl voor ons stond, oftewel geen ritpijl. Naar rechts kijkend zien we wel een correcte ritpijl, dus netjes naar rechts. In opdracht 2 niet dezelfde ritpijl als oriŽnteringspunt gebruiken, maar uiteraard wel de ritpijl volgen. We zijn gestart en het gaat lekker
 

 

4. na kleinkind en plaatsnaam L (MUG)
Ik weet niet hoeveel kleinkinderen Graddus en Gerie hebben, ik weet wel dat we er in de afgelopen jaren al velen hebben gezien op afbeeldingen bij een door Graddus uitgezette puzzelrit. Of de persoon die we nu zien op de afbeelding wel of niet een kleinkind van Graddus en Gerie is, is niet geheel duidelijk maar dat het een kleinkind van iemand is, dat leidt geen twijfel. Plaatsnaam Venendaal klopt uiteraard niet, maar op het gele omleidingsbord erboven staat Achterveld, wat ons betreft prima. Dat we dit hier per ongeluk goed doen blijkt pas achteraf, we hadden de toevoeging (MUG) achter de routeopdracht over het hoofd gezien … Gelukkig bracht Manuela ons een Groet ..
 

AB 5. na brug, voor "KALLENBROEKERWEG" "Kallenbroekerweg" R (situatie overzichtelijk)
AB 6. voor fiets L (MUG)
AB 7. viersprong R (Hoevelakenseweg)

Maar dan toch een fout omdat we de 'situatie overzichtelijk' toevoeging niet helemaal ver genoeg doortrokken en de ritpijl niet hebben meegenomen in de beoordeling van de situatie.
 
 

9. na RC en land in Europa R

We zien een RC op een rotonde (opletten dus) en dan een afbeelding die een ieder van verre herkent; AustraliŽ. Dat deze afbeelding in Terschuur staat en dus in Europa dat hebben we door, maar dat we niet na Europa komen hadden we niet door ...
 

10. na eiland R (MUG)
Via een herstelopdracht komen we weer terug op de rotonde en zijn we op zoek naar een eiland. Uiteraard kunnen we nu niet AustraliŽ gebruiken, hebben we in de vorige opdracht al als land gebruikt. Over het kunnen gebruiken van ťťn van de kleine eilandjes hadden we onze twijfels, hadden we deze niet ook al gebruikt om AustraliŽ als AustraliŽ te kunnen identificeren ??? Uiteindelijk besloten dat we geen klein eilandje konden gebruiken.... Achteraf een fout waar ik niet voor het eerst mee de mist ben ingegaan, je mag wel degelijk een onderdeel van een eerder gebruikt geheel gebruiken ...

12. na ruiter, bij rotonde 2e weg R
Op zoek naar een ruiter, geen (MUG) dus extra alert wat we onderweg zien. In de verte doemt een (zelfgemaakt) verkeerbordje op, is het een verkeersbord aanduidende ruiterpad? Nee, maar het lijkt er wel sterk op … Nog even het reglement lezen; een zelfgemaakt verkeersbord mag qua vorm en/of kleur licht afwijken … tja dat is ook niet wat dit is ... zal het een ruiterpad bordje zijn dat 'ergens' in het buitenland wordt gebruikt … en als dat zo is, is het dan hier rechtsgeldig … Uiteraard zijn die bordjes in land van herkomst rechtsgeldig ... maar het kan niet zo zijn dat je rijdend in Nederland alle borden die er ter wereld bestaan zou moeten kennen en herkennen. We passeren dus de ruiter en gaan bij de rotonde 2e weg rechts.
 


AB In de routeopdrachten 15 tot en met 18 wordt kennelijk door de uitzetter geplaatst ritmateriaal met uitzondering van de situatieschets, na passage als niet meer aanwezig beschouwd.
AB 15. na motor weg L (MUG)
AB 16. einde weg L
AB 17. na motor weg L (MUG)
AB 18. einde weg R
AB 19. VRW L (Nijkerkerweg)

Dan komen we bij een hele leuke situatie die we vrijwel direct denken door te hebben. Maar wat we ook proberen, op de manier waarop wij denken dat we deze val moeten oppakken, we komen er niet uit. Achteraf bezien is het (wederom) 'gewoon' een kwestie van goed lezen (en luisteren) en dan ook nog eens juist interpreteren van hetgeen je leest ... Er is namelijk een heel groot verschil of je deze opdracht uitvoert met ritmateriaal dat verdwenen is na gebruik of, zoals wij dat abusievelijk deden, met oriŽnteringspunten die verdwenen zijn na gebruik ...
We waren dus eerst op zoek naar een motor, dat was uiteraard geen enkel probleem, deze stond duidelijk op het zelfgemaakte verkeersbord aanduidende "Gesloten voor motorfietsen". Echter nu komen wij voor de tweede keer voor het zelfgemaakte verkeersbord waarbij wij dus alleen de motor wegdenken en we dus wederom niet rechtdoor kunnen, want daar staat voor ons een verkeersbord aanduidende "Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee" (kortweg vaak aangeduid als 'soepbord') ... Wat we daarna ook probeerden voor ons liepen alle pogingen de soep in ...
 

