Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Snertrit
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Rondje Achterveld 2015

uitzetter:     Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
6 september 2015

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg  Situatie opdr. 37

De zomervakantie zit er weer op, dus konden we vandaag weer aan de bak met een rit van Joop van de Gronden. Op zoek naar snelwegen en stempelcontroles ? Helaas echter niet in deze rit.

1. Na 4 "0"'s L
Of zijn het 4 nullen? We vonden het niet uitvoerbaar en kregen na de "10" de goede RC A.

Vier "O"'s, niet op vier borden en ook geen nullen

Gesloten

Gesloten


5. Na rond verkeersbord viersprong L (MUG)

Een verkeersbord aan de linkerzijde van de weg sloot deze weg wel af, dus gedwongen naar links. Nu staat het verkeersbord wel rechts en kunnen we op zoek naar de viersprong, waardoor we de foute controles B en C misliepen.

8. Na brug, "17.1" en RC asfaltweg R
Volgens de uitleg stond de RC onder een afdak en de opdracht was uitvoerbaar. Wij vonden de tekst "17.1" niet. Volgens ons was de punt duidelijk een vierkant blokje en geen punt. Wel de eerste 30 strafpunten binnen.

Bord met 17.1

RC onder afdak

RC onder afdak


9. Voor 2 WW's asfaltweg R (MUG)

De uitzetter mag ons wel de weg wijzen maar niet vertellen hoever dat is, ofwel er mag alleen een plaatsnaam op het bord staan. We reden door naar de goede RC F.
Wegwijzers

Oficiële wegwijzers

Wegwijzers van de uitzetter?


10. "Dronkelaarseweg" R

Een weg met twee straatnaamborden? Het bijgeplaatste straatnaambord had echter een gele achtergrond en is dus niet geldig. Niet naar de foute G.

Dronkelaarseweg

Dronkelaarseweg

Dronkenlaarseweg op gele ondergrond


12. Na "52", schrikhek en spoorlijn asfaltweg L

Een spoorlijn is meestal heel erg lang. Voor we deze geheel waren gepasseerd kwamen we al bij de goede controle H.

Spoorlijn loopt door

Een goot in de weg?

Goot zit in de doorgaande weg, niet in de zijweg


15. Asfaltweg L

Hoort de metalen goot nu bij de asfaltweg of bij de weg die we berijden? Als goot en weg geheel klinkers was geweest, zou de opdracht uitvoerbaar zijn. Nu dus ook en niet naar de foute stempelcontrole.

16. 1e weg R
17. Na RC weg L

De weg L hebben we in opdracht 16 ook al gebruikt. Dus gewoon rechtdoor.

weg al gebruikt

weg al gebruikt

stempelcontrole


A21. Na "ROCCADE"en herstelopdracht L

Na de tekst ROCCADE op zoek naar de herstelopdracht. Deze vinden we en we zien op de RC K een hele reeks herstelopdrachten. We beginnen met de eerste opdracht EL. Nadat we één opdracht hebben uitgevoerd via de controles L en M, staan we weer voor dezelfde controle. Opnieuw beginnen dus met de herstelopdrachten. Controle L geeft aan: bij 3e passage: AR. Voor we dit kunnen uitvoeren volgt de volgende herstel met EL. Alles netjes uitgevoerd, alleen missen we vervolgens de afsluiter E. De volgende 30 strafpunten zijn een feit.

BC21. Na "MAMMOET SKELTERS" en "JOOP" L
De tekst moet wel op één ondergrond staan, wat hier niet het geval is. Niet naar de foute RC J.

Mammoet Skelters

Tekst op meerdere ondergronden

Joop (de uitzetter)


23. VRW met verkeerslichten oversteken

Elke opdracht dient te leiden tot een richtingsverandering. De VRW zijn we overgestoken, maar we zijn niet van richting veranderd. We kunnen dus niet beginnen met opdracht 24 en gaan rechtdoor naar de RC O. Deze geeft aan: indien bezig met opdracht 24……… Nee dat zijn we niet, dus door naar de volgende RC P. Hier zien we : Indien bezig met opdracht 23…. We zijn de VRW wel overgestoken. Zijn we nu nog bezig met opdracht 23 omdat we 24 niet kunnen uitvoeren ??? We vonden dat opdracht 23 nog niet was afgerond en de uitzetter was het met ons eens.

VRW met verkeerslichten oversteken

BM 24, Nee dat niet

Even doorrijden


25. Na "JOOP" en stop VRW R

Het was geen "STOP", maar zat er achter de tekst "JOOP" nu een kurk of een stop. We vonden het een stop en ontliepen zo de foute Q.

Bord JOOP met daarachter...

Een stop

Verkeersbord met de tekst STOP is afleiding


28. Na "HANZEWEG"en verkeersbord aanduidende doodlopend weg asfaltweg R (Linkerweg is rechtdoor)

Volgens de uitleg is een weg met aan het begin een bord Doodlopende Weg geen weg. Dit was voor ons en volgens ons voor iedereen wel duidelijk. Op zoek naar de volgende asfaltweg R. Dit is een einde weg situatie, wat voor de uitzetter vervelend uitkomt. Daarom de tekst Linkerweg is rechtdoor. We vinden het te eenvoudig om deze opdracht gewoon uit te voeren en gaan niet asfaltweg R maar rechtdoor. Helaas naar de foute controle. Hier keren en dan ? Wat is de weg rechtdoor. Dit kon wel eens rechtsaf zijn, want dat was de rechtdoor gaande route. Leuk om deze dingen tijdens een rit te ontdekken. De fout was al binnen, maar we vonden ons slimmer dan de uitzetter.

Hanzeweg

Doodlopende weg

Doodlopende weg


30. Na 4 verkeersborden L (MUG)

Je weet het, op zoek naar het verkeersbord dat je nog meer gebiedt of verbiedt. En ook nu is het aanwezig. Je mag alleen rechtdoor, maar daarna wel direct naar L en twee keer langs de stempelcontrole.

Driehoekje met 4 borden en stempelcontrole

Vier verkeersborden

Stempelcontrole


32. Einde weg L

Wat is einde weg? We zagen wel palen en scharnieren, maar geen hek. We konden dus rechtsdoor naar de goede RC T.

Einde weg

Of toch niet

Dat levert een fleurige RC op


A40. Na RC aanhoudend weg L
A41. Na RC aanhoudend weg R

Routecontroles schrijf je alleen op je kaart als ze langs je route staan. Staan ze niet langs je route, maar passeer je ze wel, dan moet je ze niet noteren. HET ZIJN ECHTER WEL ORIËNTERINGSPUNTEN. Wij beseften dit niet met als gevolg 30 strafpunten. Zie situatieschets.

BC40. Vierspong L
Een vierspong is geen viersprong. De opdracht niet uitvoeren dus. Zie situatieschets.

Aanhoudend de eerste RC is...

Niet de U

Maar de X


48. Voor "LIDL"R

Al ver van tevoren zagen we diverse malen het bord van LIDL. Steeds was er moeite om een "I" te schrijven. Niet uitvoeren voor de foute "V".

Lidl

Opletten dit is een viersprong

Opletten dit is een viersprong


51. 2e viersprong L

Even opletten. Er zijn soms kleine viersprongen.

Ineens een verkeersbord. Mogen we er wel door? We zijn niet hoger dan 3 meter, maar toch zeker wel 3 millimeter. Dus rechtsaf. Na de opdracht keren niet alsnog denken dat je lager bent dan 3 millimeter.

Hoogtebeperking

Dat is niet hoog

Na keren nog even deze RC ophalen


52. Na "AMBC" en hooiberg asfaltweg R (VADNA)

Hoe weet je nu of dit een hooiberg is? Je moet dan toch hooi zien. Het hooi ligt echter in een opstal en dat mag niet. We vonden dat de hooiberg het oriënteringspunt was en niet het hooi en voerden daarom de opdracht uit. Als beloning de goede RC B.

Een hooiberg

Kikker en kloot

Kikker op paaltje


55. Na "12", "18", kikker en kloot R (VADNA)

We wisten dat de kikker en de kloot bij een vlaggenmast hoorden. De oriënteringspunten moet je echter wel na elkaar tegenkomen. Het leek simpel. De uitzetter dacht er anders over en plaatste een extra kikker, waardoor de opdracht uitvoerbaar was. Voor ons opnieuw de les: VERTROUW NOOIT EEN UITZETTER.

De kikker

En de kloot

Viersprong heet dat reglementair


56. Na brug kruispunt R

Volgens de uitzetter kent het reglement geen kruispunt en is de opdracht niet uitvoerbaar. Meneer Van Dale kent het begrip echter wel en omschrijft het als een kruisingsvlak. Ook nu dus niet uitvoerbaar en doorrijden naar de goede RC D. Als Meneer Van Dale een kruispunt had omschreven als een samenkomst van vier wegen, dan had de uitzetter volgens ons, toch echt een probleem gehad. Een boom is ook niet omschreven in ons reglement. Toch voeren we de opdracht: Na boom R wel uit.

Rentinckstraat

Eigengemaakt straatnaambord

De streep is uitgesneden

 
59. "Rentinckstraat" L
Hoewel we al heel wat jaartjes onze ritten rijden, hebben we nog niet meegemaakt dat je normaal kunt finishen. Een goed oriënteringspunt zou ons snel 30 punten kosten. In dit geval toch maar even goed kijken of "Rentinckstraat" is onderstreept of dat de streep een gat is. Het gat was moeilijk te vinden. Het kon ook een geplaatste streep zijn, die vervolgens (deels) was weggehaald. Omdat het aan de finish altijd fout moet zijn, zijn we toch maar doorgereden naar de goede controle E.

We hebben weer genoten van een leuke en goede rit van Joop, die ook weer zorgvuldig was gecontroleerd, ook dat mag eens worden gezegd.

Erik en Hans van Schaik.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter