Verslagen 2024
  Verslagen 2023
  Verslagen 2022
      Lentepuzzelrit
      Koningsrit
      Pinksterrit
      Rondje Achterveld
      Wijnpuzzelrit
      Snertrit
  Verslagen 2021
  Verslagen 2016 - 2020
  Verslagen 2011 - 2015
  Verslagen 2006 - 2010
  Verslagen 1998 - 2005

Verslag Snertrit 2022
 

uitzetter Paddy Jans en Joan Oostveen
controleurs Henk en Jannie Hazeleger
verslag Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen
datum 13 november 2022
 
Download routebeschrijving en uitleg:
 Rit A-klasse  Rit B-klasse  Rit C-klasse
           
 Uitleg AB-klasse  Uitleg C-klasse  Situatie opdr. 31-33

Het was een prachtige dag voor het rijden van een puzzelrit. Zoals altijd, ging ik na een vroege lunch Bart (de navigator in ons team) ophalen, om daarna gezamenlijk naar Achterveld te rijden. In de auto hoorde ik op de radio dat er deze middag in Achterveld een autopuzzelrit werd gereden. En dat alle deelnemers een gratis kop snert krijgen. Dat was natuurlijk al bekend, maar het is leuk om op de nationale radio wat reclame te horen over deze leuke hobby.

Wij rijden nu ongeveer zeven jaar de puzzelritten bij de AMBC, maar dit was voor ons het eerste jaar in de A-klasse en dat was best een uitdaging. Deze rit was daarop zeker geen uitzondering, want de uitzetters hadden een behoorlijk pittige rit voor ons klaar staan.

Aanvullingen op het reglement:
A: Achter de routeopdrachten kan tussen haakjes een afgekorte (hulp-) aanwijzing van de uitzetter voorkomen. De betekenis van de volgende afkortingen is:
OSNA: Officiële Straatnaamborden als Niet Afwezig beschouwen.

Bij het lezen van het aanvullend reglement viel ons direct op dat de afkorting OSNA, zeer vreemd was, 'Officiële Straatnaamborden als Niet Afwezig beschouwen'. Met andere worden 'Officiële Straatnaamborden als Aanwezig beschouwen'. Dit moeten we normaal gesproken ook als aanwezig beschouwen, dus deze aanvulling verandert niets.

A 3. na hopmans, "Hopmannenweggetje" rechts (OSNA)
Dan bij de opdracht zelf kwamen we eerst een plaatje tegen van 2 hopmannen. Na wat op internet te zoeken, kwamen we erachter dat hopmans ook correct meervoud is. Dus op zoek naar het Hopmannenweggetje. Hier was het wachten totdat we een situatie tegen kwamen met twee straatnaamborden, zodat de uitzetters ons met OSNA om de tuin konden leiden. De eerste paar zelfgemaakte straatnaambordjes waren duidelijk fout. En bij de derde situatie kwam de verwachte val, twee straatnamen voor één straat, dat mag niet. Dus gewoon rechtdoor rijden, eerste situatie juist opgelost.
 

 
 

7. na triptiek asfaltweg links

Voordat we bij deze val kwamen ging Bart vast wat op zijn telefoon opzoeken, over wat een triptiek is. Geen probleem, ik als bestuurder kijk wel of ik het bordje met "ARKELBROEK" tegenkom en sla dan linksaf. Dat was het idee … Maar na 10 minuten rijden nog steeds dat bord niet gezien, totdat we een hersteller tegen kwamen waarbij we verder moesten gaan met opdracht 76. Dat kon niet goed zijn, dus omdraaien en nog een keer dat bord zoeken. Nu gelukkig wel gevonden, was ook wel vrij duidelijk, ik snap nog steeds niet dat ik hem de eerste keer gemist heb. Maar goed, zo'n geintje kost wel 20 minuten, dure punten zo zou later blijken.
Nu we eindelijk waren aangekomen, op zoek naar een driedelig kunstwerk. Wel een tweedelig kunstwerk gezien, maar helaas niet het driedelige kunstwerk. Eerste fout.
 

AB 8. einde weg rechts
AB 99. viersprong links

Nu al opdracht 99. Dat kan natuurlijk helemaal niet. We hadden vooraf bij het doorlezen van de routebeschrijving al gezien, dat de laatste opdracht nr. 9 was. We twijfelden een klein beetje of we nu opdracht 9 moesten doen, of rechtdoor moesten rijden wegens een onuitvoerbare opdracht. Uiteindelijk keuze gemaakt om opdracht 9 te doen en dit was juist.

11. na logo van Auto, Motor en Bromfiets Club Achterveld asfaltweg rechts (MUG)
In dit plaatje zag Bart direct dat er een omcirkelde C was, dus moesten we direct verder gaan met opdracht C. Bij de eerste hersteller hadden we door dat we niet meer bezig waren met opdracht 11, maar met opdracht C. Bij de volgende hersteller konden we wel omdraaien. We waren er vrij zeker dat we dit juist hadden gedaan, maar de uitzetters waren ons te slim af doordat er nog een losse hersteller met een omcirkelde D was geplaatst. Die hebben we gemist, dus helaas fout.
 


12. na coelacant, "Klein Moorst" links (MUG)
De auto die voor ons reed stopte gelijk bij het eerste plaatje met een blauwe vis. Dus wij zagen het plaatje ook direct en de vis was een coelacant. Daarna was deze opdracht eenvoudig uit te voeren.
 

13. na viersprong, "SNERT" en man met guts asfaltweg links (GA)

Een man met guts: dan moeten we een man tegenkomen met een steekbeitel in zijn handen. Rico Verhoeven had geen guts in zijn handen, dus opdracht was niet uit te voeren. Hier hebben we achteraf een beetje geluk gehad, guts betekent blijkbaar in het Nederlands ook lef, dat wisten we niet. Maar omdat het te abstract was om als oriënteringspunt te gebruiken, had dit geen gevolgen.
 

AB 14. na 4e minister-president van Nederland viersprong rechts (Geteld vanaf 1945, MUG, VADNA)
We wisten dat we deze opdracht konden uitvoeren als we 4 ministers-presidenten zouden tegenkomen. We kwamen er één tegen, daarna omdraaien, toen een tweede. Dat is nog steeds te weinig. Daarna simpelweg doorrijden, en niet de sneaky geplaatste hersteller op de terugweg vergeten op te schrijven.
Later in de uitleg lazen we dat deze opdracht ook uitvoerbaar geweest zou zijn als we Louis Beel als eerste waren tegen gekomen, dat was nieuw voor ons, maar was gelukkig hier niet het geval.

16. na Bertus op de Norton en Gerrit op de BSA asfaltweg rechts (VADNA)
Deze opdracht bevat een onreglementaire afkorting, dus is sowieso onuitvoerbaar. Verder wel de plaatjes goed bekijken, of er geen rare dingen aan de hand zijn. Op een van de plaatjes was een oranje vlag te zien, dus moesten we stempelen, dit hebben we ook gedaan.
 

 

17. einde weg rechts
Bij einde weg situatie, viersprongen of rotondes weten we dat het altijd belangrijk is om goed te kijken of de uitzetter niet ergens een DLW bordje, verkeersbordje of ritpijl heeft verstopt. Dit doen we gedurende de hele rit, maar op de één of andere manier weet de uitzetter het vaak voor elkaar te krijgen om het bordje zo neer te zetten, dat wij het toch over het hoofd zien. Helaas was dat ook hier weer het geval.
 

18. na "DE BREEHOEK KULTURHUS" links
Ik probeer als bestuurder altijd direct na het uitvoeren van de opdracht de auto stil te zetten, zodat de navigator kan vertellen wat de volgende opdracht is. Maar om op de voorgaande rotonde zelf al te stoppen, dat is niet echt veilig. Hierdoor waren we helaas al wel voorbij het bordje "DE BREEHOEK KULTURHUS" gereden. We zagen wel het bordje "DE BREEHOEK KULTURHUIS", maar daardoor wel een verkeerde letter opgehaald.
 

19. na auto waar Max Verstappen altijd in rijdt links (MUG)
Max Verstappen rijdt niet altijd auto, hij moet ook slapen, eten, interviews geven, etc. Dus we hadden gelijk door dat deze opdracht niet uit te voeren was. Wel nog even nagaan of er geen gekke dingen op de verschillende plaatjes te zien waren. Maar deze keer geen gekkigheid, en voor de verandering een eenvoudige opdracht.
 

20. na zwartkoppen, vleugels, letterzetter en Frans woord links (MUG)

Deze opdracht had veel oriënteringspunten, te beginnen bij de zwartkoppen. Beide vogels waren zwartkoppen vonden we met wat hulp van Google. Een Formule 1 auto heeft een voor en achter vleugel, de letterzetter (een insect) zat goed verstopt in een plaatje, en les is ook een Frans woord. Dus daarna linksaf, en opdracht correct uitgevoerd.
 

26. na snelheidsmeter, multimeter, thermometer en decameter asfaltweg rechts (MUG)

De snelheidsmeter, multimeter en thermometer waren geen probleem. Maar dan de decameter, hier hadden we in de auto al twijfels over. Op de rolmaat stond namelijk 10m, wat een decameter is, maar mogen we dat goed rekenen? Uiteindelijk gekozen omdat wel te doen, maar dit was helaas fout.
 
 

27. na monnikskap links (MUG)
Bij deze opdracht weer zoeken naar de betekenissen van monnikskap. Dit is een bepaalde bloem, het bordje waarop deze bloem te zien was hebben we helaas gemist. Wel zijn we rechtsaf gegaan bij het plaatje van de monnikenkap, maar dat is iets anders dan een monnikskap.
 

A 28. na twee verkeersborden en droedel rechts (MUG)

Dit was ook weer een val, met een dubbele of driedubbele bodem, waar we helemaal de mist ingingen. We hadden gemist dat het eerste verkeersbord (paal in de grond) in spiegelbeeld stond. Wel hadden we een uitgebreide discussie over dit verkeersbord, of we wel zomaar deze weg in mogen rijden als er ineens een paal uit de grond kan komen ("staat een paal niet altijd omhoog" dachten we). Er waren echter geen mogelijkheden om eerder af te slaan, dus dan zouden we hier moeten omdraaien. Dat hadden we nog nooit meegemaakt, dus dat leek ons een foute redenering. Dus kijken we naar het tweede verkeersbord. Hier waren we in de veronderstelling dat een dergelijk verkeersbord altijd een onderbord moest hebben, dus die rekenden we fout. De droedel was verder niet meer belangrijk, dus rechtdoor rijden. Deze keer hadden we geen geluk dat een combinatie van verkeerde redeneringen tot een goed resultaat leiden.
 

AB 31. na "SNERT" rechts
AB 32. aanhoudend weg rechts
AB 33. na "KEURIG" rechts

Een aanhoudend opdracht, dat is altijd een uitdaging. Doordat de volgende opdracht was ga na "KEURIG" rechts, verwachtten we dat als we de aanhoudend opdracht keurig zouden uitvoeren, we dit bordje tegen zouden komen. De aanhoudend opdracht stap voor stap gedaan, totdat we een hersteller tegenkwamen om verder door te gaan met de volgende opdracht. Omdat we het bordje "KEURIG" niet hadden gezien, waren we bang dat we dit fout hadden gedaan. Maar we liepen al aardig achter qua tijd, dus we besloten om het daarbij te laten. Dat was kaar goed ook, want we hadden de opdracht keurig uitgevoerd!
Zie situatieschets.

38. na kikker en paardenhoofd rechts (MUG)
39. na paardenhoofd en kikker rechts (MUG)

We hadden hier gelukkig snel door dat beide plaatjes als kikker of paardenhoofd gebruikt konden worden. Dus de eerste ronde was geen probleem, maar dan de vraag: hoe zit dat nou precies met oriënteringspunten die we in een voorgaande opdracht al hebben gebruikt, op een net wat andere manier. In de vorige rit zat op dezelfde plek een soortgelijke val, alleen dan met drieën, die we toen helaas fout deden. Deze keer gingen we ervan uit dat we andere gedeeltes van het oriënteringspunt gebruikten in het vorige rondje, dus dat we nog een rondje moesten rijden. Deze keer hadden we het juist!
 

 Draai je hoofd een kwartslag naar rechts en je ziet een paard


40. na afbeelding van in Nederland rijdende trein rechts
Een rijdend voertuig is niet af te beelden in een plaatje. Dus hier hoefden we gelukkig niet lang over na te denken en konden we doorrijden tot de hersteller.
 

60. na homoniemen en homofoon asfaltweg rechts (MUG)

Hier zaaiden de uitzetters een hoop verwarring. Het begon bij de plotselinge modificatie, dat we verder moesten gaan met opdracht 60. We twijfelden even of we wel op de goede route zaten, maar dat kon toch echt niet fout zijn. Daarna opzoeken wat homoniemen en homofonen zijn, de plaatjes rustig bekijken. En we konden hem direct al uitvoeren. Vervolgens kwamen we dezelfde bordjes nogmaals tegen in omgekeerde volgorde. Dit zorgde voor nog wat extra verwarring, maar hier konden we verder niks mee. Dus in principe deze opdracht goed uitgevoerd. Helaas was de hoeveelheid verwarring de navigator te veel geworden, waardoor de letter S is vergeten op te schrijven, de vallen gaan goed, maar de simpele hersteller dan weer fout.
 

62. na "JAN EN EEF ROTONDE" en "Jan en Eef rotonde" asfaltweg links

Het bordje "Jan en Eef rotonde" wat midden op de rotonde stond mochten we natuurlijk niet gebruiken. Maar aan het begin van de rotonde stond ook een straatnaambordje met de juiste tekst. Dan op zoek naar de straat "Jan en Eef rotonde", maar we hadden helaas mis dat we het vorige bordje ook nog zo mochten gebruiken. Nadat we de rotonde hadden verlaten, zagen we nog een ingewikkeld verkeersbord, dat ons verplichtte om rechtdoor te rijden. Dat moesten we sowieso al, omdat we de huidige opdracht nog niet konden uitvoeren. Dit vonden we wel vreemd, maar we konden er niks mee, dus gingen we door en dus helaas fout.
 
 


46. viersprong links
47. VRW rechts

En nu ineens weer verder met opdracht 47. Doen de uitzetters dit puur om verwarring te zaaien of zit er iets achter? Bij deze uitzetters zat er natuurlijk wat achter, maar daar kwamen wij helaas pas achter toen we de uitleg hadden gelezen. We hadden de viersprong uit opdracht 46 niet mogen hergebruiken, maar dat was voor ons al weer een kwartier geleden, dus daar hebben niet aan gedacht.

AB 50. na "SNERT", voor weg rechts (Parkeerterrein Lidl)
AB 51. na RC aanhoudend 2e weg links
AB 52. na "SNERT" einde weg rechts

Opdracht 50 was al heel vreemd, waarom schrijven de uitzetters dat we voor weg naar rechts moeten? Dat is helemaal niet noodzakelijk, een simpele opdracht: 'na "SNERT" rechts' komt op hetzelfde neer. Deze weg zal waarschijnlijk in de volgende opdracht wel terugkomen als oriënteringspunt, dus dit houden we in gedachte. Op het parkeerterrein van de Lidl zien we een stempelcontrole, met vlak daarvoor het bordje: 'Bij de volgende passage verdwijnt de stempelcontrole'. Omdat we nog niet langs de stempelcontrole waren gereden, dachten we dat de stempel controle direct verdween. Deze redenering was fout, waardoor we drie stempels en een O misten op onze controlekaart. Bij het verlaten van de parkeerplaats hadden we nog wel onthouden dat we gedwongen naar links moesten, vanwege opdracht 50, maar de fout was al gemaakt.
 


71. na "SNERT" en frikadel eenrichtingweg links
Bij het woord frikadel gaan gelijk de alarmbellen af, is dit wel goed geschreven? Na wat googelen gevonden dat frikadel wel een juist woord is. Dus nadat we een pan met frikadellen waren tegengekomen, gingen we linksaf. Maar door dit rookgordijn hebben we volledig gemist dat "eenrichtingweg" een onjuiste spelling had.
 

73. na viaduct, rechte en ronde rechts (MUG)

Bij deze opdracht stond MUG tussen haakjes achter de opdracht. Dit betekent dat uitsluitend materieel mag worden gebruikt dat kennelijk door de uitzetter is geplaatst, met uitzondering van wegen en wegsituaties. Wij vroegen ons af, is een viaduct een weg of wegsituatie die onder deze uitzondering valt? Wij dachten van wel, de rechte en ronde waren beiden aanwezig op het plaatje, dus opdracht uitgevoerd. Onze redenering van het viaduct bleek achteraf fout te zijn, maar doordat de uitzetters nog een bordje hadden geplaatst van een viaduct, hadden we het alsnog goed. Het is soms ook wel fijn om met een beetje geluk, een opdracht goed uit te voeren.
 

AB 74. na "SNERT" en erwtensoep met worst asflatweg links (GA)
Hier zagen we direct dat asflatweg fout was geschreven. Natuurlijk nog wel op oriënteringspunten letten of er geen gekke dingen waren, deze hebben we niet gezien. Dus hersteller pakken, omdraaien en door met de volgende opdracht. Hier hebben we volledig gemist dat de situatieschetsen de route op de terugweg hebben veranderd, waardoor we er weer een fout bij hadden.
 
 

77. na "SNERT", voor bord "DLW" rechts

Bij het bordje "SNERT" aangekomen, zagen we in de verte gelijk een verdacht "DLW" bordje staan. Dit was hetzelfde stoffen bordje wat we ook in de vorige rit waren tegengekomen. Daarvan hadden we geleerd dat dit bordje niet geldig is. Na een klein stukje doorrijden, zagen we een goed verstopte hersteller, waardoor we weer konden doorrijden. Ook hier waren de uitzetters ons uiteindelijk weer te slim af, doordat ze een stuk verder op in de straat nog een "DLW" hadden neergezet, dit hebben we gemist.
 

AB 82. "Rentinckstraat" rechts
AB 9. viersprong rechts

Aan het begin van de routebeschrijving hadden we opdracht 9 al uitgevoerd, dus door consequent dezelfde redenering te volgen was nu opdracht 99 aan de beurt. Daarom viersprong links gegaan, en een rondje rijden tot we weer bij De Moespot aankomen. Daar hadden we nog steeds het probleem dat de gele vlag aan de verkeerde kant stond, dus moesten we rechtdoor rijden totdat we een hersteller tegenkwamen. Die vonden we en na het keren kwamen we de vlag nu wel aan de goede kant tegen. Deze laatste opdracht gelukkig wel goed gedaan.

Tijdens het rijden hadden we het idee dat we best wel lekker bezig waren, al merkten we ook wel dat op het einde de echte scherpte er een klein beetje af was. Toen we bij De Moespot aan een welverdiend kopje snert zaten, kwamen we erachter dat we best veel strafpunten hadden. In totaal 14 opdrachten onjuist uitgevoerd en ook nog eens 82 tijdstrafpunten (gelukkig is de AMBC coulant wanneer je meer dan een uur te laat binnenkomt).

Maar we waren niet de enigen met een karrevracht aan strafpunten en uiteindelijk stonden we met 502 strafpunten nog keurig netjes in de middenmoot van de A-klasse, dus dat was eigenlijk best prima. Van alle puzzelritten die we tot op heden bij de AMBC hebben gereden, was dit misschien wel de langste en moeilijkste. Maar we hebben er wel weer een hoop plezier aan beleeft.

Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen

Verslag aanvullende punten C-klasse

3. na 2 hopmans, "Hopmannenweggetje" rechts (MUG)
Hopmans is het meervoud van hopman. Dus na 2 personen van de scouting op zoek naar de weg met de juiste naam. Op het eerste bord is de tekst niet onderstreept, dus geen straatnaambord. Op het tweede bord staat HOPMANNNENWEGGETJE, de tekst is wel onderstreept. Echter … op het straatnaambord staat een N teveel. Het derde straatnaambord is juist, maar deze weg heeft twee namen. Er staat ook een officieel straatnaambord. Dus doorrijden naar de opvanger.
 

 

14. na 2e ministerpresident van Nederland viersprong rechts (Geteld vanaf 1945, MUG, VADNA)
Het is van belang de routeopdrachten goed te lezen en op typefouten te letten. Het woord ministerpresident is niet correct geschreven. Tussen minister en president hoort een – te staan.
 

28. na droedel rechts (MUG)

Een droedel is een bepaald soort raadsel, waarbij het gaat om letters en de onderlinge positie. Op de tweede afbeelding staat een droedel.

32. na RC, viersprcng links
De navigator heeft hopelijk de typefout ontdekt. Er staat viersprcng, in plaats van viersprong. Opdracht dus niet uitvoeren en doorrijden naar opvanger.

Op dit parkeerterrein staat een stempelcontrole met de volgende tekst: Let op!! bij de volgende passage dien je de oranje vlag als niet aanwezig te beschouwen. Volgens het reglement bestaat een stempelcontrole uit een oranje vlag en een stempel. Iedere keer dat het stempel wordt aangedaan, staat deze tekst er en is de vlag weg bij de volgende passage. Dus iedere keer stempelen, want de vlag is er nog.

Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger

Verslag AB-klasse: Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen


omhoog

  Volg ons op
     AMBC op Facebook     AMBC op Twitter