Verslagen 2024
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Kleurenprachtrit
      MAC 't Sticht Tribute
  Verslagen 2023
  Verslagen 2022
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Rondje Achterveld 2024
 

uitzetters Bertus van der Horst en Adri Brundel
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Mitchel van der Hoef
datum 1 september 2024
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit BC-klasse  Uitleg
           
 Situatie 16  Situatie 20_21  Situatie 45

Waar veel mensen maar amper afscheid kunnen nemen van vakantiemaand augustus, staan wij zondagochtend met frisse moed op om de maand september goed te beginnen. De start van de nieuwe maand betekent voor ons namelijk ook de start van de tweede seizoenshelft van het puzzelritkampioenschap.

Een jaar geleden waren wij op dit moment nog volop verwikkeld in de strijd om de titel, maar sinds we afgelopen winter gepromoveerd zijn naar de A-klasse proberen we dit jaar vooral te beschouwen als een leerjaar. En van wie kunnen we meer leren dan van uitzetter Bertus van der Horst? De man is maar liefst zestienvoudig(!) kampioen in de A-klasse en dit jaar samen met Adri Brundel hard op weg naar zijn zeventiende titel. Als iemand weet hoe je leuke en uitdagende ritten uitzet, dan zijn zij het wel! Wij keken er dan ook naar uit wat Bertus en Adri dit jaar voor ons in petto hadden.

2. Na verkeerslicht viersprong R (MUG)
We gaan van start, we rijden weg en dan… staan we weer stil. Een rood verkeerslicht langs de route dwingt ons te stoppen. Bovendien lijkt het erop dat we nog wel even kunnen wachten, voordat het verkeerslicht op groen gaat springen en dus slaan we gedwongen linksaf. Maar omdat we geen ander verkeerslicht meer tegenkomen, stoppen we opnieuw: "Zijn we het verkeerslicht nu eigenlijk wél gepasseerd of niet?". Na wat discussiëren beslissen we dat de weg waarin het oriënteringspunt staat ondanks het rode verkeerslicht reglementair nog wel aanwezig is en we het zodoende niet zijn gepasseerd. De eerste klap is vaak een daalder waard, maar de uitzetters belonen onze foute beslissing niet met een daalder maar met 30 strafpunten…
 


5. Na RC in emmer L

Terwijl we nog vol twijfels zitten over het rode verkeerslicht, passeren we de RC 'E' in een emmer, precies zoals de routebeschrijving dat netjes beschrijft. Hoewel wij al heel snel doorhebben dat hier sprake is van een los oriënteringspunt, stap ik toch voor de zekerheid uit om te controleren of de emmer wel echt los is. Je weet het met Bertus en Adri maar nooit… Met groot gemak til ik de emmer met RC op en dat geeft ons de bevestiging dat we geen gebruik mogen maken van dit oriënteringspunt. We schrijven de letter 'E' op en rijden snel rechtdoor naar onze opvang.
 

7. Na "A" EN "B" L (MUG)

Als navigator en journalist in opleiding ben ik er uiteraard op gebrand alle taal- en schrijffouten uit mijn routebeschrijving te halen. Op het eerste gezicht lijkt er niks mis met deze routeopdracht, maar alles verandert doordat het gedeelte "EN" in hoofdletters is geschreven. We zijn dus niet op zoek naar een losse "A" en een losse "B", maar na het geheel van de tekst "A" EN "B" en die kwamen we niet tegen.

9. Na "DLW" en Achterveld in een rondje L
Dat we soms iets te fanatiek zijn, blijkt wel als we bij de "DLW" tóch even willen controleren of er wel echt "DLW" staat. Soms komt dat fanatisme van pas, maar bij de geschreven tekst "Achterveld" in een rondje hebben we door hoe de uitzetters deze opdracht bedoelen. In tegenstelling tot de vorige routeopdracht staat deze tekst in de routebeschrijving niet in hoofdletters. Even later komen we de plattegrond van Achterveld tegen in een rondje en kunnen we alsnog linksaf slaan.
 


13. Na jaartal waarin de eerste Ster reclame op televisie werd uitgezonden L

Elke puzzelrit leer je weer nieuwe dingen. Zo komen we er via onze vriend Google achter dat de eerste Ster reclame in 1967 werd uitgezonden. Wist je dat de allereerste reclame begon met een advertentie voor de krant? Op internet vinden we ook dat Ster een afkorting is voor Stichting Ether Reclame en dus kunnen we dit reclameblok snel overslaan en rechtdoor rijden naar onze opvang.

A 14. Na hazenleger viersprong L
Hoewel ze iedere rit al jarenlang trouw controleren, zijn we hier niet op zoek naar Henk of Jannie Hazeleger. Toch levert de foto langs de route bij ons de nodige discussie op. Zijn dit jonge hazen of konijnen? Na een veel te lange discussie blijkt het allemaal kostbaar tijdverlies te zijn. Op de viersprong stuiten we namelijk op de "DLVV", maar zien we ook het bordje "Verboden Toegang" iets verderop. De viersprong is daardoor niet langer een viersprong en wij rijden daardoor maar snel rechtdoor.
 

 

A 16. Na asfaltweg, voor Nederlandse plaatsnaam "Boelenslaan" R

Dat Meerdijk een fictieve woonplaats is uit Goede Tijden, Slechte Tijden, dat wisten wij wel. Toch vonden wij dat te makkelijk, met deze uitzetters moet er meer achter zitten. Mijn broertje kwam met het verlossende antwoord, nadat hij erachter kwam dat Boelenslaan ook een Nederlandse plaatsnaam is. We laten ons vervolgens niet vangen door het aangeven van de weg in deze opdracht en gaan gelijk de eerste mogelijkheid naar rechts. Zie situatieschets.
 

20. Na vijfde landcode L (alleen landcodes van voertuigen gebruiken)

We komen bij De Glind aan en aangezien er geen 'MUG' achter de opdracht staat zijn we scherp op alles wat we tegenkomen. Zo merken we bij het oude voetbalveld het verkeersbord 'P' op, wat bovendien de landcode van Portugal is. Uiteindelijk tellen we vijf landcodes, maar door de herstelcode 'IL' van Israël, gaan we eerst nog even links en voeren we daarna de opdracht pas uit, waardoor we een extra rondje langs het voetbalveld maken. We rijden wat rondjes tijdens Rondje Achterveld! Zie situatieschets.
 

21. Voor WW R

Deze opdracht doen we eigenlijk al heel snel goed. We merken de ANWB-wegwijzer al op voordat we de door de uitzetter geplaatste wegwijzer tegenkomen en laten ons daardoor dus niet van de wijs brengen. Zie situatieschets.
 

29. Na Jan Jans en de kinderen R

Ook hier blijf ik als navigator scherp. Jan, Jans en de kinderen kennen we wel. Maar wie is Jan Jans precies? We hebben voor de zekerheid nog even gecheckt of het stripfiguur Jan toevallig nog een achternaam heeft, maar dit is niet het geval. We rijden na de stripfiguren dus rechtdoor en halen wederom de goede letter op.
 

A 31. Na twee links en drie R (MUG)

Bij het lezen van deze opdracht moet ik al een beetje lachen. Deze vallen vind ik vaak toch wel het leukste. De val zit hem namelijk maar net in hoe je de opdracht leest. Je kan het lezen als "Na een twee links, en dan na een drie rechts", maar dit mag sowieso niet, want je mag in één routeopdracht niet twee keer van richting veranderen. Maar als je weet dat een link ook een schakel is, dan kan je de opdracht ook heel anders lezen. We moesten even goed zoeken, maar vonden de door de uitzetters goed verstopte schakel en sloegen na de drie snel rechtsaf.
 

35. Na jan en joop R

De bestuursleden Jan Traa en Joop van der Gronden zullen zich wel bekeken voelen tijdens deze rit. Gelukkig hoefden wij niet te lang naar het puzzelritduo te staren. Al snel merkte ik namelijk op dat de twee namen met kleine letters zijn geschreven en dat we dus niet naar de personen Jan en Joop op zoek zijn. Met een blik in het woordenboek komen we erachter dat een jan ook wel een matroos is, en een joop ook wel een rozenbottel. Deze komen we allebei even later tegen.

38. Na panama L
Na een rondje over de rotonde stuiten we op de terugweg over De Briellaerd op een soortgelijke val. Wederom is 'panama' niet met hoofdletter geschreven, dus het land Panama mogen we in ieder geval niet als oriënteringspunt gebruiken. Even later komen we koning Charles tegen met een hoed en op internet vinden we dat de hoed die hij draagt een panamahoed is. Zo kunnen we toch nog linksaf slaan.
 


40. Na binqokaart viersprong R
De navigatoren worden in deze rit goed aan de tand gevoeld door de uitzetters. Wederom ontdekte ik de spelfout in het woord 'binqokaart', maar voor de zekerheid blijven we toch maar even scherp op wat we tegenkomen. Dat is maar goed ook, want de uitzetters hadden het getal 22 op de bingokaart langs de weg omcirkeld. Een herstelopdracht dus! Door de letter die we vervolgens tegenkomen, weten we zeker dat we deze opdracht goed hebben gegaan. 'Tot nu toe gaat de rit eigenlijk voortreffelijk voor ons!', denk ik bij mezelf.
 

A 46. Weg R (Op deze parkeerplaats verandert de letter van de RC na aandoen in de daarop volgende letter van het alfabet, dus een A wordt na aandoen een B, enzovoorts. Ook staat op deze parkeerplaats een ritpijl, als u voor de eerste keer voor deze ritpijl komt, moet u deze ritpijl negeren, als u voor de tweede keer voor deze ritpijl komt, dan deze ritpijl opvolgen, als u voor de derde keer voor deze ritpijl komt, dan gaat u deze weer negeren, en zo gaat het om en om door).
Misschien juich ik wat te vroeg. We hadden vooraf nog zo gehoopt dat we de onlangs verbouwde parkeerplaats van de Lidl zouden overslaan. Waar we tot nu toe vrijwel alles goed doen, gaat tijdens deze opdracht eigenlijk alles mis wat maar mis kan gaan. Doordat ik een liggend streepje lijk te zien in de routeopdracht en deze als fout beoordeel, gaan we eigenlijk al gelijk de mist in. Daarna wordt het van kwaad tot erger en moeten we de 30 strafpunten maar voor lief nemen. Zie situatieschets.
 

50. "Einbahnstrasse" L
Het scheelt af en toe als de omgeving waarin je rijdt bekend terrein is. Zo wisten we na het lezen van deze routeopdracht dat er een eenrichtingsweg was bij de gemeentewerf van de gemeente Barneveld. De uitzetters waren zo aardig om daar een zelfgemaakt straatnaambord "Einbahnstrasse" te plaatsen, waardoor we deze opdracht goed uitvoeren.
 

52. Na duster en twee kledingstukken asfaltweg L (lange afstand, de oriënteringspunten pas zoeken na plusminus 4 kilometer)
Het reglement zegt nog zo dat we van onderstreepte gedeeltes geen probleem mogen maken en juist dat vormt voor ons het probleem. Doordat de 'd' in het woord 'duster' onderstreept is, denken wij dat we er geen probleem van maken of het wel of niet met een hoofdletter geschreven is. We zien daardoor de Duster (het merk) aan als oriënteringspunt en scoren daarmee onze derde fout.

54. Na brug, asfaltweg en afstandspaal viersprong R
Langzaam begint de vermoeidheid toe te slaan, maar mijn broertje Joey achterin blijft gelukkig scherp. Terwijl we over de brug heen rijden richting Terschuur, merkt hij namelijk het hectometerpaaltje op aan de snelweg waarover we rijden. Hij bespaart ons zo mooi 30 strafpunten en we slaan rechtsaf bij de viersprong.
 


56. Na hen, haan en hen R
Als we iets hebben geleerd van deze rit, dan is het wel om verder te kijken dan onze neuzen lang zijn. Als we aankomen bij de afbeelding met de hen, de haan en de hen, merk ik al snel op dat er sprake is van een volgordeprobleem: de hennen en hanen overlappen elkaar namelijk een beetje. Wij dachten dat er misschien ook ergens een haan van een geweer verstopt kon zijn. We zochten als kippen zonder kop en misten daardoor compleet de haan op de kerktoren iets verderop.

