Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1998

Verslag Openingsrit 1999
 

uitzetters:     Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleur:    de heer Jeths uit Apeldoorn
28 maart 1999

Toen de controlekaarten van alle deelnemers aan deze puzzelrit waren nagekeken, werd mij (Herman Vrielink) gevraagd om over deze rit een verslag te schrijven. Daar moest ik even over nadenken, want dit was natuurlijk niet zomaar een rit. Dit was een rit van hoog niveau, voor ons (Hanny en Herman) te hoog, zoals later uit de uitslag zou blijken, en vraagt daarbij natuurlijk om een passend relaas, met daarbij de aantekening dat ik niet zo getalenteerd ben in het verslaan van een puzzelrit, speciaal deze. Toch wil ik een poging wagen het een en ander op papier te krijgen, om u althans een indruk te geven hoe wij deze rit gereden en dergelijke oriënteringspunten geïnterpreteerd hebben.

Het begon, de uitzetter kennende, voor ons met een gedegen voorbereiding. Aldus zaterdagavond vroeg naar bed, daarvoor al niet teveel wijn gedronken, waar wij nog steeds liefhebbers van zijn, en verder alle huwelijkse verplichtingen verschoven naar een latere datum. Met frisse moed hebben wij de voorbereiding zondagmorgen voortgezet, door o.a. het vernieuwde reglement nog eens door te nemen, daarna broodjes voor onderweg klaargemaakt en toen wij op weg waren naar Achterveld de benzinetank tot aan de rand gevuld, je weet maar nooit …., nietwaar? U hebt dus in de gaten dat het aan onze voorbereiding niet heeft gelegen, als ik daarbij ook nog vermeld dat er een soort meditatie of zoals u wilt een psychonomische voorbereiding aan vooraf ging.

Wij hadden in ieder geval het prettige voorgevoel dat deze dag voor ons niet meer stuk kon, totdat ik in de "rekenkamer" van De Berken met het nakijken van de controlekaarten mocht assisteren, en onze kaart onder ogen kreeg ……. droevig ……… Gezien de uitslag heeft de voorbereiding dus niet mogen baten, maar gelukkig waren wij niet de enige deelnemers met een fiks aantal strafpunten. We waren bijna equivalent met de "toprijders" om maar een term te gebruiken. Zelfs gerenommeerde rijders, namen noemen we niet, die ook wel eens een rit of meerdere ritten uitzetten, hadden moeite om het aantal gemiste of foute controles beneden de 20 stuks te houden. De vraag werpt zich dan op, ligt dat dan aan de deelnemers, gelukkig niet altijd. Maar in dit geval moeten we eerlijk zijn en toegeven dat de meeste deelnemers het niet helemaal hebben begrepen en daar horen wij ook bij. Met veel nieuwe hiaten in een rit (speciaal) als deze is dat ook niet verwonderlijk en schamen ons derhalve ook niet voor de uitslag.

Toch wil ik de uitzetter / controleur niet direct met alles de hemel in prijzen; ook in de openingsrit zaten enkele twijfelgevallen en zelfs een foutje. Maar bij herhaling, de eerste rit moet voor ons nog komen waar dergelijke dingen niet in zitten. Van ons mag de uitzetter en z'n vrouw voor een lintje van de koningin worden voorgedragen, daar strooien ze op een bepaalde dag toch grif mee. Mocht iemand dat teveel vinden, dan verdient dit duo in ieder geval een maandsalaris voor het vele en perfecte werk, qua materiaal, routebeschrijving, uitleg met tekeningen etc., kortom de complete verzorging. Dergelijke uitzetters als Henny Slotboom zijn in onze visie meer dan goud waard voor een "auto"-puzzelvereniging.

Nogmaals, of wij het met z'n allen begrijpen of proberen te begrijpen, doet niets af, naar onze mening, aan het niveau van de rit; dan bedoelen wij hiermee specifiek de gedurfde vernieuwingen. Henny, Frieda, Jeths (controleur) bedankt voor de mooie, misschien voor een aantal rijders te moeilijke rit, van ons mogen jullie zo doorgaan. Hopende dat wij het na nog een rit, met dit niveau vallen, ook door krijgen hoe het werkelijk moet.

