Uitleg
voor beginnende deelnemers
Uitlegsessie
Voorafgaand aan elke puzzelrit is er
voor nieuwe of onervaren
puzzelritrijders gelegenheid deel te
nemen aan een korte uitlegsessie. Onze
ervaren instructeurs leggen de
basisbeginselen van de
puzzelrittensport uit. Ook is er volop
gelegenheid tot het stellen van vragen.
Wil je hieraan deelnemen, kom dan
tijdig naar De Moespot. De
uitlegsessies starten vanaf 12.15 uur
(op de Pinksterrit om 8.30 uur).
Een puzzelrit, is dat moeilijk?
Als u voor het eerst een puzzelrit gaat
rijden, hebt u misschien wat twijfels. Om
de beginnend puzzelritrijder wat meer wegwijs
te maken in deze mooie hobby, is deze
webpagina
opgesteld. Als je dit artikel aandachtig
doorleest, zal er een heleboel duidelijk
worden en kun je vol zelfvertrouwen starten
met de puzzelrit.
Wat is een puzzelrit?
Een puzzelrit is een tocht voor auto's en
motoren. De route is van tevoren door de
uitzetter van de puzzelrit bedacht. Het
leuke en uitdagende van een puzzelrit is
dat je van tevoren niet weet waar de route
heen zal leiden. Om de deelnemers op de
goede route te houden, ontvangt men kort
voor de start drie formulieren,
een routebeschrijving, een reglement en
een controlekaart.
Wie kunnen deelnemen?
Iedereen mag meedoen aan onze
puzzelritten. Je hoeft dus geen lid te
zijn of lid te worden om een rit bij
onze club mee te rijden. Beginners of
deelnemers met weinig ervaring kunnen
inschrijven in de C-klasse, zodat
iedereen kans heeft om een leuke prijs
te winnen. Een ervaren instucteur geeft
voorafgaand aan de rit een heldere
uitleg over alles wat met puzzelritten
heeft te maken. Aan het type voertuig
worden geen eisen gesteld, je mag dus
zowel met een nieuwe auto als met een
oldtimer deelnemen. Uiteraard dient je
auto wel aan de wettelijke voorschriften
te voldoen.
De routebeschrijving
De routebeschrijving bestaat uit genummerde
opdrachten. Wanneer deze routeopdrachten
één voor één worden uitgevoerd, komt de
deelnemer weer keurig terug bij het eindpunt.
De truc van een puzzelrit is echter dat
de uitzetter zal proberen om je via deze
routebeschrijving op een dwaalspoor te brengen.
Behalve eenvoudige opdrachten, zoals "2e
weg links", zullen er ook wat meer geniepige
opdrachten zijn verwerkt. Je zult echter
nooit verdwalen, omdat de uitzetter uw fout
reeds heeft voorzien. Via routecontroles,
welke verder in dit artikel worden besproken,
zul je weer keurig op de goede route worden
gebracht.
Het reglement
In het reglement staan de spelregels van
de puzzelrit uitgelegd. Op basis van deze
regels zal de uitzetter proberen om je in
zijn vallen te laten lopen. Daarom is het
belangrijk om dit reglement goed door te
nemen voordat je met de puzzelrit gaat starten.
De controlekaart
De controlekaart dient om te controleren
of de deelnemer de juiste route heeft gereden.
Deze kaart is opgedeeld in een aantal vakjes
waarin je tijdens de rit letters/cijfers,
stempels of andere gegevens dient in te
vullen. Langs de route zijn zogenaamde routecontroles
geplaatst, welke voorzien zijn van een letter
of getal. Indien de deelnemer een routecontrole
bereikt, dient de letter of het getal onmiddellijk
in het eerstvolgende vrije vakje
(van links naar rechts) van de controlekaart
genoteerd te worden.
De voorbereidingen
Voordat je start is het belangrijk om de
routebeschrijving en het reglement nauwkeurig
door te lezen. Ook met het gebruik van gezond
verstand kunt je veel strafpunten voorkomen.
Verder is het verstandig om de volgende
documenten mee te nemen:
-
Een woordenboek,
bij de AMBC is een eenvoudig
woordenboek voldoende (dit
kan natuurlijk ook via het
internet).
-
Een overzicht
met verkeersborden en hun betekenis.
-
Een lijst
met Nederlandse plaatsnamen.
|
Bekijk ook
aandachtig het voorbeeldenbord bij
de start. Je weet dan wat je onderweg
tegen kunt komen, en waar je op moet letten.
Routecontroles
Om te controleren of je de route
foutloos rijdt, maakt de uitzetter
gebruik van routecontroles. De meest
voorkomende routecontrole is een
oranje bord met een zwarte letter/getal.
Zoals gezegd moet je deze letter/getal
bij het bereiken in het eerstvolgende
vrije vakje van de controlekaart
noteren. Een voorbeeld van een routecontrole
vindt je op het
voorbeeldenbord bij de
uitlegsessies.
Een routecontrole kan ook bestaan
uit een stempel met stempelkussen
voorzien van een oranje vlag. Je
dient hier een stempelafdruk in
het eerstvolgende vrije vakje van
je controlekaart te plaatsen.
Alleen de
uitzetter weet of een routecontrole
goed of fout is. Als je een routecontrole
mist, of een foute controle noteert,
krijg je hiervoor 30 strafpunten.
De ritrijder die het minst aantal
strafpunten weet te verzamelen,
wordt winnaar van de puzzelrit.
Oriënteringspunten
Oriënteringspunten vormen een belangrijk
wapen van de uitzetter om je in de
val te lokken. De uitzetter zal
bepaalde objecten (bijvoorbeeld
een lantaarnpaal, kerk, school enz.)
gebruiken om de route aan te geven.
Alleen oriënteringspunten die zich
rechts (of recht vóór je) van de
route bevinden mogen worden gebruikt.
Oriënteringspunten moeten vaste
punten zijn (dus geen auto's, bloembakken,
containers enz.). Ook afbeeldingen
van objecten kunnen als oriënteringspunt
worden gebruikt.
Teksten
De uitzetter kan ook gebruik maken
van teksten welke langs de route
voorkomen. Als er in de routebeschrijving
een gedeelte in HOOFDLETTERS en
tussen aanhalingstekens is opgenomen,
moet je dit langs de route als tekst
waarnemen om te kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld:
|
27.
|
na "SCHOOL"
L betekent dat u na de tekst school
naar links moet gaan.
|
28.
|
na school
R betekent dat u na een school (schoolgebouw
of afbeelding van een school vissen)
naar rechts moet gaan.
|
Opdrachten
Elke opdracht in de routebeschrijving
moet leiden tot een niet gedwongen
richtingsverandering. Zolang een
opdracht niet uitvoerbaar is, rijdt
je rechtdoor. Je blijft net zo lang
rechtdoor rijden tot de opdracht
wél uitvoerbaar is, of totdat je
wordt opgevangen door een routecontrole
met een herstelopdracht. Indien
je een lange afstand hebt gereden
of je hebt het idee dat je route
niet meer klopt, ga dan terug tot
het laatste oriënteringspunt of
de laatste routecontrole. Haal vanaf
dit punt de route even terug, waarschijnlijk
ontdek je dat je iets hebt fout gedaan
of over het hoofd heeft gezien.
Herstelopdrachten
Herstelopdrachten dienen om iedereen
(of deze nu goed of fout rijdt)
weer op dezelfde route te krijgen.
Aan de herstelopdracht kun je dus
niet zien of je het goed of fout
doet. Een herstelopdracht is een
opdracht die meestal bij een routecontrole
voorkomt. Dit hoeft echter niet,
een herstelopdracht kan ook los
voorkomen. Herstelopdrachten staan
meestal in code. Deze codes staan
in je reglement. Enkele codes zijn:
|
1R
|
1e weg rechts
|
3L
|
3e weg links
|
ER
|
einde weg
rechts
|
HK
|
hier keren
|
BM 10: 1L
|
1e weg links
alleen uitvoeren indien u Bezig
bent Met opdracht 10
|
|
verder gaan
met opdracht 7.
|
Op tijd
rijden
Voor elke minuut die een deelnemer
te laat of te vroeg bij de finish
komt, krijgt hij 1 strafpunt. Het
is echter niet verstandig om te
gaan racen om op tijd bij de finish
te komen. Vaak is het verstandiger
om iets langer na te denken en zodoende
30 strafpunten te voorkomen. Je moet
er echter wel voor zorgen dat de
tijdsoverschrijding niet veel langer
dan 1 uur wordt, want anders is
de kans groot dat
de rit afgesloten is.
Nog een
paar tips
|
-
Typfouten
in de routebeschrijving bestaan
niet! Laat je hierdoor niet in
de val lokken, de uitzetter
heeft hier beslist een bedoeling
mee.
-
Kijk
bij gebruik van afkortingen
in de routebeschrijving altijd
of deze zijn toegestaan in het
reglement.
-
Let er
op of alle routeopdrachten wel
in de goede volgorde staan in
je routebeschrijving.
-
Zoek
woorden waarbij je twijfelt op
in het woordenboek, vaak zijn
er meerdere betekenissen.
-
Kom
je eigengemaakte verkeersborden
tegen, kijk of deze juist zijn
en volg ze op zoals vermeld
in het wegenverkeersreglement.
-
Kijk
ook goed naar de plaatsing van
leestekens. Na lantaarnpaal
voor verkeersbord is wat anders
dan Na lantaarnpaal, voor verkeersbord
(in het eerste geval handelen
na het geheel van oriënteringspunten
(lantaarnpaal voor verkeersbord),
in het tweede geval na de lantaarnpaal
en voor het verkeeersbord handelen
.
-
Een doodlopende
weg (zichtbaar of aangeduid
door de tekst DLW of een verkeersbord)
is niet aanwezig, dus daar kun/mag
je niet inrijden.
-
Ritpijlen
met de tekst AMBC, conform het
voorbeeldenbord, geven een verplichte
rijrichting aan.
|
Succes met
de rit, mocht je nog vragen
hebben voordat je met de rit begint,
schroom dan niet om deze te stellen.
|
omhoog
|