21. na verkeersbord aanduidende gesloten voor inbrekers, asfaltweg R

Het genoemde verkeersbord bestaat uiteraard niet en al zou het bestaan dan zou dat zeer weinig uithalen, dus hier rijden we 'gewoon' rechtdoor.
 

In de routeopdrachten 23 tot en met 33 is het toegestaan over bedrijfsterreinen re rijden.
AB 23. na RC voor ritpijl aan gebouw R

Dat de ritpijl die aan het gebouw hangt een volgordeprobleem oplevert hadden we door, dus doorgereden tot na het gebouw. Dat ook de RC een overlap had met het gebouw hadden we niet onderkend. Toch weer 30 strafpunten.
 

26. na logo en vrachtwagen met 3 wielassen asfaltweg R (MUG)

Onze redenering was dat toch minimaal ťťn van de assen die we te zien kregen assen van de oplegger zouden moeten zijn, dus dat er maximaal 2 assen tot de vrachtwagen zelf konden behoren.

28. voor "DLW" L
Dat de drie losse routecontroles niet het gevraagde "DLW" is was ons duidelijk en ook was het duidelijk dat we eerst de "W", daarna de "L" en tenslotte pas de "D" passeerden.
 


In routeopdracht 33 worden hekken geacht geopend te zijn en is het toegestaan er door heen te rijden. Vrachtwagens van de Haan Transport en kennelijk door de uitzetter geplaatst ritmateriaal worden in opdracht 33 beschouwd als vaste objecten. Vrachtwagens van de Haan Transport zijn kenbaar aan de (overwegend) groene kleur en de naam DE HAAN of Transportbedrijf G.L. DE HAAN.
33. na 2 vrachtwagens van de Haan Transport R (VADNA)

Hier kunnen we kort over zijn, de kleine vrachtwagen niet gezien, dus achter de 2e vrachtwagen langs naar de (gelukkig voor hen) warm ingepakte bemande controle gereden. Hulde voor deze mensen, bemande controle zijn in november … TOP!
 

36. na vijftig en vijfhonderd asfaltweg L (MUG)

Indien je iets langer meerijdt in puzzelland weet je soms al snel verbanden te leggen (ook al kan dat juist heel gevaarlijk zijn). Zo ook hier hadden we al snel door dat we richting de eerder gepasseerde "W", "L" en "D" reden. Dat we deze borden nu weer zouden moeten meenemen in de beoordeling was ook duidelijk.
 

AB 40. na spoorwegovergang, bij rotonde 2e weg R
AB 41. bij rotonde aanhoudend weg R
AB 42. na "SNERT", bij rotonde weg R
AB 43. bij rotonde 3e weg R (Wencopperweg)

Jawel, eindelijk een aanhoudend opdracht en de nieuwe wegen hier in ogenschouw nemend weet ik al dat we ons kunnen gaan uitleven; heerlijk! Als dan achteraf blijkt dat de opdracht ook nog eens geheel correct is uitgevoerd is het des te leuker. Maar ook al voer ik een dergelijke opdracht niet goed uit, dan nog geniet ik van dit soort vallen  Zie situatieschets.
 

50. na som L (MUG)
51. na product L (MUG)

Na eerst het rondje te hebben gemaakt waarbij alles aanwezig is en je dus eigenlijk zonder problemen dit parkeerplaatsje rond kan rijden ga je toch aan jezelf twijfelen. Niet aan Graddus, nee juist, doordat het is uitgezet door Graddus ga je twijfelen … dit is veel te makkelijk … en dan eureka; een product is niet alleen de uitkomst van een vermenigvuldiging …

55. na verkeersbord aanduidende parkeerverbod en verkeersbord aanduidende gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven L
56. asfaltweg R

