Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2017
 

uitzetters: Bertus en Henny van der Horst
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Tijmen van Ginkel
datum: 5 juni 2017
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr 30-31  Situatie opdr 39  Situatie opdr. 48-51

Al verscheidene jaren rijden mijn vrouw Betsie en ik de Pinksterrit bij AMBC Achterveld in de B-klasse. Zo zijn we ook deze keer naar de gezellige Moespot in Achterveld gereden. Na de rit vraagt voorzitter Henk Hazeleger of ik een verslag wil maken.

Meestal proberen we vroeg te starten, want we hebben nogal veel tijd nodig. Ons motto is: Je kunt 30 strafminuten velen, als je dan maar een strafletter voorkomt. Maar deze mooie rit was pittig. We mochten 2 uur doen over 44 kilometer, maar hebben maar liefst 46 strafminuten opgelopen, terwijl we vrijwel niets twee keer gereden hebben.

Tja, na het lezen van de aanvullende regels en kijken of de volgorde klopt, gaan we vol goede moed en gerede twijfel op weg.

Hieronder onze belevenissen.

We verdelen onze fouten in drie categorieën:
- Vermijdbare fouten (zeg maar domme blunders).
- Onvermijdbare fouten (de reglementen niet goed genoeg op het netvlies).
- Discussiepunten tussen Betsie en mij (we zijn het niet eens en moeten kiezen).

Routebeschrijving:
Start bij de blauwe vlag (Deze staat in de Jan van Arkelweg)
1. Na viersprong, "V", "A" en letter in spiegelbeeld, asfaltweg L (MUG)
2. Asfaltweg L
3. Voor schrikhek links

Meteen al discussie. De letters V en A zijn routecontroles en worden meteen geschreven. De L staat in spiegelbeeld op een route controle, mag dat? We besluiten dat dat niet mag, maar wel telt als een letter in spiegelbeeld. Dat gaat goed. Na opdracht 3 staan we weer voor de V en de A en de L in spiegelbeeld. Dus nog een keer V en A geschreven.
 


4. Na verkeersbord aanduidende doodlopende weg, situatieschets, bok en sik R (lange afstand)
Een geit wordt ook een sik genoemd, dus we hebben alles en kunnen de opdracht uitvoeren. Het gaat nog goed.
 


6. Na weg en brug viersprong R
Dit is zo'n fout? Tja. In de weg stond een verkeersbord ruiterpad, dus telt hij niet. Niet goed gekeken, want Bertus had het paard een oog gegeven. Piepklein, maar nu is het een ongeldig verkeersbord.
 


8. Na degenen die bekend zijn van de uitdrukking A je to R
Google vertelt ons dat het een opmerking is van Buurman en Buurman. Maar dat het Tsjechisch is en betekent: "En dat is het", of "Opgelost". Geen Nederlandse taal en dat moet wel. Dus Bassie en Adriaan en de heren Buurman rechts laten liggen en naar de opvanger.
 


11. Op rotonde 1e weg R
Bordje DLW op de rotonde niet gezien. Dom? Ja, natuurlijk. Maar een troost is, dat slechts 1 van de 81 equipes het wel gezien heeft.
 


14. Na alias W.A. van Buren R

Makkie. W.A. is een afkorting die niet mag.
 


17. Na het jaar waarin koning Willem-Alexander de Elfstedentocht schaatste R
Discussie: Hij reed hem als prins, maar is nu koning.
Als het omgekeerd zou staan: "Na het jaar waarin PRINS Willem-Alexander de Elfstedentocht schaatste R", dan hadden we het subiet fout gerekend, dus nu goed rekenen. Helaas, daar denkt Bertus anders over.

21. Na mars asfaltweg R (MUG)
Opgezocht dat een mars ook de mand van de marskramer is.
 


23. Bij blauwe planeet asfaltweg L
Dit is zo'n domme fout. Er was een foto van Mars, maar we bevinden ons op de aarde. Eerder al eens gehad, maar niet aan gedacht. Fout nr 4 is een feit.

28. Voor verkeersbord aanduidende gesloten voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen L (Otelaarseweg)
Het bord was keurig vermaakt.

AB 30. Na RC, appel en peer R (MUG)
Discussiepunt: we rekenen de appel en de peer goed en hebben de man (nog) niet nodig. Dus de N en stempel gehaald. We realiseerden ons niet dat de appel en de peer geheel na elkaar moeten komen. Zie situatieschets
 

 


AB 31. Na stempelcontrole en vrucht R (MUG)

We rijden een rondje. Maar wat is er nu met die man? Iets met peer, maar wat, dat weten we niet, maar gokten dat er iets is, 'het was een toffe peer'. En omdat we niet bewust zijn dat de appel en de peer uit de vorige opdracht geheel na elkaar moesten komen, nemen we de toffe peer en halen nog een stempel helaas. Vervolgens de N en de J (een N en een stempel teveel). De clou zit hem in de stempelcontrole, die hadden we al in opdracht 30 moeten gebruiken, blijkbaar. Zie situatieschets

AB 33. Na "PINKSTERRIT", voor weg L (is parkeerterrein Lidl)
Ohh, wat gaan we hier de fout in. De echte val is de 3 oranje vlaggen op de puzzel, dus 3x stempelen. Ok, maar de bijzaak is de rekensom. 1+10x2=??
Meneer van Dale wacht Op Antwoord telt niet meer, maar een goed oplettende jongen uit Driebergen vertelt ons na de rit dat hij een nieuwe ezelsbrug geleerd heeft: "Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen." Dus vermenigvuldigen komt nog steeds voor optellen. Dus 21 in plaats van 22. Ik schaam me diep….
 

 


AB 34. Asfaltweg L
Nog zo'n domme… De asfaltweg hebben we al gebruikt in de opdracht hiervoor. Blind ingetuind.

AB 39. Na de naam van een luchtvaartmaatschappij R (MUG)
Hier staat Lufthansa en EL AL. Eerst een K geschreven en dan EL en AL, dat zijn herstelopdrachten, die we eerst uitvoeren. We komen langs de L en schrijven die ook. Dan verder gegaan met opdracht. Je komt bij de situatieschets, waar we eindelijk: na Lufthansa R, uit kunnen voeren. Tot zover geen probleem.
Maar dan kom je weer bij de K (schrijven) en de hersteller verder met punt 39. En de hersteller EL en AL. Je komt weer langs de L. Nu heb je pas weer een luchtvaartmaatschappij nodig en zie je de EL AL rechts van je als de naam van een luchtvaartmaatschappij, dus na de situatieschets weer de opdracht uitvoeren en nog een keer langs K en L, voordat je de hele situatie uit gaat en de afsluitende M haalt. Wij deden dit dus fout, omdat ik vond dat je de EL AL al gebruikt had als hersteller en niet ook nog eens als luchtvaartmaatschappij mocht gebruiken. Ik moet toch naar mijn vrouw luisteren.... maar AL met AL hadden we de opdracht wel fout en weer dertig strafpunten. Zie situatieschets
 


AB 40. Na "PR" asfaltweg R
De PR stond op een pijl, maar dat mag, na discussie.

45. Na natuurproduct asfaltweg L (MUG)
Op het bordje staat weliswaar een plastic autootje, maar het bordje is van hout en door de uitzetter geplaatst. Geen probleem.

47. Na drie afkortingen van titels, op rotonde asfaltweg R (op wel of geen punt achter de afkorting en op kleine letter of hoofdletter is geen val gemaakt)
Dit is een echte "Bertus"val. Hij ziet altijd dingen die wij niet zien…. ING ANG op het gebouw verdeeld over 2 bordjes. De mooiste val van de rit. Pffff fout nr 9 al.


 

 


46. Op rotonde asfaltweg R

Wat hebben we veel rotondes in Barneveld.

49. Na "ACHTER" voor voor achter bij R
Even puzzelen, maar alles klopt. Zie situatieschets
 


AB 50. Na agent die naar een RC wijst L

Er staat een agent die zijn arm uitsteekt als stopteken, dus gedwongen naar rechts. Dat hebben we wel goed. Maar om de rotonde en weer langskomend van andere kant, vinden wij dat hij er nog steeds staat en nog steeds een stopteken geeft. Bertus vindt dat hij nu wel wijst naar RC, dus nog een foute letter. Zie situatieschets

58. Na kerk R
Dat is een flink stuk doorjakkeren.

59. Na drie bussen en weg L (MUG)
Per ongeluk goed gedaan, mag ook wel eens. 3 bussen is geen probleem. Maar die busbaan? Dat is geen weg, zoals ook voetpad bijvoorbeeld. Toch wel, omdat het bord nog steeds niet geldig is. Dat is de uitleg, zoals het hoort. Maar zover komen wij niet. Wij zien het wel als een weg waar je niet in mag (zoals bij verkeerde kant eenrichtingsweg) en de halen zo de goede X.
 


62. Na vier Nederlandse plaatsnamen L (MUG)

Een rondje gereden, komen we weer uit op dezelfde viersprong. Op de MUG staan 2 foute plaatsnamen, maar op de bussen staan nog wel 2 goede. Geen probleem.
 


65. Na val met tekst L

Een typisch gevalletje jammer. We zien de muizenval met tekst, maar waar we linksaf willen, staat rechts naast ons een ritpijl rechtdoor, dus volgende weg links. Maar helaas, een ritpijl rechtdoor moet je negeren. Onze elfde en laatste fout in deze rit.
 


AB 68. Bij voetpad asfaltweg L (VADNA)

De VADNA maakt dat het een voetpad is. De DLW hebben we niet gezien, dus dat leverde geen discussie op.
 


70. Einde weg L (Postweg)

Niet onder de tijdsdruk en de lange afstand de stempelcontrole voorbij jakkeren natuurlijk. Gaat goed.
 


BC 72. Na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN" en 4-sprong viersprong R

We kennen de 4-sprong nog van een aantal jaren geleden als een ketting met 4 ogen.

A 77. / B 74. Bij "AMBC" L
De pijl is terugverwijzend en telt niet. Dus K opgehaald.

Finish bij de gele vlag en a.u.b. controlekaart binnen afgeven.
Snel naar binnen en de kaart inleveren.

Na de meeste andere ritten die we rijden, mogen we eerst een tijd gissen voor we de uitleg krijgen en horen we allerlei dingen die ons in grote twijfel brengen. Hier krijg je de uitleg meteen bij het inleveren van de kaart. Wel zo lekker.

Vooraf dachten we Bertus een beetje te kennen met zijn plaatjes achter de bordjes en zo, maar niets is minder waar. Deze keer had hij hele mooie andere vallen voor ons in petto.
Dan het nakijken van de rit.
We vergelijken onze letters met de uitleg en komen op 11 fouten en 46 strafminuten. De moed zakt in onze schoenen. 346 strafpunten zal ons zeker in de achterhoede brengen, zo denken wij.

Maar als dan de uitslag komt, zijn we blij verrast. Een derde plek valt ons ten deel. De eerste plaats in de B-klasse is voor Marianne van Ginkel en Ilona van Bleuland. Marianne had zich al verheugd dat ze (beduidend) minder strafpunten had dan wij (318). De tijdstraf nekt ons voor plek twee. Betsie voelde 'm al aankomen, want diverse keren maande ze mij tot opschieten. "We moeten nu een keuze maken, anders duurt het veel te lang", hoorde ik diverse malen J. Uiteindelijk worden Hans Beerenfenger en Jacques Ploeger tweede met 2 punten minder. Dat deed wel even pijn, maar al snel won de vreugde om de derde plaats.

We hebben genoten van een prachtige rit met leuke vallen en (dat mag ook wel vermeld worden) geen enkele neutralisatie. We hadden nog veel stof tot napraten.

Bertus en AMBC bedankt. Het was weer een kostelijke rit.

Tijmen van Ginkel.

 

Aanvullingen punten C-klasse

30. Na appel en peer R (MUG)
31. Na stempelkontrole en vrucht R (MUG)

Op de eerste afbeelding kwam de peer niet geheel na de appel. Op het volgende plaatje stond een man, ook wel een peer genoemd, en dus was de opdracht toch uitvoerbaar. Opdracht 31 was daarna niet uitvoerbaar vanwege de tekstval: stempelkontrole in plaats van stempelcontrole. Zie situatieschets
 


68. Na pak met bindmiddel asfaltweg L

Het pak was vastgemaakt met een touw, een prima bindmiddel dus. De inhoud van het pak doet niet ter zake.

Aanvullingen punten A-klasse

Modificatie opdracht 74:
Na iedere passage van een Nederlandse plaatsnaam, mag u bij de volgende keer dat u de Nederlandse plaatsnaam aandoet een willekeurige letter weglaten om zodoende weer een juiste Nederlandse plaatsnaam te kunnen maken, hierbij is geen val gemaakt op spaties.
A 74. Na Nederlandse plaatsnaam L (MUG)

De eerste plaatsnaam was HEERDE en vervolgens bleef over EERDE, EEDE, EDE en EE. Dus vijfmaal langs de routecontrole.
 


A 75. Na verkeersbord met "50" L (MUG)

Zonder de tekst 50 blijft een prima verkeersbord over. Dus dit verkeersbord is aan te duiden als een verkeersbord (C1) met "50".

Verslag aanvullende punten A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag B-klasse: Tijmen van Ginkel.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter