Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Nazomerrit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Openingsrit 2001
 

uitzetters:    Herman Vrielink en Hanny Schuring uit Rhenen
25 maart 2001

Het was dan zover, de eerste rit van het nieuwe seizoen en voor ons ook gelijk onze eerste rit in de sportklasse. We hadden onze borst al nat gemaakt, aangezien we wisten wat ons te wachten zou staan. Maar dat het zo goed zou uitpakken, hadden we niet verwacht. We werden tenslotte geen laatste, wat voor ons een pak van ons hart was.

Als laatste verlieten wij onze nieuwe locatie De Moespot om met de rit te beginnen.

Allereerst keken wij of er geen vallen in de nummering zaten en of Herman (de uitzetter van vandaag) geen spellingsfouten had gemaakt. Toen wij dit hadden gedaan, begonnen wij bij opdracht 1. Nou het uitzendbureau gaf geen probleem, want er was een bordje START net na de startvlag geplaatst. Maar wat is precies een routebeschrijving? Daar begonnen wij al gelijk te twijfelen aan het materiaal wat Herman had geplaatst. Toch maar goed rekenen dan, nou de eerste 30 strafpunten hebben wij al aan onze broek. Na afloop bleek dat op de door de uitzetter geplaatste routebeschrijving slechts één neutrale en één echte routeopdracht stond. Hiermee voldeed deze dus niet aan de eisen welke aan een routebeschrijving worden gesteld. Bovendien was het ook geen herstelopdracht, want 1e weg L mag dan niet, dus rechtdoor.

Bij opdracht 2 aangekomen dachten wij goed te hebben opgelet, want wij hadden het eigengemaakte verkeersbord voorrangsweg gezien, alleen hadden wij het reglement niet goed bestudeerd. Anders hadden we geweten dat een voorrangsweg alleen door een officieel verkeersbord mag worden aangeduid, dus weer 30 strafpunten. Opdracht 3 dan maar, eindelijk een opdracht die door ons goed werd uitgevoerd, want bij een bushalte mag je niet stoppen en bij een routecontrole moet je stoppen, dus de letter D niet opschrijven.

Voor opdracht 4 kwam Thea d'r bril goed van pas, want het oranje vlaggetje op de brik, driemaster, was dus gezien en daarom zetten wij vrolijk een stempel op onze controlekaart. Ook zagen wij het verkeersbord verboden stil te staan, dus een tweede keer niet stempelen. Bij opdracht 6 liet helaas de bril ons in de steek, want wij hadden niet ver genoeg om ons heen gekeken om de ver-weg-lantaarn te zien.

Opdracht 7 werd neutraal, omdat hier het materiaal van de vetgans en de AMBC-pijl was weggehaald. Dit was jammer, want natuurlijk waren wij niet de gezochte weg zonder snelheidsbeperkingen ingereden, want in Nederland geldt immers overal een snelheidsbeperking. Bij opdracht 9 zat er wel een "schrijffout" in het uitzettersmateriaal van het opschrift namelijk er stond OPSCHIFT, maar dit blijft wel een opschrift, en daar zochten we naar.

Toen kwam het, een apart gedeelte voor de sportklasse. Eerst kwam de opdracht: na een twee, voor een asfaltweg L. De 'twee' was geen probleem, je moest doorhebben dat de asfaltweg eerder begon als de door de uitzetter geplaatste 'een'. Hierdoor gebruikte je dus de asfaltweg voor je en niet de asfaltweg links, en dat moest je natuurlijk weer goed onthouden voor de volgende opdracht. Want hierna kwam een aanhoudend opdracht. Wij gingen er eens goed voor zitten en door goed te lezen en de wegen te onthouden welke wij al als oriënteringspunt hadden gebruikt, reden wij langs de juiste RC's en hadden wij deze opdrachten dus goed gedaan.

Bij opdracht 13 zat de clou in de P. Heinweg, waarvan je niet zomaar mag aannemen dat de P. voor Piet staat, misschien heet deze wel Peter. Opdracht 14, na trekpleister Eiffeltoren werd later geneutraliseerd. Omdat trekpleister onderstreept was, kan hier geen val op zijn gemaakt. Terwijl de uitzetter dit toch een beetje had gedaan, door eerst een stuk leukoplast en daarna een bordje met de Eiffeltoren te plaatsen. Zijn uitleg was dat de leukoplast geen trekpleister is, maar dat de Eiffeltoren dit beslist wel is.

