Verslag Koningsrit
2023
|
uitzetters |
Joop van der Gronden en Adri Brundel |
Controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Jan Traa |
datum |
23 april 2023 |
|
|
|
Zondag 23 april is de Koningsrit, met als
uitzetters Joop van de Gronden en Adri Brundel,
verreden. Een mooi gelegenheidsduo. Wij
waren erbij. Wij hebben zelfs meegedaan.
Het ging eigenlijk best wel goed. Annemieke
en ik hebben weer genoten van deze rit.
Hierbij onze momenten.Wij hadden ons
van tevoren ingeschreven. Voorinschrijven
is gemakkelijk met de link in de vooraankondiging.
Dit gaat sneller dan aan de inschrijftafel.
Naast contant betalen is er een mogelijkheid
tot pinbetaling, i-deal betaling door middel
van QR-codes, maar ook door middel van betaalverzoeken
(tikkie). De keuze is reuze. Lang leve de
vooruitgang. Je zou maar penningmeester
zijn.
Op naar De Moespot. We helpen de zaal
in te richten voor de ontvangst van de vele
deelnemers. Zelfs aan het bloemetje op tafel
wordt gedacht.
Adri zit al klaar achter de computer,
maar Paddy en Joan zitten niet op hun vertrouwde
plaats. Ze zijn met kennisgeving en met
goedkeuring van de voorzitter afwezig. Ik
miste ze wel. Na betaling, contant, ontvingen
wij de controlekaart. De lege vakken wachtten
om gevuld te worden met cijfers, letters,
handtekeningen en stempels. Aan ons om de
juiste te vinden.
Op naar de blauwe startvlag.
3. Na oranje
bord "A" rechts
Als eerste een RC "A" gezien. Dit is geen
volledig oranje bordje. Vervolgens een oranje
aluminium bord voorzien van een zwarte opdruk
letter "C" gezien. Ook niet volledig oranje
dus en niet conform voorbeeldenbord. Dus
deze letter niet noteren. De onder dit bordje
vermelde tekst aangenomen dat we de aanwezige
letter ook met de kleur oranje moest beoordelen.
Volledig oranje dus. Maar vinden wij dit
een bordje? Het is van aluminium, is dat
ook een bord? Ik vond van niet, Annemieke
van wel en de uitzetter vond het ook een
bord. Jammer als je denkt gelijk te hebben.
|
 |
 |

|
11. "'t Jannendorp" links
Het aanwezige straatnaambord was afgeplakt
en de weg was voorzien van een wit bord
met een onderstreepte straatnaam. De apostrof
was echter niet onderstreept. Geen goed
straatnaambord dus. Op naar de volgende
goed aanwezige straatnaambord. |
 |
 |
 |
AB 14. Na brug, "BRUG" en brug, bij brug
links
Nu ging deze rit door de Stoutenburgerlaan,
langs het kasteel Stoutenburg, richting
Hoevelaken, op zoek naar een brug op een
plaatje die je reglementair niet als brug
mag nemen, denken wij. Na de brug overgereden
te zijn, ontwaar ik in mijn linkerooghoek
een DLW-bordje en daar was hij dan. In dit
geval de Golden Gate brug. Op naar de rotonde
voor het viaduct om terugverwezen te worden
met de ritpijl, de "G" ophalen en door de
doodlopende wegbordjes en de "DLW" voor
de brug de weg naar rechts vervolgen. Simpele
val voor ons, dachten wij. In dit geval
is vertrouwen goed, maar niet goed genoeg.
Heeft de uitzetter er een "DLVV" bordje
neergezet.
Zie situatieschets. |
 |
 |
 |
AB 15. Na verkeersbord
aanduidende voorrangskruispunt zijweg rechts
en links rechts
Even goed lezen hoe het er staat. Ons verkeersbordenboekje
erbij en zien dat het verkeersbord conform
de opdracht is en wij weten dat links en
golfbanen wat met elkaar te maken hebben.
De uitzetter vond dit ook. Echter, vind
ik na mijn onderzoek op internet, hier nog
geen eenduidige en duidelijke link in. Dit
in de trend van een links is een golfterrein
maar niet alle golfterreinen zijn links.
Heeft iets met windrichting en zee te maken??? |
 |
 |
 |
18. Na geboortedatum van Prinses Elisabeth
(van België) en Prinses Ariane eerste weg
links
Even googelen en de geboortedatums van de
prinsessen zijn bekend. Wij zien een plaatje
met Ariane met een verkeerde datum. Doorrijden
dus. Dat was ook de bedoeling. |
 |
 |
 |
AB 22. Eerste weg
rechts
In het industrieterrein gewoon na de verkeerslichten
naar rechts gegaan. Fout. Kennelijk was
er een eerder weggetje bij een plattegrond
die we hadden kunnen nemen. Ik ben er speciaal
nog langs gereden en inderdaad heb ik een
plattegrond gezien. Maar zonder afslaande
weg. Het bekende kwartje valt nog steeds
niet. Nu bij het schrijven heb ik google-maps
maar geraadpleegd en zie ik het. Hoe simpel
kan het zijn. Om bij de plattegrond te komen
moet je van de doorgaande weg af en heb
je een soort parallelweggetje om de plattegrond
te kunnen bekijken om vervolgens direct
weer op de doorgaande weg verder te kunnen.
Inderdaad een eerste weg dus. Ik weet nu
dat Adri van de ommetjes is. |
 |
 |
 |
24. Na 4 jaartallen van schrikkeljaren rechts
(MUG)
Na de langsrijder 4 jaartallen gezien. Het
bepalen of een jaartal een schrikkeljaar
is, is best wel gecompliceerd. De jaartallen
deelbaar door 4 en de honderd-jaartallen
door 400. Komen we tot drie schrikkeljaartallen.
Wij vergeten de langsrijder "4" als schrikkeljaartal
niet. De uitzetter ook niet. |
 |
 |
 |
AB 30. Einde weg
links
AB 31. Eerste weg links
AB 32. Asfaltweg links
Nu een stukje routebeschrijving. Niet ons
sterkste onderdeel. Let goed op de oriënteringspunten
die genoemd worden. Lees je einde weg links
of einde weg links. In onze gedachte dat
we wegen niet tweemaal in dezelfde of opeenvolgende
opdracht mogen gebruiken, gingen wij hier
in de fout. De einde weg is een ander oriënteringspunt
dan de weg links en konden we tweemaal links.
Weer een leermoment.
Zie situatieschets.
33. Na routecontrole
rechts
Ja, hier weer een lekkere val. We zagen
de letter Q op de RC. De Q was wel een rare
letter. De RC was een oranje bordje met
het symbool . Geen bestaande letter dus
en dus geen RC. Geen Q noteren op de controlekaart.
|
 |
 |
 |
35. Einde weg links
Hier zagen wij dat de asfaltweg een haakse
bocht naar rechts maakte. We zagen links
een parkeerplaats (weg) liggen. Toch maar
even links kijken en de letter V noteren.
40. Na fletspad
en "KONINGSRIT" asfaltweg links
Op zoek naar het fietspad. We zien een verkeersbord
Fietspad en een rode pad dat dus als fietspad
kan doorgaan. Annemieke zag gelukkig dat
de vermeende i als l geschreven was. Een
fletspad kennen we niet.
|
 |
 |
 |
AB 41. Na gebouw met oranje kozijn, paars
kozijn, blauw kozijn, zwart kozijn, geel
kozijn, rood kozijn, geel kozijn, paars
kozijn, groen kozijn, zwart kozijn, blauw
kozijn, rood kozijn, oranje kozijn, paars
kozijn, groen kozijn, zwart kozijn, groen
kozijn, rood kozijn, oranje kozijn, paars
kozijn en oranje kozijn rechts
Rijdend in het industriegebied "De Hoef"
in Amersfoort komen we bij het gebouw van
Pot verhuizingen met zijn kozijnen in kenmerkende
kleuren. Ook in deze opdracht hebben we
het oriënteringspunt gebouw met oranje kozijn
gehad en zijn op zoek naar een paars kozijn
en werden opgevangen door de herstelopdracht.
Aan al die andere kozijnen kwamen wij niet
toe.AB 44. Na
Sneeuwwitje, eerste dwerg en zevende dwerg
rechts
De oriënteringspunten waren er, maar wat
was eerst; de zevende dwerg (aantal) of
de dwerg die aan het zeven was. Of waren
we eerst aan het tellen voordat we de dwerg
die aan het zeven was voorbij kwamen. Wij
telden maar zeven dwergen en we moesten
er acht hebben. Dat vond de uitzetter ook.
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
47. Na oranje boom
links
Op naar het volgende oriënteringspunt. Een
plaatje van Oranjebier. Ik fotografeer het
plaatje maar, want het is wel klein. Ik
zie op het plaatje ook een oranje boompje
wat wel door kan gaan voor een oranje boom.
Gelukkig vond de uitzetter dat ook. |
 |
 |
 |
48. Voorrangsweg links
Weer een parkeerterrein rond een bedrijfsgebouw.
Hier was de linker klinkerweg voorzien van
een bordje aanduidende voorrangsweg. Dus
aanwezig. Tevens een opzichtig verkeersbord
aanduidende éénrichtingsweg geplaats. Een
weg met een dubbel karakter dus. Aha, op
naar de opvanger dus en doorgaan met de
doorrijhoogte. Een onbehagelijk gevoel bekoop
ons dat hier de situatie wel eens anders
zou kunnen zijn. We zagen een verkeersbord
einde voorrangsweg, dus dat kon het niet
zijn. Na het keren zagen we iets vreemd
aan de achterzijde van dit zelfgemaakt verkeersbordje.
Drie zwarte touwtjes over een verkeersbordje
voorrangsweg. Net echt. |
 |
 |
 |
50. Na "MAX. DOORRIJHOOGTE
3.1M" rechts
Voor de onderdoorgang zagen wij op een buis
de gevraagde tekst. Wij vonden dat deze
tekst ook gedeeltelijk links van het midden
van de weg zat en we het niet als oriënteringspunt
mogen meenemen. De uitzetter vond dat geen
probleem en had meer een probleem van de
punt wat een komma was. Ook goed. |
 |
 |
 |
57. Bij "UI" links
Deze val was wat lastiger. Het plaatje met
de tekst "UI" was snel gevonden. Maar waarom
was dit de tweede mogelijkheid? We al een
wat vaker wat gehad met het logo van DHL
en we zien een bordje op het hek met het
logo van DHL. Door de doorsnijding van de
letters zien we de letters UI verschijnen.
We hebben een UI gevonden bij de eerste
mogelijkheid van de parkeerplaats. Dat was
ook de bedoeling van de uitzetters. |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
59. Na "DIGITAALPAD" en fietspad rechts
Ook hier vonden wij het bord "DIGITAALPAD"
en daarna de uitmonding van het fietspad.
Gelukkig zagen wij de slinger van het totale
fietspad en deze stond gelijk aan het bord
en we vonden het geen volgorde. |
 |
 |
 |
We zagen op parkeerterrein onze Joop. Dit
nodigde ons uit om direct naar hem toe te
rijden, maar klopt dat allemaal wel? Het
parkeerterrein werd tevens gebruikt om honden
te trainen. Moesten we eerste weg rechts
of einde weg links? Het duurde even voordat
wij de juiste volgorde te pakken hadden.
En de honden maar wachten.Joop was weer
enthousiast bij zijn uitdeling. Altijd weer
leuk om Joop aan het werk te zien. Met een
pot vol pelpinda's weer heerlijk op pad.
Opruimen komt later.
|
 |
 |
 |
65. Na Hertogin
van Brabant, Prinses van Oranje en Prinses
der Nederlanden eerste weg links
Nu zijn we weer terug bij onze eerdere prinsessen
voor een val op de titels van Belgische
en Nederlandse prinsessen. Na drietal plaatjes
van windmolens naar de bekende Princes Elisabeth,
Amalia en Maxima. De windmolens zullen wel
voor de C-klasse bedoeld zijn. Na veel ge-google
kwamen we er toch niet helemaal uit. En
als we er niet uitkomen, rijden we rechtdoor.
Fout. Plaatjes van windmolens staan er niet
voor niets. Gewoon uitstappen, dan hadden
wij de Hertogin van Brabant zien staan. |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
AB 75. Na witte
pijl aanhoudend weg rechts
AB 76. Na "23 APRIL" eerste weg links
Op naar de aanhoudend. Op het industrieterrein
"De Plantage" in Leusden een mooie aanhoudend.
Veel wegen om te onthouden. Afgewisseld
met ritpijlen en herstelopdrachten en op
zoek naar 23 april. Helaas hebben we 23
april niet gevonden voor we de opdracht
uitreden. We waren niet de enige die deze
aanhoudend fout hebben uitgevoerd. Ik heb
begrepen dat er maar één equipe was die
deze aanhoudend goed had uitgevoerd. Knap
hoor. Of we hadden verder moeten zoeken
naar 23 april.
Zie situatieschets.
80. Tweede asfaltweg
links (let op: flitspaal !!!)
Op de terugweg naar Achterveld blijven opletten
en niet alleen op de flitspaal. Wij zagen
in de eerste asfaltweg een rug zitten en
een drempel. Toch maar even nader bekijken.
De drempel en het verdere wegdek was van
klinkers. Deze 1e asfaltweg was geen asfalt.
Op naar de opvanger. De uitzetter liet ons
door half Leusden heen rijden om weer op
de bereden route uit te komen. Zoals bedoeld.
|
 |
 |
 |
81. Na brug, "46", "60", "DE ZANDBRINKERMOLEN",
"68" en schrikhek asfaltweg rechts
Ons weg vervolgend kwamen we bij de voerfabriek
"De Zandbrinkermolen". Wat een mooi kunstwerk
gemaakt van spiegels, waarbij een vorm van
een molen werd uitgebeeld, staat op dit
gebouw. Wij zagen de gevraagde tekst op
het gebouw staan, maar deze stond op meerdere
ondergronden. Wij zagen deze tekst ook op
een hek vermeld staan. Hekken werd geacht
gesloten te zijn waarbij deze tekst goed
zichtbaar is voor onze deelnemers. De uitzetter
had hier geen rekening mee gehouden waardoor
deze opdracht werd geneutraliseerd.
84. Na 4 routecontroles
rechts
Op naar De Moespot. Vlak voor De Moespot
zagen wij 4 routecontroles staan. Vormend
de letters van de uitzetter JOOP. De routecontroles
werden afgewisseld met enkele feestelijke
mededelingen op bordjes. Toch maar goed
naar deze mededelingen gekeken. Feestelijke
gele vlaggetjes op deze bordjes zijn finishvlaggetjes.
Goed gezien. Niet alle RC's noteren.
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
We hadden een goed gevoel over deze rit.
Wij vonden het een leuke afwisselende rit.
Ook weer eens leuk om voor de afwisseling
in Amersfoort rondgereden te hebben. Wat
minder landelijk en wat drukker op de verbindingswegen,
maar met een goede ruimte bij de oriënteringspunten.
Na het inleveren van de kaart is het tijd
om alle kaarten uit te rekenen. 49 kaarten
is weer een mooi aantal. 7 fouten en 1 neutralisatie.
Goed voor een derde plek in de A-klasse.
Wat goed van ons. Als we nog scherper waren
geweest, hadden we misschien wel eens eerste
kunnen zijn.
Joop en Adri bedankt. Het was weer een
uitdagende rit. Goed gedaan.
|
Verslag aanvullende punten
BC-klasse
C 15. Na rood/wit
lint en vastgezette dinosaurus rechts
Een heuse dinosaurus, die is vastgezet met
rood/wit lint. Echter… door het woord en
is er sprake van volgorde van oriënteringspunten.
Het lint en de dinosaurus overlappen elkaar.
Daarom is de opdracht niet uitvoerbaar.
|
 |
 |
 |
C 30. Einde weg links
C 31. Eerste weg links
C 32. Asfaltweg rechts
Bij het lusje is Einde weg links uitvoerbaar.
Op dezelfde plaats is vervolgens ook de
opdracht Eerste weg links uitvoerbaar. Daarna
opdracht 32 op dezelfde plaats uitvoeren
door rechtsaf te gaan. In totaal dus driemaal
de routecontrole L op de kaart noteren.
Zie situatieschets.
C 41. Na "KONINGSRIT",
oranje kozijn, paars kozijn, blauw kozijn,
zwart kozijn, geel kozijn, rood kozijn,
geel kozijn, paars kozijn, groen kozijn,
zwart kozijn, blauw kozijn, rood kozijn,
oranje kozijn, paars kozijn, groen kozijn,
zwart kozijn, groen kozijn, rood kozijn,
oranje kozijn, paars kozijn en oranje kozijn
rechts
Een kleurrijk gebouw met al die kozijnen.
De kozijnen waren in de juiste volgorde
aanwezig.
C 44. Na Sneeuwitje
en zeven dwergen rechts
Een typefoutje van de uitzetter, Sneeuwwitje
is met 2 w's. De opdracht is daardoor niet
uitvoerbaar en daarom doorrijden naar de
routecontrole.
|
 |
 |
 |
C 72. Na gebouw dat voor u de rijexamens
verzorgt en “KONINGSRIT” rechts
Goed lezen wat wordt gevraagd. Een gebouw
dat rijexamens verzorgt ….? Nee, dat doet
het CBR.Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag AB-klasse: Jan Traa.
|
omhoog
|