Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Koningsrit 2014
 

uitzetters:    Wim Eggenkamp en Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
27 april 2014

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg


In de afgelopen weken heb ik diverse keren contact gehad met de uitzetters en gezien het materiaal wat ze meegenomen hebben, moest het wel een intensieve rit worden. Dus wij vol goede moed naar Achterveld om te beleven wat Wim en Graddus ervan gemaakt hebben.

Aanvullende bepalingen
• Mobiele objecten als auto’s, dieren e.d. als niet aanwezig beschouwen.
• Wegsituaties, die als oriënteringspunt zijn gebruikt, mogen in het vervolg van de rit niet meer als wegsituatie gebruikt worden.

Twee bepalingen van het aanvullende reglement vielen ons direct al op, het eerste punt kom ik op terug bij opdracht 10.
Bij het tweede punt moeten we vanaf het begin tijdens de hele rit goed opletten welke wegsituaties we al gebruikt hebben, dit is voor mij niet weggelegd, want al komen we er drie keer, dan nog valt mij dat niet op! Maar gelukkig hebben wij iemand in de auto met een fotografisch geheugen, al is het b.v. drie jaar geleden, dan nog weet hij precies dat wij daar al eerder zijn geweest en dat we toen daar links of rechts zijn gegaan.

1. Einde weg R
2. Na markies, voor lantaarnpaal L

Een foto van koning Willem-Alexander, maar daarvoor, rechts van ons, op afstand een zonnewering die ook wel markies wordt genoemd. Dus linksaf.
 


6. Na "JAN VAN ARKELWEG" en RC, binnen bebouwde kom blijven rijden
We konden binnen de bebouwde kom blijven door naar rechts te gaan om de brandweergarage heen en jawel, daar troffen we RC T aan die ons door liet gaan met opdracht 7.
 


7. Na H "4" en schop asfaltweg R (linksaf als rechtdoor beoordelen)
8. Viersprong R
9. Na schep en kombord viersprong L

Een schop is een soort schep, wat we tegen kwamen was een platte spa, rechtsaf, na een rondje kwamen we in opdracht 9 weer langs een platte spa en konden we deze opdracht uitvoeren.
 


10. Na The Beast klinkerweg L
Hier stond een foto van de limousine van Barack Obama die inderdaad The Beast heet, maar omdat de uitzetters in hun aanvullende bepalingen (zie boven) hadden geregeld om mobiele objecten, als auto's enz. als niet aanwezig te beschouwen, voerden we deze opdracht niet uit en zouden wij hier onze eerste 30 strafpunten halen, ware het niet dat deze later neutraal werd gemaakt.

AB 16. Aanhoudend voor weg L
Hier goed in de gaten houden welke wegen we gebruikt hebben en welke niet zichtbaar doodlopend waren, maar met iemand met een fotografisch geheugen geen bezwaar.

C 16. Na diner L
Een diner is een maaltijd. Deze kun je uitkiezen vanaf de menukaart. Een menukaart is geen diner.
 


19. Na rechter en linker schoen R
Volgens de uitzetter zochten we hier naar een rechter van de rechtelijke macht, maar bij de NRF (Nederlandse Rittensport Federatie) is er een uitspraak van de reglementscommissie van 3 februari 2013 dat een dergelijke opdracht wel kan en men zoekt dan naar een rechter schoen en een linker schoen, de sportcommissie van de AMBC heeft afgesproken deze uitspraken te volgen. Dus daar de schoenen niet geheel na elkaar kwamen driemaal om het driehoekje heen en achterin nog even een rechtdoor rijder ophalen. Helaas niet gezien dat daar een hek aanwezig was wat openstond, dus een foute RC H, onze 1e fout!

AB 20. Na "DE FLIERT" viersprong R
Dit is de viersprong van opdracht 8, dus rechtdoor en ook niet keren bij RC S, want we zijn nog steeds bezig met opdracht 20, door naar RC X die herstelde met HK-XL, nu niet de XL uitvoeren, want de viersprong is er niet meer, door naar RC L.
 


21. Na brug en H "17", voor molen R (VADNA, grote afstand)

De molen die we zagen stond links, we wilden net doorrijden tot we opeens rechts een groot bord zagen met daarop een sticker met een molen erop, dus opdracht uitvoerbaar.
 


22. Na koninklijk verkeersbord R (MUG)
Ondanks dat er op het bord MAXIMA stond kennen wij geen koninklijk verkeersbord.
 


24. Na H "161", voor "155" weg L (grote afstand)
Hier was er sprake van een verbodsbord met een onderbord met de tekst: "Verboden tussen zonsondergang en zonsopkomst". We waren er op klaarlichte dag, dus konden we hier gewoon weg links uitvoeren.

25. Na viaduct, TimTim, Tem Tem, Tom Tom, tamtam en tumtum eenrichtingsweg R (grote afstand, bord verboden toegang negeren)
Tussen Tom Tom staat een spatie, dit moet aan elkaar geschreven worden, door naar de opvanger.
 

 


30. Na spoorwegovergang, voor rotonde R (belijning op weg negeren)

Volgens ons was de rotonde gedeeltelijk links, maar volgens de uitzetter als je geheel links staat van de bereden route is hij wel degelijk rechts voor. Onze 2e fout!
 


AB 32. Voor WW richting Ede
AB 33. WW richting Ede
AB 34. Voor "EDE" R
AB 35. Na WW, voor WW R

Goed in de gaten houden welk gedeelte van het oriënteringspunt je gebruikt heb in dezelfde of de vorige opdracht.

38. Na situatieschets en vlag R
In de eerste gelegenheid om naar rechts te gaan stond een groene brievenbus welke door de uitzetter over het hoofd is gezien, daardoor werd deze opdracht gedeeltelijk neutraal.
 

 


41. Na namen van broers uit de voetbalwereld R (bij de uitvoering van de opdrachten 41 en 42 mag u over parkeervakken rijden)

Deze opdracht was voor ons geen probleem, de enige mogelijkheid was bij de gebroeders De Boer.
 


49. Na 3e naam van vroegere regeringsleider R

Leuke grap van de uitzetters, aan het begin van het pleintje stond de tekst Begin en aan het einde van het pleintje stond de tekst Einde. Als je onderkende dat Begin premier was in Israël, dan was de opdracht prima uitvoerbaar.
 

 


AB 56. Voor "P BEAUTY B U UNITED" R
Hier hadden wij niet door dat we om de reclamezuil heen konden rijden en zo de laatste mogelijkheid om voor de tekst naar rechts te gaan. Onze 3e fout!
 


60. Voor "MANSYSTEMS" asfaltweg R
61. Viersprong L

Wat raar, waarom dit rondje, hij had ons toch gewoon rechtdoor kunnen laten rijden? Opeens zagen wij het, er zat een rechtdoor rijder in door achter de lantaarnpaal om te rijden en hier de RC D op te halen. Helaas voor ons reden we toen over parkeervakken. Onze 4e fout!
 


AB 62. Voor vlag R (MUG)
Om de laatste mogelijkheid te benutten, moesten we eerst doorrijden tot de DLW en dan naar rechts gaan en vervolgens voor vlag rechts uitvoeren.
 


AB 65. Viersprong L
66. Na "MARKTHAL" Vrw L (voorsorteren)
A. Na spoorwegovergang, kombord "BARNEVELD", "MOBA" en verkeerslicht R (voorsorteren, Gasthuisstraat)

Deze viersprong is dezelfde wegsituatie van opdracht 61, dus rechtdoor naar de opvanger. Deze konden wij niet vinden, terug, waarschijnlijk gemist, weer opnieuw begonnen en niets aangetroffen. Toen tot de conclusie komen wanneer wij bij de volgende viersprong de opdracht uitvoerden we op dezelfde weg kwamen als de mensen die wel opdracht 65 uitgevoerd hebben, zij het dat zij met de neutrale A bezig waren en wij met opdracht 66. Waar de anderen met de neutrale A naar rechts gingen, reden wij rechtdoor, op zoek naar een opvanger die we niet konden vinden. Hoe ver gaan we door? Nog maar iets verder, niets! Toen maar terug en de rit oppakken bij de neutrale A. Dit uitstapje zal, zoals later zal blijken, ons de eerste plaats kosten.

69. Na elfduizendelfhonderdelf asfaltweg R
Dit getal moet je eens proberen op te schrijven 11000 1100 11, dat is bij elkaar 12111, dus door naar de opvanger.
 


79. Na viaduct, H "26" en "P", doodlopende weg R (VADNA, bord verboden toegang negeren)
In deze weg stond een bord met de tekst "DOODLOPENDE WEG". Volgens het reglement is een doodlopend weg niet aanwezig, dus door naar de opvanger.
 


AB 81. Na klinkerweg en RC, bij klinkerweg, voor klinkerweg, viersprong L
Dit is dezelfde viersprong van opdracht 9, dus doorrijden naar de volgende viersprong.

82. "Egweg" L
Tot slot de finishval, het straatnaambord Egweg was niet geheel onderstreept, dus even doorrijden naar de opvanger en vervolgens finishen.
 


Wim en Graddus, hartelijk dank voor deze fijne middag rittensport!

Joan Oostveen.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter