Verslagen 2024
  Verslagen 2023
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Kleurenprachtrit
      Snertrit
  Verslagen 2022
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Pinksterrit 2023
 

uitzetters Henk en Jannie Hazeleger
verslag Kees en Gerdien Peet
datum 29 mei 2023
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit AB-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 13-15  Situatie opdr. 18-19  Situatie opdr. 30

29 Mei, 2e Pinksterdag 2023, het is vroeg.....heel vroeg, ons wekkertje gaat tegen half 7. We weten dat de Pinksterrit altijd in de ochtend is, maar dan heb je nog wat aan de dag! Ook dit jaar iets eerder uit de veren, we zitten wederom aan de inschrijftafel, wat we met veel plezier doen. Deze keer de rit van Henk en Jannie Hazeleger, normaal gesproken een rit die ons wel aardig ligt. We waren, dachten we, goed voorbereid met het lezen van eerdere ritten en dan ook het begrijpen van de vallen van deze 2 zeer ervaren uitzetters. Zelfs de uitlegavond vonden wij deze keer wel een 'must', we hadden namelijk de eerste 2 ritten voor ons gevoel niet al te best gepresteerd, een vormdip had ons te pakken. Deze uitlegavond was toch weer handig, even weer alle regeltjes doorgenomen, een tip voor alle minder ervaren deelnemers onder ons, of gewoon om je kennis weer bij te spijkeren.

Even langs (schoon)zus en dan onderweg naar De Moespot! Het laatste gedeelte vanaf de A30 richting De Glind door de binnenlanden vast opletten, wie weet komen we al bordjes tegen, helaas. Hieronder ons verslag van deze wederom mooie rit.

3. na cafeïnevrij product asfaltweg R (MUG)
Na het lezen van de aanvullingen op het reglement en het scannen van de routebeschrijving van start gegaan. Blauwe vlag rechts, 1e links en daar de eerste uitdaging. Een cafeïnevrij product? Niet lang hoeven nadenken, elk product van hout, ijzer of papier is toch cafeïnevrij? Zo ook het houten bordje met afbeelding van koffie, dus gewoon uitvoerbaar.
 


6. na 1e prijs L (MUG)

De 1e prijs? O, dat zou mooi zijn vandaag! Ook hier hadden we geen moeite, elke prijs die je tegenkomt is dan de 1e. Zo ook de 11e prijs. Toch even scherp op de bordjes kijken, Henk en Jannie willen nog wel eens een hersteller plaatsen, deze keer niet.
 

AB 8. na getallen een, twee en drie R (MUG) (lange afstand, circa 2,5 kilometer)
Getallen? Hoe zat het ook alweer? Cijfers en getallen, getallen en cijfers, woorden en letters, letters en woorden. Deze hadden we gehad bij de uitlegavond, dus we wisten wat we zochten...dachten we...getallen één, dus minimaal 2. Ergens verkeerd geteld of niet gezien, feit is dat we verkeerd rond het driehoekje gingen, onze 1e fout blijkt achteraf.
 
De eerste EEN bij de bordjes 1, 2 en 3 en de tweede EEN voorin de grasdriehoek
 
De TWEE op afstand als je naast de grasdriehoek staat en vervolgens de DRIE bij de RC "D"

BC 9. na RC "G" en verkeersbord R (MUG)
Routecontrole "G" gespot, nu op zoek naar verkeersbord, die zagen we ook in de vorm van een eenrichtingsbord. Maar zo makkelijk kon het niet zijn in de B-klasse toch? Wat zagen we niet direct? Oja, MUG, dit bord was echt niet door Henk of Jannie geplaatst, tenzij zij in het verleden bij de gemeente in dienst waren. Even achter de geparkeerde auto's kijken of daar toch niet per ongeluk een zelfgemaakte stond, nee die was er niet, dus rechtdoor en niet R.
 

AB-klasse: Modificatie: Van opdracht 13 tot en met 16 zijn de oriënteringspunten na gebruik gedurende de volgende routeopdracht niet aanwezig.
AB 13. na vlag L (MUG)
AB 14. na RC en RC L
A 15. na RC, voor RC L

Ojee, de beruchte en beroemde parkeerplaats van de LIDL in aantocht, scherp zijn dachten we, auto parkeren en lopen is vaak bij ons de beste manier. Goed in de gaten houden wat de modificatie is en de RC wegdenken bij een volgende passage en opdracht. We dachten hem door te hebben, goed geteld, goed gestempeld en de juiste wegen. Niet dus, een stempel te weinig, de 2e fout een feit. Blijft altijd klungelen op een parkeerplaats. Zie situatieschets.

20. na gebouw en rotonde, bij rotonde R
Van de LIDL naar het industrieterrein of andersom komt vaker voor bij AMBC Achterveld, dus hier waren we op voorbereid. Na gebouw was geen moeilijke opdracht, er staan er genoeg riepen we alle 3 in de auto! Een rotonde? Ja ook die zijn hier genoeg, maar dat zou weer te makkelijk zijn. Een afbeelding van een rond gebouw gaf ons direct antwoord, dit is ook een rotonde, dus gelijk de 1e weg rechts, dat is tenslotte bij een rotonde (die rondlopende weg aan het einde van R te zien).
 


22. bij planeet L
Bij planeet zijn we altijd, we rijden hier tenslotte al een tijdje op rond. Alle afleidingen van zonnen, manen en sterren deden er niet toe. Blijven opletten en foutloos van dit terrein af. Oversteken en naar de volgende.
 

24. na Maggi en ingrediënt van Maggi R (MUG)
Na Maggi? Afbeelding gezocht of iemand die Maggi heet? Het is een hoofdletter dus een naam of merk gezocht. Een smaakversterker kwamen we tegen, dat is geen Maggi. Een plant? Nee is ook geen Maggi. Vervolgens de heer Maggi, maggie hier in dan vroegen wij elkaar? Nee ook niet, een maggiplant wordt niet verwerkt in Maggi. Conclusie: Maggi magnie, doorrijden! We zijn goed op weg dachten we nog steeds.
 
 

                              "A
                               M
                               B
AB 27. na "AMBC" en C" L

Typisch een gevalletje van: deze wisten we niet! Letters boven elkaar? Tekst moet dan toch gewoon naast elkaar op een bordje staan? Dat kwamen we tegen, dus opdracht uitvoerbaar. Niet dus blijkt achteraf, de tekst staat niet achter de routeopdracht, weer wat geleerd en hiermee onze 3e fout, ach deze mag.
 

BC 30. na plaatsnaambord, kerk en brug "Ringlaan" L
Deze opdracht komt vaker voor en we wisten wat we tegen zouden komen. Het plaatsnaambord en kerk komen steeds terug bij De Glind. Maar een brug? Nee die kenden we daar niet. Ook die afbeelding van een bril met een brug kon ons niet verleiden direct naar links te gaan, eerst even de opvanger en dan alsnog de Ringlaan in. Zie situatieschets.
 

AB 32. voor een aanbieding voor een appel en een ei L (MUG)

Voor een aanbieding voor een appel en een ei? Snel de conclusie getrokken dat het in geheel moest zijn, in 1 beeld gevangen zeg maar. Deze kostte ons een hoop tijd. Een aantal appels en eieren, we zagen hem niet goed. De extra "O" in de tekst zagen wij als Hengelooooose aanbieding en dus tekstueel niet goed. Helaas was dat niet de juiste gedachtegang. 30 strafpunten erbij.
 

34. na Roodkapje en rood kapje R (MUG)
We zochten hier Roodkapje, dat meisje met de koekjes naar oma door het bos. Dat Pater Moeskroen hier over zingt en zelfs een rood kapje op heeft, vonden wij niet goed. Bij de volgende afbeelding daadwerkelijk dat meisje met dat kapje gezien, nu nog een rood kapje en ook nog een MUG, dus een dak van een huis o.i.d. is zeker niet goed. Iets zei ons dat er nog iets kwam. En ja hoor, verderop en even van de weg af een afbeelding van een rood mondkapje, prima uitvoerbaar deze opdracht.
 
 

AB 37. voor straatnaambord gewoonweg "Gewoonweg" R (u mag over parkeervakken rijden)
Gewoonweg, tja niets meer of minder dan gewoonweg uitvoeren. Goed in de gaten houden wat er allemaal langs de kant staat, wat is daadwerkelijk een weg en staat er echt een streep onder de tekst? Ja dat was er allemaal, alleen de weg loopt natuurlijk in dat geval ook rond, die hadden we niet door en resulteerde in een volgende fout. Jammer deze, we hadden erop geoefend.
 

39. na "'T ZWARTE LAND" en 2 halve blauwe cirkels R (VADNA) (weg is niet zichtbaar doodlopend)

Hoe kan dat nou 2 halve cirkels? Zo beoordeelden we dat, als zijnde een half gat. Misschien daardoor te snel doorgereden, deze kon volgens ons toch niet? Een mazzeltje bleek achteraf, per ongeluk goed gedaan. Soms zit het dan mee. De uitleg geeft aan dat er onderbreking in zat? Ok, dan hadden we dat ook wel gezien. Makkelijk praten achteraf.
 

41. na "X" en kroon "Voskuilerdijk" L
Verkeersbord "X" snel gezien, nu op zoek naar een kroon, er werd al druk gegoogeld in de auto, wat kan er allemaal een kroon zijn? In ieder geval niet Marco Kroon de militair, daarvoor ontbrak de hoofdletter. Rondgekeken, niks gevonden. Tjonge, in een bos stil staan en dan de kroon van een boom missen? Begon de vermoeidheid nu al toe te slaan? Foutje, bedankt!

42. na 2 verschillende karakters L (MUG) (VADMA)
Ook hier weer goed nagedacht wat er allemaal als karakter wordt aangeduid. Een persoonskenmerk? Nee, dat kan je niet uitbeelden. Natuurlijk wel genoeg letters op het volgende bordje. Opdracht uitvoerbaar toch? Oef, op tijd gezien dat er VADMA stond, we hadden deze extra stoptijd niet hoeven te gebruiken, maar geen fout gemaakt.
 


44. na 2e dozijn zessen R (MUG)
2 dozijn? Dat zijn er dan 24 toch? Gelijk hadden we door en voelden we aankomen dat er vast iets anders bij zou staan of niet volledig na elkaar. En ja hoor, er staan negens tussen, dus op naar het volgende bordje, die moest wel komen zeiden wij en inderdaad. Daarna dus prima uitvoerbaar.
 

AB 48. na H "18", voor "FOREST MOUNTAIN RANCH" " " R
Huh? Wat staat daar nou? Een aantal extra ""? Dat ziet er raar uit. Wacht even, dat 2e gedeelte zou dan een straatnaam moeten zijn. Dat kan natuurlijk niet, volgens het reglement moet er een tekst onderstreept zijn. Even goed op het bordje kijken, iets zegt ons dat Henk en Jannie nog een dubbele val in gedachten hadden. Nee, nu niet en dus goed uitgevoerd.
 

51. na "AMBC", uitroepteken en punt R (VADNA) (Eigen weg mag worden bereden)

AMBC aanwezig, uitroepteken aanwezig. Nu nog de punt. Wat ons betreft genoeg punten in de aanbieding, omdat er geen MUG vermeld werd. Punt van een paaltje, punt van een wegdeel, punt van hek... enz.. enz. Voor ons deze opdracht GEEN PUNT.

55. na boa R (MUG) (u mag over bedrijfsterreinen rijden)
Boa is een afkorting, dat wisten we. Maar er zijn meer dingen die boa worden genoemd, bijvoorbeeld zo'n veren ding om je nek. Had iemand deze toevallig om de nek? Nee. Ook de afbeelding van een beo (vogel) bracht ons niet van de wijs.


57. na vierkante ring L (MUG)

Dat lijkt me toch knap vervelend zitten om de vinger, maar ja, het zou kunnen toch? Als iemand dat nou fijn vindt? Eerstvolgende afbeelding was een boksring, oja dat kan natuurlijk ook, als moest je goed kijken op de foto. Henk en Jannie, iets beter afdrukken de volgende keer, of was dat juist de bedoeling voor de niet-opletters? Voor het driehoekje langs en richting finish. Nu wordt het opletten riepen we! Er komt een eindval!
 

AB 59. voor tomaat "Tomatenweg" R

Straatnaamborden moeten onderstreept zijn en er mogen er geen 2 in dezelfde  weg staan d.m.v. een zelfgeplaatst straatnaambord. Goed opletten dus hoe de tomaten erbij stonden vandaag. We gaan goed, alles onder controle! Tomaten en straten uit elkaar gehouden en op weg naar de bij.
 

AB 61. na bij, bij "A" en "B" weg L (MUG)

De bij gezien, ook de letter A en de letter B in de juiste volgorde en ook de bij positie was goed. Volgens ons gewoon uitvoerbaar. Maar kon dat wel? De allerlaatste opdracht en geen dubbele val? Ja dat kon dus, al dachten anderen daar anders over en werden er extra strafpunten gepakt. Toch leuk om dat te constateren, we zullen niet zeggen welke 3 mededeelnemers dat waren, dat zou wel heel flauw zijn.
 

Henk en Jannie, jullie hebben er een zeer uitdagende rit van gemaakt. Altijd leuk om deze ritten te rijden. Met 6 fouten en een 2e plek vandaag in de B-klasse zijn we zeer tevreden! Helaas een zomerstop, wellicht valt er ergens anders nog een rit te rijden, zo blijven we ook de volgende keer scherp. Wij wensen iedereen een fantastisch mooie zomervakantie en tot september.

Kees en Gerdien Peet

 

Verslag aanvullende punten C-klasse


8. na "123" R (MUG) (lange afstand, circa 2,5 kilometer)
Iets wat in hoofdletters of cijfers tussen aanhalingstekens staat, moet je als tekst langs de route zien. Dit moet op één ondergrond staan, kijk maar eens in artikel 9 van het reglement. De drie losse bordjes kun je dus niet als oriënteringspunt nemen.
 


20. na gebouw, bij rotonde R

Gebouwen zijn er genoeg. De rotonde zie je bij de weg naar rechts duidelijk op kleine afstand.

27. na "AMBC" en "C" L (MUG)
De tekst "AMBC" staat er zelfs twee keer. Na routecontrole "C" kun je dus de opdracht uitvoeren.
 


32. na een appel, voor een ei L (MUG)

Je moet eerst na een appel komen en dan voor een ei je opdracht uitvoeren. De tweede weg is dus goed, waardoor je een keer om het wegdriehoekje heen rijd en twee keer de letter U op je controlekaart noteert.
 

37. voor RC gewoonweg R (u mag over parkeervakken rijden)
Niks mis met deze opdracht. Ondanks alle bordjes die er ter afleiding staan gewoon(weg) rechtsaf en keurig om de letter A heenrijden.

48. na H "18", voor "FORREST MOUNTAIN RANCH" R
Nog scherp op het einde van de rit? De gezochte tekst staat niet op het houten bord, daar staat FOREST ...
 


59. voor tomaten R (MUG)
Bij de eerste weg kun je deze opdracht niet uitvoeren, er staat maar één tomaat op het plaatje. Bij de volgende weg heeft de uitzetter een straatnaambord geplaatst waarop twee tomaten staan. Hier de opdracht uitvoeren en op weg naar de laatste opdracht.
 

61. bij "A" en "B" L (MUG)

Laat je hier niet afleiden door de plaatjes met de bijen. De bijen hebben een letter A of B op hun rug. Hierdoor is de opdracht prima uitvoerbaar en rijd je naar de gele finishvlag. Kaart inleveren en lekker genieten van een welverdiend drankje.
 

Verslag aanvullende punten A-klasse

A 9. na RC "G", aanhoudend na verkeersbord R (lange afstand, circa 4 kilometer)
A 10. aanhoudend na verkeersbord eenrichtingsweg R

Verkeersborden zijn er genoeg bij deze opdracht. Het bord éénrichtingsweg, als je de bocht om bent van de eenrichtingsweg zie je aan de overkant van de straat een verkeersbord waar je zelfs twee verkeersborden van kunt gebruiken. Vervolgens kom je langs een verkeersbord bij de laadpaal en bij het uitrijden kun je het bord eenrichtingsweg in deze richting gesloten, nog gebruiken. Opdracht 9 moet je twee keer uitvoeren, voordat je verder gaat met opdracht 10. De eenrichtingsweg kun je maar één keer gebruiken, je haalt dus vier keer de letter G.
 


Modificatie: Van opdracht 13 tot en met 16 zijn de oriënteringspunten na gebruik gedurende de volgende routeopdracht niet aanwezig.
A- en B-klasse
13. na vlag L (MUG)
14. na RC en RC L
A-klasse
15. na RC, voor RC L

Bij de Lidl weten de uitzetters vaak iets bijzonders neer te zetten. Deze keer een opdracht met twee stempelcontroles en een modificatie dat gebruikte oriënteringspunten in de volgende opdracht niet aanwezig zijn. Een best lastige opdracht waarbij je snel in de war komt, omdat de oriënteringspunten alleen in de volgende opdracht weg zijn en hierna natuurlijk weer aanwezig zijn. Bekijk de situatieschets maar eens goed en rijd alles op papier nog maar eens na. Je zult merken dat dit al lastig genoeg is. De B-klasse is iets eerder klaar met de opdracht, de A-klasse zwoegt nog even verder met opdracht 15. Zie situatieschets.
 

A 19. na verkeersbord R (MUG) (VADNA)

Een opdracht uitsluitend voor de A-klasse vraagt om extra oplettendheid. Het lijkt simpel, gewoon zoeken naar een verkeersbord dat door de uitzetter is geplaatst en hierna de andere verkeersborden en ritpijlen op de rotondes opvolgen. Dan begint de opdracht echter opnieuw. Gewoon een kwestie van tellen hoeveel verkeersborden de uitzetter heeft geplaatst dus. Een gemenigheidje is nog wel het verkeersbord aanduidende doodlopende weg dat je in het ommetje op afstand aan de rechterzijde van je route kunt zien. Niet denken dat je deze ook moet tellen, er staat immers VADNA bij deze opdracht. Zie situatieschets.
 
 


A-klasse: Modificatie: van richting veranderen is een correcte opdracht en voert u uit door naar rechts of naar links te gaan. Bij keuze gaat u naar rechts. De ingeslagen weg is oriënteringspunt.
A 30. na plaatsnaambord en kerk, voor weg aanhoudend van richting veranderen
A 31. "Ringlaan" L

Eens een keer wat anders dan een gewone aanhoudend opdracht. Gewoon goed nadenken welke weg je hebt gebruikt en eraan denken dat je de voor-weg al hebt gebruikt in opdracht 30. Zie situatieschets.


Verslag A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag B-klasse: Kees en Gerdien Peet.

 


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter