Verslag Lenterit
2013
|
uitzetters: Henk
en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
17 maart 2013
|
Na de winterstop is dit de eerste puzzelrit
voor ons dit jaar. Nu we ook het rallyrijden
samen hebben opgepakt, zullen we dit jaar
niet meer in de gelegenheid zijn meerdere
ritten te rijden bij de collega clubs in
Midden-Nederland. Helaas, want naast dat
het hartstikke leuk is, baart oefening kunst.
Nu we zijn gepromoveerd naar de A-klasse
zullen we weer heel wat oefening nodig hebben
om weer een stapje beter te worden. Vandaag
begonnen we dus eigenlijk heel ontspannen
aan de rit, we hadden niet de illussie top
3 te rijden.
3. na beer asfaltweg
R (MUG)
De eerste opdracht was makkelijk. In de
aanvullingen op het reglement stond dat
de kop van het dier zichtbaar moest zijn
om het dier te herkennen. De kop zat verstopt
achter de boomstam, dus geen beer te herkennen.
Daarna volgde een bordje met de tekst 'beer'
van het Engelse woord voor bier. Sinds we
puma fout hebben gedaan bij het hoofdkantoor
van Puma (het Engelse woord voor poema),
doen we woorden in een andere taal niet
zo veel meer fout.
|
|
|
|
Oriënteringspunten, gebruikt in
opdracht 5, zijn na gebruik niet meer
aanwezig.
AB5. na vijf letters viersprong L (MUG)
Het bordje LENTE en DLW stond evenwijdig
aan onze rijrichting in plaats van haaks.
Dus eerst de letters gebruiken die je het
eerste tegenkomt. De tekst DLW verviel daarmee
en daarom was het wel een goede viersprong.
Ik denk dat dit de eerste keer is dat we
dit type val nu goed doen; vooruitgang.
AB6. eenrichtingsweg
R
De eerste fout duurt vaak niet lang. De
EIGEN WEG weg hadden we wel onderkend als
een weg die niet aanwezig is. Daarna volgde
een bordje eenrichtingsweg en voorrangsweg.
Wel bedacht dat we de volgende weg niet
in moesten, maar niet bedacht dat de weg
ook twee karakters had en zijn gewoon de
tweede weg rechts gegaan.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. na situatieschets en A6 R
Het plaatje van de snelweg konden we niet
gebruiken. Een weg moet altijd uitmonden
op de bereden route. Het bedrijf had alleen
de naam A6.nl op de gevel, dus dat was ook
niet goed. Meer A6-en zaggen we niet. Niet
bedacht dat A6 ook het gebruikte papierformaat
voor het bordje kon zijn.
|
|
|
|
11. na verkeersbord
R (MUG)
Het verkeersbord dat je de rijrichting moest
volgen, hadden we gezien en we zijn ook
rechtdoor gegaan bij de eerste weg rechts
(DLW). Bij de tweede weg rechts getwijfeld
of we nu wel naar rechts mochten ondanks
dat we een bord einde van alle door verkeersborden
aangeven verboden waren gepasseerd. Toch
naar rechts gegaan, maar dat was verkeerd.
In de uitleg lazen we achteraf dat dit bord
het gebod tot het volgen van de rijrichting
niet opheft.
|
|
|
|
|
|
|
|
15. na Mark Rutte en Diederik Samsom R
We zagen dat de eerste foto een samenstelling
was van Mark en Diederik. Wat moesten we
hier nu weer mee aan. Door het woordje 'en'
moesten we de personen achter elkaar zien
en je zag een nieuw gezicht, niet het gezicht
van Mark en Diederik vonden we, dus de foto
genegeerd.
16. na verschillende
lentebloemen R (MUG)
Deze was weer makkelijk. We hoefden alleen
maar verschillende bloemen te zien, het
hoefden geen verschillende soorten te zijn.
Dus een snelle blik op het mooie bloemenveld
en weer door.
|
|
|
|
17. na bushaltebord,
H "48", "MELISSENPAD" onder varken, "LENTE"
en kombord asfaltweg L
Het bushaltebord en het huisnummer waren
geen probleem. De tekst MELISSENPAD waren
we eerst voorbij gereden, maar snel weer
terug toen we woordje LENTE zagen. Natuurlijk
wel staan twijfelen wat er fout aan de situatie
kon zijn, maar we konden niets bedenken.
Het was een tekst onder een varken.
