|
Verslag Koningsrit
2014
|
uitzetters: Wim Eggenkamp
en Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
27 april 2014
|
In de afgelopen weken heb ik diverse keren
contact gehad met de uitzetters en gezien
het materiaal wat ze meegenomen hebben,
moest het wel een intensieve rit worden.
Dus wij vol goede moed naar Achterveld om
te beleven wat Wim en Graddus ervan gemaakt
hebben.
Aanvullende
bepalingen
• Mobiele objecten als auto’s, dieren e.d.
als niet aanwezig beschouwen.
• Wegsituaties, die als oriënteringspunt
zijn gebruikt, mogen in het vervolg van
de rit niet meer als wegsituatie gebruikt
worden.
Twee bepalingen van het aanvullende reglement
vielen ons direct al op, het eerste punt
kom ik op terug bij opdracht 10.
Bij het tweede punt moeten we vanaf het
begin tijdens de hele rit goed opletten
welke wegsituaties we al gebruikt hebben,
dit is voor mij niet weggelegd, want al
komen we er drie keer, dan nog valt mij
dat niet op! Maar gelukkig hebben wij iemand
in de auto met een fotografisch geheugen,
al is het b.v. drie jaar geleden, dan nog
weet hij precies dat wij daar al eerder
zijn geweest en dat we toen daar links of
rechts zijn gegaan.
1. Einde weg R
2. Na markies, voor lantaarnpaal L
Een foto van koning Willem-Alexander, maar
daarvoor, rechts van ons, op afstand een
zonnewering die ook wel markies wordt genoemd.
Dus linksaf.
|
|
|
|
6. Na "JAN VAN
ARKELWEG" en RC, binnen bebouwde kom blijven
rijden
We konden binnen de bebouwde kom blijven
door naar rechts te gaan om de brandweergarage
heen en jawel, daar troffen we RC T aan
die ons door liet gaan met opdracht 7.
|
|
|
|
7. Na H "4" en
schop asfaltweg R (linksaf als rechtdoor
beoordelen)
8. Viersprong R
9. Na schep en kombord viersprong L
Een schop is een soort schep, wat we tegen
kwamen was een platte spa, rechtsaf, na
een rondje kwamen we in opdracht 9 weer
langs een platte spa en konden we deze opdracht
uitvoeren.
|
|
|
|
10. Na The Beast
klinkerweg L
Hier stond een foto van de limousine van
Barack Obama die inderdaad The Beast heet,
maar omdat de uitzetters in hun aanvullende
bepalingen (zie boven) hadden geregeld om
mobiele objecten, als auto's enz. als niet
aanwezig te beschouwen, voerden we deze
opdracht niet uit en zouden wij hier onze
eerste 30 strafpunten halen, ware het niet
dat deze later neutraal werd gemaakt.
AB 16. Aanhoudend
voor weg L
Hier goed in de gaten houden welke wegen
we gebruikt hebben en welke niet zichtbaar
doodlopend waren, maar met iemand met een
fotografisch geheugen geen bezwaar.
C 16. Na diner
L
Een diner is een maaltijd. Deze kun je uitkiezen
vanaf de menukaart. Een menukaart is geen
diner.
|
|
|
|
19. Na rechter
en linker schoen R
Volgens de uitzetter zochten we hier naar
een rechter van de rechtelijke macht, maar
bij de NRF (Nederlandse Rittensport Federatie)
is er een uitspraak van de reglementscommissie
van 3 februari 2013 dat een dergelijke opdracht
wel kan en men zoekt dan naar een rechter
schoen en een linker schoen, de sportcommissie
van de AMBC heeft afgesproken deze uitspraken
te volgen. Dus daar de schoenen niet geheel
na elkaar kwamen driemaal om het driehoekje
heen en achterin nog even een rechtdoor
rijder ophalen. Helaas niet gezien dat daar
een hek aanwezig was wat openstond, dus
een foute RC H, onze 1e fout!
AB 20. Na "DE
FLIERT" viersprong R
Dit is de viersprong van opdracht 8, dus
rechtdoor en ook niet keren bij RC S, want
we zijn nog steeds bezig met opdracht 20,
door naar RC X die herstelde met HK-XL,
nu niet de XL uitvoeren, want de viersprong
is er niet meer, door naar RC L.
|
|
|
|
21. Na brug en H "17", voor molen
R (VADNA, grote afstand)
De molen die we zagen stond links, we wilden
net doorrijden tot we opeens rechts een
groot bord zagen met daarop een sticker
met een molen erop, dus opdracht uitvoerbaar.
|
|
|
|
22. Na koninklijk
verkeersbord R (MUG)
Ondanks dat er op het bord MAXIMA stond
kennen wij geen koninklijk verkeersbord.
|
|
|
|
24. Na H "161",
voor "155" weg L (grote afstand)
Hier was er sprake van een verbodsbord met
een onderbord met de tekst: "Verboden tussen
zonsondergang en zonsopkomst". We waren er
op klaarlichte dag, dus konden we hier gewoon
weg links uitvoeren.
25. Na viaduct,
TimTim, Tem Tem, Tom Tom, tamtam en tumtum
eenrichtingsweg R (grote afstand, bord
verboden toegang negeren)
Tussen Tom Tom staat een spatie, dit moet
aan elkaar geschreven worden, door naar
de opvanger.
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Na spoorwegovergang, voor rotonde R
(belijning op weg negeren)
Volgens ons was de rotonde gedeeltelijk
links, maar volgens de uitzetter als je
geheel links staat van de bereden route
is hij wel degelijk rechts voor. Onze 2e
fout!
|
|
|
|
AB 32. Voor WW
richting Ede
AB 33. WW richting Ede
AB 34. Voor "EDE" R
AB 35. Na WW, voor WW R
Goed in de gaten houden welk gedeelte van
het oriënteringspunt je gebruikt heb in
dezelfde of de vorige opdracht.
38. Na situatieschets
en vlag R
In de eerste gelegenheid om naar rechts
te gaan stond een groene brievenbus welke
door de uitzetter over het hoofd is gezien,
daardoor werd deze opdracht gedeeltelijk
neutraal.
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Na namen van broers uit de voetbalwereld
R (bij de uitvoering van de opdrachten 41
en 42 mag u over parkeervakken rijden)
Deze opdracht was voor ons geen probleem,
de enige mogelijkheid was bij de gebroeders
De Boer.
|
|
|
|
49. Na 3e naam van vroegere regeringsleider
R
Leuke grap van de uitzetters, aan het begin
van het pleintje stond de tekst Begin en
aan het einde van het pleintje stond de
tekst Einde. Als je onderkende dat Begin
premier was in Israël, dan was de opdracht
prima uitvoerbaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 56. Voor "P
BEAUTY B U UNITED" R
Hier hadden wij niet door dat we om de reclamezuil
heen konden rijden en zo de laatste mogelijkheid
om voor de tekst naar rechts te gaan. Onze
3e fout!
|
|
|
|
60. Voor "MANSYSTEMS"
asfaltweg R
61. Viersprong L
Wat raar, waarom dit rondje, hij had ons
toch gewoon rechtdoor kunnen laten rijden?
Opeens zagen wij het, er zat een rechtdoor
rijder in door achter de lantaarnpaal om
te rijden en hier de RC D op te halen. Helaas
voor ons reden we toen over parkeervakken.
Onze 4e fout!
|
|
|
|
AB 62. Voor vlag
R (MUG)
Om de laatste mogelijkheid te benutten,
moesten we eerst doorrijden tot de DLW en
dan naar rechts gaan en vervolgens voor
vlag rechts uitvoeren.
|
|
|
|
AB 65. Viersprong
L
66. Na "MARKTHAL" Vrw L (voorsorteren)
A. Na spoorwegovergang, kombord "BARNEVELD",
"MOBA" en verkeerslicht R (voorsorteren,
Gasthuisstraat)
Deze viersprong is dezelfde wegsituatie
van opdracht 61, dus rechtdoor naar de opvanger.
Deze konden wij niet vinden, terug, waarschijnlijk
gemist, weer opnieuw begonnen en niets aangetroffen.
Toen tot de conclusie komen wanneer wij
bij de volgende viersprong de opdracht uitvoerden
we op dezelfde weg kwamen als de mensen
die wel opdracht 65 uitgevoerd hebben, zij
het dat zij met de neutrale A bezig waren
en wij met opdracht 66. Waar de anderen
met de neutrale A naar rechts gingen, reden
wij rechtdoor, op zoek naar een opvanger
die we niet konden vinden. Hoe ver gaan
we door? Nog maar iets verder, niets! Toen
maar terug en de rit oppakken bij de neutrale
A. Dit uitstapje zal, zoals later zal blijken,
ons de eerste plaats kosten.
69. Na elfduizendelfhonderdelf
asfaltweg R
Dit getal moet je eens proberen op te schrijven
11000 1100 11, dat is bij elkaar 12111,
dus door naar de opvanger.
|
|
|
|
79. Na viaduct,
H "26" en "P", doodlopende weg R (VADNA,
bord verboden toegang negeren)
In deze weg stond een bord met de tekst
"DOODLOPENDE WEG". Volgens het reglement
is een doodlopend weg niet aanwezig, dus
door naar de opvanger.
|
|
|
|
AB 81. Na klinkerweg
en RC, bij klinkerweg, voor klinkerweg,
viersprong L
Dit is dezelfde viersprong van opdracht
9, dus doorrijden naar de volgende viersprong.
82. "Egweg" L
Tot slot de finishval, het straatnaambord
Egweg was niet geheel onderstreept, dus
even doorrijden naar de opvanger en vervolgens
finishen.
|
|
|
|
Wim en Graddus, hartelijk dank voor deze
fijne middag rittensport!
Joan Oostveen.
|
omhoog
|
|
|
|