Verslagen 2019
  Verslagen 2018
  Verslagen 2017
  Verslagen 2016
  Verslagen 2015
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
      Lenterit
      Oranjerit
      Pinksterrit
      Allerhanderit
      Wijnrit
      Snertrit
  Verslagen 2011
  Verslagen 2005 - 2010
  Verslagen 1998 - 2004

Verslag Snertrit 2012
 

uitzetters:     Paddy Jans uit wijk bij Duurstede en Joan Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
18 november 2012

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A- en B-klasse  Rit C-klasse  Uitleg
           
 Situatie opdr. 5-6  Situatie opdr. 14-15  Situatie opdr. 32-34


Voordat wij aan het ritverslag beginnen, willen we ons eerst even aan u voorstellen. Mijn vrouw en tevens navigator is Hanny Vrielink en mijn naam is Herman met dezelfde achternaam en wonen in Rhenen. Door de preses van de AMBC werd ons gevraagd een kort verslag over de snertrit te schrijven, met een volmondig ja en de belofte dat ik (Herman) probeer het kort te houden, klim ik in de pen of beter gezegd achter het toetsenbord. Maar om eerlijk te zijn, met uitzetters als Paddy Jans (geen familie van Jan Jans en de kinderen) en Joan Oostveen lukt het al moeilijk om er kort over te praten, laat staan te schrijven. Het zijn twee geroutineerde uitzetters/rijders en als deelnemer(s) aan de snertrit moet je dan erg goed voorbereid zijn op de soms dubbele vallen in een opdracht, want daar zijn deze heren goed in. Dus de voorbereiding op deze snertrit hebben we anders aangepakt dan in voorgaande ritten. Wij wisten sowieso dat de maand november zware kost zal worden en dan hebben we het niet alleen over de snert in De Moespot, nee, je gaat het reglement nog eens doorspitten of de opdrachten van vorige ritten van deze uitzetters nog eens nalezen om hun gedachtengang over diverse opdrachten te doorgronden, zoiets als: na twee slimmerikken links, aan deze opdracht hebben wij niet veel aandacht geschonken, omdat zowel het een als het ander niet klopt, de foto van de uitzetters was wel duidelijk, of: na verkeersbord dat klopt links, we hebben er een tijdje bij gestaan maar niets gehoord. Dit waren zomaar enkele opdrachten uit de vorige ritten van deze uitzetters, soms zijn de opdrachten wat moeilijker maar daar geeft iedere deelnemer zijn/haar eigen interpretatie aan.
 


Je hebt soms ook van die momenten in het leven dat je denkt bijna alles op het gebied van puzzelritten te begrijpen en dan vooral jezelf wijs te maken nooit meer in de fout te gaan bij de opdrachten in een rit waarvan het vermoeden bestaat dat je in een ver verleden zoiets al hebt uitgevoerd. Maar beste deelnemers, dat is een illusie, ongeacht het aantal jaren dat wij al meedoen aan puzzelritten, steeds tuinen wij, en gelukkig ook andere rijders, er weer met open ogen in. De tijd dat we met bijvoorbeeld 0 strafpunten aan de finish komen, ligt al een generatie achter ons. Een vergelijking met die tijd over de opdrachten en de eventuele opbouw van een rit kun je natuurlijk niet maken, de lat is nu wat hoger gelegd als het om de trukendoos gaat. Heel wat denkwerk en gepuzzel gaat er aan vooraf om een rit van enig niveau op papier te krijgen, daarna wordt de rit gecontroleerd op eventuele oneffenheden. Het resultaat hiervan zien we dan terug in het aantal deelnemers per rit en dat is boven het landelijk gemiddelde, chapeau. Toch blijft de motivatie om het steeds beter te doen met de ritten van de AMBC groot. Daarnaast is het plezier en de spanning om tot een nog mooier resultaat te komen in de rit een niet te evenaren uitdaging. Helaas hebben wij niet alle ritten in 2012 bij de AMBC kunnen rijden. We hebben door diverse omstandigheden een stapje terug moeten doen, maar waar mogelijk zullen we graag meedoen. De snertrit, wat we niet al te letterlijk nemen, staat dan ook weer in onze agenda voor 2013. Om deze misschien wat lange inleiding te eindigen, willen wij er dit nog even aan toevoegen, het was voor ons in alle opzichten een gezellige puzzelmiddag met daarbij heerlijke snert met roggebrood en spek.
 


Nadat we om ongeveer 13.30 uur in De Moespot aankwamen, dronken we ons eerst nog enige moed in met een sterk bakje koffie, alvorens de strijd aan te gaan met uitzetters en deelnemers van de rit. Dat de start echter meer leek op een valse start, kwam door twee oorzaken. Na de inschrijving kregen we van Paddy een erg kleine routebeschrijving mee, niet groter dan een luciferdoosje, knap gedaan om het zo klein te krijgen, maar het lezen daarvan ging wat moeilijk, ja ja die Paddy is me er één, trouwens de krullenbol die altijd met hem meerijdt, houdt ook wel van een geintje. Toen we uiteindelijk startklaar waren, moest Hanny naar een zekere plaats en dat duurde en duurde maar, kortom veel te laat gestart.

De routebeschrijving begint vaak met een aanvullend reglement, de belangrijkste omschrijvingen zal ik hiervan vermelden, omdat deze in het ritverslag van toepassing zijn.

A. Achter de routeopdrachten kan tussen haakjes een afgekorte (hulp-) aanwijzing van de uitzetter voor komen, de betekenis van de volgende afkortingen zijn.
GA: Grote Afstand
MUG: Uitsluitend Materiaal gebruiken dat kennelijk door de Uitzetter Geplaatst is, met uitzondering van wegen en wegsituaties.
F. Klinkerstroken in het wegdek ten behoeve van verkeersdrempels, verhogingen of reparaties van opbrekingen in het wegdek dient u als asfalt te beschouwen.

Dan nu het beloofde ritverslag zoals wij die hebben ervaren.

Routebeschrijving A-klasse en B-klasse
Start bij blauwe vlag in de Rentinckstraat
1. voor klinkerweg, 1e weg links

Voor ons begint hier al het eerste probleem, te gehaast en daardoor het aanvullend reglement niet goed gelezen onder sub F, er lag een verkeersdrempel in de weg, letterlijk en figuurlijk. Maar om van klinkers opeens asfalt te maken, is toch ook wel een wonder, kortom 30 strafpuntjes.
 


2. na verkeersbord aanduidende overstekende molen asfaltweg rechts (MUG)
Of de uitzetters hier al een klap van de molen hebben gehad, zou voor de voortgang met de opdrachten in de rit niet goed zijn. We gaan er nog maar even niet van uit en negeren deze opdracht, omdat een dergelijk verkeersbord niet bestaat, naar opvangcontrole.

5. na bushaltebord en bushaltebord, bij WW, voor voorrangsweg, asfaltweg links
Dat we ons niet goed voorbereid hebben, blijkt wel uit het volgende. Aangekomen bij de WW direct naar links, want je wilt zo snel mogelijk van de drukke doorgaande weg af. Hanny viel het gelijk op dat één van de verkeersbordjes 'niet goed' was, later bij de uitleg werd ik het even niet. Door het verkeersbordje D5 heeft de weg twee aarden (asfalt en klinkers) en dat hadden we even niet door (zie situatieschets).
 


6. na 2 verkeersborden links (MUG)
Zo moeilijk was deze opdracht niet, maar door de fratsen van deze uitzetters raak je goed in de war. Eerst automatisch naar links door verkeersbordje D5, dan nemen we langs de route de 2 goede verkeersbordjes en gaan dan linksaf. Hier begint dan voor ons de fout doordat we niet goed op de herstelopdracht gelezen hebben om het nogmaals uit te voeren, tja leeftijd? (zie situatieschets).
 


Onderweg naar opdracht 7 zijn we bij het driehoekje rechtdoor gereden, omdat de naar links wijzende AMBC-ritpijl met punten in strijd is met het voorbeeldenbord, hier de goede letter H genoteerd.
 


7. na viersprong, "25" en viersprong, "'t Jannendorp" links (GA)
Toen wij hier de afbeelding van een viersprong zagen, wisten we direct dat deze opdracht niet uitvoerbaar was. Een viersprong (wegsituatie) moet op je bereden weg uitmonden en kan derhalve nooit een afbeelding zijn. Soms doen we ook nog wel iets goed.
 


8. na voertuig dat kan rijden en varen links (MUG)
De voorpret is soms nog leuker dan de clou als je denkt dat er vast wel een auto van de uitzetter is afgebeeld, maar helaas het was een amfibie voertuig. We hebben staan dubben of het ding werkelijk kan rijden, wij zoeken het misschien ook te ver. Maar stel, je neemt een foto van bijvoorbeeld de uitzetter en een fiets en de opdracht is dan: na iemand die kan fietsen links, nou dan vraag je je toch af of deze opdracht uitvoerbaar is. We hebben maar naar de gedachtengang van de uitzetters gehandeld en zijn rechtdoor gereden naar controle O, de varen vonden we niet, dus weer 30 erbij.

11. na 2e viersprong, VRVV, brug en "GLINDSTER" , bij WW, asfaltweg links (GA)
Een heleboel oriënteringspunten waarvan er één fout geschreven is, de VRVV. Het blijft natuurlijk altijd goed opletten bij het lezen van de routebeschrijving. Even rechtdoor naar controle J.

13. na "30 KM/H" viersprong links (GA)
Op de heenreis naar De Moespot zagen wij dit kleine verkeersbordje links bij de viersprong staan en dat soort situaties moet je goed onthouden. Toch nog wel even gecontroleerd of er niets was veranderd, want dat doen deze heren ook wel eens, de slimmeriken.
 


14. na "PIL" 1e weg links
15. voor RC rechts

Hier hebben wij de wandelschoenen maar aangetrokken, want het was erg druk met allerlei medestrijders. Eerst moest je onderkennen dat met de tekst geknutseld was, het waren twee bordjes, een P en het andere met IL, dat betekent eerste weg links, een herstelopdracht gaat voor op je routebeschrijving. Er waren ook enkele wandelaars die er niet direct uitkwamen en de situatie gingen tekenen. Een andere strijder gaf toe dat hij aan een pil toe was. Maar door even attent te blijven, kwam je er prima uit. (zie situatieschets).
 


16. na "31", logo van Volkswagen en logo van Audi links
Vooraf denk je al, dit kan niet moeilijk zijn, dit zijn hele bekende logo’s, maar bij deze heren weet je het maar nooit. Ondanks dat we beide logo’s vonden, zagen we niet de kleine o in de cirkel. Ben je in een hoera stemming, flikken de uitzetters dit weer. Zelfs iemand attendeerde mij nog op het feit dat het geen Olympische ringen waren. "Nee", zei ik, "er staan te veel ringen op". Hoe duf kun je zijn.
 


18. 1ste gelegenheid links
Zo mag 1ste niet in de routebeschrijving voor komen, simpel, het moet 1e of eerste zijn. Het goed lezen van de routebeschrijving scheelt soms wel 3 of 4 fouten en dat maakt in sommige ritten net het verschil.

19. na een getal dat gelijk is aan het totaal aantal stippen op een compleet dominospel en het aantal stenen gelijk aan dat van een dominospel links (U mag niet over de parkeervakken rijden)
Het leek op deze parkeerplaats wel een kermisattractie, wat een wirwar aan auto's. In overleg met Hanny proberen we hier zo snel mogelijk weg te zijn, want uiteraard hadden we de clou wel door, dus op zoek naar het aantal stippen, stenen waren er genoeg. Maar hoe snel kun je zijn in een foute beoordeling, i.p.v. 168 stippen nemen we het andere getal, niet even controleren op je mobiel, want in dat tijdperk zijn we al een tijdje bezig, nee eigenwijs doorrijden, verder geen commentaar.
 

 

 


21. bij "VIJVERLAAN", "Vijverlaan" rechts
In eerste instantie doen we deze opdracht goed, het straatnaambordje staat in de bij-positie en is dus voor de beoordeling niet achterwaarts, direct naar rechts. Later bij de vijver zijn we in de fout gegaan, omdat het straatnaambord op enige afstand wat voor ons, ondanks de dubbele focus, een groot probleem is. Zo gaat het wel lekker met het aantal foute controles.

25. Als de oppervlakte van uw controlekaart meer is dan vijftigduizend vierkante millimeter dan gaat u 1e weg links; als die meer is dan zestigduizend vierkante millimeter dan gaat u 2e weg L
Nu hebben wij het niet zo op vragen e.d. in puzzelritten, nooit ons sterkste punt geweest en in rekenen was ik nooit een uitblinker. Toch maar een poging gewaagd en verkeerd gegokt.
 


27. na brug, brug en mijter links
De bruggen waren het probleem niet, maar aangekomen bij de mijter was het toch even schrikken. Zie je daar als goedheiligman een bekend gezicht onder de mijter zitten, je raakt gelijk van je à propos, maar eerlijk gezegd, met mijter leek het nog wel wat, en zonder tja....., toch dit punt goed uitgevoerd door de scherp geplaatste ritpijl.

28. voor verkeersbord aanduidende gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan op het bord is aangegeven, asfaltweg links
Als het verkeersbordje wel goed zou zijn, kon je er onmogelijk inrijden, maar met enig knutselwerk zag het er heel anders uit en daarom gewoon rechtdoor. Deze truc is al een keer vaker gebruikt, maar het blijft nogmaals steeds goed opletten en ook wij zeggen nooit meer, dat doen we niet meer fout.
 


