|
Verslag Koningsrit
2018
|
uitzetter: |
Joop van der Gronden |
controleurs: |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag: |
Emma Kasteel en Johan Bakker |
datum: |
22 april 2018 |
|
|
|
Op zondag 22 april mochten wij, met werkelijk
prachtig weer, de Koningsrit 2018 rijden.
We doen mee in de B-klasse en het is altijd
weer spannend! We zijn mooi op tijd bij
de inschrijftafel en zijn benieuwd wat ons
vandaag weer te wachten staat. We bereiden
ons mentaal voor met een kopje thee en vertrekken
dan rustig. Eerst even op ons gemak de routebeschrijving
doorlezen in de auto, waar al direct een
aantal opdrachten en spellingsfouten ons
opvallen. Deze onderstrepen, waarna we kunnen
vertrekken!Start
bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
1. Einde weg R
2. Na blauwe vlag L
Een goed begin is het halve werk, of zoiets…
We starten voortvarend en zeiden, toen we
de route doorlazen: "We zullen bij punt
2 wel een blauwe vlag zien en dan weer bij
punt 1 moeten beginnen, aangezien dat een
startvlag is". Helaas.. dat bleek niet zo
te zijn. Gestart bij de blauwe vlag en toen
rechtsaf, we reden een stukje rechtdoor
maar kwamen geen andere blauwe vlag tegen.
Toch verdacht… Teruggereden naar het beginpunt
en alle bosjes doorzocht op zoek naar een
(extra) blauwe vlag, maar natuurlijk niks
gevonden. Zo gefocust op deze extra vlag.
Heel even overwogen of we de startvlag mochten
gebruiken, maar we dachten dat 't niet mocht,
omdat we die al gebruikt hadden. Er zat
natuurlijk een extra opdracht tussen, dus
dat had prima gemogen. We moesten even inkomen
zeg maar… De eerste 30 punten zijn binnen.
|
|
|
|
6. Na "AMBC", bij
bestek L
In ons online woordenboek 'bestek' opgezocht.
Dit bleek 'mes, vork én lepel, eetgerei
voor één persoon' te zijn. Vork en lepel
bleken aanwezig op het bordje, maar geen
mes te bekennen. Natuurlijk wel even uitgestapt,
maar nergens een mes te vinden, dus zijn
we rechtdoor gereden. |
|
|
|
8. Na puzzel die
niet meer te gebruiken is L
Ook hier hadden we al van tevoren bedacht
dat we vast een puzzel zouden tegenkomen
die niet correct ingevuld is. Dat bleek
inderdaad zo te zijn. Natuurlijk betekent
dat niet dat de puzzel niet meer te gebruiken
is! Misschien niet om te puzzelen, maar
er zijn vast een hoop andere dingen mee
te bedenken. Na de puzzel goed bekeken te
hebben, waren we het nog steeds eens en
reden we rechtdoor. Daar kwamen we een opvanger
tegen en een extra letter.
10. Na situatieschets,
asflatweg L
De typefout hadden we gelukkig snel gezien,
rechtdoor gereden naar de opvanger!
|
|
|
|
16. Na "AMBC",
"A 4tje" R
We vonden het verdacht dat tussen de 'A'
en '4tje' een spatie stond. We waren dus
extra alert hierop, maar op een gegeven
moment zagen we een (door de uitzetter geplaatst)
straatnaambordje met 'A4-tje'. Het leek
er op, maar niet genoeg. Opnieuw rechtdoor
gereden dus.
23. Bij "AMBC", voor Utrecht5e plaatsnaam
L
Ook hier viel de spelfout in 'Utrecht5e'
snel op. Wij kennen geen Utrecht5e plaatsnaam,
dus ook toen we 'Achterveld' tegenkwamen,
gewoon rechtdoor gereden.
|
|
|
|
29. Voor routecontrole
L
Hier leren we weer dat het altijd loont
om even uit te stappen. We zien in de verte
een Q staan en beoordelen dit als een goede
routecontrole, dus we gaan links. Helaas
niet gezien dat de Q het streepje de verkeerde
kant op had en het dus geen goede RC was.
Onze tweede fout.
31. Voor een correct
ingevulde controlekaart van de Koningsrit
2018 R
Hier hebben we lang getwijfeld. De prachtig
ingevulde routekaart van onze koning (W.A.
van Buren) hebben we lang bestudeerd, op
zoek naar extra aanwijzingen of herstelopdrachten.
Die waren niet te vinden. Na lang nadenken
en discussiëren, kwamen we tot de conclusie
dat we niet konden weten of deze routekaart
correct ingevuld was, omdat het een kaart
van de C-klasse is en wij de B-klasse rijden.
Daarnaast is de kaart nog maar ingevuld
voor de helft van de rit, dus niet geheel
correct. De uitzetter blijkt er anders over
te denken, maar achteraf wordt deze opdracht
geneutraliseerd. Gelukkig voor ons, want
het bespaart ons 30 punten.
|
|
|
|
36. Na "AMBC" en
Nederlandse plaatsnaam R
We komen een bordje tegen met
de plaatsnaam 'Oranje'. Weliswaar geen gewoon
kombord, die blauw met wit is, maar een
oranje met blauw bord. Dit verandert niks
aan het feit dat Oranje gewoon een Nederlandse
plaatsnaam is. Dus de eerste straat rechts
en de verkeerde letter ontweken.
39. Na verkeersbord
aanduidende bebouwde kom en het jaartal
waarin AMBC Achterveld is opgericht R (grote
afstand)
AMBC Achterveld is 1958 opgericht, dat stond
groot op onze controlekaart en we weten
natuurlijk dat dit jaar een jublieumjaar
is, AMBC Achterveld bestaat 60 jaar! Maar
toch, zo'n lange zin in een routeopdracht
vertrouwen we meestal niet en na een tijdje
denken, ontdekten we de fout: AMBC is een
niet-reglementaire afkorting. Rechtdoor
tot de opvanger dus.
|
|
|
|
42. Na H "64" weg
L
43. Asfaltweg R (Davelaar)
Huisnummer 64 vonden we snel, wel vonden
we het woord 'weg' verdacht. Meestal wordt
er 'asfaltweg' of de naam van de weg of
iets anders vermeld, of er wordt gewoon
'R' gezegd. Later bleek dat we hier niet
over na hoefden te denken, omdat we een
verkeersbord tegenkwamen. De weg rechtdoor
werd hierdoor afgesloten (alleen toegankelijk
voor vrachtwagens en lijnbussen), waardoor
we verplicht links moesten. We hadden de
opdracht van 42 'weg L' daardoor nog niet
uitgevoerd, dus nog niet 'Asfaltweg R',
maar rechtdoor tot de opvanger. |
|
|
|
44. Na "AMBC" en
RC L (rechterweg is rechtdoor)
We kwamen de Q tegen in een uitgeholde boomstam.
Tja. Is dit een opstal? Lastig te zeggen.
Ons online woordenboek kende het woord opstal
niet en van het regelement werden we ook
niet wijzer. Gokken dan maar. Uiteindelijk
besloten de Q niet als orienteringspunt
te mogen gebruiken (want: in een opstal),
maar wél op te schrijven, want over routecontroles
en opstallen wordt niks gezegd in het reglement.
Uiteindelijk bleek deze boom toch geen opstal
te zijn volgens de uitzetter, maar ook dit
punt werd geneutraliseerd. Weer gunstig
voor ons, dat bespaarde ons de volgende
30 punten.45.
Na "1L" R
We kwamen de tekst '1L' keurig tegen, maar
hadden van tevoren bedacht dat dit ook een
herstelopdracht was. Deze dus eerst uitvoeren.
Voordat we dat konden doen, kwamen we een
opvanger tegen en een goede letter.
|
|
|
|
46. Na brug, brug,
"AMBC" en 4 verkeersborden R
De twee bruggen en 'AMBC' waren aanwezig,
toen de 4 verkeersborden. Deze waren allemaal
goed (natuurlijk even checken of iedereen
de goede kant op gaat, etc.), maar eentje
gaf een doodlopende weg aan. Daardoor verplicht
rechtsaf en de goede letter halen.
49. "Koepellaan" L
Het straatnaambord stond vòòr de weg, wat
volgens het reglement niet mag. Opnieuw
rechtdoor naar de opvanger!
|
|
|
|
58. Voor half dozijn eieren L
59. Einde weg L
60. Viersprong L
We kwamen aan op de inmiddels beroemde (of
beruchte) parkeerplaats in Scherpenzeel.
Er zijn hier vaak aanhoudend opdrachten
die (bij ons) meestal verkeerd gaan, dus
we waren blij dat we iets anders mochten
proberen. Omdat we hier vaker zijn geweest,
weten we uit ervaring dat het makkelijker
is om dit stukje even te lopen, aangezien
je anders alleen maar in de file staat.
Alles is hier dicht bij elkaar en meestal
mag je hier meerdere rondjes maken. En even
uit de auto is geen straf, met dit weer!
Al snel kwamen we 12 eieren tegen. Uiteraard
is een half dozijn maar 6 eieren, maar als
er 12 eieren aanwezig zijn, kunnen we er
ook 6 tellen. Dus naar links, einde links
en langs de herstelopdracht. We waren niet
bezig met opdracht 58 of 61, dus konden
we viersprong links ook gewoon uitvoeren.
Natuurlijk niet vergeten de letter te noteren.
Zie situatieschets.
61. Voor dozijn
eieren L
62. Einde weg L
Opnieuw kwamen we bij de eieren (nog steeds
12) en aangezien we ze niet in de vorige
routeopdracht als oriënteringspunt hebben
gebruikt, maar al 3 opdrachten geleden,
konden we ze gewoon gebruiken en opnieuw
links gaan. Bij de hersteller weer niet
bezig met opdracht 58 of 61, dus rechtdoor,
maar wel de letter opschrijven!
Zie situatieschets.
|
|
|
|
|
|
63. Na bemande
controle L
Daar kwamen we de bemande controle tegen,
met benodigde oranje vlag, dus we mochten
stempelen! We kregen nog een leuke goodiebag
mee en liepen weer terug naar de auto. Daar
zagen we een ritpijl, die ons verplicht
linksaf stuurde. Omdat we de opdracht daardoor
nog steeds niet hadden uitgevoerd, kwamen
we nog een keer bij de bemande controle.
Nog wel even getwijfeld: zouden we dan echt
nog een keer moeten stempelen? Een beetje
gek om nog een stempel te vragen. Uiteindelijk
toch gedaan en dit bleek de juiste keuze!
Achteraf bleek ook deze opdracht geneutraliseerd,
maar dat maakte voor ons dus niet uit.
Zie situatieschets.
68. Na "AMBC" en
ontbrekend getal R
Onderweg zeiden we al: we vinden het knap
als iemand een ontbrekend getal weet af
te beelden. We kwamen inderdaad een reeks
getallen tegen, waar één getal leek te missen,
maar het ontbrekende getal, die was er dus
juist niet! Doorrijden dus naar de opvanger
en we konden opnieuw een juiste letter noteren.
|
|
|
|
71. Na "AMBC" R
Ook hier bleek het weer te lonen om even
uit te stappen en het bordje goed te bekijken.
De tekst bleek uit twee stukken te bestaan,
dus kwamen we niet de gehele tekst tegen
op één ondergrond. Doorrijden dus! |
|
|
|
74. Na brug en verkeersbord aanduidende
bebouwde kom "Hessenweg" oversteken
75. 1e weg R
Voordat we startten, hadden we al gezien
dat deze opdracht niet klopte. Een opdracht
moet leiden tot een richtingsverandering
en 'oversteken' doet dat niet. Weer doorrijden
dus tot de opvanger en een goede letter
noteren.
|
|
|
|
78. Finish, dit keer bij de zwart-wit geblokte
vlag
Leuk dat de uitzetter ons bij de laatste
opdracht nog in de maling probeert te nemen.
Hij mag best denken dat we dit keer finishen
bij de zwart-wit geblokte vlag, maar reglementair
gezien moeten we toch echt een gele vlag
hebben. Doorrijden dus. We begonnen nog
even te twijfelen: komt er wel een opvanger?
Maar ja, na een stukje rijden, bleek daar
de letter te staan, konden we 'hier keren'
en kwamen we alsnog de gele vlag tegen.
Snel naar binnen en de kaart inleveren.
We kwamen 26 minuten te laat binnen, maar
dat is altijd nog minder punten dan één
fout extra, dus best tevreden over de tijd.
Na zelf gecontroleerd te hebben, bleken
we 4 fouten te hebben. De andere mensen
aan onze tafel zaten op 3 en op 4 fouten,
dus we leken het aardig gedaan te hebben.
Uiteindelijk bleken 2 van onze 4 fouten
geneutraliseerd te worden, wat resulteerde
in (maar) 96 strafpunten en de eerste plek!
Dit is de eerste keer dat we eerste worden,
dus we zijn supertrots! Al met al een leuke
rit gereden, met lekker weer en een geweldige
uitslag.
Emma Kasteel en Johan Bakker.
|
omhoog
|
|
|
|