AB18. na kerk,
voor "P" R
AB19. na "P" en "P" R
Deze opdracht kwamen we niet goed uit. De
derde P hebben we niet gevonden, ook niet
na een tweede rondje. We zijn benieuwd naar
de foto's. Volgens vergaten we na de herstelopdracht
ook nog af te slaan zoals de herstelopdracht
voorschreef. Dus na een stukje rijden, kwamen
we op de T-splitsing zonder opdracht, dus
maar weer terug. Bij Bas ging er toen een
lichtje branden en vroeg wat de herstelopdracht
was. Ik had het wel goed opgeschreven, dus
toen meteen de juiste weg ingeslagen.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
20. asfaltweg L
Het begin van de weg lag vol met klinkers,
dus geen echte asfaltweg. Gelukkig zagen
we het deze keer. Dat doen we niet altijd
goed, asfaltweg is zo vanzelfsprekend.
|
|
|
|
AB21. aanhoudend na plaatsnaam L (MUG)
Weer een gemiste kans. We hadden gezien
dat het bord uit twee delen bestond en dat
er twee plaatsnamen op stonden: Lent en
Acht. Het rondje te voet afgelegd, we waren
immers niet de enige bij dit punt. Vervolgens
was de herstelopdracht aan de beurt: 'Na
drie grassprietjes links'. Grassprieten
genoeg natuurlijk en er stond nog eens een
streep onder, dus niet te lang nagedacht
en wij nog een keertje het rondje uitgevoerd.
En daarna nog een keertje, want Drie is
ook een plaatsnaam. Maar dat was helemaal
fout. In de aanvullende reglementen stond
dat de MUG afkorting ook gold bij het uitvoeren
van herstelopdrachten. Dus we hadden na
het eerste rondje al meteen rechtdoor moeten
gaan naar de opvanger.
Zie situatieschets.
22. voor Stempelcontrole
R
Stempelcontrole was met een hoofdletter
geschreven, dus we zochten geen gewone stempelcontrole.
Het bordje na de stempelcontrole hebben
we over het hoofd gezien jammer genoeg,
dus toch een letter gemist. We hadden de
val dat we twee keer moesten stempelen wel
door: 1x moet je stempelen van het reglement
als je een stempelcontrole tegenkomt en
1x stempelen, omdat dit onder de stempelcontrole
stond.
|
|
|
|
23. na situatieschets
en 7 gele rechthoeken L (MUG)
Deze val hadden we ook snel door. We zagen
maar 4 gele rechthoeken. De 'grotere' rechthoeken
mocht je niet tellen, want die waren niet
100% geel, daar stonden zwarte strepen door.
AB Tijdens de
opdrachten 25 tot en met 31 wordt geacht
dat op elke einde weg situatie een ritpijl
naar links staat.
AB25. 1e weg L
AB26. na "A" weg R (MUG)
AB27. na "M" weg L (MUG)
AB28. na "B" weg L (MUG)
AB29. na "C" weg L (MUG)
AB30. viersprong R
AB31. einde weg R
Als je op deze parkeerplaats terecht komt,
weet je al hoe laat het is. Dan is de kans
kleiner dan 50% dat je dit helemaal goed
doet, hoe hard je ook je best doet. We waren
goed bezig om op iedere einde weg situatie
links te gaan, maar we wisten niet goed
hoe we in dit geval met al die 'ritpijlen'
om moesten gaan met de regel dat je niet
dezelfde weg mag gebruiken die je in dezelfde
of de vorige opdracht al hebt gebruikt.
Daarmee zijn we de mist ingegaan. Voordeel
was wel dat we hierdoor al heel snel weer
van het parkeerterrein af waren en daarmee
hebben we weinig tijd verloren. Dat was
dan weer een klein voordeeltje. En natuurlijk
hebben we bij het verlaten van de parkeerplaats
vergeten dat dit ook nog een einde weg situatie
was waar we een ritpijl naar links behoorde
te zien staan. We waren al weer blij dat
we van de parkeerplaats af waren. Helaas.
Zie situatieschets.
32. na vergeet
mij nietje R (MUG)
De naam van het bloemetje is met streepjes,
dus dat was niet juist. De naam van het
muziekalbum kwam ook niet overeen: me i.p.v.
mij.
|
|
|
|
37. na situatieschets
"Weg Links" L
Doordat de tekst "Weg Links" met hoofd-
en kleine letters was geschreven, waren
we op zoek naar een straat die zo heette.
Er stond inderdaad een bord met die tekst
onderstreept. Vervolgens niet vergeten om
de tekst als herstelopdracht uit te voeren.
De straat zelf had je als oriënteringspunt
gebruikt, niet het bordje met de tekst.
|
|
|
|
AB39. na brug en
brug, voor toponiem asfaltweg L
Deze opdracht leek zo makkelijk. Toponiem
is hetzelfde als plaatsnaam. We kwamen een
plaatsnaam tegen, dus gewoon de opdracht
uitgevoerd. Maar we kwamen ook de plaatsnaam
Rosmalen tegen. Daar schonken we verder
niet veel aandacht aan en zijn er gewoon
langs gereden. Maar wat bleek in de uitleg:
in het aanvullend reglement stond dat deze
rit werd verreden in de gemeentes Leusden,
Scherpenzeel, Woudenberg en Barneveld. Daar
hadden we niets achter gezocht nu er inderdaad
ook weer in de gemeente Barneveld gereden
mocht worden sinds lange tijd. Maar deze
zin betekende dus ook dat we geen andere
gemeentes in mochten rijden!
Zie situatieschets.
|
|
|
|
41. "Lambalgsestraat"
L
Hier was het eventjes opletten. Er stond
links een bord "Lambalgseweg". Gelukkig
zagen we op het laatste moment nog de ritpijl
aan de rechterkant. We moesten dus verplicht
de straat in en vervolgens nog steeds op
zoek naar de "Lambalgsestraat" om daar naar
links te gaan. We kwamen op een T-splitsing
en zagen even verderop links wel een zelfgemaakt
bordje met "Lambalgsestraat", maar deze
straat had ook een officiële straatnaam.
Dus we vonden het niet goed. Nog een keer
het stuk teruggereden, maar we konden onderweg
geen andere bordjes ontdekken en kwamen
weer op de T-splitsing uit. Goede raad was
duur, dus het gewone straatnaambord maar
genegeerd en de opdracht uitgevoerd. Bij
terugkomst bleken we geen foute letters
genoteerd te hebben. Uit de toelichting
van Henk bleek dat ook in het geval van
een T-splitsing een straatnaambord in het
kruisingsvlak genegeerd moet worden (trek
de linker- en rechterbermlijn door van de
bereden weg om het kruisingsvlak te bepalen).
Om een straat naar naam aan te duiden, moet
het bord in de weg staan. Het officiële
straatnaambord stond midden in de kruising,
dus die was niet aanwezig, waardoor de straat
toch één naam had.
|
|
|
|
|
|
|
|
43. na brug en "SCHERPENZEEL" links van
weg L
We kwamen natuurlijk wel het bord "Scherpenzeel"
tegen, maar dat stond aan de rechterkant
van de weg. Die aan de linkerkant van de
weg mag je niet als oriënteringspunt waarnemen.
Dus we zijn rechtdoor gereden. In de uitleg
zagen we dat we toch links hadden moeten
gaan. Het rechterbord "Scherpenzeel" stond
wel links van een zandweg die we daar blijkbaar
waren gepasseerd. Die mogelijke situatie
hadden we niet van te voren bedacht en op
het moment zelf ook niet gezien.
|
|
|
|
AB45. na stempelcontrole
en twee "LENTEBLOEMEN" L (je mag over de
parkeervakken rijden)
We hadden door dat we een 2 zochten die
de tekst "Lentebloemen" moest hebben in
plaats van twee teksten. Dat kon ik mij
herinneren van een soortgelijke val van
een eerdere rit die ik deze week nog had
doorgenomen.
|
|
|
|
47. "Voskuilerdijk"
L
De straatnaam was goed, maar er stond ook
een bordje met een stukje tekst die onderstreept
was, dus deze weg had twee namen. Na dit
in het verleden ook een aantal keren niet
opgemerkt te hebben, hadden we dit nu wel
meteen door. Zoals we al zeiden in de opening
van dit ritverslag: oefening baart kunst.
48. na "LENTE"
en kattebelletje R (MUG)
We hadden in het woordenboek opgezocht dat
we op zoek moesten naar een klein briefje.
Altijd twijfel of het plaatje dan inderdaad
voldoet aan de beschrijving. Wij vonden
van wel en de uitzetters vonden dat gelukkig
ook.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
AB51. na H "18",
voor 2 borden "J" en "H" R
Hier gingen we weer de mist in. Vanwege
het woordje 'en' dacht ik dat we de "H"
was moesten zien nadat we de "J"'s waren
tegengekomen. Niet aan gedacht dat we dit
ook als één geheel konden lezen afhankelijk
van wat we als eerste tegenkwamen.
|
|
|
|
54. voor getal
waarvan je viermaal het getal drie kunt
aftrekken R (MUG)
We hadden bedacht dat elk getal wat we tegen
zouden komen goed zou zijn. Of het nu een
heel groot of heel klein getal zou zijn,
je kunt er altijd wel getallen aftrekken.
Negatieve getallen zijn ook getallen. Maar
de redenering in de uitleg hadden we helemaal
niet bij stilgestaan. Als je een getal van
een getal aftrekt, heb je de tweede keer
een ander getal als uitgangspunt. Dus deze
opdracht was onmogelijk.
|
|
|
|
57. na "VROLUK PASEN" en RC "O", "Rentinckstraat"
R
De laatste opdracht is ook altijd spannend.
Vaak zit daar nog een laatste val in. Zo
ook hier. De spelfout was niet heel moeilijk
te onderkennen, maar vervolgens moest je
oog ook nog op het gele vlaggetje in het
plaatje vallen. Tegen het einde proberen
we daar ook aan te denken bij de plaatjes
die we dan nog tegenkomen. Gelukkig gezien
en geen letters meer genoteerd en snel de
kaart ingeleverd.
In totaal 11 fouten.
Ik had ook nog wat anders stoms gedaan,
een vakje op de controlekaart overgeslagen
bij één van de stempelcontroles. Dat is
me nog niet eerder gebeurd. Dat zag ik pas
toen het te laat was natuurlijk. Ik denk
dat ik m'n duim daar had, het was een rechtervakje.
In de IT hebben we het vaak over 'dikke
vingers'. Blijkt dat ik die zelf ook heb.
Bedankt weer voor de
mooie rit en we kijken uit naar de ritten
die dit jaar weer zullen komen!
Bas en Marieke Slob.
Verslag C-klasse
lenterit 2013
C5. na "LENTE"
viersprong L
De tekst LENTE was snel gevonden. Bij dit
bord stond ook een bord met de tekst DLW.
Wegen voorzien van zo'n bord worden geacht
niet aanwezig te zijn. Een viersprong is
een samenkomst van 4 wegen. Doordat de weg
naar rechts er niet was, was de wegsituatie
geen viersprong.
|
|
|
|
|
|
|
|
C6. eenrichtingsweg R
In het aanvullend reglement stond dat wegen
voorzien van een bord EIGEN WEG niet aanwezig
waren. Vanwege dit bord was de eenrichtingsbord
niet aanwezig.
C19. na "P" en
"P" R
Op het eerste verkeersbord P stond ook een
rolstoel. Dit is een afbeelding en geen
tekst. Na beide borden de opdracht uitvoeren
op de viersprong.
C21. na 2 plaatsnamen
L (MUG)
Mooi bord LENTERIT AMBC ACHTERVELD, dat
uit 2 delen bestond. Op 1 bord stond Lent
en Acht, dat zijn 2 plaatsnamen, dus linksaf
bij driehoekje. Op RC R stond: 2x: NA DRIE
GRASSPRIETJES LINKS. Dus bij 2e passage
de herstelopdracht uitvoeren en na 3 grassprietjes,
die waren er ruimschoots, naar links. Drie
is overigens ook een plaatsnaam.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
C26. na "A" en
"M" L (MUG)
C27. na "B" L (MUG)
C28. na "C" L (MUG)
Een kwestie van volhouden, de opdrachten
uitvoeren en alle RC's langs de route noteren.
Zie situatieschets.
C39. na brug en
brug, voor plaatsnaambord asfaltweg L
Omdat de rit niet werd gereden in Rosmalen,
deze gemeente niet inrijden. Ook niet als
de herstelopdracht op RC D je daartoe probeert
te verleiden.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
C45. na stempelcontrole,
"LENTEBLOEMEN" en "LENTEBLOEMEN" L (je mag
over de parkeervakken rijden)
Veel teksten LENTEBLOEMEN. De teksten tussen
aanhalingstekens moeten op aparte borden
staan, dus in 2e instantie de opdracht uitvoeren
na de 2 aparte borden.
|
|
|
|
C51. na H "18",
voor RC "J" en RC "H" R
Alle oriënteringspunten dienen in de aangegeven
volgorde en geheel achter elkaar bereikt
te worden. De routecontroles stonden in
de verkeerde volgorde.
Verslag C-klasse: Jannie
Hazeleger.
Verslag: Bas en Marieke
Slob.
|
omhoog
|