Verslag Pinksterrit
2015
|
uitzetters: Henk
en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
25 mei 2015
|
Maandagmorgen, 2e Pinksterdag. Het is weer
zover, de Pinksterrit staat voor de deur.
Voordat ik vertrek naar Joan, eerst even
een Whatsapp sturen naar Jannie om haar
een hart onder de riem te steken voor het
uitzetten. Helaas ontvang ik geen reactie…
ze zal wel druk zijn. Vervolgens Joan om
07.45 uur in Cothen oppikken, dan zijn wij
tegen 08.15 uur in De Moespot. Onderweg
hebben we de afgelopen weken even bijgepraat,
want we hadden elkaar al even niet gezien.
Bij aankomst in De Moespot was de zaal al
keurig door de vrijwilligers van De Moespot
opgebouwd, dat scheelt alvast. Als verrassing
hadden dezelfde vrijwilligers nog even het
brandalarm aangezet. Op zich een leuke test,
maar het duurde zeker 10 minuten voordat
de "uit" knop gevonden was! Zelfs Rob van
Gijn was met het voorbeeldenbord buiten
gaan staan (gelukkig was het droog). En
….. het werd weer druk!! Geweldig!! Maar
liefst 70 equipes wisten de weg naar De
Moespot te vinden. Nadat we bijna alle deelnemers
weg gestart hadden, zijn wij zelf ook van
start gegaan.
Eerst even de aanvullingen doornemen waarbij
wij de navolgende "afwijking" constateerde:
a. Zelfgemaakte
verkeersborden en afbeeldingen van verkeersborden
zijn rechtsgeldig. De nieuwe verkeersborden
(F11-F22) zijn tijdens de rit al rechtsgeldig.
Officieel zijn deze borden pas ná 1 juli
2015 geldig, maar vandaag voor ons dus al
wel van toepassing.
De verdere aanvullingen waren volgens ons
"standaard".
Dan nu van start:
2. na "N N" en
"PUZZELRIT" L
Direct om de hoek staan 2 routecontroles
"N", dat is niet wat wij zoeken. Op een
paal was ook een verticale pijl geplaatst
met de tekst PUZZELRIT. Doordat deze tekst
verticaal stond hadden we keurig de tekst
N N die wij zochten. Nog wel even goed gekeken
of de overige verticale letters geen letter
vormden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. na memospel
asfaltweg R
Eerste reactie van ons was: onzin. Wat is
nu weer een memospel? Het eerste bordje,
met iemand die op zoek is naar een memospel,
is niks. Dan bij het tweede bordje een afbeelding
van Memory. En hier sloeg te twijfel al
toe. Even snel op internet kijken en we
zien iets over pictogrammen. Vervolgens
bedenken wij dat bij de afgelopen 2 ritten
van Henk en Jannie, op dezelfde plek, het
plaatje "goed" was. Helaas …
Hadden we maar de Dikke van Dale (die op
de achterbank ligt) even gepakt, dat had
ons 30 strafpunten minder opgeleverd.
5. na brug en twee
niet dezelfde bierdoppen L (VADNA)
Wat gaan we nu weer krijgen. Weer via internet
even naar bierdoppen zoeken en je vindt
van alles. (allemaal kroonkurken, maar iedereen
noemt dat gewoon bierdoppen) Wij vonden
dit een pracht van een val, want de kroonkurken,
ook al zijn ze van hetzelfde merk, zijn
nooit dezelfde. De een is links open gemaakt,
de andere rechts. Verschil zit er altijd
in.
Ook hier had de Dikke van Dale ons 30 strafpunten
kunnen besparen.
|
|
|
|
6. na afkorting
van een oppervlaktemaat asfaltweg R (MUG)
In de buurt van het bordje aangekomen stonden
er een paar auto's voor ons. Van veraf zagen
we "ca" staan. Het gaatje, wat voor een
punt moest doorgaan, hebben we niet eens
gezien. Soms moet je mazzel hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 7. na naam van
Nederlands
waddeneiland,
bij
wegwijzer "Klein Moorst" L
Texel was geen probleem. Hier wel even de
auto uit, want het leek of de uitzetter
2 kaartjes had gebruikt en wel "TEX" en
"EL", waardoor er dus sprake zou zijn van
een losse hersteller. Gelukkig was dit niet
zo.
Dan even doorlopen naar de wegwijzer. Of
Vlieland een plaats is, hebben we niet opgezocht.
Er waren ook grassprietjes op het bordje
getekend, hierdoor is het geen wegwijzer.
Dat is het voordeel van de materiaalcommissaris
in de auto, die ziet dat soort afwijkingen
op zijn materiaal direct.
8. na klok asfaltweg
L (MUG)
Een bordje met een verhaal en foto van Hans
Klok. Vanuit de auto gezien zit er iets
om zijn pols. Het zou een horloge kunnen
zijn, maar bij Henk en Jannie weet je het
nooit. Een klok moet tenslotte ook wijzers
hebben en dergelijke. Dus even de auto uit
en van dichtbij kijken. Inderdaad een keurige
klok. Even verder naar links, keren en nogmaals
op zoek naar een klok. Ook de getoverde
klok van Hans Klok was vervolgens geen probleem.
|
|
|
|
AB 9. na "DLW",
voor verkeersbord aanduidende doodlopende
weg L (VADNA)
Door de afkorting VADNA zullen we nooit
een verkeersbord aanduidende doodlopende
weg vinden, dus zal er nog wel meer aan
de hand zijn. Even goed rondkijken. Aan
de overkant van de viersprong stond een
redelijk verstopte ritpijl. Bij nadere inspectie
(lees dat de materiaalcommissaris de afwijking
herkende) bleek het geen AMBC pijl te zijn,
maar een ABMC pijl.
|
|
|
|
AB 11. voor naam
van Nederlandse schaatsster R (MUG)
AB 12. na naam van Nederlandse schaatsster
R (MUG)
Door het geplaatste zwart-wit briefje heb
je de neiging om eerst het zwarte deel te
lezen en dat het witte. We lezen echter
van links naar rechts en dan staat er heel
wat anders. De uitleg van de uitzetters
gaf dit ook aan. Doordat je bij zo een opdracht
ook een "gedeelte van" de tekst kan pakken,
is deze opdracht neutraal gemaakt.
|
|
|
|
13. Pasen valt
meestal op de eerste zondag na de eerste
volle maan na het begin van de lente op
21 maart. Pinksteren valt altijd op de zevende
zondag na Pasen. Viel
eerste
pinksterdag
2014 eerder dan
tweede
pinksterdag
2015, dan gaat u na "PINKSTERRIT 2014" 1e
weg R; Viel
eerste
pinksterdag
2014 later dan
tweede
pinksterdag
2015, dan gaat u na "PINKSTERRIT 2015" 1e
weg L (vraagstelling is correct)
Hier moet je gewoon je gezonde verstand
gebruiken en je niet laten verwarren door
de tekst. "Iets" in 2014 is namelijk altijd
eerder dan "iets" in 2015.
Dat er dan toch nog ongeveer de helft van
de B- en C-klassers dit fout doen, geeft
aan dat het lezen blijkbaar toch nog lastig.
En de A-klasse? Daar was 1 equipe (en dat
waren wij NIET) die dit nog fout deed.
AB Modificatie
opdracht 15: Gebruikte oriënteringspunten
zijn na het uitvoeren van de routeopdracht
niet meer aanwezig. Alleen officiële (asfalt)wegen
berijden.
AB 15. na verkeersbord L (MUG)
Wat is nu weer de bedoeling van (asfalt)wegen?
Mag ik nu alleen over asfaltwegen of ook
over andere wegen? We zien wel wat er gaat
gebeuren. Voordat we aan de opdracht konden
beginnen kwam equipe Herman en Hanny Vrielink
luid claxonnerend tegengesteld voorbij.
Wat bezielt die man toch iedere keer?? Dan
eerst even het bordje met de 3 verkeersborden
inspecteren of alle bordjes wel correct
zijn. Dit was het geval. Dus eerst gedwongen
naar link door het bordje "verboden voor
motoren" en het verkeersbord "einde voorrangsweg"
vervolgens afstrepen. Bij het volgende rondje
nogmaals gedwongen en dan het verbodsbordje
afstrepen.
Bij het volgende rondje rechtdoor en dan
heb je weer een verkeersbord gehad en kunnen
we vlak voor de keercontrole links een klinkerweg
in. Zou de uitzetter dat bedoelen dan? Blijkbaar
niet, want de route loopt daarna dood. Dan
er maar vanuit gaan dat we alleen asfaltwegen
hier mogen gebruiken. Bij navraag achteraf
bleek dat de uitzetters de keercontrole
iets te ver weg hadden gezet. Het zij hun
vergeven, het was nog vroeg…
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
AB 16. na "PINKSTERRIT",
voor verkeersbord aanduidende verplichte
rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve
van vrachtauto's L
Het hier
bedoelde verkeersbord is eigenlijk een veredelde
DLW. Het verkeersbord geeft aan dat de rijbaan
alleen voor vrachtauto’s is. Als je tot
het bordje rijdt ga je dus gedwongen links.
Wil je de opdracht uitvoeren, dan ga je
een weg eerder naar links.
Omdat het bord nog niet is opgenomen in
het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens)
en er op internet nog verschillende benamingen
van dit bord circuleren is deze opdracht
geneutraliseerd.
18. na de 23e letter
van het alfabet, de 12e letter van het alfabet
en de 4e letter van het alfabet R (MUG)
Deze opdracht kun je op twee manieren afhandelen,
maar is afhankelijk van de 1e geMUGde letter
die je tegenkomt. Is de 1e letter die je
tegenkomt géén "W", dan is het wél de 1e
letter die je tegenkomt en ga je vervolgens
op zoek naar nog 22 geMUGde letters.
Langs de route stond weer een mooi knutselwerk
(van Henk gokken wij), waarbij inderdaad
de letters W, L en D stonden en het leek
alsof er een DLW stond.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 19. na bok,
paard, brug, springplank, springkast en
trampoline R (MUG)
Hier waren we met het lezen van de opdracht
al snel klaar. Een brug moet volgens het
reglement deel uit maken van de weg waarop
men rijdt of van een weg die uitmondt op
de bereden route. De brug dient aan tenminste
één zijde te zijn voorzien van een leuning
of muur(tje). Henk is dol op knutselen,
maar een brug MUGgen voor een puzzelrit
zal hij niet doen.
|
|
|
|
AB 20. "Pinksterbloemstraat"
L
Tsja, wat zal ik hiervan zeggen. Vorig jaar
zat in iedere rit een weg met dubbele straatnaam.
Tijdens de afgelopen jaarvergadering heb
ik de aanwezige leden, middels mijn jaarverslag,
nog hier op gewezen. Ook hier weer 2 bordjes
met onderstreepte tekst, dus weg heeft meerdere
namen en dat mag niet.
Wisten jullie dat er nog 3 A-klasse equipes
waren die dit fout hebben gedaan?
|
|
|
|
A Modificatie opdracht
21 tot en met 22 en de daarbij aangedane
herstelopdrachten: U mag over parkeervakken
rijden.
A 21. na "PINKSTERRIT", zwarte knoop en
witte knoop L (MUG)
Hier was Jannie weer even op zolder aan
het knutselen geweest, een witte knoop vastgemaakt
met zwart garen en een zwarte knoop vastgemaakt
met wit garen. Knopen genoeg en in de juiste
volgorde!
De uitzetters probeerde hier de A-klassers
met een paar herstelopdrachten op het verkeerde
been te zetten. Wij hadden er geen probleem
mee.
|
|
|
|
24. voor "OKIEDOKIEOLEDIEDOKIEODELEDOSIE"
"Voskuilerdijk" L
Bij het lezen al lachen in de auto. Er zal
wel ergens een hersteller in verborgen zitten,
of ergens zijn er letters omgedraaid. Tot
4 keer toe de tekst goed bekeken en wat
denk je? Helemaal niets vreemd te vinden.
Wat is hier de bedoeling van? Uiteindelijk
opdracht gewoon uitgevoerd en dat bleek
later ook de bedoeling te zijn.
|
|
|
|
25. voor beren asfaltweg R
Ja, we zagen Rutte en Samsom in een berenpak.
Voor ons niet voldoende om de opdracht uit
te voeren. De slagboom op de foto gezien,
maar het kwartje viel niet. Slagbomen werden
geacht gesloten te zijn stond er in het
aanvullend reglement. We konden er weer
30 bij tellen, en de teller staat op 3 fouten.
27. na 2e bushaltebord,
één val, twee vallen en meervallen asfaltweg
L
Kwestie van goed lezen. Muizenvallen en
dergelijke meer dan genoeg. We zochten echter
meervallen. Door de meervoudsvorm van meerval
(vis) zochten wij minimaal 2 meervallen
en die waren er niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 28. na "PINKSTERRIT"
en RC R
AB 29. na "RC" R
Vlak vóór de boom kun je rechts in de zijweg
al een RC zien staan. Niet laten afleiden
door een oranje bordje met RC erop, dat
is geen RC. Na een rondje om de boom is
opdracht 29 ook geen probleem.
|
|
|
|
A Modificatie opdracht
32:
Als u in opdracht 32 een Nederlandse plaatsnaam
als oriënteringspunt gebruikt, mag u een
willekeurige letter van die plaatsnaam laten
vervallen om een volgende keer opdracht
32 opnieuw uitvoerbaar te kunnen maken.
U hoeft geen rekening te houden met eventuele
spaties die daardoor zullen ontstaan.
A 32. aanhoudend na Nederlandse plaatsnaam
L (MUG)
A 33. na "EE" viersprong R
Langs de route hing een bordje met de tekst
EELDE. Tijdens deze opdracht kwam equipe
Herman en Hanny Vrielink wederom luid claxonnerend
tegengesteld voorbij. Wat bezielt die man
toch iedere keer?? Na een paar rondjes was
er EE over. De modificatie was alleen maar
geldig voor opdracht 32. Dus voor opdracht
33 stond er weer gewoon EELDE op het bordje.
Nog even oversteken naar de juiste RC dan
maar.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
35. na notenladder
L (MUG)
Een mooie toonladder en een houten trapje
langs de route konden ons dit keer niet
overhalen om naar links te gaan.
38. na Friese doorlopers
L
Even weer de vertrouwde Klettersteeg in.
Jeetje wat een opstopping. Overal stonde
auto's geparkeerd! Dan maar even de weg
aflopen en op zoek naar bordjes en/of doorlopers.
We moesten flink doorlopen, want pas op
het laatste bordje waren er Friese doorlopers
waar te nemen.
|
|
|
|
|
|
|
|
A 40. na bottel L (MUG)
A 41. asfaltweg L
Onderweg hing een fles (bottel) met 2 draadjes
aan een plankje en het plankje aan een paaltje.
Wederom een leuk knutselwerk. Wel even de
auto uit om te kijken of alles wel vast
zat. Voor hetzelfde geld staat de fles los
op het plankje! Tijdens het checken was
ook de rozenbottel in het etiket te zien.
Meerdere redenen om de opdracht uit te voeren.
Toen werden we, na opdracht 41, hersteld
om opdracht 40 nogmaals uit te voeren. Geen
probleem, de 2e bottel hadden wij gezien.
Bij opdracht 41 mochten we niet nogmaals
dezelfde weg gebruiken. Met een gratis (ruim)
rondje om De Moespot heen kwamen we weer
op de route.
Voor ruim de helft van de A-klassers was
deze val toch wel een bottelnek.
44. na couvert
asfaltweg L (MUG)
Gelukkig zagen wij dat er aan het verkeersbord
gerommeld was. Alleen messen en lepels maakt
nog geen couvert. Dat een couvert ook een
envelop is hebben wij gemist. De Dikke van
Dale lag nog steeds onaangeroerd op de achterbank.
Tellerstand 4 fouten.
|
|
|
|
Finish bij gele
vlag, kaart inleveren in De Moespot
Altijd oppassen bij de Finish! Wij zagen
iets geels en een parkeerplek voor de deur.
Hup auto erin. Toen zagen we dat iets geels
een paraplu was! Nog even doorrijden en
toen viel ons ook de hersteller HK op vlak
vóór de gele vlag. Na keren de ritpijl opvolgen
om nog even de extra RC mee te pakken.
|
|
|
|
|
|
|
|
In totaal hebben Henk en Jannie ons dus
4 keer kunnen neppen en dat viel nog niet
eens tegen. Uiteindelijk zijn we hiermee
toch nog vijfde geworden en dat was ruim
vóór een equipe wat iedere keer luid claxonnerend
tegengesteld de route rijdt. Wat is er toch
met dat equipe aan de hand?
Over de het resultaat zijn wij best tevreden,
maar gelukkig er is ook ruimte voor verbetering!
We hebben een prima rit gereden en hebben
ons heerlijk vermaakt.
Jannie, Henk bedankt voor deze prachtige
rit en volgend jaar in de herkansing!
Paddy Jans en Joan Oostveen.
Verslag B- en C-klasse
C 7. na naam van
Nederlands
waddeneiland,
bij
plaatsnaam "Klein Moorst" L
Texel is de naam van een waddeneiland. Het
bord is niet doormidden gezaagd, er zit
een draadje voor. Vlieland is de naam van
een waddeneiland en ook de naam van de enige
plaats op dit eiland. De weg naar links
heeft de naam Klein Moorst. Alles aanwezig,
dus opdracht uitvoeren.
|
|
|
|
C 9. na "DLW" L
(VADNA)
De tekst DLW is geplaatst net voor de rechterweg
en sluit de rechterweg af. Het verkeersbord
aanduidende doodlopende weg (VADNA) is niet
aanwezig, weg rechtdoor is dus wel aanwezig.
Alles correct, dus linksaf.
|
|
|
|
C 11. voor Nederlandse
schaatser L (MUG)
Je zoekt een plaatje van een schaatser en
niet de naam van een schaatser.
C 15. voor "4.2
METER" L (MUG)
De gezochte tekst is niet te vinden, er
staat 4,2m. Toch niet rechtdoor rijden,
het verkeersbord gesloten voor motoren sluit
de doorgaande weg af.
In PMN artikel 5a staat:
Onder wegen
worden verstaan alle voor het openbaar rijverkeer
openstaande inrijmogelijkheden, welke gezien
vanuit de rijrichting met een personenauto
en motor kunnen en mogen worden bereden.
Dus: alleen wegen die vanuit de rijrichting
met een personenauto en motor kunnen en
mogen worden bereden, mogen tijdens de puzzelrit
worden bereden.
Zie
situatieschets.
|
|
|
|
C 16. na "PINKSTERRIT", voor vrachtauto
L (MUG)
Twee ronde borden met een vrachtauto erop.
Het eerste bord is juist, dus voor dit bord
linksaf.
C 19. na bok, paard,
brug, springplank, springkast en trampoline
R
Alle gymnastiektoestellen zijn aanwezig.
Ook de brug in de weg is er.
PMN artikel 8e.:
Om een
brug als oriënteringspunt te kunnen gebruiken,
dient deze deel uit te maken van de weg
waarop men rijdt of van een weg die uitmondt
op de bereden route. De brug dient aan tenminste
één zijde te zijn voorzien van een leuning
of muur(tje).
|
|
|
|
|
|
|
|
C 20. "Burg. Roëll-laan"
L
Het officiële straatnaambord moest u negeren
vanwege het bijgeplaatste bordje. Op dit
bord is de tekst: de uitzetter onderstreept.
Ook staat er een bord: Pinksterbloemstraat.
PMN artikel 10:
Zelfgemaakte
straatnaamborden zijn witte borden met zwarte
tekst, waarvan de als straatnaam dienende
tekst is onderstreept.
De weg heeft dus niet de naam Burg.
Roëllaan, maar meerdere andere namen.
|
|
|
|
BC 21. na "PINKSTERRIT", zwarte knoop en
witte knoop L (MUG)
Oriënteringspunten dienen in de aangegeven
volgorde en geheel achter elkaar bereikt
te worden (PMN 8c). Hangen de witte en zwarte
knoop in de juiste volgorde? Ja, de witte
knoop is vastgezet met zwart garen waar
een knoop in zit en de zwarte knoop met
wit garen met een knoop.
|
|
|
|
C 28. na "PINKSTERRIT"
en "RC" R
Het oranje bord met de tekst RC is geen
routecontrole, deze ook niet noteren. Het
is wel de gezochte tekst, dus rechtsaf.
In het driehoekje bij het passeren van RC
D deze wel noteren.
|
|
|
|
BC Modificatie opdracht 32: Met de opdracht
pijl volgen wordt bedoeld dat u de weg inrijdt
die de pijl aangeeft.
BC 32. pijl met opschrift "AMBC" volgen
BC 33. na "EELDE" R
De eerste pijl met opschrift AMBC is een
ritpijl, deze geeft een verplichte rijrichting
aan (PMN 4.). De blauwe pijl met opschrift
AMBC is geen ritpijl, op de viersprong kun
je de opdracht uitvoeren door linksaf te
gaan. Hier leidt deze genummerde routeopdracht
tot één (niet gedwongen) verandering van
rijrichting (PMN 2a). Via ritpijlen kom
je bij de tekst EELDE, hierna opdracht 33
uitvoeren.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
B 40. na 3 bottels L (MUG)
C 40. na 2 bottels L (MUG)
Een bottel is een fles en ook een rozenbottel.
Op het etiket, dat op de fles is geplakt,
staan twee rozenbottels. Voldoende bottels
aanwezig voor het uitvoeren van de routeopdracht.
Verslag B- en C-klasse:
Jannie Hazeleger.
Verslag A-klasse: Paddy
Jans en Joan Oostveen.
|
omhoog
|