Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Lenterit 2013
 

uitzetters: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
17 maart 2013

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 6  Situatie opdr. 18  Situatie opdr. 21
           
 Situatie opdr. 25  Situatie opdr. 39  Situatie opdr. 48


Na de winterstop is dit de eerste puzzelrit voor ons dit jaar. Nu we ook het rallyrijden samen hebben opgepakt, zullen we dit jaar niet meer in de gelegenheid zijn meerdere ritten te rijden bij de collega clubs in Midden-Nederland. Helaas, want naast dat het hartstikke leuk is, baart oefening kunst. Nu we zijn gepromoveerd naar de A-klasse zullen we weer heel wat oefening nodig hebben om weer een stapje beter te worden. Vandaag begonnen we dus eigenlijk heel ontspannen aan de rit, we hadden niet de illussie top 3 te rijden.

3. na beer asfaltweg R (MUG)
De eerste opdracht was makkelijk. In de aanvullingen op het reglement stond dat de kop van het dier zichtbaar moest zijn om het dier te herkennen. De kop zat verstopt achter de boomstam, dus geen beer te herkennen. Daarna volgde een bordje met de tekst 'beer' van het Engelse woord voor bier. Sinds we puma fout hebben gedaan bij het hoofdkantoor van Puma (het Engelse woord voor poema), doen we woorden in een andere taal niet zo veel meer fout.
 


Oriënteringspunten, gebruikt in opdracht 5, zijn na gebruik niet meer aanwezig.
AB5. na vijf letters viersprong L (MUG)

Het bordje LENTE en DLW stond evenwijdig aan onze rijrichting in plaats van haaks. Dus eerst de letters gebruiken die je het eerste tegenkomt. De tekst DLW verviel daarmee en daarom was het wel een goede viersprong. Ik denk dat dit de eerste keer is dat we dit type val nu goed doen; vooruitgang.

AB6. eenrichtingsweg R
De eerste fout duurt vaak niet lang. De EIGEN WEG weg hadden we wel onderkend als een weg die niet aanwezig is. Daarna volgde een bordje eenrichtingsweg en voorrangsweg. Wel bedacht dat we de volgende weg niet in moesten, maar niet bedacht dat de weg ook twee karakters had en zijn gewoon de tweede weg rechts gegaan.
Zie situatieschets.
 

 

 


9. na situatieschets en A6 R

Het plaatje van de snelweg konden we niet gebruiken. Een weg moet altijd uitmonden op de bereden route. Het bedrijf had alleen de naam A6.nl op de gevel, dus dat was ook niet goed. Meer A6-en zaggen we niet. Niet bedacht dat A6 ook het gebruikte papierformaat voor het bordje kon zijn.
 


11. na verkeersbord R (MUG)
Het verkeersbord dat je de rijrichting moest volgen, hadden we gezien en we zijn ook rechtdoor gegaan bij de eerste weg rechts (DLW). Bij de tweede weg rechts getwijfeld of we nu wel naar rechts mochten ondanks dat we een bord einde van alle door verkeersborden aangeven verboden waren gepasseerd. Toch naar rechts gegaan, maar dat was verkeerd. In de uitleg lazen we achteraf dat dit bord het gebod tot het volgen van de rijrichting niet opheft.
 

 


15. na Mark Rutte en Diederik Samsom R

We zagen dat de eerste foto een samenstelling was van Mark en Diederik. Wat moesten we hier nu weer mee aan. Door het woordje 'en' moesten we de personen achter elkaar zien en je zag een nieuw gezicht, niet het gezicht van Mark en Diederik vonden we, dus de foto genegeerd.

16. na verschillende lentebloemen R (MUG)
Deze was weer makkelijk. We hoefden alleen maar verschillende bloemen te zien, het hoefden geen verschillende soorten te zijn. Dus een snelle blik op het mooie bloemenveld en weer door.
 


17. na bushaltebord, H "48", "MELISSENPAD" onder varken, "LENTE" en kombord asfaltweg L
Het bushaltebord en het huisnummer waren geen probleem. De tekst MELISSENPAD waren we eerst voorbij gereden, maar snel weer terug toen we woordje LENTE zagen. Natuurlijk wel staan twijfelen wat er fout aan de situatie kon zijn, maar we konden niets bedenken. Het was een tekst onder een varken.

AB18. na kerk, voor "P" R
AB19. na "P" en "P" R

Deze opdracht kwamen we niet goed uit. De derde P hebben we niet gevonden, ook niet na een tweede rondje. We zijn benieuwd naar de foto's. Volgens vergaten we na de herstelopdracht ook nog af te slaan zoals de herstelopdracht voorschreef. Dus na een stukje rijden, kwamen we op de T-splitsing zonder opdracht, dus maar weer terug. Bij Bas ging er toen een lichtje branden en vroeg wat de herstelopdracht was. Ik had het wel goed opgeschreven, dus toen meteen de juiste weg ingeslagen.
Zie situatieschets.
 


20. asfaltweg L
Het begin van de weg lag vol met klinkers, dus geen echte asfaltweg. Gelukkig zagen we het deze keer. Dat doen we niet altijd goed, asfaltweg is zo vanzelfsprekend.
 


AB21. aanhoudend na plaatsnaam L (MUG)

Weer een gemiste kans. We hadden gezien dat het bord uit twee delen bestond en dat er twee plaatsnamen op stonden: Lent en Acht. Het rondje te voet afgelegd, we waren immers niet de enige bij dit punt. Vervolgens was de herstelopdracht aan de beurt: 'Na drie grassprietjes links'. Grassprieten genoeg natuurlijk en er stond nog eens een streep onder, dus niet te lang nagedacht en wij nog een keertje het rondje uitgevoerd. En daarna nog een keertje, want Drie is ook een plaatsnaam. Maar dat was helemaal fout. In de aanvullende reglementen stond dat de MUG afkorting ook gold bij het uitvoeren van herstelopdrachten. Dus we hadden na het eerste rondje al meteen rechtdoor moeten gaan naar de opvanger.
Zie situatieschets.

22. voor Stempelcontrole R
Stempelcontrole was met een hoofdletter geschreven, dus we zochten geen gewone stempelcontrole. Het bordje na de stempelcontrole hebben we over het hoofd gezien jammer genoeg, dus toch een letter gemist. We hadden de val dat we twee keer moesten stempelen wel door: 1x moet je stempelen van het reglement als je een stempelcontrole tegenkomt en 1x stempelen, omdat dit onder de stempelcontrole stond.
 


23. na situatieschets en 7 gele rechthoeken L (MUG)
Deze val hadden we ook snel door. We zagen maar 4 gele rechthoeken. De 'grotere' rechthoeken mocht je niet tellen, want die waren niet 100% geel, daar stonden zwarte strepen door.

AB Tijdens de opdrachten 25 tot en met 31 wordt geacht dat op elke einde weg situatie een ritpijl naar links staat.
AB25. 1e weg L
AB26. na "A" weg R (MUG)
AB27. na "M" weg L (MUG)
AB28. na "B" weg L (MUG)
AB29. na "C" weg L (MUG)
AB30. viersprong R
AB31. einde weg R

Als je op deze parkeerplaats terecht komt, weet je al hoe laat het is. Dan is de kans kleiner dan 50% dat je dit helemaal goed doet, hoe hard je ook je best doet. We waren goed bezig om op iedere einde weg situatie links te gaan, maar we wisten niet goed hoe we in dit geval met al die 'ritpijlen' om moesten gaan met de regel dat je niet dezelfde weg mag gebruiken die je in dezelfde of de vorige opdracht al hebt gebruikt. Daarmee zijn we de mist ingegaan. Voordeel was wel dat we hierdoor al heel snel weer van het parkeerterrein af waren en daarmee hebben we weinig tijd verloren. Dat was dan weer een klein voordeeltje. En natuurlijk hebben we bij het verlaten van de parkeerplaats vergeten dat dit ook nog een einde weg situatie was waar we een ritpijl naar links behoorde te zien staan. We waren al weer blij dat we van de parkeerplaats af waren. Helaas.
Zie situatieschets.

32. na vergeet mij nietje R (MUG)
De naam van het bloemetje is met streepjes, dus dat was niet juist. De naam van het muziekalbum kwam ook niet overeen: me i.p.v. mij.
 


37. na situatieschets "Weg Links" L
Doordat de tekst "Weg Links" met hoofd- en kleine letters was geschreven, waren we op zoek naar een straat die zo heette. Er stond inderdaad een bord met die tekst onderstreept. Vervolgens niet vergeten om de tekst als herstelopdracht uit te voeren. De straat zelf had je als oriënteringspunt gebruikt, niet het bordje met de tekst.
 


AB39. na brug en brug, voor toponiem asfaltweg L
Deze opdracht leek zo makkelijk. Toponiem is hetzelfde als plaatsnaam. We kwamen een plaatsnaam tegen, dus gewoon de opdracht uitgevoerd. Maar we kwamen ook de plaatsnaam Rosmalen tegen. Daar schonken we verder niet veel aandacht aan en zijn er gewoon langs gereden. Maar wat bleek in de uitleg: in het aanvullend reglement stond dat deze rit werd verreden in de gemeentes Leusden, Scherpenzeel, Woudenberg en Barneveld. Daar hadden we niets achter gezocht nu er inderdaad ook weer in de gemeente Barneveld gereden mocht worden sinds lange tijd. Maar deze zin betekende dus ook dat we geen andere gemeentes in mochten rijden!
Zie situatieschets.
 


41. "Lambalgsestraat" L
Hier was het eventjes opletten. Er stond links een bord "Lambalgseweg". Gelukkig zagen we op het laatste moment nog de ritpijl aan de rechterkant. We moesten dus verplicht de straat in en vervolgens nog steeds op zoek naar de "Lambalgsestraat" om daar naar links te gaan. We kwamen op een T-splitsing en zagen even verderop links wel een zelfgemaakt bordje met "Lambalgsestraat", maar deze straat had ook een officiële straatnaam. Dus we vonden het niet goed. Nog een keer het stuk teruggereden, maar we konden onderweg geen andere bordjes ontdekken en kwamen weer op de T-splitsing uit. Goede raad was duur, dus het gewone straatnaambord maar genegeerd en de opdracht uitgevoerd. Bij terugkomst bleken we geen foute letters genoteerd te hebben. Uit de toelichting van Henk bleek dat ook in het geval van een T-splitsing een straatnaambord in het kruisingsvlak genegeerd moet worden (trek de linker- en rechterbermlijn door van de bereden weg om het kruisingsvlak te bepalen). Om een straat naar naam aan te duiden, moet het bord in de weg staan. Het officiële straatnaambord stond midden in de kruising, dus die was niet aanwezig, waardoor de straat toch één naam had.
 

 


43. na brug en "SCHERPENZEEL" links van weg L

We kwamen natuurlijk wel het bord "Scherpenzeel" tegen, maar dat stond aan de rechterkant van de weg. Die aan de linkerkant van de weg mag je niet als oriënteringspunt waarnemen. Dus we zijn rechtdoor gereden. In de uitleg zagen we dat we toch links hadden moeten gaan. Het rechterbord "Scherpenzeel" stond wel links van een zandweg die we daar blijkbaar waren gepasseerd. Die mogelijke situatie hadden we niet van te voren bedacht en op het moment zelf ook niet gezien.
 


AB45. na stempelcontrole en twee "LENTEBLOEMEN" L (je mag over de parkeervakken rijden)
We hadden door dat we een 2 zochten die de tekst "Lentebloemen" moest hebben in plaats van twee teksten. Dat kon ik mij herinneren van een soortgelijke val van een eerdere rit die ik deze week nog had doorgenomen.
 


47. "Voskuilerdijk" L
De straatnaam was goed, maar er stond ook een bordje met een stukje tekst die onderstreept was, dus deze weg had twee namen. Na dit in het verleden ook een aantal keren niet opgemerkt te hebben, hadden we dit nu wel meteen door. Zoals we al zeiden in de opening van dit ritverslag: oefening baart kunst.

48. na "LENTE" en kattebelletje R (MUG)
We hadden in het woordenboek opgezocht dat we op zoek moesten naar een klein briefje. Altijd twijfel of het plaatje dan inderdaad voldoet aan de beschrijving. Wij vonden van wel en de uitzetters vonden dat gelukkig ook.
Zie situatieschets.
 


AB51. na H "18", voor 2 borden "J" en "H" R
Hier gingen we weer de mist in. Vanwege het woordje 'en' dacht ik dat we de "H" was moesten zien nadat we de "J"'s waren tegengekomen. Niet aan gedacht dat we dit ook als één geheel konden lezen afhankelijk van wat we als eerste tegenkwamen.
 


54. voor getal waarvan je viermaal het getal drie kunt aftrekken R (MUG)
We hadden bedacht dat elk getal wat we tegen zouden komen goed zou zijn. Of het nu een heel groot of heel klein getal zou zijn, je kunt er altijd wel getallen aftrekken. Negatieve getallen zijn ook getallen. Maar de redenering in de uitleg hadden we helemaal niet bij stilgestaan. Als je een getal van een getal aftrekt, heb je de tweede keer een ander getal als uitgangspunt. Dus deze opdracht was onmogelijk.
 


57. na "VROLUK PASEN" en RC "O", "Rentinckstraat" R

De laatste opdracht is ook altijd spannend. Vaak zit daar nog een laatste val in. Zo ook hier. De spelfout was niet heel moeilijk te onderkennen, maar vervolgens moest je oog ook nog op het gele vlaggetje in het plaatje vallen. Tegen het einde proberen we daar ook aan te denken bij de plaatjes die we dan nog tegenkomen. Gelukkig gezien en geen letters meer genoteerd en snel de kaart ingeleverd.

In totaal 11 fouten. Ik had ook nog wat anders stoms gedaan, een vakje op de controlekaart overgeslagen bij één van de stempelcontroles. Dat is me nog niet eerder gebeurd. Dat zag ik pas toen het te laat was natuurlijk. Ik denk dat ik m'n duim daar had, het was een rechtervakje. In de IT hebben we het vaak over 'dikke vingers'. Blijkt dat ik die zelf ook heb.

Bedankt weer voor de mooie rit en we kijken uit naar de ritten die dit jaar weer zullen komen!

Bas en Marieke Slob.

Verslag C-klasse lenterit 2013

C5. na "LENTE" viersprong L
De tekst LENTE was snel gevonden. Bij dit bord stond ook een bord met de tekst DLW. Wegen voorzien van zo'n bord worden geacht niet aanwezig te zijn. Een viersprong is een samenkomst van 4 wegen. Doordat de weg naar rechts er niet was, was de wegsituatie geen viersprong.
 

 


C6. eenrichtingsweg R

In het aanvullend reglement stond dat wegen voorzien van een bord EIGEN WEG niet aanwezig waren. Vanwege dit bord was de eenrichtingsbord niet aanwezig.

C19. na "P" en "P" R
Op het eerste verkeersbord P stond ook een rolstoel. Dit is een afbeelding en geen tekst. Na beide borden de opdracht uitvoeren op de viersprong.

C21. na 2 plaatsnamen L (MUG)
Mooi bord LENTERIT AMBC ACHTERVELD, dat uit 2 delen bestond. Op 1 bord stond Lent en Acht, dat zijn 2 plaatsnamen, dus linksaf bij driehoekje. Op RC R stond: 2x: NA DRIE GRASSPRIETJES LINKS. Dus bij 2e passage de herstelopdracht uitvoeren en na 3 grassprietjes, die waren er ruimschoots, naar links. Drie is overigens ook een plaatsnaam.
Zie situatieschets.
 


C26. na "A" en "M" L (MUG)
C27. na "B" L (MUG)
C28. na "C" L (MUG)

Een kwestie van volhouden, de opdrachten uitvoeren en alle RC's langs de route noteren.
Zie situatieschets.

C39. na brug en brug, voor plaatsnaambord asfaltweg L
Omdat de rit niet werd gereden in Rosmalen, deze gemeente niet inrijden. Ook niet als de herstelopdracht op RC D je daartoe probeert te verleiden.
Zie situatieschets.
 


C45. na stempelcontrole, "LENTEBLOEMEN" en "LENTEBLOEMEN" L (je mag over de parkeervakken rijden)
Veel teksten LENTEBLOEMEN. De teksten tussen aanhalingstekens moeten op aparte borden staan, dus in 2e instantie de opdracht uitvoeren na de 2 aparte borden.
 


C51. na H "18", voor RC "J" en RC "H" R
Alle oriënteringspunten dienen in de aangegeven volgorde en geheel achter elkaar bereikt te worden. De routecontroles stonden in de verkeerde volgorde.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag: Bas en Marieke Slob.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter