Verslag Allerhanderit
2011
|
uitzetters:
Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
controleur: Wim Eggenkamp uit
Nijkerk
11 september 2011
|
Als fervente rijders van routebeschrijvingsritten,
willen we zo af en toe ook nog wel eens
een puzzelrit rijden. Omdat de rittenkalender
behoorlijk vol zit, kiezen we dan wel altijd
de krenten uit de pap. De combinatie van
locatie en de reputatie van de uitzetter
deed ons besluiten om maar weer eens naar
Achterveld te reizen.
Toen we in Achterveld
aankwamen, zagen we al wat ritmateriaal
staan, waaronder ook een startvlag die volgens
ons wel op een heel erg rare plek stond.
Na een kopje koffie in De Moespot namen
we de controlekaart en de routebeschrijving
in ontvangst.
De routebeschrijving begon met een, voor
Achterveldse begrippen, lange lijst van
aanvullingen op het reglement. Bij snel
lezen leken het allemaal "standaard" bijzonderheden.
Maar hierover later meer.
start bij vlag in Jan
van Arkelweg (vanuit Rentinckstraat naar
rechts)
1. na valse start
L
Voordat we met de 1e genummerde opdracht
konden, beginnen moesten we eerst maar eens
op zoek naar de start. We weten natuurlijk
dat de start bij een blauwe vlag is en niet
zomaar bij een andere vlag. De aanwijzing
van de uitzetter was dat de start zich in
de Jan van Arkelweg bevond (vanuit de Rentinckstraat
naar rechts). Mijn bestuurder (Harm Cortumme)
deed geen moment moeilijk en reed net zo
lang door tot hij aan de rechterkant van
de weg, na een heel eind rijden, een blauwe
vlag vond. Terwijl mijn idee was dat de
route naar de start toe een vrije route
is. De rit gaat namelijk van start tot finish
en wat daarvóór of daarna gebeurt, is rittechnisch
niet van belang. De route van de inschrijftafel
tot de blauwe vlag hoort dus niet bij de
rit. Ik zou dus zondermeer naar de dichtstbijzijnde
blauwe vlag zijn gereden en daar zijn gekeerd
en gestart. Maar Harm is een zeer ervaren
rijder en voelt meestal precies aan wat
de uitzetter wel zal bedoelen. Dus af en
toe is het gewoon raadzaam hier naar te
luisteren. |
|
|
|
|
|
|
|
Direct na de (goede) startvlag stond al
een stempelcontrole met de vreemde herstelopdracht
die zei dat we moesten stempelen bij het
voor de 2e maal aandoen van deze controle.
Onze conclusie was dat we bij de 1e maal
aandoen geen hersteller hadden en dus gewoon
konden doen wat we altijd doen bij een stempelcontrole.
Dus gewoon stempelen.
5. na verkeersbord
"S.o.S." R (MUG)
Aan de inschrijftafel waren nog boekjes
met verkeersborden en verkeersregels te
verkrijgen. Dus we wisten dat het een goed
"willekeurig" verkeersbord was. En dat we
daarna een weg met een wel vreemde maar
toch goede naam naar rechts moesten.
|
|
|
|
|
|
|
|
In opdracht 7 is
artikel 8.e. van het Puzzelreglement Midden-Nederland
niet van toepassing. Bruggen mogen ook in
andere vorm en betekenis als oriënteringspunt
worden gebruikt.
7. na "ALLERHANDERIT" en derde brug L (VADNA)
Doordat de uitzetter even het reglement
had aangepast vonden we nu, met het waarnemen
van de brug van het schip en de brug waar
het schip onderdoor moest, bruggen genoeg.
We hebben nog even getwijfeld of er ook
een kapitein op de brug moest staan, maar
dat leek ons toch wel erg ver gezocht.
8. na zeuven zeven
R (MUG)
In ons dunne pocketwoordenboekje was het
woord zeuven niet te vinden. We hebben dus
aangenomen dat het om een foutieve opdracht
ging en zijn doorgereden tot de opvanger.
Achteraf bleek dat zeuven dus gewoon 7 is,
maar dat er niet genoeg zeefjes waren. Af
en toe moeten we ook eens geluk hebben.
9. na "30 KM/H"
en viersprong aanhoudend asfaltweg L (VADNA)
Een voor ons als routebeschrijvers wel erg
simpele aanhoudend opdracht. Toch bleek
het later door ons niet correct uitgevoerd.
