Verslagen 2019
      Lentepuzzelrit
      Oranjerit
      Pinksterrit
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag Pinksterrit 2019
 

uitzetters Bertus van der Horst
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Paddy Jans
datum 10 juni 2019
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit B- en C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 33-36  Situatie opdr. 5-64  Situatie opdr. 56

Vrijdag 7 juni, de Pinksterrit staat voor de deur. Vrijdag 7 juni? Sinds een aantal maanden is de Gemeente Leusden bezig met een grote opknapbeurt van de Hessenweg in Achterveld. De afgelopen 3 weken was de viersprong (belangrijk kruispunt) ter hoogte van De Hessenkar afgesloten. Wél belangrijk voor onze Pinksterrit dat deze weer tijdig open zou zijn. Dus op vrijdagmiddag even de motor gepakt en van Wijk bij Duurstede naar Achterveld gereden. De viersprong zag er keurig uit en men was de omleidingsborden al aan het weghalen. Helemaal top!

Maandag 10 juni "vroeg" uit de veren om tijdig (tegen 08.00 uur) aanwezig te zijn in De Moespot om de inschrijving en start verder te regelen. Dit keer hoefde ik niet via Cothen mijn vaste navigator op te halen. Joan (Oostveen) is herstellende van een heupoperatie en zijn nieuwe heup kan mijn rijstijl nog niet verdragen. Gelukkig was Adri (Brundel) zo vriendelijk om bij mij als navigator op te treden.

Na 72 equipes te hebben weg gestart was het onze beurt om, als laatste, te vertrekken. Een rit van de zeer ervaren Bertus van de Horst, dat wordt dus smullen.

A 4. Na Nederlandse plaatsnaam R (MUG)
Op de Jan van Arkelweg stonden 3 bordje naast elkaar HEM, Routecontrole N en AR. Het leek of er Arnhem stond, maar dat was natuurlijk niet zo. We vinkten HEM af als plaatsnaam, schreven de N op. Vervolgens hersteller AR uitvoeren en na dit alles natuurlijk nog steeds rechts. Adri wilde het rondje al "in gedachte" rijden, maar ik ben voorstander van zoveel mogelijk de route te rijden en de chauffeur heeft dat dan ook gewoon gedaan.
 


A 5. Na "DLW" en twee "C"'s L (MUG)
Prachtige val, maar wij vonden hem niet kunnen. In de vorm van een opdracht als "Na twee "PAARD"en L (MUG), kwamen we tot de conclusie om het niet te doen. De uitzetter (en die heeft altijd gelijk) dacht er anders over. De 1e 30 strafpunten waren binnen. Zie situatieschets.
 

A 7. Na "DE FLIERT" en RC R
A 8. Na zwarte letter R (MUG)
A 9. Na routecontrole klinkerweg R (MUG)
A 10. Na "A" R (MUG)
A 11. Na driehoek R (MUG)

Dat was even opletten hier. Op de achterkant van de RC A stond een zwarte I met viltstift. Bedoelde de uitzetter dit? Gelukkig even verder nog een RC die we prima konden gebruiken. We hadden wel door dat de klinkerweg een behoorlijk stuk verder over ging in asfalt, maar vonden dat we teveel achterstevoren in de auto moesten zitten om dit te zien. Gaat lekker, foutje 2 afstrepen. Zie situatieschets.
 


15. Na ank asfaltweg R

Hier stond een afbeelding van Juffrouw Ank langs de route. Wij zochten echter een voorwerp wat een goudsmid gebruikt. Even verder stond een DLW bij een inrit. Vreemd… De opdracht was asfaltweg rechts, dan zet je geen DLW in een klinkerweg. Even goed kijken… Ja hoor… Die Bertus had een afbeelding van gereedschap van een goudsmid op de DLW geplakt.
 


19. Na eiland dat niet bestaat L

Iets wat niet bestaat is ook niet op een afbeelding vast te leggen. Toch even stoppen bij het bordje van het (voorheen) eiland Urk om te checken of er niet iets anders (bv een hersteller) op het bordje was verstopt. Niets geks verder te vinden.
 

20. Na "11" viersprong L

Ook hier weer opletten. Aangekomen bij de viersprong stond er in de rechterweg een DWL, dus geen DLW. Nu niet te snel oordelen, maar even iets verder de weg inkijken. Ja hoor… een bordje Verboden Toegang art. 461 etc. Dus deze weg was voor niet aanwezig, dus ook geen viersprong en doorrijden naar de goede RC.
 

22. Na weg en André van Duin R
23. Na Adrianus Marinus Kyvon R

Hier waren we snel klaar. Adri wist direct dat Adrianus Marinus Kyvon de echte naam was van André van Duin. Na opdracht 22 uitgevoerd te hebben, kun je natuurlijk niet dezelfde afbeelding nogmaals gebruiken in de daarop volgende opdracht.
 

26. Na bank voor twee personen R (MUG)
Hier misten we een komma na het woordje bank, dus zochten we het geheel van "bank voor 2 personen" om daarna rechts te gaan. Op het pleintje in De Glind eerst maar een rondje rijden om te kijken wat voor materiaal er allemaal neergezet was.
We kwamen een echte bank tegen, maar door MUG was deze niet te gebruiken. Daar vlakbij een afbeelding van een bank en iets verder op de vierspong een verkeersbordje aanduidende voetpad. Die weg was er voor ons dus niet. Toen was het duidelijk. De bank stond vóór de 2 personen van het verkeersbord voetpad, daardoor konden we ná het geheel de opdracht uitvoeren. Klaar waren we op De Glind.

34. Na bommel R (MUG)
We wisten dat we op zoek moesten naar een stop in een vat. We hebben hier van alles gezien, maar op duistere wijze blijkbaar een bordje gemist. Foutje 3 is een feit. Zie situatieschets.
 


35. Na 'heer van stand' L (MUG)
Hier kwamen we allerlei bordjes met de "heer van stand" tegen. Dus dan meer even de (in onze ogen) foute én goede route rijden. Daar kwamen hele vreemde combinaties uit. Iets klopte er niet. Achteraf bleek dat er een aantal bordjes verplaats waren en is deze val neutraal geworden. Wat de bedoeling van de uitzetter was is te zien op de bijgevoegde situatieschets. Zie situatieschets.

36. Na viersprong, bij rotonde asfaltweg R (VADNA)
U komt nu bij een stempelcontrole, u stempelt in het eerstvolgende vrije vakje van uw controlekaart en bij deze stempelcontrole staat ook nog een vraag.
Op weg naar de stempelcontrole komen we langs een door de uitzetter geplaatst verkeersbordje D2 "Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft". De uitzetter had hiermee een weg met gescheiden rijbanen gecreëerd. Dat doet hij niet voor niets…. Even onthouden.
Uiteraard 2x stempelen. 1x altijd bij een stempelcontrole en nogmaals door de opdracht.
Als ik met Joan langs een cryptisch omschrijving kom, zetten we meestal een rare opmerking op de kaart en rijden door. Of te wel… dat is niet zo ons ding.
Adri dacht er ander over.. hij belde een hulplijn.. en had direct (het juiste) antwoord. Ook nu ik het juiste antwoord weet, kan ik het nog niet uit de vraag halen. Het zal wel aan mij liggen. Zie situatieschets.
 

 

 

37. Asfaltweg R
Hier waren we dus op voorbereid! Doordat je tijd bij de cryptische omschrijving hebt staan nadenken, vergeet je misschien het geplaatste bordje D2. Dus eerst gedwongen naar rechts en opdracht 37 pas op de rotonde uitvoeren. Hmm… nog geen routecontrole. Op de volgende rotonde dan maar opdracht 38 uitvoeren en natuurlijk kregen we toen de juiste routecontrole te pakken. Mooie val!

42. Na Belgische vlag R (MUG)
Eerst een Duitse vlag, daarna een Belgische vlag. Dit was te simpel, dit is niet een val van Bertus. Er moet meer achter zitten. Wat we ook zochten, we hebben het plantje met de naam Belgische vlag niet kunnen vinden. Foutje 4 en bedankt!
Bij binnenkomst in De Moespot direct even wat overleg met "concurrenten", echter (bijna) niemand had het plantje gevonden. Ik geloof dat van de 73 equipes er 2 of 3 de opdracht direct hadden uitgevoerd. Misschien wel per ongeluk goed gedaan.
 


44. Na ezelsoor L (MUG)

Hier een kwestie van goed opletten. Een ezelsoor aan het papier, 1x ezelsoor als plantje, 2x ezelsoor aan ezel. Nu opletten met "droog" rijden. Voor de ezelsoren stond een RC. Bij 4x rondrijden krijg je dus 5x de RC!
 

A-klasse: Op deze parkeerplaats wordt u geacht met een tractor te rijden, bij het verlaten van de parkeerplaats rijdt u weer in de auto.
50. Na tractor, voor verkeersbord L (MUG)

Deze val kwam ons bekend voor. Ooit een keer zoiets gehad maar dan met een fiets of brommer. Het is prima dat we even met een tractor rijden, maar dan mogen we nog steeds niet over een weg alleen voor tractoren rijden. Tijdens rit mogen we alleen op wegen rijden die met een auto en/of motor bereden mogen worden. Hier zullen best wel wat strafpunten gevallen zijn. Hele leuke val en voor herhaling vatbaar.
 


53. Na tweede weg VRW. L

Hier was Adri scherp. De . achter VRW hoort er niet. Snel naar de verlossende routecontrole.

54. Na teerling eenrichtingsweg L
Op zoek naar een dobbelsteen. Op de geplaatste afbeelding stonden geen dobbelstenen. De tegenover elkaar liggende zijden zijn bij een dobbelsteen altijd samen 7. Dat was hier niet het geval.
Deze val is later neutraal geworden omdat een teerling ook een kubus met ronde hoeken kan zijn.

56. Na "P NKST RR T" en situatieschets R (lange afstand)
57. Asfaltweg L

In het aanvullend reglement was opgenomen dat gedurende deze opdracht de kleur zwart de kleur wit was. Direct kwamen we een verkeersbord C19 (verboden voor bepaalde hoogte) tegen. Zwart was wit, dus dit werd voor ons een verkeersbord C1 (gesloten voor alle verkeer). Even de woonwijk in, maar we liepen vast. Achteraf was dit ook niet de bedoeling van de uitzetter.
Verderop vonden we de gevraagde tekst. Bij een mooi driehoekje stond een zelfgemaakt verkeersbordje C14 (gesloten voor fietsers). De zwarte fiets was weer wit, dus nu wél een C1 bordje geworden. Even een extra rondje met een extra routecontrole. Zie situatieschets.
 


59. Na eerste letter van het alfabet en tweede letter van het alfabet L (oriënteringspunten zijn na passage niet meer aanwezig)
Dit hadden we vaker meegemaakt. Deze opdracht kan op verschillende manier worden opgelost, afhankelijk van wat je tegenkomt. Als 1e zoek je de 1e letter van het alfabet. Dus de eerste de beste letter die voorkomt in het alfabet is al goed.
Dat hoeft dus niet persé de letter A te zijn. Dan op zoek naar de 2e letter van alfabet. Als je dan als 1e letter de B tegenkomt, dan is dat voldoende. Tenslotte is de B de 2e letter van het alfabet. Kom je als 1e letter een andere letter tegen (b.v. R), dan is dat de 1e letter die je tegen komt en moet je gewoon doortellen. Dan is de 2e letter die 1e letter die na de 1e letter komt. Is dit nog te volgen?? Onze voorzitter had er vorig jaar ook al moeite mee om dit uit te leggen.
In het veld kwamen we de RC's A, M, B en C tegen. De 1e letter is de A. de 2e letter is die geval de B (Je komt langs de M, dat is de 1e letter, dan is de B de 2e) Pfffffffff. Zie ook opdracht 68.
 

A 64. Na vijfde landencode L (MUG)

Eerst kwamen we langs 4 landencodes. Op het 5e bordje stond een hersteller 1L, dat opvolgen. Op enige afstand stond RC E. E is ook een landcode (Spanje). Dus 5 landencode gehad en opdracht uitvoerbaar. Zie situatieschets.

A 66. Na WW L (MUG)
Een kennelijk door de uitzetter geplaatste WW bevat - naast (een) eventueel op het bord aanwezige pijl(en) - uitsluitend één of meer Nederlandse plaatsnamen. (zie reglement). Deze afbeelding voldeed daar zeker niet aan.
Toch even oppassen bij deze situatie! Bij opdracht 5 waren we hier van de andere kant langsgekomen via een situatieschets. In het aanvullend reglement was geregeld dat situatieschetsen ook van de andere kant geldig waren, dus de weg links was hier rechtdoor.
Mooie instinker van die Bertus, maar daar trappen wij niet in! Zie situatieschets.
 


68. Na viersprong asfaltweg L ('t Jannendorp)

Dit is ook weer typisch Bertus. Pas bij opdracht 68 controleren of je opdracht 59 wel goed hebt uitgevoerd. Kom er maar eens op.
Helaas werd deze val neutraal omdat achter opdracht 59 de aanvulling (MUG) had moeten staan.

70. Na viersprong, voor drie verkeerborden L (MUG)
Adri begon al een beetje vermoeid te raken en zag in 1e instantie de tekstval over het hoofd. Dus eerst de bordjes checken, die waren goed. Toch voelden we aan ons water dat er iets niet klopte. Na nog wat turen zag Adri dat we niet moesten zoeken naar verkeersborden, maar naar verkeerborden. Pffff ging net goed. Hier wel even opletten dat je niet mocht keren (door een van de verkeersbordjes) op de Jan van Arkelweg.
 


Dus voor de goede teller zijn wij de rit doorgekomen met 4 fouten en een beetje tijd. Het aantal strafpunten was voldoende voor een 3e plaats in de A-klasse. Adri en ik waren er dik tevreden mee. Al met al was het prima rit. Van Bertus weten we natuurlijk dat hij het kan, maar je moet het wel iedere doen. Bertus klasse!

Nu voorlopig even van de zomer genieten en de laatste 3 ritten van dit seizoen weer ons best doen voor het kampioenschap!

Paddy Jans

Verslag aanvullende punten B- en C-klasse

50. Na tractor, voor verkeersbord L (MUG)
Met de auto mag niet rechtdoor gereden worden, deze weg is enkel bedoeld voor tractoren. Bovendien gaat de puzzelrit volgens het reglement enkel over wegen die met een auto en/of motor bereden mogen worden, zie artikel 5a van het Puzzelreglement.
 


64. Na hele bekende zanger L
Nu op zoek naar de hele bekende zanger. Frans Bauer was niet helemaal te zien, dus geen hele bekende zanger, mogelijk wel een heel bekende zanger, maar dat is iets anders. Het zangvogeltje op het plaatje maakt de opdracht toch uitvoerbaar. Zie situatieschets.

66. Na tweede som L
67. Asfaltweg L

Een optelling is een som en de uitkomst van een optelling is ook een som. Dus hierna linksaf om de opdracht uit te voeren, nogmaals naar links en dan naar de stempelcontrole. Zie situatieschets.
 

 

BC-klasse: Jannie Hazeleger

A-klasse: Paddy Jans


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter