Verslag Wijnrit
2006
|
uitzetter:
Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
8 oktober 2006
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
Uitleg |
|
Als vaste rijders, uitzetters en (voor de
helft van de equipe) ook voorzitter rittensportcommissie
van de MAC Veenendaal, hebben we de laatste
jaren aardig wat ervaring in ritten opgedaan.
We rijden echter maar hoogst zelden ‘buiten
de deur’. Andere hobby’s (met name mountainbiken)
maar ook plannen van vrouw en kinderen weerhouden
ons daar vaak van. Met de Pinksterrit echter
ons debuut in Achterveld gemaakt. En meteen
gewonnen in de B-klasse, dus dat smaakt
naar meer. Deze zondagmiddag dus voor de
tweede keer naar Achterveld. Aangezien we
met Pinksteren redelijk dicht op de winnaar
in de A-klasse zaten, nog even getwijfeld
of we ons al met de echte kanjers zouden
gaan meten (bij de MAC Veenendaal kennen
we alleen een Sport- en Toerklasse), maar
toch besloten het nog een keer in de B-klasse
te proberen. Met voor onszelf de afspraak:
winnen we weer dan bij een volgende keer
naar de A-klasse. En op zich waren we wel
gebrand op een overwinning op AMBC-bodem,
aangezien het equipe Hazeleger-Hazeleger
dit seizoen al twee keer in Veenendaal de
hoofdprijs voor onze neus heeft weggekaapt
(waaronder onze traditionele nachtrit, die
we daarvoor 2 jaar op rij hadden gewonnen).
Kortom: we hadden er zin in.
|
Dan de rit:
3. Na einde maximum
snelheid binnen de bebouwde kom, bij "DE
FLIERT" asfaltweg L
De tekst was natuurlijk geen probleem, maar
het einde maximum snelheid, daar hebben
we een tijd over getwijfeld. Het kwam ons
bekend voor, maar wisten het allemaal niet
meer precies. Uiteindelijk toch naar links,
waarmee we (maar dat wisten we toen nog
niet) de eerste strafpunten op zak hadden.
|
|
|
|
4. Bij 3 plaatsnamen
in de provincie Utrecht L
Bij deze val betalen alle uurtjes die je
al rittenrijdend hebt doorgebracht, zich
terug. Hier tuinen we niet meer in. Het
bordje met de drie plaatsnamen staat in
de provincie Utrecht en dus direct naar
links.
|
6. 2e Asfaltweg
L
Rechtdoor bij het driehoekje, verplicht
naar links vanwege de doodlopende weg
|
|
(dachten wij) en dan
naar links terug van waar wij kwamen naar
de opvanger die we al op de heenweg (een
lokkertje?) hadden zien staan. Fout dus:
er zat nog een zijweggetje
ver-
|
|
stopt (die we, bedachten we later, met de
Pinksterrit wel hadden gezien).
7. Bij schrikplank
links
|
|
Wij kenden een schrikplank
niet. Daarnaast is een plank voor ons van
hout en het schrikhek was dat niet. Rechtdoor
dus.
|
10. "Groenkreatief"
R |
|
Met enige fantasie was
het bordje wel als straatnaambord te beschouwen,
maar dan stond het nog altijd aan de verkeerde
kant van de weg.
|
12. Na WW R (MUG)
Nooit geweten dat Stoutenburg bestaat. Even
opgezocht en later, tot onze verrassing,
zelfs nog in Stoutenburg geweest.
13. Na brug
en burg L / 14. Asflatweg R
|
|
|
|
Een burg is een burcht,
dat wisten we, maar geen foto gezien. Overtuigd
dat de val erin zat dat men wellicht zou
moeten denken dat er twee keer brug stond,
rechtdoor naar de opvanger. We begonnen
al nattigheid te voelen toen de volgende
opdracht een spelfout bleek te bevatten.
Twee achter elkaar is wel veel, maar de
letter was al genoteerd, dus teruggaan had
geen zin.
|
|
15. Bij wijnfles
en boom L
Het leek overduidelijk een wijnfles, hoewel
je nooit aan een lege fles kunt zien wat
er in heeft gezeten. Gelukkig ook gezien
dat de boom niet in zijn geheel na de fles
kwam en daarmee een betere reden gevonden
om door te rijden.
|
18. Voor "SMINK"
asfaltweg L
Ons zo geconcentreerd op
de megagrote op verschillende
ondergronden beves- |
|
tigde letters SMINK dat
we bijna vergaten te contro- leren of er
geen ieniemienie bordje bijge-plaatst was.
Dat was echter niet nodig.
|
|
24. Voor "MATRIX BEDRIJVENCENTRUM" R |
|
De uitleg gaf aan dat
er nog wat kleine tekst op het bord stond.
Die hebben we niet gezien, wel een grote
gestileerde M dwars door de tekst, en dus
deden we het ook goed.
|
|
26. Na één van de belangrijkste
uitvindingen van de mens L (MUG)
We zagen het wiel aan de fiets: een briljante
uitvinding. Maar je weet nooit hoe een uitzetter
dit uitlegt. Toch maar naar links en deze
keer goed.
