Verslag Kleurenprachtrit
2023
|
uitzetters |
Jan Traa |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Mitchel van der Hoef |
datum |
8 oktober 2023 |
|
|
|
Na het toetsenbord in handen te hebben gehad
heb ik nu de eer om een ritverslag te mogen
schrijven. Niet zomaar een ritverslag, want
op zondag 8 oktober 2023 vond de vuurdoop
plaats van een nieuwe rit, de kleurenprachtrit,
uitgezet door Jan Traa.Bij de naam Jan
Traa hebben we toch een beetje een dubbel
gevoel overgehouden aan zijn uitzettersdebuut
van vorig jaar. Totaal niet wetend wat we
toen van Jan konden verwachten, kregen we
werkelijk een prachtige unieke route voorgeschoteld
met een adembenemend uitzicht. Die mooie
route kostte echter wel een hoge prijs:
want zo creatief als Jan is met het uitzetten
van de route, zo sluw is hij met het verzinnen
van vallen. We wisten dus dat we dit jaar
voor de rit van Jan vanaf het begin af aan
op scherp moesten staan…
Start bij de
blauwe vlag in de Rentinckstraat
'Ja hoor, begint de rit al voordat we goed
en wel beginnen?'. Net toen we van start
wilden gaan bij de blauwe vlag viel het
ons op dat er een grote zwarte herstelopdracht
op stond geschreven: 'verdergaan met opdracht
1'. Herstelopdrachten gaan tijdens een rit
altijd voor, maar wij waren nog niet gestart
toch? Wij waren immers nog op zoek naar
een blauwe vlag, en deze vlag was toch zeker
niet blauw? We besloten dus nog maar eens
een rondje te rijden naar de Rentinckstraat
op zoek naar een geheel blauwe vlag, en
ja hoor! Jan had aan de andere kant van
de weg ook nog een blauwe vlag verstopt,
waardoor we aan het andere einde van de
Rentinckstraat van start gingen om daar
de eerste juiste letter op te halen. We
stonden gelijk op scherp!
|
|
|
|
3. Na zwartwit
foto asfaltweg R (MUG)
Een zwart-witfoto ken ik wel, maar een zwartwit
foto? Zwartwit, zijn dat niet die lekkere
dropjes? Bij elke foto zijn we toch maar
even uitgestapt, om te kijken of Jan daar
niet iets in de afbeeldingen verstopt had.
Dat was niet het geval, en dus zijn we doorgereden
naar de tweede juiste letter. Tot nu toe
gaat het eigenlijk best goed! |
|
|
|
5. Na vos en vosje weg L (MUG)
Onderweg naar de viersprong komen we twee
bordjes tegen. Op de ene is een paard te
zien en op de andere iets wat lijkt op een
vos en een klein insectje. De vos bleek
echter geen vos te zijn, maar een wolfhond,
en het kleine insect werd ook wel 'vosje'
genoemd. Maar waarom stond dat paard er
dan? Na wat onderzoek op internet te hebben
gedaan, kwamen we erachter dat een vos ook
een in zijn geheel roodbruin paard is. In
de beschrijving stond daarentegen nadrukkelijk
dat een vos (paard) geen zwarte manen of
een zwarte staart heeft, en dat had dit
paard toch zeker wel! Wij reden dus rechtdoor,
en werden gelukkig achteraf in ons gelijk
gesteld toen deze opdracht werd geneutraliseerd.
Waren we nou de uitzetter zowaar te slim
af?
|
|
|
|
AB 13. Na RC asfaltweg
R
Jan is gelukkig niet de enige die wel eens
iets over het hoofd ziet, wij doen daar
net zo vrolijk aan mee! We kwamen bij een
wel hele bijzondere routecontrole, verpakt
in een grote doorzichtige emmer. 'Die RC
staat in een opstal', dachten we gelijk.
'Dus wel de letter opschrijven, maar deze
mogen we niet gebruiken als oriënteringspunt!'.
Bij onze opvang stond een herstelopdracht
en een routecontrole die we wel als oriënteringspunt
konden gebruiken. Die herstelopdracht gaat
uiteraard voorop, en daarna vergaten we
niet de opdracht alsnog uitvoeren. De van
doek gemaakte RC 'X' zagen we helemaal over
het hoofd, maar gelukkig bleek deze fout
te zijn en haalden we met een 'mazzeltje'
alsnog de juiste lettercombinatie op.
Van de
sportcommissie:
In onze sportcommissie hebben we
nagepraat en overleg gehad met een paar
deskundigen op rittensportgebied over
het begrip opstal. In de
Kleurenprachtrit was een RC in een emmer
bedoeld als in een opstal. We hadden het
standpunt dat het woord IN bepalend is
bij beoordeling van een opstal. IN een
tunnel is IN een opstal. Onder een
viaduct of onder een afdak is niet in
een opstal. Dit gegeven blijven we
hanteren. We hebben echter besloten dat
hierbij de deelnemer wel moet beoordelen
of het ook werkelijk om een opstal gaat.
Een opstal is volgens de Nederlandse
taal een bouwwerk en dat gaan we in het
vervolg in de beoordeling betrekken. |
|
|
|
AB 15 Asfaltweg
L
De rit ging ons tot nu toe voortvarend af,
maar hoogmoed komt voor de val! We kwamen
bij een asfaltweg aan onze linkerkant aan
die was voorzien van een bord aanduidende
doodlopende weg. Op dat bord was ook een
sticker en wat tekst te zien, maar in het
aanvullende reglement stond dat alle stickers
en graffiti op borden als niet aanwezig
moest worden beschouwd. 'Dat is toch geen
graffiti? Die tekst op dat verkeersbord
hoort er toch bij?', riep mijn broertje
nog. Mijn moeder en ik waren er daarentegen
van overtuigd dat deze regel in het aanvullende
reglement er niet voor niets stond en besloten
naar het verkeersbord met doodlopende weg
te luisteren. De volgende keer kunnen we
beter naar mijn broertje luisteren dan naar
een verkeersbord, want hij had het wel degelijk
bij het rechte eind. Zo scoren we door onze
eigen eigenwijsheid onze eerste 30 strafpunten!
Sorry Joey, de volgende keer luisteren we
naar jou! |
|
|
|
|
|
|
|
16. Na Gallus, kip, hen en Gallussen L (MUG)
(weg rechts als rechtdoor beschouwen)
Nee hè, niet weer die Gallussen? We waren
nog maar net bijgekomen van de 'Gallus en
Gallus' die Jan verleden jaar in de rit
had verwerkt, en daar waren ze weer… We
kwamen een heel stel kippen tegen op verschillende
plaatjes, en we waren erop gebrand de opdracht
met de Gallussen dit jaar wel goed te doen!
We onderzochten de plaatjes tot in detail,
om te kijken of er niet stiekem toch een
haan op één van de afbeeldingen te zien
was. Dat was niet het geval, en we konden
ons zelf geen reden bedenken waarom we de
weg links niet zouden moeten nemen. Ontzettend
dom van ons natuurlijk, want door het intensieve
zoeken hadden we helemaal niet door dat
'Gallussen' helemaal niet het meervoud is
van Gallus, maar Gallï! Doordat we als een
Gallus zonder kop deze opdracht in gingen,
scoren we opnieuw 30 strafpunten en voelden
we ons een stel domme Gallussen (of nee,
Gallï natuurlijk!) bij elkaar! |
|
|
|
20. Na wat en watten,
steg R
Ook bij deze opdracht dachten we net iets
anders dan zoals de uitzetter deze opdracht
bedoeld had. "Wat is een 'wat'?" Dachten
wij gelijk. 'Een wat is ook een iets, en
alles is iets toch?'. De foto van de Thaise
tempel, ook wel een wat genoemd, besloten
wij dus als een iets te beschouwen en samen
met de opgeplakte watten konden we zo het
kleine weggetje rechts inslaan. Soms maakt
het niet uit hoe je het doet, maar uiteindelijk
het ons wel de juiste letters op! |
|
|
|
Stempelcontrole
Als er een prijs zou zijn voor de deelnemers
die de meeste mazzel hebben gehad, dan zouden
wij die ongetwijfeld winnen. We kwamen langs
een door de uitzetter geplaatst verkeersbord
die ons verbood om stil te staan. Dus niet
stempelen dachten wij bij de stempelcontrole,
want we mogen immers niet stilstaan om te
stempelen. Ook hier dachten we misschien
niet hetzelfde zoals de uitzetter het eigenlijk
bedoeld had, maar ach, daar praten we niet
meer over! |
|
|
|
B 22. Aanhoudend na roos weg L (MUG)
B 23. Na rozen weg L (MUG)
B 26. Voor rozen weg R (MUG)
Daar is hij weer, de voor ons oh zo beruchte
aanhoudend-opdracht. Op de één of andere
manier doen wij altijd iets fout tijdens
deze opdrachten. Er waren genoeg rozen te
zien, maar de val zat hem met wat we wel
en wat we niet als rozen beoordeelden. Lange
tijd leken we op weg om onze eerste grote
aanhoudend opdracht geheel goed uit te voeren,
maar de pioenrozen aan het einde gooiden
roet in het eten. Wij hadden de pioenrozen
wel als rozen beschouwd en misten daardoor
maar één letter van de juiste lettercombinatie.
Helaas leverde dat wel dezelfde zure 30
strafpunten op!
Zie situatieschets. |
|
|
|
|
|
|
|
AB 32. Na plattegrond en Scherpenzeel, voor
RC L (U mag over parkeervakken)
Bij deze routeopdracht zijn voor ons toch
de nodige vraagtekens blijven hangen. We
kwamen langs de eerste plattegrond met daarop
Scherpenzeel en hadden daarmee ons eerste
oriënteringspunt gevonden. We lieten ons
natuurlijk niet afleiden door de herstelcode
'VADNA', want deze afkorting staat niet
tussen de herstelcodes in het reglement.
Dus kwamen wij voor de tweede keer langs
dezelfde plattegrond. In onze ogen mochten
we Scherpenzeel niet meer als oriënteringspunt
gebruiken, want we hadden de gehele plattegrond
al als oriënteringspunt gebruikt. We reden
dus door naar de tweede identieke plattegrond
om daar Scherpenzeel als oriënteringspunt
te gebruiken. De uitzetter dacht er anders
over en de uitzetter heeft nou eenmaal altijd
gelijk! |
|
|
|
|
|
|
|
39. Na "JAN" en
jantje R
Dit type opdrachten vind ik stiekem de allerleukste.
We kwamen bij het bordje met "JAN" aan.
Deze hoefden we gelukkig niet heel erg te
onderzoeken op spelfouten, want onze uitzetter
heeft gelukkig een korte maar krachtige
naam! De tekst werd vergezeld door een plaatje,
en wij dachten in dat plaatje allemaal verstopte
lettertjes te herkennen. Dat hadden we goed
gezien! Want in het haar en het gezicht
van het plaatje waren inderdaad allemaal
namen van rivieren verstopt, waardoor er
meer tekst aanwezig was op het bordje en
we gelijk rechtdoor konden rijden naar onze
opvang. |
|
|
|
42. VRW R (Stationsweg
Oost)
Wij lieten ons natuurlijk niet zomaar afleiden
door een straatnaambordje genaamd 'Eigenweg'.
Al heette de straat 'Verbodenweg', dan mogen
wij daar natuurlijk gewoon in rijden. Zo
hadden we helemaal niet door dat het straatnaambordje
eigenlijk de afleiding was van een door
de uitzetter geplaatste mini afsluitboom.
Wat is die Jan toch een sluwe vos! |
|
|
|
45. Na appendix
asfaltweg R (MUG)
Bij opdracht 44 begon ik al een klein beetje
te gniffelen, want als we een weg als oriënteringspunt
gebruiken sta ik gelijk op scherp. Eigenlijk
gebeurde er tijdens opdracht 45 precies
waar ik op hoopte: we kwamen bij een herstelopdracht
die ons gebood om te keren. Zo reden we
weer terug richting de weg die we eerder
als oriënteringspunt hadden gebruikt. Ik
had al een donkerbruin vermoeden dat Jan
ons de weg uit de vorige opdracht in zou
proberen te sturen, en dat vermoeden werd
bevestigd toen er een niet te missen appendix
vlak voor de weg geplaatst was. Uiteraard
lieten we ons dit keer niet vangen, en gingen
we rechtdoor over het bedrijventerreintje
naar de juiste letter!
Zie situatieschets. |
|
|
|
46. Na langste woord in Dikke Van Dale weg
R
Als er maar geen mensen zijn die bij deze
opdracht hippopotomonstroses-quippedaliofobie
hebben! Wij hadden een aardige discussie
hoe de uitzetter deze opdracht bedoeld zou
hebben: moeten wij hier op zoek naar het
langste woord uit de Dikke van Dale of simpelweg
naar het woord 'dikke', wat het langste
woord is in 'Dikke van Dale'? We besloten
uiteindelijk het eerste woord niet te nemen
en reden door naar het plaatje waar ook
de appendix op stond. Daar waren namelijk
ook nog andere organen gezien en benoemd,
waaronder de dikke darm. We waren inmiddels
een opdracht verder en konden nu dus wel
de weg die we eerder als oriënteringspunt
hadden gebruikt inslaan.
Zie situatieschets.
|
|
|
|
AB 52. Weg rechtdoor
Tja, wat kan je hier tegen inbrengen? Als
Jan van ons vraagt rechtdoor te rijden,
dan rijden wij natuurlijk braaf rechtdoor.
Toch zijn er deelnemers die even later linksaf
slaan voor ons, terwijl Jan toch duidelijk
is geweest. Uiteindelijk worden we gelukkig
opgevangen en kunnen we door met de volgende
routeopdracht. |
|
|
54. Na zes zevens
L (MUG)
We wisten natuurlijk dat de plaatjes van
de zeven geen zevens waren. Ook in de kleine
spreuk vinden wij alleen maar uitgeschreven
'zevens' en dat wordt niet van ons gevraagd,
en dus rijden wij door naar het parkeerterrein.
Helaas had Jan ons ook hier weer beet met
zijn verstopkunsten, door nog een ander
groen bord te verstoppen met daarop genoeg
zevens! |
|
|
|
62. Na verkeerslicht
L
En dan sta je ineens voor een door de uitzetter
geplaatst rood verkeerslicht. Zullen we
dan maar wachten tot die groen wordt? Om
maar niet al te veel tijd te verspillen,
besluiten we maar om het verkeerslicht heen
te rijden. In onze ogen bevond het stoplicht
zich nu niet meer rechts aan onze route,
maar aan een hele andere weg. We besloten
het stoplicht dus niet als oriënteringspunt
te pakken en werden daarvoor door de uitzetter
op de bon geslingerd met 30 strafpunten. |
|
|
64. Na een Cruijfiaanse
uitspraak, voor een Cruijfiaanse wijsheid,
"Elk nadeel heb zijn voordeel" L (VADNA)
Kent u Johan Cruijf? Johan Cruijff ken ik
wel, maar van een Johan Cruijf hadden wij
nog nooit gehoord. We besluiten dus al vrij
snel dat de opdracht niet uitvoerbaar is,
maar hebben uiteraard nog wel oog voor alle
oriënteringspunten die we tegenkomen. Zo
stuitten we op de uitgesneden 'VO' en 'AL'
in de Cruijffiaanse uitspraken die we tegen
komen en vatten dit op als herstelopdrachten
'voorrangsweg oversteken' en 'asfaltweg
links'. Dan denk je de opdracht goed te
doen, maar ga je uiteindelijk toch nog de
mist in, omdat de asfaltweg ook klinkers
zou hebben bevat aan het einde. Tegen zoveel
vallen zijn zelfs wij niet bestand! |
|
|
|
|
|
|
|
69. Na wit zwijntje R
De afbeelding van het roze varken was volgens
ons geen wit zwijntje en dus reden we rechtdoor.
Bij de eerstvolgende zijweg stuitten we
op iets wat leek op een verkeersbord aanduidende
verplicht fietspad, maar bij een tweede
blik op het bord zagen we dat de fiets in
spiegelbeeld stond. Op internet vonden we
dat een fiets ook wel zwijntje wordt genoemd
en dus reden we dit zogenaamde fietspad
in om daar een wit voetje proberen te halen
bij de uitzetter met de juiste letter op
onze controlekaart. |
|
|
|
AB 75. Na parallellogram, vierhoek, trapezium,
rechthoek, hexagoon en ruit weg R (MUG)
In deze opdracht laat Jan zich weer van
zijn exacte kant zien. Wijzelf zijn niet
zo exact aangelegd en voor ons zijn alle
kleine driehoekjes in het grote driehoek
dan ook een hoofdpijndossier. We weten in
ieder geval dat je van deze driehoeken onmogelijk
een vierhoek of een rechthoek kan maken
en dat we daarvoor het bord daarna en de
situatieschets nodig hebben. We moeten dus
in ieder geval twee keer langsrijden. In
de driehoeken proberen we alle vormen te
vinden, maar we zien op een gegeven moment
alleen nog maar sterretjes voor onze ogen
en schrijven uiteindelijk vier keer de RC
'R' op. Heeft er iemand een paracetamolletje? |
|
|
|
79. Na paard weg R (MUG)
Een paard dat een vos is en een vos dat
een paard is, zoiets kan ook eigenlijk alleen
maar tijdens het puzzelritten! We zwaaien
nog even naar onze vos (het paard) en rijden
vervolgens na het paard (de vos) rechtsaf.
Volgt u het nog?
80. Na champagne
R (MUG)
Het eerste wat mij opvalt tijdens het lezen
van deze routeopdracht is dat champagne
met een kleine letter is geschreven. Daarmee
is het paard, vermoedelijk een Champagnepaard,
voor ons al snel overbodig en focussen wij
ons op de Prosecco. Op internet vinden we
dat champagne altijd uit een Franse wijnstreek
komt en Prosecco altijd uit een Italiaanse
wijnstreek, dus rijden wij rechtdoor naar
de juiste letter.
|
|
|
|
81. Voor "Rentinckstraat" weg L
Bij de finish moeten we altijd scherp blijven,
want vaak gaan we daar nog de mist in. Dit
jaar was dat niet anders… We kwamen bij
het bordje met "Rentinckstraat", dat in
allerlei vormen en maten leek geschreven.
Na het bordje tot op detail te hebben bekeken,
wees mijn broertje erop dat de 'a' uit Rentinckstraat
wel onderbroken leek. Soms zie je misschien
dingen die je wilt zien en wij besloten
het bord dan ook niet te nemen om op de
valreep nog even 30 strafpunten te scoren. |
|
|
|
Finish bij de gele
vlag.
Zonder ons te beseffen dat de gele vlag
in een buis staat, haasten we ons De Moespot
in. Inmiddels zitten we al ruim anderhalf
uur over tijd en dat heeft ons vele kostbare
tijdstrafpunten gekost. Gelukkig heeft dit
voor ons geen consequenties gehad!Uiteindelijk
trakteren we onszelf moe, maar voldaan,
op een portie bitterballen uit De Moespot
en nemen we de uitleg nog eens door. Na
de bedankjes volgt de uitslag en blijkt
tot onze grote verrassing dat we ondanks
onze 393 strafpunten toch nog als tweede
geëindigd in de B-klasse! De titel in de
B-klasse kan ons daarmee eigenlijk bijna
niet meer ontglippen, maar het kampioenschap
is pas beslist als de laatste rit gereden
is!
Jan, wat heb je ook dit jaar weer een
hoop werk in deze rit gestopt! Bedankt voor
de wederom prachtige route die je ons voorgeschoteld
hebt! Alleen dat al maakt jouw ritten ieder
jaar weer uniek van de rest. Ook qua vallen
heb je het vuur weer flink aan onze schenen
gelegd. Hopelijk volgend jaar een rit zonder
Gallussen?
Mitchel van der Hoef
|
Verslag B-klasse:
Mitchel van der Hoef |
Verslag aanvullende punten
A- en C-klasse
|
C 13. Na emmer
weg R (MUG)
De geplaatste emmer staat langs de route,
vastgezet met een routecontrole. Het is
dus een vast oriënteringspunt, de opdracht
kan uitgevoerd worden. |
|
|
|
A 22. Aanhoudend na roos L (MUG)
A 23. Na roos aanhoudend weg L (MUG)
A 24. Na roos weg L (MUG)
A 25. Na rozen L (MUG)
A 26. Voor rozen R (MUG)
In aanhoudend-opdrachten is het altijd belangrijk
bij te houden welke oriënteringspunten in
een opdracht gebruikt zijn. De roos van
opdracht 22 mag in opdracht 24 weer als
oriënteringspunt gebruikt worden. Pioenrozen
en klaprozen zijn geen rozen. Dit alles
wetend, is het een kwestie van volhouden.
Zie situatieschets. |
|
|
|
C 22. Na roos L (MUG)
C 23. Na roos weg R (MUG)
C 26. Voor rozen R
Opdracht 22, na roos L, kan door na de bloem
linksaf te gaan. Roos (opdracht 23) kan
uitgevoerd worden na de hoofdroos. De pioenrozen
(opdracht 26) zijn geen rozen, deze opdracht
is dus niet uitvoerbaar.
Zie situatieschets. |
|
|
|
C 32. Na plattegrond, voor RC L (U mag over
parkeervakken)
Op de geplaatste afbeelding staat een plattegrond.
Dan op zoek naar een routecontrole, om hiervoor
linksaf te gaan. |
|
|
|
C 75. Na vierhoek en rechthoek R (MUG)
Uit een aantal driehoeken is een vierhoek
te maken. De situatieschets is in de vorm
van een rechthoek. Alle oriënteringspunten
zijn er. De opdracht is direct uitvoerbaar,
dus niet nog een rondje rijden. |
Verslag A- en C-klasse: Jannie Hazeleger
Verslag B-klasse: Mitchel van der Hoef |
omhoog
|