Verslag Koningsrit
2015
|
uitzetter: Graddus
de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
19 april 2015
|
AB 2. na controle L (MUG)
Het was ons bij aankomst bij De Moespot
al opgevallen dat de gele vlag op een ongebruikelijke
plek in een boom hing, waar deze normaal
bij de lantaarnpaal voor De Moespot staat.
Een bevinding die we waarschijnlijk in de
rit een keer nodig zouden hebben. Tijdens
het uitvoeren van opdracht 2 was de gele
vlag inderdaad keurig zichtbaar over de
heg en geparkeerde auto's. De 'stempelcontrole'
miste de oranje vlag om inderdaad een stempelcontrole
te kunnen zijn, dus zonder te stempelen
door met het volgende punt van de routebeschrijving.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
5. na "DLW" viersprong
L
De routebeschrijving alvast vooruit gelezen
te hebben, zagen we dat we een 'extra' rondje
Achterveld reden alleen voor deze opdracht.
Dat is niet zonder reden. Waarschijnlijk
zullen we i.v.m. de toevoeging - "De oriënteringspunten,
met uitzondering van wegen en wegsituaties,
in de routeopdrachten 2 tot en met 5, worden
geacht na het uitvoeren van genoemde routeopdrachten,
niet meer aanwezig te zijn in deze rit."
- het bordje DLW aan het einde van de rit
als niet aanwezig moeten beschouwen. Zonder
al te veel poespas door richting de brandweer.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 7. na Lieke
aanhoudend R (brievenbus negeren)
AB 8. aanhoudend weg R
AB 9. na Kevin asfaltweg R
Lieke hadden we al snel gevonden, dus beginnen
met aanhouden rechts. Eerste keer rechts
was, voor ons, het terrein van de brandweer
op. Wanneer we het terrein van de brandweer
af wilden rijden om de tweede keer rechts
uit te voeren, zagen we links in de Jan
van Arkelweg een DLW staan. Wij vonden dat
de DLW dusdanig ver naar achter stond, dat
het bordje de Verjaagde Ruiterweg niet afsloot.
Zo konden we onze 2e keer aanhoudend rechts
uitvoeren en door naar opdracht 8: aanhoudend
weg R. Eerste keer weg rechts uitvoeren
konden we wederom door het terrein van de
brandweer op te rijden en ook onze tweede
keer weg rechts bij het verlaten van het
terrein. Zo rolde we redelijk eenvoudig
voor de 4e keer in de RC C en kregen we
de hersteller HK. Keren en rechtsaf de Verjaagde
Ruiterweg op (we zijn immers nog altijd
bezig met aanhoudend weg rechts) gevolgd
door rechtsaf de Hessenweg op. Doordat we
wel bekend zijn in het gebied waar we reden,
realiseerden we al snel dat we, door aanhoudend
weg rechts uit te blijven voeren, via de
Hessenweg, Emelaarseweg en 't Jannendorp
weer terug zouden komen bij de brandweer
(wel een rondje van 7 kilometer). "Dat zou
wel heel erg mooi gedaan zijn", zei mijn
vader. Maar helaas... Geen routecontrole...
Niks... Opnieuw beginnen met opdracht 7
dan maar... Ook deze keer kwamen we tot
de conclusie dat wij weer de Verjaagde Ruiterweg
op zouden rijden voor het bonusrondje van
7 kilometer. "Laten we maar 4 keer de C
opschrijven en afsluiten met de D, we zijn
al ruim 10 minuten met deze opdracht bezig...",
zei ik. Eerste 30 punten in de pocket :-)
Zie
situatieschets.
10. na asterisk en
obelisk R
Deze opdracht zijn we in het verleden al
veelvuldig tegen gekomen. "Waarschijnlijk
zal het in het onderschrift van het plaatje
verwerkt zijn", zei mijn vader. En inderdaad.
Keurig een asterisk en een obelisk in de
begeleidende tekst. Voor het driehoekje
naar rechts dus.
|
|
|
|
AB 12. na koning
en koningin 1e weg R (MUG)
Door de stand van het bordje met daarop
de koning en koningin konden we alleen de
koning gebruiken als oriënteringspunt, omdat
de koningin een volgordeprobleem op zou
leveren. Achter het boompje 10 meter verder
een bijenkoningin gevonden en daarna 1e
weg rechts uitgevoerd. Daarmee gelijk maar
de score van de dag op 60 gezet. Het was
ons namelijk niet opgevallen dat Wegen niet
uitgezonderd waren bij gebruik van de afkorting
MUG...
|
|
|
|
18. na 10 kinderen asfaltweg R
Na het lezen van de opdracht zeiden we al
dat 10 kinderen waarschijnlijk geen probleem
zou gaan worden; ieder mens is immers een
kind. We zagen op de ramen bij één van de
bedrijven 10 mensen en konden dus probleemloos
asfaltweg rechts uitvoeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
21. na mobiele
nummer van Graddus de Haan R
"Wat is een mobiel nummer?", zeiden we allebei.
Indien er een mobiel telefoonnummer gevraagd
zou worden, zouden we er misschien nog over
na hebben gedacht om de opdracht wel of
niet uit te voeren, maar mobiel nummer hadden
we afgekeurd en zijn rechtdoor gereden naar
de opvanger.
|
|
|
|
AB 24. bij rotonde
1e weg R
Tja... Momentje van onoplettendheid. Nooit
gedacht aan de grote rotonde op de hoofdweg
(alweer niet…, ja alweer niet). Zo wel ons
aantal bonuspunten van de dag al weer naar
90 opgeschroefd!
28. na meisje met
traan en staartje R (MUG)
Een meisje met een traan kwamen we snel
tegen. Het meisje had ook staartjes, maar
de staartjes kwamen niet in zijn geheel
na de traan. Oftewel, de staartjes kwamen
we al tegen voor we een traan tegen waren
gekomen. Volgordeprobleem dus. Op de afbeelding
alleen het meisje met traan gevonden. Doorzoeken
naar staartjes dus. Deze hadden wij na 2
keer het rondje te hebben gereden niet gevonden
en zijn daarom doorgereden naar de opvanger.
|
|
|
|
AB 30. aanhoudend
asfaltweg R
AB 31. asfaltweg R
Niet een al te moeilijke aanhoudend opdracht,
maar wel even goed opletten. Eerste keer
rechtsaf konden we uitvoeren voor een zogenoemde
'rechtdoorrijder'. De tweede keer rechts
op de einde weg en dus op zoek naar opdracht
31: asfaltweg R. Opdracht 31 kon gelijk
weer uitgevoerd worden bij de eerste weg
rechts. Deze weg hadden we echter al een
keer als oriënteringspunt gebruikt, dus
nog even dubbel gecheckt of er inderdaad
minimaal 1 opdracht tussen zat. Dit was
het geval en dus gelijk de eerste weg rechts.
|
|
|
|
36. na verkeersbord aanduidende verleen
voorrang aan bestuurders in de kruisende
weg VRW R
"Dat bord zal vast nèt iets anders heten",
zei mijn vader, terwijl hij al door het
boekje 'Verkeersborden en Verkeersregels
in Nederland' aan het bladeren was. En inderdaad:
het woordje 'in' in de gevraagde tekst bleek
het woordje 'op' te moeten zijn. Daarom
rechtdoor gereden naar de opvanger.
40. na bus weg R
Op zoek naar de bus zagen we op de parkeerplaats
voor het zwembad een blauw bord met een
witte bus erop. "Dit zal wel 1 van de nieuw
ingevoerde verkeersborden zijn." Even nagekeken
of het bord inderdaad klopte en wat het
betekende: "Rijbaan of rijstrook uitsluitend
ten behoeve van lijnbussen". Daar mogen
wij dus niet op... verplicht voor het bord
naar links de parkeerplaats af. Door de
verplichte beweging naar rechts kwamen we
echter wel na de witte bus op het verkeersbord
en konden we onze opdracht naar rechts gaan
uitvoeren. Er stond een mooie 'lokkende'
RC gelijk aan de overkant van de weg, maar
wij zijn op de Meester Troelstralaan naar
rechts gegaan om de goede opvanger op te
halen.
|
|
|
|
44. Wanneer u van mening bent, mits koning
Willem-Alexander dan nog leeft en nog aan
de macht is, dat Koningsdag over 10 jaar,
dus in het jaar 2025, op zaterdag wordt
gevierd, gaat u klinkerweg R
Bent u de mening toegedaan dat Koningsdag
dan op een andere dag wordt gevierd, gaat
u einde weg L
Voor we daadwerkelijk met opdracht 44 konden
beginnen, kregen we eerst te maken met een
'rechtdoorrijder'. "Hier kunnen we gewoon
rechtdoor rijden hoor." "Dan rijd je zo
de fietsenstalling van het zwembad in."
"Ja, maar er staat geen bord dat je er niet
in mag." "Ok, dan kijken we even hoe ver
we komen." En zo kwamen we nog een 'hele
mooie' RC tegen, voor het zwembad. Leuk,
deze situatie was voor ons helemaal nieuw.
In opdracht 44 zelf even opgezocht op welke
dag koningsdag in 2025 zou gaan vallen.
Dit bleek een zondag te zijn, dus zal de
viering op de zaterdag worden gehouden.
De goede RC 'U' daarmee opgehaald.
|
|
|
|
50. na H "52" en "UITRIT BOUWVERKEER", bij
wegwijzer L
De eerste 2 gevraagde oriënteringspunten
hebben we zonder problemen kunnen vinden.
De eerste, zelfgemaakte, wegwijzer die we
tegen kwamen konden we echter niet als zijnde
wegwijzer gebruiken. Volgens het reglement
mogen er naast een eventuele pijl uitsluitend
1 of meerdere Nederlandse plaatsnamen op
staan. Hier stond ook nog de afstand naar
de gebruikte plaats achter, dus voor ons
geen geldige wegwijzer. Bij de volgende
afslag stond een ANWB verkeerspaddenstoel
langs de kant van de weg. Deze mogen wij
wel als wegwijzer beschouwen en daarom daar
naar links gegaan.
53. voor waterplas
L
Een mooi stukje Barneveld waar we ook nog
niet eerder geweest waren. Even scherp blijven
dat we voor de waterplas naar links moesten.
Indien je tot de laatste mogelijkheid voor
de plas naar links ging volgde je de rechtdoorgaande
weg, dus gelijk naar links bij de eerste
mogelijkheid, zo reden we om de foute RC
heen.
|
|
|
|
|
|
|
|
55. na dieplader
R
Twee foto's van vrachtwagens met opleggers,
of dit diepladers waren wisten wij niet.
De uitgeknipte hersteller 'ER' ook niet
gezien, terwijl we toch echt voor die afbeelding
stil hebben gestaan. Ervoor gekozen om rechtdoor
te rijden tot de opvanger en dit bleek voor
ons gunstig uit te pakken...
59. na schaapskooi
asfaltweg R
Wij hebben het bijgeplaatste bordje van
de 'echte' schaapskooi nooit gezien. Maar
wij vonden de, voor ons, 'echte' schaapskooi
prima. Deze opdracht dus per ongeluk goed
gedaan.
|
|
|
|
62. "Peter de Haanstraat"
R
De eerste weg die we tegenkwamen had keurig
een zelfgemaakt straatnaambordje met daarop
de gevraagde straatnaam. Het bordje stond
echter geplaatst onder het officiële straatnaambord.
De officiële straatnaam was echter afgeplakt
door een tweede zelfgemaakt straatnaambord.
Dit tweede bord voldeed reglementair niet
aan de eisen om voor ons als een zelfgemaakt
straatnaambord te mogen geleden, dus stond
er uiteindelijk 1 reglementair bruikbaar
verkeersbord in de weg met daarop de gevraagde
straatnaam. Opdracht dus uit kunnen voeren.
|
|
|
|
64. voor "DLW"
L
Op afstand leek het een goede DLW, maar
van dichtbij zagen we dat de 'D' los gezaagd
was van de 'LW'. We hebben daarna de tekst
'DLW' niet meer gevonden en reden daardoor
in een goede RC.
|
|
|
|
69. na vijftig voor vijfhonderd asfaltweg
L
De tekst vijftig hadden we snel gevonden
en was prima in orde. Het bordje vijfhonderd
hadden we bij passeren in 64 ook al zien
staan. "Is de letter D in het Romeins ook
geen 500?" "Weet ik niet." Even controleren
in onze map met daarin een overzicht van
alle Romeinse cijfers dus... En inderdaad
de uitgezaagde letter D konden we in deze
opdracht keurig gebruiken als zijnde 500.
Op de viersprong dus gelijk naar links.
|
|
|
|
70. na BARNEVELD
asfaltweg R
"De quotes ontbreken hier, dus we zoeken
geen tekst." Het zou dus eventueel alleen
Barneveld als plaats kunnen zijn. Die troffen
we al snel aan op de plattegrond langs de
weg. "Maar kun je dit uitvoeren omdat het
in hoofdletters geschreven staat?" "ZoU
jIj EeN oPdRaChT uIt VoErEn WaNnEeR dE LeTtErS
tE pAs En Te OnPaS gRoOt En KlEiN zIjN?"
"Nee." "Nee, ik ook niet." Rechtdoor naar
de opvanger dus. De uitzetter dacht hier
echter anders over... And that brings today's
score to 120!
|
|
|
|
|
|
|
|
73. na 6e kleinkind
L (MUG)
Het eerste kleinkind dat we tegen kwamen
was volgens het onderschrift het 5e kleinkind.
Niet het 6e kleinkind waar we naar op zoek
waren, dus is dit voor ons het 1e kleinkind
dat we tegen komen. Nu zijn we aan het tellen
en moeten we om de opdracht uit te kunnen
voeren nog 5 kleinkinderen tegen komen om
links te mogen. Het voor ons 2e kleinkind
was volgens het onderschrift het 6e kleinkind.
Zoals reeds gezegd, wij waren al aan het
tellen en mogen daar niet mee stoppen. Op
zoek naar kleinkind nummer 3 dus... en 4...
en 5... en 6... Deze kwamen allemaal niet
en mochten daarom al vrij snel de goede
RC noteren.
77. na vrachtwagen
met kraan L (Let op: de vrachtwagen
met kraan als vast object beschouwen)
78. einde weg R
79. VRW L (Nijkerkerweg)
Leuk. Als vanouds een vrachtwagen in de
rit als bemande controle. Dat kennen we
nog van de ritten in Barneveld. Eerste keer
'gratis' langs de vrachtwagen voor een lekkere
versnapering, een kladblokje van Transportbedrijf
De Haan met een pen en een mooie stempel
op de controlekaart. Na de stempel ontvangen
te hebben linksaf en door met de volgende
opdracht: Einde weg R en daarna VRW L. "Waarom
stuurt hij ons naar links en vervolgens
met een einde weg R naar de VRW als we ook
gelijk rechtdoor kunnen rijden naar de VRW?
Daar moet iets meer in zitten", zei ik.
Op dat moment keek ik in mijn achteruitkijkspiegel
om te controleren of we wel daadwerkelijk
voorbij de vrachtwagen waren alvorens de
weg naar links begonnen was. De vrachtwagen
zelf was niet meer te zien, maar de kraan
die meters hoog boven de weg hing overlapte
met de weg! We waren op moment van links
uitvoeren dus nog niet voorbij de vrachtwagen!
De goede route vervolgens weer opgepakt
en nog een bonusstempel op mogen halen bij
de bemande controle. Helaas kregen we de
overige cadeautjes niet nog een keer...
:-)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
81. na spoorovergang, bij rotonde 1e weg
R
Op mijn verzoek, omdat we inmiddels op provinciale
wegen terecht waren gekomen, gevraagd of
mijn vader even iemand wilde bellen voor
mij. "Op zulke provinciale wegen maak je
toch geen val." Oeps.... 150 puntjes :-)
|
|
|
|
84. 1e weg R
We hadden het er voor de rit al over dat
Graddus misschien wel eens een oude 'MABC
Sportief'- (naam van voormalig rittensport
vereniging) -ritpijl uit de schuur zou hebben
kunnen gehaald. Dus waren we tijdens deze
rit extra scherp op de ritpijlen. Gelukkig
deze 'AMCB' pijl er ook tussenuit gepikt
en rechtsaf uitgevoerd voor de goede bonusletter.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
|
|
|
|
86. na koningin
1e weg R
De eerste persoon die we tegenkwamen was
prinses Beatrix, natuurlijk geen koningin
meer. Rechtdoor dus. Zonder nog een afbeelding
tegen gekomen te zijn, kregen we een herstelopdracht
met daarop ER. De viersprong waaraan we
stonden leek een einde weg te zijn door
een DLW in de rechtdoorgaande weg, maar
we hadden onthouden dat we deze in opdracht
5 ook al gebruikt hadden als oriënteringspunt.
Ondanks de DLW gewoon rechtdoor blijven
rijden op zoek naar een einde weg situatie.
Deze vonden we niet meer en werden opgevangen
bij een RC.
|
|
|
|
AB finish. finish bij gele vlag, kaart inleveren
in De Moespot, Jan van Arkelweg 6 te Achterveld.
Net als de DLW uit de vorige opdracht waren
we ook niet vergeten dat we de gele vlag
al als oriënteringspunt gebruikt hadden
in de opdrachten 2 t/m 5. De gele vlag in
de boom was voor ons dus ook niet meer aanwezig.
De Rentinckstraat dus nog even blijven volgen.
Uiteindelijk werden we via een ritpijl naar
een bonus RC gestuurd met vlak daarachter
een voor ons geldige gele vlag en waren
we klaar met de Koningsrit.
Zie
situatieschets.
Na inleveren van de kaart
in De Moespot bleek dat we 3 minuten buiten
de toegestane tijd gefinisht waren, wat
nog 3 extra strafpunten opleverde. Dit bracht
ons totaal voor vandaag op 153 wat genoeg
was voor de eerste plaats, met slechts 5
strafpuntjes minder dan de nummer 2! Zat
erg dicht bij elkaar dus! Voor ons een mooi
start van het seizoen, omdat we er de vorige
rit niet bij konden zijn.
Graddus. We hebben al
een aantal jaren geen rit meer van je kunnen
rijden. We hebben in het verleden wel altijd
erg genoten van de ritten die je uitzette,
daarom waren de verwachtingen hoog. Ik kan
je vertellen dat deze verwachtingen ruimschoots
zijn waargemaakt. We hebben ook van deze
rit weer erg genoten. Bedankt voor het uitzetten
van de rit en hopelijk zal dit niet de laatst
door jouw uitgezette rit zijn die we zullen
rijden.
Bedankt voor de leuke
middag die je voor ons hebt verzorgd!
Michel Brundel.
Verslag C-klasse
C 2. na routecontrole
L
In artikel 3 van het PMN (Puzzelreglement
Midden-Nederland) staat dat een onbemande
stempelcontrole herkenbaar is aan een oranje
vlag. Deze ontbrak, dus is dit geen routecontrole
en daarom ook niet stempelen. Ook de opdracht
niet uitvoeren, maar doorrijden naar RC
A.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
C 6. "Jan van Arkelweg"
L
C 9. na Lieke en Kevin asfaltweg
R
Volgens artikel 2 van het PMN bestaat een
routebeschrijving uit genummerde routeopdrachten
(1, 2, 3, enz.). Hier ontbraken de nummers
7 en 8. Daarom na het uitvoeren van opdracht
6 doorrijden naar RC E, die u terugbracht
op de route.
Zie
situatieschets.
C12. na koning en
koningin R (MUG)
In artikel 8c. staat dat oriënteringspunten
in de aangegeven volgorde en geheel achter
elkaar dienen te worden bereikt. Hier had
Willem-Alexander heel liefdevol zijn arm
om Màxima geslagen. Hierdoor is er geen
sprake van goede volgorde. Daarom had de
uitzetter na de eerste weg nog een afbeelding
van een koningin (uit de bijenfamilie) geplaatst,
waarna u de opdracht alsnog kon uitvoeren.
|
|
|
|
C25. na lid van Koninklijk Huis, bij rotonde
1e weg R
Een mooie foto van een stralende Prins Maurits.
Hij is weliswaar lid van de Koninklijke
familie maar niet van het Koninklijk Huis.
C44. Wanneer u
van mening bent, mits koning Willem-Alexander
dan nog leeft en nog aan de macht is, dat
Koningsdag over 10 jaar, dus in het jaar
2025, op zaterdag wordt gevierd, gaat u
1e weg R
Bent u de mening toegedaan dat Koningsdag
dan op een andere dag wordt gevierd, gaat
u 2e weg R
27 april 2025 valt op een zondag, dus wordt
koningsdag dan op zaterdag gevierd.
|
Verslag C-klasse: Jannie
Hazeleger.
Verslag AB-klasse: Michel
Brundel.
|
omhoog
|