|
Verslag Snertrit
2009
|
uitzetters:
Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan
Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
15 bovember 2009
|
Wij hebben de snertrit beleefd zoals niemand
van u deze heeft meegemaakt, dat weten we
zeker. Als vaste controleurs van alle AMBC
ritten willen we u eens laten delen in onze
beleving van een puzzelrit. Ook wij hebben
de snertrit wel degelijk gereden, maar daarover
straks meer. Onze voorbereidingen begonnen
goed en alles verliep relaxt. Nadat
de uitzetters Paddy Jans en Joan Oostveen
bij ons thuis arriveerden, begonnen we met
koffie en een heerlijke koek. Daarna startten
we met het serieuzere werk. We kregen een
routebeschrijving uitgereikt en begonnen
eerst maar eens met wat opvallende woorden
op te zoeken in onze Dikke Van Dale. Toen
we dit achter de rug hadden, stapten we
in onze auto en reden we met de heren uitzetters
op de achterbank naar Achterveld.
Laten we de rit stap
voor stap doornemen, zoals u dit bent gewend
in onze ritverslagen. Allereerst maar eens
kijken naar het aanvullend reglement.
Aanvullingen
op het reglement: |
A: |
Achter
de routeopdrachten kan tussen haakjes
een afgekorte (hulp-) aanwijzing
van de uitzetter voorkomen. De betekenis
van de volgende afkortingen zijn:
|
|
VADNA: |
Verkeersborden
Aanduidende Doodlopende weg als
Niet Aanwezig beschouwen.
|
|
GA: |
Grote Afstand
|
|
MUG: |
Uitsluitend
Materiaal gebruiken dat kennelijk
door de Uitzetter Geplaatst is,
met uitzondering van wegen en wegsituaties.
|
B: |
De routeopdrachten
moeten in oplopende nummervolgorde
worden uitgevoerd, maar behoeven
niet doorlopend genummerd te zijn.
|
C: |
Een langs
de route geplaatste situatietekening
dient ter verduidelijking van die
situatie. De situatietekening geldt
vanuit elke richting.
|
D: |
Indien
een bord zichtbaar is, wordt de
daarop aanwezig tekst en/of afbeelding
geacht leesbaar en/of zichtbaar
te zijn, uiteraard beoordeeld vanuit
de rijrichting.
|
Alleen
A- en B-klasse |
E: |
Een weg
die reglementair niet meer als oriënteringspunt
gebruikt mag worden, mag wel worden
bereden. Zonodig dient een dergelijke
weg echter als niet aanwezig beschouwd
te worden.
|
Wel een paar opvallende
zaken. Punt B is opvallend, eerst de nummervolgorde
van de routeopdrachten maar eens nakijken,
echter niets bijzonders te ontdekken. Punt
C en D moeten we in de gaten houden langs
de route en punt E duidt erop dat in de
A- en B-klasse aanhoudend opdrachten kunnen
voorkomen, dat gaat leuk worden dus. Wat
ons iets meer verontrustte waren de van
oor tot oor grijnzende uitzetters achter
onze rug, toch wel een extra handicap als
ritrijder. Nietwaar?
Start bij de blauwe
vlag in de Rentinckstraat
1 einde weg rechts
2 eerste weg links
3 asfaltweg rechts
4 na H "41" viersprong links
Het huisnummerbord met de tekst 41 was snel
gevonden. Maar zoals u weet moet u altijd
goed opletten in puzzelritten, dus het bord
maar eens goed bestudeerd. Toen bleek al
snel dat het twee bordjes waren, één bord
met een 4 en één bord met een 1. Het gevraagde
bord was niet aanwezig, dus rechtdoor op
de viersprong.
|
|
|
|
|
|
|
|
5 na H viersprong links
6 na H "28" asfaltweg links
7 na H "1" einde weg rechts
8 na H "80" einde weg rechts
9 na H "47" asfaltweg rechts
Na een ronde Achterveld met de vele huisnummers,
waarvan sommigen zelfs bestonden uit twee
huisnummerbordjes, kwamen we bij de cijfers
4 en 7 op een huis. Duidelijk geen huisnummerbord,
dus doorrijden. We kunnen ons voorstellen
dat sommige deelnemers wat zenuwachtig worden
van zo'n bijna nietszeggend rondje Achterveld,
maar wij kennen de uitzettersfratsen van
dit stel een beetje. In Wijk bij Duurstede
hadden ze ook een keer zoiets uitgehaald
in het begin van een rit. Wij bleven lachen
en gingen vrolijk verder met onze puzzelrit.
10 na H "1" einde
weg links
11 viersprong links
12 na viersprong en brug, voor RC, "Postweg"
links (GA)
Een leuke truc, het blauwe bord was natuurlijk
geen RC. Dit bord voldeed immers van geen
kant, het was niet conform de borden op
het voorbeeldenbord. Maar bij zo'n opdracht
is het altijd raadzaam om verder te kijken
dan je neus lang is. En wat zagen we, na
de bocht stond een keurig bruikbare routecontrole
D, dankzij aanvulling D in het aanvullend
reglement. We konden dus prima de Postweg
inslaan, zonder naar de RC D te rijden.
|
|
|
|
13 na stropers
asfaltweg rechts
Hier hadden we toch wel wat voordeel vanwege
de uitzetters op de achterbank. Natuurlijk
staan er bij een ritcontrole geen borden
langs de weg. De uitzetters lieten ons een
plaatje zien van twee jagers. "Wij kunnen
niet beoordelen of dit stropers zijn", riepen
Jannie en ik in koor. Maar toen kwam een
tweede plaatje, "Deze gaan we er ook nog
neerhangen", zeiden de uitzetters. Wat is
dat voor een ding? Even goed bestuderen,
we zagen stro en ja het kwartje viel, het
was een stro-pers. U weet wel, zo'n apparaat
waar je stro mee perst en dat voldeed wel
als oriënteringspunt, gewoon de klemtoon
wat anders leggen, als u snapt wat wij bedoelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
14 bij Hermanus, "Klein Moorst" links
De uitzetters hebben iets met deze naam,
dat wisten wij wel, maar wat zou er voor
truc komen? Een enorm bord met Herman Finkes
was natuurlijk geen Hermanus, maar wel een
mooi bord om iets achter te verstoppen.
En wel ja hoor, een prachtige plattegrond
van het dorpje Hermanus in Zuid-Afrika.
15 na badkuip,
groene fiets en leeg zakje, viersprong rechts
De badkuip was een keurig vast oriënteringspunt
(vast aan de waterleiding) en ook de groene
fiets was geen enkel probleem, fietsknooppuntbordjes
genoeg. Maar een leeg zakje, kon dit wel?
Er zat immers altijd wel wat lucht in, bedachten
wij. Op de echte snertrit zat er overigens,
vanwege het snertweer, een behoorlijke laag
water in, maar dat terzijde.
|
|
|
|
16 einde weg links
17 na knoopsgat weg rechts (MUG)
Een gat is iets wat er niet is. Hoe moet
je dat nu als oriënteringspunt uitbeelden,
bedachten wij? We kwamen bij een knoopsgat.
Gewoon doorrijden bij zulke opdrachten is
de beste remedie. We gingen lekker en het
werd stil op de achterbank.
18 einde weg rechts
19 na "150 M" en "PJ" op rotonde
tweede weg rechts
Een vreemde opdracht, we moesten dus een
bordje met de tekst PJ op de rotonde vinden.
Goed gekeken, geen bordje PJ te vinden,
wel een ritpijl die ons terugstuurde om
een goede RC K op te halen.
|
|
|
|
20 eerste weg rechts (Het Zwarte
Land)
21 na "POLITIE", 1e prijs, 2e prijs en 3e
prijs rechts (u mag over de parkeervakken
rijden)
Wij vonden dit een grappige opdracht. Het
eerste wat we zagen was een 3e prijs, deze
kon prima voldoen als de 1e prijs die we
tegenkwamen. Hierna op zoek naar een 2e
prijs, de tweede beker was geen 2e prijs,
dus gewoon tellen als 1e prijs en volgende
beker als de 2e prijs tellen. Doorrijden
naar het volgende bord. Daar vonden we de
3e prijs, dus reden we nog even een extra
rondje over de parkeerplaats.
22 einde weg rechts
Alleen A- en B-klasse
23 voor lantaarnpaal weg links
24 aanhoudend weg rechts
Nu wordt het menens, een echte sportklasse
opdracht. Even opletten dat u na RC A, die
u liet keren en opnieuw beginnen met opdracht
23, geen weg gebruikte uit de vorige routeopdracht
(en dat is niet de vorige opdracht waar
u mee bezig was) of dezelfde routeopdracht
en alles verliep zoals de uitzetter had
bedoeld.
Alleen C-klasse
23 voor lantaarnpaal weg links
24 einde weg links
Als controleurs rijden we natuurlijk alle
opdrachten, dus ook de C-klasse opdrachten.
Als het woord weg wordt genoemd in een routeopdracht,
moet u weten dat zodra u het oriënteringspunt
(de lantaarnpaal) ziet, u direct de eerste
weg moet nemen die u tegenkomt (zie artikel
8.b.4.).
|
|
|
|
Alle klassen:
25 na "PJ" en langste brug van Nederland,
asfaltweg rechts (VADNA)
Een brug moet, volgens het reglement, deel
uitmaken van de bereden route of van een
weg die uitmondt op de bereden route (zie
artikel 8.e.). Geen plaatjes, bruggen in
brillen of tuinbruggetjes gebruiken dus,
maar gewoon doorrijden. We gingen naar ons
idee nog steeds foutloos en werden misschien
wel wat overmoedig, lees snel verder.
26 viersprong rechts
(Industrielaan)
27 op rotonde tweede weg rechts
Voor het oprijden van de rotonde kwam er
weer wat geluid van de achterbank: "We gaan
hier een RC plaatsen met de herstelopdracht
6R". Simpel, dachten wij, dat betekent immers
6e weg rechts, rijden maar. Tellen, 1e,
2e, 3e, 4e, 5e, 6e weg. En toen, in koor
een vrolijk geluid van de achterbank: "Dat
zijn jullie eerste 30 strafpunten". Tja,
wel een nadeel die uitzetters op de achterbank.
De bedenktijd bij de opdracht was wel erg
kort. We troostten ons maar met de gedachte,
dat we deze fout met ons tweeën waarschijnlijk
niet hadden gemaakt.
|
|
|
|
28 einde weg rechts
29 na vlag van de provincie Gelderland links
Dit zijn best wel lastige opdrachten, omdat
je als deelnemer altijd iets wilt vinden
wat niet goed is. Wat te doen met een vlag
waar niks mis mee was? Gewoon de opdracht
uitvoeren dus, het bleef stil achter ons,
pff…
30 na P, brug en
"DE BRINKKANT", asfaltweg links
Na goed zoeken vonden we de gevraagde tekst
op een hek. Toch maar even uitgestapt om
alles goed te bestuderen. Niets mis met
de tekst, er stond alleen de gevraagde tekst
op het hek. Maar... de grote scharnieren
waar het hek in hing, je kon het hek er
zo uit tillen. Yes, een los oriënteringspunt
dus, we gingen verder. Het bord dat de uitzetters
wilden bijplaatsen en aan ons lieten zien,
keurden we natuurlijk gelijk af. Best wel
een voordeel van zo rijden, je hoeft niet
zo vaak de auto uit. Het volgende bord was
wel juist.
|
|
|
|
31 einde weg links
32 voor "DLW" weg links
Deze truc was voor ons een makkie. Als je
de uitzetters bij je hebt en die zeggen:
"We gaan bij dat driehoekje een DLW plaatsen
en we plaatsen ook nog een DLW, die je kunt
zien als je door het viaduct kijkt", wordt
het ritrijden wel een stuk gemakkelijker.
Bij het driehoekje kon u niets met de links
staande DLW, maar op basis van de DLW die
u zag als u onder het viaduct door keek,
kon u wel linksaf het driehoekje om de boom
rijden en ging u terug op de route waar
u vandaan kwam. Zoals gezegd voor ons heel
gemakkelijk opgelost, maar mensen, wat een
dijk van een truc, je moet er maar opkomen
als je zo'n situatie ziet, onze complimenten.
|
|
|
|
33 "Broekerweg" rechts
Het straatnaambord Broekerweg waren we geheel
gepasseerd bij het begin van de weg (zie
artikel 5.e.), dat bord konden we dus niet
gebruiken. We hadden met de controle nog
wel staan dubben over een ander bord Broekerweg
een stukje verderop dat wel goed leek te
staan. Leek dus, bij nadere bestudering
bleek dit bord in de wegsituatie te staan
en niet in de weg.
|
|
|
|
34 na brug en "60",
voor brigadiertje rechts
Een truc naar ons hart, waarbij het natuurlijk
ging om het brigadiertje. Een prachtige
foto werd ons getoond vanuit de rugzijde.
Prima brigadiertje, alhoewel je zou kunnen
discussiëren over de verkleinvorm, maar
dat was niet nodig. Het verkeersbord dat
het brigadiertje toonde, sloot immers de
doorgaande weg af. We gingen dus verplicht
naar rechts en waren nog steeds op zoek
naar een brigadiertje. De herstelopdracht
liet ons keren en verzocht ons vervolgens
de eerste weg rechts te nemen. Dat was natuurlijk
niet de weg die nog steeds afgesloten was,
maar het landweggetje net voor de aantrekkelijk
geplaatste foute opvanger T. Vervolgens
mochten we het bord C1 negeren.
Alleen A- en B-klasse
35 aanhoudend "Fietspad" rechts
36 einde weg rechts
Alleen C-klasse
35 "Fietspad" rechts
36 "Fietspad" rechts
37 einde weg rechts
Heftige trucs waarbij u alleen maar door
hoefde te hebben dat bij het officiële bord
aanduidende fietspad de tekst begint met
een kleine f. Vervolgens moest u ook nog
zien dat deze zeer geniepige uitzetters
ook borden plaatsen die officieel lijken
maar dit niet zijn, omdat de tekst begint
met een F. Een geniepige truc, maar heel
leuk gevonden en daar gaat het om.
|
|
|
|
Alle klassen:
38 na P rechts (Burg. Royaardslaan)
39 na wapen van Scherpenzeel, eenrichtingsweg
links
Dan nu een truc waarbij u goed moest opletten.
Alsof dit nog niet het geval was geweest
in deze rit. Het door de uitzetter geplaatste
onzin-wapen leek natuurlijk nergens op,
maar kijk om u heen, zoals we al eerder
schreven. Op het prachtig mooie kasteel
van Scherpenzeel, de parel van de Veluwe,
ontbrak natuurlijk het wapen van Scherpenzeel
niet. U kon dus gelijk de opdracht al uitvoeren
en had het verderop geplaatste wapen helemaal
niet meer nodig.
|
|
|
|
40 einde weg links
41 eerste weg links
42 einde weg links
43 einde weg links (Dorpsstraat)
44 eerste weg rechts (Lindenlaan,
is direct)
45 einde weg rechts (Eikenlaan)
46 VRW links
47 na viersprong en "60 KM/H", eerste
weg links (Renessersteeg)
48 voor "DE "KLAVEET", asfaltweg rechts
Een tekstval ontbreekt zelden in een rit.
Op het bord stonden ook aanhalingstekens
en die moeten dan natuurlijk ook in uw routebeschrijving
staan. In uw routebeschrijving had moeten
staan "DE "KLAVEET"", en jammer maar helaas,
dat stond er niet.
|
|
|
|
49 na verkeersbord, verkeersbord aanduidende
vluchthaven voorzien van een noodtelefoon
en brandblusapparaat en "SLECHTE BERM",
asfaltweg rechts
50 bij "K0LFSCH0TEN","Kolfschoterdijk" links
Een truc die door velen fout is gedaan,
is zeker deze geweldenaar. De grote afleiding
vormde het verkeersbord dat volgens het
officiële RVV boekje écht goed was. Eigenlijk
had bij opdracht 49 de opmerking (linksaf
is rechtdoor) moeten staan, dan had u het
bord ook kunnen afkeuren. Helaas hadden
zowel wij als de uitzetters geen problemen
verwacht met de correcte aanduiding van
het verkeersbord.
Maar daar ging de truc helemaal niet om,
de truc zat in de situatieschets. Als u
opdracht 49 uitvoerde, moest u keren bij
de RC C en veranderde u op de wegsituatie
niet van rijrichting, omdat de situatieschets
nog steeds geldig was. U was dus niet bezig
met opdracht 50, maar met de herstelopdracht
AR. Bij de opvanger D dus ook nog doorrijden
naar de volgende opvanger F net voor de
grens met Barneveld.
51 viersprong rechts
(Moorsterweg)
52 na "PJ" en bij weg rechts
Deze opdracht hebben wij ook een keer of
wat moeten lezen. Zochten we hier een bij
(zoembeestje)? Ja, en die was er niet, doorrijden
dus met onze volgeladen wagen.
53 einde weg
links
54 einde weg rechts
55 na brug en plaatsnaambord viersprong
rechts
56 na 5e bushaltebord, voor voorrangsweg
links.
Driftig tellen en opletten of de uitzetters
niet toevallig een bus vervangen hebben
door een tram, had u moeten doen. Wij hoefden
dat niet, dus dat was wel gemakkelijk. Voor
de goede orde, alle borden waren oké, hoor.
Het ging om het karakter van de weg. Door
het bijgeplaatste bordje aanduidende autoweg
had de weg twee karakters. Even doorrijden
naar de hersteller. Deze had eigenlijk na
de zijweg moeten staan, omdat u op een autoweg
niet mag keren, hoorden we na afloop in
De Moespot. Jammer dat we dit, zelfs met
z'n vieren, niet hadden gezien, schoonheidsfoutje,
maar gelukkig geen ernstige gevolgen.
|
|
|
|
Alleen A- en B-klasse
57 aanhoudend weg links (VADNA)
Bij aanhoudend is het altijd even opletten.
De val zat hem deze keer in de reglementaire
afkorting VADNA. Als u met een herstelopdracht
bezig was, gold dit niet en was een weg
voorzien van een verkeersbord aanduidende
doodlopende weg dus niet aanwezig.
Alleen C-klasse
57 na RC met de letter "E", 2e weg links
Een grappige opdracht voor de wat minder
ervaren deelnemers. Een routecontrole bevat
een letter of getal volgens uw reglement
(zie artikel 3.a.). Als de RC geen getal
of letter bevat, is het geen RC. En als
de RC een extra letter of getal bevat, is
het ook geen RC. Een ingewikkelde omschrijving,
hoezo opdracht voor de wat minder ervaren
deelnemers?
Alle klassen:
58 na "PJ" en vinkje links (MUG)
De door de uitzetters geplaatste vogels
konden wat ons betreft opvliegen, dat waren
echt geen vinkjes. Ook de RC V durfden wij
geen vinkje te noemen. Volgens ons moet
bij een vinkje (om iets af te vinken) het
ene pootje wat scheef staan en wat langer
zijn. Gelukkig had de uitzetters een vinkje
bijgeplaatst vlak achter de sloopauto, die
het landschap aan de Klettersteeg verfraait.
|
|
|
|
|
|
|
|
59 eerste weg links
60 na enter links (MUG, GA)
Dan gaan we nu over tot de verrassing van
de ritdag. Wij hadden er geen probleem mee
om de entertoets af te keuren, niets over
te vinden in onze Dikke Van Dale. Een truc
die al vaker op deze manier is toegepast.
Maar dat is een verkeerd uitgangspunt, zoals
bleek toen een zeer oplettende deelnemer
na afloop van de rit met de allernieuwste
Van Dale kwam aanstappen. In deze nieuwe
editie is een omschrijving van de entertoets
nu ook bij het woord enter opgenomen. Niets
mis mee dus, maar wel reden om deze opdracht
neutraal te maken. Het verderop geplaatste
kalf kon u trouwens niets mee, omdat u niet
kon beoordelen of dit kalf 1 jaar was (een
enter is een eenjarig kalf). We hebben weer
wat geleerd na afloop van de rit, met dank
aan de familie Tieman.
61 einde weg rechts
62 "Boelenslaan" links
Door het bijgeplaatste straatnaambord Boelenslaan
had de weg twee namen, een simpele truc
zou u denken. Maar lees snel verder, want
zoals vaak bij puzzelritten zit het venijn
in de staart.
|
|
|
|
63 na plaatsnaam en "PJ" rechts (MUG)
Degenen die minder oplettend waren, zoals
wij met twee afleiders op de achterbank
die zoveel mogelijk hun best deden om ons
niet meer aan de vorige opdracht te laten
denken, kwamen alleen een bord Cohten tegen.
Hoewel Joan in Cothen woont, was het bord
natuurlijk totaal fout. U moest het bord
nemen dat helemaal aan het begin van de
weg stond, u weet wel, dat bord Boelenslaan,
laat dat nu een plaats in Nederland zijn.
Finish, kaart binnen
inleveren in De Moespot
Wij kwamen na een zeer
plezierige rit met veel lol aan de finish.
De uitzetters hadden ons vier fouten voorspeld.
Niet slecht, maar hoeveel fouten we in het
echt gehad zouden hebben… We durven ons
er niet aan te wagen om hier een uitspraak
over te doen, maar daar gaat het ook niet
om. Het gaat erom dat we een mooie rit hebben
gereden en dat hadden we zeker!!! Wij hadden
geen snert na de ritcontrole, maar dat werd
ruimschoots goedgemaakt door een bijzonder
goed gevoel. Wat een prachtige snertrit
zullen onze deelnemers voorgeschoteld krijgen.
En dat alles werd op de ritdag nog gecompleteerd
met overheerlijke snert met roggebrood en
spek, wat wilt u nog meer.
Paddy en Joan, bedankt
voor al het moois en we hopen jullie nog
vaak op de achterbank te hebben.
Hartelijke groeten en
tot de lenterit op 14 maart 2010,
Jannie en Henk Hazeleger.
|
omhoog
|
|
|
|