|
Verslag Pinksterrit
2017
|
uitzetters: |
Bertus en Henny van der Horst |
controleurs: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Tijmen van Ginkel |
datum: |
5 juni 2017 |
|
|
|
Al verscheidene jaren rijden mijn vrouw
Betsie en ik de Pinksterrit bij AMBC Achterveld
in de B-klasse. Zo zijn we ook deze keer
naar de gezellige Moespot in Achterveld
gereden. Na de rit vraagt voorzitter Henk
Hazeleger of ik een verslag wil maken.
Meestal proberen we vroeg te starten, want
we hebben nogal veel tijd nodig. Ons motto
is: Je kunt 30 strafminuten velen, als je
dan maar een strafletter voorkomt. Maar
deze mooie rit was pittig. We mochten 2
uur doen over 44 kilometer, maar hebben
maar liefst 46 strafminuten opgelopen, terwijl
we vrijwel niets twee keer gereden hebben.
Tja, na het lezen van de aanvullende
regels en kijken of de volgorde klopt, gaan
we vol goede moed en gerede twijfel op weg.
Hieronder onze belevenissen.
We verdelen onze fouten in drie categorieën:
- Vermijdbare fouten (zeg maar domme blunders).
- Onvermijdbare fouten (de reglementen niet
goed genoeg op het netvlies).
- Discussiepunten tussen Betsie en mij (we
zijn het niet eens en moeten kiezen).
Routebeschrijving:
Start bij de blauwe vlag (Deze staat in
de Jan van Arkelweg)
1. Na viersprong, "V", "A" en letter in
spiegelbeeld, asfaltweg L (MUG)
2. Asfaltweg L
3. Voor schrikhek links
Meteen al discussie. De letters V en A zijn
routecontroles en worden meteen geschreven.
De L staat in spiegelbeeld op een route
controle, mag dat? We besluiten dat dat
niet mag, maar wel telt als een letter in
spiegelbeeld. Dat gaat goed. Na opdracht
3 staan we weer voor de V en de A en de
L in spiegelbeeld. Dus nog een keer V en
A geschreven.
|
|
|
|
4. Na verkeersbord
aanduidende doodlopende weg, situatieschets,
bok en sik R (lange afstand)
Een geit wordt ook een sik genoemd, dus
we hebben alles en kunnen de opdracht uitvoeren.
Het gaat nog goed. |
|
|
|
6. Na weg en brug
viersprong R
Dit is zo'n fout? Tja. In de weg stond een
verkeersbord ruiterpad, dus telt hij niet.
Niet goed gekeken, want Bertus had het paard
een oog gegeven. Piepklein, maar nu is het
een ongeldig verkeersbord. |
|
|
|
8. Na degenen die
bekend zijn van de uitdrukking A je to R
Google vertelt ons dat het een opmerking
is van Buurman en Buurman. Maar dat het
Tsjechisch is en betekent: "En dat is het",
of "Opgelost". Geen Nederlandse taal en
dat moet wel. Dus Bassie en Adriaan en de
heren Buurman rechts laten liggen en naar
de opvanger. |
|
|
|
11. Op rotonde
1e weg R
Bordje DLW op de rotonde niet gezien. Dom?
Ja, natuurlijk. Maar een troost is, dat
slechts 1 van de 81 equipes het wel gezien
heeft. |
|
|
|
14. Na alias W.A. van Buren R
Makkie. W.A. is een afkorting die niet mag. |
|
|
|
17. Na het jaar
waarin koning Willem-Alexander de
Elfstedentocht schaatste R
Discussie: Hij reed hem als prins, maar
is nu koning.
Als het omgekeerd zou staan: "Na het jaar
waarin PRINS Willem-Alexander de Elfstedentocht
schaatste R", dan hadden we het subiet fout
gerekend, dus nu goed rekenen. Helaas, daar
denkt Bertus anders over.
21. Na mars asfaltweg
R (MUG)
Opgezocht dat een mars ook de mand van de
marskramer is.
|
|
|
|
23. Bij blauwe
planeet asfaltweg L
Dit is zo'n domme fout. Er was een foto
van Mars, maar we bevinden ons op de aarde.
Eerder al eens gehad, maar niet aan gedacht.
Fout nr 4 is een feit.
28. Voor verkeersbord
aanduidende gesloten voor motorvoertuigen
op meer dan 2 wielen L (Otelaarseweg)
Het bord was keurig vermaakt.
AB 30. Na RC,
appel en peer R (MUG)
Discussiepunt: we rekenen de appel en de
peer goed en hebben de man (nog) niet nodig.
Dus de N en stempel gehaald. We realiseerden
ons niet dat de appel en de peer geheel
na elkaar moeten komen.
Zie situatieschets
|
|
|
|
|
|
|
|
AB 31. Na stempelcontrole en vrucht R (MUG)
We rijden een rondje. Maar wat is er nu
met die man? Iets met peer, maar wat, dat
weten we niet, maar gokten dat er iets is,
'het was een toffe peer'. En omdat we niet
bewust zijn dat de appel en de peer uit
de vorige opdracht geheel na elkaar moesten
komen, nemen we de toffe peer en halen nog
een stempel helaas. Vervolgens de N en de
J (een N en een stempel teveel). De clou
zit hem in de stempelcontrole, die hadden
we al in opdracht 30 moeten gebruiken, blijkbaar.
Zie situatieschets
AB 33. Na "PINKSTERRIT",
voor weg L (is parkeerterrein Lidl)
Ohh, wat gaan we hier de fout in. De echte
val is de 3 oranje vlaggen op de puzzel,
dus 3x stempelen. Ok, maar de bijzaak is
de rekensom. 1+10x2=??
Meneer van Dale wacht Op Antwoord telt niet
meer, maar een goed oplettende jongen uit
Driebergen vertelt ons na de rit dat hij
een nieuwe ezelsbrug geleerd heeft: "Hoe
Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen."
Dus vermenigvuldigen komt nog steeds voor
optellen. Dus 21 in plaats van 22. Ik schaam
me diep…. |
|
|
|
|
|
|
|
AB 34. Asfaltweg
L
Nog zo'n domme… De asfaltweg hebben we al
gebruikt in de opdracht hiervoor. Blind
ingetuind.AB
39. Na de naam van een luchtvaartmaatschappij
R (MUG)
Hier staat Lufthansa en EL AL. Eerst een
K geschreven en dan EL en AL, dat zijn herstelopdrachten,
die we eerst uitvoeren. We komen langs de
L en schrijven die ook. Dan verder gegaan
met opdracht. Je komt bij de situatieschets,
waar we eindelijk: na Lufthansa R, uit kunnen
voeren. Tot zover geen probleem.
Maar dan kom je weer bij de K (schrijven)
en de hersteller verder met punt 39. En
de hersteller EL en AL. Je komt weer langs
de L. Nu heb je pas weer een luchtvaartmaatschappij
nodig en zie je de EL AL rechts van je als
de naam van een luchtvaartmaatschappij,
dus na de situatieschets weer de opdracht
uitvoeren en nog een keer langs K en L,
voordat je de hele situatie uit gaat en
de afsluitende M haalt. Wij deden dit dus
fout, omdat ik vond dat je de EL AL al gebruikt
had als hersteller en niet ook nog eens
als luchtvaartmaatschappij mocht gebruiken.
Ik moet toch naar mijn vrouw luisteren....
maar AL met AL hadden we de opdracht wel
fout en weer dertig strafpunten.
Zie
situatieschets
|
|
|
|
AB 40. Na "PR"
asfaltweg R
De PR stond op een pijl, maar dat mag, na
discussie.45.
Na natuurproduct asfaltweg L (MUG)
Op het bordje staat weliswaar een plastic
autootje, maar het bordje is van hout en
door de uitzetter geplaatst. Geen probleem.
47. Na drie afkortingen
van titels, op rotonde asfaltweg R (op wel
of geen punt achter de afkorting en op kleine
letter of hoofdletter is geen val gemaakt)
Dit is een echte "Bertus"val. Hij ziet altijd
dingen die wij niet zien…. ING ANG op het
gebouw verdeeld over 2 bordjes. De mooiste
val van de rit. Pffff fout nr 9 al.
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Op rotonde asfaltweg R
Wat hebben we veel rotondes in Barneveld.
49. Na "ACHTER"
voor voor achter bij R
Even puzzelen, maar alles klopt.
Zie situatieschets
|
|
|
|
AB 50. Na agent die naar een RC wijst L
Er staat een agent die zijn arm uitsteekt
als stopteken, dus gedwongen naar rechts.
Dat hebben we wel goed. Maar om de rotonde
en weer langskomend van andere kant, vinden
wij dat hij er nog steeds staat en nog steeds
een stopteken geeft. Bertus vindt dat hij
nu wel wijst naar RC, dus nog een foute
letter.
Zie situatieschets
58. Na kerk
R
Dat is een flink stuk doorjakkeren.
59. Na drie
bussen en weg L (MUG)
Per ongeluk goed gedaan, mag ook wel eens.
3 bussen is geen probleem. Maar die busbaan?
Dat is geen weg, zoals ook voetpad bijvoorbeeld.
Toch wel, omdat het bord nog steeds niet
geldig is. Dat is de uitleg, zoals het hoort.
Maar zover komen wij niet. Wij zien het
wel als een weg waar je niet in mag (zoals
bij verkeerde kant eenrichtingsweg) en de
halen zo de goede X.
|
|
|
|
62. Na vier Nederlandse plaatsnamen L (MUG)
Een rondje gereden, komen we weer uit op
dezelfde viersprong. Op de MUG staan 2 foute
plaatsnamen, maar op de bussen staan nog
wel 2 goede. Geen probleem.
|
|
|
|
65. Na val met tekst L
Een typisch gevalletje jammer. We zien de
muizenval met tekst, maar waar we linksaf
willen, staat rechts naast ons een ritpijl
rechtdoor, dus volgende weg links. Maar
helaas, een ritpijl rechtdoor moet je negeren.
Onze elfde en laatste fout in deze rit.
|
|
|
|
AB 68. Bij voetpad asfaltweg L (VADNA)
De VADNA maakt dat het een voetpad is. De
DLW hebben we niet gezien, dus dat leverde
geen discussie op.
|
|
|
|
70. Einde weg L (Postweg)
Niet onder de tijdsdruk en de lange afstand
de stempelcontrole voorbij jakkeren natuurlijk.
Gaat goed. |
|
|
|
BC 72. Na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN" en 4-sprong
viersprong R
We kennen de 4-sprong nog van een aantal
jaren geleden als een ketting met 4 ogen.
A 77. / B 74. Bij
"AMBC" L
De pijl is terugverwijzend en telt niet.
Dus K opgehaald.
Finish bij de
gele vlag en a.u.b. controlekaart binnen
afgeven.
Snel naar binnen en de kaart inleveren.
Na de meeste andere ritten die we rijden,
mogen we eerst een tijd gissen voor we de
uitleg krijgen en horen we allerlei dingen
die ons in grote twijfel brengen. Hier krijg
je de uitleg meteen bij het inleveren van
de kaart. Wel zo lekker.
Vooraf dachten we Bertus een beetje te
kennen met zijn plaatjes achter de bordjes
en zo, maar niets is minder waar. Deze keer
had hij hele mooie andere vallen voor ons
in petto.
Dan het nakijken van de rit.
We vergelijken onze letters met de uitleg
en komen op 11 fouten en 46 strafminuten.
De moed zakt in onze schoenen. 346 strafpunten
zal ons zeker in de achterhoede brengen,
zo denken wij.
Maar als dan de uitslag komt, zijn we
blij verrast. Een derde plek valt ons ten
deel. De eerste plaats in de B-klasse is
voor Marianne van Ginkel en Ilona van Bleuland.
Marianne had zich al verheugd dat ze (beduidend)
minder strafpunten had dan wij (318). De
tijdstraf nekt ons voor plek twee. Betsie
voelde 'm al aankomen, want diverse keren
maande ze mij tot opschieten. "We moeten
nu een keuze maken, anders duurt het veel
te lang", hoorde ik diverse malen J. Uiteindelijk
worden Hans Beerenfenger en Jacques Ploeger
tweede met 2 punten minder. Dat deed wel
even pijn, maar al snel won de vreugde om
de derde plaats.
We hebben genoten van een prachtige rit
met leuke vallen en (dat mag ook wel vermeld
worden) geen enkele neutralisatie. We hadden
nog veel stof tot napraten.
Bertus en AMBC bedankt. Het was weer
een kostelijke rit.
Tijmen van Ginkel.
Aanvullingen punten C-klasse
30. Na appel
en peer R (MUG)
31. Na stempelkontrole en vrucht R (MUG)
Op de eerste afbeelding kwam de peer niet
geheel na de appel. Op het volgende plaatje
stond een man, ook wel een peer genoemd,
en dus was de opdracht toch uitvoerbaar.
Opdracht 31 was daarna niet uitvoerbaar
vanwege de tekstval: stempelkontrole in
plaats van stempelcontrole.
Zie situatieschets
|
|
|
|
68. Na pak met bindmiddel asfaltweg L
Het pak was vastgemaakt met een touw, een
prima bindmiddel dus. De inhoud van het
pak doet niet ter zake.
Aanvullingen punten A-klasse
Modificatie
opdracht 74:
Na iedere passage van een Nederlandse
plaatsnaam, mag u bij de volgende keer dat
u de Nederlandse plaatsnaam aandoet een
willekeurige letter weglaten om zodoende
weer een juiste Nederlandse plaatsnaam te
kunnen maken, hierbij is geen val gemaakt
op spaties.
A 74. Na Nederlandse plaatsnaam L (MUG)
De eerste plaatsnaam was HEERDE en vervolgens
bleef over EERDE, EEDE, EDE en EE. Dus vijfmaal
langs de routecontrole.
|
|
|
|
A 75. Na verkeersbord met "50" L (MUG)
Zonder de tekst 50 blijft een prima verkeersbord
over. Dus dit verkeersbord is aan te duiden
als een verkeersbord (C1) met "50".
Verslag aanvullende punten
A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag B-klasse: Tijmen
van Ginkel. |
omhoog
|
|
|
|