59. Na wip wap, "ELLEBOOGWEG" en brug L
Ook laat in de rit laten we ons wat tekstvallen betreft niet van de wijs brengen. Het internet bevestigt mijn vermoeden dat 'wipwap' aan elkaar moet worden geschreven en dus rijden we door tot onze opvang.
 


A 62. Na kombord en "ZONE 60" R (lange afstand)

"We moeten iets missen!", zeg ik nog tegen mijn moeder. Het is een lange afstand en we zijn alleen het kombord tegengekomen onderweg. Ondertussen gaan veel equipes rechtsaf, en vragen wij ons af waar zij de tekst "ZONE 60" zijn tegengekomen. Wederom kijken we niet verder dan onze neuzen lang zijn, want dan hadden we het bord ongetwijfeld aan de weg naast ons zien staan. Onze laatste fout is een feit.
 

Vanaf opdracht 60 rijdt u niet meer in uw auto maar op de fiets.
A 65. Na "W. van Amersfoortstraat" L (VANDA)

Aan het eind moeten we nog even scherp blijven. We wisten dat we volgens de routebeschrijving niet meer in de auto reden, maar in plaats daarvan op de fiets. Toch voelden mijn broertje en ik aan dat er een addertje onder de grond moest zitten. In onze gedachtengang mag je de AMBC-ritten ook met een motor of een bromfiets rijden en voor hen geldt de modificatie niet. Bovendien kan de routebeschrijving wel zeggen dat we op de fiets rijden, maar rijden we nog steeds volgens het puzzelritreglement Midden-Nederland. We besluiten rechtdoor te rijden en komen na een rondje door Achterveld bij de laatste goede letter aan. Die laatste klap was dan toch nog een daalder waard!

Eenmaal terug in De Moespot mogen we met slechts vijf fouten en 213 strafpunten terugkijken op een geslaagde rit. Met een zesde plaats scoren we één van onze beste resultaten van het seizoen en dat in ons debuutjaar. Bertus en Adri, bedankt weer voor het uitzetten van deze leuke rit!

Bovendien kijken we alweer uit naar de volgende rit met het AMBC-uitzettersdebuut van Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen. Onbekend zijn wij niet met hun ritten, want de afgelopen jaren rijden wij traditiegetrouw mee met hun puzzelritten voor de Oranjevereniging in Voorthuizen. De laatste twee jaar zijn we in hun ritten ongeslagen, maar of we dat in oktober kunnen vasthouden… In ieder geval belooft het een hele uitdagende en leuke rit te gaan worden!

Mitchel van der Hoef.

 

Verslag aanvullende punten B- en C-klasse

BC 14. Na hazenleger L
Langs de route staat een plaatje van een haas met jongen. De tekst eronder was duidelijk; jonge haasjes in hun leger in het weiland, een echt hazenleger.
 


BC 16. Na asfaltweg, voor Nederlandse plaatsnaam R (MUG)

De asfaltweg is gemakkelijk gevonden. Dan de Nederlandse plaatsnaam. Meerdijk is een fictieve woonplaats uit GTST. Boelenslaan is een plaats in de omgeving van Drachten. Zie situatieschets.

BC 31. Na een twee en drie R (MUG)
Goed lezen wat wordt gezocht. Eerst een twee, deze staat op de routecontrole. Dan een drie, die staat ook op de routecontrole. Dan de opdracht uitvoeren. Ook alle cijfers van de routecontroles noteren op de controlekaart.
 


BC 62. Na kombord, met daaronder een bord “ZONE 3O” R (lange afstand)

Op zoek naar een kombord met daaronder een bord. Welke tekst staat daarop? Goed lezen, er staat 3O en geen 30 in de routebeschrijving. Op het bord van de zone-aanduiding staat 30. De opdracht is niet uitvoerbaar.

BC 65. Na "W. van Amersfoortstraat" L (VANDA)
Achter de opdracht staat geen (VADNA), maar (VANDA). Dat betekent dat de verkeersborden aanduidende doodlopende weg aanwezig zijn. De opdracht is dus niet uitvoerbaar, ook niet tijdens het uitvoeren van de herstelopdracht.
 

Verslag BC-klasse: Jannie Hazeleger.
 

Verslag A-klasse: Mitchel van der Hoef.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter