Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 2005
  Verslagen 2004
      Openingsrit
      Koninginnerit
      Vakantierit
      Wijnrit
      Herfstrit
      Snertrit
  Verslagen 2003
  Verslagen 2002
  Verslagen 2001
  Verslagen 2000
  Verslagen 1999
  Verslagen 1998

Verslag Openingsrit 2004
 

uitzetters:     Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
28 maart 2004
 

Het leek al veel meer dan vijf maanden geleden dat we bij de AMBC-Achterveld een puzzelrit konden rijden. Evenals de monotone winterstilte voor de traag ontspruitende lente duurde het ons eigenlijk veel te lang voor we in het Achterveldse onze puzzelkrachten weer konden meten. Echter, plotseling viel op 28 maart alles samen: een AMBC-puzzelrit, uitgezet door de Nederlandse puzzelkampioenen, op een schitterende lentedag. Wat wil je nog meer en we hadden er dan ook echt zin in.
 

Vanuit Apeldoorn moesten we eerst wel even langs Ede om onze broer/zwager en schoonzuster (Joop en Eef) op te halen. Zij wilden met ons in de auto wel eens meemaken wat dat nu allemaal inhield, zo'n puzzelrit rijden. Ze verzekerden ons na afloop dat ze het erg leuk hadden gevonden. We hopen dan ook dat dit voor hen een eerste stapje is op (en in) de sport van de ladder die puzzelplezier heet. Voor ons vieren was het een extra plezierige middag, want we bleken ook nog de minste keren in de val te zijn gelopen. Henk en Jannie, bedankt voor de erg fraai puzzelachtig in elkaar gestoken rit van ogenschijnlijke

eenvoud, maar pas op ……………….

Hierna een relaas van onze ervaringen met de voor ons er uitspringende opdrachten:

3. na 3e bushaltebord "Klettersteeg" L
Het oude AMBC-reglement hadden we in de prullenbak gegooid en het nieuwe reglement liet ons gewoon naar de opvanger rijden.

4. na 7 gekleurde lampen en abacadabra L
Maar even de Prisma erbij voor die rare blablabla. We konden geen 'acabradabar' vinden, dus rustig langs de disco-bar van Marskamp gereden naar de opvang.

5. na kopstoot en naar verkeersbord wijzende pijl asfaltweg L

Bij de schnaps vonden we het logisch dat wat er bij staat geschreven (jenever/bier) ook in het glas zit, dus dat vonden we wel goed (smaken). Door dat opwekkende goedje ontdek je natuurlijk ook meteen het pijltje op de situatieschets, dus gingen we meteen links. Jammer genoeg is voor rechtdoorrijders met

de opvang-RC gerommeld (bij de RC "L" is zelfs even door een ex-delinquent de door hem lang-bewaarde RC "M" (met doorgaan met opdracht 19) bijgeplaatst hetgeen de uitzetters gelukkig bijtijds hadden ontdekt), waardoor deze opdracht werd geneutraliseerd.

8. na half kratje bier L
Zou de uitzetter bedoelen dat als je een heel kratje ziet, dat je dan automatisch ook een half kratje waarneemt? Na wat discussie vonden we dat er toch echt de zaag aan te pas zou hebben moeten komen, dus maar rechtdoor naar de herstelopdracht.
 

15. na zwarte knoop en witte knoop R
De zwarte- na de witte knoop zagen we snel genoeg. Maar met het zoeken naar de zwarte- voor de witte knoop zaten we wel tien minuten lang in de knoop. Na wat gelaten knopen met daarop wat rustgevende woorden van een blauwe-knoper was de gordiaanse knoop ontward en gingen we snel rechts

 
16. na "DIII", "IIJL" en 2 klinkers R (MUG)

Een  hele leuke opdracht  waarbij  het mugje (MUG) ons  toch een  pijnlijke steek

toebracht, doordat we de straatklinkers even juiste klinkers vonden. Toen we die pijn hadden verbeten, ontdekten we alras de goede klinkers A en I. Daarna moesten we niet vergeten om een extra rondje te maken om aan 4 keer de "O" te komen. Tja, ogenschijnlijk eenvoudig, maar pas op ..

 

21. na gelukssymbool R (MUG)
We zochten bv. een klavertjevier. We vonden wel tweemaal iets wat daar erg op leek maar hierbij stond geschreven: klavertje vier oftewel klavertje numero vier, en of dit nou een klavertjevier was bleef ongewis. Uiteindelijk vonden we het klavervierachtige vlinderstrikje van G. Geluk goed genoeg om af te slaan.
Na afloop werd deze opdracht neutraal omdat meerdere rijders aan de meest vreemde symbolen hun geluk ophingen. Hier hadden we dus geluk bij een ongeluk.
 

24.   na   verkeersbord    en   brievenbus   voor   RC
asfaltweg L

Ons te pletter gezocht naar een RC voor de asfaltweg L. Niets gevonden bij deze ogenschijnlijk eenvoudige opdracht, maar pas op………

29. na kat in de zak R
Van de uitlatingen of de blik van de autoduwende man bleek ons niets dat hij niet erg blij met z'n 'oldtimer' zou zijn. De poes in het zakkie was voor ons kat in het bakkie, dus meteen R.

 
33. na overdekte abri R
De ene abri koos de andere als schuilplaats hetgeen voor ons echt een opstalprobleem betekende.
 

39. na RC aanhoudend R
40. voor plaatsnaam R (MUG)

Ogenschijnlijk eenvoudig, maar pas op die inktvlek in de verte op de achterkant van de situatieschets. Bij nader onderzoek bleek de inktvlek een plaatsnaam te bevatten. Het ontdekken van dit venijn verhoogde echter de vrees voor andere venijnige missers. Tja, ieder voordeel heeft z'n nadeel.

 
43. na onbemande RC en gebit L
Een dubbelonbemande routecontrole was o.i. een stijlfout (pleonasme), dus ook fout, dus rechtdoor.
 

45. voor twee "A's" L
Geen "S-t'r"a<a>t;n,a:a!M" kan ons vreemd genoeg zijn, zeker niet als het op zo'n mooi zichtbaar straatnaambordje staat.

48. na "PUZZELRIT STUKJES TOET TOET" L
Het leek zo simpel, zo'n tekstplaatje met wat vreemde letters ertussen. Toch maar even weer terug om te zoeken naar de juiste tekst. We konden niets vinden en na afloop bleek alles ook simpel.

 
50. na "HJ", paard, bok, ongelijke brug en trampoline L
Plotseling kwamen we in een bocht een soort stempelcontrole tegen. Bij het zoeken naar de bijbehorende oranje vlag konden we alleen een stukje oranje plastic vinden dat zich in het midden bevond van een in het prikkeldraad/gaas gedraaid lang stuk touw. Wij beschouwden het stuk plastic aan dit oversteektouw als een gevarenteken en zijn stempelloos maar niet foutloos doorgereden. Onze eerste 30 strafpunten. Wat betreft de opdracht: of het nu een fietsbrug, voetgangersbrug of ongelijke brug is, voor ons moet reglementair een brug altijd onderdeel zijn van de bereden route.

53. na een een en een een en een weg R (MUG)
Misschien wat vreemd dat 'een' kan worden verstaan als un en 1. Dus even de goede accenten gelegd en meteen de weg rechts ingeslagen na de drie eentjes.
 

57. na kombord 3e viersprong R
Omdat we al wat vermoeid raakten, was het prettig dat de uitzetter ons via een aanwijzing langs de weg voorzichtig over een viersprong loodste. Daarna liet de uitzetter ons niet verder tellen dan de 2e viersprong. (Wilde ons wellicht niet nog meer uitputten).

 
61. finishen bij blauwe vlag
Een opdracht die wat discussie opleverde.
Evenals bij bv. de opdrachten: 'tussen vlaggen doorrijden' of 'om perkje heenrijden' is dit een opdracht waarbij je eerst de richtingsverandering maakt en daarna pas daadwerkelijk de opdracht uit gaat voeren. Moet kunnen in puzzelland, dachten wij zo.
 

De allerlaatste opdracht langs de weg om onze ritbescheiden in te leveren, is niet echt tot ons doorgedrongen. Wellicht namen de overpeinzingen bij het finishen ons teveel in beslag, waardoor we alleen onze controlekaart inleverden met natuurlijk de daarbij behorende 30 strafpunten.

 
Henk en Jannie nogmaals bedankt en we zien nu al uit naar jullie volgende rit.

Groeten,
Henny en Frieda Slotboom.

 

omhoog