|
Verslag Snertrit
2022
|
uitzetter |
Paddy Jans en Joan Oostveen |
controleurs |
Henk en Jannie Hazeleger |
verslag |
Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen
|
datum |
13 november 2022 |
|
|
|
Het was een prachtige dag voor het rijden
van een puzzelrit. Zoals altijd, ging ik
na een vroege lunch Bart (de navigator in
ons team) ophalen, om daarna gezamenlijk
naar Achterveld te rijden. In de auto hoorde
ik op de radio dat er deze middag in Achterveld
een autopuzzelrit werd gereden. En dat alle
deelnemers een gratis kop snert krijgen.
Dat was natuurlijk al bekend, maar het is
leuk om op de nationale radio wat reclame
te horen over deze leuke hobby.Wij rijden
nu ongeveer zeven jaar de puzzelritten bij
de AMBC, maar dit was voor ons het eerste
jaar in de A-klasse en dat was best een
uitdaging. Deze rit was daarop zeker geen
uitzondering, want de uitzetters hadden
een behoorlijk pittige rit voor ons klaar
staan.
Aanvullingen
op het reglement:
A: Achter de routeopdrachten kan tussen
haakjes een afgekorte (hulp-) aanwijzing
van de uitzetter voorkomen. De betekenis
van de volgende afkortingen is:
OSNA: Officiële Straatnaamborden als Niet
Afwezig beschouwen.
Bij het lezen van het aanvullend reglement
viel ons direct op dat de afkorting OSNA,
zeer vreemd was, 'Officiële Straatnaamborden
als Niet Afwezig beschouwen'. Met andere
worden 'Officiële Straatnaamborden als Aanwezig
beschouwen'. Dit moeten we normaal gesproken
ook als aanwezig beschouwen, dus deze aanvulling
verandert niets.
A 3. na hopmans,
"Hopmannenweggetje" rechts (OSNA)
Dan bij de opdracht zelf kwamen we eerst
een plaatje tegen van 2 hopmannen. Na wat
op internet te zoeken, kwamen we erachter
dat hopmans ook correct meervoud is. Dus
op zoek naar het Hopmannenweggetje. Hier
was het wachten totdat we een situatie tegen
kwamen met twee straatnaamborden, zodat
de uitzetters ons met OSNA om de tuin konden
leiden. De eerste paar zelfgemaakte straatnaambordjes
waren duidelijk fout. En bij de derde situatie
kwam de verwachte val, twee straatnamen
voor één straat, dat mag niet. Dus gewoon
rechtdoor rijden, eerste situatie juist
opgelost.
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
7. na triptiek asfaltweg links
Voordat we bij deze val kwamen ging Bart
vast wat op zijn telefoon opzoeken, over
wat een triptiek is. Geen probleem, ik als
bestuurder kijk wel of ik het bordje met
"ARKELBROEK" tegenkom en sla dan linksaf.
Dat was het idee … Maar na 10 minuten rijden
nog steeds dat bord niet gezien, totdat
we een hersteller tegen kwamen waarbij we
verder moesten gaan met opdracht 76. Dat
kon niet goed zijn, dus omdraaien en nog
een keer dat bord zoeken. Nu gelukkig wel
gevonden, was ook wel vrij duidelijk, ik
snap nog steeds niet dat ik hem de eerste
keer gemist heb. Maar goed, zo'n geintje
kost wel 20 minuten, dure punten zo zou
later blijken.
Nu we eindelijk waren aangekomen, op zoek
naar een driedelig kunstwerk. Wel een tweedelig
kunstwerk gezien, maar helaas niet het driedelige
kunstwerk. Eerste fout. |
 |
 |
 |
AB 8. einde
weg rechts
AB 99. viersprong links
Nu al opdracht 99. Dat kan natuurlijk helemaal
niet. We hadden vooraf bij het doorlezen
van de routebeschrijving al gezien, dat
de laatste opdracht nr. 9 was. We twijfelden
een klein beetje of we nu opdracht 9 moesten
doen, of rechtdoor moesten rijden wegens
een onuitvoerbare opdracht. Uiteindelijk
keuze gemaakt om opdracht 9 te doen en dit
was juist.11.
na logo van Auto, Motor en Bromfiets
Club Achterveld asfaltweg rechts (MUG)
In dit plaatje zag Bart direct dat er een
omcirkelde C was, dus moesten we direct
verder gaan met opdracht C. Bij de eerste
hersteller hadden we door dat we niet meer
bezig waren met opdracht 11, maar met opdracht
C. Bij de volgende hersteller konden we
wel omdraaien. We waren er vrij zeker dat
we dit juist hadden gedaan, maar de uitzetters
waren ons te slim af doordat er nog een
losse hersteller met een omcirkelde D was
geplaatst. Die hebben we gemist, dus helaas
fout.
|
 |
 |
 |
12. na coelacant,
"Klein Moorst" links (MUG)
De auto die voor ons reed stopte gelijk
bij het eerste plaatje met een blauwe vis.
Dus wij zagen het plaatje ook direct en
de vis was een coelacant. Daarna was deze
opdracht eenvoudig uit te voeren. |
 |
 |
 |
13. na viersprong, "SNERT" en man
met guts asfaltweg links (GA)
Een man met guts: dan moeten we een man
tegenkomen met een steekbeitel in zijn handen.
Rico Verhoeven had geen guts in zijn handen,
dus opdracht was niet uit te voeren. Hier
hebben we achteraf een beetje geluk gehad,
guts betekent blijkbaar in het Nederlands
ook lef, dat wisten we niet. Maar omdat
het te abstract was om als oriënteringspunt
te gebruiken, had dit geen gevolgen. |
 |
 |
 |
AB 14. na 4e minister-president
van Nederland viersprong rechts (Geteld
vanaf 1945, MUG, VADNA)
We wisten dat we deze opdracht konden uitvoeren
als we 4 ministers-presidenten zouden tegenkomen.
We kwamen er één tegen, daarna omdraaien,
toen een tweede. Dat is nog steeds te weinig.
Daarna simpelweg doorrijden, en niet de
sneaky geplaatste hersteller op de terugweg
vergeten op te schrijven.
Later in de uitleg lazen we dat deze opdracht
ook uitvoerbaar geweest zou zijn als we
Louis Beel als eerste waren tegen gekomen,
dat was nieuw voor ons, maar was gelukkig
hier niet het geval.
16. na Bertus
op de Norton en Gerrit
op de BSA asfaltweg rechts (VADNA)
Deze opdracht bevat een onreglementaire
afkorting, dus is sowieso onuitvoerbaar.
Verder wel de plaatjes goed bekijken, of
er geen rare dingen aan de hand zijn. Op
een van de plaatjes was een oranje vlag
te zien, dus moesten we stempelen, dit hebben
we ook gedaan.
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
17. einde weg rechts
Bij einde weg situatie, viersprongen of
rotondes weten we dat het altijd belangrijk
is om goed te kijken of de uitzetter niet
ergens een DLW bordje, verkeersbordje of
ritpijl heeft verstopt. Dit doen we gedurende
de hele rit, maar op de één of andere manier
weet de uitzetter het vaak voor elkaar te
krijgen om het bordje zo neer te zetten,
dat wij het toch over het hoofd zien. Helaas
was dat ook hier weer het geval. |
 |
 |
 |
18. na "DE BREEHOEK
KULTURHUS" links
Ik probeer als bestuurder altijd direct
na het uitvoeren van de opdracht de auto
stil te zetten, zodat de navigator kan vertellen
wat de volgende opdracht is. Maar om op
de voorgaande rotonde zelf al te stoppen,
dat is niet echt veilig. Hierdoor waren
we helaas al wel voorbij het bordje "DE
BREEHOEK KULTURHUS" gereden. We zagen wel
het bordje "DE BREEHOEK KULTURHUIS", maar
daardoor wel een verkeerde letter opgehaald. |
 |
 |
 |
19. na auto waar
Max Verstappen altijd in rijdt links (MUG)
Max Verstappen rijdt niet altijd auto, hij
moet ook slapen, eten, interviews geven,
etc. Dus we hadden gelijk door dat deze
opdracht niet uit te voeren was. Wel nog
even nagaan of er geen gekke dingen op de
verschillende plaatjes te zien waren. Maar
deze keer geen gekkigheid, en voor de verandering
een eenvoudige opdracht. |
 |
 |
 |
20. na zwartkoppen, vleugels, letterzetter
en Frans woord links (MUG)
Deze opdracht had veel oriënteringspunten,
te beginnen bij de zwartkoppen. Beide vogels
waren zwartkoppen vonden we met wat hulp
van Google. Een Formule 1 auto heeft een
voor en achter vleugel, de letterzetter
(een insect) zat goed verstopt in een plaatje,
en les is ook een Frans woord. Dus daarna
linksaf, en opdracht correct uitgevoerd. |
 |
 |
 |
26. na snelheidsmeter, multimeter, thermometer
en decameter asfaltweg rechts (MUG)
De snelheidsmeter, multimeter en thermometer
waren geen probleem. Maar dan de decameter,
hier hadden we in de auto al twijfels over.
Op de rolmaat stond namelijk 10m, wat een
decameter is, maar mogen we dat goed rekenen?
Uiteindelijk gekozen omdat wel te doen,
maar dit was helaas fout. |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
27. na monnikskap
links (MUG)
Bij deze opdracht weer zoeken naar de betekenissen
van monnikskap. Dit is een bepaalde bloem,
het bordje waarop deze bloem te zien was
hebben we helaas gemist. Wel zijn we rechtsaf
gegaan bij het plaatje van de monnikenkap,
maar dat is iets anders dan een monnikskap. |
 |
 |
 |
A 28. na twee verkeersborden en droedel
rechts (MUG)
Dit was ook weer een val, met een dubbele
of driedubbele bodem, waar we helemaal de
mist ingingen. We hadden gemist dat het
eerste verkeersbord (paal in de grond) in
spiegelbeeld stond. Wel hadden we een uitgebreide
discussie over dit verkeersbord, of we wel
zomaar deze weg in mogen rijden als er ineens
een paal uit de grond kan komen ("staat
een paal niet altijd omhoog" dachten we).
Er waren echter geen mogelijkheden om eerder
af te slaan, dus dan zouden we hier moeten
omdraaien. Dat hadden we nog nooit meegemaakt,
dus dat leek ons een foute redenering. Dus
kijken we naar het tweede verkeersbord.
Hier waren we in de veronderstelling dat
een dergelijk verkeersbord altijd een onderbord
moest hebben, dus die rekenden we fout.
De droedel was verder niet meer belangrijk,
dus rechtdoor rijden. Deze keer hadden we
geen geluk dat een combinatie van verkeerde
redeneringen tot een goed resultaat leiden. |
 |
 |
 |
AB 31. na "SNERT" rechts
AB 32. aanhoudend weg rechts
AB 33. na "KEURIG" rechts
Een aanhoudend opdracht, dat is altijd een
uitdaging. Doordat de volgende opdracht
was ga na "KEURIG" rechts, verwachtten we
dat als we de aanhoudend opdracht keurig
zouden uitvoeren, we dit bordje tegen zouden
komen. De aanhoudend opdracht stap voor
stap gedaan, totdat we een hersteller tegenkwamen
om verder door te gaan met de volgende opdracht.
Omdat we het bordje "KEURIG" niet hadden
gezien, waren we bang dat we dit fout hadden
gedaan. Maar we liepen al aardig achter
qua tijd, dus we besloten om het daarbij
te laten. Dat was kaar goed ook, want we
hadden de opdracht keurig uitgevoerd!
Zie situatieschets.
38. na kikker en
paardenhoofd rechts (MUG)
39. na paardenhoofd en kikker rechts (MUG)
We hadden hier gelukkig snel door dat beide
plaatjes als kikker of paardenhoofd gebruikt
konden worden. Dus de eerste ronde was geen
probleem, maar dan de vraag: hoe zit dat
nou precies met oriënteringspunten die we
in een voorgaande opdracht al hebben gebruikt,
op een net wat andere manier. In de vorige
rit zat op dezelfde plek een soortgelijke
val, alleen dan met drieën, die we toen
helaas fout deden. Deze keer gingen we ervan
uit dat we andere gedeeltes van het oriënteringspunt
gebruikten in het vorige rondje, dus dat
we nog een rondje moesten rijden. Deze keer
hadden we het juist!
|
 |
Draai je hoofd een kwartslag naar rechts
en je ziet een paard |

|
40. na afbeelding
van in Nederland rijdende
trein rechts
Een rijdend voertuig is niet af te beelden
in een plaatje. Dus hier hoefden we gelukkig
niet lang over na te denken en konden we
doorrijden tot de hersteller. |
 |
 |
 |
60. na homoniemen en homofoon asfaltweg
rechts (MUG)
Hier zaaiden de uitzetters een hoop verwarring.
Het begon bij de plotselinge modificatie,
dat we verder moesten gaan met opdracht
60. We twijfelden even of we wel op de goede
route zaten, maar dat kon toch echt niet
fout zijn. Daarna opzoeken wat homoniemen
en homofonen zijn, de plaatjes rustig bekijken.
En we konden hem direct al uitvoeren. Vervolgens
kwamen we dezelfde bordjes nogmaals tegen
in omgekeerde volgorde. Dit zorgde voor
nog wat extra verwarring, maar hier konden
we verder niks mee. Dus in principe deze
opdracht goed uitgevoerd. Helaas was de
hoeveelheid verwarring de navigator te veel
geworden, waardoor de letter S is vergeten
op te schrijven, de vallen gaan goed, maar
de simpele hersteller dan weer fout. |
 |
 |
 |
62. na "JAN EN EEF ROTONDE" en "Jan en Eef
rotonde" asfaltweg links
Het bordje "Jan en Eef rotonde" wat midden
op de rotonde stond mochten we natuurlijk
niet gebruiken. Maar aan het begin van de
rotonde stond ook een straatnaambordje met
de juiste tekst. Dan op zoek naar de straat
"Jan en Eef rotonde", maar we hadden helaas
mis dat we het vorige bordje ook nog zo
mochten gebruiken. Nadat we de rotonde hadden
verlaten, zagen we nog een ingewikkeld verkeersbord,
dat ons verplichtte om rechtdoor te rijden.
Dat moesten we sowieso al, omdat we de huidige
opdracht nog niet konden uitvoeren. Dit
vonden we wel vreemd, maar we konden er
niks mee, dus gingen we door en dus helaas
fout. |
 |
 |
 |
|
 |

|
46. viersprong links
47. VRW rechts
En nu ineens weer verder met opdracht 47.
Doen de uitzetters dit puur om verwarring
te zaaien of zit er iets achter? Bij deze
uitzetters zat er natuurlijk wat achter,
maar daar kwamen wij helaas pas achter toen
we de uitleg hadden gelezen. We hadden de
viersprong uit opdracht 46 niet mogen hergebruiken,
maar dat was voor ons al weer een kwartier
geleden, dus daar hebben niet aan gedacht.
AB 50. na "SNERT",
voor weg rechts (Parkeerterrein Lidl)
AB 51. na RC aanhoudend 2e weg links
AB 52. na "SNERT" einde weg rechts
Opdracht 50 was al heel vreemd, waarom schrijven
de uitzetters dat we voor weg naar rechts
moeten? Dat is helemaal niet noodzakelijk,
een simpele opdracht: 'na "SNERT" rechts'
komt op hetzelfde neer. Deze weg zal waarschijnlijk
in de volgende opdracht wel terugkomen als
oriënteringspunt, dus dit houden we in gedachte.
Op het parkeerterrein van de Lidl zien we
een stempelcontrole, met vlak daarvoor het
bordje: 'Bij de volgende passage verdwijnt
de stempelcontrole'. Omdat we nog niet langs
de stempelcontrole waren gereden, dachten
we dat de stempel controle direct verdween.
Deze redenering was fout, waardoor we drie
stempels en een O misten op onze controlekaart.
Bij het verlaten van de parkeerplaats hadden
we nog wel onthouden dat we gedwongen naar
links moesten, vanwege opdracht 50, maar
de fout was al gemaakt.
|
 |
 |
 |
71. na "SNERT"
en frikadel eenrichtingweg links
Bij het woord frikadel gaan gelijk de alarmbellen
af, is dit wel goed geschreven? Na wat googelen
gevonden dat frikadel wel een juist woord
is. Dus nadat we een pan met frikadellen
waren tegengekomen, gingen we linksaf. Maar
door dit rookgordijn hebben we volledig
gemist dat "eenrichtingweg" een onjuiste
spelling had. |
 |
 |
 |
73. na viaduct, rechte en ronde rechts (MUG)
Bij deze opdracht stond MUG tussen haakjes
achter de opdracht. Dit betekent dat uitsluitend
materieel mag worden gebruikt dat kennelijk
door de uitzetter is geplaatst, met uitzondering
van wegen en wegsituaties. Wij vroegen ons
af, is een viaduct een weg of wegsituatie
die onder deze uitzondering valt? Wij dachten
van wel, de rechte en ronde waren beiden
aanwezig op het plaatje, dus opdracht uitgevoerd.
Onze redenering van het viaduct bleek achteraf
fout te zijn, maar doordat de uitzetters
nog een bordje hadden geplaatst van een
viaduct, hadden we het alsnog goed. Het
is soms ook wel fijn om met een beetje geluk,
een opdracht goed uit te voeren. |
 |
 |
 |
AB 74. na "SNERT"
en erwtensoep met worst asflatweg links
(GA)
Hier zagen we direct dat asflatweg fout
was geschreven. Natuurlijk nog wel op oriënteringspunten
letten of er geen gekke dingen waren, deze
hebben we niet gezien. Dus hersteller pakken,
omdraaien en door met de volgende opdracht.
Hier hebben we volledig gemist dat de situatieschetsen
de route op de terugweg hebben veranderd,
waardoor we er weer een fout bij hadden. |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
77. na "SNERT", voor bord "DLW" rechts
Bij het bordje "SNERT" aangekomen, zagen
we in de verte gelijk een verdacht "DLW"
bordje staan. Dit was hetzelfde stoffen
bordje wat we ook in de vorige rit waren
tegengekomen. Daarvan hadden we geleerd
dat dit bordje niet geldig is. Na een klein
stukje doorrijden, zagen we een goed verstopte
hersteller, waardoor we weer konden doorrijden.
Ook hier waren de uitzetters ons uiteindelijk
weer te slim af, doordat ze een stuk verder
op in de straat nog een "DLW" hadden neergezet,
dit hebben we gemist. |
 |
 |
 |
AB 82. "Rentinckstraat"
rechts
AB 9. viersprong rechts
Aan het begin van de routebeschrijving hadden
we opdracht 9 al uitgevoerd, dus door consequent
dezelfde redenering te volgen was nu opdracht
99 aan de beurt. Daarom viersprong links
gegaan, en een rondje rijden tot we weer
bij De Moespot aankomen. Daar hadden we
nog steeds het probleem dat de gele vlag
aan de verkeerde kant stond, dus moesten
we rechtdoor rijden totdat we een hersteller
tegenkwamen. Die vonden we en na het keren
kwamen we de vlag nu wel aan de goede kant
tegen. Deze laatste opdracht gelukkig wel
goed gedaan.Tijdens het rijden hadden
we het idee dat we best wel lekker bezig
waren, al merkten we ook wel dat op het
einde de echte scherpte er een klein beetje
af was. Toen we bij De Moespot aan een welverdiend
kopje snert zaten, kwamen we erachter dat
we best veel strafpunten hadden. In totaal
14 opdrachten onjuist uitgevoerd en ook
nog eens 82 tijdstrafpunten (gelukkig is
de AMBC coulant wanneer je meer dan een
uur te laat binnenkomt).
Maar we waren niet de enigen met een
karrevracht aan strafpunten en uiteindelijk
stonden we met 502 strafpunten nog keurig
netjes in de middenmoot van de A-klasse,
dus dat was eigenlijk best prima. Van alle
puzzelritten die we tot op heden bij de
AMBC hebben gereden, was dit misschien wel
de langste en moeilijkste. Maar we hebben
er wel weer een hoop plezier aan beleeft.
Nico Kamphuis en Bart Stoffelsen
Verslag aanvullende punten
C-klasse
3. na 2 hopmans,
"Hopmannenweggetje" rechts (MUG)
Hopmans is het meervoud van hopman. Dus
na 2 personen van de scouting op zoek naar
de weg met de juiste naam. Op het eerste
bord is de tekst niet onderstreept, dus
geen straatnaambord. Op het tweede bord
staat HOPMANNNENWEGGETJE, de tekst is wel
onderstreept. Echter … op het straatnaambord
staat een N teveel. Het derde straatnaambord
is juist, maar deze weg heeft twee namen.
Er staat ook een officieel straatnaambord.
Dus doorrijden naar de opvanger.
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
14. na 2e ministerpresident
van Nederland viersprong rechts (Geteld
vanaf 1945, MUG, VADNA)
Het is van belang de routeopdrachten goed
te lezen en op typefouten te letten. Het
woord ministerpresident is niet correct
geschreven. Tussen minister en president
hoort een – te staan. |
 |
 |
 |
28. na droedel rechts (MUG)
Een droedel is een bepaald soort raadsel,
waarbij het gaat om letters en de onderlinge
positie. Op de tweede afbeelding staat een
droedel.32.
na RC, viersprcng links
De navigator heeft hopelijk de typefout
ontdekt. Er staat viersprcng, in plaats
van viersprong. Opdracht dus niet uitvoeren
en doorrijden naar opvanger.
Op dit parkeerterrein staat een stempelcontrole
met de volgende tekst: Let op!! bij de volgende
passage dien je de oranje vlag als niet
aanwezig te beschouwen. Volgens het reglement
bestaat een stempelcontrole uit een oranje
vlag en een stempel. Iedere keer dat het
stempel wordt aangedaan, staat deze tekst
er en is de vlag weg bij de volgende passage.
Dus iedere keer stempelen, want de vlag
is er nog.
Verslag C-klasse: Jannie Hazeleger
Verslag AB-klasse: Nico Kamphuis en Bart
Stoffelsen
|
omhoog
|
|
|
|