Verslagen 2024
  Verslagen 2023
  Verslagen 2022
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Koningsrit 2022
 

uitzetter Joop van der Gronden
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Koen en Ingo van ’t Oor en Tamara Boneschansker
datum 24 april 2022
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg  Situatie_63

Een mooie stralende dag belooft het te worden, deze zondag met de Koningsrit. Met 45 equipes sterk beginnen we aan een rondrit door de omgeving van Achterveld. De start is zoals altijd in de Rentinckstraat, waar we linksaf vertrekken richting de eerste val.

2. Einde weg R
Natuurlijk nog niet meteen de Hessenweg op, we kunnen immers nog rechtdoor een wijkje in. We hoeven natuurlijk niet helemaal door te rijden langs het (reglementair gesloten) hek voor het parkeerterrein achter het restaurant. Als je daar overigens geen erg in had en toch een extra rondje maakte kostte je dat alleen tijd, kunnen we uit ervaring zeggen. Daar stonden immers geen herstellers meer, gelukkig wel een stukje voor dat hek. Met een letter op pad gaan we alsnog linksaf de Hessenweg op.
 


3. "PATER STORMSTRAAT" R
Goed lezen hier, een tekst in hoofdletters is geen straatnaam. Opdracht niet uitvoerbaar, we rijden opnieuw door om een extra letter te scoren.

5. Na brug, "17" en mand van Riet "Nieuw Hofweg" R (VADNA)
De brug was goed te vinden, huisnummer 17 ook. Zelfs de straatnaam was snel gespot, echter was een mand van Riet niet te vinden. Wel een mooie oude foto van een luchtballon met rieten mand, maar zonder aanduiding van een eigenaar kunnen we natuurlijk niet zeggen dat deze mand eigendom is van ene Riet. De controle in de Nieuw Hofweg laten we dus voor wat hij is.
 


6. Voor asfaltweg, asfatweg R
We blijven opdrachten overslaan, een asfatweg bestaat niet. Wederom op zoek naar een herstelopdracht.

8. Na brug, "DRONKELAARSEWEG" en asfaltweg, viersprong R
Ook deze brug was goed te vinden, maar de combinatie van het tekstbordje “Dronkelaarseweg” en de asfaltweg leverde wat discussie op in de auto. Het straatnaambordje staat immers pas na de zijweg. Zorgde de komma voor de viersprong dat we op zoek moeten naar de combinatie van beiden waarbij de volgorde niet meer van belang is? We kiezen er uiteindelijk voor de opdracht af te keuren op de volgorde, dat blijkt een goede beslissing.
 


10. Na rotonde asfaltweg R
Een lastige, we moeten een asfaltweg vinden na de rotonde. Maar hoe komen we dan van die rotonde af? Gelukkig stond er een routecontrole die ons na twee rondjes redde en ons alsnog rechtsaf de rotonde af liet.
 


18. Na picknickbanken en fietsenrek asfaltweg L
Een rondje over het industrieterrein, als je rechts richting de snelweg kijkt zien we op een parkeerplaats twee picknicksets en een fietsenstalling waar je fiets keurig droog blijft. We zijn uitgestapt om te controleren of de picknickbanken wel vaststonden, bij de rechter konden alle pootjes van de grond. Onze conclusie: geen twee vaste picknickbanken, dus opdracht nog niet uitvoerbaar.
Bij de uitleg bleek dat de linker picknickset wel vast had gezeten, en met twee banken was dat voldoende geweest. Gelukkig voor ons stonden de fietsenrekken droog, dus in een opstal, dus niet bruikbaar als oriëntatiepunt. Deze regel waren we vergeten, een aandachtspunt voor de volgende rit, opdracht per ongeluk goed uitgevoerd.

23. 1e weg L
In het aanvullend reglement staat dat we bedrijventerreinen en eigen wegen mogen bereiden, we kunnen en moeten dus linksaf een parkeerterrein op. Een extra letter op een container, mooi meegenomen.
 


29. Na H "49", "24", 25", melkgeefster en verkeerslicht viersprong R
Een opdracht met een typfout, er mist een “ voor de 25. We hadden nog een bordje met “ 24”, 25 “ kunnen aantreffen, maar voor die tijd stond er al een herstelopdracht langs de weg.

30. Viersprong oversteken
Regel 2.a.1 van het reglement: een genummerde opdracht moet leiden tot een niet-gedwongen richtingsverandering. Oversteken is gewoon rechtdoor rijden, opdracht niet uitvoerbaar en dus ook vooral niet verdergaan tot we een hersteller spotten.
 


32. Voor getal dat het aantal kubieke centimeters aan zand aangeeft wat in een gat zit van 1 meter breed, 1 meter lang en 1 meter diep asfaltweg L (MUG)
Hier waren we erg benieuwd wat we tegenkwamen, een gat is immers leeg. Het bevat dus geen 10.000 kubieke centimeter zand. Wel nog even checken of toevallig een nulletje als los plakkertje is geplaatst, maar toen dat niet zo bleek te zijn gingen we voor de zoveelste keer op zoek naar een herstelopdracht.

34. Einde weg L
Terwijl we langs het spoor rijden is de neiging met de bocht mee naar links te gaan, rechtdoor is toch zichtbaar doodlopend? Nee dus, het aanvullend reglement zegt dat alle wegen met ritmateriaal dat niet zijn. Op het laatste moment spotten we een routecontrole, we hebben die dus nog maar even meegenomen.
 


36. Na straatnaambord, straatnaambord na "JOOP" en straatnaambord R (VADNA)
We zagen andere deelnemers grondig checken of alle materialen, inclusief straatnaamborden, wel stevig vastzaten. Het probleem met de opdracht was echter dat er na “JOOP” nog maar één straatnaambord te vinden was, waar we er twee zochten. Na nog een kleine discussie of een tweezijdig bord voor twee telt besluiten we voor de verandering maar rechtdoor te gaan, op zoek naar de (correcte) letter.
 

44. Na "OOSTERBOS" eenrichtingsweg R
Het was een flink stuk rijden naar het zwembad “Oosterbos”, dus toen we het eindelijk gevonden hadden gingen we gelijk op zoek naar een routecontrole. Keurig gestempeld, dachten we…
 

50. 2e viersprong L
Hier hadden we vrij snel door dat een onduidelijk parkeerterrein rechtsaf, en een woonerf linksaf ook gewoon een viersprong is. Toch even uitgestapt om te kijken of het niet doodlopend was, dat was het niet. Wel een bordje “U verlaat het safaripark”. We zien de bui al hangen, stempelen tussen de leeuwen was niet de goede keuze. Fout nummer 1.
 

52. Einde weg R
“O kijk, de route is zo lang dat ze nog extra bordjes DLW hebben bijgemaakt!” Dat had natuurlijk genoeg aanleiding moeten zijn om het bordje iets beter te bestuderen, dan hadden we kunnen zien dat het stiekem twee bordjes waren. Achteraf erg logisch, maar wel fout nummer 2.

55. Na RC "JOOP" L
Een routecontrole met 4 letters leek ons al sterk, en als je ze dan in de volgorde “P”, “O”, “O”, “J” tegenkomt is de opdracht niet uitvoerbaar. Natuurlijk wel de letters opschrijven. Verderop kwamen we de echte Joop tegen bij een oranje vlag en een vlaggenlijn met onder andere nog drie oranje vlaggen. Helaas leverde dat geen viervoudige set met lekkers op, maar we konden wel met frisse energie de rit afmaken. Bedankt!
 


63. Na verkeersbrigadier R
We hebben nog even opgezocht wat de eisen voor een verkeersbrigadier waren, en het plaatje van de brigadier was keurig compleet. Met zijn bordje verhinderde hij ons echter wel door te rijden, dus rechtsaf richting hersteller. Die herstelopdracht konden we ook nog niet meteen uitvoeren, de brigadier stond er nog steeds, dus reden we maar gewoon het industrieterrein weer af.

71. Na veertig viersprong R
Het bekende rondje De Glind, dit keer eens andersom. Bij het vakantiecentrum stond een bordje “XL”, wat ons puzzelritbrein direct vertaalde naar viersprong links. Verderop bedachten we dat het ook het Romeinse cijfer veertig was. Hoe dan ook, linksaf op de viersprong en op naar de routecontrole.
 


77. Na kombord "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN" en viersprong aardharsweg R
Vlak voor het einde nog een vreemde omschrijving van een weg, wat is een aardharsweg? In tegenstelling tot de asfatweg van eerder bestaat deze echter wel, het is gewoon een asfaltweg. Opdracht dus gewoon uitvoeren en vlotjes terug naar de Moespot.

Na een ritje in heerlijk weer kwamen we slechts 6 minuten te laat over de finish, “die tijdstraf maakt toch nooit uit”. Deze keer dus wel, dat extra rondje achter het restaurant langs heeft dit keer toch echt de klassering bepaald. Het was een mooie (Joop-rijke) puzzel, bedankt Joop!

Koen van ’t Oor
Tamara Boneschansker
Ingo van ‘t Oor


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter