Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2010
  Verslagen 2009
  Verslagen 2008
  Verslagen 2007
  Verslagen 2006
      Lenterit
      Koninginnerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Wijnrit 2006
 

uitzetter:     Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
8 oktober 2006

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg


Als vaste rijders, uitzetters en (voor de helft van de equipe) ook voorzitter rittensportcommissie van de MAC Veenendaal, hebben we de laatste jaren aardig wat ervaring in ritten opgedaan. We rijden echter maar hoogst zelden ‘buiten de deur’. Andere hobby’s (met name mountainbiken) maar ook plannen van vrouw en kinderen weerhouden ons daar vaak van. Met de Pinksterrit echter ons debuut in Achterveld gemaakt. En meteen gewonnen in de B-klasse, dus dat smaakt naar meer. Deze zondagmiddag dus voor de tweede keer naar Achterveld. Aangezien we met Pinksteren redelijk dicht op de winnaar in de A-klasse zaten, nog even getwijfeld of we ons al met de echte kanjers zouden gaan meten (bij de MAC Veenendaal kennen we alleen een Sport- en Toerklasse), maar toch besloten het nog een keer in de B-klasse te proberen. Met voor onszelf de afspraak: winnen we weer dan bij een volgende keer naar de A-klasse. En op zich waren we wel gebrand op een overwinning op AMBC-bodem, aangezien het equipe Hazeleger-Hazeleger dit seizoen al twee keer in Veenendaal de hoofdprijs voor onze neus heeft weggekaapt (waaronder onze traditionele nachtrit, die we daarvoor 2 jaar op rij hadden gewonnen). Kortom: we hadden er zin in.
 

Dan de rit:

3. Na einde maximum snelheid binnen de bebouwde kom, bij "DE FLIERT" asfaltweg L
De tekst was natuurlijk geen probleem, maar het einde maximum snelheid, daar hebben we een tijd over getwijfeld. Het kwam ons bekend voor, maar wisten het allemaal niet meer precies. Uiteindelijk toch naar links, waarmee we (maar dat wisten we toen nog niet) de eerste strafpunten op zak hadden.

 

4. Bij 3 plaatsnamen in de provincie Utrecht L
Bij deze val betalen alle uurtjes die je al rittenrijdend hebt doorgebracht, zich terug. Hier tuinen we niet meer in. Het bordje met de drie plaatsnamen staat in de provincie Utrecht en dus direct naar links.


6. 2e Asfaltweg L
Rechtdoor bij het driehoekje, verplicht naar links vanwege de doodlopende weg

(dachten wij) en dan naar links terug van waar wij kwamen naar de opvanger die we al op de heenweg (een lokkertje?) hadden zien staan. Fout dus: er zat nog  een  zijweggetje  ver-

stopt (die we, bedachten we later, met de Pinksterrit wel hadden gezien).

7. Bij schrikplank links

Wij kenden een schrikplank niet. Daarnaast is een plank voor ons van hout en het schrikhek was dat niet. Rechtdoor dus.
 

10. "Groenkreatief" R

Met enige fantasie was het bordje wel als straatnaambord te beschouwen, maar dan stond het nog altijd aan de verkeerde kant van de weg.


12. Na WW R (MUG)

Nooit geweten dat Stoutenburg bestaat. Even opgezocht en later, tot onze verrassing, zelfs nog in Stoutenburg geweest.

13. Na brug en burg L / 14. Asflatweg R

Een burg is een burcht, dat wisten we, maar geen foto gezien. Overtuigd dat de val erin zat dat men wellicht zou moeten denken dat er twee keer brug stond, rechtdoor naar de opvanger. We begonnen al nattigheid te voelen toen de volgende opdracht een spelfout bleek te bevatten. Twee achter elkaar is wel veel, maar de letter was al genoteerd, dus teruggaan had geen zin.
 

15. Bij wijnfles en boom L
Het leek overduidelijk een wijnfles, hoewel je nooit aan een lege fles kunt zien wat er in heeft gezeten. Gelukkig ook gezien dat de boom niet in zijn geheel na de fles kwam en daarmee een betere reden gevonden om door te rijden.


18. Voor "SMINK" asfaltweg L
Ons zo  geconcentreerd op de  megagrote op verschillende  ondergronden beves-

tigde letters SMINK dat we bijna vergaten te contro- leren of er geen ieniemienie bordje bijge-plaatst was. Dat was echter niet nodig.


24. Voor "MATRIX BEDRIJVENCENTRUM" R

De uitleg gaf aan dat er nog wat kleine tekst op het bord stond. Die hebben we niet gezien, wel een grote gestileerde M dwars door de tekst, en dus deden we het ook goed.


 

26. Na één van de belangrijkste uitvindingen van de mens L (MUG)
We zagen het wiel aan de fiets: een briljante uitvinding. Maar je weet nooit hoe een uitzetter dit uitlegt. Toch maar naar links en deze keer goed.

Dan de stempel: bij een gele streep mag je niet stoppen, maar links van de weg waren keurige parkeerhaventjes. Auto geheel volgens wettelijke voorschriften geparkeerd, overgestoken en gestempeld. En dus fout. Uiteraard protest ingediend, met de heren Vrielink en Hazeleger overlegd, later samen ook nog en eigenlijk kunnen we ons er wel in vinden. Waar leg je immers de grens? Links in een parkeerhaventje is dichtbij, maar als je 50 meter verder stil kunt staan en terugloopt, mag dat dan ook? Vervolgens wel even rechtdoorgereden voor de opvanger N.


En toen werden wij enigszins in onze eer aangetast: wat kan er zo moeilijk zijn dat A-klassers het wel kunnen en B- en C-klassers niet? Onder licht gemopper van ons beiden die punten overgeslagen en eigenlijk hier al besloten om de volgende keer A-klasse te rijden.
 

40. Na globe asfaltweg R
Wij vonden het logo geen wereldbol en dus rechtdoor. Dat was terecht. Helaas reden we niet ver genoeg rechtdoor, want hier ergens misten we een rechtdoorrijdertje, een fout waarvan wij zelf vinden dat we ze niet meer mogen maken.

 

43. Na "JOOP" en 7e omlijsting asfaltweg L
Dezelfde kleuren mochten niet worden gebruikt. Lang over getwijfeld, maar uiteindelijk besloten dat we er geen probleem in zagen, en dus uitvoerbaar (terecht bleek later).


47. Voor papierclip R

Dat dat een paperclip of papierklem heet, hadden we gelukkig door.

52. Na pyramide asfaltweg R

Ook die spelfout zagen we. In zalige onwetendheid van de fouten die we al hadden gemaakt, begonnen het zelfvertrouwen en het vertrouwen in de overwinning te groeien.

55. Kruispunt R
Nog even het reglement geraadpleegd, maar een kruispunt vinden we rittechnisch geen wegsituatie.

58. Na "JOOP" en 750 R

Deze vonden we briljant gevonden. DHL is in Romeinse cijfers 750. Helaas geneutraliseerd omdat er in dat geval zevenhonderdvijftig (in tekst dus)  in  de  opdracht

had moeten staan.

Jammer! Vervolgens een doorlopende weg die volgens het onderbord  pas later doodliep.  En toen weer een stempel.  We begrepen er eerst niets van. Stempels

staan er zelden zomaar. En dus teruggereden naar het laatste kruispunt of we een verkeersbord over het hoofd hadden gezien waardoor we wellicht niet mochten stoppen. Niet gevonden en dus toch maar gestempeld, ondanks onze bedenkingen. In de uitleg lazen we dat we iets verder terug hadden moeten rijden.


71. Bij verkeersbord aanduidende verbod stil te staan L
Wij vonden dat als we langzaam rijdend linksaf gingen, dit toegestaan was.
 

77. Na "RC" en routecontrole R
Leuke val. Letters in de goede volgorde opgeschreven en al filosoferend hoe we deze val enigszins kunnen aanpassen en hergebruiken in een van onze ritten, doorgereden naar de goede controle.


81. Na … en houten wijnvaten …
Een lange omschrijving en een eind rijden, maar aan de vaten konden we niet zien wat er ooit in zat. Wederom rechtdoor.


84. Na veer R

Ergens in ons achterhoofd fluisterde al een stemmetje dat dit ons bekend voor kwam. Situatie bekeken, gele veer gevonden en besloten daar ter plekke te finishen.


Kaart binnen ingeleverd. Precies 1 minuut binnen de tijdslimiet. En dan het lange (af)wachten. Toen de uitleg kwam, viel het ons toch nog wat tegen: 6 fout. Zoals al eerder gemeld, zonder succes geprobeerd er via een protestje nog eentje vanaf te kletsen. Met geslonken vertrouwen gewacht op de uitslag. Dat viel mee: toch nog eerste in onze klasse. Het gat met de top in de A-klasse (waar we ook met een schuin oog naar keken) was wel groter dan met Pinksteren. Desondanks kan de AMBC ons bij een volgende keer verwelkomen in die klasse. We doen er alles aan om het ze zo moeilijk mogelijk te maken.

Joop, het was weer een leuke rit. Maar uitrusten kun je niet: 11 november zet je alweer een rit uit. Bij de MAC Veenendaal deze keer. We nodigen iedereen uit daar te komen rijden (een beetje reclame mag wel, toch?). Leuke training voor de AMBC-rit van 12 november.

Ronald van Rikxoort / Elian Baars

 

omhoog