Ja dan weer iets wat eigenlijk te soepel loopt. Het kleine bordje geeft een stopverbod aan, maar kijkend naar rechts is het officiŽle bord aanduidende parkeerverbod zichtbaar. We passeren echter wel een stopverbod, dus ongetwijfeld dat er zo een stempelcontrole zal staan … Nee dus  … en okť een ritpijl, we kunnen dus nog niet naar links, maar wat is dat nou … hij haalt ons eruit met een herstelopdracht … dat kan niet kloppen … Nog maar eens opnieuw aanhalen en nog eens … Het lijkt niet te kloppen maar we moeten verder …
 


57. aanhoudend voor ritpijl R
Aanhoudend voor ritpijl, hť leuk weer een aanhoudend … maar wacht even aanhouden voor een ritpijl naar rechts … die hebben we door … we gaan door de ritpijl gedwongen naar rechts en dat doen we ook bij de volgende … en ja door de ritpijl rijden we nog steeds op dezelfde weg als waar we aan begonnen toen we het verkeersbordje aanduidende stopverbod passeerden. En ja hoor, daar staat een stempel, die we dus niet kunnen gebruiken en daar staat ook de ritpijl waar we wel vůůr rechts kunnen.
 

58. na Kwik, Kwek en Kwak L

Goed kijken of je deze wereldberoemde eenden in juiste volgorde passeert, dus een paar keer het rondje maken en weer verder!
 

61. na naam van land waar men met kip betaald L

Eerste reactie is uiteraard die van "leuk verzonnen" ... we rijden tenslotte in Barneveld. Maar met een grammaticaal expert aan boord is het snel duidelijk dat het niet men betaald maar men betaalt moet zijn. Opdracht niet uitvoerbaar, dus door naar de opvanger. Maar, ook al is het verder niet van belang wat de munteenheid in Laos is, wij waren nieuwsgierig genoeg om toch nog snel even Google te openen ... en ja hoor de munteenheid van Laos is ... kip

63. na 10 sterren L (MUG)
Ho stop, attentie, een bord wat je te zien krijgt indien je een douane passeert. Kunnen we dit terrein wel op, blijven we wel in Nederland? Jawel, wel vreemd dat we Nederland binnenrijden, toch even terug zijn we wellicht per ongeluk ergens Nederland uitgereden? Nee, dit dan maar beschouwen als extra bevestiging dat we in Nederland zijn en op het bord zijn genoeg sterren aanwezig om de opdracht uit te kunnen voeren.
 


65. na tilde R (MUG)
Ho stop, wederom attentie. Een stempelcontrole, zijn we niet weer ergens een verkeersbordje gepasseerd die het ons onmogelijk maakt uit te stappen? Nee, dit keer een valide stempelcontrole voorzien van een oranje vlag. Stempelen en weer verder op zoek naar de tilde. Zelf in de IT-branche werkend is tilde voor mij geen vreemd woord, de tilde op het bord "EspaŮa" was dan ook snel gevonden. Dat we echter Spanje niet binnen mogen rijden is ons ook bekend, dus de eerste mogelijkheid overslaan en de volgende weg naar rechts om daarna netjes het terrein weer te verlaten.

72. na RC "Koolhovenstraat" R
Een zelfgemaakte straatnaambord moet een wit bord met zwarte letters zijn waarbij het als straatnaam dienende deel geheel onderstreept moet zijn … de "Teun de Haanstraat" voldeed daar niet aan, dus de opdracht 'gewoon' uitvoeren.
 


AB 74. na "SNERT" asfaltweg R
AB 75. na RC "Parmentierstraat" L

Nu wel scherp blijven en zeker als een uitzetter je d.m.v. een opvanger je het gevoel wil geven dat je weer 'blanco' verder kan rijden … wij trapten er niet in, ook niet een niet aan de eisen voldoend straatnaambordje kon ons niet doen verleiden 2x dezelfde straat in te rijden.
 

78. viersprong L.

Bij deze opdracht heel even twijfel, we zien duidelijk dat er een punt achter deze opdracht staat. We zien ook heel duidelijk dat dit achter de andere routeopdrachten niet het geval is. Maar is deze routeopdracht daardoor fout … of mag (en kan) een dergelijke opdracht altijd op beide manieren worden genoteerd … Op 'onderbuikgevoel' besloten dit niet goed te vinden.

79. VRW R
80. na 2e piramide L

Hier liepen we vast … dat we aan het einde de rotonde gedwongen verlieten en dus nog geen VRW R hebben uitgevoerd dat hadden we door, verder terugrijdend kwamen we er op de ťťn of andere manier niet helemaal uit (we reden steeds weer naar de rotonde in de Plantagelaan). Om niet nog meer tijd te verliezen toch maar terug naar de rotonde in Albert Plesmanstraat en na de 2 piramides (stenen obstakels) alsnog naar links gegaan.
 

 

88. na "SNERT" en stempelcontrole asfaltweg L

Dat een stempelcontrole voorzien moet zijn van een oranje vlag is bij ons bekend, dat een vlag ook meer kan zijn dan een duidelijk vlag is bij ons ook bekend, de oranje vlag in de 'verstopte' oranje veer was dan ook snel gevonden … Lijkt hier dus geen vuiltje aan de lucht. Nu hebben we bij iedere keer dat we het bordje "SNERT" passeerden gekeken of daar de "ER" niet uitgesneden is … hier zijn we dat vergeten, blij als we waren dat we de oranje veer hadden gezien …
 

90. na 3e bushalte asfaltweg R

Bushalte (abstract, niet te gebruiken als oriŽnteringspunt) vs. bushaltebord (vast voorwerp, wel te gebruiken als oriŽnteringspunt) … achteraf is alles simpel …

91. na "14" en tarwesilo asfaltweg L
De "14" en de silo leverden geen probleem op, ook hadden we beredeneerd dat je niet zomaar kan beoordelen of het een tarwesilo of een silo voor iets anders is. Wel netjes achter het driehoekje langsgereden en ons toen teveel laten afleiden door de als lokker zeer duidelijk geplaatste RC waardoor we de iets minder duidelijk geplaatste RC niet hebben gezien ….
 


92. voor links van de weg staande WW asfaltweg L
Iets wat links van de weg staat kunnen we uiteraard niet gebruiken als oriŽnteringspunt. Althans niet indien het links van de bereden route staat. Dus op zoek naar een WW die links van de weg in een zijweg aan de rechterkant staat. Deze niet gezien, dus de Jan van Arkelweg oversteken. Daar zien we een afbeelding met daarop een WW die aan de linkerkant van de weg staat, maar de weg op de afbeelding mondt niet uit op de bereden route dus toch maar even rechtdoor tot we opgevangen worden.
 

93. na H "41A" viersprong R

Het huisnummerbordje "41A" niet gevonden wel de losse bordjes "4", "1" en "A". Voor de mensen die er wonen is het fijn dat bezorgers van post en pakketten dit wel als "41A" herkennen  .
 

AB 95. 1e weg L (Jan van Arkelweg)
AB 96. na "Rentinckstraat" aanhoudend weg L
AB 97. voor "RENTINCKSTRAAT" R

We zijn terug in Achterveld, we kunnen ons dus gaan opmaken voor de finishval  De routebeschrijving lezend zijn we al extra scherp (dachten we), want hij laat ons niet 'zomaar' nog een andere aanloop naar de finishlocatie rijden … alhoewel oh kijk, hij wil ons nog een aanhoudend door het dorp laten rijden aha vandaar de omleiding (of achteraf gezien kan ik beter zeggen … aha vandaar de afleiding). Zie situatieschets.

Hoe je het ook wendt of keert, is het de vermoeidheid, of is het dat we onbewust bewust zo lang mogelijk willen genieten van de rit … Hoe het ook zij, wij hebben deze laatste aanhoudend opdracht geheel uitgevoerd en dus nog wat langer kunnen genieten van de rit. Waren we net iets meer alert geweest, hadden we ons natuurlijk moeten weten te herinneren dat we in het begin de in de Rentickstraat geplaatste situatieschets uitvoerig hebben staan bestuderen …

Conclusie
Ja, dat we behoorlijk wat tijdsoverschrijding aan het opbouwen waren, hadden we onderweg al wel door. Wat we echter door ervaring ook weten, is dat als wij dat hebben er een heleboel anderen dat ook zullen hebben. Doordat ik na afloop vaak direct weer opgeslurpt wordt in allerlei andere bezigheden, neem ik meestal niet de tijd om de uitleg eerst rustig door te nemen (dat komt meestal pas op de maandagavond). Ik ving tijdens het rondlopen al wel steeds meer geluiden op over opdrachten die we toch fout hebben gedaan … Ook hoor ik van andere deelnemers dat ook zij, zoals we al verwachtten, veel tijdsoverschrijding hadden. Ook ving ik op dat dit een rit was met 'iets' meer vallen dan normaal, ook dat was ons onderweg al opgevallen en … je kan ons niet blijer maken  .