Voor opdracht 17 zochten we 2 bruggen over dezelfde rivier. We wisten niet dat dit geen rivier was, en dus waren daar weer eens 30 strafpunten. Wij konden doorgaan met de volgende pagina en Herman had erover nagedacht waar hij het nietje zou doen, een aanrader voor de rest van de uitzetters!!!

En ja hoor, het was weer zover, weer een aparte opdracht voor de sportklasse. Alleen al van het lezen werden wij een beetje doorgedraaid, maar toch maar proberen. Daar gingen wij dan, voor "RECHTSOM", Linksom R was geen probleem, omdat alles aanwezig was. Ook Linksom volgen ging goed, maar toen bij opdracht 21 na weg rechtsom waren wij de draad kwijt en dus, u raadt het al, 30 strafpunten. Eindelijk "ALLE KLASSEN" opdrachten, maar ook dit viel voor ons soms niet mee.

Opdracht 23 ging over het startgeld om te starten en dat hadden wij goed door. Het ging om je auto/motor en niet om het ritgeld. Voor verkeerde ritpijl bij opdracht 26 zagen wij iets wat op de kop hing, maar was dit wel een ritpijl? Het leverde ons in ieder geval geen strafpunten op. Toen opdracht 29: na pen, "MAST", "PAAL" en anagram van plaatsnaam R. Allereerst kwamen wij een wasknijper tegen en dit is tevens een pen, ook de teksten MAST en PAAL waren aanwezig en als je dan de volledige tekst neemt MAST NA PAAL en dit goed door elkaar hussel, kun je er plaatsnaam van maken en dus was deze opdracht goed uit te voeren.

Ja, dat wij nooit in theater Carré zijn geweest, bleek wel weer uit de 30 strafpunten die wij bij opdracht 31 gingen halen. Het gebouw bleek Carré niet te zijn en bovendien was er nog een vierkant geplaatst wat volgens de uitzetter een carré is, maar zover zijn wij niet gekomen. Dat een fietspat niet bestond, hadden wij wel door in opdracht 32, maar dat wij de wegsituatie niet door hadden, bleek wel weer eens uit de 30 strafpunten die wij hier haalden. Je moest voor de routecontrole Y al rechtsaf, omdat de weg na het fietspad afgesloten was met een DLW, waardoor de RC in feite in het fietspad stond.

Dat ook bij opdracht 33 onze ogen en bril ons in de steek lieten, bleek maar weer eens uit de situatietekening die was geplaatst. De truc die hier in zat, was dat er namelijk op een geniepige wijze 1L in de bovenkant van de situatieschets was verwerkt. En een herstelopdracht gaat voor de normale opdracht, maar ja, wij hadden dit niet gezien en zo liepen de strafpunten al aardig op en wij waren nog maar halverwege.

Bij opdracht 36 hadden wij door dat het "PTTPOST" bordje in de bij-positie stond en niet in de na-positie zoals wel gemoeten had volgens de opdracht. Ja, dat het aanvullend reglement al weer wat was weggezakt, bleek wel bij opdracht 37. (na verkeersbord en wandelhoofd, voor RC en ritpijl R). Omdat we waren vergeten dat het verkeersbord stopverbod niet aanwezig was, gingen wij hier gigantisch de mist in. We misten dus de rest van de truc, doordat we het verkeersbord en de pier van Scheveningen die dienst deed als wandelhoofd goed rekenden, en gewoon voor RC en ritpijl zijn afgeslagen.

Dit was ook het geval bij opdracht 39, voorrangskruising R. Hier hadden wij de verkeerssituatie niet goed gezien en vonden het dus een voorrangskruising. De uitzetter had hier in de rechtse weg een miniatuur "wybertje" voorrangsweg neergezet, waardoor het volgens hem geen voorrangskruising was, en er dus meer in deze opdracht zat dan dat wij eruit gehaald hadden. Aan de overkant van de straat had de uitzetter nog een stukje van zijn uitzetterskwaliteit neergezet, wat helaas door velen niet is verreden.

In opdracht 43 kregen we de opdracht voor parkeergelegenheid richting Ede. Gelegenheden komen in ons reglement niet voor, maar op een parkeerplaats is gelegenheid tot parkeren. Bovendien staat in het reglement dat een inrijmogelijkheid naar een parkeerterrein een weg is. Dus hier zochten we verder maar niets achter. Bij de eerste ingang naar de parkeerplaats stond het bord P na een zijweg, zodat de parkeerplaats niet uitmondde op de bereden route. Bij de tweede ingang stond het bord P wel goed, maar hier stond de WW aan de linkerkant van de weg. Volgens de uitzetter mag dat, omdat de WW niet als oriënteringspunt wordt gebruikt.