Maar nu waren we ons nog van geen kwaad
bewust en zeiden genoegzaam tot elkaar dat
het allemaal wel erg soepeltjes liep.
|
|
|
|
12. na RC in emmer en situatieschets L
We zagen al een touwtje lopen naar dit object.
Toen we uitstapten om het maar eens goed
te bekijken, bleek dat het touwtje aan de
RC vast zat en niet aan de emmer. We gingen
de mist in, omdat we vonden dat de emmer
een los oriënteringspunt was. Maar toen
we de uitleg kregen, moesten we toch wel
even glimlachen, want de uitzetter had een
hele mooie variant op een oude val bedacht
door het object zo te construeren dat de
emmer, ondanks dat er geen touwtje aan zat,
toch niet zomaar van de RC kon worden losgehaald.
|
|
|
|
13. na verkeersbord aanduidende autosnelweg
en oranje vlag R (VADNA)
Vlak na de emmer vonden we een wel heel
vreemd bord dat we geen verkeersbord vonden.
Gelukkig vond de uitzetter het ook geen
autosnelweg, dus we mochten gewoon stoppen
om een stempel op de kaart te zetten.
14. na 4e letter
van het alfabet L (MUG) (VADNA)
Gelukkig scheelde de toevoeging achter de
opdracht, dat we alleen door de uitzetter
geplaatste letters zochten, een hoop zoekwerk.
Dat de "doorgezaagde" B nog steeds een letter
I overliet, werd door ons goed onderkend.
|
|
|
|
16. na molen, voor
einde weg R
Als routebeschrijvers kennen we de einde
weg als een wegsituatie. En vóór een wegsituatie
al iets uitvoeren, dat kan nooit. Maar de
uitzetter maakte ons hardhandig, door 30
strafpunten, duidelijk dat een einde ook
andere betekenissen kan hebben. In de wieken
van een molen zitten ook einden. Het wordt
toch eens tijd voor een dikker woordenboek.
Of liever … een heel dun woordenboek waar
toch alles in staat dat we nodig hebben.
|
|
|
|
19. na 5 klinkers en 8 medeklinkers R (MUG)
Omdat de klinkers en de medeklinkers door
elkaar staan hadden we een volgorde probleem.
24. na situatieschets
en postduif L
We zagen eerst al een los rondhuppelende
echte tortelduif in een kooitje en daarna
een grappige afbeelding van een duif met
een posttas om de nek. Onze ornithologische
kennis gaat echter niet zover dat we de
specificaties van dit type duif kennen.
Dat het geen postduif was, was dus een foute
gok van ons.
|
|
|
|
6. na "ALLERHANDERIT"
aan de andere kant van de sloot en "AMBC",
voor RC L
De overkant van de sloot bleek niet zover
weg dat de uitzetter ons speciaal daarvoor
zou moeten waarschuwen. Er moest dus wat
anders aan de hand zijn. Doordat de sloot
nu ineens ook oriënteringspunt was, ontstond
er een volgorde-probleem. Hetgeen voor ons
uiteraard geen probleem was.
|
|
|
|
27. na brug, brug
en leuning L
Waarom zet de uitzetter daar nu een foto
van een afvalbak neer? We hebben ons suf
geprakkiseerd, maar kwamen er niet achter.
Zal wel voor een andere klasse zijn! is
dan onze oplossing. We hebben er gelukkig
geen groene brievenbus in gezien.
|
|
|
|
|
|
|
|
29. na RC in tunnel
en ritpijl asfaltweg R
De door ons gezochte dakloze tunnel is niet
aangetroffen.
31. na brug en
verplicht fietspadbord L
De puzzelvallen rijgen zich snel aaneen,
maar leiden gelukkig niet tot onoverkomelijke
problemen. En dat het bord zelf niet verplicht
is dat zullen de meeste deelnemers net als
ons wel onderkend hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
33. "Wasstraat" R (u mag over parkeervakken
rijden)
In het reglement staat hoe zelfgemaakte
straatnaamborden er uit moeten zien. Dit
werd nog eens herhaald in het aanvullend
reglement boven de routebeschrijving. Dus
dit kon moeilijk nog misgaan. Maar ja, als
er daarna een stempelcontrole komt, dan
ga je toch twijfelen. Wat hebben we niet
helemaal door gehad?
Het waarom van de stempel
werd duidelijk door het daarna geplaatste
bordje dat beschreef dat we een wijziging
kregen in de betekenis van de afkorting
VADNA. Het woord borden moest nu ineens
verkeersborden worden.
Al onze gangen terugdenkend
konden we er maar niet achter komen waar
het met de oude betekenis fout was gegaan.
Dat is toch irritant, want je weet dat je
hoogstwaarschijnlijk ergens 30 strafpuntjes
hebt opgelopen, maar je weet nog niet waarom.
Tijdens de rit zetten we ons er maar overheen
en gaan vol goede moed verder met het vervolg
van de rit.
Na het lezen van de uitleg
werd ons duidelijk wat de uitzetter bedoelde.
Met VADNA mochten we kennelijk dwars door
een bord met de tekst "DLW" rijden. De betekenis
van de afkorting DLW staat echter nergens
beschreven, niet in het woordenboek en niet
in het reglement. Het enige dat je als deelnemer
weet is dat een weg waarin zo'n bord staat
wordt geacht niet aanwezig te zijn. DLW
zou dus best eens kunnen staan voor "De
Laatste Waarschuwing". We troosten ons maar
met de gedachte dat iedereen het wel fout
zal hebben gedaan.
35. na WW L (u
mag over parkeervakken rijden)
Met de, door de uitzetter geplaatste, WW
was volgens ons reglementair van alles mis.
Gelukkig vond de uitzetter dat zelf ook.
|
|
|
|
38. na kip voor
klompenpad 2c asfaltweg R
Hoe kleiner hoe fijner. Sinds we zo af en
toe ook nog wel eens een kaartleesrit rijden,
lijkt het net of de ogen scherper zijn geworden.
Weliswaar met behulp van een bril. Maar
een pieterpeuterige letter C i.p.v. een
E in de opdracht viel gelukkig direct op.
Het klompenpad was in het echt overigens
wel een heel creatief gebruik van oude klompen.
39. na "ALLERHANDERIT"
en "AMBC", voor naam van vervoersmiddel
weg L (VADNA)
Ik las de opdracht voor, waarna we beiden
eigenlijk gelijktijdig opmerkten dat die
tussen-S in vervoersmiddel toch wel raar
klonk. In ons dunne woordenboek stond uiteraard
het woord niet. En ook niet zonder de tussen-S.
Dus afgaand op ons gevoel de goede controle
maar even opgehaald. En ook nog even gelet
op de afloop van de val, omdat de herstelde
route en de foute route uit elkaar dreigden
te lopen. Dat is het voordeel als je zelf
ook nog wel eens een ritje uitzet, dan houd
je dat soort dingen automatisch in de gaten.
|
|
|
|
|
|
|
|
41. na H "20" en
"DOODLOPENDE WEG" R
We hebben de tekst uiteraard gezien en weten
ook dat die tekst de weg niet afsluit. Maar
we hebben nog wel even getwijfeld over de
betekenis van dat ronde bord. Is dit verboden
voor skeletten, of is het geklieder op een
verkeersbord dat de weg afsluit voor alle
verkeer en dus ook voor ons. We hebben goed
gegokt dat het geen verkeersbord was.
Let op: u nadert
een rotonde. De twee grasperkjes met de
tussenliggende parkeervakken vormen het
middengedeelte van deze rotonde.
44. voor RC L
Hé dat is leuk. Op een rotonde de opdracht
om links af te slaan. Zelfs nog een herstelopdracht
met 1L. Het moet toch niet gekker worden.
Ondanks dat het nooit kan, blijven we dus
wel bezig met de herstelopdracht. Je moet
tenslotte blijven proberen. De "bezig met"
herstelopdracht werd door ons dan ook correct
geïnterpreteerd.
|
|
|
|
46. na "ALLERHANDERIT",
RC en situatieschets L
Gezien de massale deelname aan AMBC-ritten,
moeten ze de marketing hier wel goed op
orde hebben. Vandaar waarschijnlijk de vraag
om de naam te noteren om nog meer aan klantenbinding
te doen. Voor ons natuurlijk in 1e instantie
geen RC conform de voorbeelden bij de inschrijftafel.
Maar later troffen we alsnog wel een goede
RC en situatieschets aan. Hetgeen ons een
extra rondje om het driehoekje opleverde.
|
|
|
|
48. na alle handen
L
49. na alle handen R
Na enige discussie over hoeveel handen we
dan wel niet nodig zouden hebben, zijn we
natuurlijk doorgereden tot de opvanger.
Hier keren en dan links. Hé dat is vreemd;
richting de finish moeten we toch de andere
kant op? Maar gelukkig weten we dat de uitzetter
ons nooit per ongeluk de verkeerde kant
op wijst. Dus maar gewoon doen wat de opdracht
ons opgeeft.
|
|
|
|
50. na oranje vlag
L (Rentinckstraat)
Net voordat we bij de finish kwamen stond
daar nog steeds de stempelcontrole uit het
begin van de rit met de vreemde herstelopdracht.
Om consequent te zijn, konden we de 1e stempel
dus meteen zetten. Dan wel even checken
of de gestempelde letter dezelfde was als
in het begin. Dat was zo, dus het was nu
inderdaad de 2e passage. Dus nog een stempeltje
om het geheel af te ronden.
Na de finish kregen we
direct het papier met de uitleg uitgereikt.
Onder het genot van een biertje konden we
de schade opnemen en, al dan niet stiekem,
eens even rondhoren wat de andere deelnemers
er van gemaakt hadden. Een snelle check
gaf aan dat we 4 neppers hadden. Dat viel
ons toch wel wat tegen. Maar gelukkig voor
ons was het voor de andere deelnemers nog
moeilijker geweest. Een 1e plaats was ons
deel.
Henk en Jannie, heel
veel dank voor deze leuke gevarieerde puzzelrit.
Voorlopig moeten we even onze routebeschrijvingsklassementen
veiligstellen, dan wel opkrikken. Maar we
komen zeker weer terug in Achterveld om
weer te puzzelen.
Erik Kleinreesink (mede
namens Harm Cortumme).
Aanvullingen
C-klasse opdrachten
5. na verkeersbord
R (MUG)
Het bord langs de route is een verkeersbord.
Het duidt aan: Noodtelefoon en brandblusapparaat.
Het komt voor in brandgevaarlijke gebieden,
in kleinere tunnels, op plaatsen langs de
weg waar lange en hoge geluidswallen zijn
aangebracht en langs de route bij AMBC Achterveld.
Als u er een beroep op moet doen, weet u
tenminste waar ze staan.
|
|
|
|
9. na "ALLERHANDERIT"
en "AMBC" asfaltweg R
Zag u dat het twee borden waren? Namelijk
AL en LERHANDERIT. AL is een herstelopdracht
die u met voorrang op de routeopdracht moet
uitvoeren, dus asfaltweg links. De gezochte
teksten vond u niet meer, u kwam bij RC
3 die u verder liet gaan met opdracht 11.
16. na molen en
molen R (MUG)
Op het eerste plaatje stond: In het gebouw
met de waterraderen (links op deze foto),
wordt op ambachtelijke wijze haver, rogge
en tarwe geplet en gemalen. Duidelijk een
watermolen. Op het volgende plaatje zag
u een windmolen, dus rechtsaf en zo haalde
u tweemaal RC P.
|
|
|
|
33. voor "WASSTRAAT"
R (u mag over parkeervakken rijden)
Alle tekst op een bord moet ook opgenomen
zijn in de routeopdracht. Op het eerste
bord stond meer tekst, het tweede bord was
correct. Hiervoor de routeopdracht uitvoeren
en zo kwam u tweemaal langs RC V.
|
|
|
|
35. na ANWB-wegwijzer
L (u mag over parkeervakken rijden)
Alle afkortingen die in een routeopdracht
zijn toegestaan, staan opgesomd in artikel
7 van het reglement. ANWB staat hier niet
tussen. Onjuiste opdracht en daarom doorrijden
naar RC 11.
39. na "ALLERHANDERIT"
en "AMBC", voor naam van vervoermiddel weg
L (VADNA)
Autopet is natuurlijk niet de naam van een
vervoermiddel. U zocht de naam, dus ook
de roze autoped kon u niet als oriënteringspunt
gebruiken. Wel de tekst AR, een prima vervoermiddel
als er sneeuw ligt.
|
|
|
|
49. na alle handen R
Vele handen zag u, maar zijn dat alle handen???
Wat zijn alle handen??? Doorrijden naar
een RC bij zo'n foutieve routeopdracht.
C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger
Verslag: Erik Kleinreesink (mede namens
Harm Cortumme).
|
omhoog
|