Dan de stempel: bij een
gele streep mag je niet stoppen, maar links
van de weg waren keurige parkeerhaventjes.
Auto geheel volgens wettelijke voorschriften
geparkeerd, overgestoken en gestempeld.
En dus fout. Uiteraard protest ingediend,
met de heren Vrielink en Hazeleger overlegd,
later samen ook nog en eigenlijk kunnen
we ons er wel in vinden. Waar leg je immers
de grens? Links in een parkeerhaventje is
dichtbij, maar als je 50 meter verder stil
kunt staan en terugloopt, mag dat dan ook?
Vervolgens wel even rechtdoorgereden voor
de opvanger N.
|
|
|
|
En toen werden wij enigszins in onze eer
aangetast: wat kan er zo moeilijk zijn dat
A-klassers het wel kunnen en B- en C-klassers
niet? Onder licht gemopper van ons beiden
die punten overgeslagen en eigenlijk hier
al besloten om de volgende keer A-klasse
te rijden.
|
40. Na globe asfaltweg
R
Wij vonden het logo geen wereldbol en dus
rechtdoor. Dat was terecht. Helaas reden
we niet ver genoeg rechtdoor, want hier
ergens misten we een rechtdoorrijdertje,
een fout waarvan wij zelf vinden dat we
ze niet meer mogen maken.
|
|
|
|
43. Na "JOOP" en
7e omlijsting asfaltweg L
Dezelfde kleuren mochten niet worden gebruikt.
Lang over getwijfeld, maar uiteindelijk
besloten dat we er geen probleem in zagen,
en dus uitvoerbaar (terecht bleek later).
|
47. Voor papierclip
R |
|
Dat dat een paperclip
of papierklem heet, hadden we gelukkig door.
52. Na pyramide
asfaltweg R
|
|
Ook die spelfout zagen
we. In zalige onwetendheid van de fouten
die we al hadden gemaakt, begonnen het zelfvertrouwen
en het vertrouwen in de overwinning te groeien.
55. Kruispunt R
Nog even het reglement geraadpleegd, maar
een kruispunt vinden we rittechnisch geen
wegsituatie.
58. Na "JOOP" en
750 R
|
|
Deze vonden we briljant
gevonden. DHL is in Romeinse cijfers 750.
Helaas geneutraliseerd omdat er in dat geval
zevenhonderdvijftig (in tekst dus)
in de opdracht
|
|
had moeten staan.
Jammer! Vervolgens een
doorlopende weg die volgens het onderbord
pas later doodliep. En toen weer een
stempel. We begrepen er eerst niets
van. Stempels
|
staan er zelden zomaar.
En dus teruggereden naar het laatste kruispunt
of we een verkeersbord over het hoofd hadden
gezien waardoor we wellicht niet mochten
stoppen. Niet gevonden en dus toch maar
gestempeld, ondanks onze bedenkingen. In
de uitleg lazen we dat we iets verder terug
hadden moeten rijden.
|
|
71. Bij verkeersbord aanduidende verbod
stil te staan L
Wij vonden dat als we langzaam
rijdend linksaf gingen, dit toegestaan was. |
|
77. Na "RC" en
routecontrole R
Leuke val. Letters in de goede volgorde
opgeschreven en al filosoferend hoe we deze
val enigszins kunnen aanpassen en hergebruiken
in een van onze ritten, doorgereden naar
de goede controle.
|
81. Na … en houten
wijnvaten …
Een lange omschrijving en een eind rijden,
maar aan de vaten konden we niet zien wat
er ooit in zat. Wederom rechtdoor.
|
|
84. Na veer R
Ergens in ons achterhoofd fluisterde al
een stemmetje dat dit ons bekend voor kwam.
Situatie bekeken, gele veer gevonden en
besloten daar ter plekke te finishen.
|
|
Kaart binnen ingeleverd. Precies 1 minuut
binnen de tijdslimiet. En dan het lange
(af)wachten. Toen de uitleg kwam, viel het
ons toch nog wat tegen: 6 fout. Zoals al
eerder gemeld, zonder succes geprobeerd
er via een protestje nog eentje vanaf te
kletsen. Met geslonken vertrouwen gewacht
op de uitslag. Dat viel mee: toch nog eerste
in onze klasse. Het gat met de top in de
A-klasse (waar we ook met een schuin oog
naar keken) was wel groter dan met Pinksteren.
Desondanks kan de AMBC ons bij een volgende
keer verwelkomen in die klasse. We doen
er alles aan om het ze zo moeilijk mogelijk
te maken.
Joop, het was weer een
leuke rit. Maar uitrusten kun je niet: 11
november zet je alweer een rit uit. Bij
de MAC Veenendaal deze keer. We nodigen
iedereen uit daar te komen rijden (een beetje
reclame mag wel, toch?). Leuke training
voor de AMBC-rit van 12 november.
Ronald van Rikxoort / Elian Baars
|
omhoog
|