Verslagen 2017
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag koningsrit 2017
 

uitzetter: Joop van der Gronden
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
verslag: Jacques Ploeger
datum: 23 april 2017
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit  Uitleg  Situatie opdr. 12-14


Dan word je gevraagd door de voorzitter om een ritverslag te schrijven, omdat je al enige ervaring hebt. Als de voorzitter dat zegt: kom maar op dan.

We hebben ooit een jaartje een paar ritten C-klasse gereden, maar we (Hans vooral) waren eigenwijs genoeg te veronderstellen dat wij het in de B-klasse (voorlopig) best zouden redden. Hans is de rijder en ik de navigator en dat is meteen een handicap in onze equipe. Hans vindt dat hij als rijder lekker kan blijven zitten en de navigator dient de bordjes minutieus te controleren. Steevast wordt er gevraagd: "Heb je dat gezien, heb je dat gezien??". Dus laat nou niemand zeggen dat het geen sport is, die puzzelrittensport, heen en weer rennen naar al die MUG's is echt wel sport.

Weken tevoren schieten de appjes heen en weer om te zorgen dat we scherp zijn, als team. En dan is het 23 april. Altijd even de nummervolgorde van de opdrachten controleren.

Het gekke is, dat we achteraf nooit heel precies kunnen aangeven in welke plaats je nu gereden hebt. Hoe je, zonder routebeschrijving, daar nou zo weer naar toe zou kunnen rijden. Je herkent wel: hier zijn we al eens geweest. Zoals nu, de opdracht met de tunnel, daar hadden we ooit het parcours al eens in andere richting gereden. Je concentreert je op tekst en RC's en alleen op plaatsnamen als daar in de tekst om wordt gevraagd.

ROUTEBESCHRIJVING
Start bij de blauwe vlag in de Rentinckstraat
1 Einde weg L
2 Asfaltweg R (Hessenweg)
3 Viersprong L (Kon. Julianaweg)

Start bij de blauwe vlag, linksaf, Hessenweg op, viersprong links: er gebeurt niets, is dit wel goed? Jazeker, want door eerst een stuk te rijden voorkom je al te grote opstoppingen direct bij de start. En als je dan net denkt een bejaarden-tourritje te rijden slaan ze toe, de uitzetters. Pestkoppen!

4 Na verkeersbord aanduidende einde bebouwde kom, brug en RC L
Ja, eindelijk: een controle. Letter H van hoop, maar ..... verkeerde kleur, dit is GEEN RC. Doorrijden dus.
 


6 Na RC en vlag L (MUG)
Stempelen kan wel, maar de vlag komt niet. Weer doorrijden.
 


7 Na "AMBC" en spiegel viersprong L
Ja, die spiegel. Dat was schrikken toen we er in keken! We zagen 2x de routecontrole. Stond die tweede nu achter glas, of was het toch een spiegel? Ja echt, een spiegel. Leuke vondst. Want als je voorbij de spiegel bent, is de controle achterwaarts. 1x een A dus en wel linksaf.
 


Modificatie: In opdracht 13 gebruikte oriŽnteringspunten worden geacht na het uitvoeren van de routeopdracht niet meer aanwezig te zijn in deze rit.
13 Na verkeersbord L (MUG)
14 Einde weg R

Wij gaan dan altijd eerst even stilstaan en goed kijken en spieden waar allemaal controles staan. Wij vinden het onzin om als een gek dezelfde rondjes te draaien op een parkeerterrein en besteden meer tijd aan denkwerk. Achteraf heb je altijd meer kilometers gereden (wij wel tenminste) dan in de routebeschrijving staat aangegeven, dus kun je hier iets terughalen.
Natuurlijk ga je niet stempelen bij de eerste passage, want je mag er niet lopen (dat staat op bord C16). Nog wel even geprobeerd erbij te komen zonder uit de auto te gaan (dan kun je later protest aantekenen), maar dat lukte niet. Je pakt dan uiteindelijk 5x een D als controle, een stempel, want het verkeersbord was weg na de opdracht, en daarna moet je nog even rechtdoor om een E te pakken (verdekt opgesteld schuin links als je bij de controle D staat) en dan met een 13 als afsluiter van de parkeerplaats af. Zie situatieschets.
 

 


19 Na r0utecontrole R (u mag over de parkeervakken rijden)
Lezen is wel belangrijk (dat doen we vaak zelfs al voor we gaan rijden) en dan zie je een 0 (nul) in het woord routecontrole. Normaal schrijven ze RC, dus je had iets kunnen vermoeden. Scherp zijn, goed lezen.
 


Modificatie: Tijdens opdracht 18 tot en met opdracht 24 moet u verkeersborden aanduidende doodlopende weg als niet aanwezig beschouwen.
21 1e weg R
22 Asfaltweg L

Bij opdracht 21 op een industrieterrein kon je het terrein van Modiform op en daar lag een rotonde (wel een kleintje, maar toch) en daar kon je omheen en dan pak je een verstopte controle mee.
 


23 Na 7 verschillende cijfers R (MUG)
Dat van die 7 verschillende cijfers is ook leuk, want een 1 stond al op RC. Als je dat vergeet, doe je het fout. Er stond ook nog stiekem een 2'tje op het paaltje van de MUG, maar dat is niet de MUG, zo oordeelden wij.
 


30 Na vis L (MUG)
Op internet kijk je gewoon even dat zeepaardjes een vissoort zijn.


36 Na fiets, auto en vrachtauto R
Dat straatje waar de auto te gast is, met het speciale verkeersbord. Eerst de fiets, dan de auto en dan de vrachtwagen. Die hadden we fout, want we keken niet goed.

38 Na brug, brug, "AMBC" en oranjebitter L
Dan opdracht 38, het oranjebittertje. Zat vast en het plastic plaatje op de halve klomp zat ook vast. Slim, want de eerste die aankwam, had anders het glaasje gewoon leeg gedronken, dat kan als navigator, maar: daardoor werd het wel ineens een opstal en daar kan nooit een oriŽnteringspunt in staan.
 


40 Na tunnel en tunnel 1e weg R
Ja, de tunnel. Ik ken niet veel tunnels met een zijuitgang, maar ze bestaan wel en als je dat bedenkt, doe je het goed. Wij wilden gewoon controleren of de tunnel wel 17 km lang was. We zijn echt eigenwijs. Zie ook opmerking in uitleg.
 

 


42 Na "DLW" R
43 1e weg R

Dan was er nog die leuke met de DLW. Je dacht wat anders te lezen, maar het bordje was horizontaal gesplitst en dan staat er toch DLW op het onderste bord. In hoofdletters in de routeopdracht.
 


44 "Klein Landaas" R
Bij Klein Landaas stond het straatnaambord wel erg naar voren en dan ben je er voorbij voor je het weet en als je die weg dan toch inrijdt, heb je weer 30 strafpunten aan je broek.
 


47 Na "WELKOOP" L
Welkoop dan: Als navigator zei ik nog: "Die letters staan aan elkaar vast" en rijden vervolgens toch achterom om de controle te missen. Weer 30 punten. Zo stom!

50 Na een niet asfaltweg L
Het nietje van opdracht 50 had ik er persoonlijk ietsje verder ingetikt. Deze was te duidelijk.
 


54 Na Z.M. Koning Willem-Alexander en H.M. Koningin MŠxima R
De afkortingen Z.M. en H.M. kunnen niet. We hebben nog steeds het reglement in de auto liggen. In de map de opdrachten en op de achterbank de complete dikke van Dale.

58 Voor verkeersspiegel en houten zitbank R
Wat bedoelen ze nou? Zitbank, een bank is normaal gesproken om te zitten en een bankkantoor is er niet in deze landelijke omgeving. Ja! Houten bank gevonden. Goed kijken. Staat hij vast? Jazeker, maar met betonnen poten. Verderop stond nog wel zo'n ding, maar dat heet een picknicktafel en die was gewoon neergezet. Los, dus. Doorrijden en een goede 9 als controle oppikken.
 


63 Einde weg L
Soms missen we een opdracht compleet. Er zijn grenzen aan de concentratie, kennelijk. Opdracht 63 dus gewoon niet gezien.
 


69 Na "ORANJEENORANJEMETORANJENORANJEINORANJJEZONDEORANJEIGEENORANJE" R

Ik heb daar zo'n hekel aan, dat soort lange flauwekul woorden. Maar, we hebben de rijder hiermee wel uit de auto gekregen! Samen voor het bord en letter voor letter opnoemen en afstrepen. We zagen een foutje en schreven de D.
 


71 Voorrangsweg L
Hoe dom kun je wezen als je al een tijdje ritten rijdt. LEZEN! De voorrangsweg, zoals wij hem reden, is een VRW, vrolijk linksaf dus. Maar als het voluit wordt geschreven, dan moet je zoeken naar een weg met dat bekende verkeersbord B1 en die zag je dus niet.
 


75 Na gebouw dat rijvaardigheidsbewijzen afgeeft en "AMBC" R
Ik heb nog nooit een gebouw gezien dat iets afgeeft anders dan water uit een lekke dakgoot. De gemeente geeft niets af, maar verstrekt alleen maar.

78 Na brug 1e weg L (VADNA) (Schammersteeg)
Waarom moet je nu een doodlopende weg inslaan? Sportvelden?? Weer zo'n parkeerplaats met rondjes rijden? Nee. Verderop staat een viskraam, leek het. Toch maar doen, linksaf. Kom je voorbij een koningsdaguitstalling. Toch maar eerst even alle gevonden RC's opschrijven, voor het geval dat ...... En ja hoor, staat daar een carnavalsfiguur die op de lijst gaat krabbelen. Nu ben je zo geconcentreerd, in de voetballerij heet dat focus, dat je die joker wel vaag herkent, maar niet het benul hebt om hem te bedanken voor het uitzetten van weer een hele mooie rit. Want die joker was Joop.
Ik heb niet gezien of hij ook nog klompen aan had. Een bemande controle verwacht je vanuit een geparkeerde auto of vrachtwagen (ook al eens gebeurd) maar een kraam?? Joop, toch bedankt en je kon ons dit keer geen oor aannaaien.
 

 


82 Na "DLW" en 2e "DLW" asfaltweg R
Toevallig deden wij deze goed. Een tweede DLW?? Ik had er deze rit misschien al wel 15 gezien, dus de tweede kon nooit meer komen. Zo interpreteerden wij hem. Toevallig goed gedaan, want een andere vonden we ook niet meer.
 


84 Na de naam van deze rit L (MUG)
En dan de konigsrit, waar de letters schuin aflopend zijn geplaatst. Je ziet eerst de T, dan de I enz.. Zijn wel controles? Ja. Maar de opdracht is wel fout gespeld: doorrijden dus.
 

Het was weer leuk. Meneer Joop! Ga vooral door met het verzinnen van die instinkers, wij trainen onze scherpte.

Jacques Ploeger.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter