Verslagen 2024
  Verslagen 2023
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Kleurenprachtrit
      Snertrit
  Verslagen 2022
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Koningsrit 2023
 

uitzetters Joop van der Gronden en Adri Brundel
Controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Jan Traa
datum 23 april 2023
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 14  Situatie opdr. 30  Situatie opdr. 74

Zondag 23 april is de Koningsrit, met als uitzetters Joop van de Gronden en Adri Brundel, verreden. Een mooi gelegenheidsduo. Wij waren erbij. Wij hebben zelfs meegedaan. Het ging eigenlijk best wel goed. Annemieke en ik hebben weer genoten van deze rit. Hierbij onze momenten.

Wij hadden ons van tevoren ingeschreven. Voorinschrijven is gemakkelijk met de link in de vooraankondiging. Dit gaat sneller dan aan de inschrijftafel. Naast contant betalen is er een mogelijkheid tot pinbetaling, i-deal betaling door middel van QR-codes, maar ook door middel van betaalverzoeken (tikkie). De keuze is reuze. Lang leve de vooruitgang. Je zou maar penningmeester zijn.

Op naar De Moespot. We helpen de zaal in te richten voor de ontvangst van de vele deelnemers. Zelfs aan het bloemetje op tafel wordt gedacht.

Adri zit al klaar achter de computer, maar Paddy en Joan zitten niet op hun vertrouwde plaats. Ze zijn met kennisgeving en met goedkeuring van de voorzitter afwezig. Ik miste ze wel. Na betaling, contant, ontvingen wij de controlekaart. De lege vakken wachtten om gevuld te worden met cijfers, letters, handtekeningen en stempels. Aan ons om de juiste te vinden.

Op naar de blauwe startvlag.

3. Na oranje bord "A" rechts
Als eerste een RC "A" gezien. Dit is geen volledig oranje bordje. Vervolgens een oranje aluminium bord voorzien van een zwarte opdruk letter "C" gezien. Ook niet volledig oranje dus en niet conform voorbeeldenbord. Dus deze letter niet noteren. De onder dit bordje vermelde tekst aangenomen dat we de aanwezige letter ook met de kleur oranje moest beoordelen. Volledig oranje dus. Maar vinden wij dit een bordje? Het is van aluminium, is dat ook een bord? Ik vond van niet, Annemieke van wel en de uitzetter vond het ook een bord. Jammer als je denkt gelijk te hebben.
 


11. "'t Jannendorp" links

Het aanwezige straatnaambord was afgeplakt en de weg was voorzien van een wit bord met een onderstreepte straatnaam. De apostrof was echter niet onderstreept. Geen goed straatnaambord dus. Op naar de volgende goed aanwezige straatnaambord.
 

AB 14. Na brug, "BRUG" en brug, bij brug links

Nu ging deze rit door de Stoutenburgerlaan, langs het kasteel Stoutenburg, richting Hoevelaken, op zoek naar een brug op een plaatje die je reglementair niet als brug mag nemen, denken wij. Na de brug overgereden te zijn, ontwaar ik in mijn linkerooghoek een DLW-bordje en daar was hij dan. In dit geval de Golden Gate brug. Op naar de rotonde voor het viaduct om terugverwezen te worden met de ritpijl, de "G" ophalen en door de doodlopende wegbordjes en de "DLW" voor de brug de weg naar rechts vervolgen. Simpele val voor ons, dachten wij. In dit geval is vertrouwen goed, maar niet goed genoeg. Heeft de uitzetter er een "DLVV" bordje neergezet. Zie situatieschets.
 

AB 15. Na verkeersbord aanduidende voorrangskruispunt zijweg rechts en links rechts
Even goed lezen hoe het er staat. Ons verkeersbordenboekje erbij en zien dat het verkeersbord conform de opdracht is en wij weten dat links en golfbanen wat met elkaar te maken hebben. De uitzetter vond dit ook. Echter, vind ik na mijn onderzoek op internet, hier nog geen eenduidige en duidelijke link in. Dit in de trend van een links is een golfterrein maar niet alle golfterreinen zijn links. Heeft iets met windrichting en zee te maken???
 

18. Na geboortedatum van Prinses Elisabeth (van België) en Prinses Ariane eerste weg links

Even googelen en de geboortedatums van de prinsessen zijn bekend. Wij zien een plaatje met Ariane met een verkeerde datum. Doorrijden dus. Dat was ook de bedoeling.
 

AB 22. Eerste weg rechts
In het industrieterrein gewoon na de verkeerslichten naar rechts gegaan. Fout. Kennelijk was er een eerder weggetje bij een plattegrond die we hadden kunnen nemen. Ik ben er speciaal nog langs gereden en inderdaad heb ik een plattegrond gezien. Maar zonder afslaande weg. Het bekende kwartje valt nog steeds niet. Nu bij het schrijven heb ik google-maps maar geraadpleegd en zie ik het. Hoe simpel kan het zijn. Om bij de plattegrond te komen moet je van de doorgaande weg af en heb je een soort parallelweggetje om de plattegrond te kunnen bekijken om vervolgens direct weer op de doorgaande weg verder te kunnen. Inderdaad een eerste weg dus. Ik weet nu dat Adri van de ommetjes is.
 

24. Na 4 jaartallen van schrikkeljaren rechts (MUG)

Na de langsrijder 4 jaartallen gezien. Het bepalen of een jaartal een schrikkeljaar is, is best wel gecompliceerd. De jaartallen deelbaar door 4 en de honderd-jaartallen door 400. Komen we tot drie schrikkeljaartallen. Wij vergeten de langsrijder "4" als schrikkeljaartal niet. De uitzetter ook niet.
 

AB 30. Einde weg links
AB 31. Eerste weg links
AB 32. Asfaltweg links

Nu een stukje routebeschrijving. Niet ons sterkste onderdeel. Let goed op de oriënteringspunten die genoemd worden. Lees je einde weg links of einde weg links. In onze gedachte dat we wegen niet tweemaal in dezelfde of opeenvolgende opdracht mogen gebruiken, gingen wij hier in de fout. De einde weg is een ander oriënteringspunt dan de weg links en konden we tweemaal links. Weer een leermoment. Zie situatieschets.

33. Na routecontrole rechts
Ja, hier weer een lekkere val. We zagen de letter Q op de RC. De Q was wel een rare letter. De RC was een oranje bordje met het symbool . Geen bestaande letter dus en dus geen RC. Geen Q noteren op de controlekaart.
 


35. Einde weg links

Hier zagen wij dat de asfaltweg een haakse bocht naar rechts maakte. We zagen links een parkeerplaats (weg) liggen. Toch maar even links kijken en de letter V noteren.

40. Na fletspad en "KONINGSRIT" asfaltweg links
Op zoek naar het fietspad. We zien een verkeersbord Fietspad en een rode pad dat dus als fietspad kan doorgaan. Annemieke zag gelukkig dat de vermeende i als l geschreven was. Een fletspad kennen we niet.
 


AB 41. Na gebouw met oranje kozijn, paars kozijn, blauw kozijn, zwart kozijn, geel kozijn, rood kozijn, geel kozijn, paars kozijn, groen kozijn, zwart kozijn, blauw kozijn, rood kozijn, oranje kozijn, paars kozijn, groen kozijn, zwart kozijn, groen kozijn, rood kozijn, oranje kozijn, paars kozijn en oranje kozijn rechts

Rijdend in het industriegebied "De Hoef" in Amersfoort komen we bij het gebouw van Pot verhuizingen met zijn kozijnen in kenmerkende kleuren. Ook in deze opdracht hebben we het oriënteringspunt gebouw met oranje kozijn gehad en zijn op zoek naar een paars kozijn en werden opgevangen door de herstelopdracht. Aan al die andere kozijnen kwamen wij niet toe.

AB 44. Na Sneeuwwitje, eerste dwerg en zevende dwerg rechts
De oriënteringspunten waren er, maar wat was eerst; de zevende dwerg (aantal) of de dwerg die aan het zeven was. Of waren we eerst aan het tellen voordat we de dwerg die aan het zeven was voorbij kwamen. Wij telden maar zeven dwergen en we moesten er acht hebben. Dat vond de uitzetter ook.
 

 
 

47. Na oranje boom links
Op naar het volgende oriënteringspunt. Een plaatje van Oranjebier. Ik fotografeer het plaatje maar, want het is wel klein. Ik zie op het plaatje ook een oranje boompje wat wel door kan gaan voor een oranje boom. Gelukkig vond de uitzetter dat ook.
 

48. Voorrangsweg links

Weer een parkeerterrein rond een bedrijfsgebouw. Hier was de linker klinkerweg voorzien van een bordje aanduidende voorrangsweg. Dus aanwezig. Tevens een opzichtig verkeersbord aanduidende éénrichtingsweg geplaats. Een weg met een dubbel karakter dus. Aha, op naar de opvanger dus en doorgaan met de doorrijhoogte. Een onbehagelijk gevoel bekoop ons dat hier de situatie wel eens anders zou kunnen zijn. We zagen een verkeersbord einde voorrangsweg, dus dat kon het niet zijn. Na het keren zagen we iets vreemd aan de achterzijde van dit zelfgemaakt verkeersbordje. Drie zwarte touwtjes over een verkeersbordje voorrangsweg. Net echt.
 

50. Na "MAX. DOORRIJHOOGTE 3.1M" rechts
Voor de onderdoorgang zagen wij op een buis de gevraagde tekst. Wij vonden dat deze tekst ook gedeeltelijk links van het midden van de weg zat en we het niet als oriënteringspunt mogen meenemen. De uitzetter vond dat geen probleem en had meer een probleem van de punt wat een komma was. Ook goed.
 

57. Bij "UI" links
Deze val was wat lastiger. Het plaatje met de tekst "UI" was snel gevonden. Maar waarom was dit de tweede mogelijkheid? We al een wat vaker wat gehad met het logo van DHL en we zien een bordje op het hek met het logo van DHL. Door de doorsnijding van de letters zien we de letters UI verschijnen. We hebben een UI gevonden bij de eerste mogelijkheid van de parkeerplaats. Dat was ook de bedoeling van de uitzetters.
 
 

59. Na "DIGITAALPAD" en fietspad rechts

Ook hier vonden wij het bord "DIGITAALPAD" en daarna de uitmonding van het fietspad. Gelukkig zagen wij de slinger van het totale fietspad en deze stond gelijk aan het bord en we vonden het geen volgorde.
 

We zagen op parkeerterrein onze Joop. Dit nodigde ons uit om direct naar hem toe te rijden, maar klopt dat allemaal wel? Het parkeerterrein werd tevens gebruikt om honden te trainen. Moesten we eerste weg rechts of einde weg links? Het duurde even voordat wij de juiste volgorde te pakken hadden. En de honden maar wachten.

Joop was weer enthousiast bij zijn uitdeling. Altijd weer leuk om Joop aan het werk te zien. Met een pot vol pelpinda's weer heerlijk op pad. Opruimen komt later.
 


65. Na Hertogin van Brabant, Prinses van Oranje en Prinses der Nederlanden eerste weg links
Nu zijn we weer terug bij onze eerdere prinsessen voor een val op de titels van Belgische en Nederlandse prinsessen. Na drietal plaatjes van windmolens naar de bekende Princes Elisabeth, Amalia en Maxima. De windmolens zullen wel voor de C-klasse bedoeld zijn. Na veel ge-google kwamen we er toch niet helemaal uit. En als we er niet uitkomen, rijden we rechtdoor. Fout. Plaatjes van windmolens staan er niet voor niets. Gewoon uitstappen, dan hadden wij de Hertogin van Brabant zien staan.
 
 

AB 75. Na witte pijl aanhoudend weg rechts
AB 76. Na "23 APRIL" eerste weg links

Op naar de aanhoudend. Op het industrieterrein "De Plantage" in Leusden een mooie aanhoudend. Veel wegen om te onthouden. Afgewisseld met ritpijlen en herstelopdrachten en op zoek naar 23 april. Helaas hebben we 23 april niet gevonden voor we de opdracht uitreden. We waren niet de enige die deze aanhoudend fout hebben uitgevoerd. Ik heb begrepen dat er maar één equipe was die deze aanhoudend goed had uitgevoerd. Knap hoor. Of we hadden verder moeten zoeken naar 23 april. Zie situatieschets.

80. Tweede asfaltweg links (let op: flitspaal !!!)
Op de terugweg naar Achterveld blijven opletten en niet alleen op de flitspaal. Wij zagen in de eerste asfaltweg een rug zitten en een drempel. Toch maar even nader bekijken. De drempel en het verdere wegdek was van klinkers. Deze 1e asfaltweg was geen asfalt. Op naar de opvanger. De uitzetter liet ons door half Leusden heen rijden om weer op de bereden route uit te komen. Zoals bedoeld.
 


81. Na brug, "46", "60", "DE ZANDBRINKERMOLEN", "68" en schrikhek asfaltweg rechts

Ons weg vervolgend kwamen we bij de voerfabriek "De Zandbrinkermolen". Wat een mooi kunstwerk gemaakt van spiegels, waarbij een vorm van een molen werd uitgebeeld, staat op dit gebouw. Wij zagen de gevraagde tekst op het gebouw staan, maar deze stond op meerdere ondergronden. Wij zagen deze tekst ook op een hek vermeld staan. Hekken werd geacht gesloten te zijn waarbij deze tekst goed zichtbaar is voor onze deelnemers. De uitzetter had hier geen rekening mee gehouden waardoor deze opdracht werd geneutraliseerd.

84. Na 4 routecontroles rechts
Op naar De Moespot. Vlak voor De Moespot zagen wij 4 routecontroles staan. Vormend de letters van de uitzetter JOOP. De routecontroles werden afgewisseld met enkele feestelijke mededelingen op bordjes. Toch maar goed naar deze mededelingen gekeken. Feestelijke gele vlaggetjes op deze bordjes zijn finishvlaggetjes. Goed gezien. Niet alle RC's noteren.
 

 

We hadden een goed gevoel over deze rit. Wij vonden het een leuke afwisselende rit. Ook weer eens leuk om voor de afwisseling in Amersfoort rondgereden te hebben. Wat minder landelijk en wat drukker op de verbindingswegen, maar met een goede ruimte bij de oriënteringspunten.

Na het inleveren van de kaart is het tijd om alle kaarten uit te rekenen. 49 kaarten is weer een mooi aantal. 7 fouten en 1 neutralisatie. Goed voor een derde plek in de A-klasse. Wat goed van ons. Als we nog scherper waren geweest, hadden we misschien wel eens eerste kunnen zijn.

Joop en Adri bedankt. Het was weer een uitdagende rit. Goed gedaan.
 

Verslag aanvullende punten BC-klasse

C 15. Na rood/wit lint en vastgezette dinosaurus rechts
Een heuse dinosaurus, die is vastgezet met rood/wit lint. Echter… door het woord en is er sprake van volgorde van oriënteringspunten. Het lint en de dinosaurus overlappen elkaar. Daarom is de opdracht niet uitvoerbaar.
 


C 30. Einde weg links
C 31. Eerste weg links
C 32. Asfaltweg rechts

Bij het lusje is Einde weg links uitvoerbaar. Op dezelfde plaats is vervolgens ook de opdracht Eerste weg links uitvoerbaar. Daarna opdracht 32 op dezelfde plaats uitvoeren door rechtsaf te gaan. In totaal dus driemaal de routecontrole L op de kaart noteren. Zie situatieschets.

C 41. Na "KONINGSRIT", oranje kozijn, paars kozijn, blauw kozijn, zwart kozijn, geel kozijn, rood kozijn, geel kozijn, paars kozijn, groen kozijn, zwart kozijn, blauw kozijn, rood kozijn, oranje kozijn, paars kozijn, groen kozijn, zwart kozijn, groen kozijn, rood kozijn, oranje kozijn, paars kozijn en oranje kozijn rechts
Een kleurrijk gebouw met al die kozijnen. De kozijnen waren in de juiste volgorde aanwezig.

C 44. Na Sneeuwitje en zeven dwergen rechts
Een typefoutje van de uitzetter, Sneeuwwitje is met 2 w's. De opdracht is daardoor niet uitvoerbaar en daarom doorrijden naar de routecontrole.
 


C 72. Na gebouw dat voor u de rijexamens verzorgt en “KONINGSRIT” rechts

Goed lezen wat wordt gevraagd. Een gebouw dat rijexamens verzorgt ….? Nee, dat doet het CBR.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.
 

Verslag AB-klasse: Jan Traa.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter