Verslag Rondje
Achterveld 2024
|
uitzetters |
Bertus van der Horst en Adri Brundel |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Mitchel van der Hoef |
datum |
1 september 2024 |
|
|
|
Waar veel mensen maar amper afscheid kunnen
nemen van vakantiemaand augustus, staan
wij zondagochtend met frisse moed op om
de maand september goed te beginnen. De
start van de nieuwe maand betekent voor
ons namelijk ook de start van de tweede
seizoenshelft van het puzzelritkampioenschap.
Een jaar geleden waren wij op dit moment
nog volop verwikkeld in de strijd om de
titel, maar sinds we afgelopen winter gepromoveerd
zijn naar de A-klasse proberen we dit jaar
vooral te beschouwen als een leerjaar. En
van wie kunnen we meer leren dan van uitzetter
Bertus van der Horst? De man is maar liefst
zestienvoudig(!) kampioen in de A-klasse
en dit jaar samen met Adri Brundel hard
op weg naar zijn zeventiende titel. Als
iemand weet hoe je leuke en uitdagende ritten
uitzet, dan zijn zij het wel! Wij keken
er dan ook naar uit wat Bertus en Adri dit
jaar voor ons in petto hadden.
2. Na verkeerslicht
viersprong R (MUG)
We gaan van start, we rijden weg en dan…
staan we weer stil. Een rood verkeerslicht
langs de route dwingt ons te stoppen. Bovendien
lijkt het erop dat we nog wel even kunnen
wachten, voordat het verkeerslicht op groen
gaat springen en dus slaan we gedwongen
linksaf. Maar omdat we geen ander verkeerslicht
meer tegenkomen, stoppen we opnieuw: "Zijn
we het verkeerslicht nu eigenlijk wél gepasseerd
of niet?". Na wat discussiëren beslissen
we dat de weg waarin het oriënteringspunt
staat ondanks het rode verkeerslicht reglementair
nog wel aanwezig is en we het zodoende niet
zijn gepasseerd. De eerste klap is vaak
een daalder waard, maar de uitzetters belonen
onze foute beslissing niet met een daalder
maar met 30 strafpunten…
|
|
|
|
5. Na RC in emmer L
Terwijl we nog vol twijfels zitten over
het rode verkeerslicht, passeren we de RC
'E' in een emmer, precies zoals de routebeschrijving
dat netjes beschrijft. Hoewel wij al heel
snel doorhebben dat hier sprake is van een
los oriënteringspunt, stap ik toch voor
de zekerheid uit om te controleren of de
emmer wel echt los is. Je weet het met Bertus
en Adri maar nooit… Met groot gemak til
ik de emmer met RC op en dat geeft ons de
bevestiging dat we geen gebruik mogen maken
van dit oriënteringspunt. We schrijven de
letter 'E' op en rijden snel rechtdoor naar
onze opvang. |
|
|
|
7. Na "A" EN "B" L (MUG)
Als navigator en journalist in opleiding
ben ik er uiteraard op gebrand alle taal-
en schrijffouten uit mijn routebeschrijving
te halen. Op het eerste gezicht lijkt er
niks mis met deze routeopdracht, maar alles
verandert doordat het gedeelte "EN" in hoofdletters
is geschreven. We zijn dus niet op zoek
naar een losse "A" en een losse "B", maar
na het geheel van de tekst "A" EN "B" en
die kwamen we niet tegen.
9. Na "DLW" en
Achterveld in een rondje L
Dat we soms iets te fanatiek zijn, blijkt
wel als we bij de "DLW" tóch even willen
controleren of er wel echt "DLW" staat.
Soms komt dat fanatisme van pas, maar bij
de geschreven tekst "Achterveld" in een
rondje hebben we door hoe de uitzetters
deze opdracht bedoelen. In tegenstelling
tot de vorige routeopdracht staat deze tekst
in de routebeschrijving niet in hoofdletters.
Even later komen we de plattegrond van Achterveld
tegen in een rondje en kunnen we alsnog
linksaf slaan.
|
|
|
|
13. Na jaartal waarin de eerste Ster reclame
op televisie werd uitgezonden L
Elke puzzelrit leer je weer nieuwe dingen.
Zo komen we er via onze vriend Google achter
dat de eerste Ster reclame in 1967 werd
uitgezonden. Wist je dat de allereerste
reclame begon met een advertentie voor de
krant? Op internet vinden we ook dat Ster
een afkorting is voor Stichting Ether Reclame
en dus kunnen we dit reclameblok snel overslaan
en rechtdoor rijden naar onze opvang.
A 14. Na hazenleger
viersprong L
Hoewel ze iedere rit al jarenlang trouw
controleren, zijn we hier niet op zoek naar
Henk of Jannie Hazeleger. Toch levert de
foto langs de route bij ons de nodige discussie
op. Zijn dit jonge hazen of konijnen? Na
een veel te lange discussie blijkt het allemaal
kostbaar tijdverlies te zijn. Op de viersprong
stuiten we namelijk op de "DLVV", maar zien
we ook het bordje "Verboden Toegang" iets
verderop. De viersprong is daardoor niet
langer een viersprong en wij rijden daardoor
maar snel rechtdoor.
|
|
|
|
|
|
|
|
A 16. Na asfaltweg, voor Nederlandse plaatsnaam
"Boelenslaan" R
Dat Meerdijk een fictieve woonplaats is
uit Goede Tijden, Slechte Tijden, dat wisten
wij wel. Toch vonden wij dat te makkelijk,
met deze uitzetters moet er meer achter
zitten. Mijn broertje kwam met het verlossende
antwoord, nadat hij erachter kwam dat Boelenslaan
ook een Nederlandse plaatsnaam is. We laten
ons vervolgens niet vangen door het aangeven
van de weg in deze opdracht en gaan gelijk
de eerste mogelijkheid naar rechts.
Zie situatieschets. |
|
|
|
20. Na vijfde landcode L (alleen landcodes
van voertuigen gebruiken)
We komen bij De Glind aan en aangezien er
geen 'MUG' achter de opdracht staat zijn
we scherp op alles wat we tegenkomen. Zo
merken we bij het oude voetbalveld het verkeersbord
'P' op, wat bovendien de landcode van Portugal
is. Uiteindelijk tellen we vijf landcodes,
maar door de herstelcode 'IL' van Israël,
gaan we eerst nog even links en voeren we
daarna de opdracht pas uit, waardoor we
een extra rondje langs het voetbalveld maken.
We rijden wat rondjes tijdens Rondje Achterveld!
Zie situatieschets. |
|
|
|
21. Voor WW R
Deze opdracht doen we eigenlijk al heel
snel goed. We merken de ANWB-wegwijzer al
op voordat we de door de uitzetter geplaatste
wegwijzer tegenkomen en laten ons daardoor
dus niet van de wijs brengen.
Zie situatieschets. |
|
|
|
29. Na Jan Jans en de kinderen R
Ook hier blijf ik als navigator scherp.
Jan, Jans en de kinderen kennen we wel.
Maar wie is Jan Jans precies? We hebben
voor de zekerheid nog even gecheckt of het
stripfiguur Jan toevallig nog een achternaam
heeft, maar dit is niet het geval. We rijden
na de stripfiguren dus rechtdoor en halen
wederom de goede letter op. |
|
|
|
A 31. Na twee links en drie R (MUG)
Bij het lezen van deze opdracht moet ik
al een beetje lachen. Deze vallen vind ik
vaak toch wel het leukste. De val zit hem
namelijk maar net in hoe je de opdracht
leest. Je kan het lezen als "Na een twee
links, en dan na een drie rechts", maar
dit mag sowieso niet, want je mag in één
routeopdracht niet twee keer van richting
veranderen. Maar als je weet dat een link
ook een schakel is, dan kan je de opdracht
ook heel anders lezen. We moesten even goed
zoeken, maar vonden de door de uitzetters
goed verstopte schakel en sloegen na de
drie snel rechtsaf. |
|
|
|
35. Na jan en joop R
De bestuursleden Jan Traa en Joop van der
Gronden zullen zich wel bekeken voelen tijdens
deze rit. Gelukkig hoefden wij niet te lang
naar het puzzelritduo te staren. Al snel
merkte ik namelijk op dat de twee namen
met kleine letters zijn geschreven en dat
we dus niet naar de personen Jan en Joop
op zoek zijn. Met een blik in het woordenboek
komen we erachter dat een jan ook wel een
matroos is, en een joop ook wel een rozenbottel.
Deze komen we allebei even later tegen.
38. Na panama L
Na een rondje over de rotonde stuiten we
op de terugweg over De Briellaerd op een
soortgelijke val. Wederom is 'panama' niet
met hoofdletter geschreven, dus het land
Panama mogen we in ieder geval niet als
oriënteringspunt gebruiken. Even later komen
we koning Charles tegen met een hoed en
op internet vinden we dat de hoed die hij
draagt een panamahoed is. Zo kunnen we toch
nog linksaf slaan.
|
|
|
|
40. Na binqokaart
viersprong R
De navigatoren worden in deze rit goed aan
de tand gevoeld door de uitzetters. Wederom
ontdekte ik de spelfout in het woord 'binqokaart',
maar voor de zekerheid blijven we toch maar
even scherp op wat we tegenkomen. Dat is
maar goed ook, want de uitzetters hadden
het getal 22 op de bingokaart langs de weg
omcirkeld. Een herstelopdracht dus! Door
de letter die we vervolgens tegenkomen,
weten we zeker dat we deze opdracht goed
hebben gegaan. 'Tot nu toe gaat de rit eigenlijk
voortreffelijk voor ons!', denk ik bij mezelf. |
|
|
|
A 46. Weg R (Op
deze parkeerplaats verandert de letter
van de RC na aandoen in de daarop
volgende letter van het alfabet, dus een
A wordt na aandoen een B, enzovoorts.
Ook staat op deze parkeerplaats een ritpijl,
als u voor de eerste keer voor deze ritpijl
komt, moet u deze ritpijl negeren, als u
voor de tweede keer voor deze ritpijl komt,
dan deze ritpijl opvolgen, als u voor de
derde keer voor deze ritpijl komt, dan gaat
u deze weer negeren, en zo gaat het om en
om door).
Misschien juich ik wat te vroeg. We hadden
vooraf nog zo gehoopt dat we de onlangs
verbouwde parkeerplaats van de Lidl zouden
overslaan. Waar we tot nu toe vrijwel alles
goed doen, gaat tijdens deze opdracht eigenlijk
alles mis wat maar mis kan gaan. Doordat
ik een liggend streepje lijk te zien in
de routeopdracht en deze als fout beoordeel,
gaan we eigenlijk al gelijk de mist in.
Daarna wordt het van kwaad tot erger en
moeten we de 30 strafpunten maar voor lief
nemen.
Zie situatieschets. |
|
|
|
50. "Einbahnstrasse"
L
Het scheelt af en toe als de omgeving waarin
je rijdt bekend terrein is. Zo wisten we
na het lezen van deze routeopdracht dat
er een eenrichtingsweg was bij de gemeentewerf
van de gemeente Barneveld. De uitzetters
waren zo aardig om daar een zelfgemaakt
straatnaambord "Einbahnstrasse" te plaatsen,
waardoor we deze opdracht goed uitvoeren. |
|
|
|
52. Na duster
en twee kledingstukken asfaltweg L (lange
afstand, de oriënteringspunten pas zoeken
na plusminus 4 kilometer)
Het reglement zegt nog zo dat we van onderstreepte
gedeeltes geen probleem mogen maken en juist
dat vormt voor ons het probleem. Doordat
de 'd' in het woord 'duster' onderstreept
is, denken wij dat we er geen probleem van
maken of het wel of niet met een hoofdletter
geschreven is. We zien daardoor de Duster
(het merk) aan als oriënteringspunt en scoren
daarmee onze derde fout.
54. Na brug, asfaltweg
en afstandspaal viersprong R
Langzaam begint de vermoeidheid toe te slaan,
maar mijn broertje Joey achterin blijft
gelukkig scherp. Terwijl we over de brug
heen rijden richting Terschuur, merkt hij
namelijk het hectometerpaaltje op aan de
snelweg waarover we rijden. Hij bespaart
ons zo mooi 30 strafpunten en we slaan rechtsaf
bij de viersprong.
|
|
|
|
56. Na hen, haan
en hen R
Als we iets hebben geleerd van deze rit,
dan is het wel om verder te kijken dan onze
neuzen lang zijn. Als we aankomen bij de
afbeelding met de hen, de haan en de hen,
merk ik al snel op dat er sprake is van
een volgordeprobleem: de hennen en hanen
overlappen elkaar namelijk een beetje. Wij
dachten dat er misschien ook ergens een
haan van een geweer verstopt kon zijn. We
zochten als kippen zonder kop en misten
daardoor compleet de haan op de kerktoren
iets verderop.
59. Na wip wap, "ELLEBOOGWEG" en brug
L
Ook laat in de rit laten we ons wat tekstvallen
betreft niet van de wijs brengen. Het internet
bevestigt mijn vermoeden dat 'wipwap' aan
elkaar moet worden geschreven en dus rijden
we door tot onze opvang.
|
|
|
|
A 62. Na kombord en "ZONE 60" R (lange afstand)
"We moeten iets missen!", zeg ik nog tegen
mijn moeder. Het is een lange afstand en
we zijn alleen het kombord tegengekomen
onderweg. Ondertussen gaan veel equipes
rechtsaf, en vragen wij ons af waar zij
de tekst "ZONE 60" zijn tegengekomen. Wederom
kijken we niet verder dan onze neuzen lang
zijn, want dan hadden we het bord ongetwijfeld
aan de weg naast ons zien staan. Onze laatste
fout is een feit. |
|
|
|
Vanaf opdracht 60 rijdt u niet meer in uw
auto maar op de fiets.
A 65. Na "W. van Amersfoortstraat" L (VANDA)
Aan het eind moeten we nog even scherp blijven.
We wisten dat we volgens de routebeschrijving
niet meer in de auto reden, maar in plaats
daarvan op de fiets. Toch voelden mijn broertje
en ik aan dat er een addertje onder de grond
moest zitten. In onze gedachtengang mag
je de AMBC-ritten ook met een motor of een
bromfiets rijden en voor hen geldt de modificatie
niet. Bovendien kan de routebeschrijving
wel zeggen dat we op de fiets rijden, maar
rijden we nog steeds volgens het puzzelritreglement
Midden-Nederland. We besluiten rechtdoor
te rijden en komen na een rondje door Achterveld
bij de laatste goede letter aan. Die laatste
klap was dan toch nog een daalder waard!
Eenmaal terug in De Moespot mogen we met
slechts vijf fouten en 213 strafpunten terugkijken
op een geslaagde rit. Met een zesde plaats
scoren we één van onze beste resultaten
van het seizoen en dat in ons debuutjaar.
Bertus en Adri, bedankt weer voor het uitzetten
van deze leuke rit!
Bovendien kijken we alweer uit naar de
volgende rit met het AMBC-uitzettersdebuut
van Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen. Onbekend
zijn wij niet met hun ritten, want de afgelopen
jaren rijden wij traditiegetrouw mee met
hun puzzelritten voor de Oranjevereniging
in Voorthuizen. De laatste twee jaar zijn
we in hun ritten ongeslagen, maar of we
dat in oktober kunnen vasthouden… In ieder
geval belooft het een hele uitdagende en
leuke rit te gaan worden!
Mitchel van der Hoef. |
Verslag aanvullende punten
B- en C-klasse
BC 14. Na hazenleger
L
Langs de route staat een plaatje van een
haas met jongen. De tekst eronder was duidelijk;
jonge haasjes in hun leger in het weiland,
een echt hazenleger.
|
|
|
|
BC 16. Na asfaltweg, voor Nederlandse plaatsnaam
R (MUG)
De asfaltweg is gemakkelijk gevonden. Dan
de Nederlandse plaatsnaam. Meerdijk is een
fictieve woonplaats uit GTST. Boelenslaan
is een plaats in de omgeving van Drachten.
Zie situatieschets.
BC 31. Na een twee
en drie R (MUG)
Goed lezen wat wordt gezocht. Eerst een
twee, deze staat op de routecontrole. Dan
een drie, die staat ook op de routecontrole.
Dan de opdracht uitvoeren. Ook alle cijfers
van de routecontroles noteren op de controlekaart.
|
|
|
|
BC 62. Na kombord, met daaronder
een bord “ZONE 3O” R (lange afstand)
Op zoek naar een kombord met daaronder een
bord. Welke tekst staat daarop? Goed lezen,
er staat 3O en geen 30 in de routebeschrijving.
Op het bord van de zone-aanduiding staat
30. De opdracht is niet uitvoerbaar.
BC 65. Na "W. van
Amersfoortstraat" L (VANDA)
Achter de opdracht staat geen (VADNA), maar
(VANDA). Dat betekent dat de verkeersborden
aanduidende doodlopende weg aanwezig zijn.
De opdracht is dus niet uitvoerbaar, ook
niet tijdens het uitvoeren van de herstelopdracht.
|
Verslag BC-klasse: Jannie Hazeleger.
Verslag A-klasse: Mitchel van der Hoef.
|
omhoog
|