Verslagen 2021 - heden
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2015
      Lenterit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Snertrit
  Verslagen 2014
  Verslagen 2013
  Verslagen 2012
  Verslagen 2011
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2015

uitzetters:    Paddy Jans uit Wijk bij Duurstede en Joan Oostveen uit Cothen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit Scherpenzeel
15 november 2015

Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit B-klasse  Rit C-klasse
           
 Uitleg  Situatie opdr. 9  Situatie opdr._21
           
 Situatie opdr. 29  Situatie opdr. 41  Situatie opdr. 50

Vol goede moed vertrokken we rond 13.00 uur om te beginnen met onze puzzelrit in de B-klasse. Hoewel we natuurlijk vanuit de tussenstand al wel wisten dat we niet meer als eerste (of tweede) zouden kunnen eindigen in het eindklassement van de clubcompetitie, moesten we er toch nog wel iets voor doen om de derde plaats veilig te stellen. We wisten dus dat we flink aan de bak moesten.
 
1. na H "25", H "23", "21" en "H "1", viersprong links
Alhoewel je natuurlijk nooit voor honderd procent zeker weet of je het goed doet, leek ons de eerste val niet al te moeilijk. We zagen de extra kommaatjes en haalden netjes aan de overkant van de straat de eerste RC, de B, op.

Huisnummerbordje 21 Huisnummerbordje 25 Huisnummerbordje 1 (redelijk scherp)

3. na geldautomaat van de Rabobank, "W. van Amelsfoortstraat" rechts
Bij de volgende val zagen we goed dat de straatnaam niet klopte en dat er na het keren aan de linkerkant geen asfaltwegen waren, maar het weggetje bij de begraafplaats zagen we na de tweede keer keren over het hoofd. En daarmee was, bleek achteraf natuurlijk, onze eerste fout een feit. Na afloop zou blijken dat het de eerste van een flink aantal fouten zou zijn.
 
Geldautomaat van de Rabobank W. van Amersfoortstraat Keren en asfaltweg L
 
De weg begint met klinkers RC I Let op het weggetje naar de begraafplaats

4. na twee wigwammen asfaltweg rechts
5. na fietsende hond viersprong rechts

Bij punt 4 en punt 5 wisten we dat het meervoud van wigwam niet wigwammen maar wigwams moest zijn en dat je niet kon zien of de hond wel bewoog op de fiets.
 
Wigwammen?  Achter een struik...  Twee wigwams
 
Fietsende hond kanariepietje? Een kanariepietje

BC 9. na kanariepietje asfaltweg rechts (MUG)
Ook punt 9 was voor ons eigenlijk geen probleem. Wij kennen het kanariepietje ook als vlinder/motje maar zagen vervolgens routecontrole L over het hoofd; foutje........ Zie situatieschets.
 
11. na brug en "SNERT", voor hocker rechts (GA, VADNA)
Bij punt 11 bleek daarna dat we een nieuwe uitgave van "Het Groene Boekje" moeten aanschaffen, want in onze editie stond het woordje hocker niet vermeld en werd door ons dus (foutief) geïnterpreteerd als een Engels woord.
 
Hocker Verkeersbord op peilwagen opvolgen Peilwagen?
 
Peilwagen, daar kwam je niet meer aan toe Makelaar Makelaar

12. na "SNERT", voor peilwagen rechts

Het verkeersbord op de afbeelding van de peilwagen?? bij punt 12 gaf aan dat we dat voertuig aan de rechterzijde moesten passeren, dus deden we dat ook maar. Dat leverde dan gelukkig weer een goede controleletter op.
 
15. na makelaar rechts (MUG, VADNA)
Omdat kennelijk een van de bewoners bij punt 15 een afplaksticker had weggehaald, werd deze val geneutraliseerd. Anders hadden we hier ook weer 30 strafpunten opgelopen, omdat wij een makelaar niet anders kenden dan een persoon en niet als een ding aan de nok van een huis of gebouw.
 
Een massagebed? Massagebed Massagebed

BC 16. na "BARNEVELD", bij massagebed, voor viaduct asfaltweg links (GA)
Voor punt 16 gingen we op zoek naar een afbeelding van een bed of een afbeelding van mensen die in gebed zijn. We vonden allebei de afbeeldingen maar wij beoordeelden dat het bed niet een specifiek bed was waarop je gemasseerd moest worden en dat op de foto van het "gebed" niet te zien was dat de mensen aan het bidden waren. Daar hadden we dus alweer een fout aan onze broek.
 
17. na kleine karekiet en grote karekiet weg rechts (MUG)
Daarna zagen we de afbeeldingen van de karekieten vlak achter het viaduct over het hoofd en haalden we onze volgende fout op.
 
Net na het viaduct Karakieten Karakiet

 

Karakiet Viersprong met verkeerbordje Verkeersbord is nog niet geldig

20. na "OLDENBARNEVELDERWEG", tram en viersprong, "Begoniastraat" links
Gevolgd door het niet weten dat het nieuwe verkeersbord met de tram pas op 01-01-2016 van kracht is, waren dat dus vier fouten direct na elkaar.
 
Bij het nakijken na de rit zakte de moed ons ondertussen in de schoenen. Alleen al op de eerste bladzijde van de routebeschrijving hadden we al zes fouten; dat zag er dus beslist niet goed uit en voorspelde weinig goeds voor het restant van de rit.
 
AB 21. eerste weg links (is parkeerterrein van de Lidl)
AB 22. tweede asfaltweg links
AB 23. aanhoudend na WW en RC asfaltweg links
AB 24. einde weg rechts

Blaadje van de routebeschrijving omslaan en weer verder controleren. Het ging bij de Lidl op het parkeerterrein al weer meteen fout; op de een of andere manier misten we daar de laatste letter en dus weer een foutje erbij. Zie situatieschets.
 
Lidl terrein

Wegwijzer en RC bij Aldi Verkeersbord verleen voorrang verkeersbord doodlopende weg
 
Verkeersbord voorrangsweg Verkeersbord voorrangsweg Verkeersbord voorrangsweg

26. na verkeersbord aanduidende verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, voor verkeersbord aanduidende doodlopende weg, voorrangsweg rechts

Gelukkig konden we de situatie bij punt 26 goed interpreteren en kwamen we daar zonder fout doorheen.

31. na wafel, op rotonde asfaltweg rechts (MUG)
Op de afbeelding bij punt 31 zagen we goed dat iemand met een grote "waffel" een iets minder grote wafel op wilde gaan eten, maar we hadden niet gedacht aan het feit dat MUG alleen maar niet geldt voor wegen en wegsituaties en dus wel voor rotondes. En nee, ......... de uitzetter had daar geen rotonde neergelegd! Weer een fout voor ons.

Wafel Achttien neuzen Achttien neuzen
 
WW op rotonde WW op rotonde WW op rotonde

34. na achtien neuzen asfaltweg rechts (MUG)
35. einde weg rechts
36. na WW op rotonde rechts

Verderop zagen we dat achttien niet goed geschreven was en dat de wegwijzer echt wel aan de rechterkant op de rotonde zou moeten staan.
 
37. na eerste wereldoorlogsmonument asfaltweg links
Ook het Monument op de Dam interpreteerden we goed.

WW op rotonde Eerste monument Tweede monument

40. "Koolhovenstraat" links
We zagen gelukkig ook, toen we de rotonde overgestoken waren naar het andere gedeelte van het industrieterrein, dat de Koolhovenstraat door de onderstreping van de tekst Let op!, voor ons twee straatnamen had en door ons dus niet gebruikt mocht worden. Daar hadden we dus zowaar vier goede controles na elkaar gehaald; er gloorde weer een heel klein beetje hoop.

Koolhovenstraat Koolhovenstraat Tweede straatnaam
 
Koolhovenstraat links herkansing Koolhovenstraat links herkansing Oh nee, je mag alleen asfalwegen berijden.

AB 41. na logo van bekende commerciële omroep rechts (MUG)
AB 42. einde weg rechts

Bij de tv-logo's gingen we echter goed in de fout omdat het al mis ging met het herkennen van de "6" in een cirkel; het (aangepaste) logo van SBS6 maar voor ons het teken om verder te gaan met opgave 6. Zie situatieschets.

Logos Een herstelopdracht Stempelcontrole

46. einde weg rechts (GA)
47. na andreaskruis rechts (MUG)

Daarna zagen we bij de andreaskruizen kennelijk een klein verkeersbordje over het hoofd wat alweer de volgende fout opleverde.

Kijk goed naar links Kijk goed naar links op einde weg situatie Weg 1
 
Weg 2 Andreaskruis Andreaskruis

AB 50. na viersprong aanhoudend weg rechts
AB 51. einde weg links

Gelukkig werkten we ons daarna correct, zoals de uitzetter het bedoeld had, door punt 50 heen. Zie situatieschets.
 
53. na sterrebeeld in de herfst links
Bij punt 53 zagen we ook nog het ontbreken van de letter "n" in het woord sterrenbeeld.

Sterrenbeeld Ophaalbrug in de weg Stempelcontrole

Zo waren we met controleren onderaan blad twee van de routebeschrijving gekomen met alweer vier fouten erbij; het ging crescendo (maar niet heus!).
 
Modificatie:
Tijdens de opdrachten 56 en 57 wordt er, na RC "U", in de voor-weg geacht een ophaalbrug te zitten (Zie ook situatieschets).
Na de 1e passage van RC "U" is de ophaalbrug dicht.
Na de 2e passage van RC "U" is de ophaalbrug open.
Na de 3e passage van RC "U" is de ophaalbrug dicht.
Na de 4e passage van RC "U" is de ophaalbrug open.
Na de 5e passage van RC "U" is de ophaalbrug dicht.
Na de 6e passage van RC "U" is de ophaalbrug open.
 
56. voor brug links (VADNA)

Bij 56 zou iemand die brugwachter was (geweest) misschien wel een voorsprong gehad hebben, maar wij konden gelukkig ook zonder fout de brug over.
 
57. na kruiwagen, luiwagen en ligwagen, asfaltweg links (MUG, VADNA)
Vervolgens bleek (ook weer achteraf) dat opdracht 57 geneutraliseerd moest worden; wat ons ook weer een fout scheelde.

Kruiwagen Ligfiets Luiwagen
 
Luiwagen Ligwagen DLW langs de weg

58. na bord met hoofdletter D, hoofdletter L en hoofdletter W, asfaltweg links (MUG)
Zo bleven er op de laatste bladzijde nog drie vallen over en ja hoor .................... alle drie hadden we ze fout. Op het driehoekje met de DLW misten we een W.
 
DLW in het driehoekje Routecontrole W in het driehoekje Woezel en Pip
 
Woezel Een herstelopdracht Pip

61. na H "21", Woezel en Pip links
En bij de afbeelding van Woezel zagen we wel dat de laatste twee letters op een ander briefje stonden, maar we vergaten dat in te vullen als EL = einde links.
 
Finish, kaart binnen inleveren in De Moespot
Tenslotte zagen we het kleine gele vlaggetje over het hoofd en reden we nog een stukje door om een foute letter op te halen. Dus op blad drie nog weer drie fouten erbij.

Finish? geen gele vlag? Achter het bord... De verstopte Finishvlag, toch maar niet doorrijden.

Het optellen van de fouten stelde verder niet zo veel voor, 6+4+3=13 fouten; dat was in ieder geval wel goed gelukt! Maar daarmee hadden de uitzetters ons dan bijzonder goed te pakken genomen. Achteraf bleek dat we niet de enige waren met zoveel fouten en konden we constateren dat we toch nog gedeeld 3e waren geworden in deze rit.
 
Hulde aan Joan en Paddy voor deze heel erg mooie rit met veel mooie vallen. Ondanks de foutenlast hebben wij er toch zeker wel van genoten.
 
Met deze rituitslag zijn we, zoals eerder gemeld, niet 1e of 2e geworden in het eindklassement, maar daarmee stelden we wel onze 3e plaats zeker. En natuurlijk feliciteren we Pieter en Ko en Rob en Bep met hun respectievelijke 1e en 2e plaats in het eindklassement.
 
Rita en Rob van Lieshout


Verslag A- en C-klasse

A 9.    voor asfaltweg, aanhoudend weg links
A 10.  na "SNERT" viersprong links A9    

Een uitdagende aanhoudend opdracht. Als de wegen links, ter hoogte van RC D, onderkend werden, was deze opdracht een kwestie van volhouden. Bij de eerste passage van SNERT was aanhoudend nog maar één keer uitgevoerd, dus op aanhoudend blijven. Bij de tweede passage was dit het einde van de aanhoudend opdracht. Zie situatieschets.
 
A 16   na "BARNEVELD", voor viaduct, bij massagebed asfaltweg links (GA)
Als de onjuiste volgorde van de voorzetsels werd gezien, was deze opdracht heel eenvoudig. Niet uitvoeren, maar doorrijden naar opvanger.
 

Massagebed?

Achter het bordje

Een massagebed, dat wel, maar de volgorde klopt niet.


A 29.  voor een "Een" links (MUG)
A 30.  voor een "Een" rechts (MUG)

Door opdracht 29 te lezen als, 'voor 'n weg met de naam Een links', kunt u de opdracht uitvoeren. Vervolgens opdracht 30 lezen als, 'voor cijfer 1 de weg met de naam Een rechts'. Dit kon u uitvoeren als u het cijfer 1 in de hersteller van RC D zag. Na gekeerd te zijn bij RC D is de opdracht niet meer uitvoerbaar, zowel de weg voor u had u al gebruikt. Bij nader inzien kan de situatie ook als overzichtelijk worden beoordeeld. Na het keren bij RC D heeft de linkerweg dan ook de naam Een en is opdracht 29 nogmaals uitvoerbaar. Beide inzichten zijn bij het uitrekenen van de kaarten goed gerekend. Zie situatieschets.
 
Een weg "Een" en een bordje "1" Een weg "Een" Op de herstelopdracht een 1

C 41.  na logo van bekende commerciële omroep rechts (MUG)
C 42.  einde weg rechts

Drie logo's van commerciële omroepen waren langs de route geplaatst. Goed gekeken? Het logo van SBS6 was door de uitzetters aangepast, dit was nu een omcirkelde 6, dus een herstelopdracht: doorgaan met opdracht 6. Zie situatieschets.
 
Logo's van commersiële omroepen

Geen SBS6, maar een herstelopdracht

Stempelen en weer verder met opdracht 6


C 50.  na viersprong, viersprong rechts
C 51.  na asfaltweg, viersprong links

In twee opeenvolgende routeopdrachten mogen niet dezelfde oriënteringspunten worden gebruikt, zie artikel 8b4 van het Puzzelreglement. In opdracht 51 dus niet de viersprong als oriënteringspunt gebruiken, die in opdracht 50 ook is gebruikt. Zie situatieschets.

Verslag A- en C-klasse: Jannie Hazeleger.

Verslag B-klasse: Rita en Rob van Lieshout.


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter