|
Verslag Wijnrit
2011
|
uitzetters:
Joop van der Gronden uit Renkum
controleur: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
9 oktober 2011
Download routebeschrijving en uitleg: |
|
Rit |
|
Uitleg |
|
Deze keer hebben mijn broer en ik de eer
om het ritverslag te schrijven. Het was
een lange rit, we waren 48 minuten later
binnen dan de voorgeschreven 2 uur. Daar
malen we niet meer om; beter te laat, dan
extra fouten. Al ging deze vlieger deze
keer niet op; toch weer 10 fouten in totaal.
Slechte eerste helft en goede tweede helft.
Start bij de blauwe
vlag in de Rentinckstraat
1. Na blauwe vlag weg L
Het ging bij het eerste punt al mis. We
hadden bedacht dat we twee blauwe vlaggen
moesten zien en we zagen er maar één, dus
wij rechtdoor. De uitleg was dat we de startvlag
ook als oriënteringspunt mochten gebruiken
voor punt 1, omdat oriënteringspunten alleen
in de genummerde opdrachten voorkomen. Na
de start kon je deze waarnemen aan je rechterhand,
nadat je verplicht rechtsaf was gegaan.
Toch altijd knap de uitzetters elke keer
weer nieuwe vallen kunnen bedenken bij de
start of finish.
|
|
|
|
4. Na verkeersbord
aanduidende zebrapad R (brievenbussen negeren)
Dit bord heet voetgangersoversteekplaats
in het verkeersreglement, niet zebrapad.
Gewoon altijd even controleren hoe een bord
daadwerkelijk heet in het verkeersreglement. |
|
|
|
6. Na burgermeester van Leusden L (MUG)
Bij de foto aangekomen, konden we nog niet
goed bedenken wat nu de truc was. Uiteindelijk
toch het woordenboek erbij gepakt en gecontroleerd
of burgemeester wel goed geschreven was.
Het is immers een meester over de burgers,
maar goed Nederlands is zo simpel niet,
burgemeester is zonder r.
9. Na verkeersbord
L (MUG)
Gecontroleerd of het een juist Nederlands
bord was, dit bleek niet het geval te zijn.
Niet bij nagedacht dat het ook een geldig
bord mocht zijn in een ander land. Al wisten
we ook niet dat dit een goed Belgisch verkeersbord
was.
|
|
|
|
11. Na groene brievenbus
L
Grote denkfout gemaakt. De groene brievenbussen
zagen we natuurlijk wel, maar onze gedachte
was dat als de weg niet aanwezig is, omdat
het voor ons geen openstaande weg is, dat
we dan de brievenbussen ook niet zagen.
Dit breekt ons later ook nog op.
12. Na doorlopers
asfaltweg L
Het plaatje was niet goed, dat waren kruiswoordraadsels,
maar de andere doorlopers toch weer over
het hoofd gezien. Ik had goed om mij heen
en omhoog gekeken, want dat was ons al eerder
overkomen dat er iets in de bomen was gehangen.
Volgende keer toch nog weer beter en langer
zoeken.
|
|
|
|
15. Na vatenkwasten
R
In het woordenboek opgezocht dat het ook
op deze manier mocht worden geschreven.
Maar dan zagen we er nog maar één vaatkwast,
dus doorgereden. Dat was goed.
|
|
|
|
|
|
|
|
Stempelcontrole
We reden op de snelweg door het bijgeplaatste
bord; met andere woorden niet stoppen om
te stempelen. Ook opgeschreven dat we op
een eenrichtingsweg reden, maar we hoefde
nergens te keren of later deze weg nog een
keer van de andere kant te berijden.
19. Na verkeersbord
aanduidende eenrichtingweg, in deze richting
gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders
van rij- of trekdieren of vee R
Zelfde fout gemaakt als bij 11. Ook hier
dachten we dat we het bord niet konden zien,
omdat het niet in een openstaande weg stond.
We hadden gewoon bij de volgende weg rechts
moeten gaan.
|
|
|
|
26. Na eierplant
L (Bord "EIGEN TERREIN VERBODEN TOEGANG EX. ARTIKEL 461 SR." als niet aanwezig beschouwen)
We hebben verkeerd gegokt en zijn na de
aubergine links gegaan.
|
|
|
|
28. Na VADNA R
(VADNA) (linksaf als rechtdoor beschouwen)
Deze opdracht leek ons helemaal niet uitvoerbaar.
Enerzijds moeten we het bord als niet aanwezig
beschouwen, maar toch moeten we erna rechts.
En hoe kunnen we na 'Verkeersbord Aanduidende
Doodlopende weg als Niet Aanwezig beschouwen'
naar rechts, dat is een opdracht, geen oriënteringspunt.
Dus gewoon rechtdoor. Maar toen kwamen we
op een T-splitsing, dus we deden iets fout.
Nog een rondje gereden of we niets over
het hoofd zagen en toen realiseerden we
ons dat we linksaf als rechtdoor moesten
beschouwen.
33. Na plaatsnaam
L (MUG)
Op zich makkelijke opdracht dachten we,
gewoon alle namen controleren met ons woonplaatsregister,
verder zagen we geen bijzonders. We vonden
drie plaatsen terug, dus 4 F-en opgeschreven.
Maar wat blijkt na terugkomst, de Midden-Nederland
clubs werken niet met het woonplaatsregister,
dat hadden wij ons niet gerealiseerd. Daardoor
misten we één naam.
34. 1e weg R
Geen probleem, dit bord waren we al eens
in een nachtrit tegengekomen. Gewoon negeren,
is alleen een waarschuwingsbord.
|
|
|
|
36. Bij klinkers
L (MUG)
Bij dit punt hadden we de meeste discussie.
Bas werd afgeleid door het woordje MUG:
Uitsluitend Materiaal gebruiken dat kennelijk
door de Uitzetter Geplaatst is. Bas had
bedacht dat die klinkers op het plaatje
dan ook door de uitzetters geplaatst moesten
zijn nu er een persoon bij stond, anders
was het fout. Ik aangegeven dat het bordje
alleen door de uitzetter geplaatst moest
zijn, niet wat er op het plaatje stond,
daar hadden we immers nog nooit bij stil
gestaan. Uiteindelijk bleek dat Joop op
de foto zelf de klinkers aan het leggen
was, dus einde discussie en zijn we links
gegaan.
41. Na "AMBC" vierspong
R
Heel stom, de spelfout over het hoofd gezien.
Ik maak mij altijd wel extra zorgen als
ik nog geen spelfout heb gevonden, maar
we hadden er al één gehad met de burgemeester.
43. Na"3X", zebrapad
en voetgangersoversteekplaats L
Met deze opdracht zijn we het langste bezig
geweest. We hadden geen twijfel dat we alle
oriënteringspunten zagen, maar de eerste
weg links, nog voor de bocht, hadden we
over het hoofd gezien. Dus de weg in de
bocht vonden we rechtdoor en we zijn toen
de eerste weg links de woonwijk ingegaan
en daar een rondje gereden. Maar dat was
niet goed, omdat we op een T-splitsing kwamen.
Toen maar de weg van het bouwverkeer opgegaan,
maar dat liep dood. Weer terug naar de oriënteringspunten
en opnieuw uitgevoerd. Toen zagen we dat
er dus een weg direct na de oriënteringspunten
zat, dat leek beter te gaan. De foute letter
V hebben we gelukkig gemist in ons eerste
rondje. Die stond blijkbaar nog verder.
|
|
|
|
47. Na "AMBC" en
verborgen RC asfaltweg R (grote afstand)
We hadden bedacht dat de RC wel achter de
vrachtwagen zou staan, dus uitgestapt om
te kijken. Een vrachtwagen is immers een
los voertuig en die is niet aanwezig, dus
dan zouden we de RC duidelijk kunnen zien
en moeten noteren. Niet naar rechts gaan
dan natuurlijk, want de RC was dan niet
verborgen. De RC stond niet achter de vrachtwagen,
maar half achter de kliko, maar dat vonden
we ook een los voorwerp. Dus wel de letter
genoteerd en rechtdoor gereden. Later bleek
dat de kliko wel als vast gezien moest worden,
hij is uit dit rek alleen met een sleutel
te halen. Maar omdat de RC wel half zichtbaar
was, mocht je de letter toch wel noteren.
Dat was neutraal gemaakt.
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Na afkorting
L (MUG)
We zagen het woordje KL staan. Een afkorting
voor Koninklijke Luchtmacht hadden we opgezocht
in het woordenboek. Maar het kwam ook in
ons op dat het een herstelopdracht was:
klinkerweg links. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Nog wel getwijfeld bij de DLW, want we zagen
dat als je het niet als herstelopdracht
zag, je dezelfde weg in zou gaan, dus iets
klopte er niet. Niet bedacht dat door de
DLW in de eerste zijweg, de weg twee aarden
had: klinkers en asfalt. Dus we hadden rechtdoor
moeten rijden, tot we een goede klinkerweg
in konden … weer een gemiste kans.
53. Na knotels
in een hiepeltje R
Dat konden we niet vinden in
ons woordenboek, gewoon rechtdoor gereden.
Gelukkig stond dit ook niet in de dikke
versie van de Dikke van Dale.
|
|
|
|
55. Na brug, brug
en schrikplank R
Schrikplank stond niet in het woordenboek
en de schrikhekken zijn niet van hout, dus
we vonden het fout.
58. "Koepellaan"
L
Daarvoor nog even getwijfeld bij de rechtdoorsituatie
(de zandweg driehoek), maar daar stond geen
ritpijl, dus maar weer omgekeerd en de weg
genegeerd. Verderop had het door de uitzetter
geplaatste straatnaambordje één l in Koepellaan,
dus dat was fout.
59. Na driehoek
R (MUG)
De driehoek opdrachten zijn geen probleem
meer inmiddels, dat hebben we in het verleden
al zo vaak fout gedaan. Altijd goed letten
op driehoeken in letters zoals in een A.
|
|
|
|
65. Voor verkeersbord
aanduidende wegversmalling L
Weer even gecheckt met het verkeersreglement
en daar stond rijbaanversmalling, dus geen
probleem, gewoon fout.
|
|
|
|
69. "Ambc" L
Het bordje gecontroleerd en gezien dat er
een streepje stond in de m. Wel netjes gedaan,
het viel bijna niet op.
70. Na herstelopdracht
4e weg L
Deze opdracht was eigenlijk vrij makkelijk.
We moesten eerst de herstelopdracht doen.
Ik dacht er gelukkig meteen aan dat er bij
herstelopdrachten een uitzonderingssituatie
is, dus even gecheckt en bij herstelopdrachten
is het artikel dat je wegen uit dezelfde
of de vorige opdracht niet mag gebruiken
niet van toepassing. Dus zonder nadenken
over de parkeerplaats gecrost. Gelukkig
kwamen we twee keer langs de G, want die
hadden we in ons enthousiasme in de eerste
rondje over het hoofd gezien. Bas had het
weggetje in de verste hoek van het de parkeerplaats
goed opgemerkt en daar werden we beloond
met de letter I. Voor de zekerheid toch
nog een keer de opdracht uitgevoerd of we
niets over het hoofd hadden gezien …
73. Na matrixbord
R
Opgezocht in het woordenboek en het plaatje
goed bekeken. We zagen er niets verkeerds
aan, dus maar gewoon rechts gegaan. Gelukkig
niet te lang over nagedacht, want er bleek
niets aan de hand.
|
|
|
|
74. Asfaltweg L
(Kolfschoterdijk)
Met deze opdracht waren we ook
even aan het knoeien, want we zagen een
mooi asfaltweggetje naar een boerderij zonder
hek en brievenbus. Helemaal naar achteren
gereden, achter de schuren langs en door
naar het grasland, maar nergens een letter.
Maar weer rechtsomkeer gemaakt en de volgende
asfaltweg ingegaan.
76. Na "AMBC" en
naam van een Hofstad in Nederland R
Hier waren we wel snel mee klaar, want ik
had bedacht dat omdat Nederland werd genoemd
als onderdeel van het oriënteringspunt,
we ook voorbij Nederland moesten rijden.
Deze bewoording hadden we al eens eerder
gehad met een 'plaatsnaam in de provincie
Utrecht' in een eerdere rit. In de uitleg
stond een andere redenering. Hofstad had
met een kleine letter moeten worden geschreven
en was daarom fout. Wel hetzelfde resultaat.
79. Na uitdrukking
die in de Tour de France 2011 werd gebruikt
tijdens de afdaling van de berg Galibier
R
Ik ben wel een volger van de Tour de France,
maar bij deze uitdrukking ging bij mij geen
belletje rinkelen. Maar snel de beslissing
genomen dat de uitdrukking fout was, maar
dat bleek bij de uitleg niet te kloppen.
|
|
|
|
81. Bij koolmees L
De koolmees vonden we goed, dus linksaf
gegaan. De gele veer in de haag hebben we
niet gezien, maar de letters R en S ook
niet, dus geen strafpunten.
Weer genoeg fouten, maar
het blijft een leuk spelletje. Ook deze
rit weer hulde aan de uitzetter(s) die elke
keer weer origineel weten te blijven!
Bas en Marieke Slob.
|
omhoog
|
|
|
|