Verslag Snertrit
2013
|
uitzetters: Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan
Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
17 november 2013
|
Dit verslag begint al ruim een maand eerder.
Na afloop van de Wijnrit vraagt Henk mij
een verslag te schrijven over die rit. We
hebben, ook na het lezen van de uitleg,
het idee niet alle dubbele en driedubbele
vallen door te hebben en ik bied aan om
van de volgende rit een verslag te zullen
maken. Nu rijden we al een poos met op het
dashbord een lijstje met aandachtspunten
dat tijdens de rit kan worden geraadpleegd.
We besluiten om voorafgaand aan de Snertrit
dit lijstje nog eens goed door te nemen
en met de verslagen van de drie eerdere
ritten die wij van de heren Jans en Oostveen
hebben gereden, aan te passen en uit te
breiden. We constateren overigens dat we
tijdens die drie ritten het respectabele
aantal van 1310 strafpunten hebben verzameld.
Oei. Dat deze gegevens zomaar even te raadplegen
zijn is een enorm compliment aan de webmaster
van de AMBC website. Echt een van de allerbeste
en meest up to date sites die we kennen.
We gaan vol goede moed
op pad en komen na twee en een half uur
redelijk voldaan terug. Het liep eigenlijk
best aardig. Hadden we de heren echt door?
Als we met de uitleg in de hand plaatsnemen
aan een tafel met medestrijders heerst daar
een wat lacherige stemming. Ze hadden het
idee "goed gereden" en een resultaat met
erg veel fouten. Als wij de uitleg langslopen
is het resultaat niet anders: fouten bij
de vleet. Nu heb je fouten en fouten.
Beredeneerde fouten
waarbij je gewoon net even anders denkt
dan de uitzetter.
Niet gezien fouten
waarbij iets wezenlijks over het hoofd wordt
gezien en de "stomme
fouten" waarvan je na afloop
zegt dat was toch echt niet nodig geweest.
AB 2. na vlaggenstok,
bij "JAN VAN ARKELWEG" weg links
In de aanvullingen
op het reglement staat dat de startvlag
na gebruik niet meer aanwezig is. We redeneren
dat de vlaggenstok dan overblijft en nemen
die dan ook aan als oriënteringspunt. De
uitzetters zagen er echter niet meer in
dan een stok.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
3. na zes huisnummerbordjes asfaltweg rechts
Tijdens onze voorbereiding
kwamen we een paar keer een verstopte herstelopdracht
in een plaatje tegen. Vorig jaar hadden
de heren een O in een cirkel van de olympische
ringen. We zien nu het cijfer vijf in een
mooie cirkel. Verder met punt 5 dus een
de goede controle halen.
|
|
|
|
4. viersprong rechts
In de opdracht viersprong
rechts zien we niet direct een probleem,
maar bij het naderen van de kruisende weg
duikt ook verkeersbord D6 (Gebod tot het
volgen van één van de rijrichtingen die
op het bord zijn aangegeven) op. Daardoor
is het geen viersprong meer en door door
te rijden worden we beloond met een goede
letter C.
|
|
|
|
AB 7. aanhoudend asfaltweg links
AB 8. aanhoudend asfaltweg rechts
Trots op, aanhoudend
combinatie goed gedaan. We zien dat door
met herstelopdrachten te werken de volgorde
van de opdrachten wisselt en we daardoor
dezelfde wegen nog een keer kunnen gebruiken.
Door goed te blijven opletten en afstrepen
lukt het de DDEGGHJ op de kaart te krijgen.
Zie situatieschets.
9. na "SNERT", voor
bord "DLW" rechts
Als we bij het beruchte
driehoekje komen aanrijden is het er druk.
Een achttal auto's staat te wachten en vele
deelnemers lopen rond. Ik dus ook uit de
auto en Marion houdt zich bezig met het
opsporen van tekstvallen en het opzoeken
van moeilijkheden in het woordenboek. Bij
het driehoekje wordt ruim gediscussieerd.
Ik bekijk de situatie en besluit dat de
opdracht uitvoerbaar is. De foute letter
K is de beloning voor het niet zorgvuldig
bekijken van het 'lapje' met DLW.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 10. voor "Klettersteeg", "Snert" rechts
AB 11. eerste weg rechts
We gaan keurig voor
de weg Klettersteeg naar rechts de Snert
in. Dan moeten we keren. Wat raar, we kunnen
toch gewoon naar rechts en dan stempelen;
waarom terugrijden? We rijden wel terug
en gaan door met opdracht 11. We onderkennen
totaal niet dat we de Klettersteeg al gebruikt
hadden in opdracht 10. Stond wel op ons
lijstje om op te letten.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
14. na half kopje "JE VROEG EEN HALF KOPJE
KOFFIE" rechts
Als Marion de opdracht
leest, zien we meteen het kopje dat mijn
moeder had gekregen, omdat ze altijd 'een
half kopje koffie' wou, voor ons. En ja
hoor! De afbeelding is inderdaad het bekende
kopje. Hoewel vreemd van vorm natuurlijk
met de uitzetters eens dat het ding wel
heel is.
|
|
|
|
15. voor asfaltweg, bij "POSTWEG" asfaltweg
rechts
Het volgordeprobleem
onderkennen we. Goede Q noteren en snel
verder.
17. na sproeier, "Klein
Moorst" links (MUG)
Een donkerrode fout.
We redeneren zonder verder nadenken dat
de weg 'Klein Moorst' nooit MUG kan zijn
en kachelen rechtdoor. Er staat toch echt
bij dat MUG niet geldt voor wegen. Achteraf
misschien nog niet zo heel erg, want we
hadden vast het bordje na de keercontrole
niet gezien en dan was de fout blauw geweest.
|
|
|
|
18. na "11" viersprong rechts
Hé, we zien het beruchte
bordje verboden in te rijden, zodat de viersprong
geen viersprong meer is. Vol enthousiasme
door naar de keercontrole. Weer viersprong,
haha daar trappen we niet in: door naar
de volgende keercontrole en dan toch nog
in de fout. We weten echt wel dat we moeten
opletten of we echt 'bezig zijn met' maar
de euforie van het zien van het bordje maakt
even blind.
|
|
|
|
20. na kleuren van Belgische vlag rechts
(MUG) (VADNA)
Bij de Italiaanse
vlag redeneren we goed. De zwarte letters
en de rode baan van de vlag. Alleen nog
geel nodig??? Die denken we te vinden bij
de Duitse vlag. We missen totaal dat we
aan twee kleuren voldoende hebben om de
opdracht uit te voeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
24. na pad en kikker rechts (u mag over
de parkeervakken rijden)
Zonder het door de
uitzetters geplaatste bordje voetpad te
zien, beoordelen we het pad als pad en met
de kikker op de vlaggenmast sturen we keurig
om de foute controle.
26. na ingrediënten voor "SNERT" asfaltweg
rechts (MUG) (VADNA)
Er staat geen komma
tussen de beide oriënteringspunten dus moeten
we na het geheel afslaan. Dat de uitzetters
er een klein bordje SNEBT hebben bijgeplaatst,
zien we niet maar mede daardoor gaat het
goed.
|
|
|
|
30. na rijdende rechter links
Evenals de uitzetters
zien we de rechter niet rijden. We discussiëren
nog even hoe het zou moeten als er 'DE rijdende
rechter' had gestaan, maar gaan al gauw
over tot de orde van de dag en op zoek naar
paardenogen.
|
|
|
|
31. na P, brug, ommelet en paardenoog,
asfaltweg links
De paddenstoel en
de brug blijken geen probleem. Dan een oMMelet,
in het woordenboek niet te vinden met dubbel
M. Even op het internet via de telefoon;
ook niets zinnigs te vinden. Dus ondanks
alle mooie gebakken eieren (ook paardenoog
genoemd) doorrijden naar de goede controle.
33. bij lantaarnpaal en straatnaambord
asfaltweg links
Volgens de uitleg
was het geplaatste bordje niet goed, omdat
de straatnaam niet was onderstreept maar
"onderstippeld". We nemen het bordje gewoon
aan en hadden dus geluk dat er ook nog een
goed straatnaambord aanwezig was.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. na "SNERT" en de officiële volledige
achternaam van de huidige voorzitter Henk
H. van Auto, Motor en Bromfiets Club Achterveld,
rechts (MUG)
Prachtige omschrijving. Helaas voor de uitzetters
zien we niet toegestane afkortingen (bijna)
nooit meer over het hoofd. Ook kwamen we
niet in de verleiding de naam Huisnummerbordje
aan te nemen.
36. na verkeer5paddenstoel rechts
Tekstval 5 in plaats
van s gezien.
|
|
|
|
37. na een paar schoenen links (MUG)
Een paar is twee.
Dus komen we al snel tot de conclusie dat
we de eerste twee schoenen in welke maat
of vorm dan ook zullen aannemen als oriënteringpunten
en daarom rijden we een extra rondje om
twee keer de goede letter H te noteren.
Een scherpe lezer van dit verslag zal
constateren dat dit acht groene opdrachten
achter elkaar waren. Maarrrr…..
43. op rotonde 3e weg rechts
(VADNA)
Citaat uit de uitleg:
"Heeft u het door ons geplaatste bordje
rotonde midden in het centrum van Scherpenzeel
gezien?" Nee. Foutje dus.
|
|
|
|
Tijdens de opdrachten 45 t/m 47 wordt
er geacht op elke einde weg situatie een
bord met de tekst DLW in de rechterweg te
staan.
AB 45. na weg, aanhoudend 2e weg links
Het lijkt niet zo
moeilijk. Goed opletten, niet twee keer
dezelfde weg gebruiken. Netjes naar links
op einde weg. Toch hebben we in onze combinatie
een M te veel. Hoe het komt? Geen idee.
Zie situatieschets.
46. na "PJ" links
47. einde weg rechts
Deze fout is wel erg.
We rijden op volle toeren naar de rotonde
om weg te komen van het plein. Memoreren
nog even dat het wel heel gek is dat we
punt 46 overslaan, maar er gaan geen "alarmbellen
af" (citaat van Gerrit van Assen) om beter
te kijken wat er aan de hand is.
Zie situatieschets.
50. na "GOORSTEEG",
libel en libellen, asfaltweg rechts
De libel in de los opgehangen waterpas negeren
we, maar de voorpagina van de Margriet ziet
we als een schotschrift, als libel. En daarna
de twee afgebeelde libellen geven ons reden
om af te slaan. De uitleg was anders, maar
deze val wordt neutraal gemaakt om de reden
die ik hierboven aangaf.
|
|
|
|
51. na Ed en Willem Bever, asfaltweg
rechts
Op naar de fabeltjeskrant.
Bij het bordje voor de afslag aangekomen
weer een kleine opstopping. Met z'n allen
naar het bordje. Volgorde verkeerd… dus.
Op ons lijstje met aandachtpunten staat
ook 'kijk even of extra bordjes zijn geplaatst'.
We zijn toch al te laat dus even terugrijden
en…. ja hoor achter een afdekkoepel staat
nog een afbeelding van de gezochte Ed. Heeft
dat lijstje toch wat opgeleverd!
|
|
|
|
52. na P, bij P links
Deze leverde ons eigenlijk
geen problemen op. De bijgeplaatste freubelwerkjes
waren volgens ons niet goed en daardoor
werd de opdracht zo gemakkelijk dat we weer
gingen twijfelen. Uiteindelijk toch maar
op de goede manier afgeslagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
53. na logo van automerk rechts (MUG)
Ja, drie afbeeldingen.
Die van Honda is duidelijk, omdat er toevallig
een deelnemer met een Honda voor ons staat.
Maar dan de overige twee. Het internet op
de telefoon maar eens opgestart. Ik vind
afbeeldingen die verdacht veel lijken op
de plaatjes. We gokken op drie goed en halen
drie X-en op. Goed gekozen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. na RC, "N", "E", "P", "P", "E" en
"R" viersprong rechts
Die truc met deze
letters hebben we al eerder gezien. Ze staan
deze keer wel in een rare volgorde. We beredeneren
dat we er drie keer langs moeten om te kunnen
handelen. Door de discussie zijn we totaal
afgeleid van de P's op de verkeersborden.
Jammer dat deze mooie val neutraal werd
door een door onverlaten verplaatste DLW.
Zie situatieschets.
58. na persoon met hoge nood rechts
(MUG)
De hoge nood kunnen
we op het plaatje niet waarnemen. We oordelen
dat hoge nood abstract is en dus niet kan
worden afgebeeld en laten de foute letter
E rechts liggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
60. voor verkeersbord aanduidende bocht
naar links, weg links
We treffen het bordje
aanduidende bocht naar rechts en rijden
door. Dan valt alsnog het bord bocht naar
links op en we gaan terug om de opdracht
uit te voeren. Voldaan gaan we verder. Bij
de uitleg echter moeten we dit voldane gevoel
weer laten varen, want we hadden nog een
weg eerder moeten afslaan.
Zie situatieschets.
63. "Rentinckstraat"
links
Uit onze studie van
vorige ritten bleek al dat we waarschijnlijk
te maken zouden krijgen met een finishval.
En wat schetst onze verbazing: ze kondigen
hem zelfs aan! We zien dat de Rentinckstraat
twee namen heeft door de Pas Op.
We rijden door en via de routecontrole van
de andere kant de Rentinckstraat in. Dan
lekker doorrijden en nog een letter noteren.
Geeft een goed gevoel dat als je de uitleg
krijgt de laatste drie letters goed zijn.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
Als uiteindelijk de uitslag bekend wordt
gemaakt blijkt dat we 369 strafpunten kunnen
toevoegen aan het totaal van de Snertritten.
Een goede rekenaar zal constateren dat we
ons gemiddelde ietsje naar beneden hebben
bijgesteld.
Rest mij de uitzetters
te bedanken voor de prachtige rit met weer
vele wijze lessen en Henny en Bertus van
der Horst te feliciteren met hun overwinning
(onvoorstelbaar knap om met slechts vier
fouten deze rit te rijden) en daardoor ook
met het kampioenschap.
Jan Hammink.
Verslag C-klasse
Snertrit 2013
6. na "ACHTERVELD
GEM. LEUSDEN", viersprong rechts
Op het bord bij het verlaten van de bebouwde
kom van Achterveld staat een dikke rode
streep, waardoor de tekst niet leesbaar
is.
|
|
|
|
10. na "Snert", "SNERT" en "KLETTERSTEEG",
voor "Klettersteeg", Snert rechts
Alles leek wel te kloppen, alle borden met
teksten en straatnamen stonden er. In de
routeopdracht ontbraken alleen de "" bij
de laatste straatnaam.
Zie situatieschets.
Tijdens de opdrachten
45 t/m 47 wordt er geacht op elke einde
weg situatie een bord met de tekst DLW in
de rechterweg te staan.
45. na weg en weg, eerste weg links
46. na RC en RC, voor weg, viersprong links
Goed opletten welke wegen als oriënteringspunt
gebruikt worden in opdracht 45. Deze wegen
in opdracht 46 niet meer als oriënteringspunt
gebruiken, daarom op de 1e viersprong rechtdoor
en op de 2e viersprong opdracht 46 uitvoeren.
Zie situatieschets.
Verslag C-klasse: Jannie
Hazeleger.
Verslag AB-klasse: Jan
Hammink.
|
omhoog
|