Bij opdracht 46 tot 51 aangekomen waren dit weer speciale opdrachten voor de sportklasse. We kwamen bij een weg genaamd Simpelweg en moesten achtereenvolgens: eenvoudigweg L, simpelweg L, Simpelweg L, gewoonweg L, weg L en als klap op de vuurpijl nog 2 keer L. Wij zouden zeggen, lees gewoonweg de uitleg van de uitzetter door, dan zijn de opdrachten simpelweg uit te voeren. Nou, voor ons waren ze niet eenvoudigweg uit te voeren.

Bij opdracht 54 kon je einde weg L volgens de uitzetter niet uitvoeren, omdat het kleine bordje brievenbus negeren niet leesbaar was op het einde van de weg, nou wij zijn gewoon linksaf gegaan hoor. In opdracht 55/56 kwamen we plotseling bij een merkwaardige herstelopdracht die luidde: voor zichtbaar doodlopende klinkerweg keren. Volgens de uitzetter wist je niet dat je op een klinkerweg reed, omdat je deze weg was ingegaan met de opdracht: bij weg L (verkeersbord aanduidende doodlopende weg negeren). Hierdoor was de herstelopdracht niet uitvoerbaar en moest je verder het doodlopende stuk in naar de volgende herstelopdracht.

In opdracht 60 waren de miniatuurverkeersborden weer van stal gehaald. Je kwam op een snelweg en zocht naar een viersprong waarna je asfaltweg L moest. Omdat je op een snelweg geen viersprongen zult vinden en al helemaal niet mag afslaan gewoon gasgeven dus, en op zoek naar het bord einde snelweg. Maar de truc was nog niet afgelopen. Net na het miniatuurbordje einde snelweg stond een RC nog net voor de weg naar links. Ja, je moet maar doorhebben dat je deze niet mag noteren, omdat de snelweg pas echt afgelopen is na de zijweg en je bij een RC moet en op een snelweg niet mag stoppen.

Bij de bemande routecontrole in opdracht 61 was niemand te zien, wel was een mooi plaatje geplakt van een vrouw en aangezien afbeelding gelijk is aan werkelijkheid was de RC dus bemand door deze vrouw en dus goed. Ook voor nieuwe RC viersprong L leverde voor ons geen probleem op omdat in ons Prisma woordenboek stond, nieuw is weer een andere en dit was zeker weer een andere RC.

Het einde komt in zicht. Maar dat er toch nog het nodige denkwerk in deze opdrachten nodig was, bleek wel weer. Opdracht 62: na verkeersbord voor vee, was voor ons nog goed te doen. Wanneer er in Nederland verkeersborden voor vee komen, zou het wel eens heel gevaarlijk kunnen worden, nee in Nederland zijn alle verkeersborden bestemd voor de mensen. Voor het verkeersbord met de koe was nog een fout miniatuurverkeersbordje geplaatst. Zou deze goed geweest zijn, dan hadden we de koe als vee kunnen nemen, maar ook dit was niet mogelijk.

En Herman, scherprijders dat is toch niets voor jou, maar warempel hij had er toch één geplaatst, wat voor ons weer foute boel was. Bij opdracht 65 dachten wij vooraf de clou al te hebben ontdekt, want een oude lengte maat is EL wat in de rittensport betekent einde weg links. Maar dat Herman hier goed zijn knutselhanden had gebruikt, bleek wel toen wij de uitleg kregen en er door een paar uitgezaagde streepjes 1L stond, wat wil zeggen, eerste weg links.

Aangekomen bij De Moespot bleek er geen blauwe vlag te zijn. Na wat gezocht te hebben, besloten wij toch maar de kaart in te leveren, omdat wij ook al de nodige tijdstrafpunten hadden. Achteraf bleek ook de vlag weg te zijn gehaald. Helaas.

Toch was deze eerste rit een rit die goed in elkaar zat en waar Herman zeker zijn trukendoos heeft gebruikt. Voor ons was het een moeilijke start, maar de moed is ons zeker niet in de schoenen gezonken en tijdens de Oranjerit zijn wij zeker weer van de partij. Want nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Robert en Thea Trouw.

 

omhoog