Om het voorwoord af te sluiten willen wij nog even opmerken dat kritiek hebben over een rit mag, nee, zelfs moet, als het maar opbouwend is. Dat is interessant en leerzaam voor een vereniging en speciaal voor de uitzetters. Maar de soms ongezouten kritiek over een bepaald oriënteringspunt werkt vaak averechts. Jammer dat dit nog wel een voorkomt.Om het uiteenzetten van de openingsrit zo goed en duidelijk mogelijk op u te laten overkomen, heb ik m'n eigen visie in onderstaand relaas weergegeven. U hoeft het hiermee uiteraard niet eens te zijn.

Opdracht 1-4:
Na te zijn gestart bij de blauwe vlag wisten wij niet direct wat te doen, of opdracht 3 uitvoeren, wat dus niet mag, of naar opvanger , wat volgens ons ook niet echt kan. Naar onze mening moet een routebeschrijving beginnen met opdracht 1. Om toch maar te beginnen hebben we opdracht 3 gekozen: fout dus.

Opdracht 5-8:
Routecontrole "D" niet aangenomen als na-oriënteringspunt, wat achteraf gezien door ons wel uitvoerbaar was. Een RC hoeft niet aan de bereden weg te staan om als oriënteringspunt te worden gebruikt: bijv. voor RC asfaltweg R, kan ook en dan staat de RC ook niet aan de bereden weg, althans dat hoeft niet. Alleen bij het noteren van een RC moet dit wel.

Opdracht 10:
Dit punt deden we goed. Je haalt tevens je Engels hiermee weer eens op, leerzaam dus.

Opdracht 11-14:
De kapotte stoffer hebben wij niet kunnen vinden (wie wel?), weer 30 strafpunten. Maar wat is nu een half varken. Het is voor ons meer een begrip, dan te zeggen, dit varken is precies de helft van een hele. Toch maar even vragen bij de slager. U raadt het al, weer fout.

Opdracht 16:
De herstelopdracht hebben we niet gezien, letter S gemist. U merkt wij zitten er nog niet zo lekker in, u ook niet? Dan, na de naam van computerfirma weg links. Nu vinden wij de afkorting IBM geen naam, maar hebben toch naar de gedachtengang van de uitzetter gehandeld, want dergelijke afkortingen zijn een begrip als "naam" geworden; bijv. noem een naam van een Nederlandse Luchtvaartmaatschappij .…… KLM ……., maar met de opdracht lok je een enorme discussie uit en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Opdracht 18:
Een scherprijder? De scherpte is er bij ons soms af, niet gezien, weer 30 strafpunten.

Opdracht 20:
Lekker doorkachelen, want de brug wist ik wel. De eerste brug helaas niet gezien, jammer, weer fout.

Opdracht 23:
Tja, als je het niet begrijpt bij opdracht 5 – 8 dan doe je dit ook fout. De tekst bij de stempelcontrole hebben wij wat te letterlijk genomen, "niet op de kop stempelen", dan maar overdwars , ook al fout. Hoe hoog moet je IQ zijn om dit goed uit te voeren? Wij moeten nog maar eens op cursus.

Opdracht 24:
Dit goed uitgevoerd.

Opdracht 30-31:
De uitleg zegt duidelijk, wegen niet 2 x gebruiken. Nu, dat hebben wij ook geprobeerd, maar kwamen er echt niet. uit. Meerdere keren hadden wij een afslag (zgn. driesprong) maar kwamen doordat je wegen niet 2 x mag gebruiken "vast" te staan. De combinatie van letters door ons ook fout gedaan.

Opdracht 32-35:
Per ongeluk goed gedaan, de goede W genoteerd.