30. na brug, H "39" en als u letter A heeft genoteerd op uw controlekaart, gaat u "P. Jansweg" R
Hier waren de uitzetters en controleurs even de controle kwijt, want een controlekaart is een los object, met een onderstreping van controlekaart zoals in opdracht 25 ben je van dat probleem af. Trouwens de controle A niet genoteerd, omdat deze niet voldoet aan de controles op het voorbeeldenbord, er staat veel meer op de afbeelding, zo hebben wij het geïnterpreteerd.
 


31. "Burg Roëll-laan" links
Het ging hier alleen om de tekstval er stond geen punt achter Burg in de routebeschrijving.

32. na "CHAUFFEURS" VOORUIT INRIJDEN!", "GLASHORST", "MONSTER PUT" en PAS OP VAL, eenrichtingsweg rechts
Een hele mond vol als je dit allemaal opleest, de teksten waren prima te vinden. In eerste instantie denk je dat bij PAS OP VAL de aanhalingstekens vergeten zijn. Maar door de woorden PAS OP ben je extra op je hoede, vandaar dat we de bankpas op de muizenval doorhadden. Een leuk gevonden opdracht, maar het blijven ratten die uitzetters (zie situatieschets).
 

 


33. na "HK" links (MUG, u mag over de parkeervakken rijden)
Een prachtige opdracht, niet alleen omdat we het goed uitgevoerd hebben. Je moest eerst blijven denken dat je nog steeds op een eenrichtingsweg rijdt, dus niet keren bij HK, maar na het ommetje (perkje) kon dat wel even rond rijden en klaar is Kees eh, Herman (zie situatieschets).

36. na legkip, broedkip, krielkip, plofkip, inloopkip en uitloopkip asfaltweg links
Hier was het een gekakel van jewelste, de dames wisten alles te vertellen over de legkip en broedkip, de heren daarentegen wisten alles over de in- en uitloopkip, maar het kwam er kort gezegd op neer, dat velen stonden te kakelen als een kip zonder kop. Deze staat er niet bij, merkte iemand op, het kan gek verkeren, toch wel gelachen hier. Wij hebben de hennen en hanen maar laten kukelen en doorgereden naar de opvangkip.
 

 

 


37. "Snertstraat" links

Dit werd onze laatste fout in de rit, we hadden de clou niet door met de aanhalingstekens. Bij de volgende situatie wel uitgevoerd, maar daar was het bordje blauw en we weten het, achteraf, dat moet zwart zijn. De rest deden we wel goed, maar dat had geen gevolg voor een goede afloop.

39. na H "18" en Dixi rechts
Het is soms net als met regenachtig weer, je krijgt dan wat sneller aandrang om te wateren. Zo ook met deze Dixi, zien doet wateren, Hanny wilde nog even gaan, maar gelukkig was die bezet. De muis had een andere naam en Dixi is een eigennaam en die was er niet in een persoon.
 


Vanaf deze opdracht geen moeilijkheden meer gehad of het moet al bij opdracht 42 zijn, waarvan wij de controle A ontdekten en tevens de vraag opriepen, waarom staat die daar? Wij weer terug, misschien heeft er ergens een DLW gestaan of een verkeersbordje. Al met al niets gevonden, maar wel een hoop tijd verloren.

Dit was het einde van het ritverslag, hopende dat het niet te lang geworden is. Met deze laatste woorden over de rit willen wij in de eerste plaats de uitzetters en controleurs van de snertrit heel hartelijk bedanken voor deze prachtige rit. We hebben er met veel plezier aan deelgenomen en hopen dat het in 2013 een evenaring wordt van al dit moois, Paddy en Joan nogmaals bedankt en een dikke kus van Hanny.

Hanny en Herman Vrielink.

Verslag C-klasse-opdrachten.

1. voor achtien klinkers, 1e weg links
De uitzetters controleren of de navigators bij de eerste opdracht al scherp zijn. Toch wel de typefout gezien?

14. na "PIL" viersprong links
Het bord PIL bestond uit 2 delen: P en 1L. Eerst de herstelopdracht 1L uitvoeren, daarna stond de juiste tekst PIL en vervolgens op de viersprong de opdracht uitvoeren.
 


21. "Vijverlaan" rechts

De eerste weg net na het gebouw had al de naam Vijverlaan door het bijgeplaatste straatnaambord. Door de herstelopdracht nogmaals de opdracht uitvoeren bij de vijver.

33. na "HK" links (MUG, u mag over de parkeervakken rijden)
Op een eenrichtingsweg mag niet gekeerd worden. Na de tekst HK was het mogelijk de opdracht uit te voeren. De herstelopdracht bij de routecontrole gaf opdracht te keren en door te gaan met de volgende opdracht.

C-klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.

Verslag: Hanny en Herman Vrielink. 


omhoog