|
Verslag Koningsrit
2022
|
uitzetter |
Joop van der Gronden |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Koen en Ingo van ’t Oor en Tamara
Boneschansker |
datum |
24 april 2022 |
|
|
|
Een mooie stralende dag belooft het te worden,
deze zondag met de Koningsrit. Met 45 equipes
sterk beginnen we aan een rondrit door de
omgeving van Achterveld. De start is zoals
altijd in de Rentinckstraat, waar we linksaf
vertrekken richting de eerste val.
2. Einde weg R
Natuurlijk nog niet meteen de
Hessenweg op, we kunnen immers nog rechtdoor
een wijkje in. We hoeven natuurlijk niet
helemaal door te rijden langs het (reglementair
gesloten) hek voor het parkeerterrein achter
het restaurant. Als je daar overigens geen
erg in had en toch een extra rondje maakte
kostte je dat alleen tijd, kunnen we uit
ervaring zeggen. Daar stonden immers geen
herstellers meer, gelukkig wel een stukje
voor dat hek. Met een letter op pad gaan
we alsnog linksaf de Hessenweg op.
|
 |

|

|
3. "PATER STORMSTRAAT"
R
Goed lezen hier, een tekst in
hoofdletters is geen straatnaam. Opdracht
niet uitvoerbaar, we rijden opnieuw door
om een extra letter te scoren.
5. Na brug, "17" en
mand van Riet "Nieuw Hofweg" R (VADNA)
De brug was goed te vinden, huisnummer
17 ook. Zelfs de straatnaam was snel gespot,
echter was een mand van Riet niet te vinden.
Wel een mooie oude foto van een luchtballon
met rieten mand, maar zonder aanduiding
van een eigenaar kunnen we natuurlijk niet
zeggen dat deze mand eigendom is van ene
Riet. De controle in de Nieuw Hofweg laten
we dus voor wat hij is.
|
 |
 |
 |
6. Voor asfaltweg,
asfatweg R
We blijven opdrachten overslaan,
een asfatweg bestaat niet. Wederom op zoek
naar een herstelopdracht.
8. Na brug, "DRONKELAARSEWEG"
en asfaltweg, viersprong R
Ook deze brug was goed te vinden,
maar de combinatie van het tekstbordje “Dronkelaarseweg”
en de asfaltweg leverde wat discussie op
in de auto. Het straatnaambordje staat immers
pas na de zijweg. Zorgde de komma voor de
viersprong dat we op zoek moeten naar de
combinatie van beiden waarbij de volgorde
niet meer van belang is? We kiezen er uiteindelijk
voor de opdracht af te keuren op de volgorde,
dat blijkt een goede beslissing.
|
 |
 |
 |
10. Na rotonde asfaltweg R
Een lastige, we moeten een asfaltweg
vinden na de rotonde. Maar hoe komen we
dan van die rotonde af? Gelukkig stond er
een routecontrole die ons na twee rondjes
redde en ons alsnog rechtsaf de rotonde
af liet. |
 |
 |
 |
18. Na picknickbanken en fietsenrek asfaltweg
L
Een rondje over het industrieterrein,
als je rechts richting de snelweg kijkt
zien we op een parkeerplaats twee picknicksets
en een fietsenstalling waar je fiets keurig
droog blijft. We zijn uitgestapt om te controleren
of de picknickbanken wel vaststonden, bij
de rechter konden alle pootjes van de grond.
Onze conclusie: geen twee vaste picknickbanken,
dus opdracht nog niet uitvoerbaar.
Bij de uitleg bleek dat de linker picknickset
wel vast had gezeten, en met twee banken
was dat voldoende geweest. Gelukkig voor
ons stonden de fietsenrekken droog, dus
in een opstal, dus niet bruikbaar als oriëntatiepunt.
Deze regel waren we vergeten, een aandachtspunt
voor de volgende rit, opdracht per ongeluk
goed uitgevoerd.
23. 1e weg L
In het aanvullend reglement staat
dat we bedrijventerreinen en eigen wegen
mogen bereiden, we kunnen en moeten dus
linksaf een parkeerterrein op. Een extra
letter op een container, mooi meegenomen.
|
 |
 |
 |
29. Na H "49",
"24", 25", melkgeefster en verkeerslicht
viersprong R
Een opdracht met een typfout,
er mist een “ voor de 25. We hadden nog
een bordje met “ 24”, 25 “ kunnen aantreffen,
maar voor die tijd stond er al een herstelopdracht
langs de weg.
30. Viersprong
oversteken
Regel 2.a.1 van het reglement:
een genummerde opdracht moet leiden tot
een niet-gedwongen richtingsverandering.
Oversteken is gewoon rechtdoor rijden, opdracht
niet uitvoerbaar en dus ook vooral niet
verdergaan tot we een hersteller spotten.
|
 |
 |
 |
32. Voor getal
dat het aantal kubieke centimeters aan zand
aangeeft wat in een gat zit van 1 meter
breed, 1 meter lang en 1 meter diep asfaltweg
L (MUG)
Hier waren we erg benieuwd wat
we tegenkwamen, een gat is immers leeg.
Het bevat dus geen 10.000 kubieke centimeter
zand. Wel nog even checken of toevallig
een nulletje als los plakkertje is geplaatst,
maar toen dat niet zo bleek te zijn gingen
we voor de zoveelste keer op zoek naar een
herstelopdracht.
34. Einde weg L
Terwijl we langs het spoor rijden
is de neiging met de bocht mee naar links
te gaan, rechtdoor is toch zichtbaar doodlopend?
Nee dus, het aanvullend reglement zegt dat
alle wegen met ritmateriaal dat niet zijn.
Op het laatste moment spotten we een routecontrole,
we hebben die dus nog maar even meegenomen.
|
 |
 |
 |
36. Na straatnaambord,
straatnaambord na "JOOP" en straatnaambord
R (VADNA)
We zagen andere deelnemers grondig
checken of alle materialen, inclusief straatnaamborden,
wel stevig vastzaten. Het probleem met de
opdracht was echter dat er na “JOOP” nog
maar één straatnaambord te vinden was, waar
we er twee zochten. Na nog een kleine discussie
of een tweezijdig bord voor twee telt besluiten
we voor de verandering maar rechtdoor te
gaan, op zoek naar de (correcte) letter. |
 |
 |
 |
44. Na "OOSTERBOS"
eenrichtingsweg R
Het was een flink stuk rijden
naar het zwembad “Oosterbos”, dus toen we
het eindelijk gevonden hadden gingen we
gelijk op zoek naar een routecontrole. Keurig
gestempeld, dachten we… |
 |
 |
 |
50. 2e viersprong L
Hier hadden we vrij snel door
dat een onduidelijk parkeerterrein rechtsaf,
en een woonerf linksaf ook gewoon een viersprong
is. Toch even uitgestapt om te kijken of
het niet doodlopend was, dat was het niet.
Wel een bordje “U verlaat het safaripark”.
We zien de bui al hangen, stempelen tussen
de leeuwen was niet de goede keuze. Fout
nummer 1. |
 |
 |
 |
52. Einde weg R
“O kijk, de route is zo lang
dat ze nog extra bordjes DLW hebben bijgemaakt!”
Dat had natuurlijk genoeg aanleiding moeten
zijn om het bordje iets beter te bestuderen,
dan hadden we kunnen zien dat het stiekem
twee bordjes waren. Achteraf erg logisch,
maar wel fout nummer 2.
55. Na RC "JOOP" L
Een routecontrole met 4 letters
leek ons al sterk, en als je ze dan in de
volgorde “P”, “O”, “O”, “J” tegenkomt is
de opdracht niet uitvoerbaar. Natuurlijk
wel de letters opschrijven. Verderop kwamen
we de echte Joop tegen bij een oranje vlag
en een vlaggenlijn met onder andere nog
drie oranje vlaggen. Helaas leverde dat
geen viervoudige set met lekkers op, maar
we konden wel met frisse energie de rit
afmaken. Bedankt!
|
 |
 |
 |
63. Na verkeersbrigadier R
We hebben nog even opgezocht
wat de eisen voor een verkeersbrigadier
waren, en het plaatje van de brigadier was
keurig compleet. Met zijn bordje verhinderde
hij ons echter wel door te rijden, dus rechtsaf
richting hersteller. Die herstelopdracht
konden we ook nog niet meteen uitvoeren,
de brigadier stond er nog steeds, dus reden
we maar gewoon het industrieterrein weer
af.
71. Na veertig
viersprong R
Het bekende rondje De Glind,
dit keer eens andersom. Bij het vakantiecentrum
stond een bordje “XL”, wat ons puzzelritbrein
direct vertaalde naar viersprong links.
Verderop bedachten we dat het ook het Romeinse
cijfer veertig was. Hoe dan ook, linksaf
op de viersprong en op naar de routecontrole.
|
 |
 |
 |
77. Na kombord "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN"
en viersprong aardharsweg R
Vlak voor het einde nog een vreemde
omschrijving van een weg, wat is een aardharsweg?
In tegenstelling tot de asfatweg van eerder
bestaat deze echter wel, het is gewoon een
asfaltweg. Opdracht dus gewoon uitvoeren
en vlotjes terug naar de Moespot.
Na een ritje in heerlijk weer kwamen
we slechts 6 minuten te laat over de finish,
“die tijdstraf maakt toch nooit uit”. Deze
keer dus wel, dat extra rondje achter het
restaurant langs heeft dit keer toch echt
de klassering bepaald. Het was een mooie
(Joop-rijke) puzzel, bedankt Joop!
Koen van ’t Oor
Tamara Boneschansker
Ingo van ‘t Oor
|
omhoog
|
|
|
|