Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag lenterit 2014
 

uitzetters: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
23 maart 2014

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 6-7  Situatie opdr. 19-20  Situatie opdr. 25


Een eerste rit in het nieuwe jaar heeft om verschillende redenen iets speciaals. Het is lente, alles kleurt en fleurt en met een zonnetje erbij is het toch fijn om te rijden en voor de uitzetters ook fijner dan wanneer het de hele dag regent. Daarnaast staat iedereen weer gelijk in het klassement, zo geeft ook ons dit moment een gevoel dat de eerste plaats haalbaar moet zijn. Oké, tussen start en finish zit zo'n 2½ uur, wij genieten echt met volle teugen van dit gevoel. De finish halen we, de eerste plaats niet. Hier volgt een beschrijving van onze ervaring van de lenterit 2014.

2. asfaltweg L
Tja, dit is geen asfaltweg, want het begin van de weg zijn klinkers. Dus rijden we door naar de goede A. De herstelopdracht HK-AR (asfaltweg rechts) laat ons keren. Alleen rechts kunnen we niet, want die klinkers liggen er nog steeds. Dus weer doorrijden naar de goede Z.
 


3. na Kampioen asfaltweg R
Kampioen is met een hoofdletter geschreven, wij zoeken daarom naar iemand die Kampioen heet. Op het eerste plaatje zien we wel de kampioenen van 2013, maar niemand van hen heet Kampioen, dus rijden we door. Omdat we zo gefocust zijn op een naam van een persoon, keuren we de titel Kampioen, van de ANWB, af, zodat we onze eerste foute C noteren.
 


AB 5. na voor, voor bij, bij "Na" L
Even kijken, wat is een 'voor', wat is een 'bij'. Dan zien we een volgorde fout in de routebeschrijving. De opdracht is wel uitvoerbaar als er staat: na voor, bij "Na", voor bij L. Nu rijden we door naar de goede D.
 


AB-klasse:
Modificatie opdracht 6 en 7
Nadat u het verkeersbord aanduidende einde bebouwde kom gepasseerd bent, geldt voor alle door de uitzetters geplaatste borden, dat deze na passage 180 graden zijn gedraaid, dit met uitzondering van routecontroles en herstelopdrachten. U mag alleen officiële wegen berijden.
AB 6. na eenrichtingsweg aanhoudend L
AB 7. 1e weg R

Een aanhoudend opdracht is altijd even opletten en met bovenstaande tekst is het dubbel opletten. We zien meteen de eenrichtingsweg en komen even later bij een verkeersbord verplichte rijrichting wat na passage is gedraaid en dus niet meer geldig is. Even later maakt een herstelopdracht het nog wat moeilijker. Toch denken we dat we het goed doen als we na de aanhoudend opdracht en een paar rondjes verder opdracht 7. uitvoeren. Daarbij zien we over het hoofd dat de eenrichtingsweg al als oriënteringspunt is gebruikt en noteren de foute F.
Zie situatieschets
 


8. na situatieschets en "VERBODEN VOOR PUZZELAARS" R
We zien de tekst op een verkeersbord. Mogen we nu doorrijden of niet. Gelukkig staan we een beetje scheef voor het bord, waardoor we zien dat de tekst los is van het verkeersbord. Dit verkeersbord betekent: 'Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee'. We mogen dus niet doorrijden en halen niet de foute K.
 


AB 10. na "SOS" R (MUG)
14. na boa R (MUG)
15. na selfie weg R

Ja, eindelijk een paar makkelijke vallen achter elkaar. We keuren alle bordjes af. Bij SOS blijven we spaties zien, de boa is onvindbaar, want een beo is geen boa en met een spiegeltje heb je nog geen selfie. We noteren de goede controles L, 3, 12 en O.
 

 

 


AB 17. na witte invalidenwagen en witte P viersprong R
We vinden dit een leuke routeopdracht, omdat de bedoelde 'witte P' nooit vindbaar kan zijn. Volgens het reglement is een P een verkeerspaddenstoel, die verwijst naar minimaal één woonplaats in Nederland. Alleen als er een woonplaats op moet staan kan die nooit meer wit zijn. Bij goed zoeken vinden we een mooie 'witte paddenstoel' die we dus meteen weer afkeuren, we halen 2x de goede P.
 


18. na wout en slingeraap L (MUG)
Na ouderwets opzoeken in de Van Dale, lezen we dat een @, ook wel een slingeraap wordt genoemd. De wout nemen we voor lief en gaan links.
 


AB 19. na RC "U" L
AB 20. na klinker L (MUG)
Gelukkig is het droog, want we moeten om een boom rondjes rijden. Dat doen we niet, we stappen uit en lopen rondjes op zoek naar klinkers. We zien RC "U" en 2 AMBC-pijlen en een stuk beton in de vorm van een klinker. Het stuk beton keuren we af, want in Van Dale staat dat een klinker een gebakken steen is, de 2 letters A van de AMBC-pijlen keuren we goed en de "U" van de RC keuren we goed. Ook al is de RC "U" in de vorige opdracht al gebruikt, wij vinden dat we een onderdeel van deze RC mogen gebruiken in de vorm van de gezochte 'klinker'. Uiteindelijk hebben we hele andere gedachten dan de uitzetters, toch noteren we bijna de goede reeks U’s en N-en, wel 30 strafpunten.
Zie situatieschets
 


AB 21. na 2 producten en 2 sommen R (MUG)
Ook hier lezen we in Van Dale dat product een uitkomst is van een vermenigvuldiging én dat het een resultaat is. Wij zoeken en zoeken en zien echter het hele bordje als 'resultaat' over het hoofd. Ook al voelen we dat de opdracht na de eerste 2 bordjes uitvoerbaar moet zijn, we zien het niet en rijden door. Ons 'resultaat' is 30 strafpunten.
 


22. na situatieschets en kapitaal L (MUG)
Weer Van Dale, het muntje als speelgoedgeld keuren we af en rijden al door, dan ineens lezen we dat een kapitaal ook een hoofdletter mag zijn. Wij terug. En ja wel hoor, de tekst 'MILJOEN' bestaat uit kapitalen, zodat we de goede letter S halen.

AB-klasse
Modificatie opdracht 25
Na passage van een cijfer is dit cijfer met 1 verhoogd.
AB 25. einde weg R

Wel een beetje dom van ons. We hebben niet goed opgelet in de Teamrit. Toen hebben we dezelfde soort routeopdracht fout gedaan en is ons uitgelegd waarom en nu rijden we weer fout. De clou van de opdracht is dat de herstelopdracht 1x: 1L niet wijzigt. De RC 6 wordt RC 7, daar kom je dan dus voor de eerste keer langs, ook al lijkt het dat je er voor de 2de keer langs de 6 komt, niet dus. Weer 30 strafpunten. Daarnaast moeten we extra in vakje 45 de 6 en in vakje 56 de 7 noteren. Even nadenken of we dat goed doen en dat blijkt ook goed te zijn.
Zie situatieschets
 


26. na linkerschoen en rechterschoen R (MUG)
De afdrukken van de zolen zien wij niet als schoenen, de verborgen herstelopdracht 1R – 1L zien we wel, we rijden naar de goede X en Y. Op de volgende afbeelding bevinden de schoenen zich niet na elkaar, ze overlappen elkaar, dus rijden we door naar de goede V.
 


31. Als u denkt dat AMBC Achterveld dit jaar 55 jaar bestaat, gaat u na de situatieschets 1e weg L. Als u denkt dat AMBC Achterveld dit jaar 56 jaar bestaat, gaat u na de situatieschets 2e weg L. Als u wat anders denkt, gaat u rechtdoor.
32. na brug, brug en Piet Niet asfaltweg L

Wij zien meteen de afkorting AMBC in de routeopdracht. Deze afkorting mag volgens het reglement niet gebruikt worden in de routebeschrijving. We rijden daarom door naar de goede controle. Maar waar is die? Is die weggehaald? Uiteindelijk rijden we door naar de RC 9 en dit blijkt goed te zijn. Hierdoor slaan we routeopdracht 32. na brug, brug en Piet Niet asfaltweg L over.
 


34. na kop en staart "Lambalgseweg" L
Achter de opdracht staat geen (MUG), dus kijken we even om ons heen, kijken elkaar aan en besluiten dat die kop en staart er wel is. Dan komen we bij een afbeelding, waar ons vermoeden ook nog eens door bevestigd wordt. Eerst zien we de kop van de pijl en dan de staart van de hond. Ook de "Lambalgseweg" is correct. We halen daarom niet de foute D, die wel erg naar ons lonkt.

AB 36. na brug, huisnummer "39" en "SCHERPENZEEL" L
Soms heb je dat wel eens. Dan is de rit afgelopen en lezen we de uitleg en komen er samen achter dat we bij één opdracht langs elkaar heen hebben gepraat. Zo is het bij deze opdracht bij ons gegaan. De navigator leest de opdracht, benoemd tot 4x toe dat 'huisnummer' voluit staat geschreven, bestuurder slaat linksaf en we noteren 30 strafpunten erbij. Tja……

AB 38. na stempelcontrole en oranje vlag L (MUG) (je mag over de parkeervakken rijden)
Voordat we bij de stempelcontrole komen, zijn we het er al over eens dat we na de oranje vlag bij de stempelcontrole nog een oranje vlag moeten zien. En dat is zo. We bedoelen dan niet de Hup Holland Hup vlag. We bedoelen natuurlijk de oranje poststempel, die rechts bovenin de afbeelding is gezet. Uit de auto stappen wordt beloond, want vanuit de auto is de poststempel eigenlijk niet goed te zien. We halen 2x de goede G.
 


40. "Voskuilerdijk" L
Natuurlijk zien we de onderstreping onder het woordje DOEN. Dit houdt in dat de weg ook nog de straatnaam "Doen" heeft, wat betekent dat de weg 2 namen heeft en dat mag volgens het reglement niet. We zijn gewoon iets te enthousiast over het idee dat we de val doorhebben. Nou, we donderen er heel hard in. Natuurlijk moet de DOEN met zwarte tekst zijn geschreven. We halen de foute F.
 


41. na "EERST DENKEN DAN DOEN!" en "24, 26, 28" L (VADNA)
De tekst hebben we bij opdracht 40 al gezien en keuren we goed. De "24, 26, 28" vinden we even later ook. We rijden naar de goede I. Op weg naar opdracht 42 zien we een raar oranje bord met een grote zwarte letter H erop. De letter H negeren we, want deze is niet conform het voorbeeldenbord bij de inschrijftafel. De herstelopdracht voeren we natuurlijk wel uit.
 


42. na "150 M" viersprong L

We zien het bord "na 150 M" en ook dat de aanhalingstekens niet goed staan. We rijden door naar de goede L. De herstelopdracht laat ons niet keren. Nee, we moeten een lang rondje rijden. Dit doen we braaf en worden daarvoor beloond met een langsrijder M.
 


43. na H "18" en verkeersbord "Stop" R
We stoppen netjes voor het verkeersbord en kijken goed uit of er verkeer aankomt. Daarna zoeken we de weg die de naam "Stop" heeft. Die vinden we niet en rijden door. De foute K laten we rechts liggen.
 


AB-klasse
Modificatie
Vanwege door de uitzetters geplaatste straatnaamborden, dient u vanaf hier de officiële straatnaamborden als niet aanwezig te beschouwen.
AB 47. "Wel blijven opletten" R

We zoeken naar een weg die "Wel blijven opletten" heet. We zien een zelfgemaakt bordje en ook dat de onderstreping niet goed is. We halen de goede B, die hoog aan een lantaarnpaal vast zit.
 


49. na "DE LAATSTE LOODJES" viersprong R

Nu zoeken we naar een tekst en die vinden we. Ook viersprong R is uitvoerbaar.

AB 50. "Finish" L
De laatste opdracht. Onze ervaring met de laatste opdracht is dat je dan goed op moet letten en ons gevoel is juist. In de naam van de weg "Finish" die we zoeken, is een extra lettertje gezet. Dus rijden we door. De herstelopdracht zegt dat we nu de "Rentinckstraat" rechts in moeten rijden. Helaas voor de uitzetters, deze weg kunnen we niet vinden en rijden weer door. Na de volgende hersteller kunnen we wel finishen. We noteren de goede Z en A.
 


Aan de rit hebben we een goed gevoel overgehouden. We zagen veel vallen en zijn er ook een paar ingedonderd. Uiteindelijk leverde dit een 6de plek op in de A-klasse, we hadden 2 foutjes meer dan de concurrentie.

Otto en Jasper Edelenbosch.

 

Verslag C-klasse

5. na voor, bij "Na" L
Even goed lezen wat er staat. Een voor is een geul na het ploegen. "Na" is een straatnaam, dit straatnaambord was bijgeplaatst. In de routebeschrijving staan straatnamen tussen aanhalingstekens en de straatnaam bevat naast een hoofdletter ook een kleine letter.
 


6. na eenrichtingsweg asfaltweg R

De eenrichtingsweg was bij de brandweerkazerne. Daarna op de viersprong vanwege het miniatuur verkeersbord verplicht naar links en daar niet asfaltweg rechts uitvoeren.
Zie situatieschets

10. na "S.O.S." R (MUG)
Tekst (in routebeschrijving staat dit in hoofdletters en tussen aanhalingstekens) moet op het bord staan zoals het in de routebeschrijving staat. Op het eerste bord ontbraken de punten tussen de letters. Op het tweede bord stond de gezochte tekst.
 


17. na invalidenwagen en "P" viersprong R

De invalidenwagen was gemakkelijk te vinden op het verkeersbord. De tekst "P" stond op het volgende verkeersbord.

19. na RC "U" L
20. na "AMBC" L

Na het uitvoeren van opdracht 19 kwam je bij routecontrole N, die je verder liet gaan met opdracht 20. De tekst "AMBC" stond op de steen, dan de ritpijl opvolgen en naar links. Weer bij RC N, die je weer door liet gaan met opdracht 20. De volgende tekst "AMBC" staat op de ritpijl, dus weer naar links. RC N, dus weer verder met opdracht 20. Dan is er geen tekst "AMBC" meer te vinden, dus doorrijden naar de afsluitende RC 5.
Zie situatieschets
 


24. 1e weg L
25. einde weg R

Na in opdracht 24 het terrein bij De Breehoek op te zijn gereden, op zoek naar einde weg, een makkelijk opdracht. Onderweg kwam je langs RC 6, deze noteren in het eerstvolgende vrije vakje en vakje 45 vanwege de herstelopdracht. Ook de herstelopdracht 1x: 1L uitvoeren. Daarna kwam je weer bij RC 6, deze weer noteren in het eerstvolgende vrije vakje en in vakje 45. Dan doorrijden, vervolgens kwam je bij RC H met de herstelopdracht ER (einde weg rechts), deze uitvoeren en je kwam bij RC W, die je door liet gaan met opdracht D.
Zie situatieschets
 


36. na burg, H "39" en "SCHERPENZEEL" L
Goed opletten wat er staat. Burg, dat is iets anders dan een brug. Een burg was niet te vinden.
 


38. na oranje vlag en oranje vlag L (MUG) (je mag over de parkeervakken rijden)

Na de oranje vlag van de stempelcontrole op zoek naar een volgende oranje vlag. De Hup Holland Hup vlag was niet helemaal oranje, wel de postvlag. Dus bij de 2e mogelijkheid de opdracht uitvoeren.
 


46. "Finish" L

Op zoek naar een straat met de naam Finish. Op het bijgeplaatste straatnaambord stond Finisch, dus doorrijden. RC Z liet je keren en Rentinckstraat rechts uitvoeren. Zo kwam je bij de gele finishvlag.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag AB-klasse: Otto en Jasper Edelenbosch.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter