Verslag Lenterit
2010
|
uitzetters:
Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
14 maart 2010
|
357 genotspunten. Na zo’n 2,5 uur genieten
van de rit, de vallen en de omgeving was
dat het optimale resultaat.
We begonnen met een rondje
Achterveld. Inderdaad. Na 20 minuten reden
we nog rond in dit toch niet zo grote dorp.
Een schielijk onmogelijke opdracht voor
een uitzetter dit te bewerkstelligen. Echter
niet voor Henk en Jannie Hazeleger. Ze waren
op dreef en we waren gewaarschuwd. Althans,
dat zou zo moeten zijn. Wij niet. Hoewel
we het nog tot val 3 hebben uitgehouden
alvorens de eerste fout te maken.
2. na ritpijl L
(A/B-klasse)
3. na routecontrole en ritpijl weg L (A/B-klasse)
4. na ritpijl en ritpijl weg L (A/B-klasse)
De rit begon dus met een rondje. Juist herkennen
van al dan niet gebruikte ritpijlen cq wegen
bracht de A/B-klasse uiteindelijk naar de
goede combinatie FFBF.
2. viersprong L
(C-klasse)
De C-klasse moest hier herkennen dat er
van een viersprong geen sprake was door
de geplaatste ritpijl.
|
|
|
|
5. Na viersprong, brug en 2 honden L
Dat een karretje om zaken op te vervoeren
een hond(je) wordt genoemd was parate kennis.
Ook niet voor iedereen, merkten we later.
Zo zie je maar. In ieder geval was er sprake
van een hond in een hondenmandje op een
hondje. Dus twee honden.
6. Na linkse pijl
die naar achterste voren geschreven "LENTERIT"
verwijst R
In opdracht 6 een linkse pijl, ook wel linke
pijl genoemd. We kijken natuurlijk alleen
naar rechts geplaatste oriënteringspunten.
Verder verhaal van achterste voren geschreven
teksten (TIRETN EL) etc. Zal allemaal wel.
Totdat we zagen dat het bordje uit twee
delen bestond en de tekst ook. Rechtse bordje
bevatte "EL". We hebben hem door. Wat zijn
we slim….. De RC J: BM6: HK-AL (7) opgehaald
en uitgevoerd…… alleen waren we niet met
opdracht 6 bezig maar met de hersteller
"EL". Dus we hadden door gemoeten naar de
volgende hersteller RC K. Toch niet zo slim
dit keer. Eerste fout. 30 pnt.
|
|
|
|
8. voor "Viersprong"
viersprong R (VADNA) (A/B-klasse)
8. Viersprong R (C-Klasse)
Bij de volgende val weer een hersteller
die voor de verwarring zorgde. Althans…
we hadden het niet eens door. De weg "Kolfschoten"
had tijdelijk een tweede straatnaam gekregen
nl "Viersprong". Bij het uitvoeren van de
hersteller HK-XL gold niet de bij de routeopdracht
aangegeven VADNA. En door de geplaatste
bord aanduidende doodlopende weg was het
dus geen viersprong. Even doorrijden dus
naar de goede opvanger. Wij niet hoor, 60
pnt.
De C-klasse werd alleen al op de proef gesteld
door het verkeersbord aanduidende doodlopende
weg, waardoor de viersprong geen viersprong
was.
|
|
|
|
10. Na 2 biljardballen
asfaltweg R
Type foutje. Het is biljartballen. Of 2
biljard ballen. Ik had hem door! (Ben dan
ook de navigator).
|
|
|
|
12. Voor "LENTERIT" "Lenteritweg" R (A/B-klasse)
12. Voor "LENTERIT" R (C-klasse)
Bij de 1e weg stond de tekst "LENGTERIT",
bij de 2e weg "LENTERIT", duidelijk zichtbaar
en dus te gebruiken. Aangezien bij beide
wegen een bordje met gevraagde straatnaam
stond konden we de eerste weg reeds gebruiken.
De C-klasse diende de opdracht uit te voeren
bij de laatste gelegenheid om voor de tekst
rechts te gaan. De 2e weg dus.
14. Na drie klinkers
L (A/B-klasse)
14. Na twee klinkers L (C-klasse)
Geen idee waarom de A/B-klasse 3 en de C-klasse
2 klinkers zochten. Ze waren alle drie aanwezig,
de straatklinker, de letter A van AMBC op
diezelfde straatklinker en vervolgens de
letter "O" van de stempelcontrole. Een afleidende
RC U hadden we inderdaad niet nodig en daar
reden we dus allemaal keurig omheen. Toch?
Oh ja, wel even stempelen!
|
|
|
|
17. Na "EENVOUDIGWEG"
eenvoudigweg R
Eenvoudigweg rechts is gewoon doen wat er
staat. Ook de tekst "EENVOUDIGWEG" stond
er eenvoudigweg. Eenvoudig toch! Weg dan!
Door naar de volgende opdracht.
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Voor 3 verkeersborden L (MUG)(A/B-klasse)
19. Asfaltweg links (A/B-klasse)
18. Na 3 verkeersborden L (C-klasse)
In beide gevallen werd u door een prachtig
verstopt verkeersbord aanduidende "eenrichtingweg"
de asfaltweg in "gedwongen". Het zat verstopt
in het rode licht van een ander verkeersbord.
Sneaky! Wel leuk! Let u de volgende rit
op sneaky verkeersborden?
20. Voor "LENTERIT"
L (A/B-klasse) (Wij werden tevens geacht
een fietser te zijn, tja?!)
20. Na H "58" L (C-klasse)
Het antwoord was dat wij wel fietsers waren,
maar dat de reglementen nog steeds voorschreven
dat alleen wegen aanwezig waren die door
auto- en motorvoertuigen bereden konden
worden. Het gecreëerde fietspad was voor
ons dus niet aanwezig, in plaats van dat
we dit moesten berijden. Oeps. Het is wel
zondagmiddag. Hier zijn wij niet scherp
genoeg voor. 90 pnt.
De C-klasse mocht de eerste weg niet nemen,
omdat dit het genoemde fietspad was. Derhalve
de tweede weg links.
|
|
|
|
21. Voor RC en T-shirt met V-hals R
Schitterende val! Natuurlijk eerst tijd
verloren met woordenboeken naspeuren op
de afkorting T en V. Dat was goed. Verder
begrepen we wel dat er dan nog wel wat zou
zijn…. maar wat? Enfin. In de kraag van
het T-shirt stond nog een merkje met een
omcirkelde M. Ergens hadden we nog einde
weg links gemoeten. Waarom zien wij dat
nou nooit!? 120 pnt.
|
|
|
|
24. Na klomp met
een zeiltje "Broekerweg" L
Leuk stukje huisvlijt. Muzieknootjes in
het zeil om ervoor te zorgen dat de bijgeplaatste
stempel ook goed was. We waren echter niet
overtuigd van het bootje in de vorm van
een klomp. Per slot moet je niet alles geloven
al staat het voor je afgedrukt?!? Dus de
RC "N" maar opgeschreven met wat vraagtekens.
Kunnen we later nog wel verzinnen wat er
goed of fout was. Ja ja. Bij het opschrijven
gewoon opgeschreven en dus alsnog deze val
fout. Hoe dom! 150 pnt.
|
|
|
|
25. Na brug, brug
en de namen van de drie neefjes van Donald
Duck R
26. Na drie namen van metaalsoorten R
Kwik, Kwek en Kwak. Wie kent ze nu niet.
Daarna Goud, zilver en brons. Alleen was
zilver met een 1 geschreven (Z1lver). Kwik
konden we niet gebruiken, omdat we dat in
de vorige opdracht hadden gebruikt als naam
van het neefje. Leuke val (we hadden hem
goed).
|
|
|
|
28. Na verkeersbord
"Boermark" L (A/B-klasse)
28. Na "BOERMARK" L (C-klasse)
De A/B-klasse zocht een weg "Boermark".
Deze vonden we een eindje verderop listig
verstopt.
Bij de C-klasse zocht men een bord met betreffende
tekst. Echter er stond ook een P op het
verkeersbord.
33. Na verkeersbord
aanduidende autosnelweg, verkeersbord aanduidende
hoge beslissingswegwijzer langs autosnelweg
met rijstrookpaneel voor de doorgaande richting
en aftakkingspaneel voor de afgaande richting,
met interlokale doelen, routenummers autosnelwegen
en Europese hoofdroutes en verkeersbord
aanduidende einde autosnelweg, asfaltweg
R
Inderdaad een vreselijke berg tekst. De
drie verkeersborden vond u langs de weg.
Ondanks de omgewisselde plaatsnamen blijven
de borden natuurlijk gewoon geldig. Wederom
een controle met vraagtekens per abuis op
de controle kaart overgenomen. Zo kun je
ook jezelf dwarszitten. 180 pnt.
|
|
|
|
34. Na 2e bushaltebord,
bij staatnaam L
Dat het bushaltebord hier onderstreept was,
begrepen we toen we de Veolia borden zagen.
Niet echt zoals we het bord als verkeersbord
uit RVV herkennen. Maar goed een staatnaam.
Zowel staatnaam als staatsnaam kwamen in
Van Dale niet voor. Wat te doen? Wij dachten
dat op de geplaatste plattegrond van deze
omgeving (nu ja, van Utrecht / Amersfoort
tot Apeldoorn / Arnhem stond erop) toch
wel zoveel tekst zou bevatten dat er vast
een naam van een staat op zou staan, America
of zo, hoewel dàt in Limburg ligt. En jawel…..
onder Apeldoorn ligt….. Engeland. Even getwijfeld
of dit een staat was… maar ja het is United
Kingdom en de landen daarvan doen allen
mee aan WK’s , EK’s etc. Dus vonden we het
goed. Helaas…. de uitzetter had zich alleen
gefocust op Lapland (op een bordje bijgeplaatst),
wat geen staat was. Zo schiet het lekker
op. 210 pnt.
36. Na H "18" en
equipe R
Wij hadden Henk en Jannie een toepasselijk
voertuig aangeboden met hun 25 jarig huwelijk.
Met allerhande verwijzingen naar de rittensport.
Maar of dat dit nu een equipe is…. wel het
voertuig daarvan wellicht. Gelukkig ook
de gedachte van de uitzetters.
|
|
|
|
37. Na brug, viersprong,
viersprong, viersprong en 2 pijlen L (MUG)
(A/B-klasse)
37. Na brug, viersprong, viersprong, viersprong
en 2 pijlen L (C-klasse)
Brug MOET deel uitmaken van of uitmonden
op de bereden route. Alles anders, afbeeldingen,
bruggen van brillen of zo….. vergeet het
maar. Dus MUG kan nooit. De uitzetters waren
de brug dan ook al vele malen tijdens het
uitzetten tegengekomen.
De C-klasse had geen MUG achter de routeopdracht
staan. Er was een figuur geplaatst welke
twee pijlen bevatte.
41. Na H "43" en
straatnaambord vernoemd naar een bekende
puzzelritrijder R
Zeer origineel gevonden. Rob van Geijn rijdt,
zo ook deze rit, regelmatig met Joop van
de Gronden, een bekende en gewaardeerd uitzetter
(zie Allerhanderit 2009 & 2010). En daar
was een straat van in Achterveld. Echter
de straat is wellicht naar hem genoemd,
niet het bord.
|
|
|
|
45. Voor asfaltweg, bij "U NADERT HET KNOOPPUNT"
L
Opdrachten dienen in volgorde en geheel
na elkaar opgevolgd te worden. Maar dan
wel in de volgorde NA, BIJ en VOOR. Daar
was hier geen sprake van. We begrepen het
al niet wat hier fout zat. Hoofdbrekens
en toch niet gezien…… we waren de enige
niet en dus een geweldige val. 240 pnt.
Tijdens opdracht
46 geldt dat na het uitvoeren van de routeopdracht
het gebruikte oriënteringspunt niet meer
aanwezig is. (A/B-klasse)
46. Aanhoudend na letter L (MUG) (A/B-klasse)
46. Na 2 letters L (MUG) (C-klasse)
Alle letters die we passeerden moesten we
wegstrepen als oriënteringspunten. Dus ook
letters van RC’s. We hadden de gedachtegang
goed met betrekking tot de RC’s "C" en "D".
Maar vergaten dat de direct door ons afgekeurde
RC "AB" na eerste passage een keurige RC
"A" was geworden. Zoals met de meeste aanhoudend
opdrachten…. bijna goed. 270 pnt.
De C-klasse moest herkennen dat een RC slechts
één letter of getal kan bevatten. Dan kwam
alles goed, hopelijk.
|
|
|
|
47. Na "EERSTE
WEG LINKS" R (A/B-klasse)
47. Na "1e WEG LINKS" R (C-klasse)
Wij hadden niet herkend dat de tekst een
herstelopdracht was. Natuurlijk wel dat
je de opdracht moest uitvoeren. Maar het
verschil is dat je door het uitvoeren van
de herstelopdracht pas naar de tekst op
zoek bent nadat je deze gepasseerd bent.
En daar zat hem de kneep. Foutje bedankt!
300 pnt.
De C-klasse vond hun tekst ook al niet,
omdat er wat anders stond. Gingen na de
herstelopdracht wel uitgevoerd te hebben
door naar de opvanger.
|
|
|
|
49. Na "SPORTZAAL
ACHTERVELD" "Rentinckstraat" L
Het straatnaambord was u bij de weg reeds
gepasseerd en dus moest u achterwaarts kijken
om te weten hoe de straat genoemd werd.
Derhalve kunnen we alleen straatnaamborden
gebruiken welke in of na de weg geplaatst
staan.
50. Finish bij
stempelcontrole
Nu tuinen we er toch weer in. Een stempelcontrole
zonder vlag. Grrrr. Bij onze club werd altijd
in het bijzonder reglement vermeld dat stempelcontroles
ook zonder vlag geldig waren. En dat krijgen
we er niet meer uitgeprogrammeerd, ook al
staat het nergens vermeld. Enfin finishen
bij de eerste de beste juist geplaatste
gele vlag die kennelijk door de uitzetters
is geplaatst (meestal wel goed te herkennen)
was voor ons geen probleem. 330 pnt. Wij
hadden niet eens herkend dat de uitzetter
wellicht de gele vlag voor een oranje zou
willen uitschelden om de stempelcontrole
geldig te laten zijn.
|
|
|
|
Alles bij elkaar ook nog 27 minuten tijd
en onze 357 genotspunten waren gescoord.
Een heerlijke rit. Leuke vallen en pijn
aan het hoofd van het steeds voor het hoofd
slaan en steeds je kop stoten.
Henk en Jannie, wederom
een schitterende rit.
Ruud van Stijn. |
omhoog
|