Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2020
  Verslagen 2019
  Verslagen 2018
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Jubileumrit
      Snertrit
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Koningsrit 2018
 

uitzetter: Joop van der Gronden
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Emma Kasteel en Johan Bakker
datum: 22 april 2018
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg  Situatie opdr. 58-63

Op zondag 22 april mochten wij, met werkelijk prachtig weer, de Koningsrit 2018 rijden. We doen mee in de B-klasse en het is altijd weer spannend! We zijn mooi op tijd bij de inschrijftafel en zijn benieuwd wat ons vandaag weer te wachten staat. We bereiden ons mentaal voor met een kopje thee en vertrekken dan rustig. Eerst even op ons gemak de routebeschrijving doorlezen in de auto, waar al direct een aantal opdrachten en spellingsfouten ons opvallen. Deze onderstrepen, waarna we kunnen vertrekken!

Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
1. Einde weg R
2. Na blauwe vlag L

Een goed begin is het halve werk, of zoiets… We starten voortvarend en zeiden, toen we de route doorlazen: "We zullen bij punt 2 wel een blauwe vlag zien en dan weer bij punt 1 moeten beginnen, aangezien dat een startvlag is". Helaas.. dat bleek niet zo te zijn. Gestart bij de blauwe vlag en toen rechtsaf, we reden een stukje rechtdoor maar kwamen geen andere blauwe vlag tegen. Toch verdacht… Teruggereden naar het beginpunt en alle bosjes doorzocht op zoek naar een (extra) blauwe vlag, maar natuurlijk niks gevonden. Zo gefocust op deze extra vlag. Heel even overwogen of we de startvlag mochten gebruiken, maar we dachten dat 't niet mocht, omdat we die al gebruikt hadden. Er zat natuurlijk een extra opdracht tussen, dus dat had prima gemogen. We moesten even inkomen zeg maar… De eerste 30 punten zijn binnen.
 


6. Na "AMBC", bij bestek L
In ons online woordenboek 'bestek' opgezocht. Dit bleek 'mes, vork én lepel, eetgerei voor één persoon' te zijn. Vork en lepel bleken aanwezig op het bordje, maar geen mes te bekennen. Natuurlijk wel even uitgestapt, maar nergens een mes te vinden, dus zijn we rechtdoor gereden.
 

8. Na puzzel die niet meer te gebruiken is L
Ook hier hadden we al van tevoren bedacht dat we vast een puzzel zouden tegenkomen die niet correct ingevuld is. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Natuurlijk betekent dat niet dat de puzzel niet meer te gebruiken is! Misschien niet om te puzzelen, maar er zijn vast een hoop andere dingen mee te bedenken. Na de puzzel goed bekeken te hebben, waren we het nog steeds eens en reden we rechtdoor. Daar kwamen we een opvanger tegen en een extra letter.

10. Na situatieschets, asflatweg L
De typefout hadden we gelukkig snel gezien, rechtdoor gereden naar de opvanger!
 


16. Na "AMBC", "A 4tje" R
We vonden het verdacht dat tussen de 'A' en '4tje' een spatie stond. We waren dus extra alert hierop, maar op een gegeven moment zagen we een (door de uitzetter geplaatst) straatnaambordje met 'A4-tje'. Het leek er op, maar niet genoeg. Opnieuw rechtdoor gereden dus.

23. Bij "AMBC", voor Utrecht5e plaatsnaam L
Ook hier viel de spelfout in 'Utrecht5e' snel op. Wij kennen geen Utrecht5e plaatsnaam, dus ook toen we 'Achterveld' tegenkwamen, gewoon rechtdoor gereden.
 


29. Voor routecontrole L
Hier leren we weer dat het altijd loont om even uit te stappen. We zien in de verte een Q staan en beoordelen dit als een goede routecontrole, dus we gaan links. Helaas niet gezien dat de Q het streepje de verkeerde kant op had en het dus geen goede RC was. Onze tweede fout.

31. Voor een correct ingevulde controlekaart van de Koningsrit 2018 R
Hier hebben we lang getwijfeld. De prachtig ingevulde routekaart van onze koning (W.A. van Buren) hebben we lang bestudeerd, op zoek naar extra aanwijzingen of herstelopdrachten. Die waren niet te vinden. Na lang nadenken en discussiëren, kwamen we tot de conclusie dat we niet konden weten of deze routekaart correct ingevuld was, omdat het een kaart van de C-klasse is en wij de B-klasse rijden. Daarnaast is de kaart nog maar ingevuld voor de helft van de rit, dus niet geheel correct. De uitzetter blijkt er anders over te denken, maar achteraf wordt deze opdracht geneutraliseerd. Gelukkig voor ons, want het bespaart ons 30 punten.
 


36. Na "AMBC" en Nederlandse plaatsnaam R
We komen een bordje tegen met de plaatsnaam 'Oranje'. Weliswaar geen gewoon kombord, die blauw met wit is, maar een oranje met blauw bord. Dit verandert niks aan het feit dat Oranje gewoon een Nederlandse plaatsnaam is. Dus de eerste straat rechts en de verkeerde letter ontweken.

39. Na verkeersbord aanduidende bebouwde kom en het jaartal waarin AMBC Achterveld is opgericht R (grote afstand)
AMBC Achterveld is 1958 opgericht, dat stond groot op onze controlekaart en we weten natuurlijk dat dit jaar een jublieumjaar is, AMBC Achterveld bestaat 60 jaar! Maar toch, zo'n lange zin in een routeopdracht vertrouwen we meestal niet en na een tijdje denken, ontdekten we de fout: AMBC is een niet-reglementaire afkorting. Rechtdoor tot de opvanger dus.
 


42. Na H "64" weg L
43. Asfaltweg R (Davelaar)

Huisnummer 64 vonden we snel, wel vonden we het woord 'weg' verdacht. Meestal wordt er 'asfaltweg' of de naam van de weg of iets anders vermeld, of er wordt gewoon 'R' gezegd. Later bleek dat we hier niet over na hoefden te denken, omdat we een verkeersbord tegenkwamen. De weg rechtdoor werd hierdoor afgesloten (alleen toegankelijk voor vrachtwagens en lijnbussen), waardoor we verplicht links moesten. We hadden de opdracht van 42 'weg L' daardoor nog niet uitgevoerd, dus nog niet 'Asfaltweg R', maar rechtdoor tot de opvanger.
 

44. Na "AMBC" en RC L (rechterweg is rechtdoor)
We kwamen de Q tegen in een uitgeholde boomstam. Tja. Is dit een opstal? Lastig te zeggen. Ons online woordenboek kende het woord opstal niet en van het regelement werden we ook niet wijzer. Gokken dan maar. Uiteindelijk besloten de Q niet als orienteringspunt te mogen gebruiken (want: in een opstal), maar wél op te schrijven, want over routecontroles en opstallen wordt niks gezegd in het reglement. Uiteindelijk bleek deze boom toch geen opstal te zijn volgens de uitzetter, maar ook dit punt werd geneutraliseerd. Weer gunstig voor ons, dat bespaarde ons de volgende 30 punten.

45. Na "1L" R
We kwamen de tekst '1L' keurig tegen, maar hadden van tevoren bedacht dat dit ook een herstelopdracht was. Deze dus eerst uitvoeren. Voordat we dat konden doen, kwamen we een opvanger tegen en een goede letter.
 


46. Na brug, brug, "AMBC" en 4 verkeersborden R
De twee bruggen en 'AMBC' waren aanwezig, toen de 4 verkeersborden. Deze waren allemaal goed (natuurlijk even checken of iedereen de goede kant op gaat, etc.), maar eentje gaf een doodlopende weg aan. Daardoor verplicht rechtsaf en de goede letter halen.

49. "Koepellaan" L
Het straatnaambord stond vòòr de weg, wat volgens het reglement niet mag. Opnieuw rechtdoor naar de opvanger!
 


58. Voor half dozijn eieren L
59. Einde weg L
60. Viersprong L

We kwamen aan op de inmiddels beroemde (of beruchte) parkeerplaats in Scherpenzeel. Er zijn hier vaak aanhoudend opdrachten die (bij ons) meestal verkeerd gaan, dus we waren blij dat we iets anders mochten proberen. Omdat we hier vaker zijn geweest, weten we uit ervaring dat het makkelijker is om dit stukje even te lopen, aangezien je anders alleen maar in de file staat. Alles is hier dicht bij elkaar en meestal mag je hier meerdere rondjes maken. En even uit de auto is geen straf, met dit weer!
Al snel kwamen we 12 eieren tegen. Uiteraard is een half dozijn maar 6 eieren, maar als er 12 eieren aanwezig zijn, kunnen we er ook 6 tellen. Dus naar links, einde links en langs de herstelopdracht. We waren niet bezig met opdracht 58 of 61, dus konden we viersprong links ook gewoon uitvoeren. Natuurlijk niet vergeten de letter te noteren. Zie situatieschets.

61. Voor dozijn eieren L
62. Einde weg L

Opnieuw kwamen we bij de eieren (nog steeds 12) en aangezien we ze niet in de vorige routeopdracht als oriënteringspunt hebben gebruikt, maar al 3 opdrachten geleden, konden we ze gewoon gebruiken en opnieuw links gaan. Bij de hersteller weer niet bezig met opdracht 58 of 61, dus rechtdoor, maar wel de letter opschrijven! Zie situatieschets.
 

 

63. Na bemande controle L
Daar kwamen we de bemande controle tegen, met benodigde oranje vlag, dus we mochten stempelen! We kregen nog een leuke goodiebag mee en liepen weer terug naar de auto. Daar zagen we een ritpijl, die ons verplicht linksaf stuurde. Omdat we de opdracht daardoor nog steeds niet hadden uitgevoerd, kwamen we nog een keer bij de bemande controle. Nog wel even getwijfeld: zouden we dan echt nog een keer moeten stempelen? Een beetje gek om nog een stempel te vragen. Uiteindelijk toch gedaan en dit bleek de juiste keuze! Achteraf bleek ook deze opdracht geneutraliseerd, maar dat maakte voor ons dus niet uit. Zie situatieschets.

68. Na "AMBC" en ontbrekend getal R
Onderweg zeiden we al: we vinden het knap als iemand een ontbrekend getal weet af te beelden. We kwamen inderdaad een reeks getallen tegen, waar één getal leek te missen, maar het ontbrekende getal, die was er dus juist niet! Doorrijden dus naar de opvanger en we konden opnieuw een juiste letter noteren.
 


71. Na "AMBC" R
Ook hier bleek het weer te lonen om even uit te stappen en het bordje goed te bekijken. De tekst bleek uit twee stukken te bestaan, dus kwamen we niet de gehele tekst tegen op één ondergrond. Doorrijden dus!
 


74. Na brug en verkeersbord aanduidende bebouwde kom "Hessenweg" oversteken
75. 1e weg R

Voordat we startten, hadden we al gezien dat deze opdracht niet klopte. Een opdracht moet leiden tot een richtingsverandering en 'oversteken' doet dat niet. Weer doorrijden dus tot de opvanger en een goede letter noteren.


 


78. Finish, dit keer bij de zwart-wit geblokte vlag

Leuk dat de uitzetter ons bij de laatste opdracht nog in de maling probeert te nemen. Hij mag best denken dat we dit keer finishen bij de zwart-wit geblokte vlag, maar reglementair gezien moeten we toch echt een gele vlag hebben. Doorrijden dus. We begonnen nog even te twijfelen: komt er wel een opvanger? Maar ja, na een stukje rijden, bleek daar de letter te staan, konden we 'hier keren' en kwamen we alsnog de gele vlag tegen. Snel naar binnen en de kaart inleveren.

We kwamen 26 minuten te laat binnen, maar dat is altijd nog minder punten dan één fout extra, dus best tevreden over de tijd. Na zelf gecontroleerd te hebben, bleken we 4 fouten te hebben. De andere mensen aan onze tafel zaten op 3 en op 4 fouten, dus we leken het aardig gedaan te hebben. Uiteindelijk bleken 2 van onze 4 fouten geneutraliseerd te worden, wat resulteerde in (maar) 96 strafpunten en de eerste plek! Dit is de eerste keer dat we eerste worden, dus we zijn supertrots! Al met al een leuke rit gereden, met lekker weer en een geweldige uitslag.

Emma Kasteel en Johan Bakker.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter