Verslagen 2022
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2022
 

uitzetter Bertus van der Horst
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Jasper Edelenbosch
datum 6 juni 2022
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit B/C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 23  Situatie opdr. 41  Situatie opdr. 69

Het is maandag 6 juni, de Pinksterrit staat op het programma. Het is de 3de rit van dit seizoen. Samen met mijn broer Otto rijden we al wat jaartjes mee in de A-klasse, maar merken dat we zo na Corona en 2 jaar minder ritten rijden toch weer een hoop foutjes maken die we voor Corona nooit maakten.

Vandaag weer een nieuw avontuur met veel overleg over wat de uitzetter Bertus van der Horst nu weer bedoeld heeft. Daarnaast proberen we altijd 60 minuten te laat binnen te komen wat ons dan 60 tijdstrafpunten oplevert. Dat lukte deze rit bijna. Terugkijkend was het een leuke rit met verrassende vallen, met dank aan de uitzetter.

We zagen na de start in de Rentinckstraat een bordje met de straatnaam Gewoonweg, die val hadden we meteen door, alleen was deze niet voor de A-klasse, dus reden we door op zoek naar onze palindroom, een woord dat van links naar rechts en vice versa hetzelfde is.

A5. Na palindroom L (MUG)
We kwamen bij de routecontrole "U", deze moesten we natuurlijk opschrijven op de kaart en deze letter was tevens een palindroom. Dus links af. Na een rondje rijden waren we wederom bezig met opdracht 5. En kwamen we weer bij de routecontrole "U". Deze weer opschrijven, alleen als palindroom hadden we deze al gehad, dus doorrijden naar de volgende bordjes van de uitzetter met o.a. het woord PARTERETRAP. Wij weer links en 2x de routecontrole "P" genoteerd. Blijkt dat PARTERETRAP niet goed geschreven was. Gelukkig stond het woord 'JIJ' op een ander bordje geschreven, waardoor we deze opdracht toch goed hebben uitgevoerd.
 

 

8. Na brug, voor "ACHTERVELD 3" en WW met twee plaatsnamen R (lange afstand)

Volgens het reglement heeft een WW minimaal 1 plaatsnaam, met 2 plaatsnamen erbij zochten we dus een wegwijzer met 3 plaatsnamen. We kwamen bij een ANWB-paal met 2 wegwijzerborden, waar op het ene bord de tekst 'ACHTERVELD 3' stond en op het andere bord 2 plaatsnamen. Dus samen zagen we de 3 plaatsnamen (volgens het reglement mag de tekst ACHTERVELD 3 onderdeel zijn van het geheel) en kunnen wij de routeopdracht uitvoeren. We hebben vroeger jaren bij MAC Veluwe Ermelo gereden (zie ook toetsenbord Otto Edelenbosch in clubblad mei 2022) waar de 'hele ANWB-paal met wegwijzerborden' gezien werd als een wegwijzer. Bij AMBC wordt dit anders gezien en haalden we onze eerste 30 strafpunten.
 

A 11. Na zone zestig viersprong R

Zone zestig was duidelijk, alleen er na was niet duidelijk voor ons. Links van de weg stond het bord 'einde zone 60' maar ja dat stond links van de weg. Rechts zagen we wel het bord 50. Toch reden we door en haalden de foute routecontrole "Z".
 


13. Na vork voor barbeque en vlees R (MUG)

Hier dacht ik meteen dat die 'q' in barbecue niet goed was, toch even opgezocht. Allen niet opgezocht in het woordenboek, maar op internet. Een beginnersfout. Zoek op internet hoe je een woord schrijft en je vindt het zó geschreven. Dus weer 30 strafpunten erbij.
 


16. Op rotonde 1e weg R
Omdat we weten dat Bertus nog wel eens bordjes op een rotonde zet, kijken we altijd heel goed. Toch niet goed genoeg, want de geplaatste 'DLW' hebben we niet gespot.
 

A 18. "Maïsweg" L (MUG)
Deze vonden we heel leuk gevonden. Nu wel het woordenboek geraadpleegd. Het blijkt dat het woord maïs uit 2 lettergrepen bestaat. We overlegden even over de puntjes, die wegvallen als het woord in lettergrepen wordt weergegeven. Verder vroegen we ons af of de afbreekstreepjes wel onderstreept moesten zijn. We keurden het goed en dat was goed.
 

A 23. Na loofboom R (MUG)

Hier trapten we in onze eigen val. We weten dat de uitzetter nog wel eens oriënteringspunten aan een plaatje zijn toegevoegd (bijvoorbeeld op de achtergrond), terwijl je denkt dat het gevraagde oriënteringspunt er niet op staat. Het plaatje met de lariks was duidelijk, alleen stonden op de achtergrond nog meerdere bomen. Hoewel we niet zeker waren of dat loofbomen waren, hebben we dit wel als zodanig beoordeeld. Het gevolg was dat we plaatjes met hulst nooit gezien hebben. Zie situatieschets.
 

26. Na 3 witte driehoeken L (MUG)
Geometrie is meer ons ding, die driehoeken zagen we meteen, 2x in het plaatje en 1x in de letter 'A'. Zie situatieschets.

27. Na VRW en 4 verkeersborden einde weg L (MUG)
Zoals ik in de inleiding aangaf namen we soms hele rare beslissingen. We zagen het door de uitzetter geplaatste verkeersbordje 50 aan als een herstelopdracht doorgaan met 50. Gelukkig voor ons hadden we wel de goede letters opgeschreven. Dat was weer een geluk bij een ongeluk.
 


33. Voor joop R (MUG)
In het woordenboek opgezocht blijkt dat joop (met een kleine letter j) een rozenbottel is. Die zagen we op de wijnfles, en konden de opdracht meteen goed uitvoeren.

36. Na krent viersprong L (MUG)
Ook hier bracht het woordenboek uitkomst. Krent is bijvoorbeeld het achterwerk van iemand. En we zagen op een plaatje de kont van één van de 'Zware jongens' en konden ook hier goed doorrijden.
 


A 42. Aanhoudend na naam van een toon van de toonladder L (MUG)
Dit vonden we toch wel de leukste val van allemaal, die we ook goed hebben gedaan. Eerst dachten we dat we te makkelijk reden en voelde dit alsof we het verkeerd deden, mede doordat we de 'sol' op het geplaatste bordje met tonen van een toonladder nog helemaal niet gebruikt hadden.
En toen viel het kwartje, want we reden even later toch nog langs 'sol' en met een routepijl op de rotonde reden we nog een rondje. Zie situatieschets.
 


46. Na blinden geleidehond viersprong L
Blindengeleidenhond moest aan elkaar worden geschreven, voor de zekerheid toch even opgezocht en de goede routecontrole opgeschreven.
 

48. Eerste weg L
48. Na autosnelweg, voor RC weg R
49. Einde weg L
49. Einde weg R

We zagen veel auto's rondjes rijden over de geplaatste autobaan, of geparkeerd op de vluchtstrook. Wij niet, binnen 1 minuut waren we weer weg. Gewoon de eerste 48. En de eerste 49. uitvoeren. Helaas voor ons hadden we het verkeersbord C2 nooit gezien. Weer 30 strafpunten.
 

55. Na Jansen en Jansen R

We herkende deze val uit een vorige rit. Dus nu goed gedaan. Toch niet, want we waren te gespitst op de wijze van de vorige keer en zagen niet dat de gezichten van Jansen en Jansen er iets anders uitzagen.
 

A 60. Na binaire schrijfwijze van het jaartal 2020 R

Na geometrie kan je ons ook wekken voor binaire vraagstukken, gewoon meteen rechts afgeslagen en de goede routecontrole opgeschreven.
 

69. Na kerk, voor de afstand die in Nederland werd gehanteerd bij de coronamaatregelen R

Een val op De Glind, met altijd weer leuke rondjes rijden. We waren er snel uit dat het om 1,5 meter ging. Bij het verkeersbord 'Gesloten voor voertuigen breder dan 1,5 meter' hebben toch even de breedte van de auto opgemeten. Wij kwamen tot 1,7 meter, dus mochten niet rechtdoor. Toch beschouwden we deze 1,5 meter niet als goed. Uiteindelijk kwamen we bij een herstelopdracht, dat alle door de uitzetter geplaatste bordjes er niet meer zouden staan. Toen we bijna in Achterveld waren en na een telefoontje zijn we toch maar weer teruggereden. Typisch weer zo'n post-Corona hersenspinsel. Vanaf de Ringlaan hebben we de routebeschrijving weer opgepakt. Zie situatieschets.

73. Na val met tekst L
We zagen tekens die leken op Chinese tekens. Hier konden we niets mee, helaas hebben we de door de uitzetter geplaatste (ratten)val niet gezien en de foute routecontrole opgeschreven.
 


A 76. Na "C", "B", "M", "A" L (De RC's één voor één op uw controlekaart noteren, niet vergeten!)
Ook dit zagen we goed, dus moesten we de routecontroles eigenlijk 2x noteren. Alleen zaten we met een dilemma. Moest het CCBBMMAA of CBMACBMA zijn? En er was nog een ander, groter dilemma. Bij alle ritten dienen teksten tussen haakjes achter een routeopdracht ter verduidelijking, daar zijn geen vallen op gebaseerd. Maar ja, dit stond niet in de inleiding, dus was de vraag of daar dan nu wel een val op gemaakt mocht worden. Er stonden wel meer zaken niet in de inleiding waar toch tijdens deze rit gebruik van werd gemaakt, bijvoorbeeld een situatieschets. Zoveel onduidelijkheid, dus hebben we ervoor gekozen iedere letter 1x op te schrijven, is 30 strafpunten erbij.
 

78. Einde weg L (Postweg)

Geen excuus, maar om de 60 minuten tijdstraf te halen moesten we toch nog even doorrijden. Bij de Postweg kwam er net een stoet auto's van rechts. In een gaatje onze auto er tussen geprikt. Tja, hierdoor zagen we de scherprijder niet staan. Leuke plek om die neer te zetten.

Al met al een leuke rit met wederom te veel strafpunten dan eigenlijk nodig was. Geef ons een jaartje en we zijn weer top 5.

Jasper Edelenbosch

 

Verslag aanvullende punten B/C-klasse

BC 2. Gewoonweg L
Opletten wat gezocht wordt. Geen straatnaam, want er staan geen aanhalingstekens in de opdracht. Dus doen wat er staat, gewoonweg links. De niet onderstreepte tekst Gewoonweg is afleiding.
 


BC 11. Na "DR0NKELAARSEWEG" en "Z0NE 60" viersprong R

Dat ziet er vreemd uit, deze tekst. De O zijn vervangen door 0. Vergelijk maar met teksten als Op rotonde… en opdracht 10. Dan is het verschil duidelijk.

BC 18. Na raadsheer L (MUG)
Een raadsheer kan zowel een man als een vrouw zijn. Dus na de eerste afbeelding de opdracht uitvoeren.
 


BC 23. Na loofboom R (MUG)

Een lariks is een naaldboom, geen loofboom. Hulst is wel een loofboom. Zie situatieschets.
 

BC 60. Na "PSST, ZIJ KIJKEN NAAR ONS!" R
Als de navigator de opdracht voorleest, is het vast niet te horen hoeveel SS'en in PSST staan. Dan is het goed als de navigator de tekst vergelijkt met de tekst op het bordje. Daar staat een S teveel.

BC 76. Na "A", "M", "B" en "C" L (De RC’s één voor één op uw controlekaart noteren, niet vergeten!)
De vier verschillende letters langs de route staan niet in de volgorde die wordt gezocht. De RC wel noteren in de volgorde van plaatsing. De aanvulling in de routebeschrijving geeft aan de RC's te noteren, ook volgens het reglement worden RC's genoteerd. De RC's dus 2x noteren in volgorde van aandoen.

Verslag BC-klasse
Jannie Hazeleger

Verslag A-klasse
Jasper Edelenbosch


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter