Verslag Paasrit
2008
|
uitzetters:
Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
16 maart 2008
|
Na een paar maanden relatieve rust in rittensportland
(voor ons dan) was het weer zover en konden
we aantreden voor de Paasrit. Deze keer
uitgezet door Henk en Jannie Hazeleger en
dan weet je het wel weer. De vaste controleurs
van alle ritten bij AMBC zijn natuurlijk
niet voor één gat te vangen en zullen de
deelnemers weer veelvuldig op de proef stellen.
Als deelnemer zul jij bij dit soort ritten
pas achteraf merken dat je (veel?) fouten
hebt gemaakt, tijdens de rit verloopt namelijk
alles lekker soepeltjes. We gaan van start.
2. na paasei, "PATER
STORMSTRAAT", "VAN OLDENBARNEVELTSTRAAT"
en veertig asfaltweg L (MUG)
De auto was nog niet op temperatuur, de
raadpleegboeken lagen nog niet op de achterbank
of daar begon het spektakel al. Welke uitzetter
hangt er nu zoveel bordjes langs de weg
(Materiaal door Uitzetter Geplaatst, MUG)
als er ook voldoende normale borden aanwezig
zijn?? Henk zal het wel leuk vinden om in
die barre regenbuien de bordjes op te hangen
dachten wij, dus MOET er wel iets aan de
hand zijn. De XL als hersteller hadden we
snel door en na een rondje was de foef afgesloten.
Goh… dat ging wel heel erg makkelijk ondanks
al dat vele werk (dachten we toen nog).
Gelukkig hadden we in ieder geval dit al
goed opgelost.
|
|
|
|
8. bij wegwijzer
"Postweg" L (MUG)
En weer een pracht staaltje huisvlijt van
Henk (of is het toch Jannie?) Een pracht
van een zelfbouw ANWB wegwijzer langs de
route. Tot 2 keer toe de auto uit en er
maar niet de vinger achter kunnen krijgen
wat hier niet klopte. Hier konden we (achteraf)
de 1e 30 strafpunten afstrepen. Op een zelfgemaakte
WW mogen namelijk alleen plaatsnamen staan.
Hier stonden ook getallen bij.
|
|
|
|
9. na "2A"
en 3 eieren asfaltweg R
Eitje. Hier werd niet een of ander specifiek
ei gevraagd, dus alle eieren die wij tegen
kwamen waren goed, als we ze maar in 1 keer
zagen.
|
|
|
|
10. na paasei "Paaseiereneneierenweg"
L
Heerlijk in de regen, door de modder naar
het kleine bordje om telkens opnieuw te
proberen de tekst te controleren waar zelfs
de spellingscontrole van op tilt gaat. Even
later gaat het raam van de auto open en
roept Joan (de navigator) uit het raam “Zie
je dat echte straatnaambord niet !”. Hij
is fijn…
Weg had dus 2 namen en dat mag niet, wegwezen
daar en door naar de volgende opdracht.
11. na "BOB" met
piercing asfaltweg L
Hier op zoek naar de tekst BOB met daar
een piercing doorheen. Wij waren benieuwd
wat de uitzetters hier weer van gebakken
hadden.
Eerst een BOB de Verbouwer. Dat was niet
wat we zochten. Vervolgens toch nog een
behoorlijk stuk doorrijden voordat we bij
de bekende gele sleutelhanger aankwamen.
Niet echt een tekst te noemen en ook deze
foef konden we afstrepen.
|
|
|
|
14. na "31", "31",
paasei, kerstman en paashaas "Huigenbosch"
L
Nou daar kwam het, zouden Henk en Jannie
tijdens carnaval een foto gemaakt hebben?
Waar de foto vandaan kwam, weten we niet.
Maar buiten het volgorde probleem, de geel
verklede kanarie die voor Paashaas wilde
doorgaan, overlapte de rood verklede papagaai
die voor Kerstman wilde doorgaan, vonden
we de hele boel dus van geen kant kloppen.
15. na hele grappige
paashazen L
Een foef om snel af te strepen. Wat is nu
grappig? Wij kregen de tranen in de ogen
van de stukgebeten chocolade paashazen.
|
|
|
|
17. na paasei en verkeersbord eenrichtingsweg
R
Tsja, wat moeten we hiervan zeggen. In het
aanvullend reglement was het navolgende
opgenomen: Als u tijdens de rit een miniatuurverkeersbord
als oriënteringspunt hebt gebruikt, is deze
hierna voor u niet meer aanwezig.
Onder het eenrichtingsbord hing een zelfgemaakt
bordje. Wij al redeneren: “we mogen er niet
in, maar als we het bordje voorbij zijn,
mag het weer wel”. Nog even lekker wat discussie
in de auto en vervolgens besloten wij dat
het kon. 3 straten verder kwamen we erachter
dat we het zelfgemaakte bordje niet eens
goed hadden bekeken. Lekker bezig hè !!
Even terug en constateren dat het bordje
niet juist was. Echter …. Voor het oplossen
van de foef maakt het niets uit.
22. na situatieschets,
voor "DLW'" L
Door het extra kommaatje geen sprake van
een DLW, dus even om het driehoekje steken
en weer verder.
|
|
|
|
25. na oranje bord
"P" L
Op weg naar de foef riepen wij al, “daar
zal een RC P staan”. Dus geen oranje bordje,
want er zit een zwarte P op. Bijna direct
doorgereden, maar in de linkerweg stond
een straatnaambord “P”. Waarom dat? Even
weer terug en jawel! Achter de RC P zat
keurig een oranje bord(je). Opdracht was
dus uit te voeren.
26. na brug, brug
en WW, voor paasei asfaltweg L
Ook hier weer een paar keer uit de auto,
maar helaas hebben wij niet kunnen ontdekken
dat de WW los hing. Hier scoorden wij ons
2e foutje.
|
|
|
|
28. voor verkeersbord
aanduidende vee, bij inrijhek "Lambalgseweg"
L
Ook weer een volgorde probleem. Je moet
de oriënteringspunten in volgorde tegenkomen.
De opdracht moet altijd opgebouwd worden
in de volgorde: Na ……., bij ……., voor ………
Dat was hier niet het geval.
30. na brug, paasei
en datum uit de 21e eeuw L
Weer zo’n paasei….. er moest toch ergens
langs de route wel een keer een verkeerd
getekend paasei voorbij komen?? Hier in
ieder geval niet. Even doorrekenen en je
wist dat 29-2-2020 een datum uit de 21e
eeuw is.
|
|
|
|
33. na H "100", voor "PAASBEWUST" R
Dit was een hele gemene. Het leek of er
op het bordje “PAASBEWUST” stond. Het waren
echter 2 delen. De onderste helft van BEW
vormden de letters DLW. Hier mocht je dus
niet rechtdoor !
35. na ab L (u
mag over de parkeervakken rijden)
Even in de raadpleegboeken op de achterbank
en je kon terugvinden dat ab een ander woord
(geen afkorting!) is van alfabet. En een
alfabet was keurig aanwezig.
|
|
|
|
39. na 10 lettergrepen
asfaltweg L (MUG)
Op weg naar de foef vroegen wij ons af “wat
is een lettergreep” nu precies. Nog wel
wat opgezocht, maar uiteindelijk maar eens
(achteraf goed) gegokt.
40. deze opdracht
is vervallen
Dit zijn altijd leuke opdrachten. Is een
opdracht niet uit te voeren, dan moet je
altijd door blijven rijden tot je bij een
hersteller komt. Dus niet klakkeloos verder
met de volgende opdracht.
42. na routebeschrijving
R
Hier hadden we al snel door dat we met een
hele grote herstelopdracht te maken hadden.
Maar Henk en Jannie, waarom moest die routecontrole
zo verschrikkelijk ver weg gezet worden??
Goed voor de kilometertjes, zullen we maar
zeggen.
|
|
|
|
45. na paasei en trapezium asfaltweg R
Natuurlijk hing er een vijfkant waar we
niks aan hadden. Dus maar even de auto uit
en zoeken. Henk (of Jannie) hangt niet voor
niets zo’n grote vijfhoek in de boom. Na
kort speurwerk het trapezium gevonden. Nu
niet snel naar de auto, want andere deelnemers
waren ook aan het zoeken. Dus maar een beetje
schouderophalend de auto in en vlug weg.
48. na brug, paasei
en zebrapad R
Waren we even te snel. Op de viersprong
zagen we het verkeersbord op afstand en
direct gereageerd. Helaas stond dat bord
“bij”. Hadden we eigenlijk moeten zien.
Maar helaas foutje 3.
|
|
|
|
50. na paasei,
"PATER STORMSTRAAT" en "VAN OLDENBARNEVELTSTRAAT",
voor veertig weg L (MUG)
En daar waren we weer terug bij de situatie
aan het begin. Natuurlijk was er wat aangepast,
maar het meest belangrijk, namelijk de opengewerkte
XL, hadden we niet gezien. Toch nog foutje
nr 4 hier noteren.
|
|
|
|
53. na paaasei,
voor Duitse benaming van Pasen L
Dit kan niet waar wezen!! Henk en Jannie
maken dit soort fouten niet voor niets!!
Wie tikt hier nu PAAAS ??? Dit was te makkelijk!!
Nog even bij het paasei kijken en jawel!
Dit keer zat er een klein geel vlaggetje
op en waren we al gefinisht.
Binnen gekomen natuurlijk
even met een paar A-klassers de opdrachten
doorgenomen. Zoal doorpratend zouden we
toch nog wel hier en daar een foutje hebben.
Na het lezen van de uitleg kwamen we op
4 fouten. Dat dit voldoende zou zijn voor
de 1e plaats, hadden wij niet gedacht. Zeker
niet toen we zagen dat we 2 fouten in de
laatste 3 opdrachten hadden. Voor de A-klassers
is iedere fout een “dure” fout en zitten
we altijd heel dicht bij elkaar in de uitslag.
In dit geval mochten we dus met één van
de zeer mooie prijzen naar huis toe.
Al met al hebben wij
weer een ontzettend fijne, goed lopende
en plezierige rit gehad. Henk en Jannie
bedankt voor het uitzetten en tot de volgende
keer!!
Paddy Jans en Joan Oostveen.
ritverslag
C-klasse
Een kort verslag van
de C-klasse opdrachten.
Het begon heel eenvoudig.
Eerst passeerde u routecontrole W met daarbij
een paasei, om u kennis te laten maken met
het gekleurde paasei. Daarna ging u vanwege
het miniatuurverkeersbord aanduidende gebod
tot het volgen van de rijrichting die op
het bord is aangegeven verplicht naar links.
Dus niet doorrijden naar de foute routecontrole
A.
2. na paasei, "PATER
STORMSTRAAT" en "VAN OLDENBARNEVELTSTRAAT"
asfaltweg L
De eerste drie oriënteringspunten waren
zonder probleem te vinden. Daarna zag u
een bord met de tekst XL. Dit is een herstelopdracht,
volgens artikel 3e van het reglement. Herstelopdrachten
dienen met voorrang op de routeopdracht
waarmee men bezig is te worden uitgevoerd.
XL betekent viersprong links, dus dit eerst
uitvoeren. Daarna nog de routeopdracht uitvoeren:
asfaltweg links.
|
|
|
|
8. bij ANWB wegwijzer
"Postweg" L (MUG)
In artikel 7 van het reglement staan de
in een routeopdracht toegestane afkortingen.
ANWB staat daar niet tussen en is dus een
niet toegestane afkorting in uw routeopdracht.
10. na paasei "Paaseiereneierenweg"
L (officiële straatnaambord als niet aanwezig
beschouwen)
Een kwestie van het straatnaambord en de
routeopdracht goed lezen. De weg had de
naam Paaseiereneneierenweg en u zocht de
Paaseiereneierenweg.
17. na paasei eenrichtingsweg
R
Na het paasei zag u onder het officiële
verkeersbord aanduidende eenrichtingsweg
een bijgeplaatst verkeersbord. Dit leek
op een rond bord autoweg en dat is een niet
bestaand bord. De weg had dus één karakter,
namelijk eenrichtingsweg (zie artikel 5d).
De opdracht: eenrichtingsweg rechts was
dus uitvoerbaar.
|
|
|
|
28. bij
inrijhek, voor verkeersbord aanduidende
vee "Lambalgseweg" L
Op het bijgeplaatste informatiebord kon
u lezen dat dit fraaie hek een inrijhek
is. Ook het verkeersbord was aanwezig en
de straatnaam was juist.
Terug in Achterveld passeerde
u weer routecontrole W met het paasei. Vervolgens
het miniatuurverkeersbord dat er in het
begin van de rit ook al stond. In artikel
f van het aanvullend reglement stond: Als
u tijdens de rit een miniatuurverkeersbord
als oriënteringspunt hebt gebruikt, is deze
hierna voor u niet meer aanwezig. Het miniatuurverkeersbord
had u niet gebruikt als oriënteringspunt
en was voor u dus nog aanwezig en moest
u weer opvolgen. Niet doorrijden naar routecontrole
A.
C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.
Verslag: Paddy Jans en Joan Oostveen. |
omhoog
|