Opdracht 40:
Dom, dom, dom, de straatnaam wel gezien, maar "nemen" hierbij niet de tekst VRW mee; de foute controles vliegen ons nu echt om de oren.

Opdracht 45:
Dit punt moest eigenlijk geneutraliseerd worden, omdat er ergens een sticker van "Jan, Jans en de kinderen" heeft gezeten, door ons echter niet gezien. Goed, aan de hand van de uitleg.

Opdracht 50-55:
Tot aan de doodlopende weg links goed uitgevoerd, maar helaas niet op VADNA gelet. U hebt het al snel door, weer 30 strafpunten erbij.

Opdracht 70:
Nu heb ik het niet zo op agenten, maar dacht, voordat we hem omver rijden, proberen we eerst de opdracht goed uit te voeren. Bij proberen is het dan ook gebleven; in eerste instantie goed gedaan, maar teruggekomen bij de viersprong stond die vent nog steeds in dezelfde houding, erg irritant mannetje, en daardoor even van slag. Weer een bekeuring aan de broek, 30 "ballen".

Opdracht 82-83:
De hersteller ontdekt, doorgaan met opdracht 3, maar bij einde weg moest je nog even om de lantaarnpaal rijden en de letter P noteren; niet gedaan. Persoonlijk heb ik er een hekel aan om achter lantaarnpalen om te rijden, sommige rijders hebben dat ook en rijden er zelfs tegenaan.

Opdracht 85:
Hier hebben wij ook geen punt van gemaakt en daarom ook de punt op de routebeschrijving niet gezien. In de vele "missers" van ons zit een regelmaat en wat is er saaier in het leven dan regelmaat. Volgende keer een andere strategie volgen.

Opdracht 87:
2 prullenbakken vonden wij wel, al leek er één op een wasmand. De uitzetter heeft misschien ook zo geacht en veranderde daardoor iets in de "tekst" om discussie te voorkomen. Tja, we zijn allebei brildragend en denken dan daardoor de dingen beter te kunnen zien, niet dus, gooi maar in de prullenbak.

Opdracht 89:
In Zuid-Afrika, waar we in februari met vakantie waren, hebben wij een hoop negerinnen gezien, ik iets meer dan Hanny. Maar wie verwacht in de buurt van Achterveld nu zo iemand. Wij niet dus, weer 30.

Opdracht 92:
Aangezien we tegen ons gezichtsverlies ook nog wel iets goed willen doen, deden we deze opdracht goed.

Opdracht 94:
Doch na de vorige inspanning ging het weer helemaal mis. Als het voorzetsel op er niet had gestaan, hadden we deze opdracht misschien wel uitgevoerd (hoe komt hij er op). Weer fout; het wordt nu eentonig.

Opdracht 95:
Ook bij de laatste opdracht denk je het goed te doen, maar helaas, ik zat al met m'n gedachten in de "rekenkamer" waar we een uur te laat arriveerden. Over de vragen in de rit zullen we het maar niet hebben. Dit is nooit ons sterkste punt geweest en zal het waarschijnlijk ook niet worden.

Dit resultaat, voor zover je daarover kunt spreken, van de rit hebben we helaas aan onszelf te wijten, op enkele oriënteringspunten na, waarover ik met de uitzetter nog van gedachten wissel. Wij willen althans terugkijken op een leuke maar pittige zondagmiddag. Helaas heb ik de rijders in de Toerklasse met dit verslag iets tekort gedaan, sorry, maar wij hebben Sportklasse gereden. Maar voor zover ik heb begrepen heb, zijn er maar een paar opdrachten veranderd of weggelaten o.a. aanhoudend.

Hopend dat het verhaal over de rit niet te lang is geworden, maar voor u duidelijk is over gekomen, wil ik afsluiten met nogmaals Henny en Frieda en meneer Jeths met vele anderen die er aan hebben meegewerkt deze openingsrit tot een geslaagde rit te maken hartelijk te bedanken. Het gaat u allen goed en succes met alles, tot ziens

Hanny Schuring
Herman Vrielink

 

omhoog