Als dan bij de prijsuitreiking blijkt dat we op een heel mooie 4e plek zijn geŽindigd, zijn we daar uiteraard zeer blij mee, maar om heel eerlijk te zijn is het rijden van een goed klassement voor ons van ondergeschikt belang. Tuurlijk is het rijden van een goede uitslag ook leuk maar meer belangrijk voor ons is het genieten van het doorhebben van de mooie vallen die een uitzetter in zijn rit 'verstopt' en het genieten van een mooie rit door een mooie omgeving … en genoten hebben we; Graddus hartelijk dank !!!

Wij, Judith en Adri Brundel maken graag van de gelegenheid gebruik een ieder een heel mooi maar vooral gezond 2020 toe te wensen!!!
 


Persoonlijke voetnoot
De komende weken lekker bezig blijven met puzzelen? - Doe dan mee met een door mij zelfontwikkelde poule (ja, ik weet het … correcte spelling is: zelfontwikkelde pool) rondom het leuke, spannende maar vooral mooie spel-/puzzelprogramma: Wie is de Mol?

Ook indien je Wie is de Mol nog nooit (echt) gezien/gevolgd hebt, is het zeker de moeite waard het eens een keer te proberen. Dit programma is namelijk puzzelen pur sang… en op dit moment heb ik al aanmeldingen mogen ontvangen van 18 personen die vaker of minder vaak een puzzelrit rijden bij de AMBC  .

Zeker niet onbelangrijk om te vermelden is dat je door mee te doen aan de poule steun je het onderzoekswerk van het CPCT; het Center for Personalized Cancer Treatment !!!

Deelnamekosten zijn slechts € 10,00, daarvan gaat € 2,50 naar Stelvio for Life (het evenement dat geld bijeen brengt voor het CPCT), de andere € 7,50 gaat in de prijzenpot waardoor je ook zelf kans maakt op het winnen van een paar honderd euro!

We hebben als Team Brundel de afgelopen jaren reeds meer dan € 125.000,- bijeen gebracht door onze deelname aan Stelvio for Life, een best wel pittige fietstocht zullen we maar zeggen  en we blijven fietsen omdat wij er overtuigd zijn van het feit dat ook wij het nog gaan meemaken dat we kanker weten om te zetten van een dodelijke naar een chronische ziekte !!!

Ook indien je Wie is de Mol nog nooit (echt) gezien/gevolgd hebt, is het zeker de moeite waard het eens een keer te proberen. We zullen je voorzien van alle benodigde informatie. Wil je meedoen of meer info? Stuur een mailtje aan adri@brundel.net of stuur me WhatsApp op 06 2501 2508.
 

 

Verslag aanvullende punten C-klasse

C 5. na brug, voor "KALLENBROEKERWEG" R
C 6. voor fiets L (MUG)

Opdracht 5 is een onderstreepte opdracht, dus zonder probleem uitvoeren. Dan op zoek naar een fiets. Deze staat op het verkeersbord verplicht fietspad, echter hier gedwongen naar links, omdat met een auto niet op een fietspad mag worden gereden.
 


C 15. na motor weg L (MUG)
C 16. einde weg L

In artikel 5 van het Puzzelreglement Midden-Nederland staat: Onder wegen worden verstaan alle voor het openbaar rijverkeer openstaande inrijmogelijkheden, welke gezien vanuit de rijrichting met een personenauto en motor kunnen en mogen worden bereden. De weg rechtdoor is gesloten voor motoren, dus gedwongen naar links. Routecontrole L zorgt dat een ieder weer op de route komt.
 
 

C 23. na RC voor ritpijl R

Er staat geen komma in deze opdracht, dus na het geheel, RC voor ritpijl, naar rechts.

C 55. na verkeersbord aanduidende parkeerverbod en verkeersbord aanduidende gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven L
De aanduiding van het eerste verkeersborden klopt niet, de opdracht is daarom niet uitvoerbaar. Wel het tweede verkeersbord opvolgen.

C 74. na "SNERT" R
C 75. na RC "Parmentierstraat" L

Opdracht 74 is eenvoudig, bordje SNERT staat er. Dan na een routecontrole op weg naar een straat die Parmentierstraat heet. Er staat ook een zelfgemaakt bord met de tekst Linde Lieversestraat, echter … dit is ondercirkeld en niet onderstreept, dus geen straatnaambord. De Parmentierstraat heeft dus ťťn naam en de opdracht is uitvoerbaar.
 


C 96. na 3e kleinekind 1e weg R

Goed lezen, er staat kleinekind, een schrijffout. Opdracht is niet uit te voeren. Wel de situatieschets van het begin van de rit herinneren en direct naar de gele vlag rijden. Zie situatieschets.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger

Verslag AB-klasse: Adri Brundel.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter