uitzetters:
Herman Vrielink en Hanny Schuring uit Rhenen
25 maart 2001
Het
was dan zover, de eerste rit van het nieuwe
seizoen en voor ons ook gelijk onze eerste
rit in de sportklasse. We hadden onze borst
al nat gemaakt, aangezien we wisten wat
ons te wachten zou staan. Maar dat het zo
goed zou uitpakken, hadden we niet verwacht.
We werden tenslotte geen laatste, wat voor
ons een pak van ons hart was.
Als
laatste verlieten wij onze nieuwe locatie
De Moespot om met de rit te beginnen.
Allereerst
keken wij of er geen vallen in de nummering
zaten en of Herman (de uitzetter van vandaag)
geen spellingsfouten had gemaakt. Toen wij
dit hadden gedaan, begonnen wij bij opdracht
1. Nou het uitzendbureau gaf geen probleem,
want er was een bordje START net na de startvlag
geplaatst. Maar wat is precies een routebeschrijving?
Daar begonnen wij al gelijk te twijfelen
aan het materiaal wat Herman had geplaatst.
Toch maar goed rekenen dan, nou de eerste
30 strafpunten hebben wij al aan onze broek.
Na afloop bleek dat op de door de uitzetter
geplaatste routebeschrijving slechts één
neutrale en één echte routeopdracht stond.
Hiermee voldeed deze dus niet aan de eisen
welke aan een routebeschrijving worden gesteld.
Bovendien was het ook geen herstelopdracht,
want 1e weg L mag dan niet, dus rechtdoor.
Bij
opdracht 2 aangekomen dachten wij goed te
hebben opgelet, want wij hadden het eigengemaakte
verkeersbord voorrangsweg gezien, alleen
hadden wij het reglement niet goed bestudeerd.
Anders hadden we geweten dat een voorrangsweg
alleen door een officieel verkeersbord mag
worden aangeduid, dus weer 30 strafpunten.
Opdracht 3 dan maar, eindelijk een opdracht
die door ons goed werd uitgevoerd, want
bij een bushalte mag je niet stoppen en
bij een routecontrole moet je stoppen, dus
de letter D niet opschrijven.
Voor
opdracht 4 kwam Thea d'r bril goed van pas,
want het oranje vlaggetje op de brik, driemaster,
was dus gezien en daarom zetten wij vrolijk
een stempel op onze controlekaart. Ook zagen
wij het verkeersbord verboden stil te staan,
dus een tweede keer niet stempelen. Bij
opdracht 6 liet helaas de bril ons in de
steek, want wij hadden niet ver genoeg om
ons heen gekeken om de ver-weg-lantaarn
te zien.
Opdracht
7 werd neutraal, omdat hier het materiaal
van de vetgans en de AMBC-pijl was weggehaald.
Dit was jammer, want natuurlijk waren wij
niet de gezochte weg zonder snelheidsbeperkingen
ingereden, want in Nederland geldt immers
overal een snelheidsbeperking. Bij opdracht
9 zat er wel een "schrijffout" in het uitzettersmateriaal
van het opschrift namelijk er stond OPSCHIFT,
maar dit blijft wel een opschrift, en daar
zochten we naar.
Toen
kwam het, een apart gedeelte voor de sportklasse.
Eerst kwam de opdracht: na een twee, voor
een asfaltweg L. De 'twee' was geen probleem,
je moest doorhebben dat de asfaltweg eerder
begon als de door de uitzetter geplaatste
'een'. Hierdoor gebruikte je dus de asfaltweg
voor je en niet de asfaltweg links, en dat
moest je natuurlijk weer goed onthouden
voor de volgende opdracht. Want hierna kwam
een aanhoudend opdracht. Wij gingen er eens
goed voor zitten en door goed te lezen en
de wegen te onthouden welke wij al als oriënteringspunt
hadden gebruikt, reden wij langs de juiste
RC's en hadden wij deze opdrachten dus goed
gedaan.
Bij
opdracht 13 zat de clou in de P. Heinweg,
waarvan je niet zomaar mag aannemen dat
de P. voor Piet staat, misschien heet deze
wel Peter. Opdracht 14, na trekpleister
Eiffeltoren werd later geneutraliseerd.
Omdat trekpleister onderstreept was, kan
hier geen val op zijn gemaakt. Terwijl de
uitzetter dit toch een beetje had gedaan,
door eerst een stuk leukoplast en daarna
een bordje met de Eiffeltoren te plaatsen.
Zijn uitleg was dat de leukoplast geen trekpleister
is, maar dat de Eiffeltoren dit beslist
wel is.
Voor
opdracht 17 zochten we 2 bruggen over dezelfde
rivier. We wisten niet dat dit geen rivier
was, en dus waren daar weer eens 30 strafpunten.
Wij konden doorgaan met de volgende pagina
en Herman had erover nagedacht waar hij
het nietje zou doen, een aanrader voor de
rest van de uitzetters!!!
En
ja hoor, het was weer zover, weer een aparte
opdracht voor de sportklasse. Alleen al
van het lezen werden wij een beetje doorgedraaid,
maar toch maar proberen. Daar gingen wij
dan, voor "RECHTSOM", Linksom R was geen
probleem, omdat alles aanwezig was. Ook
Linksom volgen ging goed, maar toen bij
opdracht 21 na weg rechtsom waren wij de
draad kwijt en dus, u raadt het al, 30 strafpunten.
Eindelijk "ALLE KLASSEN" opdrachten, maar
ook dit viel voor ons soms niet mee.
Opdracht
23 ging over het startgeld om te starten
en dat hadden wij goed door. Het ging om
je auto/motor en niet om het ritgeld. Voor
verkeerde ritpijl bij opdracht 26 zagen
wij iets wat op de kop hing, maar was dit
wel een ritpijl? Het leverde ons in ieder
geval geen strafpunten op. Toen opdracht
29: na pen, "MAST", "PAAL" en anagram van
plaatsnaam R. Allereerst kwamen wij een
wasknijper tegen en dit is tevens een pen,
ook de teksten MAST en PAAL waren aanwezig
en als je dan de volledige tekst neemt MAST
NA PAAL en dit goed door elkaar hussel,
kun je er plaatsnaam van maken en dus was
deze opdracht goed uit te voeren.
Ja,
dat wij nooit in theater Carré zijn geweest,
bleek wel weer uit de 30 strafpunten die
wij bij opdracht 31 gingen halen. Het gebouw
bleek Carré niet te zijn en bovendien was
er nog een vierkant geplaatst wat volgens
de uitzetter een carré is, maar zover zijn
wij niet gekomen. Dat een fietspat niet
bestond, hadden wij wel door in opdracht
32, maar dat wij de wegsituatie niet door
hadden, bleek wel weer eens uit de 30 strafpunten
die wij hier haalden. Je moest voor de routecontrole
Y al rechtsaf, omdat de weg na het fietspad
afgesloten was met een DLW, waardoor de
RC in feite in het fietspad stond.
Dat
ook bij opdracht 33 onze ogen en bril ons
in de steek lieten, bleek maar weer eens
uit de situatietekening die was geplaatst.
De truc die hier in zat, was dat er namelijk
op een geniepige wijze 1L in de bovenkant
van de situatieschets was verwerkt. En een
herstelopdracht gaat voor de normale opdracht,
maar ja, wij hadden dit niet gezien en zo
liepen de strafpunten al aardig op en wij
waren nog maar halverwege.
Bij
opdracht 36 hadden wij door dat het "PTTPOST"
bordje in de bij-positie stond en niet in
de na-positie zoals wel gemoeten had volgens
de opdracht. Ja, dat het aanvullend reglement
al weer wat was weggezakt, bleek wel bij
opdracht 37. (na verkeersbord en wandelhoofd,
voor RC en ritpijl R). Omdat we waren vergeten
dat het verkeersbord stopverbod niet aanwezig
was, gingen wij hier gigantisch de mist
in. We misten dus de rest van de truc, doordat
we het verkeersbord en de pier van Scheveningen
die dienst deed als wandelhoofd goed rekenden,
en gewoon voor RC en ritpijl zijn afgeslagen.
Dit
was ook het geval bij opdracht 39, voorrangskruising
R. Hier hadden wij de verkeerssituatie niet
goed gezien en vonden het dus een voorrangskruising.
De uitzetter had hier in de rechtse weg
een miniatuur "wybertje" voorrangsweg neergezet,
waardoor het volgens hem geen voorrangskruising
was, en er dus meer in deze opdracht zat
dan dat wij eruit gehaald hadden. Aan de
overkant van de straat had de uitzetter
nog een stukje van zijn uitzetterskwaliteit
neergezet, wat helaas door velen niet is
verreden.
In
opdracht 43 kregen we de opdracht voor parkeergelegenheid
richting Ede. Gelegenheden komen in ons
reglement niet voor, maar op een parkeerplaats
is gelegenheid tot parkeren. Bovendien staat
in het reglement dat een inrijmogelijkheid
naar een parkeerterrein een weg is. Dus
hier zochten we verder maar niets achter.
Bij de eerste ingang naar de parkeerplaats
stond het bord P na een zijweg, zodat de
parkeerplaats niet uitmondde op de bereden
route. Bij de tweede ingang stond het bord
P wel goed, maar hier stond de WW aan de
linkerkant van de weg. Volgens de uitzetter
mag dat, omdat de WW niet als oriënteringspunt
wordt gebruikt.
Bij
opdracht 46 tot 51 aangekomen waren dit
weer speciale opdrachten voor de sportklasse.
We kwamen bij een weg genaamd Simpelweg
en moesten achtereenvolgens: eenvoudigweg
L, simpelweg L, Simpelweg L, gewoonweg L,
weg L en als klap op de vuurpijl nog 2 keer
L. Wij zouden zeggen, lees gewoonweg de
uitleg van de uitzetter door, dan zijn de
opdrachten simpelweg uit te voeren. Nou,
voor ons waren ze niet eenvoudigweg uit
te voeren.
Bij
opdracht 54 kon je einde weg L volgens de
uitzetter niet uitvoeren, omdat het kleine
bordje brievenbus negeren niet leesbaar
was op het einde van de weg, nou wij zijn
gewoon linksaf gegaan hoor. In opdracht
55/56 kwamen we plotseling bij een merkwaardige
herstelopdracht die luidde: voor zichtbaar
doodlopende klinkerweg keren. Volgens de
uitzetter wist je niet dat je op een klinkerweg
reed, omdat je deze weg was ingegaan met
de opdracht: bij weg L (verkeersbord aanduidende
doodlopende weg negeren). Hierdoor was de
herstelopdracht niet uitvoerbaar en moest
je verder het doodlopende stuk in naar de
volgende herstelopdracht.
In
opdracht 60 waren de miniatuurverkeersborden
weer van stal gehaald. Je kwam op een snelweg
en zocht naar een viersprong waarna je asfaltweg
L moest. Omdat je op een snelweg geen viersprongen
zult vinden en al helemaal niet mag afslaan
gewoon gasgeven dus, en op zoek naar het
bord einde snelweg. Maar de truc was nog
niet afgelopen. Net na het miniatuurbordje
einde snelweg stond een RC nog net voor
de weg naar links. Ja, je moet maar doorhebben
dat je deze niet mag noteren, omdat de snelweg
pas echt afgelopen is na de zijweg en je
bij een RC moet en op een snelweg niet mag
stoppen.
Bij
de bemande routecontrole in opdracht 61
was niemand te zien, wel was een mooi plaatje
geplakt van een vrouw en aangezien afbeelding
gelijk is aan werkelijkheid was de RC dus
bemand door deze vrouw en dus goed. Ook
voor nieuwe RC viersprong L leverde voor
ons geen probleem op omdat in ons Prisma
woordenboek stond, nieuw is weer een andere
en dit was zeker weer een andere RC.
Het
einde komt in zicht. Maar dat er toch nog
het nodige denkwerk in deze opdrachten nodig
was, bleek wel weer. Opdracht 62: na verkeersbord
voor vee, was voor ons nog goed te doen.
Wanneer er in Nederland verkeersborden voor
vee komen, zou het wel eens heel gevaarlijk
kunnen worden, nee in Nederland zijn alle
verkeersborden bestemd voor de mensen. Voor
het verkeersbord met de koe was nog een
fout miniatuurverkeersbordje geplaatst.
Zou deze goed geweest zijn, dan hadden we
de koe als vee kunnen nemen, maar ook dit
was niet mogelijk.
En
Herman, scherprijders dat is toch niets
voor jou, maar warempel hij had er toch
één geplaatst, wat voor ons weer foute boel
was. Bij opdracht 65 dachten wij vooraf
de clou al te hebben ontdekt, want een oude
lengte maat is EL wat in de rittensport
betekent einde weg links. Maar dat Herman
hier goed zijn knutselhanden had gebruikt,
bleek wel toen wij de uitleg kregen en er
door een paar uitgezaagde streepjes 1L stond,
wat wil zeggen, eerste weg links.
Aangekomen
bij De Moespot bleek er geen blauwe vlag
te zijn. Na wat gezocht te hebben, besloten
wij toch maar de kaart in te leveren, omdat
wij ook al de nodige tijdstrafpunten hadden.
Achteraf bleek ook de vlag weg te zijn gehaald.
Helaas.
Toch
was deze eerste rit een rit die goed in
elkaar zat en waar Herman zeker zijn trukendoos
heeft gebruikt. Voor ons was het een moeilijke
start, maar de moed is ons zeker niet in
de schoenen gezonken en tijdens de Oranjerit
zijn wij zeker weer van de partij. Want
nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Robert en Thea Trouw.
|